آمار و روش های کاهش تصادف موتور سواران

4.4
(33)

طبق گفته رئیس پلیس راهور بیشترین میزان تصادفات جاده ای مربوط به موتور سواران می باشد، در ادامه به صورت دقیق تر آمار تصادف موتور سواران را بررسی می کنیم و سعی بر این کردیم که روش هایی که برای جلوگیری از این اتفاقات موثر است را معرفی کنیم با کیان باتری همراه باشید.

آمار تصادف موتور سواران
آمار تصادف موتور سواران

آمار تصادف موتور سواران

ایران جزو کشور هایی که است موتور سیکلت در آن محبوبیت بالایی دارد، اما مطابق با همین موضوع بیشتر تصادفاتی که رخ می دهد مربوط به موتور سواران است.

طبق نتایج به دست آمده ایران در این زمینه در صدر جدول قرار دارد. یعنی بیشتر از 20 برابر نسبت به کشور های صنعتی و حدود 5 برابر کشور های دیگر آمار تصادفات در ایران بیشتر است.

به صورت دقیق تر بر طبق آمار های منتشر شده هر ساله در ایران بیش از 5000 هزار موتور سوار جان خود را به علت بی احتیاطی از دست می دهند، در این میان 30 درصد این افراد سنشان بین 18 تا 24 سال است.

در کشور های مختلف از هر 100 نفر که مصدوم می شوند تنها یک نفر آن ها به صورت مستقیم می میرد، اما در ایران در میان هر 100 نفر تصادف کننده 10 نفر آن ها جان خود را از دست می دهند.

همچنین بر طبق آمار 46 درصد تصادفاتی که در میان موتور سواران رخ می دهد در جاده های خارج شهر اتفاق می افتد.

بیشترین تصادف ها در کدام شهر است؟

بر اساس آمار های موجود بیشترین تعداد تصادف ها در سال گذشته مربوط به شهر تهران است، پس از آن در شهر گلستان نیز شاهد تصادف های بسیاری بوده ایم.

همچنین در تصادف هایی که در تهران اتفاق می افتد، بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به موتور سواران است.

اما در سال 1400 تا کنون 55 درصد تصادف هایی که در شهر قم اتفاق افتاده مربوط به موتور سواران بوده است.

سن تصادف کنندگان

آمار سن تصادف در موتور سواران
آمار سن تصادف در موتور سواران
  • 2 دردصد از تصادف ها مربوط به افراد کمتر از 10 سال است.
  • 11.2 دردصد از تصادف ها بین افراد 11 تا 17 سال رخ می دهد.
  • 9.9 درصد تصادف ها در گروه سنی 50 تا 59 سال است.
  • 15.6 درصد نیز مربوط به افراد بالای 60 سال.
  • در این میان بیشترین تصادف ها در گروه سنی 18 تا 49 سال اتفاق می افتد.

همچنین طبق نتایج تحقیقات دلیل مرگ 50 تا 70 درصد موتور سواران ضربه خوردن به سر بیان شده است، این مقدار واقعا جای تامل دارد! به عبارتی اگر این افراد از کلاه ایمنی در حین رانندگی خود استفاده می کردند آمار به صورت قابل توجهی کاهش می یافت…

اما متاسفانه هر روز در خیابان شاهد این موضوع هستیم که رانندگان موتور سیکلت بدون استفاده از کلاه ایمنی در حال تردد هستند.

همچنین بر طبق آمار به دست آمده در نود درصد این تصادف ها مقصر اصلی موتور سوار است.

آیا تنها در ایران این گونه است؟

آمار تصادف موتور سواران خارج ایران
آمار تصادف موتور سواران خارج ایران

لازم به ذکر است که این موضوع تنها شامل حال ایران نیست و در کشور های غربی نیز ما شاهد این آمار ها هستیم.

با توجه به تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، میزان تصادف هایی که توسط موتور سواران در آن جا صورت می گیرد 26 برابر خودرو های سواری است.

دلیل این میزان از تصادفات در کشور های غربی یا آمریکا در دسترس بودن آسان موتور هایی است که می توانند 300 کیلومتر بر ساعت با آن ها رانندگی کرد.

قطعا رانندگی با این موتور های سوپر اسپرت احتیاج به نهایت دقت را دارد و مناسب داخل شهر نیستند و تنها باید از آن ها در مسابقات موتور سواری استفاده نمود.

اما در این کشور ها با هزینه ای بسیار ناچیز و بدون وجود هیچ گونه قانون خاصی می توان این موتور سیکلت را تهیه نمود.

موضوعی که قابل توجه است مربوط به کلاه ایمتی می باشد، طبق تحقیقات اگر این رانندگان از کلاه ایمنی استفاده می کردند احتمال مرگشان به صورت 40 درصد کاهش می یافت.

همچنین بخوانید: عیب یابی صداهای اضافی موتور سیکلت

کدام یک از موتور سواران بیشتر دچار آسیب می شوند؟

پژوهشی انجام شده است به منظور بررسی این موضوع که مهم ترین عامل که دلیل مصدومیت موتور سواران می باشد چه چیزی است.

دلیل این پژوهش در این است که در ایران سومین دلیل مرگ و میر تصادفات موتور سواران شناخته شده است. پس با توجه به این موضوع که موتور سواران جزو آسیب پذیر ترین گروه ها در تصادفات هستند این پژوهش صورت گرفت.

در طی انجام این کار 303 نفر از مصدومان که در بیمارستان بستری شدند را انتخاب کردند، با انجام سوالاتی از آن ها از قبیل: میزان تحصیلات راننده، وضعیت ازدواجشان، سوابق رانندگی، اندازه و مدل موتور، بررسی وضعیت گواهینامه، رانندگی در شب و ساعات دیر وقت، استفاده کردن از الکل حین رانندگی، وضعیت فرزندان، صحبت کردن با موبایل در حین رانندگی و وضعیت کلاه ایمتی و … پاسخ هایشان بررسی شد.

پس از بررسی پاسخ به دست آمده توسط آن ها به این صورت بود که:

افرادی که در حین رانندگی با موبایل صحبت می کنند، افرادی که در هوای تاریک رانندگی می کنند و کسانی که حرکات نماشی با موتور انجام می دهند بیشترین افراد آسیب پذیر در میان موتور سواران هستند.

در این میان افرادی که متاهل هستند و دارای تحصیلات دانشگاهی می باشند کم ترین میزان آسیب پذیری را دارند.

برای مراقبت از افراد آسیب پذیر چه کاری می توان انجام داد؟

در بالا تر گفتیم که چه افرادی در حین رانندگی با موتور بیشتر از همه آسیب می بینند و خطرات جدی تری آن ها را دنبال می کند.

برای حفاظت از این دسته از افراد باید برنامه هایی درست شود که مانع از آن شود که رانندگان در شب و در حین رانندگی با تلفن صحبت می کنند.

همچنین باید ار انجام حرکات نماشی با موتور جلوگیری شود.

که البته تا کنون برنامه ای برای این موضوع مشاهده نشده است.

همچنین بخوانید: آموزش گام به گام موتور سواری مبتدی و حرفه ای

روش های کاهش تصادف موتور سواران

راه حل های کاهش تصادفات در موتور سواران
راه حل های کاهش تصادفات در موتور سواران

با این حال جدا از افراد آسیب پذیر برخی کار ها است که انجام دادن آن ها موجب می شود میزان تصادفات در موتور سواران بسیار کاهش پیدا کند.

برخی از این کار ها را در ادامه برای شما آورده ایم.

استفاده از کلاه استاندارد و ایمنی

در ابتدای مقاله ما به این موضوع اشاره کردیم که بیشتر آسیب هایی که به موتور سواران وارد می شود به دلیل وارد شدن ضربه به سر است.

همین موضوع کافی است تا شما متوجه این موضوع بشوید که استفاده از کلاه ایمنی تا چه اندازه می تواند از جان شما محافظت کند.

توجه کنید که منظور ما از کلا ایمنی استفاده کردن از کلاه های استاندارد است، زیرا برخی به سراغ کلاه هایی می روند که تنها دارای ظاهر مناسب است و از استاندارد های مناسب برخوردار نمی باشد.

ممکن است با خود بگویید که در فصل تابستان و گرما استفاده از کلاه ایمنی طاقت فرساست و یا بگویید من که احتیاط می کتم و سرعت بالایی ندارم پس به کلاه احتیاج پیدا نمی کنم…

اما توجه داشته باشید که تمام کسانی که تا کنون با موتورشان تصادف کرده اند نیز همین فکر ها را داشتند و با دلایل متفاوت خود را قانع می کردند که از کلاه ایمنی استفاده نکنند.

پس بدانید که تنها دلیلی که باغث می شود این مقدار اصرار بر این موضوع وجود داشته باشد سلامتی خودتان است.

استفاده از لباس مخصوص

لباس مخصوص موتور سواران برای حفظ ایمنی
لباس مخصوص موتور سواران برای حفظ ایمنی

این بخش بیشتر مربوط به کسانی است که عشق سرعت دارند و موتور سواری برای آن ها تنها جنبه تفریح دارد.

حتما می دانید که بیشتر در تصادفات در سرعت بالا اتفاق می افتد، بنابراین کسانی که تفریحشان موتور سواری و گاز دادن می باشد باید حتما از لباس های مخصوص موتور سواری تهیه کنند.

این لباس ها علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند از جان شما نیز محافظت می کنند.

نحوه صحیح ترمز گرفتن

تصور کنید که با یک سرعت بالا در حال رانندگی هستید و ناگهان در مقابلتان یک عابر پیدا می شود، در این زمان شما باید به سرعت ترمز کنید. اما پس از ترمز کردن آن هم با سرعت بالا چع اتفاقی می افتد؟

در این جا اگر شما مهارت ترمز کردن را به خوبی بلد نباشید ممکن است بتوانید از تصادف کردن با عابر جلوگیری کنید اما اتفاق دیگری که می افتد این است که خودتان ممکن است از روی موتور به زمین پرت شوید و موتورتان بر روی زمان کشیده شود.

تصور این موضوع واقعا دردناک است اما باید بدانید که اتفاقی است که برای اکثر رانندگان رخ می دهد…

دلیل این اتفاق چیست؟

حتما میگویید من که به موقوع ترمز کردم پس چرا این اتفاق افتاد؟

دلیل این موضوع در این است که زمانی که شما به صورت ناگهانی ترمز می گیرید نیروی اصطکاک تنها بر روی کاهش سرعت تمرکز می کند و سبب پرت شدن شما می شود.

بنابراین لازم است که شما به خوبی مهارت ترمز کردن را بلد باشید و بدانید که در این لحظات چگونه باید موتور را کنترل نمایید تا آسیبی نه به خودتان و نه به عابر وارد شود.

رعایت کردن مقررات رانندگی

رعایت قوانین رانندگی برای کاهش مرگ موتور سواران
رعایت قوانین رانندگی برای کاهش مرگ موتور سواران

نکته ای که در مورد موتور سواران وجود دارد این است که آن ها هیچ گونه قانون و مقرراتی جدی نمی گیرند!

تصور اکثر موتور سواران بر این است که در تمامی تقاطع می توانند عبور کنند و احتیاجی نیست که مقررات را رعایت نمایند.

اما باید بدانید که رعایت کردن تمامی این قوانین تنها برای حفظ جان شما گذاشته شده است و اگر برای سلامتی خود ارزش قائل هستید باید آن ها را به خوبی رعایت کنید.

به طور مثال ما اشاره کردیم که از رفتار های آسیب پذیر در موتور سواران استفاده از تلفن همراه می باشد؛ در قوانین رانندگی نیز آمده است که استفاده کردن از تلفن همراه در رانندگی ممنوع است.

این تنها یک مثال بود، اگر شما تمامی قوانین رانندگی را به خوبی رعایت کنید مطمئنا هیچ گونه آسیبی نخواهید دید و مقدار آمار تصادف موتور سواران به صورت چشم گیری کاهش پیدا می کند.

دیگر نکاتی که موتور سواران باید رعایت کنند:

  • از حمل کردن بار های غیر مجاز، سنگین و بزرگ خودداری کنید، استفاده از بار های غیر مجاز باعث می شود که تعادل شما بهم بخورد و تسلط کافی به رانندگیتان نداشته باشید.
  • از سوار کردن سر نشین بیشتر از حد مجاز خودداری کنید، با این کار هم سلامتی خود و هم سلامتی آن ها را به خطر می اندازید.
  • در زمان هایی که وزش باد زیاد است بهتر است از موتور سیکلت استفاده نکنید و یا در صورت لزوم از عینک یا کلاه هایی استفاده کنید که دارای محافظ چشم هستند.
  • از رانندکی در معابر عابر و راه های یک طرفه خودداری کنید، اگر در این مسیر ها شما دچار تصادف رانندگی شوید فرقی ندارد که نقش شما چیست مقصر صد در صد این تخلف شما شناسایی می شوید.
  • در صورتی که چراغ های موتور شما خراب شده است، به هیچ وجه در زمان تاریکی هوا با آن رانندگی نکنید زیرا آمار هایی بسیاری نشان می دهند که تصادف موتور در شب بسیار اتفاق می افتد چه بسا که چراغ شما نیز خراب باشد.
  • از خوردن تنقلات در حین رانندگی و صحبت کردن با تلفن همراه حتما خودداری کنید، شما در زمان رانندگی باید تنها بر روی اصول رانندگی تمرکز داشته باشید.
  • و در آخر از انجام دادن هر گونه حرکات های نمایشی، لایی کشیدن، ویراژ دادن و سرعت های غیر مجاز جلوگیری کنید، بدانید که هیجان چند لحظه ای این کار به عواقب هایی که ممکن است برایتان داشته باشد اصلا نمی ارزد.

ویدئوی راهکارهای کاهش تصادات رایج موتور سواران

بیشتر بدانید: محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده

کلام آخر

شما به عنوان یک موتور سوار باید این را بدانید که با بد رانندگی کردن و رعایت نکردن اصول رانندگی نه تنها جان خود بلکه جان افراد دیگر را به خطر می اندازید، رعایت چند نکته ساده باعث می شود که از بروز بسیاری از اتفاقات جلوگیری کنید بنابراین برای سلامتی خود و دیگران آن ها را پشت گوش نیندازید.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمد
محمد
1 سال پیش

سلام در ایران به خاطر شرایط اقتصادی نامناسب و سیستم حمل و نقل عمومی نامناسب در کنار قوانین با بازدارندگی کم و عدم نظارت کامل پلیس بر این کاربران باعث افزایش استفاده از موتورسیکلت و افزایش تصادفات آن گردیده است

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش