تاثیر و عوارض حذف کاتالیزور خودرو

3.4
(1259)

مبدل کاتالیستی با توجه به رعایت معیارهای زیست محیطی خودروها بر روی اگزوز نصب می شود و امروزه تمام خودروها این مبدل را بر روی خود نصب شده دارند. در این مقاله از کیان باتری قصد آن را داریم را تا با معرفی این قطعه، تاثیر حذف کاتالیزور یا به عبارتی برداشتن آن بر روی خودروها را مورد بررسی قرار دهیم.

مبدل کاتالیست اگزوز یا کاتالیزور خودرو چیست؟
مبدل کاتالیست اگزوز یا کاتالیزور خودرو چیست؟

جهت اطلاع از به روز ترین قیمت باطری ماشین کلیک کنید!

کاتالیزور یا مبدل کاتالیست خودرو چیست؟

مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می کند.

البته این مبدل ها انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام از آن ها بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش های اکسیداسیون انجام می شود.

 عوارض حذف کاتالیست اگزوز
عوارض حذف کاتالیست اگزوز

طی این واکنش ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می شوند. اگرچه مبدل های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

اجزای تشکیل دهنده کاتالیزور اگزوز

طرز کار کاتالیزور خودرو
طرز کار کاتالیزور خودرو

فلزهای گرانبها مانند پالاتین، رودیم، پالادیم و همچنین فلزهایی مانند آهن، منگنز، نیکل و مس و نیز عنصر سدیم در کاتالیست‌­های سه ­گانه به عنوان بافر و ذخیره­ کننده و آزاد کننده اکسیژن به کار می‌­رود تا مخلوط گاز را همواره در حد نقطه استوکیومتری نگه دارد.

زیرا در حول این نقطه کاتالیست­‌های سه گانه بالاترین کارایی را نشان می‌­دهند. به عقیده برخی افراد حذف خودسرانه این قطعه موجب افزایش شتاب و قدرت موتور می­‌شود. البته با برداشتن این قطعه شاید شتاب خودرو افزایش پیدا کند ولی همزمان افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی را در پی خواهد داشت.

زمان تعویض کاتالیزور

 صدای اگزوز بدون کاتالیزور
صدای اگزوز بدون کاتالیزور

عمر مفید این قطعه با مسدود شدن منافذ اسفنجی و نیز پوشانده شدن سطح اثرگذار در برابر گازهای خروجی به پایان می رسد و قطعه دیگر نمی تواند گازهای آلاینده خروجی را تصفیه کند.

از عواملی که سبب کاهش عمر این قطعه می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد: بالا رفتن حرارت، سمی شدن قطعه در اثر برخورد با گازها و مواد سمی خروجی از موتور و نیز ضربات خارج از اگزوز می تواند سبب افزایش چسبندگی، مسدود شدن منافذ و پوشیده شدن سطوح آن شود که کارایی آن کاهش می یابد.

همچنین ضعیف و بد کار کردن موتور سبب خراب شدن شمع ها، وایرها و انژکتورهای سیلندر می شود که همین باعث احتراق ناقص سوخت شده و گازهای تولیدی حاصل از آن به سوی این قطعه روانه شده که نهایتا عمر آن کاهش می یابد. به طور میانگین طول عمر مبدل کاتالیستی چیزی در حدود 4 سال است که خودرو پس از 50 تا 60 هزار کیلومتر کارکرد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

البته مبدل های کاتالیستی که روی خودروهای تولید داخل نصب می شود پس از حدود 80 هزار کیلومتر باید نسبت به تعویض آن اقدام شود.

عوامل موثر در خراب شدن کاتالیزور

 مضرات حذف کاتالیزور
مضرات حذف کاتالیزور

در صورت خرابی کاتالیزور ابتدا باید عیب مورد نظر را برطرف کرده و سپس اقدام به تعویض کاتالیزور نمایید. چون تا زمانیکه عامل اصلی خرابی ریشه یابی نشود صرفا تعویض کاتالیزور مشکل را حل نمی‌کند و پس از مدتی دوباره عملکرد آن را با مشکل مواجه می‌کند.

را می توان ازجمله عوامل تاثیرگذار در خرابی کاتالیزور معرفی کرد.

علائم خرابی کاتالیزور

در اینجا ۹ مورد از شایع ترین نشانه‌هایی که موقع خراب شدن کاتالیزور اتفاق می افتد رو مرور می‌کنیم.

  1. افت شتابگیری خودرو
  2. روشن نشدن و بد استارت خوردن خودرو
  3. افزایش ناگهانی مصرف سوخت ( اونم با بنزین لیتری خدا تومن)
  4. خودروی شما در تست آلایندگی مردود شود (مقادیر HC و CO بیشتر از نرمال)
  5. بوی بد یکی از شایع ترین نشانه‌های خرابی کاتالیست است. اگر بویی مشابه بوی تخم مرغ گندیده حس کردید و به مرور زمان بو بیشتر شد علامت خرابی کاتالیزور است.
  6. روشن شدنن چراغ چک پشت آمپر
  7. بد کار کردن خودرو همراه با لرزش خودرو در حالت دور آرام
  8. پایین آمدن دمای کاتالیزور می تواند نشانه ای از خرابی آن باشد. زیرا برای کارکرد موثر این قطعه باید دمای آن تا حدود 700 تا 800 درجه بالا رود که در صورت پایین بودن دمای آن می توان معیوب بودن آن را تشخیص داد.
  9. آخرین علامت خرابی کاتالیزور این است که در حالت توقف و سرد بودن خودرو، با دست قطعه را تکان دهید و اگر در این حین صداهایی مشابه به این که دورن آن سنگریزه تکان می خورد، به گوش شما برسد می تواند علامت این باشد که شبکه های داخل کاتالیزور ریخته است.
 مزایای حذف کاتالیزور
مزایای حذف کاتالیزور

مزایای برداشتن کاتالیزور

شتاب خودرو و قدرت موتور در ابتدای کار، مقدار خیلی کمی بالاتر می‌رود. اما بعد از گذشت زمان، موتور خودرو به دلیل افزایش کار کمی مستهلک شده و این افزایش شتاب دیگه دیده نمی شود.

بیشتر بدانید: هدرز چیست و تاثیر آن روی شتاب ماشین

معایب حذف کاتالیزور

افزایش آلایندگی ماشین تا حدود ۳۰ برابر، افزایش مصرف سوخت اتومبیل و افزایش صدای موتور از معایب حذف catalytic convertor می‌باشد.

البته افزایش صدای موتور یکی از دلایلی است که اصطلاحا می‌گویند خودرو راحت‌تر نفس می‌کشد.

حذف کاتالیزور و معاینه فنی

طول عمر مفید این قطعه بین 50000 تا 60000 کیلومتر است و بعد از مدتی پس از این دوره، عملا کارایی خود را از دست داده و میزان آلایندگی تا 5 برابر افزایش می یابد.

همچنین به موجب طرح کاهش آلایندگی هوا تست صحت عملکرد مبدل کاتالیست از سال 73 در آمریکا ،از سال 77 در اروپا و از سال 91 در ایران در معاینه فنی خودرو اجباری شده است.

هشدار ایساكو نسبت به برداشتن كاتالیست اگزوز خودرو

 حذف اتالیزور و معاینه فنی
حذف اتالیزور و معاینه فنی

نظر به برخی محدودیت‌ها در بازار و با توجه به برخی حساسیت‌ها بر روی این قطعه استراتژیك، ایساكو تمهیدات لازم برای تامین آن در شبكه نمایندگان را در نظر گرفته و در صورت تقاضا نیز در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و هم اكنون قطعه كاتالیست كانورتور در اكثر نمایندگی‌های مجاز شركت خدمات پس از فروش ایران خودرو(ایساكو)، قابل تهیه است.

این قطعه در برخی موارد و بنا به مشاوره غیر صحیح برخی تعمیركاران خودرو به مشتریان از سوی آنها برداشته می‌شود، این در حالی است كه این كار علاوه بر معایبی كه در بلندمدت برای خودرو به وجود می‌آورد، برای محیط زیست نیز مضرات زیادی به همراه خواهد داشت كه با توجه به وضعیت كنونی هوای تهران، این مساله اهمیت بیشتری می‌یابد.

البته احتمال می‌رود با توجه به موضوع هدفمندی یارانه‌ها این موضوع اهمیت بیشتری یابد؛ چرا كه بودن این قطعه بر روی اگزوز موجب كمتر شدن مصرف سوخت می‌شود. البته مشتریان باید بدانند كه متوسط عمر این قطعه چیزی حدود چهار سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.

تاثیر حذف کاتالیزور

 هزینه حذف کاتالیزور
هزینه حذف کاتالیزور

مبدل کاتالیستی می تواند تا حدود 90 درصد از گازهای سمی و آلاینده خروجی از موتور را بی اثر و تصفیه کند. این قطعه هیدروکربن هایی که حاصل احتراق ناقص در موتور بوده و به حالت نیمه سوخته هستند را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند.

این قطعه هم چنین می تواند ماده اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل کند و به طور کلی مبدل کاتالیستی در کاهش گازهای آلاینده خودرو تاثیر بسیاری دارد. از این رو برداشتن این قطعه از روی اگزوز تشدید آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت.

کاهش شتاب خودرو از دیگر تاثیرات منفی برداشتن یا حذف کاتالیزور از روی اگزوز است. زیرا کاتالیزور یک سنسور اکسیژن دارد که اکسیژن مورد نیاز برای احتراق سوخت را با کمک (ECU) یا مغز هوشمند خودرو تنظیم و کنترل می کند و با تنظیم مکش هوا، احتراق سوخت با میزان دور موتور متناسب می شود.

با برداشتن مبدل کاتالیستی و عدم ارتباط با سنسور میزان هوای ورودی به داخل محفظه احتراق از حالت تنظیم خارج می شود و متناسب با دور موتور صورت نمی گیرد و احتراق ناقص پیامد آن است که علاوه بر آلایندگی بیشتر، سبب فرسوده شده قطعات موتور می شود که همین امر کاهش توان موتور و در نهایت افت شتاب آن را به دنبال خواهد داشت.

برداشتن مبدل کاتالیستی همچنین می تواند سبب ایجاد سر و صدای اضافی از داخل موتور شود. زیرا این مبدل بر سر راه صداهای خروجی از موتور قرار دارد و به نوعی مسدود کننده صداهای موتور نیز محسوب می شود که برداشتن آن موجب خروج  صداهای ناهنجار و اضافی از داخل موتور می شود.

کلام آخر

مبدل کاتالیستی یکی از قطعات حیاتی خودرو برای کاهش آلودگی هوا محسوب می شود. این قطعه که به نوعی تصفیه کننده گازهای خروجی از موتور محسوب می شود در صورت برداشتن آن (حذف کاتالیزور) پیامدهای افزایش خروج گازهای سمی و آلاینده؛ کاهش شتاب خودرو و نیز خروج صداهای ناهنجار موتور را در پی خواهد داشت.

این در حالی است که بنا به توصیه برخی از افراد ناآگاه و غیر کارشناس برخی رانندگان این قطعه را از روی اگزوز برمی دارند که در این جا به رانندگان گرامی توصیه می شود به هیچ وجه اقدام به باز کردن آن از روی اگزوز نکنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
183 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Hamzeh
Hamzeh
7 ماه پیش

سلام دوستان من ام وی ام 550 دارم زدم کاتولیزحذف کردم هیچ مشکلی هم برای ماشین پیش نمیاد سرعت وقدرت ماشین هم میره بالا من رفتم عوض کنم گفت 6 میلیون 4 میلیون هم سنسور اکسیژن گفتم خداحافظ رفتم داخل خودش خالی کردم تمام اگه کاتلیزر گرفت خیلی خطر ناکه باعث خرابی موتور میشه من خودم دیدم ماشین x33کاتولیزرش عوض نکرده راخروجیش باز نکرده میل سوپاپ بریده 50 میلیون گذاشت رودستش حتما خالی کنید راه خروجی باز بشه

amir. arabi
amir. arabi
7 ماه پیش

سلام ماشین بنده مزدا کارا وانت هستش من رفتم اگزوز سازی اگزوزم اسیب دیده بود درستش کرد بعد ک اومد بیرون ماشین اصلا شتاب نداره و وقتی ک گاز میدی صدای ماشین مسابقه ای میده بنظرتون مشکل کجاست کاتالیزور رو چند سال پیش برداشتم از رو ماشین بنظرتون ربط داره

آرش
آرش
7 ماه پیش

دوستان به عنوان کسی که عمری 206 دارم توصیه اکید میکنم هرگز ریمپ نکنید و کاتالیز را حذف نکنید موتور به مشکلاتی میخورد که هرچه بدوید حل نمیشود امیدوارم تجربه رابه خوبی منتقل کرده باشم خود دانید

هادی
هادی
7 ماه پیش

قیمتش خیلی گرون هست و وقتی خراب میشه ، واقعا چاره ای جز حذفش نیست ، وگرنه کی دلش می خواد قطعه را روی ماشینش حذف کنه

طاها
طاها
8 ماه پیش

سلام من جک j5 دارم چراغ چک ماشینم بخاطر کاتالیسم روشن شده و قدر ماشینم کاهش پیدا کرده الان حذفش کنم با ریمپ چراغ چکم خاموش میشه یان؟

اردلانی
اردلانی
9 ماه پیش

مطالب بسیار مفید است استفاده کردم، و ممنون ومتشکر از نویسنده مقاله هستم. و آرزوی سلامتی و موفقیت بیشتر برای ایشان دارم

Farhad
Farhad
10 ماه پیش

ماشین من 207 اتوماتیک سال 1400 بود
بعد 17000 تا کیلومتر و درست یک ماه بعد اتمام گارانتی و نمایندگی 17 میلیون میگه الان.
چه خبره چرا با ید با برند بیرون 5 برایر فرق کنه

ممد گرگی
ممد گرگی
11 ماه پیش

بچه ها سلام اول اینکه اگه کاتالیزور خالی کنم بفروشم متونم باهاش وام بگیرم یا اینکه خاکش بفروشم خونه بخرم یا بنظرتون خاکش بریزم تو سرم چطوره یا مثلا مثل هندیا بریزم تو سی سه پل اصفهان ؟؟؟؟؟؟؟؟ یا بریزم سر در ایرانخودرو لطفا راهنمایی کنید

واقع بین
واقع بین
11 ماه پیش

کاتالیزور نیسان خراب شد حدفش کردم حالا ماشین خوبخود گاز میخوره، این مطلب رو که خوندم، احتمال میدم بهم ربط دارن

ایمان
ایمان
1 سال پیش

سلام
من میخوام کاتالیز ماشین رو باز کنم ..ماشین ۴۰۵ مدل ۹۷ با کارکرد ۱۰۷ هزار تا ..اصلا شتاب نداره
میخواستم بدونم باید سنسور ها رو قطع کنیم یا تبدیل ببندیم بهتره ؟؟

Jaje
Jaje
1 سال پیش

به دلیل اعتقاد به حفظ محیط زیست و هوای پاک برای خانوادهامون. متاسفم که کاتالیست رو حذف کردم. قیمتش گرون بود البته خراب شده بود و موتور بشدت داغ میشد و دور موتور بیشتر از ۲۰۰۰ نمیرفت و مصرف هم بالا. شبیه ساز گذاشتم که داخلش شبکه بندی شده جهت کاهش صدا. چراغ چک هم خاموش . پیشنهاد میکنم قیمت رو پایین بیارن تا مجدد نصبش کنیم

علی
علی
1 سال پیش

سلام اصلا حذف کاتالیزور باعث خرابی موتور نمیشه . هرکسی این حرفها رو میزنه مکانیک نیست … بله اقا جون هوا راحت تر خارج میشه و باعث افزایش راندمان انجین میشه … اون چیزی که موتور رو داغون میکنه ایناست : ۱. روغن موتور نامناسب و دیر عوض کردن .. هر ۴۰۰۰ تا روغن رو عوض کن … به چرت و پرتهای دیگران گوش نکن ۲. توی بنزین اکتان بریزید . ۳. شمعها رو حتما روی ۱۰.۰۰۰ کیلومتر عوض کنید و جنس خوب بندازید . ۴. هر بار که روغن موتور عوض میکنید فیلتر هوا و روغن رو هم عوض… خواندن ادامه ...

حمیدرضا خدره
حمیدرضا خدره
1 سال پیش

به سوال من پاسخ درستی نداد.!

عیسی
عیسی
1 سال پیش

سلام خدمت هموطنان عزیز

ممنون میشم جواب بدین.
ایا برداشتن کاتالیزر برای پراید معمولی (مدل ۹۰)ضرر داره واسه موتورش یا نه ؟؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط عیسی
Amir
Amir
1 سال پیش

سلام ببخشید کاتالیزور ماشین رو برداریم شتابش بیشتر میشه

کیان باتری
در جواب  Amir
1 سال پیش

با سلام
خیر ارتباط مستقیم با این موضوع ندارد، احتمال افزایش مصرف سوخت خودرو بسیار زیاد است.

مشغلام
مشغلام
1 سال پیش

دوستان عزیز یه کلام خطم کلام ،حذف کاتالیزور باعث میشه که موتور xu7دیگه واشر نزنه چون فشار دود خروجی اگزوز به راحتی از مدار موتور خارج میشه ،برید به سلامت 🖐️

علیرضا
علیرضا
در جواب  مشغلام
1 سال پیش

سلام استاد شما چند وقتیه حذف کردین مشکلی پیش نیامده سمند ال ایکس 97 دارم بخاطر سوختن واشر سرسیلندر کامل عوض کردم توی گرمای تابستان خوزستان حذف کنیم برای دمای موتور بهتره تأثیر داره ماشینم حدود 100 کار کرده

علیرضا
علیرضا
1 سال پیش

سلام دوستان من پراید۱۱۱مدل ۹۸ دارم ۵۰تا کاره
بخوام کاتالیزورشو بفروشم چند می‌خرن ازم؟
اینکه میگن یه ماده ی گرانبها توشه درسته؟

ندارم
ندارم
1 سال پیش

اونایی که میخوان بردار باید سنسور اکسیژن دوم رو از ecu قطع کنن وقتی که کاتاف بزنید سوت میکشه و گاهی از اگزوز اتیش میاد بیرون ولی داخل ماشین صدا زیاد میشه

sajjadkhan.iran47@gmail.com
sajjadkhan.iran47@gmail.com
1 سال پیش

درش بیارید ماشین حدود ۴ اسب بخار قدرتش اضافه میشه. مصرف سوخت هم تغییر نمیکنه. من درش آوردم خیلی ماشینم نفسش باز شده

محبوبه
محبوبه
1 سال پیش

من برش داشتم چون قیمتش زیاد بود و کیفیت پایین

مهدی
مهدی
1 سال پیش

پیام ها جالب بود و اینکه یکی با ژاپن مقایسه میکرد و غیره. اما اولا تولیدات ایرانی قبل اینکه به دلیل عدم نظارت یا نرسیدن زور بازرسی به سودجویان قبل اینکه به فکر مصرف کننده باشند به فکر جیبشان هستند. پس کاتالیست هم احتمالا همین سرنوشت رو داره. من یه ۴۰۵ خریدم و هیچوقت کاتالیست رو چک نکردم. دیاگ و سرویس های دوره ای هم انجام دادم. معاینه فنی هم مشکلی نگرفت. چند روز پیش رفتم برای محکم کردن بست اگزوز پیش یه آشنا، گفت ماشینت کاتالیستشو برداشتن؟! ولی در کارکرد و مصرف حتی نسبت به هم مدلای خودش بهتره…… خواندن ادامه ...

هادی
هادی
1 سال پیش

میشه داخلش به مرور زمان از اگزوز رفته باشه….رفتم اگزوز سازی…میگه کاتالیست خودشه داخلش خالیه….من ماشین خراب نشده برم تعمیرگاه….از ایران خودرو گرفتم

امیر
امیر
1 سال پیش

برداشتن کاتالیزور مصرف سوخت را تا چه حدی بالا میبره

علی
علی
1 سال پیش

سلام به همگی
سورن پلاس صفر خریدم از شرکت لیزینگی، کاتالیستش رو دزدیدن بسلامتی
از بازار خواستم بخرم گفتن سورن پلاس یورو 5 میخوره ،قیمت گرفتم یورو ۴ رو گفتن 3تومن یورو5 رو گفتن 5 تومن
بنظرتون کاتالیست یورو 4 که ارزون تره میشه روی موتور ef7 نصب کرد؟ مشکلی پیش نمیاد؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط علی
مهراب
مهراب
1 سال پیش

من کاتالیزور ماشینم رو برداشتم الان ۲ ساله که هیچ عیب و ایرادی به وجود نیومده و بلکه شتاب ماشینم اصلا افت نکرده
ماشینم ۴۰۵ لوازمی هستش
هرکی میخواد برداره اصلا نگران نباشه زیادم سر و صدا نداره اتفاقا صدای اسپرت میده
منبع هم توخالیه کیت مکش هم دارم
اصلا با صدای اینا صدای کاتالیزور معلوم نیستش
ماشینتون راحت تر نفس میکشه
فقط در برداشتن ، فروختن ، یا هرگونه اقدام به زیربندی کاملا جدی پیش ماشینتون باشین حتی یه مشت از خاک کاتالیزور اهمیت داره❤️

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش