4.2
(111)

 یکی از مسائلی که کاربران یوپی اس برایشان مطرح می شود این است که تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین در چیست؟ آیا می توان باطری ماشین را به جای باتری یوپی اس بکار گرفت؟ تشابه و تفاوت مابین باتری یوپی اس و باطری ماشین؟ باطری ماشین برای یو پی اس ها قابل بکارگیری هستند؟ آیا می توان باتری ماشین را در دستگاه ups استفاده کرد؟

در این بخش با بررسی شباهت و تفاوت اساسی میان باتری یو پی اس و باطری ماشین، به تحقیق مشکلاتی که با بکارگیری از باتری ماشین به جای باطری یوپی اس منجر می شود می پردازیم.

فرق باطری ups با باتری ماشین چیست؟

ups battery vs car battery تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین
تفاوت باتری ماشین و یو پی اس

تفاوت عظیمی  بین این دونوع باتری( باتری ساخته شده برای اتومبیل و کامیون ها و باتری ساخته شده برای یو پی اس ها و اینورترها ) وجود دارد. برای اینکه تفاوت های اساسی این دو نوع باتری را درک کنیم، بایستی اطلاعات لازم از کارکرد هر دو نوع( باتری های خودرو و باتری های یو پی اس) را داشته باشیم.

باتری های مورد استفاده برای اتومبیل ها، اتوبوس ها و کامیون ها به باتری خودرویی معروف هستند. این مدل باتری ها طراحی و ساخته شده اند تا یک مقدار بسیار زیادی از جریان را برای یک مدت زمان بسیار کوتاه برای تامین قدرت استارت خودرو و روشن شدن موتور اتوموبیل فراهم کنند.

هنگامی که موتور ماشین روشن و در حال کار است، دینام ماشین وظیفه تامین نیازهای برقی خودرو را به عهده داشته و همچنین شروع به شارژ باتری می کند تا در دفعه بعدی توان مورد نیاز برای استارت زدن را داشته باشد.  

تفاوت ساختار باتری خودرو با باتری یو پی اس

در این فیلم زیر به بررسی تفاوت عملکردی و ساختاری باتری ups و باتری ماشین پرداخته ایم، توصیه میکنیم جهت درک ادامه مطلب فیلم زیر را حتما تماشا نمایید!

در باتری خودرو تعداد پلیت ها بسیار زیاد است که موجب بالا رفتن سطح صفحات الکترود برای واکنش با الکترولیت می شود. این امر باعث تولید جریان زیاد در مدت زمان کم می گردد. در حالی که باتری یو پی اس شامل تعداد کمتری از پلیت های الکترود می باشد که بسیار نازکتر از الکترود های باتری خودرویی هستند و همچنین حجم الکترولیت در باتری یو پی اس بسیار بیشتر است، به طوری که واکنش شیمیایی زمان بیشتری برای تولید جریان نیاز خواهد داشت. این امر باعث می شود که باتری یو پی اس بتواند مقدار ثابتی از جریان را برای مدت طولانی تری برای مصرف کنندگان تامین کند.

تمامی سیستم های بک آپ برقی منجمله باتری های خورشیدی و یو پی اس ها با تبدیل جریان DC به جریان برق AC قادر به تامین برق مورد نیاز مصرف کنندگان می باشند. در مقایسه با باتری ماشین باتری های یو پی اس مشابه باتری دیپ سایکل عمل می کنند، زیرا این مدل باتری ها در مقایسه با باتری های ماشین زمان تخلیه بسیار طولانی تری دارند.  

بر خلاف باتری های ماشین باتری های یو پی اس و یا باتری پنل های خورشیدی به این شکل طراحی شده اند تا مقدار کم جریان را به طور پیوسته برای مدت طولانی ای برای مصرف کنندگان را تامین کنند این مهمترین تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین می باشد.  

جنس صفحات باتری ups در مقابل باتری ماشین

فرق باتری یو پی اس و باتری ماشین 300x171 تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین
شباهت و تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین

اکثر باتری‌هایی که در ups استفاده میشوند مشابه باتری‌هایی هستند که دراتومبیل‌ها مورد استفاده قرارمیگیرند یعنی باتری‌های سربی –اسیدی ۱۲ ولت، اگرچه تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد.

باتری‌های اتومبیل نیروی الکتریسیته را با استفاده از واکنش اسیدسولفوریک بر روی صفحات سربی که درمایع معلق است تولید میکنند، به همین دلیل به آن‌ها باتری‌های ” معلق درمایع” میگویند. این قبیل باتری‌ها برای استفاده در ups مناسب نیستند، زیرا این امکان وجود دارد که اسید ازمحفظه باتری به بیرون نشت کند وهمچنین هنگام شارژباتری ممکن است گازهیدروژن قابل اشتعال تولید شود که دریک محیط بسته میتواند خطرناک باشد.

به همین خاطر، باتری‌های ups ازنوع مخصوصی هستند: باتری‌های سربی-اسیدی با دریچه تنظیم شده. که این باتری‌ها برای جلوگیری از هرگونه احتمال فرار هیدروژن یا نشتی اسید، کاملاً بسته شده اند. برای کاهش بیشتراحتمال نشتی، اسید با لایه‌هایی از نمد یا فیبر پوشانده شده است که آنرا سرجای خود نگاه دارد.

این باتری‌ها مزایای بسیاری نسبت به باتری‌های سنتی معلق درمایع دارند ازجمله اینکه براحتی میتوان آن‌ها را در مسافت‌های طولانی حمل ونقل کرد، زیرا درمقابل نشتی محافظت شده اند درحالیکه باتری‌های سنتی معلق درمایع بعنوان یک ماده خطرناک و ریسک پذیر در نظرگرفته میشوند.

تنها نقطه منفی باتری‌های ups اینست که قیمت آن‌ها در ظرفیت‌های مشابه دو یا سه برابر از باتری‌های معمولی بیشتر است. تمام باتری‌ها برحسب ولتاژنامی (برحسب ولت) وظرفیتشان (برحسب آمپر- ساعت) طبقه بندی میشوند. یک آمپر- ساعت معرف مقدارانرژی لازم برای فراهم کردن یک آمپرجریان درزمان یک ساعت با ولتاژ معین میباشد. مقدارآمپر- ساعت بیشترمعرف ظرفیت بیشتر باتری میباشد.

در کل طراحی باتری یو پی اس و باتری ماشین کلا متفاوت است.

مقایسه باتری خودرو با باتری ups

  • از شباهت میان باتری یوپی اس و باطری ماشین می توان به  آمپراژ و ولتاژ اشاره کرد.
  • ولی تفاوت زیادی در ساختار، فن آوری ساخت و عملکرد این دو نوع باتری موجود می باشد.
  • از تفاوت باتری پوپی اس با باتری ماشین می توان به روش جریان شارژ اشاره کرد.
  • شیوه شارژ باطری خودرو به این صورت می باشد که در هنگام کار کردن شارژ می شود و اگر مورد استفاده قرار نگیرد انرژی ذخیره شده در آن رفته رفته کم می شود.
  • جریان شارژ باطری ups با باتری خودرو متفاوت بوده که این عامل هم دلیلی برای خرابی باتری می باشد.

باتری یو پی اس

ساختار یو پی اس 300x233 تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین
مقایسه باتری خودرو با باتری ups

بخش اعظم باطری یو پی اس از سرب ساخته شده و به این سبب است که قیمت باطری ups دائما در افت و خیز می باشد چون قیمت سرب جهانی بوده با تغییر قیمت جهانی سرب، قیمت باتری یو پی اس هم تغییر پیدا می کند. در باطری های یو پی اس هیچ راهی برای نشتی اسید و هیدروژن وجود ندارد و با فیبر یا نمد تحت محافظت قرار گرفته اند.

البته باتری یو پی اس از ۲ نوع سیلد لید اسید و نیکل کادمیوم تولید می شود. باتری های سیلد لید اسید نسبت به باتری های نیکل کادمیوم عمر کمتری دارند و هزینه نگهداری و خرید آن هم نسبت به نیکل کادمیوم کمتر است.

باتری یو پی اس سیلد اسید یا نیکل کادمیوم هر ۲ کاملا امن بوده و راهی برای خروج اسید و گاز هیدروژن از داخل باتری به بیرون وجود ندارد. همچنین در باتری های یو پی اس از فیبر یا نمد برای نگه داشتن اسید دخل باتری استفاده شده است. این باتری ها در مقابل نشتی مقاوم بوده و می توان به راحتی تا مسافت های طولانی آن ها را جا به جا کرد.

این باتری ها نسبت به باتری خودرو از قیمت بالایی برخوردار بوده و ظرفیت و آمپر خیلی بالایی نسبت به باتری های معلق در مایع دارند.

باطری ماشین

ساختار باتری ماشین 300x236 تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین
تفاوت باتری ماشین و باتری خورشیدی

باتری های خودرویی برای تامین مقدار بسیار زیادی از جریان ها برای مدت زمان بسیار کوتاه، معمولا فقط چند ثانیه صرفا جهت راه اندازی موتور طراحی شده اند. تنها هدف از باتری خودرویی این است که یک بار هنگام شروع به کار موتور، آن را روشن کند، دینام در وسیله نقلیه کار محافظت را انجام می دهد و همچنین به سرعت باتری را شارژ کرده و دوباره به حالت پتانسیل کامل بر می گرداند. از این رو به این نوع باتریها، باتری استارتی نیز گفته می شود.

باطریهایی که در خودرو مورد استفاده قرار می گیرند باتری سربی – اسیدی با ولتاژ  ولت۱۲ می باشند. اسم دیگر این باطری ها، باطری معلق در مایع می باشد.

کارکرد باتری ماشین به این صورت می باشد که نیروی الکتریسیته با بهره گیری از واکنش اسید سولفوریک در روی صفحات سربی که در داخل مایع معلق است تولید می شود.

استفاده از باتری خودرو برای ups

از جمله اجزای مهم و اساسی که در یو پی اس ها قرار دارد باطری آن می باشد که در صورت خراب شد عملکرد یو پی اس دچار اختلال خواهد شد. این باتری ها با ذخیره ی انرژی، هنگام قطع برق انرژی مورد نظر را برای روشن ماندن دستگاه ها تامین کرده و در شرایط ضروری از خراب شدن دستگاه در اثر اختلالات برق شهری جلوگیری می کند.

در برخی مواقع این باتری کارایی خود را از دست می دهد و کاربران را به فکر تعویض باتری فرسوده ی یو پی اس می اندازد. حال سوالی که در این میان ذهن کاربران را مشغول می کند این است که آیا می توان به جای استفاده از باتری یو پی اس از باتری های ماشین در این دستگاه ها استفاده کرد؟

شباهت ظاهری باتری های یو پی اس به باتری های ماشین کاربران را به شاتبه می اندازد. یکی از دلایلی که کاربران را ناچار به استفاده از باتری ماشین به جای باتری یو پی اس می اندازد قیمت بالای باتری های یو پی اس در مقابل قیمت باتری ماشین است. اما توجه به این که باتری های یو پی اس و باتری های ماشین با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند باید مد نظر کاربران قرار گیرد. استفاده از این دو باتری به جای یکدیگر عملکرد یو پی اس را با مشکلاتی جدی مواجه خواهد کرد که درادامه به آن می پردازیم.

چرا به جای باتری یو پی اس از باتری ماشین استفاده نکنیم؟

استفاده از باتری ماشین تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین
مشکل استفاده از باتری خودرو در یو پی اس

با اینکه هم باتری ماشین و هم باتری یو پی اس هر دو ولتاژ 12 ولت دارند اما تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین در ساختار طراحی و عملکرد آن می باشد.

شما در واقع می توانید یو پی اس را با استفاده از باتری ماشین هم روشن کنید و خروجی 220 ولت داشته باشید و برق مصرف کننده ها رو برای مدتی تامین کنید اما چه در حالتی که از باتری ماشین بجای باتری یو پی اس استفاده کرده و یا حالتی که با استفاده از اینورتر خروجی باتری ماشین را به 220 تبدیل می کنید.

ولتاژ خروجی بعد از مدت کوتاهی به سرعت افت خواهد کرد و افت ولتاژ در خروجی باتری و بعد در خروجی AC پیش خواهد آمد که در صورتی که یو پی اس شما از نوع یو پی اس آفلاین و از انواع بی کیفیت باشد به مصرف کننده ها آسیب رسانده و در صورتیکه یو پی اس آنلاین باشد بدلیل افت ولتاژ باتری یو پی اس خطای باتری داده و برق AC را قطع خواهد کرد.   

علاوه بر موارد گفته شده امکان داغ شدن باتری ماشین زمانی که با استفاده از شارژر یو پی اس در حال شارژ شدن هست وجود دارد و امکان نشت اسید باتری و یا حتی منفجر شدن باتری ماشین را هم به دنبال خواهد داشت. از جمله دلایل منفجر شدن این باتری نشت گاز هیدروژن قابل اشتعال از باتری ماشین است.
اسید باتری موجود در باتری ماشین هیچ محافظی ندارد و هنگامی که در دستگاه یو پی اس نصب می شود، به بیرون نشت می کند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
9 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حسینی
حسینی
3 سال پیش

سلام وقت بخیر فرق باتری ماشین و یو پی اس درچیه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسینی
3 سال پیش

با سلام به صورت کلی در این مقاله به تمام تفاوت و شباهت های این دو باتری اشاره شده است اما به صورت کلی تفاوت زیادی در ساختار، فن آوری ساخت و عملکرد این دو نوع باتری موجود می باشد. از تفاوت باتری پوپی اس با باتری ماشین می توان به روش جریان شارژ اشاره کرد. شیوه شارژ باطری خودرو به این صورت می باشد که در هنگام کار کردن شارژ می شود و اگر مورد استفاده قرار نگیرد انرژی ذخیره شده در آن رفته رفته کم می شود. جریان شارژ باطری ups با باتری خودرو متفاوت بوده که این… خواندن ادامه ...

محسن
محسن
1 سال پیش

سلام
ممنون از مقاله خوبتون
شما تا حالا استفاده از ابر خازن به جای باتری رو تجربه کردید؟
میشه از ابرخانها در ups استفاده کرد؟
متشکر

رادماخ
رادماخ
در جواب  محسن
1 سال پیش

مسلما این کار عاقلانه نیست چون برای ظرفیت مشابه باتری ها مقدار بسیار زیادی خازن لازم هست که از لحاظ هزینه و فضایی که اشغال می کنه ابدا توصیه نمیشه.

آرتین عسگریان
آرتین عسگریان
1 سال پیش

برای دوچرخه برقی کدام بهتر است؟

احسان
احسان
1 سال پیش

عالی

کمال
کمال
1 سال پیش

با عرض سلام و خسته نباشید
من میخوام بدونم میتونم توسط اینورتر 12 به 220 که به باطری یو پی اس که فکر میکنم اصطلاحا باطری خشک هست، لوازم برقی 220 رو روشن و ازشون استفاده کنم؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

هلیا سلیمانی
هلیا سلیمانی
1 ماه پیش

سلام و خسته نباشید
چطوری متوجه بشیم که زمان تعویض باتری ups رسیده است؟ آیا دستگاه به ما آلارم خواهد داد؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  هلیا سلیمانی
29 روز پیش

با سلام
خیر دستگاه یو پی اس هیچگونه آلارمی مبنی بر خرابی باتری ندارد. شما فقط می توانید از مدت زمان نگهداری برق دستگاه، یا استفاده از دستگاه مولتی متر نسبت به سلامت باتری های دستگاه خود مطمئن شوید.
اگر در هنگام قطع برق و یا استفاده از دستگاه یو پی اس، مدت نگهداری شارژ دستگاه به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است و یا بیش از 2 یا 3 سال از تاریخ تولید باتری ها گذشته است، توصیه می کنیم از یک متخصص برای بررسی و چکاپ کامل دستگاه خود کمک بگیرید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش