تفاوت شارژر و نگهدارنده باتری ماشین چیست؟

4.8
(264)

آیا میدانید نگهدارنده باتری ماشین چیست و چه تفاوتی با شارژر باطری ماشین دارد؟ در این مطلب از کیان باتری دقیقا به همین نکته خواهیم پرداخت با ما همراه باشید!

نگهدارنده باتری ماشین چیست؟

نگهدارنده شارژ باتری ماشین چیست؟
نگهدارنده شارژ باتری ماشین چیست؟

نگهدارنده باتری چیست؟ این دستگاهی است که می‌تواند مقدار شارژ مناسبی را به باتری وسیله نقلیه شما تحویل دهد تا هنگامی که به طور منظم استفاده نمی‌شود، آن را شارژ نگه دارد. در اینجا نگاه دقیق تری به این دستگاه‌ها و نحوه انتخاب نوع مناسب برای وسیله نقلیه خواهیم انداخت.

عوامل موثر در تخلیه شارژ باطری ماشین

چه عواملی باعث تخلیه باتری اتومبیل پارک شده می‌شود؟
چه عواملی باعث تخلیه باتری اتومبیل پارک شده می‌شود؟

ماشین ممکن است هفته‌ها در پارک باشد، اما این بدان معنا نیست که باتری آن در این مدت استفاده نشده است. حتی وقتی ماشین پارک شده است، باتری، سیستم هشدار دهنده خودرو، سیستم‌های رایانه‌ای و سایر ویژگی‌های الکتریکی را تأمین می‌کند. اگر ماشین به اندازه کافی رانده نشود تا بتواند خود را شارژ کند، همه این‌ها می‌توانند به آرامی از باتری وسیله نقلیه تخلیه کنند.

نگهدارنده شارژ باتری خودرو
نگهدارنده شارژ باتری خودرو

عامل دیگری که می‌تواند آب باتری ماشین پارک شده را از دست بدهد، دما است. اگر در هوای بسیار گرم زندگی می‌کنید، گرمای محیط اطراف شما می‌تواند باتری ماشین را در حالی که پارک شده است، تخلیه کند. هوای بسیار سرد همچنین می‌تواند بر باتری‌ها اثر بگذارد.

واکنش شیمیایی باعث تولید برق می‌شود، انرژی کمتری تولید می‌کند و روغن ضخیم‌تر می‌شود، این بدان معنی است که برای روشن شدن موتور انرژی بیشتری لازم است. حتی در دمای مناسب، باتری‌ها به آرامی تخلیه می‌شوند، بنابراین مهم است که برای شارژ کردن،  از نگهدارنده  به طور منظم استفاده کنید.

اما نگهدارنده باتری چیست؟ این ابزار با گذشت زمان در حالی که ماشین خاموش است، برق کمتری را به باتری می‌دهد، اطمینان حاصل می کند که باتری همیشه شارژ کافی برای تأمین انرژی سیستم‌های خودرو را دارد.

همچنین بخوانید: تنظیم میزان سطح آب باطری ماشین

شارژر باتری چه تفاوتی با نگهدارنده باتری دارد؟

تفاوت شارژر و نگهدارنده باتری ماشین
تفاوت شارژر و نگهدارنده باتری ماشین

از برخی جهات، نگهدارنده باتری مشابه شارژر باتری است. اما این دو محصول از جهات کلیدی با یکدیگر تفاوت دارند. یک شارژر باتری جریان ثابت برق را تا زمان شارژ کامل باتری اتومبیل ارائه می‌دهد و پس از اتمام شارژ، باید آن را جدا کنید.

از طرف دیگر، یک نگهدارنده باتری، شارژ را کنترل می‌کند و فقط با افت ولتاژ باتری، میزان بیشتری را تحویل می‌دهد. به همین دلیل، یک نگهدارنده باتری می‌تواند بدون مراقبت باقی بماند در حالی که مدت طولانی به وسیله نقلیه متصل است، این مورد در مورد شارژر استاندارد باتری وجود ندارد.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید و کار با شارژر باطری ماشین

کاربرد شارژر و نگهدارنده باتری

تفاوت شارژر و نگهدارنده باتری ماشین در مدت زمان شارژ باتری ماشین، قیمت هر یک، ساختار فیزیکی و میزان آسیب رسانی به باتری خودرو است.

شارژ باتری برای کسانی که بطور معمول در سفرند و یا از وسیله نقلیه خود زیاد استفاده می کنند بسیار مهم و تا حدودی نگران کننده است. این مسئله نگرانی عمده ای برای اتومبیل هایی که روزانه مورد استفاده قرار می گیرند نیست اما برای خودروهایی که بطور مرتب استفاده نمی شوند، مهم است که برای جلوگیری از صدمه دیدن آنها را شارژ نگه دارید.

برای این منظور، می توانیم از یک شارژر باتری یا نگهدارنده باتری استفاده کنیم. تفاوت اصلی بین آنها پیچیدگی است زیرا نگهدارنده باتری دارای مدار پیشرفته تری نسبت به بیشتر شارژرهای باتری است. از مدار برای تشخیص سطح شارژ استفاده می شود تا مشخص شود آیا باتری به شارژ نیاز دارد و شارژ آن با چه سرعتی است.

البته این موضوع برای افرادی که بعضا در مسافرت ها از اتومبیل استفاده می کنند کمتر پیش می آید چون با استفاده از امکانات شارژی که درون اتومبیل تعبیه شده است می توانند دستگاه خود را شارژ کنند.

اما همیشه در شارژ بودن دستگاه و باتری هم چندان جالب نیست و ممکن است صدماتی به دستگاه یا باتری شما وارد کند، برای شارژ کردن باتری ها معمولا دو دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد که به شارژی باتری یا Battery Charger و نگهدارنده باتری یا Battery Maintainer معروف هستند.

تفاوت شارژر و نگهدارنده باتری ماشین

بیشتر شارژرهای باتری با سرعت ثابت شارژ می شوند. این اغلب به روش پایین تر از باتری است و می تواند حداقل 10 ساعت یا بیشتر طول بکشد. این به معنای کاهش شارژ بیش از حد باتری است و به همین دلیل است که اکثر باتری ها در طول شب شارژ می شوند. مدار نگهدارنده باتری قادر است در هنگام تنظیم جریان، باتری را با سرعت بسیار بیشتری شارژ کند تا از شارژ زیاد جلوگیری کند. این می تواند زمان شارژ را فقط به چند ساعت کوتاه کند.

معایب نگهدارنده نسبت به شارژر باتری

نگهدارنده شارژر باتری خودرو
نگهدارنده شارژر باتری خودرو

مهمترین تفاوتی که بین این دستگاه ها وجود دارد میزان پیچیدگی است که در طراحی مدارهای کنترل شدت جریان برق آنها وجود دارد. مدارهایی که در Battery Maintainer ها وجود دارند بسیار پیچیده تر از مدارهایی هستند که در Battery Charger ها استفاده می شوند، این مدارهای کنترل شدت جریان قادر هستند که سطح شارژ را در صورت نیاز باتری به شارژ شدن تعیین کنند و از طرفی سرعت شارژ شدن باتری را نیز تعیین کنند.

معایب شارژر باتری ماشین

یكی از مهمترین مشكلات شارژرهای باتری این است كه شما باید بعد از شارژ شدن کامل باتری، آن را به صورت دستی جدا كنید تا از شارژ زیاد جلوگیری شود. اگر این کار را فراموش کردید، می توانید باتری را خراب کنید. این امر در مورد نگهدارنده باتری اتفاق نمی افتد زیرا به محض پر شدن باتری به طور خودکار خاموش می شود.

عملکرد اصلی نگهدارنده باتری این است که یک باتری را در حالت اولیه نگه دارید، معمولاً ماه ها به طور همزمان. در حالی که نگهدارنده باتری متصل است، به طور مرتب باتری را بررسی می کند، اگر مقدار مشخصی را تخلیه کند، نگهدارنده باتری شروع به شارژ می کند. این توانایی در شروع و متوقف کردن خودکار شارژ باعث می شود باتری تقریباً به طور نامحدود ذخیره شود بدون اینکه آسیب ببیند.

راهنمای انتخاب نگهدارنده باطری ماشین

مهم است نگهدارنده باتری انتخاب کنید که ولتاژ مناسب باتری ماشین را تأمین کند. بیشتر اتومبیل‌ها از باتری ۱۲ ولت استفاده می‌کنند. اگر این مورد برای وسیله نقلیه شما باشد، شما به یک نگهدارنده باتری ۱۲ ولت نیاز دارید.

اگر بدون اقدامات احتیاطی مناسب، زمستان یا هنگام تعطیلات طولانی مدت اتومبیل خود را پارک بگذارید، می‌توانید دوباره به سمت باتری ماشین مرده برگردید.

ابعاد و اندازه نگهدارنده باتری خودرو

اما همانطور که گفتیم معمولا اندازه شارژرها از اندازه نگهدارنده های شارژ کوچکتر است و بعضا شما Battery Maintainer هایی را مشاهده می کنید که بسیار بزرگ هستند. اما اندازه کوچکتر این دستگاه ها نیز وجود دارد، Battery Maintainer های کوچک برای شارژ کردن معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرند و فقط برای نظارت و مانیتور کردن باتری ها استفاده می شوند.

معمولا این دستگاه های کوچکتر قیمت ارزانتری دارند و به همین دلیل بیشتر مورد علاقه هستند، حتی بعضا قیمت آنها از برخی شارژرها نیز ارزانتر است، آنها برق کمتری استفاده می کنند.

خلاصه مطلب

بصورت کلی خلاصه تفاوت شارژر باتری ماشین با نگهدارنده باتری خودرو به این شکل می باشد :

  1. ساختار مدار الکترونیکی Battery Maintainer از Battery Charger ها پیچیده تر است.
  2. Battery Maintainer خیلی سریعتر از Battery Charger می تواند باتری ها را شارژ کند.
  3. Battery Maintainer را می توانید دائما روی باتری متصل داشته باشید.
  4. Battery Charger اگر دائما روی باتری باشد باتری را ممکن است خراب کند.
  5. Battery Maintainer های کوچک ممکن است حتی ارزانتر از شارژرهای بزرگ باشند .

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حسن
حسن
2 سال پیش

ممنون. توضیحات عالی و گویا.
وجود عکس از مدل نگهدارنده های مختلف و نحوه استفاده (محل نصب) گزارش را مفیدتر می‌کرد. سپاس

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسن
2 سال پیش

با تشکر از همراهی شما.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش