تاریخچه شرکت مرسدس بنز

4.8
(130)

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه شرکت مرسدس بنز داشته باشیم، پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

نگاهی کلی به تاریخچه شرکت مرسدس بنز از نخست تا کنون

تاریخچه شرکت بنز
تاریخچه شرکت بنز

گوتلیب دایملر وقتی شعار معروف مرسدس بنز «Das Beste Oder Nichts» را ابداع کرد، نمی توانست کلمات بهتری را انتخاب کند. این برند مشهور جهان به معنای “بهترین یا هیچ چیز” در طول دهه ها به این بیانیه به طور کامل عمل کرده است و به طور مداوم نوآوری های پیشگامانه و طراحی برتر خودرو را ارائه می دهد.

دایملر AG که دفتر مرکزی آن در اشتوتگارت، آلمان قرار دارد، شرکت خودروسازی آلمانی است که در پشت برند بسیار موفق مرسدس بنز امروزی قرار دارد. یکی از معتبرترین برندهای لوکس در جهان، مرسدس بنز یکی از پنج واحد تجاری است که توسط گروه دایملر اداره می شود که شامل خودروهای مرسدس بنز، وانت مرسدس بنز، کامیون دایملر، اتوبوس دایملر و خدمات مالی دایملر می شود.

دایملر AG یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری است که سابقه افتخارآفرینی در تولید خودروهای شخصی و تجاری خود دارد.

برند مرسدس بنز توسط پیشگامان خودرو کارل بنز و گوتلیب دایملر در سال 1926 با نام دایملر-بنز تاسیس شد. بنز اولین خودروی بنزینی را ساخت، در حالی که دایملر اولین موتورسیکلت را به ثبت رساند و بعداً خودروی خود را ساخت، که هر دو با کمک ویلهلم مایباخ طراحی شدند، که او همچنین تعدادی پیشرفت در فناوری خودرو به نام خود دارد.

برند مرسدس بنز میراث بنیانگذاران پیشگام خود را در طول تاریخ طولانی خود ادامه داده است و به طور مداوم در خط مقدم نوآوری در عملکرد، طراحی و ایمنی قرار دارد.

مقاله پیشنهادی: تاریخچه ساخت باتری در ایران (از ابداع تا کنون)

آغار با گوتلیب دایملر 1834

گوتلیب دایملر
گوتلیب دایملر

گوتلیب دایملر در 17 مارس 1834 در شورندورف به دنیا آمد. پس از آموزش به عنوان اسلحه ساز و کار در فرانسه، از سال 1857 تا 1859 در مدرسه پلی تکنیک اشتوتگارت تحصیل کرد. پس از انجام فعالیت های فنی مختلف در فرانسه و انگلستان، در سال 1862 به عنوان نقشه کش در Geislingen شروع به کار کرد.

در پایان سال 1863، او در سال 1865 با ویلهلم مایباخ ملاقات کرد. در سال 1872، او مدیر فنی شرکت سازنده موتورهای گازی Deutz Gasmotorenfabrik شد و در آنجا با فناوری چهار زمانه اتو آشنا شد.

پس از اختلافات با مدیر عامل، او شرکت را در سال 1882 ترک کرد. دایملر یک کارگاه توسعه را در گلخانه خود در ویلای Cannstatt راه اندازی کرد تا روی توسعه موتورهای چهار زمانه بنزینی متمرکز شود.

کار با ویلهلم مایباخ در سال 1884، او یک موتور احتراق داخلی را توسعه می دهد که امروزه به عنوان “ساعت پدربزرگ” شناخته می شود. این دستگاه با طراحی فشرده و کم وزن خود، اساس نصب در خودرو را تشکیل می دهدبا این حال، هزینه های عملیات آزمایشی به زودی کل ثروت دایملر را از بین می برد، بنابراین او موظف به یافتن شرکای تجاری است.

او در 28 نوامبر 1890 به همراه ماکس دوتنهوفر و شریک تجاری اش ویلهلم لورنز، دایملر-موتورن-گسلشافت را تأسیس کرد. اما در حالی که دوتنهوفر می‌خواهد موتورهای ثابت تولید کند، دایملر ترجیح می‌دهد بر تولید خودرو تمرکز کند و اختلافی در این مورد رخ می دهد. پس موظف به یافتن شرکای تجاری است.

همچنین بخوانید: شرکت خودروسازی ولوو را بیشتر بشناسید!

اختلاف میان ویلهلم و دایملر

پس از استعفای ویلهلم مایباخ در سال 1891 به دلیل شرایط غیرقابل قبول قرارداد، دایملر به نیرنگی متوسل شد. او به ساخت موتور با مایباخ ادامه می دهد، اما پتنت ها همه به نام او هستند. روابط پرتنش با دوتنهوفر و لورنز باعث شد تا دایملر را به عنوان سهامدار کنار بگذارند. بدتر شدن وضعیت مالی منجر به رکود توسعه فنی می‌شود، که DMG را وادار می‌کند تا در سال 1895 مای‌باخ را بازگرداند.

او امتناع می‌کند و اشاره می‌کند که بدون دایملر بازنمی گردد. اما نهایت، فشارهای تجاری منجر به بازگشت هر دوی آنها به شرکت می شود. به لطف موتور فونیکس ساخته شده توسط مایباخ، موتور دایملر در خارج از کشور محبوبیت پیدا می کند.

گروهی از صنعتگران انگلیسی آماده پرداخت 350000 مارک برای حقوق مجوز هستند Maybach به عنوان مدیر فنی DMG منصوب شد و گوتلیب دایملر سمتی در هیئت فنی دریافت می کند و بازرس کل هیئت نظارت می شودبازگشت هر دو نفر به DMG یک تقویت غیرمنتظره برای شرکت استگوتلیب دایملر تنها برای مدت کوتاهی از این پیشرفت سریع لذت می برد و نهایت در 6 مارس 1900 بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

چگونه همه چیز آغار شد – کارل بنز 1844

کارل بنز در 25 نوامبر 1844 در کارلسروهه به دنیا آمد. پدرش در ژوئیه 1846 درگذشت. علیرغم زندگی با امکانات مالی محدود، مادرش اطمینان حاصل کرد که پسرش در یک مدرسه گرامر تحصیل می کند و بعداً در رشته مهندسی مکانیک تحصیل می کند.

او به سرعت از یک قفل ساز به یک طراح و سرکارگر کارگاه پیشرفت کرد و در سال 1871، کارل بنز به نیروهای “مکانیک” آگوست ریتر پیوست تا اولین شرکت خود را به نام “کارل بنز و آگوست ریتر، کارگاه مهندسی” در مانهایم تأسیس کند.

هنگامی که ریتر به عنوان یک شریک غیر قابل اعتماد ظاهر می شود، کارل بنز مجبور می شود با استفاده از جهیزیه همسرش، برتا رینگر، بدهی را پرداخت کند و شرکت را به تنهایی اداره کند.

 از سال 1878، کارل بنز به شدت بر روی یک موتور دو زمانه گازسوز کار می کند تا دیدگاه خود را از “خودروی بدون اسب” محقق کند. پس از تلاش های طولانی و پر زحمت، او موتور را برای اولین بار در شب سال نو در سال 1879 روشن می کند. او شرکت تازه تاسیس خود را به عنوان یک شرکت سهامی در اکتبر 1882 تأسیس کرد. سهم بنز در شرکت تنها به 5 درصد می رسد.

اتحاد بنز و ویلهلم

بنز در ژانویه 1883 شرکت را ترک کرد و به شرکای تجاری جدید مکس رز و فردریش ویلهلم اسلینگر پیوستآنها شرکت “Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren-Fabrik Mannheim” (Benz & Co. Rhine Gas Engine Factory Mannheim” را پیدا کردند و موتور دو زمانه “System Benz” را راه اندازی کردند.

در حالی که بنز در تلاش است تا چشم انداز خودرویی خود را پیاده کند، شرکای تجاری او رز و اسلینگر نسبت به نتیجه بدبین هستند. کارل بنز بار دیگر با یافتن سرمایه گذاران جدید مواجه شد.

جولیوس گانس و فردریش فون فیشر جایگزین رز و اسلینگر در می 1890 شدند. مدل تجاری ترکیبی تولید موتورهای ثابت و خودرو موفقیت آمیز بود. اما بنز می خواست به طور انحصاری بر وسایل نقلیه تمرکز کند و شرکت “Carl Benz Söhne”( کارل بنز و پسران) را در لادنبورگ در سال 1906 راه اندازی کرد.

در سال 1912، کارل بنز از سمت مدیرعاملی استعفا داد و کنترل مدیریت را به پسرانش واگذار کرد. در هشتادمین سالگرد تولدش، «مخترع که زمانی مورد تمسخر و سوء تفاهم قرار گرفته بود»، همانطور که در گذشته دیده شده است، از سراسر جهان تمجید می شود! کارل بنز در آخرین سالهای زندگی خود (1926 تا 1929) به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت جدید دایملر-بنز AG فعال باقی می ماند.

برای آشنایی بیشتر با سرگذشت شرکت مرسدس بنز میتوانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

ثبت اختراع اتومبیل بنز- 1886

موفقیت مالی کارخانه موتور گازی بنز، پایه اقتصادی بنز را تضمین می‌کند و او را قادر می‌سازد تا خود را وقف دیدگاه خود درباره یک وسیله نقلیه موتوری کند. اما از آنجایی که موتور دو زمانه او برای نصب در یک وسیله نقلیه بسیار بزرگ و سنگین است، بنز تمام تلاش خود را روی اصل چهار زمانه می گذارد.  درست مانند گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ، او باید راهی برای افزایش دور موتور پیدا کنداگرچه موتور او به سرعت “فقط” 400 دور در دقیقه می رسد و بنابراین کارایی کمتری نسبت به طراحی دایملر دارد، اما در حال حاضر قدرت لازم برای رانندگی “خودروی بدون اسب” را فراهم می کند.

کارل بنز تمام استعداد خود را در توسعه وسیله نقلیه نشان می دهد. به جای نصب موتور خود در یک وسیله نقلیه موجود، او ماشین موتور خود را به عنوان یک ساختار مستقل یکپارچه طراحی می کند. مونتاژ اولیه موتور با سیلندر افقی و فلایویل بزرگ و افقی نصب شده است.

آزمایش در اکتبر 1885 آغاز می شود. در 29 ژانویه 1886، زمانی که درخواست ثبت اختراع خود را برای “خودرو با موتور گازی” خود به اداره ثبت اختراع امپراتوری ارسال کرد، گامی از اهمیت تاریخی برداشت.

همچنین بخوانید: باتری مناسب خودروهای مرسدس بنز

اولین مرسدس بنز – 1901

اولین ماشین بنز
اولین ماشین بنز

اولین خودروی معاصر گوتلیب دایملر به دلیل مرگ زودهنگام خود شاهد یکی از برجسته ترین طراحی های مایباخ برای شرکت مشترک نیست. اولین مرسدس بنز در “هفته مسابقه خوب” در مارس 1901 هیجان زیادی ایجاد کرد. این یک وسیله نقلیه قدرتمند و سبک وزن است و از تمام خودروهای ساخته شده قبلی متمایز می باشد.

مرسدس بنز 35 اسب بخاری یک طراحی خودرو مستقل است. با حضور این خودرو متوجه شدیم که این نشان دهنده پایان کالسکه های مورد استفاده در خودروسازی است. توسعه این طراحی پیشگام، که به عنوان اولین خودروی مدرن در نظر گرفته می شود، نه تنها به نبوغ ویلهلم مایباخ، بلکه به ابتکار امیل جلینک نیز نسبت داده می شود.

این تاجر و علاقه‌مند به خودرو که در بادن نزدیک وین و نیس اقامتگاه دارد، اولین خودروی دایملر خود را در سال 1897 می‌خرد و از آن به بعد خودروهای قدرتمندتر و سریع‌تری را از مایباخ و DMG می‌خواهد. خودروهای مرسدس با پیروزی های تماشایی در مسابقات و موفقیت در فروش چشمگیر، عصر جدیدی را آغاز می کنند.

برتا بنز که بود و تاثیر آن در شرکت مرسدس بنز

برتا بنز
برتا بنز

برتا و کارل بنز در 20 ژوئیه 1872 با هم ازدواج کردند. بنز بعداً در خاطرات خود می نویسد: “با این قدم، یک ایده آلیست در کنار من است که می داند من چه میخواهم، از کوچک و باریک گرفته تا بزرگ، روشن و وسیع.” 

برتا بنز با حمایت از تمام فعالیت‌های شوهرش و به اشتراک گذاشتن روحیه پیشگامی او، یک عامل کلیدی در موفقیت کارل بنز است. و اولین کسی است که سفری طولانی را با خودروی بنزینی انجام می دهد.

برای نشان دادن شایستگی روزمره ماشین موتوری در عمل، او به همراه پسرانش یوگن (15 ساله) و ریچارد (14) مسافت 100 کیلومتری مانهایم تا فورزهایم را برای دیدار مادرش رانندگی می کند.

وسیله نقلیه او سومین نسخه از “ماشین موتوری ثبت اختراع” است که مجهز به چرخ های پره های چوبی جامد و موتور قوی تر استبا شروع در سپیده دم و به دنبال یک رانندگی پرماجرا که مستلزم استعداد بداهه قابل توجهی از خانم بنز و پسرانش در موارد متعدد است،  حرف این حس در کمترین زمان به گوش می رسد و برتا بنز به هدف خود رسیده است. منتقدان اکنون از قابلیت اطمینان این وسیله نقلیه می‌دانستند و خودروی بنز پتنت موضوع بحث شهر بود.

علامت تجاری ستاره سه پر برای برند مرسدس بنز

لوگوی بنز
لوگوی بنز

از سپتامبر 1902 DMG حق ثبت اختراع نام تجاری موفق “Mercedes” را دارد. تنها چیزی که گم شده یک علامت تجاری مشخصه است که باید برای این برند استفاده شود.

درست درهمین زمان است که پسران گوتلیب دایملر، پل و آدولف، به یاد می آورند که پدرشان قبلاً از یک ستاره برای نماد استفاده می کرد. هیئت مدیره DMG این الهام را دنبال می کند و در ژوئن 1909 هر دو ستاره سه پر و چهار پر را به عنوان علامت تجاری ثبت می کنند.

هر دو لوگو از نظر قانونی محافظت می شوند اما این ستاره سه پر است که در نهایت مورد استفاده قرار می گیرد و یک ستاره سه بعدی رادیاتور جلوی وسایل نقلیه را از سال 1910 به بعد تزئین می کند. با ادغام هر دو شرکت در ژوئن 1926، نام تجاری جدیدی ایجاد شد که ترکیبی از عناصر اساسی نمادهای قبلی است.

سرانجام – 1980

پیشرفت ‌های فن‌ آوری پیشگامانه با سیستم تعلیق 5 بازویی چند پیوندی عقب در کلاس 190 در سال 1982 و سیستم چهار چرخ متحرک 4MATIC در کلاس E AWD ادامه یافت.

مرسدس بنز در اوایل دهه 90 به یکی از اولین برندهای خودرو تبدیل شد که مواد شیمیایی مضر CFC را از سیستم های تهویه مطبوع وسایل نقلیه خود حذف کرد و در دهه های بعد فناوری هایی مانند شبکه کنترل کننده منطقه (1992) را معرفی کرد که کنترل دقیق تری را ارائه می دهد.

دایملر-بنز نیز در طول دهه‌ ها دستخوش چندین تغییر تجاری شد، مانند ادغام با شرکت کرایسلر در سال 1998، که باعث شد این شرکت نام خود را به دایملر کرایسلر AG تغییر دهد و موقعیت جهانی خود را مستحکم کند.

این ادغام تنها 9 سال بعد پایان یافت، اما زمانی که این شرکت اکثر سهام خود را در گروه کرایسلر فروخت و در نهایت پیوندهای همکاری خود را با شرکت هیوندای موتور و میتسوبیشی موتورز قطع کرد. در سال 2007 بود که این شرکت به دایملر AG تغییر نام داد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با تاریخچه شرکت مرسدس بنز آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش