هر آنچه درباره خدمات خودرویی سامانه تهران من باید بدانید.

4.5
(28)

با پیشرفت تکنولوژِی شاهد آن هستیم که تمامی خدمات رو به اینترنتی شدن هستند و دیگر از روش های سنتی و حضوری خبری نیست، در این میان در صنعت خودرو نیز این جریان اتفاق افتاده است و شهرداری سامانه ای را به عنوان تهران من راه اندازه کرده است که به کمک آن می توان خدمات مبتنی بر ماشین ها را انجام داد؛ در ادامه بیشتر درباره خدمات خودوریی سامانه تهران من صحبت خواهیم کرد با کیان باتری همراه باشید.

خدمات خودرویی تهران من
خدمات خودرویی تهران من

سامانه تهران من چیست؟

تهران من یک سامانه برای ارائه خدمات هوشمند شهری است که از سال 1396 راه اندازه شد، خدمات موجود در این سامانه تنوع زیادی دارد و در بسیاری از کار ها سهولت ایجاد کرده است.

کاربران موجود در آن بالای 4 میلیون می باشد که شما هم به صورت اینترنتی می توانید از آن استفاده کنید و هم اپلیکیشن های آن برای Android و ios موجود می باشد.

خدمات خودرویی تهران من

تهران من سامانه ای می باشد که توسط شهر داری تهران برای کمک به سریع تر شدن کار ها راه اندازی شد، اگر شما به این سامانه مراجعه کنید متوجه خواهید شد که در آن خدمات های متنوعی همچون : طرح ترافیک، کرایه اتوموبیل، نوبت دهی معاینه فنی، سازمان بار، صحت سنجی شماره شناسایی ملک و بسیاری کار های دیگر ارائه می شود.

در میان خدمات متنوع این سارمانه بخش بسیار بزرگی از آن مربوط به خدمات خودرویی است، ایجاد شدن همچین سامانه ای برای رانندگان خودرو بسیار مفید واقع شد زیرا دیگر احتیاجی به حضور در صف های طولانی و کاغذ بازی های اداری ندارند.

در ادامه خدمات خودرویی سامانه تهران من را با یکدیگر بررسی می کنیم.

  • نوبت دهی معاینه فنی

گرفتن نوبت معاینه فنی از تهران من
گرفتن نوبت معاینه فنی از تهران من

تقریبا تمامی ماشین ها بجز آن هایی که تازه تولید می شوند احتیاج به این دارند که هر 4 سال یک بار برای گرفتن معاینه فنی به مراکز مخصوص این کار مراجعه کنند.

این کار به این جهت می باشد که سلامت خودرو شما بررسی شود و تا زمانی که این موضوع توسط کارشناسان تایید نشود این برگه به شما داده نخواهد شد.

اما جدا از این بحث و سلامتی خودرو، به دلیل مراجعه های بسیار زیادی که به مراکز معاینه فنی می شود معمولا صف های بسیار طولانی برای آن ها تشکیل می شود و عملا شما یک روز از کارتان می افتید؛ حتی این امکان وجود دارد در انتها نوبت به شما نرسد و تمام معطلیان بیهوده شود.

اما مزایایی که در سامانه تهران من وجود دارد این است که شما این امکان را دارید که قبل از مراجعه کردن به مراکز معاینه فنی به سامان تهران من وارد شوید، به بخش <خدمات و حمل و نقل> بروید و در آن جا گرینه <نوبت دهی معاینه فنی> را انتخاب نمایید.

اگر این مراحل را شما طی کنید به راحتی و به صورت اینترنتی می توانید یک نوبت برای خود بگیرید و دیگر تنها لازم است سر وقت به مرکز مراجعه کنید تا روال کار انجام شود.

بیشتر بدانید: نکات مهم درباره معاینه فنی خودرو

  • بسته های ترافیکی

خرید بسته های ترافیکی نیز امکانات دیگری است که در این سامانه قرار گرفته است، البته این گزینه فعلا در این روز ها به دلیل وجود شرایط کرونایی خیلی کاربرد ندارد اما مطمئنا در روز های آتی بسیایر کار راه انداز خواهد بود.

برای استفاده از ابن بخش کافیست پس از ورود به سامانه تهران من در ابتدا حساب خود را شارژ نمایید و پس از آن که به مقدار مبلغ خریدتان حساب شارژ شد به بخش <خدمات و حمل و نقل> بروید و سپس وارد بخش <بسته های ترافیکی> شوید. در اینجا می توانید از میان بسته های موجود گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  • گرفتن مجوز های طرح ترافیک

طرح ترافیک تهران من
طرح ترافیک تهران من

می دانید که چندین سال است در محدوده هایی از تهران که تردد در آن ها بسیار زیاد انجام می شود طرح ترافیک فعال شده است، این کار به این منظور است که از ترافیک های سنگین در این محدوده ها جلوگیری شود.

بنابراین اگر شما قسد این را داشته باشید که به این مناطق بروید باید یا دارای مجوز ورود باشید و یا از قبل طرح ترافیک خریداری کرده باشید در این غیر صورت پلاک شما مشمول جریمه خواهد بود.

اما چگونه می توان مجوز یا طرح ترافیک خریداری کرد؟ قبلا راه های گرفتن این مجوز ها بسیار سخت بود و حتما لازم بود شما به صورت حضوری به مراکز مربوطه مراجعه کنید، اما خوشبختانه چندین سال است که استعلام طرح ترافیک را به صورت اینترنتی و آنلاین نیز می توان انجام داد.

البته شما برای خرید یا رزرو مجوز ورود به مناطق طرافیک باید از روز های قبل اقدام نمایید؛ یکی از سامانه های معتبری که می توانید برای این کار از آن استفاده کنید تهران من است.

به این منظور وارد سامانه شوید و سپس به قسمت <خدمات و حمل و نقل> بروید، پس از وارد شدن به این بخش باید گزینه <خدمات طرح ترافیک> را انتخاب کنید و در آخر به قسمت <درخواست انتخاب روز> بروید.

در این مرحله با وارد کردن مشخصات پلاک و طی کردن مراحل دیگر درخواست شما ثبت می شود.

بیشتر بدانید:آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری

  • پرداخت کردن عوارض سالیانه ماشین

تمامی ماشین های موجود در خیابان ها صرف نظر از مدلی که دارند باید به صورت سالیانه عوارض پرداخت کنند. این کار به این جهت انجام می شود که شما در هنگام رانندگی در خیابان ها از خدمات ساخت و ساز جاده ای استفاده می نمایید و لازم است که پول آن ها را پرداخت کنید.

اما هزینه عوارض چه قدر است؟ این موضوع بستگی به ماشین شما دارد، اگر شما از خودرو های داخلی استفاده نمایید برایتان نرخ قیمت متناسب با تولیدات داخلی محاسبه می شود، اما چنانچه مالک ماشین های وارداتی باشید عوارض سالیانه همراه با ارزش گمرگ و حق ورود محاسبه می شود.

به منظور پرداخت این عوارض پس از وارد شدن به سامانه تهران من در باکس های سبز رنگ موجود گزینه ای وجود دارد به عنوان <استعلام بدهی طرح ترافیک پارک حاشیه ای و عوارض سالیانه خودرو> که پس از کلیک بر روی آن انواع روش های پرداخت را مشاهده خواهید کرد، در این جا متناسب با شرایطتان یکی را انتخاب نمایید و مراحل را طی کنید.

پیشنهاد می کنیم که حتما به صورت مرتب این عوارض را پرداخت کنید زیرا در صورتی که پرداخت آن را به تاخیر بیندازید به ازای هر ما دیر کرد مشمول جریمه 2 درصدی خواهید شد.

بیشتر بدانید: صفر تا صد تعویض پلاک خودرو

  • ثبت نام موسسات کرایه خودرو

موسسات کرایه خودرو
موسسات کرایه خودرو

این مورد نشان از این دارد که سامانه تهران من در خدمات های بسیار متنوعی فعالیت دارد، زیرا علاوه بر خدمات هایی که به صورت مستقیم به رانندگان مربوط می شود، خدمات های غیر مربوط نیز در آن قرار دارد.

اگر شما قصد راه اندازی یک آژانس خودرو و یا موسسه کرایه خودرو را داشته باشید باید در ایتدا برای این کار درخواست خود را ثبت نمایید.

در گذشته این کار کاغذ بازی های زیادی داشت و جزو کار های خسته کننده به حساب می آمد، اما امروزه به کمک سامانه تهران شما به راحتی می توانید درخواست خود را به ثبت برسانید.

کافیست به سامانه وارد شوید و از میان باکس های موجود گزینه <سامانه ثبت نام موسسات کرایه اتومبیل> را انتخاب نمایید.

  • سامانه حمل و نقل بار و کالا

این بخس مخصوص کسانی است که در حمل بار فعالیت دارند، شما برای حمل و نقل بار ها لازم است که دارای باربرگ باشید؛ علاوه بر آن چانچه در این صنف فعالیت می کنید امکان این را دارید که سهمیه طرح ترافیم داشته باشید.

رانندگان و یا مالک های ماشین های تجاری می توانند به سامانه تهران من مراجعه نمایند و با انتخاب گزینه <سامانه حمل و نقل بار و کالا> برای ثبت نام کردن اقدام نمایند.

  • معرفی کسب کار و خدمات خودرویی در تهران من

راهنمای ثبت نام در سامانه تهران من

ثبت نام در تهران من
ثبت نام در تهران من

مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم مربوط به خدمات خودرویی سامانه تهران من بود، اما لازم است بدانید که برای انجام تمامی آن ها لازم است که در ابتدا در این سامانه ثبت نام کرده باشید.

برای آشنایی با مراحل ثبت نام در سامانه ادامه مطالب را دنبال کنید.

  1. در ابتدا وارد سامانه می شوید، سپس از طریق منوی موجود در بالا گزینه ثبت نام را انتخاب می کنید.
  2. پس از آن صفحه ای برای شما باز می شود که سه پنل در آن قرار داد: شخص حقیقی، شخص حقوقی و تبعه خارجی. که شما با توجه به شرایطتان وارد یکی از آن ها می شوید.
  3. پس از آن اطلاعات خواسته شده را باید به صورت دقیق وارد کنید و در آخر با وارد کردن شماره تلفن یک کد برای شما ارسال می شود.
  4. پس از وارد کردن کد کار شما تمام می شود و معمولا چندین ساعت طول خواهد کشید تا حساب شما در سامانه فعال شود.

در آخر اگر حساب شما به موفقیت فعال شود پیامکی برای شما ارسال خواهد شد که در آن نام کاربری و رمز عبورتان قرار دارد.

نحوه شارژ کردن حساب در تهران من

افزودن اعتبار تهران من
افزودن اعتبار تهران من

شما برای انجام برخی فعالیت ها در سامانه لازم است که از شارژ حسابتان استفاده نمایید. برای شارژ کردن حساب باید وارد پنل کاربریتان شوید و پس از آن گزینه <داشبورد من> را انتخب نمایید. سپس روی گزینه <افزایش اعتبار> کلیک نمایید و هر چقدر که لازم است حسابتان را شارژ کنید.

البته شما می توایند اجازه دهید همیشه مقداری شارژ در حسابتان باقی بماند تا در صورتی که از محدوده های طرح ترافیک عبور کرد از حسابتان کسر شود.

آیا در تهران من خلافی خودرو را می توان استعلام کرد؟

بله یکی از گزینه هایی که در اپدیت های اخیر این سامانه اضافه شده است مربوط به استعلام و پرداخت خلافی خودرو است.

برای این کار کافیست در سامانه وارد گزینه <خودرو و طرح ترافیک> شوید و در آن جا با وارد کردن اطلاعات پشت کارتتان تعداد خلافی ها همراه با جرئیاتشان برایتان مشخص خواهد شد.

پس از آن به راحتی می توانید هر یک از قبض هایی را که بخواهید انتخاب کنید و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.

بیشتر بدانید: روش های دریافت خلافی خودرو و کم کردن آن

حذف خودرو از تهران من چگونه است؟

حذف خودرو در تهران من
حذف خودرو در تهران من

عملیات حذف خودرو در تهران من کاملا مشابه با زمانی است که شما یک ماشین را ثبت می نمایید.

زمانی که شما وارد سامانه می شوید در صفحه اول گزینه <خودرو های من> را مشاهده می کنید؛ برای حذف خودرو این گزینه را انتخاب نمایید و از میان ماشین های موجود هر کدام را که می خواهید انتخاب کنید و سپس گزینه حذف را بزنید.

همان طور که مشاهده کردید مراحل آن اصلا پیچیده نیست و به همین راحتی شما می توانید هر خودرو را که بخواهید حذف کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به خوبی توانسته باشیم شما را با خدمات خودوریی سامانه تهران من آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش