پیش فروش خودروها چه تاثیری بر قیمت ها دارد؟

4.7
(253)

در سال های اخیر شاهد پیش فروش خودرو هایی هستیم که شرکت های داخلی و نمایندگان آن ها انجام می دهند، در این میان برای برخی این سوال ایجاد شده است که تاثیر پیش فروش خودرو ها در قیمت و بازار چقدر است؟ ما در این مقاله تلاش بر این کرده ایم تا کمی این موضوع را بررسی کنیم؛ اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا انتها همراه کیان باتری باشید.

تاثیر میزان پیش فروش خودرو در قیمت ها
تاثیر میزان پیش فروش خودرو در قیمت ها

پیش فروش خودرو چگونه است؟

پیش فروش خودرو در سال های گذشته توسط کمپانی های داخلی و خارجی به صورت ماهانه و یا فصلی صورت می گیرد، در این سال ها با تغیراتی که در صنعت خودرو شده است مثل ممنوعیت ورود ماشین های خارجی و یا نوسانات بازار سبب شده در این پیش فروش ها تغیراتی اجرا شود.

این تغیرات معمولا به این صورت است که گاهی پیش فروش ها تنها بر اساس قرعه کشی است و یا در ابتدا باید مبلغی پرداخت شود.

واردات ماشین های خارجی از سال 97 ممنوع شده است، این ممنوعیت باعث شد شرکت های خودرو سازی داخلی و یا نمایندگان آن ها به این فکر بیفتند تا شرایطی را فراهم کنند تا مصرف کنندگان بتوانند ماشین های مورد نظر خود را به صورت مستقیم از شرکت تهیه کنند و درگیر گرانی های بازار نشوند.

در حال شرکت هایی که این روند را پیش گرفته اند عبارت است از: سایپا، کرمان موتور، مدیران خودرو، گروه بهمن، ایران خودرو و …

اگر اخبار این شرکت ها را شما دنبال کنید می توانید در زمان های مشخص شده از سمتشان برای خرید محصولات پیش فروش اقدام کنید.

شرایط پیش فروش ماشین به چه صورت است؟

شرایط ثبت نام خودرو در پیش فروش
شرایط ثبت نام خودرو در پیش فروش

برای شرکت کردن در این پیش فروش ها لازم است که شما در ابتدا احراز هویت انجام دهید، شرایط این کار هم برای هر یک از شرکت ها متفاوت است.

به صورت کلی برای این کار لازم است که شما شماره شناسنامه، کد ملی، شماره گواهینامه، شماره شبا، شماره حساب معتبر بانکی و تابعیت رسمی خود را در سایت ها ثبت کنید.

پس از آن بسته به طرحی که شرکت کرده باشید نحوه پرداخت وجه مشخص می شود؛ برای برخی احتیاج است که ودیعه ای در ابتدا بپردازید و برخی پس از 6 ماه شرکت اعلام می کند و شما باید واریز وجه انجام دهید.

در این میان برخی شرایط دیگر وجود دارد که شما در حین ثبت نام باید آن ها را قبول نمایید؛ تعدادی از این شرایط را در ادامه برای شما آورده ایم.

  • در صورتی که ماشینی به نام شما شود، واگذاری و یا فروش خودرو تا یکسال ممکن نیست.
  • ثبت نام کننده نباید دارای پلاک فعال خودرویی باشد.
  • داشتن گواهینامه و دارا بودن 18 سال سن اجباری است.
  • تلفن همراه باید به نام فرد ثبت نام کننده باشد.
  • تمامی مراحل به صورت اینترنتی می باشد و احتیاجی به حضور متقاضی نیست.

معمولا شرایط بالا از شرایط های ثابتی می باشد که در تمامی شرکت ها یکسان است، در این شرایط های متغیر دیگری وجود دارد که بسته به شرکت انتخابی شما دارد.

همچنین بخوانید: روش های تشخیص رنگ شدگی ماشین

تاثیر پیش فروش خودرو ها در قیمت

با روی کار آمدن پیش فروش و قرعه کشی هایی که انجام می شود مخالفان و موافقان بسیاری اظهار نظر کرده اند؛ در این مقاله ما برای بررسی بخش هایی از سخنان امیر حسن کاکایی کارشناسان خودرو را برایتان آورده ایم.

طبق صحبت های این شخص با پیشی گرفتن پیش فروش ها قیمت های خودرو نه تنها پایین نیامده است بلکه حتی بیشتر هم شده است، ایشان معتقد است وقتی در یک طح پیش فروش تنها 100 هزار خودرو ارائه می شود اما از آن طرف تعداد متقاضیان بالای 8 میلیون نفر است، با وجود چنین شرایطی کنترل کردن وضعیت امکان نخواهد داشت.

در این میان بسیاری از ثبت نام کنندگان همان دلال ها هستند که فعلا هیچ طرحی وجود ندارد تا از شرکت کردن افراد غیر مصرف کننده جلوگیری کرد.

پیش فروش با قرعه کشی

قرعه کشی خودرو های پیش فروش ایران خودرو
قرعه کشی خودرو های پیش فروش ایران خودرو

 امیر حسن کاکایی در مورد پیش فروش خودرو همراه با قرعه کشی این گونه گفته است: در زمانی که پیش ها عادی و یا با واریز وجه انجام می شد افراد کم تری ثبت نام می کردند اما با روی کار آمدن قرعه کشی ها مردم این گونه تصور کردند که جایزه ای در انتظار آن هاست و تعداد شرکت کنندگان بسیار افزایش یافت.

قبل از زمان قرعه کشی تنها 2 یا 3 میلیون نفر شرکت می کردند که همگی پول لازم را داشتند اما حالا با وضعیت قرعه کشی ها تعداد افراد شرکت کننده چندین برابر شده است که خیلی از آن ها حتی پول خودرو را هم ندارند و تنها به این منظور ثبت نام می کنند که اسمشان در بیاید و با فروش آن در بازار سود کنند.

همچنین وی در ادامه ی صحبت هایش افزود: دولت و شرکت ها باید یک قانون پایه گذاری کنند تا از این نوع سود جویی ها جلوگیری شود، هرچند که قوه قضایی و نیرو انتظامی گفته است نسبت به فروش حواله های خودرو برخورد می کند اما باز هم این موضوع کاملا از بین نرفته است.

تبعات قیمت گذاری دستوری

صحبت هایی که کاکایی داشته است در انتها مربوط به روند های نادرست قیمت گذاری بود، طبق صحبت های ایشان تولیدات محصولات در ایران پایین آمده است و همچنین ریال ما بسیار بی ارزش شده است؛ در این حین پلاستیک و فولا روند قیمت صعودی دارند و تولیدات دچار تحریم شده است.

تمام این موضوعات به این دلیل اتفاق افتاده است که اصول درستی برای قیمت گذاری انجام نمی شود، قیمت گذاری های دستوری در آن جایی اشتباه می شود که نرخ پایینی مشخص می شود و خودرساز چیزی حدود 30 میلیون به صورت مستقیم بر روی بک خودرو ضرر می کند.

چنان چه این وضعیت ها ادامه داشته باشد در پایان سال شاهد خودرو های بسیاری هستیم که تولید شده و ضرر های بسیاری که ماشین سازان دیده اند.

اختلاف قیمت بین خودرو و بازار

اختلاف قیمت خودرو ها در بازار مصرفی
اختلاف قیمت خودرو ها در بازار مصرفی

برای بررسی این بخش به سراغ صحبت های سعید موتمنی رفتیم، ایشان این گونه اظهار نظر کرد که چنان چه تحویل خودرو های پیش فروش به صورت سه ماهه باشد می تواند بر روی  بازار تاثیر بگذارد اما اگر این روند طی یک سال انجام خیلی بر روی بازار موثر نیست.

به دلیل این که خودرو هایی که در پیش فروش گذاشته می شود دارای قیمت کم تری نسبت به بازار هستند باعث وجود این آشفتگی ها شده است.

وی افزود: ماشین ها باید دارای قیمت مشخص شده ای باشند و سپس در اختیار شرکت ها گذاشته شود و این اطمینان را بدهند که ماشین های موجودشان را تنها بر اساس آن چه که مشخص شده است به فروش برسانند.

اما حتی شرکت های بسیار بزرگ هم به قیمت های مصوب شده اهمیت نمی دهند و با قیمت های بسیار بالاتری فروش انجام می دهند.

طبق گفته های ایشان بسیاری از مشتری ها توانایی این را ندارند که به صورت یک روزه ماشین خود را تهیه کنند به همین دلیل در طرح های پیش فروش شرکت می کنند، این طرح ها نباید به این صورت باشد که در بازار آشفتگی به وجود آورد؛ اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم.

همچنین اختلاف قیمت باید کاملا به صورت عادلانه و منقطی باشد، اما همین موضوع و تفاوت های بسیاری که بین خودروی تولید شده در شرکت و خودروی موجود در بازار وجود دارد باعث شده است حجم بسیاری از خریدارن در این پیش ها شرکت نمیاند و به نوعی کنترل آن ها سخت شود.

بیشتر بدانید: محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده

لزوم ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا

چرخه تقاضا و عرضه در بازار خودرو
چرخه تقاضا و عرضه در بازار خودرو

بسیار دیگری از کارشناسان بر این باورند که این پیش فروش ها تاثیری بر روی کاهش قیمت ها ندارد، زیرا با توجه به شرایط جامعه مشکل اساسی مردم قیمت خودرو ها می باشد و این موضوع هم با قرعه کشی ها درست نمی شود.

درست است که این طرح در ابتدا به این منظور اجرا شد که خودرو به مصرف کننده واقعی واگذار شود، اما متاسفانه هیچ گونه تاثیری بر روی مهم ترین موضوع یعنی قیمت نداشته است.

سعید باوری کارشناس ارشد اقتصاد این گونه گفته است که: خودرو جرو وسایلی است که بیشتر مردم به چشم سرمایه به آن نگاه می کنند و جدا از بعد مصرفی آن برای مردم بعد سرمایه ای نیز دارد. این دیدگاه ها باعث شده است که همیشه شاهد کمبود این کالا نسبت به تقاضا ها باشیم و سبب گرانی ها همین دلیل است.

همچنین در ادامه صحبت هایش این گونه اشاره کرد: این که خودرو سازان تصمیم گرفتند تا با روش های پیش فروش به بازار خودرو کمک کنند تصمیم خوبیست اما این موضوع به شرطی عملی است که به دست مصرف کننده واقعی برسد و دلالان خودرو ها در احتکار نگه ندارند تا در زمان های گرانی به فروش برسانند.

علاوه بر این موضوع از طرف دیگر میلیون ها تقاضا برای این خودرو ها وجود دارد و در این حال تعداد خودرو های پیش فروش بسیار کم است که این موضوع نشان دهنده نداشتن تعادل بین عرضه و میزان تقاضا است؛ در صورتی که این موضوع کنترل شود بازار مصرفی نیز بهبود پیدا می کند.

اولین کاری که باید برای جلوگیری از این موضوعات انجام شود افزایش دادن میزان تولید است تا مقداری این آشفتگی ها کنترل شود.

تاثیر بازار ارز

تاثیر بازار ارز در پیش فروش خودرو ها
تاثیر بازار ارز در پیش فروش خودرو ها

مرتضی مصطوفی یک کارشناس خودرو درباره این تاثیرات می گوید: هر چه که برای این پیش فروش ها انتظار ها بیشتر شود در نتیجه تنش های ارزی بیشتر می شود؛ که البته مهم ترین موضوع در بازار خودرو همین موضوع ارز است.

وی فرمود: این موضوع نشان دهنده بی کفایتی مسئولان می باشد که بازار ارز ها تا این اندازه دارای تنش است، اگر مدیران بتوانند راه حل مناسبی را برای این موضوع انتخاب کنند اثر دلار به صفر خواهد رسید؛ از این صحبت به این نتیجه می گیریم که اگر بتوان به بازار ارز توجه کرد می توان آشفتگی های بازار خودرو را نیز کنترل کرد.

با توجه به این صحبت به این موضوع می رسیم که برخلاف چیزی که تولید کنندگان و دولت مندان فکر می کنند این طرح های پیش فروش خودرو نمی تاند تاثیری بر روی قیمت داشته باشد و نمی توان به این موضوع به عنوان راه حلی برای مدریت قیمت های بازار نگاه کرد.

مهم ترین موضوع که باید به آن توجه کرد این است که انتظارات بازار و مردم را فراهم کرد و اگر طرح پیش فروشی قرار است اجرا شود یا برای آن برنامه ریزی ای شود که دلالان نتوانند ثبت نام کنند و تنها به دست مصرف کنندگان برسد و یا مقدار خودرو های پیش فروش شده بیشتر شود تا بتوان نیاز همگان را بر آورده کرد؛ در این صورت می توان امید داشت که قیمت ها روند نزولی نیز داشته باشند.

بیشتر بخوانید: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به تاثیر پیش فروش خودرو ها در قیمت آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش