وضعیت ترخیص کامیون های وارداتی به ایران

4.5
(124)

یکی از موضوعاتی که امروزه صحبت های بسیاری در خصوص آن می شود وضعیت ترخیص کامیون های وارداتی به ایران است، در این مقاله از کیان باتری ما می خواهیم بررسی نماییم که شرایط ترخیص کامیون ها چه می باشد چه تعدادی از آن ها تاکنون ترخیص شده اند و دیگر جرئیات مربوط به این موضوع. پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

ترخیص کامیون های وارداتی
ترخیص کامیون های وارداتی

کامیون های وارداتی با نرخ فاکتور خرید ترخیص میشوند

بهروز ایمانی رئیس کل دفتر ارزش گمرک ایران طی بخشنامه ای در خصوص ترخیص کامیون های به مدیران گمرک دستور داد تا ارزش ماشین سنگین های دست دوم را بر اساس نرخ های اظهار شده و موجود در فاکتور های خرید از مبدا اعلام و پذیرش کنند.

طبق خبر های موجود میزان ارزش ثبت شده در فاکتور ها و اسناد در زمان خرید برای تسویه ارزی ملاک قرار می گیرد.

بنابر این موضوع در صورتی که ارزش واقعی کامیون ها بیشتر از آن چیزی باشد که در فاکتور خرید نوشته شده است وارد کننده جریمه خواهد شد.

مدیرکل دفاتر ارزشی گمرک در خصوص این موضوع بیان کرده است: در زمان ترخیص ارزش معاملاتی در مقایسه با سوابق تریخیص مشابه (مطابق با برند، مدل، سال ساخت و کارکرد) بررسی می شود.

در صورتی که ارزش معاملاتی کامیون نامناسب باشد بنابراین مطابق با جرایم ماده 108 قانون امور های گمرک عمل می شود.

همچنین بخوانید: تکلیف خودرو های وارداتی چه می شود؟

به نیمه رسیدن ترخیص کامیون های وارداتی

طی خبر های موجود داریوش امانی در خصوص ترخیص کامیون های وارداتی بیان نمود که: بر اساس قانون های موجود در گمرک کامیون های دست دومی که عمر آن ها زیر 3 سال باشد امکان ترخیص دارند و مالکان ان ها می توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: تا کنون برای واردات نزدیک به 7 هزار دستگاه ثبت سفارش انجام شده است که از این رقم حدود 3300 دستگاه ترخیص شده اند و 1400 خودرو پلاک گذاری شده اند.

همچنین ایشان در ادامه صحبت های افزود: پس از ورود دستگاه قضایی به موضوع روند ترخیص کمی با کندی مواجه شد اما با این موضوعات مقابله شد و در حال حاضر پلاک گذاری خودرو ها با سرعت بیشتری در حال انجام است.

دلیل دپوی کامیون ها در گمرک چیست؟

دپوی کامیون ها در گمرک
دپوی کامیون ها در گمرک

این که برخی از کامیون های موجود در گمرک دپو شده اند و امکان ترخیص برای آن ها وجود ندارد مربوط به مسائلی است که وارد کننده با ان ها درگیر است. به طور مثال وارد کننده باید گواهی استاندارد، گواهی محیط زیست، ارائه اسناد منشا ارز خارجی و مجوز های مربوط به خدمات پس از فروش را داشته باشد.

تمامی این گواهی ها دارای شرایط مخصوص به خود هستند و در صورتی که وارد کننده نتواند هریک از ان ها را تهیه کند کارهای ترخیص با تاخیر مواجه می شود.

طی صحبت هایی که از سمت رئیس سازمان راهداری انجام شده است ظاهرا این چنین مشکلات را طبقه بندی کرده اند و در تلاش می باشند تا بتوانند با وارد کنندگان کمک کنند تا این شرایط را رفع کنند.

در ویدیو زیر می توانید بخشی از نمای گمرک تهران که از کامیون های دپو شده پر شده است را مشاهده کنید.  منبع: کانال IRANIAN TRUCK DRIVER MARCO

آیا این امکان وجود دارد که جلوی ثبت سفارش واردات کامیون ها گرفته شود؟

یکی از سوال هایی که برای بسیاری ایجاد شده است این است که آیا ثبت سفارش واردات کامیون های زیر 3 سال باز است یا نه؟

در پاسخ به این موضوع باید بیان کرد که ثبت سفارش باز می باشد و روند واردات در حال انجام است. کامیون هایی که در گمرک هستند به تدریج ترخیص می شوند و اماده ورود به بازار هستند.

رئیس سازمان راهداری در خصوص این موضوع گفت: در صورتی که ثبت سفارش ها مسدود شود شوک قیمتی در بازار ایجاد می شود و قیمت کامیون ها با صعود بسیاری روبرو می شود.

قیمت کامیونهای وارداتی دست دوم

قیمت کامیون های وارداتی
قیمت کامیون های وارداتی

امانی درمورد این موضوع بیان کرد مسئله قیمت گذاری بر عهده وزارت صمت است. ایشان تاکید کرده است که بارها از وزارت سمت درخواست حمایت کرده اند و خواسته اند تا روند قیمت گذاری ها به صورت منطقی بر روی کامیون ها انجام شود اما همچنان نتیجه ای دیده نشده است.

همچنین در خصوص مشکلات کامیون داران که برای تامین برخی از قطعات دست دوم و یدکی با مشکل مواجه هستند بیان کرد؛ برای پیدا کردن قطعات یدکی ، روغن موتور و لاستیک سازمان راهداری دخالتی ندارد. اما با این حال پیگیری مسائل را انجام می دهند تا هرچه سریع تر این مشکلات رفع شود.

لازم به ذکر است که رئیس سازمان راهداری در مورد عرضه لاستیک و روغن موتور در بوروس کالا بیان کرد که به دنبال آن هستیم که با هر روشی می شود روغن و لاستیک را ارزان تر کنیم تا راحت تر به دست مصرف کنندگان برسد به همین دلیل این امکان وجود دارد که آن ها در بورس کالا نیز وارد شوند.

این که دقیقا روند قیمت گذاری ها به چه صورت انجام می شود مشخص نمی باشد و باید منتظر ماند و دید روند ان ها چگونه انجام می شود.

واردات کامیون های کم کارکرد خارجی سریع تر می شود

رئیس سازمان راهداری بیان کرده است که تاکنون جلسات متعددی را برگزار کرده اند تا به کمک آن بتوان ترخیص کامیون ها را با روند سریع تری انجام دهند. تا کنون 7 هزار کامیون ثبت شده اند که تنها سه هزار تای ان ها موفق به ترخیص شده اند و در میان آنها 1500 تا شماره گذاری شده اند.

 اما باید به دنبال این بود تا روش هایی را فراهم کرد که بتوان روند ترخیص را سریع تر انجام داد، البته امروزه در مقایسه با روز های نخست روند ثبت سفارش به صورت روزانه انجام می شود که بسیار مفید تر شده است.

البته باید این نکته را در نظر داشت که بسیاری از معطلی به دلیل مشکلاتی که است که وارد کنندگان خودرو با آن ها روبرو هستند؛ در غیر این صورت اگر هیچ گونه مشکلی وجود نداشته باشد در عرض 2 هفته امکان ترخیص خودرو وجود دارد.

اما در خصوص مشکلاتی که مالکان با آن ها روبرو می شوند این زمان تا 3 ماه نیز طول می کشد.

همچنان ثبت سفارش برای تمامی مدل ها باز است و با توجه به نوسانات قیمت ها با در نظر گرفتن قیمت تمام شده و سود معقول برای وارد کننده از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده به دنبال قیمت گذاری منطقی روی خودرو‌های وارداتی هستیم.

متقاضیان واردات کامیون باید مراقب کلاهبرداران باشند

توجه داشته باشید که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دارای هیچ گونه نمایندگی در طرح واردات کامیون های زیر سه سال نمی باشد و تمامی امور مربوط به این طرح به صورت مکانیزه انجام می شود.

متاسفانه بسیاری از افراد هستند که مدعی می شوند می توانند این روند را با سرعت بیشتری انجام دهند و با گرفتن مبلغی اقدام به کلاهبرداری می کنند.

رانندگان باید توجه داشته باشند در ابتدا باید از طریق سایت نوسازی اقدام کنند و در آن سایت شرایط نوسازی کامیون های فرسوده را مطالعه کنند.

مالکان کامیون‌های فرسوده باید از طریق واردکنندگان معتبر نسبت به جایگزینی کامیون فرسوده خود با کامیون وارداتی اقدام کرده و قبل از هر گونه اقدامی از ورود و اصالت کامیون وارداتی به گمرک ایران اطمینان حاصل کنند.

بنابراین به خاطر داشته باشید که هیچ شخص یا شرکتی نماینده قانونی برای انجام این کار نمی باشد و نباید مشخصات خود را در اختیاز ان ها قرار دهید.

مشکلاتی که رانندگان با آن روبرو هستند

مشکلات ترخیص کامیون ها
مشکلات ترخیص کامیون ها

کامیون های دپو شده این محلت را دارند که برای مدت زمان 4 ماه کارهای خود را انجام دهند تا بتوانند روند ترخیص را طی کنند. اما در این میان برخی از کلاهبرداری ها صورت گرفته است که به صورت زیر می باشد.

  • کامیون های مدل 2017 وارد کرده اند و اظهار می کنند که برای 2018 می باشد.

برخی از شرکت های وارد کننده کامیون مقداری مبلغ از رانندگانی که خودرو آن ها شرایط ترخیص را ندارد دریافت کرده اند تا زمان ورود آن ها را تغییر دهند.

مثلاً ثبت سفارش اخذ شده برای کامیون با سال ساخت ۲۰۱۸ است در حالی که کامیون وارده از محل آن ثبت سفارش، سال ساخت ۲۰۱۷ بوده است که در زمان ورود کامیون به کشور، بیش از ۳ سال از ساخت کامیون گذشته و در حال حاضر قابل ترخیص نیست.

  • برخی از بانک ها کد رهگیری نمی دهند

معاون فنی گمرک ایران در خصوص شکایات متعدد برخی واردکنندگان نسبت به طولانی شدن روند صدور کد ساتا از سوی بانک‌ های عامل و اخذ وثیقه ‌های مادی مانند ضمانت نامه بانکی ۳۵ درصد اشاره کرد و گفت: واردکنندگان اعلام کرده اند این رویه در خصوص برخی بانک‌ها هنوز برای «واردات از طریق رویۀ ارز متقاضی» (ارز بازگشت از محل صادرات) همچنان در جریان بوده و هیچ تغییری نکرده است.

کامیون های وارداتی که در اصفهان اجازه ترخیص ندارند

مشکلاتی که این کامیون ها با آن ها روبرو هستند مربوط به این است که از طریق بانک به ایراد برخورده اند و هنوز کد رهگیری برای آن ها اختصاص داده نشده است.

حتی با این که این خودرو ها با ارز شخصی وارد شده اند و انتظار می رود که روند سرعت آن ها سریع تر طی شود اما با این حال نتیجه ای دیده نشده است.

مدیر کل گمرک اصفهان بیان کرده است که این کامیون ها بیشتری کالای رسوبی و انباشته شده در گمرک می باشند که هزینه انبار داری به آنها تعلق می گیرد و این گونه در زمان ترخیص نیز رانندگان و شرکت ها باید هزینه بسیاری را پرداخت کنند.

خیر های بسیاری در خصوص این موضوع وجود دارد اما ظاهرا آنچه که مشخص است این می باشد که بانک مرکزی دستورات لازم را داده است اما بانک های اصفهان همکاری لازم را انجام نداده اند.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با وضعیت ترخییص کامیون های وارداتی به ایران و مشکلاتی که بر سر راه آن ها قرار دارد اشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش