راهنمای سفر به ارومیه در آذربایجان غربی

4.6
(256)

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم اطلاعات مفیدی را در زمینه راهنمای سفر به شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی در اختیارتان قرار دهیم لطفا تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ارومیه شهری است در مرکز استان آذربایجان غربی، که از دو بخش کوهستانی در شمال و غرب و دشتی وسیع در جنوب و شرق تشکیل شده است. مردمان آن با گویش آذری و لهجه ترکی با شما سخن می گویند؛ مردمانی مهمان نواز و دوست داشتنی که در هنگام سفر با شما همقدم خواهند بود و سفری خوش و دلنشین برایتان فراهم خواهند کرد.

 سفر به آذربایجان غربی
سفر به آذربایجان غربی

استان اذربایجان غربی و شهر ارومیه را بیشتر بشناسیم

استان آذربایجان غربی یکی از توریستی‌ترین استان‌های کشورمان و محل زندگی اقوام آذری و کرد ایران است. مرکز این استان شهر ارومیه است (به معنی شهر آب‌). این شهر با بیش از ۳ هزار سال قدمت قدیمی‌ترین شهر در منطقه شمال‌ غرب ایران به‌شمار می‌آید که هنوز پابرجا است. این استان با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی گوناگون می‌تواند یکی از مناسب‌ترین مقاصد گردشگری به شمار رود.

 چرا به ارومیه پاریس ایران میگویند؟
چرا به ارومیه پاریس ایران میگویند؟

ارومیه شهریست با قدمت ۳۰۰۰ ساله و جزء ۱۹ شهر تاریخی ایران در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر با توجه موقعیت جغرافیایی که دارد و همینطور جاذبه های گردشگری در آن واقع شده نیز در بین گردشگران ایرانی و خارجی بسیار محبوب است و جالبه که بدانید نام قدیم این شهر رضاییه بوده و از سال ۵۷ به ارومیه تبدیل شده است.

راهنمای گردشگری سفر به استان آذربایجان غربی و ارومیه
دانلود عکس: راهنمای گردشگری سفر به استان آذربایجان غربی و ارومیه

مسیرهای تهران به ارومیه

مسیر سفر زمینی از تهران به ارومیه را از اتوبان تهران – کرج آغاز می‌کنید و به قزوین می‌رسید. سپس از شهرهای ابهر، زنجان و تبریز می‌گذرید و وارد ارومیه می‌شوید.

همه برای سفر به آذربایجان غربی با ماشین شخصی سفر نمی‌کنند. اگر بخواهید از راه هوایی به ارومیه بروید، از فرودگاه ارومیه به مرکز شهر و برعکس، حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد برقرار است. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های بی‌سیم با شماره‌ی ۱۳۳ بهره ببرید و راهی هتل شوید.

راه‌آهن ارومیه هنوز افتتاح نشده است، اما می‌توانید با قطار سفر کنید. به این ترتیب که در یکی از سه ایستگاه تبریز،‌ مراغه یا زارعی پیاده شوید و از آنجا به ارومیه بروید.

اتوبوس‌های تهران به ارومیه از ترمینال بیهقی یا آرژانتین، یا ترمینال غرب حرکت می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: چک کردن ماشین قبل از سفر

آب و هوای آذربایجان غربی

آب و هوای سفر به شهر ارومیه
آب و هوای سفر به شهر ارومیه

ارومیه در کل شهر سردسیری است. این شهر تابستان های نسبتا گرم و زمستان های بسیار سردی دارد. البته دمای این شهر در ماه‌های تابستان به ۳۱ الی ۳۲ درجه هم می‌رسد و میزان متوسط حداقل دما هم تقریبا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به ارومیه

بهترین زمان سفر به ارومیه در بهار و تابستان
بهترین زمان سفر به ارومیه در بهار و تابستان

 بهترین زمان سفر به این شهر از نظر آب و هوا از اوایل تیر ماه تا اوایل شهریور است. میزان متوسط دمای هوای ارومیه در این ماه‌ها تقریبا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است؛

اگر می‌خواهید در فصل بهار به ارومیه سفر کنید، اواخر خرداد ماه بهترین زمان است. اگر هم می‌خواهید پاییز به ارومیه سفر کنید، توصیه می‌کنیم در همان ۱۰ روز اول مهر عازم این شهر شوید.

جاذبه های دیدنی در شهر ارومیه

دریاچه شور ارومیه

بزرگترین و شورترین دریاچه ی ایران در شهر ارومیه قرار دارد و علاوه بر ایران این دریاچه دومین دریاچه آب شور دنیا هم به شمار می رود. از این نظر با دریاچه بزرگ نمک Great Salt Lake آمریکا شباهت هایی نیز دارد. سالانه گردشگرانی هستند که فقط برای دیدن این دریاچه به ارومیه سفر می کنند.

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه شور ایران
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه شور ایران

و مساحت آن به بزرگی 5.200 کیلومتر می باشد. در دل این دریاچه 102 جزیره کوچک جا گرفته است. نمای کوه های اطراف منظره بینظری خلق خواهد کرد. وجود کریستال های نمکی که گویی آن را برف سپید پوش کرده است یکی از زیبایی های آن می باشد.

آدرس: ایران – آذربایجان غربی – ارومیه مابین استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ، ۱۷ کیلومتری شرق ارومیه

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه از جاهای دیدنی ارومیه
مسجد جامع ارومیه از جاهای دیدنی ارومیه

این اثر باشکوه متعلق به دوره ایلخانان و قرن هفتم هجری قمری است. مسجد در بازار شهر ارومیه قرار دارد و موقعیت آن به نحوی است از سه سمت به معابر اصلی راه دارد. احتمالا قدیمی ترین قسمت آن شبستان گنبد دار مسجد است و در دوران سلجوقیان ساخته شده است.

در خاک برداری ستون های متصل به شبستان مقداری اشیا عتیقه متعلق به ایلخانان به دست آمد. از مهم ترین عوامل تزیینی مسجد کتیبه های کوفی دور گنبد و گچ بری محراب آن است. مسجد یکی از جاذبه های ارومیه است که به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: ارومیه، خیابان امام، مجاورت بازار ارومیه

دریاچه مارمیشو در ارومیه

دریاچه مارمیشو از جاذبه های طبیعی ارومیه
دریاچه مارمیشو از جاذبه های طبیعی ارومیه

دیگر دریاچه ای که در ارومیه ارزش دیدن دارد، دریاچه مارمیشو است که به دلیل فاصله زیادی که از دریاچه ارومیه دارد نیز طبیعتی بسیار بکری نیز دارد. این دریاچه در حدود ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه و در میان کوهستان های مجاور مرز ایران و ترکیه قرار گرفته است.

سرچشمه ی اولیه دریاچه مارمیشو از خاک ترکیه است که پس از دریافت سایر آب های موجود در حوضه ی خود “رودخانه ی نازلوچای” رو تشکیل می دهد. آرامش بسیار بی نظیری در این منطقه به دلیل وجود همین دریاچه به ارمغان آمده است.

آدرس: ایران – آذربایجان غربی – ارومیه ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه

خانه های جنرال ارومیه

خانه های جنرال از مکان های دیدنی سفر به ارویمه
خانه های جنرال از مکان های دیدنی سفر به ارویمه

خانه های جنرال ارومیه که در زمان حکومت قاجاریان و حدود ۲۰۰ سال قبل بنا نهاده شد، از جاذبه های ارومیه محسوب می شوند. خانه های جنرال ارومیه به یکی از فرماندهان نظامی فتحعلی شاه قاجار به نام ژنرال عسگرخان عبدالمالکی افشار تعلق داشت. در میان این بناهای تاریخی یک مسجد و حسینیه نیز وجود دارد. مسجد آن را نیز به نام مسجد جنرال می شناسند. خانه در خیابان عسگرخان قرار دارد.

آبشار شملکان ارومیه

آبشار شملکان از دیدنی های سفر به ارومیه
آبشار شملکان از دیدنی های سفر به ارومیه

این آبشار در جوار روستای شملکان در نزدیکی ارومیه واقع شده است و در بسیاری از کتب و نشریات نام این آبشار را به اشتباه شلمکان عنوان کردن که صحیح نیست. نحوه دسترسی به این روستا عمدتاً از طریق روستای بند است ولی از دامنه های روستای سیر هم می شود به آن دسترسی نیز داشت که البته در این مسیر از قلعه ای تخریب شده که فقط چند ستون از آن باقیمانده را هم مشاهده کرد.

آدرس: ایران – آذربایجان غربی – ارومیه ۴ کیلومتری جنوب ارومیه

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه از بهترین پارک های سفر به ارومیه
پارک جنگلی شیخ تپه از بهترین پارک های سفر به ارومیه

پارک جنگلی شیخ تپه، با وسعت ۴۴ هکتار در جنوب شرقی ارومیه بر ارتفاعات مشرف به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه واقع شده است. این تپه جزو تپه های باستانی متعلق به دوره مادها پیش از رواج دین زرتشت است که امروزه به دلیل ساخت و سازهای شهری اثری از آن باقی نمانده است.

آدرس: ایران – آذربایجان غربی – ارومیه بلوار نبوت

دریاچه سد شهرچای (دریاچه ییلاق سیلوانا)

دریاچه سد شهرچای از جاذبه های طبیعی ارومیه
دریاچه سد شهرچای از جاذبه های طبیعی ارومیه

این رود از کوه کان کبوتر به ارتفاع ۳۲۷۱ متر از کوه های کردستان سرچشمه می گیرد و رشته ای از کوه های مرزی ترکیه نیز به آن افزوده شده، پس از کندن دره ای برای خود در بلندی های یادشده وارد بردسیر شده و از آن گذشته، پس از دریافت رگه هایی چند در طول مسیر خود و آبیاری زمین های مسیر خود به روستای بند نزدیکی شهر ارومیه می رسد.

آدرس: ایران – آذربایجان غربی – ارومیه جاده بند

شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه از مکان های تاریخی این شهر
ساختمان شهرداری ارومیه از مکان های تاریخی این شهر

ساختمان شهرداری در سال ۱۳۰۷ به دستور پهلوی اول ساخته شد. در سال ۱۳۲۰ این منطقه توسط روس ها بمباران شد و در پی آن بخشی از نمای جنوبی از بین رفت. طراحی آن را آلمانی ها انجام دادند و شهرداری را به شکل عقابی با بال های گشوده ساختند تا نماد کشورشان باشد.

خانه تاریخی انصاری در ارومیه

خانه تاریخی انصاری در ارومیه
خانه تاریخی انصاری در ارومیه

یکی از خانه های اواخر دوران قاجاریان است که بین سال های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ هجری قمری ساخته شده است. خانه متعلق به بابک جعفری بود که پس از مرگش به دخترش بدر الملوک ارث رسید. سیف الله خان انصاری همسر دختر او بود که باعث شد نام خانه انصاری ها را برای آن انتخاب کنند.

این خانه اکنون تحت مالکیت آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه قرار دارد. خانه انصاری ها در میدان امام حسین (معروف به میدان گول اوسته)، امتداد خیابان مدنی ۲، کوچه انصاری قرار دارد.

دره شهدا یا قاسملو ارومیه

دره شهدا یا قاسملو از جاهای دیدنی ارومیه
دره شهدا یا قاسملو از جاهای دیدنی ارومیه

در این ناحیه رودهای پرآب جاری است و به آن زندگی بخشیده است. پوشش گیاهی مناسبی در اطراف رود شکل گرفته و حیوانات متعددی در آن زندگی می کنند که این زیبایی های طبیعی موجب شده تا تبدیل به یکی از جاذبه های ارومیه شود.

این دره با مساحتی حدود ۳۵ هزار هکتار در محور جاده ارومیه- اشنویه در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه در استان آذربایجان غربی قرار دارد. در دره شکار ممنوع است و از سال ۱۳۷۶ قوچ و میش های در حال انقراض در آن نگهداری می شوند.

این دره یکی از پربازدیدترین دیدنی‌های ارومیه است. این مکان طبیعی دارای چشم‌اندازی بسیار زیبا و چشمه‌های بسیاری است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این مکان دیدنی است.

آبشار سلوک ارومیه

آبشار سلوک ارومیه
آبشار سلوک ارومیه

آبشار سلوک ارومیه در روستای سلوک در فاصله ی ۳۲ کیلومتری در غرب شهر ارومیه در تپه های سرسبز نوار مرزی ایران و ترکیه ، در دامنه های کوه  دره رش قرار گرفته است. دره چشم اندازی فوق العاده دارد و به آبشار منتهی می شود.

ارتفاع آبشار حدود ۷۶ متر است و آب آن از برف های کوه سلوک رشته کوه زاگرس تامین می شود. یکی از نکات جالب این مورد از جاذبه های ارومیه این است که به صورت پلکانی به سمت روستا حرکت می کند. برای رسیدن به آبشار سلوک حدود یک ساعت پیاده روی در پیش خواهید داشت. از این منطقه به منظور کوهنوردی و طبیعت گردی نیز استفاده می شود.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم دومین کلیسای بزرگ دنیا در ارومیه
کلیسای ننه مریم دومین کلیسای بزرگ دنیا در ارومیه

این کلیسا بعد از بیت لحم فلسطین دومین کلیسا بزرگ جهان به حساب می آید، این بنا قبلا مکانی مقدس برای زرتشیان بوده است. تعدادی موبد در آنجا زندگی می کردند و هنگامی که حضرت مسیح به آتشکده وارد می شوند  موبدان به ایشان سر تعظیم فرود می آورند و از آن موقعه تا به امروز به کلیسا تبدیل شده است .محراب ساده ی کلیسا در اتاقی گنبدی شکل قرار دارد.

موزه دیدنی ارومیه

موزه دیدنی ارومیه
موزه دیدنی ارومیه

این موزه دارای 2 تالار بزرگ و کوچک می باشد. در تالار بزرگ آن آثار تاریخی و باستانی به نمایش گذاشته شده است و در تالار کوچک مجموعه ای از کتابهای نفیس خطی قرار دارد. این موزه یکی از غنی ترین موزه  های ایران است که قدمت آن به  7 هزار سال  قبل از میلاد بر می گردد.

کلیسای سیر (مارسرگیز)

کلیسای سیر (مارسرگیز) در ارومیه
کلیسای سیر (مارسرگیز) در ارومیه

این کلیسا با بنای سنگی، پر از داستان های افسانه ای تاریخی است. تاریخ نویسان می گویند شیرین همسر خسرو پرویز دستور ساخت این کلیسا را داده است. امروزه این مکان یکی از زیارتگاه های مهم مسیحیان در سرتاسر جهان محسوب می شود. هنگام ورود به آن حتما باید سر خود را دولا کنیم و وارد شویم چون ارتفاع درب ورود آن بسیار کم است. البته این نوع ورود تعظیم و احترام نیز محسوب می شود.

قلعه کاظم داشی در ارومیه

قلعه کاظم داشی در ارومیه
قلعه کاظم داشی در ارومیه

این قلعه که از دور شبیه جزیره‌ای سنگی است در دل دریاچه‌ی ارومیه قرار گرفته است که در زمان آبسالی و بارش فراوان شبیه شبه‌جزیره‌ای در دریاچه‌ی ارومیه به نظر می رسد. گفته می‌شود هلاکوخان مغول، گنجینه‌ی خود را در این قلعه مخفی کرده بود. این قلعه پناهگاه ساکنان هفت روستای اطراف آن بود و نام خود را از یکی از فرماندهان خود به نام کاظم خان گرفته است.

برج سه گنبد

برج سه گنبد در ارومیه
برج سه گنبد در ارومیه

این برج در واقع آرامگاهی 800 ساله است که قدمت آن بر می گردد به دوره سلجوقیان و برعکس اسمش اصلا گنبدی در کار نیست. برجی مدور به شکل استوانی با ارتفاع 13 متر که دارای دو طبقه می باشد. طبقه اول آن شامل: سردابی که با پوششی قوس دار خود را از طبقه دوم جدا می سازد و در طبقه دوم نیز می توانید شاهد مقبره ای به ارتفاع250 سانتی متر باشید.

دیدنی های شهر تکاب

شهرستان تکاب یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی ایران به حساب می‌آید چرا که تخت سلیمان در این شهرستان قراردارد. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به‌شمار می‌رفته و پس از اسلام نیز در دوران هلاکوخان دوباره بر روی خرابه‌های پیشین مسجدی ساخته می‌شود. تخت سلیمان در یونسکو به ثبت رسیده‌است.

چمن متحرک چملی

چمن متحرک چملی
چمن متحرک چملی از جاذبه های گردشگری

چملی گول (به معنی برکه‌ای که در وسط آن جزیره‌ای از چمن است)، با نام رسمی چمن متحرک در نزدیکی روستای بدرلو تکاب قرار دارد. این چمن در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب و در میانه راه تکاب به یولقون‌آغاج قرار دارد.

چمن متحرک که در زبان محلی به «چملی» یا «چملی‌گل» معروف است یکی از آثار طبیعی شگفت‌انگیز تکاب به شمار می‌رود. که شامل یک منطقه باتلاقی بوده و در وسط و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی رشد کرده است که ارتفاعشان به دومتر هم می‌رسد.

این چمن به صورت جزیره‌ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می‌کند و همین امرموجب منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است در میان دره‌ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سرسبز، درختان بلند و گلهای زیبا اطراف آن جلوه‌ای خاص و طبیعی و زیبا به آن بخشیده‌اند. این چمن بصورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی‌دهد.

عمق این برکه زیاد بوده و ماهی و مرغابی‌های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می‌آورد. از علت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت‌انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده‌ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می‌دانند.

دیدنی های مهاباد

دیدنی های مهاباد
دیدنی های مهاباد

شهرستان مهاباد در جنوب استان آذربایجان غربی منطقه‌ای کردنشین در این استان است. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به غارسهولان، حمام مهاباد،گوردخمه فخریگاه و … اشاره کرد.

آرامگاه شمس تبریزی در خوی

آرامگاه شمس تبریزی در خوی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی
آرامگاه شمس تبریزی در خوی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی

آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجان غربی است که به اعتقاد برخی محل مدفن شمس تبریزی شاعر صوفی و پارسی‌گوی است. همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در مراسمی، این شاعر ملی را گرامی می‌دارند. یکی از نمادهای خوی آرامگاه شمس تبریزی است.

دیدنی شهرستان ماکو

سفر به شهر مرزی دیدنی ماکو
سفر به شهر مرزی دیدنی ماکو

ماکو، مرکز شهرستان ماکو و یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است، که در شمال غربی ایران و در مرز ایران و ترکیه قرار گرفته است. از شهرهای تاریخی ایران بوده و عده ای معتقدند مادها در دوره ای از پادشاهیشون در این منطقه مستقر بودند.

این شهر توسط رودخونه زنگمار به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که بخش شمالی آن بزرگ تر و آباد تر می باشد. به دلیل اینکه در مرز قرار گرفته محل عبور مسافرانی است که قصد سفر به ترکیه به صورت زمینی دارند.

گشت و گذار در بازار و مراکز خرید شهر ارومیه

اگر به بازارهای قدیمی شهرها علاقه‌مند باشید، بازار قدیم ارومیه را نباید از دست بدهید.
اگر به بازارهای قدیمی شهرها علاقه‌مند باشید، بازار قدیم ارومیه را از دست ندهید.

بازار ارومیه نیز مانند دیگر شهرهای ایران قلب تجاری شهر است. حمام ها (آخوند، تجلی، قائم و قراجه ) و کاروان سراهایی زیادی در آن قرار دارند. از مهم ترین راسته هایی که در بازار به خرید و فروش مشغولند می توان به مسگران، چاقو سازان، زرگران، فرش فروشان، بذر فروشان، بلور فروشان، کفاشان و عطاران اشاره کرد.

مجتمع تجاری استادان، مجتمع تجاری طوبی،‌ پاساژ پردیس، مجتمع تجاری میلاد نور، بازار پیاده‌راه خیام جنوبی، پاساژ جلالی ۱ شمالی، مجتمع تجاری امیرکبیر، پاساژ تندیس، پاساژ پاکو و مجتمع بزرگ تجاری کیف و کفش رضا برای گشت و گذار، خرید پوشاک، کیف و کفش و خرده ریز گزینه‌های خوبی هستند.

بازار مرزی سرو در یک کیلومتری گمرک محل مناسبی برای خرید پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی است.

سوغاتی های شهر ارومیه

سوغاتی های شهر ارومیه
سوغاتی های شهر ارومیه

از ارومیه می‌توانید خوش‌مزه‌های هیجان‌انگیزی بخرید، موارد زیر سوغات معروف این استان هستند.

  • نقل ارومیه (نقل بیدمشک، نقل زعفرانی، نقل گل محمدی)
  • حلوای هویج ارومیه
  • حلوای گردو
  • عرقیات ارومیه (عرق بهارنارنج، گلاب، بومادران، برگ بید، برگ گردو، بابونه، پونه، ترخون، پیچک، خاکشیر، شاتره، شوید، شنبلیله، گل‌گاوزبان، کلپوره، کیالک، کاکوتی، کاسنی، کرفس، مرزه، نسترن، کاهو، هندوانه کوهی، یونجه و هفت گیاه)
  • شیرینی‌های سنتی ارومیه ( لوزانک، تنور شیرینی سی، سوجوق)
  • نان‌های سنتی
  • دوستداران صنایع دستی از ارومیه دست خالی برنمی‌گردند. گلیم، فرش، ‌معرق، سفال، منجوق‌دوزی، ظریف‌کاری روی چوب، رودوزی و پیکرتراشی روی چوب از صنایع دستی ارومیه هستند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
13 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ارومیه ترک تورک ❤ارومیه قلب آذربایجان
ارومیه ترک تورک ❤ارومیه قلب آذربایجان
1 ماه پیش

ارومیه ترک تورک ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترک ها ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان سرزمین باکری ها ❤

ارومیه ترک تورک ❤ارومیه قلب آذربایجان
ارومیه ترک تورک ❤ارومیه قلب آذربایجان
1 ماه پیش

ارومیه ترک تورک ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک ❤

ارومیه قلب آذربایجان❤
ارومیه قلب آذربایجان❤
1 ماه پیش

ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترک ها ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤

ارومیه قلب آذربایجان❤
ارومیه قلب آذربایجان❤
2 ماه پیش

ارومیه قلب آذربایجان ❤URMİA ❤AZERBAYCAN خاک ابدی و خط قرمز ترک ها ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤

ارومیه قلب آذربایجان❤
ارومیه قلب آذربایجان❤
2 ماه پیش

ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤
یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه

ارومیه قلب آذربایجان❤
ارومیه قلب آذربایجان❤
4 ماه پیش

ارومیه قلب آذربایجان ❤URMİA ❤AZERBAYCAN یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک ❤

ارومیه قلب آذربایجان❤
ارومیه قلب آذربایجان❤
4 ماه پیش

ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان ❤

یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان

ارومیه قلب آذربایجان❤
ارومیه قلب آذربایجان❤
6 ماه پیش

ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤
یاشاسین آذربایجان ❤
یاشاسین اورمیه ❤

ارومیه قلب آذربایجان💙💚❤
ارومیه قلب آذربایجان💙💚❤
7 ماه پیش

ارومیه قلب آذربایجان 💙💚❤
یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ارومیه
URMİA ❤AZERBAYCAN

ارومیه قلب آذربایجان
ارومیه قلب آذربایجان
1 سال پیش

❤ ارومیه قلب آذربایجان ♥️
به دیار آذربایجان ارومیه ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها و ملا حسنی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور و حضرت پور، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید 🌹
یاشاسین آذربایجان 💞 یاشاسین ارومیه

❤ ارومیه قلب ابدی آذربایجان و خاک ابدی ترکان ♥️

ارومیه قلب آذربایجان
ارومیه قلب آذربایجان
1 سال پیش

❤ ارومیه قلب آذربایجان ♥️
به دیار آذربایجان ارومیه ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها و ملا حسنی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور و حضرت پور، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤

یاشاسین ارومیه ♥️ یاشاسین آذربایجان

❤ ارومیه قلب آذربایجان خاک ابدی ترکان ♥️

ارومیه قلب آذربایجان
ارومیه قلب آذربایجان
1 سال پیش

❤ ارومیه قلب آذربایجان ♥️
به دیار آذربایجان ارومیه ؛ دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها و ملا حسنی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور، حضرت پور ، رضایی، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ آذربایجان خوش آمدید 🌹

یاشاسین ارومیه ❤ یاشاسین آذربایجان
یاشاسین ایران ♥️

❤ ارومیه قلب آذربایجان ♥️

ارومیه قلب آذربایجان
ارومیه قلب آذربایجان
2 سال پیش

❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤
به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش آمدید 💕

آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز 💕

ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم 💕

یاشاسین ایران 💕
یاشاسین آذربایجان 💕
یاشاسین ارومیه 💕

💕💕 عشقیم اورمیه 💕💕

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش