رانندگی در هوای برفی

4.8
(21)

رانندگی در هوای برفی نیاز به داشتن مهارت و دقت بسیاری دارد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

رانندگی در شرایط مختلف، لوازم، ادوات و تکنیک‌های خاص خود را می‌طلبد. وجود عوامل و لوازم متعدد سخت افزاری مربوط به هر یک شاید مهم ترین ملزومات یک سفر به حساب آید. لیکن به اذعان و اعتراف بسیاری از بزرگان فن و حرفه ای‌های اتومبیلرانی، نوع رانندگی است که مهمترین و تعیین کننده ترین عامل در ماندن یا موفقیت در ادامه حرکت اتومبیل است. جسارت و روحیه ی مبازره طلبی، دقت، مهارت و آگاهی از فنون و تکنیک‌های رانندگی در شرایط گوناگون عواملی هستند که دست به دست هم داده و یک راننده‌ی حرفه ای می‌سازند. علاوه بر این، موارد آگاهی از خصوصیات و توانایی‌های اتومبیل، عکس العمل‌های آن در شرایط خاص و اشراف بر قدرت و نکات فنی خودرویی که راننده آن را می‌راند، بسیار مهم و تعیین کننده است. اکنون به مناسبت فصلی که در آن هستیم، بنا داریم به بررسی تکنیک‌های رانندگی در برف و یخ پرداخته و به ذکر نکات مهم این مبحث اقدام نماییم.

نکات لازم برای رانندگی در هوای برفی

  • هنگام طوفان و کولاک در خودرو بمانید برای آوردن نیروی کمکی خودرو را ترک نکنید، مگر این که ساختمانی مناسب در آن نزدیکی مشاهده شود که بتوانید در آن پناه بگیرید. مراقب باشید، به خاطر بارش برف فاصله ها واقعی به نظر نمی آیند، ممکن است ظاهراً ساختمانی نزدیک بنظر برسد ولی برای پیاده روی در برف شدید خیلی دور باشد.
  • چراغ های خودرو را روشن کنید، قرار دادن یک لباس یا پارچه روشن روی آنتن رادیو موجب می شود تا در روز بهتر دیده شوید. هنگام پارک کردن خودرو در روزهای سرد و برفی از ترمز دستی استفاده نکنید، چون احتمال دارد لنت های ترمز یخ زده و به دیسک بچسبد و چرخ ها قفل کرده و به هنگام حرکت مجدد باعث بروز مشکل و به مرور زمان باعث فرسودگی سریع لنت ها بشود.
  • سفر در فصل سرما، باید با لوازم کافی و به عبارت بهتر وسایلی بیش از نیاز خاص این فصل انجام پذیرد. لباس‌های گرم و ضد آب، دستکش ضد آب، کلاه، کیسه‌های گرمایشی (جهت شرایط اضطراری)، کفش ساق بلند و ضد آب، جوراب پشمی‌و. . .
  • اگر در جاده برفی یا بارانی ترمز بریده باشید، به علت لغزنده بودن سطح جاده خیلی آرام از ترمز دستی استفاده کنید، چون اگر ترمز دستی بطور سریع کشیده شود یا ترمز دستی بریده می شود و یا چرخ ها نیز بواسطه لغزنده بودن جاده قفل خواهد کرد
  • در صورتی که به هر دلیل در هوای سرد برای مدت طولانی برای تعمیر خودرو متوقف شدید برای جلوگیری از یخ زدن و خشک شدن دست ها می توانید مقدار کمی گریس به دست های خود بمالید گریس بصورت عایق میان هوای بیرون و دست شما عمل کرده و به گرم ماندن دست هایتان کمک خواهد کرد.
  • هرگز برای پاک کردن شیشه‌های پوشیده از برف به وسیله ی آب گرم مبادرت نکنید. این کار باعث وارد آمدن شوکی شدید به شیشه شده و آن را خواهد شکست. برای پاک کردن شیشه‌ی اتومبیل از دستمال و یا برس استفاده نمایید. سپس برف پاک کن را به حرکت درآورید. همچنین می‌توانید از محلول شیشه شوی ضد یخ استفاده کنید تا در هنگام حرکت تیغه‌ی برف پاک کن شما یخ نزند و شما را دچار مشکل نسازد.
  • به خاطر داشته باشید در سرعت ۲۰ مایل ( ۳۲ کیلومتر ) حدود ۵ متر از زمان ترمزگیری طول می‌کشد تا اتومبیل بایستد. این مسافت بر روی مسیر یخی به طرز چشمگیری افزایش یافته و باهمان سرعت قبلی یعنی ۲۰ مایل یا ۳۲ کیلومتر این فاصله به ۴۵ متر افزوده شده و تقریبا ۹ برابر بیشتر می‌گردد که حتی با زنجیر چرخ این فاصله ۲۲ متر می‌شود. پس کاهش سرعت در مسیر برف و یخ باید با حوصله و به آرامی‌صورت پذیرد.
  • از سبقت گرفتن بپرهيزيد. چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه ای به عقب خودرو می زند كه باعث سر خوردن آن می شود و خودرو در جهت عكس حركت بر می گردد. در عين حال خودرو را در دنده نگه داريد و از خلاص كردن آن بپرهيزيد. زيرا در اين حالت به كم شدن سرعت كمك می كند و حداكثر كنترل را به راننده می دهد.
  • از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری كنيد و پدال گاز را به طور متعادل نگه داريد تا از سر خوردن خودرو در اين وضعيت جلوگيری كنيد. هنگامی كه خودرو “بكسوات” كرد از گاز دادن های بي مورد و چرخاندن سريع چرخ ها خودداری كنيد. زيرا اين عمل علاوه بر اين كه نتيجه مثبتی ندارد، خودرو را نيز عميق تر و كامل تر در گل و لای فرو می برد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
یاور جودکی
یاور جودکی
3 ماه پیش

شما از این لاستیکهای ضد یخ اطلاعاتی دارید؟ عملکرد و کیفیتشون چطوره؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  یاور جودکی
2 ماه پیش

با سلام لاستیک ضد یخ یک اصطلاح کلی برای تایرهایی است که برای کار در شرایط آب و هوایی بسیار سرد و یخبندان مناسب هستند. این لاستیک ها دارای طراحی خاصی هستند که به آنها اجازه می دهد بهتر از سطوح یخ زده عبور کنند. برخلاف لاستیک های استاندارد که در دمای سرد و شرایط لغزنده عملکرد خوبی ندارند، تایرهای ضد یخ از موادی ساخته می شوند که عملکرد و انعطاف پذیری بهتری در دماهای سرد دارند و عملکرد خودرو را بهبود می بخشند. این لاستیک ها دارای روکش های خاصی هستند که برای افزایش پایداری در برف، یخ و… خواندن ادامه ...

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش