راهنمای جامع سفر به استان اصفهان

4.8
(1488)

حتما تا به حال جمله اصفهان، نصف جهان را شنیده ‌اید با ما در این مقاله از کیان باتری همراه باشید تا راهنمای کامل سفر به اصفهان و دیدنی های نصف جهان را معرفی کنیم.

 راهنمای مسافرت به اصفهان
راهنمای مسافرت به اصفهان

چرا به اصفهان سفر کنیم؟

اصفهان به دلیل بناها و شاهکارهای معماری بی نظیرش شهرتی عالمگیر دارد و به لحاظ تاریخی بسیار غنی می باشد. شهر اصفهان در طول تاریخ چند بار پایتخت سلسله های مختلف بوده و به همین دلیل پر از آثار تاریخی زیباست که بازدید از آن ها میتواند بسیار لذت بخش باشد.

لازم به ذکر است که بگوییم اصفهان که معروف به نصف جهان است به اندازه ای زیباست که با یکبار سفر به آن نمی توان از تمامی آنچه که این شهر در خود دارد بازدید نمود. در این شهر تنها جاذبه های تاریخی و گردشگری نیست باعث محبوب شهر شده، بلکه مردم خون گرم و فرهنگ اصیل این منطقه سبب جذب مسافران زیادی از سراسر جهان به سمت این شهر می شود. قبل از سفر به این شهر بهتر است راهنمای  جامع سفر به اصفهان  را بخوانید تا سفری بهتر و خاطره انگیزتر را تجربه کنید.

اطلاعات عمومی سفر از تهران به اصفهان

مسیر سفر زمینی از تهران به اصفهان دو مسیر قدیمی و آزاد راه دارد. راه قدیمی از تهران به قم، سلفچگان و اصفهان می‌رسد. آزاد‌راه از تهران آغاز می‌شود و از راه کاشان به اصفهان می‌رود.

  • فاصله از تهران: ۴۴۸ کیلومتر
  • مدت سفر زمینی: ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه
  • سفر به اصفهان با هواپیما

فرودگاه اصفهان بیرون از شهر اصفهان قرار گرفته و با ماشین حدود نیم ساعت تا شهر اصفهان فاصله دارد.

  • مدت سفر هوایی: ۵۵ دقیقه
  • سفر به اصفهان با قطار

یکی از راحت‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین انواع سفر، سفر با قطار است. به خصوص اگر بخواهید به صورت گروهی سفر کنید. راه‌آهن اصفهان در میدان آزادی، خیابان هزار جریب، ۵ کیلومتری جاده شیراز، روبه روی سپاهان شهر قرار گرفته است.

  • مدت سفر با قطار: حدود ۷ ساعت
 راهنمای کامل سفر به اصفهان
راهنمای کامل سفر به اصفهان

آب و هوای شهر اصفهان

با توجه به این که اصفهان از لحاظ جغرافیایی در منطقه ی نیمه بیابانی ایران واقع است، شرایط آب و هوایی آن هم از این موضوع متاثر می باشد. این استان در مناطق شمالی و شرقی خود دارای آب و هوای کویری بوده و هر چه به سمت جنوب آن حرکت می کنید، بیشتر شاهد شرایط آب و هوایی خنک هستید.

به طور کلی، آب و هوای این شهر معتدل و خشک است و در آن بارف و باران کمی می بارد. در تابستان در گرم ترین حالت، دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد.

مقاله پیشنهادی: چک کردن ماشین قبل از سفر

بهترین زمان مسافرت به اصفهان

با تمام توضیحاتی که در بالا گفته شد، بهترین زمان سفر به اصفهان فصل پاییز می باشد، در این فصل البته مسافران زیادی هم به اصفهان سفر می کنند و متوسط هزینه ها کمی بالا می رود، اگر می خواهید که در فصل ارزانی به اصفهان سفر کنید پیشنهاد ما زمستان است.

راهنمای گردشگری استان اصفهان
راهنمای گردشگری استان اصفهان

دانلود عکس راهنمای گردشگری استان اصفهان

مکان های تاریخی اصفهان

معروفترین دیدنی‌ های اصفهان جاهای تاریخی آن هستند. اما چرا؟ در ادامه بخوانید.

1- میدان نقش جهان؛ دومین میدان بزرگ جهان

میدان نقش جهان از جاذبه های گردشگری اصفهان
میدان نقش جهان از جاذبه های گردشگری اصفهان

بله میدان نقش جهان که با نام‌های میدان شاه و میدان امام هم شناخته می‌شود، دومین میدان بزرگ جهان است. نیمی از بار نصف جهان بودن اصفهان را میدان نقش جهان به دوش می‌کشد. میدان شاه ۵۶۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض دارد.بیشترین دیدنیهای اصفهان را همینجا می‌توانید ببینید. اگر از درشکه‌سواری و بالا پایین شدن روی اسب هم لذت می‌برید، یک دور میدان را در جوار اسب‌ها بگردید.

میدان نقش جهان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد؛ درست زمانی که شاه‌عباس پایتخت را از قزوین به اصفهان منتقل کرد، شهر اصفهان را از نو ساخت و بهترین شاهکارهای معماری جهان را خلق کرد. میدان نقش جهان شامل فضاهای زیر است.

  • مسجد شیخ‌ لطف الله که در ضلع شرقی قرار دارد.
  • مسجد شاه یا مسجد امام که در جنوب میدان قرار گرفته.
  • بازار قیصریه که در شمال میدان نقش جهان قرار گرفته.
  • عمارت عالی‌ قاپو  که در ضلع غربی قرار دارد.

2- مسجد جامع اصفهان، تجربۀ قرن‌ها مسجدسازی

مسجد جامع از مکان های تاریخی اصفهان
مسجد جامع از مکان های تاریخی اصفهان

اگر اصفهان، تنها یک بیابانِ خشکِ خشک بود و هیچ برای دیدن نداشت، به‌جز مسجد جامع، دیدن مسجد جامع اصفهان دلیلی کافی برای سفر به اصفهان بود. مسجد جامع اصفهان که با نام‌های مسجد عتیق و مسجد جمعه هم شناخته می‌شود.

مسجدی که داستان ساخت آن به قرن دوم هجری برمی‌گردد و از اولین مساجد اسلام به شمار می‌آید. الگوی اولیه این مسجد الگوی عربی بود، بعدها سلجوقیان آن را به یک مسجد چهارایوانی بدل کردند، ایلخانان، تیموریان، صفویان و قاجار هر کدام یک بخش این مسجد را تکمیل کردند. حالا در گوشه گوشۀ مسجد که قدم بزنید، هر گل و خشت و آجر یادبودی از یکی از پادشاهانی است که بر ایران حکومت می‌کردند و البته که شاهکاری شگرف و عظیم است.

 جاذبه های گردشگری اصفهان
جاذبه های گردشگری اصفهان
تاریخچه مسجد جمعه اصفهان

همانطور که بالاتر گفتم، مسجد جامع اصفهان در دوره‌های تاریخی مختلف تغییرات متنوعی داشته، اما بیشترین تغییرات آن در زمان سلجوقیان انجام شد که این مسجد را به یک مسجد چهارایوانی تبدیل کردند. چهار جهت جغرافیایی این مسجد هر کدام داستان یک سلسله و یک تاریخ است.

  • ضلع شمالی مسجد که ایوان درویش و گنبد تاج‌الملک در آن قرار گرفته. ضلع شمالی مسجد پر از کتیبه‌هایی از دوران صفوی و سلجوقی است.
  • ضلع جنوبی مسجد که ایوان شاه در آن قرار گرفته. ساختمان اصلی مسجد به سبک عربی در این قسمت قرار داشت. گنبد نظام‌الملک هم دقیقا همینجا روبروی گنبد تاج ‌الملک قرار گرفته. در این بخش هم کتیبه‌های زیادی می‌بینید، معروف‌ترین این کتیبه‌ها کتیبه شاه طهماسب برای بخشش مالیات و توبه‌نامه اوست.
  • ضلع غربی مسجد که ایوان استاد در آن قرار گرفته، میزبان یکی از دیدنی‌ترین محراب‌های جهان است؛ محراب سنگی اولجایتو. اگر مسافرت اصفهان را در پیش دارید، به چشمان خود قول یکی از دیدنی‌ترین مساجد جهان را بدهید.
  • ضلع شرقی میدان که ایوان شاگرد در آن قرار گرفته و در تصویر بالا می‌توانید آن را ببنید. بیشتر این بخش میدان توسط سلجوقیان ساخته شده.
آدرس دقیق مسجد جامع اصفهان

اگر در میدان نقش جهان هستید، کافی است که محور جنوبی را ادامه دهید و از میان دهانه‌های قیصریه راه میدان عتیق را در بگیرید. در کمتر از ۲۰ دقیقه به مسجد جامع عتیق می‌رسید. آدرس دقیق مسجد جامع عتیق در میدان عتیق (سبزه میدان یا میدان کهنه) در خیابان علامه مجلسی قرار گرفته است.

3- پل خواجو شاهکر نصف جهان

پل خواجو؛ هارمونی بی‌همتای قوس‌های آجری
پل خواجو؛ هارمونی بی‌همتای قوس‌های آجری

پل خواجو تنها شاهکار اصفهان نیست. شاهکار معماری سازه‌ها و پل‌ها در تمام جهان است. این شاهکار معماری که روی آب‌های زاینده رود بنا شده، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد.، اسم دیگر این پل بابا رکن الدین است.

خیلی از کسانی که مسافرت به اصفهان می‌آیند، پل خواجو و سی وسه پل را با هم اشتباه می‌گیرند، راحت‌ترین راه برای تمایز این دو پل، ساختمانی است که در میانه پل خواجو قرار گرفته و بیگربیگی نام دارد. این فضای دل‌انگیز برای اقامت موقت شاه عباس و خاندان او تعبیه شده بود.

طول این پل ۱۳۳ متر و عرضش ۱۲ متر است. سفر اصفهان بدون گذشتن از پل خواجو بی‌معناست و حتما یک چیزی کم دارد. یک طرف پل خواجو بلوار آینه خانه و خیابان ابشار قرار دارد. در سمت دیگر آن خیابان کمال اسماعیل و مشتاق قرار دارند.

پل خواجو در زاینده رود اصفهان
پل خواجو در زاینده رود اصفهان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که زاینده رود برای اصفهان فقط یک رودخانه نیست. زاینده رود به نوعی شهر را به دو قسمت تقسیم کرده و اهالی اصفهان گاهی محله‌های مختلف اصفهان را با اینور آب و آنور آب می‌شناسند.

4- سی و سه پل، ضرباهنگ شهر اصفهان

سی و سه پل طولانی ترین پل اصفهان
سی و سه پل طولانی ترین پل اصفهان

سی و سه پل با سی و سه دهانه خود و طول ۲۹۵ متر (بیش از ۲ برابر طول پل خواجو) که روی زاینده رود قرار گرفته، طولانیترین پل اصفهان است. در حقیقت در این بخش رودخانه از همه نقاط دیگر پهن‌تر است، پس با این اوضاف سی وسه پل هم طولانی‌ترین پل اصفهان محسوب می‌شود.

سی و سه پل اصفهان به دستور الله وردی خان در زمان صفویه ساخته شد. سازه این پل تاریخی یکی از پیشرفته‌ترین و هوشمندانه‌ترین سازه‌های پلی جهان است؛ چراکه این سازه هرچقدر بیشتر رطوبت جذب کند، قویتر و مستحکم‌تر خواهد بود. (می‌توانید تصور کنید که خشک شدن آب زاینده رود چه تهدید جدی برای سی و سه پل، پل خواجو و تمام خاطراتی است که روی این پل‌ها گذشته است).

سی و سه پل اصفهان، خیابان چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی متصل می‌کند. بنابراین این پل در تقاطع خیابان چهارباغ و زاینده رود واقع شده است.

5- کاخ چهلستون

کاخ چهل ستون از معروف ترین آثار تاریخی اصفهان
کاخ چهل ستون از معروف ترین آثار تاریخی اصفهان

کاخ و باغ چهلستون یکی از معروفترین آثار تاریخی اصفهان است، معماری این کاخ سلطنتی ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و فرنگی است، در مقابل این کاخ زیبا استخری وجود دارد و انعکاس تصویر کاخ و ستون های آن در آب باعث شده، آن را چهل ستون بنامند.

باغ چهل ستون یکی از مجموعه باغ های نقش جهان دوره ی صفوی است. کاخ و باغ چهلستون محل برگزاری جشن ها و پذیرایی از مهمانان بوده و دیوارهای تالارهای آن مملو از نقاشی های سبک مینیاتور می باشد. در این کاخ موزه ای وجود دارد، که اشیا، کتب و دست نوشته های اصفهان قدیم درآن حفظ و نگهداری می شود.

آدرس: اصفهان، شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه، غرب میدان نقش جهان

جاهای دیدنی اصفهان

محله جلفا

محله جلفا از دیدنی های سفر به اصفهان
محله جلفا از دیدنی های سفر به اصفهان

در محله سنگفرش جلفا که پر از کافه و رستوران است، دو کلیسا وجود دارد، یکی بیت‌الحم و دیگری که معروف‌تر هم هست، کلیسای وانک. کلیسای وانک نقاشی‌های حیرت‌انگیزی دارد و دیدنش خالی از لطف نیست.

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان از دیدنی های شهر اصفهان
باغ پرندگان از دیدنی های شهر اصفهان

دیگر مکان دیدنی اصفهان که بیشتر مناسب کودکان است در غرب این شهر است.  باغ پرندگان و آکواریوم اصفهان می‌تواند حداقل یک صبح تا ظهر هم شده وقت‌مان را پر کند. این باغ در کنار پارک ناژوان قرار گرفته و باید تابلوهای قهوه‌ای رنگ موجود در شهر را برای رسیدن به آن دنبال کرد.

تونل آکواریوم اصفهان

تونل آکواریوم اصفهان اولین تونل آبی ایران
تونل آکواریوم اصفهان اولین تونل آبی ایران

بازدید از تونل اکواریوم در این شهر تاریخی و باستانی می تواند تجربه ی هیجان انگیزی را به همراه داشته باشد. این تونل آکواریوم اولین تونل آبی ایران است و دروآن می توان آبزیان گوناگونی را که ازوپنج قاره به این محل آورده شده اند مشاهده کرد.

آدرس: اصفهان، خیابان الفت، پارک ناژوان، آکواریم اصفهان

رودخانه زاینده رود

زاینده رود یکی از بزرگترین رودخانه ایران از اصفهان میگذرد
زاینده رود یکی از بزرگترین رودخانه ایران از اصفهان میگذرد

زاینده رود یکی از بزرگترین رودخانه های ایران است که در مرکز کشور، یعنی استان اصفهان، از مغرب به مشرق جریان دارد. این رودخانه، رگ حیاتی و عامل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی اصفهان محسوب می شود. سرچشمه این رودخانه، دامنه های زردکوه بختیاری است، که در حد فاصل بین اصفهان و لرستان قرار دارد.

منار جنبان

منارجنبان یکی از عمارت های دیدنی اصفهان
منارجنبان یکی از عمارت های دیدنی اصفهان

 یکی از شگفت انگیز ترین عمارت های اصفهان منارجنبان می باشد. همان طور که از نامش پیداست، مناره ای متحرک است که در طول تاریخ این جنبش عجیب سیل گردشگران کنجکاو و مشتاق را به سوی خود کشانده است. بنای منارجنبان بنایی است، ساده و خشتی و در عین حال شگفت انگیز و رازآلود.

آدرس:اصفهان، خیابان آتشگاه

کلیسای وانک

کلیسای وانک اصفهان
کلیسای وانک اصفهان

این کلیسا از مهم ترین جاذبه های شهر اصفهان محسوب می شود. نام اصلی آن وانک آمنا پرکیچ است و درزمان شاه عباس دوم ساخته شده است. در این کلیسا موزه و کتابخانه ای وجود دارد که ارزش تاریخی دارند. در موزه ی این کلیسا اشیا و کتاب های قدیمی مانند: نسخه های خطی و تابلوها، سازها، زیورآلات، منسوجات و…نگهداری می شوند.

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، کوچه ی نظر شرقی، کوچه ی آلفرد، کلیسای وانک

آتشگاه اصفهان

آتشکده از جاذبه های گردشگری اصفهان
آتشکده از جاذبه های گردشگری اصفهان

آتشگاه اثری است باستانی و کهن که بر فراز کوهی به این نام قرار دارد. بنای آتشگاه استوانه ای شکل و خشتی است. این آتشگاه در محلی واقع شده که کاملا مشرف به اطراف است.

هفت پنجره ی بزرگ و یک در ورودی دارد و در طراحی آن به این نکته توجه شده، که آتش مقدسی که در آن افروخته می شود، از بیرون قابل رویت باشد.
آدرس: اصفهان، ماربین، بلوار آتشگاه

مراکز خرید شهر اصفهان

بازار بزرگ از دیدنی های سفر به اصفهان
بازار بزرگ از دیدنی های سفر به اصفهان

اصفهان، شهری با انواع گوناگونی از بازارها و مراکز خرید شهری مناسب برای خرید کردن است. در ادامه به معرفی برخی از این مراکز خرید سنتی و مدرن می پردازیم:

  • بازار صنایع دستی اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان یا چهارباغ بازار هنر

  • مراکز خرید چهار باغ بالا

آدرس: اصفهان، چهارباغ بالا

  • سیتی سنتر اصفهان

یک مجتمع تجاری تفریحی مدرن در اصفهان با هفت طبقه که دو طبقه آن پارکینگ بوده و سه طبقه آن نیز به مراکز خرید و واحدهای تجاری و دو طبقه آخر به مجموعه‌ های سینمایی، فود کورت، سالن‌ های ورزشی و شهربازی سرپوشیده اختصاص داده شده است.

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، نبش خیابان سید علیخان، مجتمع تجاری شهر

  • مرکز خرید کوثر

یکی دیگر از مراکز خرید بزرگ و شیک در شهر اصفهان با ظاهری بسیار زیباست. این مرکز خرید در نزدیکی سی و سه پل قرار دارد و در چند طبقه با ۴۵۰ واحد تجاری است و انواع محصولات متنوع در مرکز خرید کوثر با برندهای محبوب مختلف به فروش می رسند. در این مرکز خرید می توانید انواع پوشاک، کیف و کفش، طلا، نقره، زیورآلات، لوازم الکتریکی و لوازم تحریر تهیه کنید. لازم به ذکر است که قیمت کالاهای مرکز خرید کوثر نسبتا بالا بوده، اما از کیفیت خوبی برخوردارند.

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، ابتدای خیابان، مرکز خرید کوثر

  • بازار بزرگ حکیم

در این مرکز خرید انواع محصولات متنوع و باکیفیتی شامل پوشاک و ترمه می توانید به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنید.

  • بازار قیصریه

یکی از قدیمی‌ ترین و مهم‌ ترین مراکز خرید اصفهان بازار سنتی قیصریه بوده و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌ گردد. این بازار در دو طبقه بوده که طبقه اول آن مربوط به فروشگاه‌ ها و طبقه دوم نیز مربوط به دفاتر تجاری است. معماری بازار قیصریه سنتی بوده و شامل انواع صنایع دستی، پارچه، فرش است.

سوغاتی های اصفهان

سوغاتی های شهر اصفهان به دو دسته غذایی و صنایع دستی تقسیم می شود.

سوغاتی های خوراکی شهر اصفهان
سوغاتی های خوراکی شهر اصفهان

ابتدا چند مورد از سوغاتی های خوشمزه را برایتان معرفی می کنیم:

  • گز: یکی از سوغاتی های معروف و خوشمزه شهر اصفهان که قدمت چند صد ساله دارد و گز انگبین درحقیقت ریشه گیاه درخت گز است.
  • پولکی اصفهان: پولکی یکی دیگر از سوغاتی های معروف اصفهان بوده و شبیه به پولک درخشان و نازک است. پولکی ها در طعم های مختلف نعنایی، نارگیلی، عسلی،‌ زنجبیلی، لیموعمانی، پسته ای و کاکائویی تهیه می شوند.
  • نبات: یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان در طعم ها و شکل های مختلف نبات است.
  • برشتوک اصفهانی: این سوغات نیز به شکل لوزی برش داده می شود. برشتوک همراه با پودر قند، آرد نخودچی و هل تهیه می شوند.
  • عسل اصفهان: یکی از سوغاتی های مرغوب اصفهان عسل بوده که در شهر فریدون شهر اصفهان تهیه می شود و یکی از مرغوب ترین عسل های ایران به شمار می رود. این سوغات اصفهان انواع مختلفی دارد؛ ‌مانند عسل زول،‌ عسل قنقال و عسل گون زرد.
  • شیرینی کرکی: شیرینی کرکی یکی از سوغاتی های متفاوت و خوشمزه اصفهان با طعم فوق العاده بوده و طرفداران بسیاری در میان گردشگران و مسافران دارد.
  • سوهان عسلی: این سوغاتی به صورت ورقه ای و برش خورده با گلاب، خلال بادام و پسته، زعفران، شکر و کره تهیه می شود.
صنایع دستی اصفهان
سوغاتی های صنایع دستی اصفهان
سوغاتی های صنایع دستی اصفهان

دسته دوم سوغاتی های اصفهان به صنایع دستی مربوط می شوند که در بازارهای این شهر می توانید تهیه کنید و از هنرهای اصیل شهر اصفهان لذت ببرید:

  • خاتم کاری: از جمله سوغاتی هایی اصیل اصفهان در آباده است که قدمت این هنر به دوره صفویه بر می گردد. در خاتم کاری از ‌قطعه های کوچک شبیه به مثلث و چوبی برای ایجاد شکل های هندسی گوناگون استفاده می شوند. در ساخت این سوغات مواد مختلفی مثل فلز، نقره، استخوان شتر، برنج، عناب و چوب های آبنوس به‌ کار می رود.
  • مینا کاری: این سوغات اصفهان بسیار زیبا بوده و با رنگ های لاجوردی و نیلی طرفداران زیادی دارد. گردشگران و مسافران نیز از آثار هنری میناکاری شده خرید می کنند.کاشی سازی و سفالگری: بی شک در اصفهان بر روی دیوارهای بناهای تاریخی کاشی ها نظرتان را جلب خواهند کرد. هنر کاشی سازی و سفالگری اصفهان بسیار معروف بوده و در لیست سوغاتی ها جا خوش کرده است.
  • پارچه های قلمکار: یکی از سوغاتی های شهر اصفهان که در طرح ها و رنگ های گوناگون پیدا می شود.
  • مسگری: ظروف مسی جزو سوغات اصفهان به شمار می‌ روند که هم برای استفاده در منزل و هم برای کاربردهای تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع ظروف مسی در اندازه‌ ها و مدل‌ های مختلف در بازار اصفهان زیاد است.
  • فرش و قالی‌ اصفهان: فرش های دستباف اصفهانی از نخ و ابریشم بافته می شوند و جزو سوغاتی های گران به شمار می روند.
  • تابلوهای خوشنویسی: در تمام دوره های تاریخی، پایتخت خوشنویسی ایران به شهر اصفهان تعلق داشته و هنرمندان مشهوری مانند میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی در عرصه خوشنویسی فعالیت داشته اند. تابلوهای خوشنویسی نیز جزو سوغاتی‌ های باارزش بوده و بسیار چشمگیر و زیبا با ظرافت و دقت زیاد نوشته می شوند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش