راهنمای خرید و نصب دوربین دنده عقب خودرو

4.7
(232)

دوربین دنده عقب خودرو یکی از آپشن‌هایی هست که امروزه هر خودرویی به آن نیاز دارد تا بتواند در خیابان‌های شلوغ یا پر رفت و آمد ماشین‌شان را پارک کنند. با کیان باتری همراه باشید.

بیشتر کمپانی های مهم خودروسازی چندین سال است که دوربین خودرو به خصوص دوربین دنده عقب خودرو را به امکانات ماشین های خود اضافه کرده اند، اما متاسفانه در خودروهای ایرانی استانداردهای جهانی چندان رعایت نمی شود و در این خودروها دوربین دنده عقب خودرو وجود ندارد.

ما در این مطلب راهنمای نصب دوربین دنده عقب خودرو را به شما آموزش می دهیم تا پس از خرید دوربین عقب خودرو بتوانید آن را به سادگی نصب و از پرداخت هزینه جداگانه برای نصب دوربین بپرهیزید.

طرز کار دوربین دنده عقب ماشین؟

 راهنمای استفاده از دوربین دنده عقب
راهنمای استفاده از دوربین دنده عقب

دوربین دنده عقب ماشین معمولا یک دوربین دارد که روی سپر عقب ماشین و یا زیر پلاک عقب ماشین نصب می‌شود و برای مشاهده فضای پشت ماشین به کار می‌رود که روی صفحه نمایشگر و یا روی آینه نمایان می‌شود.

این دوربین برق خود را از دنده عقب می‌گیرد که وقتی راننده دنده را در حالت عقب قرار می‌دهد این دوربین فعال شده و فیلم مربوط به تصاویر پشت ماشین را ارسال می‌کند. برخی از این دوربین خودروها دارای خطوط داینامیک فرضی هستند که برای پارک کردن راحت‌تر ماشین استفاده می‌شوند.

دوربین دنده عقب ویژگی‌ها و انواع مختلفی دارد که در ادامه به طور مفصل معرفی می‌شود. و همینطور آموزش نصب مرحله ای دوربین دنده عقب را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

مقایسه سنسور دنده عقب با دوربین دنده عقب

سنسور دنده عقب همان‌طور که از نامش پیداست، دارای یک یا چند حسگر می باشد که با ارسال امواج الکترومغناطیسی و برخورد با مانع میزان فاصله شما تا مانع را محاسبه کرده و به وسیله آلارم و یا نمایش فاصله روی صفحه مانیتور شما را از برخورد با مانع مطلع می‌کند.

متاسفانه این سنسور ها دارای میزانی خطا هستند، یعنی اجسام باریک یا خیلی نازک را تشخیص نمی دهند و ممکن است شما با آنها برخورد کنید. دوربین دنده عقب به دلیل اینکه فضای پشتی شما را در مانیتور نمایش می‌دهد بسیار دقیق تر از سنسور است، زیرا چشم انسان حداقل میزان خطا را دارد به همین دلیل بسیاری از شرکت های تولید کننده خودرو در جهان هر دو وسیله را با هم روی خودرو نصب می کنند تا میزان خطا را به حداقل برسانند.

آینه مانیتوردار و دوربین دنده‌ عقب خودرو چیست؟

دوربین دنده عقب با آینه مانیتوردار
دوربین دنده عقب با آینه مانیتوردار

آینه مانیتور دار در واقع یک آینه الکترونیکی محسوب می شود. یعنی قسمت کوچکی از آینه زمانی که خودرو در وضعیت دنده عقب قرار داده می‌شود به مانیتور دوربین تبدیل شده و شما فضای پشت سر خودرو خود را در آن مشاهده می‌کنید. دوربین دنده عقب یک دوربین معمولی است که درون سپر عقب خودرو نصب می شود.

مزایای استفاده از دوربین دنده عقب و آینه مانیتور دار

  • در مقایسه با محصولات مشابه قیمت مناسب تری دارند و به راحتی با ارزان ترین قیمت می توانید آنها را تهیه و روی خودرو خود نصب کنید.
  • شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام دنده عقب گرفتن با دوچرخه یا مانعی برخورد داشته باشید دوربین این مشکل را حل می‌کند.
  • بعضی مواقع به خصوص فصل زمستان شیشه عقب خود را شما بخار می‌کند و قادر به دیدن فضای پشتی ماشین نیستید، دوربین این مشکل را برطرف می‌کند.
  • نصب و ساده و آسانی دارد و شما می توانید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کمتر از یک ساعت روی هر خودرویی نصب نمایید.
  • نیاز به تغییر خاصی در سیستم سیم کشی خودرو شما وجود ندارد، این دوربین به صورت فابریکی روی خودرو شما نصب می‌شود.

انواع دوربین دنده‌ عقب خودرو

  • دوربین دنده عقب معمولی

در واقع نوعی دوربین معمولی هستند که بر روی سپر یا کنار پلاک خودرو نصب می‌شوند. زمانی که شما خودرو را بر وضعیت دنده عقب قرار می دهید تصویری که در محدوده دوربین شما قرار دارد. از مانیتور داخل خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.

 راهنمای خرید ددوربین دنده عقب خودرو
راهنمای خرید ددوربین دنده عقب خودرو
  • دوربین دنده عقب داینامیک‌دار

جدیدترین مدل دوربین دنده عقب خودرو می‌باشند. از نظر کارایی دقیقاً همانند دوربین های معمولی عمل می‌کنند. یعنی علاوه بر نمایش فضای پشتی خودرو شما دارای خطای داینامیکی می‌باشند که وظیفه آن‌ها به نمایش گذاشتن زاویه حرکت شما به سمت عقب است. دانستن زاویه حرکت باعث می‌شود درک دقیقی از فضای حرکت خود داشته باشید.

  • دوربین دنده عقب به ۳۶۰ درجه

دوربین دنده عقب به ۳۶۰ درجه
دوربین دنده عقب به ۳۶۰ درجه

متاسفانه دوربین‌های قبلی فقط قادر به نمایش زاویه دید دوربین بودند، حتی با اضافه کردن سیستم داینامیک و مشخص کردن زاویه حرکت هم خیلی از رانندگان قادر به درک فضای پشت سر خود نبودند تا اینکه نسل جدیدی از دوربین‌های دنده عقب با تکنولوژی ۳۶۰ درجه وارد بازار شد و این مشکل را برای همیشه حل کرد.

  • دوربین خودرو آینه‌ای | دوربین نامحسوس خودرو

دوربین آینه‌ای ماشین به دلیل سهولت استفاده، بسیار مورد پسند مردم واقع شده است. به هنگام خرید دوربین آینه‌ای خودرو، یک مانیتور آینه‌ای به شما داده می‌شود که در مواقع عادی به عنوان آینه بکار می‌رود و در مواقع نیاز تصاویر دریافتی از دوربین را نمایش می‌دهد.

بر حسب قیمت دوربین آینه‌ای خودرو می‌توان امکانات دیگری مثل لمسی بودن و… را نیز از مانیتور دوربین انتظار داشت. مانیتور آینه‌ای ماشین را می‌توان برای تمام ماشین‌های سواری و حتی باری نیز استفاده کرد.

  • دوربین دید در شب

خرید دوربین دید در شب و نصب آن بر خودرو، ویژگی منحصر بفردی به آن اضافه می‌کند. چراکه این ویژگی با استفاده از دوربین مادون قرمز ماشین قادر است تمام افراد و اجسام طول مسیر را به صورت روشن‌تر و واضح‌تر تشخیص داده و روی صفحه نمایشگر سیستم نمایش دهد.

از آنجا که چشم انسان به صورت طبیعی در شب و نور کم قدرت بینایی کمتری دارد، این دوربین برای رانندگی بی خطر و ایمن و البته راحت‌تر بسیار کارآمد است.

  • دوربین وای فای دار

دوربین وای فای خودرو چه وجه تمایزی با سایر دوربین‌های ساده دارد؟ این ویژگی به کاربر این امکان را فراهم می‌آورد که به راحتی و با نصب برنامه روی گوشی، تبلت و یا لپ تاپ خود، با دوربین ماشین ارتباط برقرار کند و به صورت بی سیم فیلم‌های ضبط شده را از راه دور مشاهده کند. این ویژگی نیز می‌تواند در انواع مختلف دوربین خودرو تعبیه شده و برای تمام ماشین‌ها مورد استفاده واقع گردد.

  • دوربین سیم کارت خور

همان طور که از اسمش پیداست، این دوربین قابلیت نصب سیم کارت در خود را دارد. دوربین سیم کارتی به چه کار ما می‌آید؟ قابلیت اتصال به اینترنت ویژگی قابل توجه سیم کارت است که با استفاده از این ویژگی می‌توان تصاویر و فیلم ضبط شده و یا در حال ضبط را به صورت آنلاین مشاهده و یا ذخیره کرد.

علاوه بر آن با استفاده از سیستم جی پی اس سیم کارت می‌توانید از مکان دقیق خودرو خود مطلع شده و یا حتی مسیر طی شده ماشین را مشاهده کنید.

بیشتر بدانید:راهنمای خرید بهترین سیستم صوتی ماشین

راهنمای خرید دوربین دنده عقب خودرو

 راهنمای خرید ددوربین دنده عقب خودرو
راهنمای خرید ددوربین دنده عقب خودرو

نکات مهمی که هنگام خرید دوربین دنده عقب و آینه مانیتور دار باید به آن توجه داشته باشید:

  • قیمت دوربین و آینه

قیمت همیشه نقش مهمی در انتخاب شما دارد، بهتر است قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید دوربین دنده عقب را مشخص کنید. با مشخص شدن میزان بودجه خود به خود خیلی از مدل هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می‌شوند.

  • نوع دوربین

همانطور که از قبل گفته شد دوربین دنده عقب انواع مختلفی دارد که عبارتند از: دوربین معمولی، دوربین داینامیک دار، دوربین ۳۶۰ درجه هر کدام از این دوربین ها معایب و مزایا و مربوط به خود را دارند که در قسمت مربوطه به توضیح تک تک آنها پرداخته شد.

  • نوع مانیتور

اگر خودرو شما مجهز به دستگاه پخش تصویری است کار تا حدودی برای شما آسان می شود در این شرایط شما فقط نیاز به یک دوربین دنده عقب دارید. البته نگران نباشید اگر خودروی شما پخش تصویری ندارد می توانید از آینه‌های مانیتوردار استفاده کنید.

  • کیفیت تصویر

هرگاه پای خرید یک دوربین در میان باشد، مطمئناً شما باید به سراغ کیفیت تصویر آن بروید، دوربین دنده عقب خودرو هم از این قضیه مستثنا نیست و با کیفیت‌های مختلفی نظیر: معمولی، hd، فول اچ دی و ۴k در بازار موجود است. شما می توانید با توجه به میزان بودجه یکی از آنها را انتخاب و خریداری کنید.

  • رنگی یا سیاه سفید

دوربین دنده عقب خودرو در دو نوع رنگی و سیاه و سفید موجود می باشد. مثلاً قیمت مدل رنگی مقداری از سیاه سفید بالاتر است. این موضوع بستگی به شما دارد و یک موضوع شخصی است که مدل رنگی را انتخاب کنید یا سیاه و سفید.

  • گارانتی

بهتر است به سراغ برندهایی بروید که دارای خدمات پس از فروش هستند. این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردارند زیرا هیچ وقت یک شرکت جنس بدون کیفیت را ضمانت نمی‌کند. بنابراین ضمانت کردن جنس بدون کیفیت به معنای ضرر رساندن به شرکت است.

  • از فروشگاه معتبر بخرید

متاسفانه امروزه بازار اجناس تقلبی در بازار بسیار داغ است. پس اگر از فروشگاه مورد اطمینان خرید نکنید ممکن است، جنس چینی و تقلبی ارزان قیمت را با قیمتی چند برابر قیمت واقعی آن خریداری کنید.

  • نوع نصب

بعد از خرید جنس با کیفیت، اصل برای نصب آن را به یک فرد ماهر و با تجربه واگذار کنید. دوربین دنده عقب معمولاً در معرض شستشو و باران قرار دارد به همین علت امکان ورود آب به داخل دوربین به دور از انتظار نیست بنابراین اگر توسط فرد با تجربه‌ای‌ نصب نشود، در کوتاه مدت با مشکل مواجه می شوید.

نکات خرید بهترین آینه مانیتوردار دوربین

نصب دوربین دنذده عقب آینه ای
نصب دوربین دنذده عقب آینه ای

در این راهنمایی تعدادی نکته مهم برای خرید این دو کالا را خدمت شما عرض می‌کنیم. این نکات عبارتند از:

  1. به ابعاد آیینه توجه کنید. ابعاد تمامی آیینه ها یکسان نیستند. آیینه‌ای را خریداری کنید که بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید؛ چون علاوه بر استفاده از آن به عنوان مانیتور، باید به عنوان آیینه وسط خودرو نیز از آن استفاده کنید.
  2. به ابعاد مانیتور حتما دقت کنید. آیینه‌ای که شما خریداری می‌کنید، ممکن است تنها وسط آن دارای مانیتور باشد و ابعاد مانیتور کوچک باشد. البته آیینه‌هایی وجود دارند که کل آن‌ها تبدیل به مانیتور می‌شود. پس حتما به این نکته دقت کنید.
  3. اگر دوربین دنده عقب شما روی مانیتور دارای خط کشی باشد عالی است. این خط کشی به شما در هنگام عقب آمدن خیلی کمک می‌کند.
  4. حتما بدانید که قرار است دوربین را روی سپر نصب کنید یا روی صندوق بالا و یا زیر پلاک؛ چون خیلی از دوربین ها این قابلیت را ندارند و تنها قابل نصب روی سپر هستند ویا برعکس.
  5.  به رزولوشن دوربین دقت کنید. نیاز نیست کیفیت دوربین دنده عقب عالی باشد ولی به هر حال نباید کیفیت آن آنقدر پایین باشد که نتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم.
  6. یک سری از آیینه‌های مانیتوردار تنها مناسب برای خودروهای خاصی هستند. به این مورد دقت کنید که آن آیینه در خودروی شما نیز قابل نصب باشد.

خب نکات مهم خرید این دو کالا را با هم بررسی کردیم و نوبت بررسی قیمت‌ها است.

مشخصات بهترین دوربین دنده عقب خودرو

 روش نصب دوربین دنده عقب خودرو
روش نصب دوربین دنده عقب خودرو

یک دوربین دنده عقب، که به عنوان دوربین پارک نیز شناخته می شود، به شما این امکان را می دهد آنچه در پشت خودرو شما قرار دارد را بدون نیاز به سر برگرداندن به عقب مشاهده کنید. اگر چه بسیاری از خودروهای امروزه به صورت فابریک مجهز شده اند، اما اگر خودروی شما مجهز نیست می توانید یک دوربین دنده عقب به وسیله نقلیه خود اضافه کنید.

سعی کنید دوربینی که خرید می کنید متناسب با نوع خودروی شما باشد. بهترین دوربین دنده عقب، دوربینی هست که:

  • خط لبه ی سپر خودرو را داخل کادر تصویر نشان دهد، که راننده به کمک آن بتواند بصورت دقیق فاصله ی سپر را تا مانع تشخیص دهد (که این پارامتر به حالت دوربین، نوع خودرو و محل نصب دوربین بستگی دارد)
  • از نظر جنس بدنه مقاوم باشد.
  • در شب، تصویر واضحی نمایش دهد.
  • پایه ی مقاوم و ضد سرقت داشته باشد.
  • در برابر آب و گرد و غبار مقاوم باشد.
  • لنز شفافی داشته باشد.
  • سیم با کیفیت با ابعاد مناسب داشته باشد.

آموزش نصب دوربین دنده عقب ماشین

 نحوه نصب دوربین دنده عقب به مانیتور
نحوه نصب دوربین دنده عقب به مانیتور

برای تجهیز یک ماشین با دوربین پارکینگ عقب سیمی، به مواد و ابزار زیر نیاز خواهید داشت:

  • مجموعه کلید
  • پیچ گوشتی ها
  • حذف کننده پانل
  • نوار عایق
  • بست کابل های پلاستیکی،
  • سیم و اتصالات
  • مته با مته
ابزار ضروری نصب دوربین دنده عقب
ابزار ضروری نصب دوربین دنده عقب

مرحله اول: طریقه نصب فیزیکی دوربین دنده عقب

برای نصب دوربین دنده عقب، بر اساس نوع خودرو و نوع دوربین می‌توان این دوربین را بالای پلاک عقب خودرو و یا داخل سپر نصب نمود. که برای این کار کافیست پس از اندازه‌گیری و علامت گذاری آن، توسط مته گرد بر محل مورد نظر را سوراخ کنید و سیم‌های دوربین را نیز از همان محل به داخل صندوق عقب خودرو هدایت کنید.

 روش نصب دوربین دنده عقب
روش نصب دوربین دنده عقب

دوربین های دنده عقب معمولا در دو نوع پایه دار و نگهدارنده فنری می باشند. برای نصب هر یک از این دوربین ها روش جداگانه ای وجود دارد.

برای نصب دوربین دنده عقب خودرو پایه دار می توان دوربین را در وسط قسمت بالای پلاک خودرو قرار داد و سیم های آن را نیز از محل سیم چراغ پلاک خودرو عبور داد سپس دوربین را با پیچهای خودکاری که در داخل بسته بندی دوربین وجود دارد بست نمود.

در دوربین های دنده عقب با نگهدارنده فنری نیز بایستی قسمت وسط سپر عقب با مته مخصوصی که در داخل بسته بندی قرار دارد سوراخ شود. و سپس سیمهای دوربین از پشت سپر عقب به داخل صندوق عقب دوربین هدایت و نصب گردد.

باید دقت کنید که دوربین به درستی نصب شود و بست های آن کاملا محکم شوند. پس از نصب فیزیکی دوربین نوبت به سیم کشی می رسد.

نکته: برای دسترسی به سیم ها، قاب داخلی صندوق عقب خود را بردارید.

مرحله دوم: نحوه سیم کشی برق دوربین دنده عقب

دیاگرام و نقشه فنی نصب دوربین دنده عقب خودرو
دیاگرام و نقشه فنی نصب دوربین دنده عقب خودرو

1- همان‌طور که می‌دانیم دوربین دنده عقب فقط می‌بایست در زمان قرارگیری خودرو در دنده عقب عمل نماید، به‌ همین منظور برای راه اندازی دوربین، سیم مثبت (معمولا قرمز) و منفی (معمولا مشکی و یا بدنه) چراغ‌های دنده عقب را شناسایی کنید.

بنابراین زمانی که چراغ های دنده عقب روشن شوند برق از چراغ به مانیتور منتقل شده و مانیتور را فعال می کند و امکان نمایش بخش عقب ماشین در مانیتور فراهم می شود.

در بسته بندی اکثر دوربین‌های دنده عقب یک عدد کابل انتقال تصویر RCA وجود دارد که برای انتقال تصویر دوربین به مانیتور داخل خودرو به‌ کار می‌رود.

یک سیم قرمز رنگ کوچک، چسبیده به سیم RCA هست که این سیم ریموت نام دارد.

2- بایستی سیم ریموت همراه با سیم قرمز (مثبت) برق دوربین به سیم چراغ دنده عقب (با رعایت مثبت / منفی) متصل و نوارچسب کنید.

3- فیش طرف دیگر سیم برق را در فیش مادگی مخصوص دوربین (معمولا فیش قرمز) قرار دهید. اکنون در زمان روشن شدن چراغ‌های دنده عقب جریان برق به دوربین نیز ارسال و دوربین دنده عقب فعال می‌گردد.

مرحله سوم: نحوه اتصال دوربین دنده عقب با مانیتور خودرو

یک عدد کابل انتقال تصویر در بسته بندی دوربین های دنده عقب وجود دارد که بایستی این کابل را از قسمت مناسب عبور داده و به مانیتور وصل کنید. پس از گذراندن این مراحل با قراردادن خودرو در دنده عقب دوربین فعال شده و تصویر اجسام اطراف محیط عقب خودرو بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود.

 نصب دوربین دنده عقب روی مانیتور
نصب دوربین دنده عقب روی مانیتور

1- یک سر فیش RCA (معمولا زرد رنگ) را به دوربین دنده عقب متصل کرده و سپس سیم را از زیر نمدی سقف به جلو هدایت کنید و سر دیگر فیش RCA را داخل فیش ورودی دوربین دنده عقب خودرو کنید.

فیش ورودی دوربین در مانیتورهای وینکا معمولا سبز رنگ می باشند.

فیش ورودی دوربین معمولا CAM-IN یا CAMERA-IN یا CCD نام دارد.

به منظور جلوگیری از نفوذ آب و زخمی شدن سیم، ترجیحا سیم را از نمدی سقف هدایت کنید.

2- سیم ریموت دیگر را به سیم BACK یا REVERSE متصل کنید.

3- پس از گذراندن این مراحل با قراردادن خودرو در دنده عقب دوربین فعال شده و تصویر اجسام اطراف محیط عقب خودرو روی مانیتور (صفحه نمایش) نشان داده می‌شود.

در صورت چپ و راست بودن تصویر، از قسمت تنظیمات، گزینه ی “آینه” یا “MIRROR” یا “معکوس سازی” را خاموش و یا روشن کنید.

بیشتر بدانید:

آموزش روش نصب سیستم صوتی خودرو

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حمیدرضا فرازمهر
حمیدرضا فرازمهر
7 ماه پیش

بسیار عالی و کاربردی

مصطفی
مصطفی
1 سال پیش

سلام قاب دوربین من شکسته چیکار میتونم بکنم

فرشاد
فرشاد
2 سال پیش

عالی مقاله کاملی است.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش