تاثیر و عوارض حذف کاتالیزور خودرو

3.4
(1259)

مبدل کاتالیستی با توجه به رعایت معیارهای زیست محیطی خودروها بر روی اگزوز نصب می شود و امروزه تمام خودروها این مبدل را بر روی خود نصب شده دارند. در این مقاله از کیان باتری قصد آن را داریم را تا با معرفی این قطعه، تاثیر حذف کاتالیزور یا به عبارتی برداشتن آن بر روی خودروها را مورد بررسی قرار دهیم.

مبدل کاتالیست اگزوز یا کاتالیزور خودرو چیست؟
مبدل کاتالیست اگزوز یا کاتالیزور خودرو چیست؟

جهت اطلاع از به روز ترین قیمت باطری ماشین کلیک کنید!

کاتالیزور یا مبدل کاتالیست خودرو چیست؟

مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می کند.

البته این مبدل ها انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام از آن ها بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش های اکسیداسیون انجام می شود.

 عوارض حذف کاتالیست اگزوز
عوارض حذف کاتالیست اگزوز

طی این واکنش ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می شوند. اگرچه مبدل های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

اجزای تشکیل دهنده کاتالیزور اگزوز

طرز کار کاتالیزور خودرو
طرز کار کاتالیزور خودرو

فلزهای گرانبها مانند پالاتین، رودیم، پالادیم و همچنین فلزهایی مانند آهن، منگنز، نیکل و مس و نیز عنصر سدیم در کاتالیست‌­های سه ­گانه به عنوان بافر و ذخیره­ کننده و آزاد کننده اکسیژن به کار می‌­رود تا مخلوط گاز را همواره در حد نقطه استوکیومتری نگه دارد.

زیرا در حول این نقطه کاتالیست­‌های سه گانه بالاترین کارایی را نشان می‌­دهند. به عقیده برخی افراد حذف خودسرانه این قطعه موجب افزایش شتاب و قدرت موتور می­‌شود. البته با برداشتن این قطعه شاید شتاب خودرو افزایش پیدا کند ولی همزمان افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی را در پی خواهد داشت.

زمان تعویض کاتالیزور

 صدای اگزوز بدون کاتالیزور
صدای اگزوز بدون کاتالیزور

عمر مفید این قطعه با مسدود شدن منافذ اسفنجی و نیز پوشانده شدن سطح اثرگذار در برابر گازهای خروجی به پایان می رسد و قطعه دیگر نمی تواند گازهای آلاینده خروجی را تصفیه کند.

از عواملی که سبب کاهش عمر این قطعه می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد: بالا رفتن حرارت، سمی شدن قطعه در اثر برخورد با گازها و مواد سمی خروجی از موتور و نیز ضربات خارج از اگزوز می تواند سبب افزایش چسبندگی، مسدود شدن منافذ و پوشیده شدن سطوح آن شود که کارایی آن کاهش می یابد.

همچنین ضعیف و بد کار کردن موتور سبب خراب شدن شمع ها، وایرها و انژکتورهای سیلندر می شود که همین باعث احتراق ناقص سوخت شده و گازهای تولیدی حاصل از آن به سوی این قطعه روانه شده که نهایتا عمر آن کاهش می یابد. به طور میانگین طول عمر مبدل کاتالیستی چیزی در حدود 4 سال است که خودرو پس از 50 تا 60 هزار کیلومتر کارکرد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

البته مبدل های کاتالیستی که روی خودروهای تولید داخل نصب می شود پس از حدود 80 هزار کیلومتر باید نسبت به تعویض آن اقدام شود.

عوامل موثر در خراب شدن کاتالیزور

 مضرات حذف کاتالیزور
مضرات حذف کاتالیزور

در صورت خرابی کاتالیزور ابتدا باید عیب مورد نظر را برطرف کرده و سپس اقدام به تعویض کاتالیزور نمایید. چون تا زمانیکه عامل اصلی خرابی ریشه یابی نشود صرفا تعویض کاتالیزور مشکل را حل نمی‌کند و پس از مدتی دوباره عملکرد آن را با مشکل مواجه می‌کند.

را می توان ازجمله عوامل تاثیرگذار در خرابی کاتالیزور معرفی کرد.

علائم خرابی کاتالیزور

در اینجا ۹ مورد از شایع ترین نشانه‌هایی که موقع خراب شدن کاتالیزور اتفاق می افتد رو مرور می‌کنیم.

  1. افت شتابگیری خودرو
  2. روشن نشدن و بد استارت خوردن خودرو
  3. افزایش ناگهانی مصرف سوخت ( اونم با بنزین لیتری خدا تومن)
  4. خودروی شما در تست آلایندگی مردود شود (مقادیر HC و CO بیشتر از نرمال)
  5. بوی بد یکی از شایع ترین نشانه‌های خرابی کاتالیست است. اگر بویی مشابه بوی تخم مرغ گندیده حس کردید و به مرور زمان بو بیشتر شد علامت خرابی کاتالیزور است.
  6. روشن شدنن چراغ چک پشت آمپر
  7. بد کار کردن خودرو همراه با لرزش خودرو در حالت دور آرام
  8. پایین آمدن دمای کاتالیزور می تواند نشانه ای از خرابی آن باشد. زیرا برای کارکرد موثر این قطعه باید دمای آن تا حدود 700 تا 800 درجه بالا رود که در صورت پایین بودن دمای آن می توان معیوب بودن آن را تشخیص داد.
  9. آخرین علامت خرابی کاتالیزور این است که در حالت توقف و سرد بودن خودرو، با دست قطعه را تکان دهید و اگر در این حین صداهایی مشابه به این که دورن آن سنگریزه تکان می خورد، به گوش شما برسد می تواند علامت این باشد که شبکه های داخل کاتالیزور ریخته است.
 مزایای حذف کاتالیزور
مزایای حذف کاتالیزور

مزایای برداشتن کاتالیزور

شتاب خودرو و قدرت موتور در ابتدای کار، مقدار خیلی کمی بالاتر می‌رود. اما بعد از گذشت زمان، موتور خودرو به دلیل افزایش کار کمی مستهلک شده و این افزایش شتاب دیگه دیده نمی شود.

بیشتر بدانید: هدرز چیست و تاثیر آن روی شتاب ماشین

معایب حذف کاتالیزور

افزایش آلایندگی ماشین تا حدود ۳۰ برابر، افزایش مصرف سوخت اتومبیل و افزایش صدای موتور از معایب حذف catalytic convertor می‌باشد.

البته افزایش صدای موتور یکی از دلایلی است که اصطلاحا می‌گویند خودرو راحت‌تر نفس می‌کشد.

حذف کاتالیزور و معاینه فنی

طول عمر مفید این قطعه بین 50000 تا 60000 کیلومتر است و بعد از مدتی پس از این دوره، عملا کارایی خود را از دست داده و میزان آلایندگی تا 5 برابر افزایش می یابد.

همچنین به موجب طرح کاهش آلایندگی هوا تست صحت عملکرد مبدل کاتالیست از سال 73 در آمریکا ،از سال 77 در اروپا و از سال 91 در ایران در معاینه فنی خودرو اجباری شده است.

هشدار ایساكو نسبت به برداشتن كاتالیست اگزوز خودرو

 حذف اتالیزور و معاینه فنی
حذف اتالیزور و معاینه فنی

نظر به برخی محدودیت‌ها در بازار و با توجه به برخی حساسیت‌ها بر روی این قطعه استراتژیك، ایساكو تمهیدات لازم برای تامین آن در شبكه نمایندگان را در نظر گرفته و در صورت تقاضا نیز در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و هم اكنون قطعه كاتالیست كانورتور در اكثر نمایندگی‌های مجاز شركت خدمات پس از فروش ایران خودرو(ایساكو)، قابل تهیه است.

این قطعه در برخی موارد و بنا به مشاوره غیر صحیح برخی تعمیركاران خودرو به مشتریان از سوی آنها برداشته می‌شود، این در حالی است كه این كار علاوه بر معایبی كه در بلندمدت برای خودرو به وجود می‌آورد، برای محیط زیست نیز مضرات زیادی به همراه خواهد داشت كه با توجه به وضعیت كنونی هوای تهران، این مساله اهمیت بیشتری می‌یابد.

البته احتمال می‌رود با توجه به موضوع هدفمندی یارانه‌ها این موضوع اهمیت بیشتری یابد؛ چرا كه بودن این قطعه بر روی اگزوز موجب كمتر شدن مصرف سوخت می‌شود. البته مشتریان باید بدانند كه متوسط عمر این قطعه چیزی حدود چهار سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.

تاثیر حذف کاتالیزور

 هزینه حذف کاتالیزور
هزینه حذف کاتالیزور

مبدل کاتالیستی می تواند تا حدود 90 درصد از گازهای سمی و آلاینده خروجی از موتور را بی اثر و تصفیه کند. این قطعه هیدروکربن هایی که حاصل احتراق ناقص در موتور بوده و به حالت نیمه سوخته هستند را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند.

این قطعه هم چنین می تواند ماده اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل کند و به طور کلی مبدل کاتالیستی در کاهش گازهای آلاینده خودرو تاثیر بسیاری دارد. از این رو برداشتن این قطعه از روی اگزوز تشدید آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت.

کاهش شتاب خودرو از دیگر تاثیرات منفی برداشتن یا حذف کاتالیزور از روی اگزوز است. زیرا کاتالیزور یک سنسور اکسیژن دارد که اکسیژن مورد نیاز برای احتراق سوخت را با کمک (ECU) یا مغز هوشمند خودرو تنظیم و کنترل می کند و با تنظیم مکش هوا، احتراق سوخت با میزان دور موتور متناسب می شود.

با برداشتن مبدل کاتالیستی و عدم ارتباط با سنسور میزان هوای ورودی به داخل محفظه احتراق از حالت تنظیم خارج می شود و متناسب با دور موتور صورت نمی گیرد و احتراق ناقص پیامد آن است که علاوه بر آلایندگی بیشتر، سبب فرسوده شده قطعات موتور می شود که همین امر کاهش توان موتور و در نهایت افت شتاب آن را به دنبال خواهد داشت.

برداشتن مبدل کاتالیستی همچنین می تواند سبب ایجاد سر و صدای اضافی از داخل موتور شود. زیرا این مبدل بر سر راه صداهای خروجی از موتور قرار دارد و به نوعی مسدود کننده صداهای موتور نیز محسوب می شود که برداشتن آن موجب خروج  صداهای ناهنجار و اضافی از داخل موتور می شود.

کلام آخر

مبدل کاتالیستی یکی از قطعات حیاتی خودرو برای کاهش آلودگی هوا محسوب می شود. این قطعه که به نوعی تصفیه کننده گازهای خروجی از موتور محسوب می شود در صورت برداشتن آن (حذف کاتالیزور) پیامدهای افزایش خروج گازهای سمی و آلاینده؛ کاهش شتاب خودرو و نیز خروج صداهای ناهنجار موتور را در پی خواهد داشت.

این در حالی است که بنا به توصیه برخی از افراد ناآگاه و غیر کارشناس برخی رانندگان این قطعه را از روی اگزوز برمی دارند که در این جا به رانندگان گرامی توصیه می شود به هیچ وجه اقدام به باز کردن آن از روی اگزوز نکنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
183 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مختار
مختار
1 سال پیش

سلام من اجاره خونم عقب افتاده مغازم پلمپ شده هیچچی تو خسابم نیست یه راه به ذهنم رسید که کاتالیزور. ماشینمو بفروشم بعدن بخرم. سوالم اینه خطر جانی که نداره اگه بدون این قطعه رانندگی کنیم و چقدر میتونم بفروشم قطعه پرایدشو

علی
علی
در جواب  مختار
1 سال پیش

نوش یکو هشتصده

حمیدرضا
حمیدرضا
1 سال پیش

سلام…نمره تان ۵ است…. اشتباهی دستم خورد ۱ شد… عالی

مسعود خالقی مهر
مسعود خالقی مهر
1 سال پیش

با سلام و احترام خدمت دوستان و عوامل محترم کیان باتری، بنده یه سمند ال ایکس معمولی مدل 90 دارم و از روزی که خریدم کاتالیزور نداشت و بوی دود غلیظ در محیط پارکینگ و حتی ترافیک اذیت کننده بود،رفتم تعمیر گاه ایشون گفتن مشکلت بدلیل خام سوزی و مصرف زیاد بنزین هست برو تست موتور و بگو از ای سی یوت سنسور دوم رو حذف کنند،مشکلت حل میشه، حالا سؤالم اینجاست که نظریه ایشون درسته و آیا خودروهای با مدل پایین تر از 94 مگه تک سنسوری نیستند؟مگه مدل 90 ها هم دو تا سنسور دارند؟ یا مشکل من… خواندن ادامه ...

محسن
محسن
1 سال پیش

سلام الان سرعت ماشین من که پراید هست به ۱۰۰نمیرسه بعد روغن سوزی پیدا کرده،آیا روغن سوزی به دلیل کاتایزور هست؟ممنون میشم کمک کنید متوجه بشم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محسن
1 سال پیش

با سلام خیر، این موضوع هیچ ارتباطی با کاتالیزور خودرو ندارد. روغن سوزی بیشتر برای خودروهای فرسوده‌ای رخ می‌دهد که مدت‌هاست در حال کارکردن هستند و مسافت‌های زیادی را طی کرده‌اند. روغن‌سوزی همان سوختن روغن ‌موتور خودروست. زمانی که روغن موتور به همراه سوخت می‌سوزد و سطح آن مرتب پایین و پایین‌تر می‌آید، روغن‌سوزی رخ می‌دهد. این اتفاق بیشتر در خودروهای قدیمی رخ می‌دهد اما این‌طور نیست که سوختن روغن موتور را در خودروهای جدید و تازه نبینیم. به‌طور کلی، روغن موتور در مسیرهایی مشخص در خودرو به حرکت و جریان درمی‌آید تا نگذارد که قطعات موتور دچار اصطکاک با… خواندن ادامه ...

علیرضا
علیرضا
1 سال پیش

سلام
اگزوز پراید من در جاده خراب شد‌.رفتم پیش اگزوز ساز.منبع را تعویض کرد.گفت کمی بیا عقب تر تا این جاش را محکم کنم.وقتی داشتم می آمدم بیرون گفت مواظب باش کاتالیست ماشین را کسی برندارد.از آن روز شک دارم که آیا خودش برداشته یا نه.آیا در مدت ۵ دقیقه می شود کاتالیست را باز کرد؟؟؟؟
.سپاسگزارم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علیرضا
1 سال پیش

با سلام برداشتن کاتالیزور خودرو عملی نیست که در آرامش و مدت زمان کم امکان پذیر باشد و یک پروسه زمانبر نیاز دارد. از این نظر نگران نباشید زیرا این قطعه فرسوده در حال حاضر هیچ نوع ارزشی ندارد. مبدل کاتالیستی یکی از قطعات حیاتی خودرو برای کاهش آلودگی هوا محسوب می شود و نباید این قطعه ارزشمند را از روی خودرو حذف نمائید. این قطعه که به نوعی تصفیه کننده گازهای خروجی از موتور محسوب می شود در صورت برداشتن آن (حذف کاتالیزور) پیامدهای افزایش خروج گازهای سمی و آلاینده؛ کاهش شتاب خودرو و نیز خروج صداهای ناهنجار موتور… خواندن ادامه ...

رضا
رضا
در جواب  کیان باتری
5 ماه پیش

فقط ملاک فروش و سود کاتالیزور برای عوامل تولید، دلال و فروشنده‌هاست والسلام
اگر برای محیط زیست خوبه چرا روش سوبسید نمیدن تا بتونیم عوض کنیم ما در نان خوردن موندیم چطور هر روز یه قطعه را با قیمت گزاف عوض کنیم؟

دارم
دارم
1 سال پیش

باسلام خدمت شما دوست گرامی بله حرف شمادرست من بعداز 10سال کارکرد صدا از کاتالیزور بلند شد ولی به علت گرانی کاتالیزور مجبور به خدف کاتالیزور شدم کاش به خاطر آلودگی هوا این قطعه را کاملا رایگان روی همه ماشینها نصب می کردند تاکسی مثل من به خاطر بی پولی حذف نمی کردم باتشکر.

ممد مرادی
ممد مرادی
1 سال پیش

من دوروزه که کاتالیزور ماشینم رو برداشتم ،،ماشینم پژو پارس مدل ۴۰۰ بعد ۱۰۰۰۰ کارکرد کاتالیزور خراب شد دم بچه های ایران خودرو گرم،،اولا که بعد حذف کاتالیزور شتاب ماشین خیلی زیاد شد الکی نگین که کمی بالا میره خیلی بالا میره ،بعدشم امصرف سوختمم کم شده چرا دروغ میگین که زیاد میشه

هاتف
هاتف
در جواب  ممد مرادی
1 سال پیش

سلام با این بنزین‌های آشغال که به ماشین می‌زنیم ،دیگه هیچ فرقی نمیکنه کاتالیزور باشه یا نباشه ،مهمترین نکته برای سلامتی موتور خودرو سوخت خوب هست که متاسفانه ما نداریم ،اگر هم مکمل بریزیم که خدا میدونه اصل هست یا تقلبیه

ممد گرگی
ممد گرگی
در جواب  هاتف
11 ماه پیش

حق کامل

sajjad
sajjad
در جواب  ممد مرادی
1 سال پیش

چراغ چک خاموشه؟

Mohammad
Mohammad
1 سال پیش

با سلام
خودرو من تیبا مدل 96 هستش ، دیاگ که زدم با ارور جفت سنسور اکسیژنا برخورد کردم وماشن افت سرعت زیادی داشت و داغی موتور حس میشد ، ماشین زیاد جوش میاورد، گفتن که تخلیه کنی درست میشه ، از موقعی که تخلیه کردم مشکل جوش اوردن و داغی موتور حل شده سنسورا هم درست شدن ، و شتاب هم گرفته ، حدود یک سالی میشه و مشکلی ایجاد نشده !!!

حسین
حسین
1 سال پیش

سلام عزیزان حذف کاتالیزور بهترین حرکت هست چون شتاب خودرو بیشتر میشه و اینکه بعضی ها میگن بعد از مدتی افت شتاب داریم درسته به خاطر سنسور اکسیژن هست که باید کلأ حذف بشه منم همین مشکل رو داشتم ولی یکی گفت کلا قطعش کن بعد از این کار درست شد و خدارو شکر الآن عالیه ، هیچ فایده ای نداره فقط این و بگم اونایی که یکی یا دوتا سنسور دارن باید کلا قطع بشه بعد نتیجه درو میبینید

حمید
حمید
1 سال پیش

سلام چه ربطی داره کلا خودروسازا قدرت و شتاب ماشین فدای الایندگی کردن من خودم حذف کردم خیلی بهتر شده یه خیلی کوچولو صدای ماشین درشت شده دمای موتور فن ک میزنه فصل گرما سریع امپر میاد پایین شک نکنین صد درصد تغیر میکنه ماشینتون حتی اگه کاتالیز پر نشده باشه قبلش حتما باید سنسور اکسژن دوم حتما حذف کنین تا چراغ چکتون دیه روشن نشه و ماشینتون بهتر کار کنه.
یا علی

تقی جکسون
تقی جکسون
1 سال پیش

آیا کاتالیست مسدود شده را میشه تمیز کرد؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  تقی جکسون
1 سال پیش

با سلام بله برای برطرف نمودن گرفتگی های ناشی از رسوبات و آلودگی های مختلف کاتالیست راه های مختلفی وجود دارد از جمله: 1. در روش اول، یک مکانیک متخصص، کاتالیزور خودرو ها را از روی موتور پیاده کرده و با مواد رسوب گیر یا دستگاه التراسونیک مخصوص، پاک می کند و مجددا آن ها را سر جایش می بندد. مسلما این کار نیازمند صرف وقت زیادی است. 2. روش دوم این است که مواد پاک کننده و رسوب گیر به بنزین اضافه شود تا در مسیر عبور بنزین از جمله انژکتورها، هرگونه رسوب را برطرف نماید. برای شستشوی کاتالیزور… خواندن ادامه ...

تقی جکسون
تقی جکسون
1 سال پیش

درسته. با حذف کردن کاتالیست در ابتدا شتاب خوب بود ولی کم کم افت شتاب پیدا کردم

حامد
حامد
در جواب  تقی جکسون
1 سال پیش

برین عمل بای پس کاتالیزور کنین. با یک لوله ابتدا کاتالیس رو به انتها وصل کنید هم خروجی فشار دود دارید هم سنسور اکسیژن دوم کاتالیس فعاله

علی
علی
در جواب  حامد
11 ماه پیش

سلام من دستگاه زدم گفت کاتالیست ماشینت پره باید حذفش کنی و بعد یه اگزوز ساز گفت بیا عوض کن کاتالیست قبلیتون 1 تومن برمیدارم و کاتالیست mplus واست میذارم 3400 به نظرتون چیکار کنم شتاب ماشینم خیلی کمه

مکانیک
مکانیک
1 سال پیش

کاتالیزور حذف کنید همش الکیه کاهش عمر قطعات و سود کلان برای شرکت ها.مزایا حذف هم برای شما هست افزایش عمر موتور افزایش شتاب و قدرت کاهش مصرف بله دوستان کاهش مصرف سوخت اون افزایش بخاطر وجود سنسور دروغی اکسیژن.من نمیدونم مهندسین زحمت کش چه موادی میزنن که آخرشب سنسور میسازن میزارن تو اگزوز که دماش بالای 1000 درجه هست و جالب اینه سیم سنسور و قطعات داخلش هم تو این دما کار میکنن!!! سنسور اکسیژن دکوری هست همه اینا برای افزایش قیمت خودرو هست و حذفشوت باعث بهتر شدن کارکرد ماشین هم میشه.

تویوتا سوار ...بچه بانه ای
تویوتا سوار ...بچه بانه ای
در جواب  مکانیک
1 سال پیش

سلام
همه شما ماشاالله استاد شدین و کاتالیزور ماشین رو برداشتین و شتابتون خوب شد…
اولین کشوری که کاتالیزور رو رو ماشین گذاشت ژاپن بوود حالا هرکس تویوتا رو خرید اول کاری که میکنید کاتالیزور رو بردارین ونتیجه بگیرید تعمیر کارهای ایرانی از شرکت تویوتا عاقل تره …. پس بنظرتون چطوره ژاپن مهندسین شرکت تویوتا برداره تعمیر کارهای ایرانی رو جایگزین کنه 🤣🤣🤣🤣🤣

خرمشهر
خرمشهر
1 سال پیش

بله کاملا درسته.ماشین من بدون کاتالیزور است و دقیق همین معایب رو پیدا کرده.بدون اجازه از ماشین من برده شده!!!

تقدسی
تقدسی
2 سال پیش

تمام صحبتهایی که شده، بدلیل اینکه شرایط و خودروهای مختلف بوده اند، قابل قبول و قابل جمع هست، چون تمام این تجربیات در شرایط متفاوتی بوده و رانندگی ها متفاوت، راندمان خودروها و مدل آنها متفاوت و … بوده. اما چند نکته هست بشرح زیر: 1 – اگر کاتالیزور برداشته بشه، حرارت تولیدشده از موتور، فورا از مسیر اگزوز خارج میشه و دیگه کابلها و سیم کشی روی موتور و سیم کشی وایرها و کویل آسیب نمی بینه. 2 – وقتی که سیم کشی سالم بمونه، موتور آزار و اذیت کمتری میکنه. 3 – وقتی که حرارت در اطراف موتور… خواندن ادامه ...

تقدسی
تقدسی
2 سال پیش

سلام بنظرم این نوشتار در بیان دلایل خود، ناتوان است. مطالب ارائه شده کافی نمی باشد.

حسین
حسین
2 سال پیش

سلام وقت دوستان بخیر
ماشین من پارس سال هست ۱۹هزارتا کارکرده اصلا جون راه رفتن نداره یعنی پراید بیشتر از ماشینم راه میره
باید چیکارش کنم چون خیلی ها میگن کاتالیزورت بردار

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسین
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل مختلفی را می تواند به همراه داشته باشد که حتما نیاز به بررسی و عیب یابی توسط کارشناس دارد.
اما برداشتن کاتالیزور تا حدی به شتاب خودروی شما خواهد افزود.
هر چند به دلیل حذف آلایندگی و حفاظت از محیط زیست این مورد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

حمید
حمید
در جواب  حسین
1 سال پیش

بردارعزیزم

رسول
رسول
2 سال پیش

به نظر من نویسنده این مقاله از عوامل خودروسازان میباشد

علی
علی
2 سال پیش

من وانت کارا دارم که شتابش گرفته شده بود بردم برداشتش الانم فقط یکم صداش بیشتر شده و خوبه شتابشم

سروش
سروش
در جواب  علی
1 سال پیش

چراغ چک و چکار کردی

احمد
احمد
2 سال پیش

دلیل خرابی کاتالیزور چیه؟ چرا خراب میشه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  احمد
2 سال پیش

با سلام
عمر مفید کاتالیزور با مسدود شدن منافذ اسفنجی و پوشانده شدن سطح اثرگذار در برابر گازهای خروجی به اتمام می رسد و در نهایت نمی تواند گازهای آلاینده خروجی را تصفیه کند.
عوامل متعددی سبب کاهش عمر کاتالیزور می شوند که مهمترین آنها عبارتند از: بالا رفتن حرارت، سمی شدن قطعه در اثر برخورد با گازها و مواد سمی خروجی از موتور و نیز ضربات خارج از اگزوز می تواند سبب افزایش چسبندگی، مسدود شدن منافذ و پوشیده شدن سطوح آن شود که کارایی آن کاهش می یابد.

عرفان فرهادپور
عرفان فرهادپور
در جواب  کیان باتری
2 سال پیش

سلام دوستان
اگر سمند ای اف سون دارید توجه موتور ملی درصورت اینکه خودرو شما قبل از سال 94 باشد تک سنسور اکسیژن دارد و هیچ گونه مشکلی برا برداشتن کاتالیزور ندارید از سال 94 به بعد موتور ماشین اگه بهش فشار بیاد تو دور بالای 140 به روغن سوزی میوفته

p j
p j
2 سال پیش

الان قیمت کاتالیست اصلی ال نود بالای 9میلیون تومان هست .علی برکت الله

رضا
رضا
2 سال پیش

آخرش نفهمیدم برداریم بهتره یا تعویض کنیم بهتره
هر کسی یه چیزی میگه

فریبرز قربانی
فریبرز قربانی
2 سال پیش

سلام.. سوال و جوابها اونقدر با هم متناقض بود و هر کی نسبت به نظر و تجربه شخصی خودش مسئله رو بیان کرده که دست آخر معلوم نشد گذاشتن خوب یا برداشتن… مشکل نوع و برند کاتالیسته یا خوده کاتالیست؟ کاتالیست های موجود اصلیه یا تقلبی؟ اصلا تو این بازار پر از تقلب و کلاهبرداری ایران جنس اصل پیدا میشه یا نه فقط قرآن و قسم دروغ میخورند؟ واقعا که اعتماد و صداقت و درستی یک نعمته که متاسفانه مدتیست که دیگه اثری ازش وجود نداره و تمام مشکلات زندگیهای فعلی هم علتش همینه یا علت مهمش همینه…

Farbod
Farbod
در جواب  فریبرز قربانی
4 ماه پیش

عالی گفتی دمت گرم

سارا
سارا
2 سال پیش

سلام وقت بخیر ماشین من206 اس دی تیپ5 هست که از اگزوزش دود زیاد میاد بیرون و مصرف سوختش زیاده.مکانیک گفت دودش خامه و بخاطر نبودن کاتالیزور هست. به نظر شما مکانیک درست گفت؟ با نصب کاتالیزور دود اگزوز کم میشه؟

فرهاد
فرهاد
در جواب  سارا
1 سال پیش

مصرف سوخت بالا ودود تقریبا سفید شاید ازخرابی سنسور اکسیژن باشه

تعمیر کاتالیزور
تعمیر کاتالیزور
2 سال پیش

تعمیر کاتالیزور اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و نخصص بالایی دارد هرگز به صورت خودسرانه اقدام به حذف و یا تعمیر کاتالیزور خودروی خود نکنید

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش