تاثیر و عوارض حذف کاتالیزور خودرو

3.4
(1259)

مبدل کاتالیستی با توجه به رعایت معیارهای زیست محیطی خودروها بر روی اگزوز نصب می شود و امروزه تمام خودروها این مبدل را بر روی خود نصب شده دارند. در این مقاله از کیان باتری قصد آن را داریم را تا با معرفی این قطعه، تاثیر حذف کاتالیزور یا به عبارتی برداشتن آن بر روی خودروها را مورد بررسی قرار دهیم.

مبدل کاتالیست اگزوز یا کاتالیزور خودرو چیست؟
مبدل کاتالیست اگزوز یا کاتالیزور خودرو چیست؟

جهت اطلاع از به روز ترین قیمت باطری ماشین کلیک کنید!

کاتالیزور یا مبدل کاتالیست خودرو چیست؟

مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می کند.

البته این مبدل ها انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام از آن ها بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش های اکسیداسیون انجام می شود.

 عوارض حذف کاتالیست اگزوز
عوارض حذف کاتالیست اگزوز

طی این واکنش ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می شوند. اگرچه مبدل های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

اجزای تشکیل دهنده کاتالیزور اگزوز

طرز کار کاتالیزور خودرو
طرز کار کاتالیزور خودرو

فلزهای گرانبها مانند پالاتین، رودیم، پالادیم و همچنین فلزهایی مانند آهن، منگنز، نیکل و مس و نیز عنصر سدیم در کاتالیست‌­های سه ­گانه به عنوان بافر و ذخیره­ کننده و آزاد کننده اکسیژن به کار می‌­رود تا مخلوط گاز را همواره در حد نقطه استوکیومتری نگه دارد.

زیرا در حول این نقطه کاتالیست­‌های سه گانه بالاترین کارایی را نشان می‌­دهند. به عقیده برخی افراد حذف خودسرانه این قطعه موجب افزایش شتاب و قدرت موتور می­‌شود. البته با برداشتن این قطعه شاید شتاب خودرو افزایش پیدا کند ولی همزمان افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی را در پی خواهد داشت.

زمان تعویض کاتالیزور

 صدای اگزوز بدون کاتالیزور
صدای اگزوز بدون کاتالیزور

عمر مفید این قطعه با مسدود شدن منافذ اسفنجی و نیز پوشانده شدن سطح اثرگذار در برابر گازهای خروجی به پایان می رسد و قطعه دیگر نمی تواند گازهای آلاینده خروجی را تصفیه کند.

از عواملی که سبب کاهش عمر این قطعه می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد: بالا رفتن حرارت، سمی شدن قطعه در اثر برخورد با گازها و مواد سمی خروجی از موتور و نیز ضربات خارج از اگزوز می تواند سبب افزایش چسبندگی، مسدود شدن منافذ و پوشیده شدن سطوح آن شود که کارایی آن کاهش می یابد.

همچنین ضعیف و بد کار کردن موتور سبب خراب شدن شمع ها، وایرها و انژکتورهای سیلندر می شود که همین باعث احتراق ناقص سوخت شده و گازهای تولیدی حاصل از آن به سوی این قطعه روانه شده که نهایتا عمر آن کاهش می یابد. به طور میانگین طول عمر مبدل کاتالیستی چیزی در حدود 4 سال است که خودرو پس از 50 تا 60 هزار کیلومتر کارکرد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

البته مبدل های کاتالیستی که روی خودروهای تولید داخل نصب می شود پس از حدود 80 هزار کیلومتر باید نسبت به تعویض آن اقدام شود.

عوامل موثر در خراب شدن کاتالیزور

 مضرات حذف کاتالیزور
مضرات حذف کاتالیزور

در صورت خرابی کاتالیزور ابتدا باید عیب مورد نظر را برطرف کرده و سپس اقدام به تعویض کاتالیزور نمایید. چون تا زمانیکه عامل اصلی خرابی ریشه یابی نشود صرفا تعویض کاتالیزور مشکل را حل نمی‌کند و پس از مدتی دوباره عملکرد آن را با مشکل مواجه می‌کند.

را می توان ازجمله عوامل تاثیرگذار در خرابی کاتالیزور معرفی کرد.

علائم خرابی کاتالیزور

در اینجا ۹ مورد از شایع ترین نشانه‌هایی که موقع خراب شدن کاتالیزور اتفاق می افتد رو مرور می‌کنیم.

  1. افت شتابگیری خودرو
  2. روشن نشدن و بد استارت خوردن خودرو
  3. افزایش ناگهانی مصرف سوخت ( اونم با بنزین لیتری خدا تومن)
  4. خودروی شما در تست آلایندگی مردود شود (مقادیر HC و CO بیشتر از نرمال)
  5. بوی بد یکی از شایع ترین نشانه‌های خرابی کاتالیست است. اگر بویی مشابه بوی تخم مرغ گندیده حس کردید و به مرور زمان بو بیشتر شد علامت خرابی کاتالیزور است.
  6. روشن شدنن چراغ چک پشت آمپر
  7. بد کار کردن خودرو همراه با لرزش خودرو در حالت دور آرام
  8. پایین آمدن دمای کاتالیزور می تواند نشانه ای از خرابی آن باشد. زیرا برای کارکرد موثر این قطعه باید دمای آن تا حدود 700 تا 800 درجه بالا رود که در صورت پایین بودن دمای آن می توان معیوب بودن آن را تشخیص داد.
  9. آخرین علامت خرابی کاتالیزور این است که در حالت توقف و سرد بودن خودرو، با دست قطعه را تکان دهید و اگر در این حین صداهایی مشابه به این که دورن آن سنگریزه تکان می خورد، به گوش شما برسد می تواند علامت این باشد که شبکه های داخل کاتالیزور ریخته است.
 مزایای حذف کاتالیزور
مزایای حذف کاتالیزور

مزایای برداشتن کاتالیزور

شتاب خودرو و قدرت موتور در ابتدای کار، مقدار خیلی کمی بالاتر می‌رود. اما بعد از گذشت زمان، موتور خودرو به دلیل افزایش کار کمی مستهلک شده و این افزایش شتاب دیگه دیده نمی شود.

بیشتر بدانید: هدرز چیست و تاثیر آن روی شتاب ماشین

معایب حذف کاتالیزور

افزایش آلایندگی ماشین تا حدود ۳۰ برابر، افزایش مصرف سوخت اتومبیل و افزایش صدای موتور از معایب حذف catalytic convertor می‌باشد.

البته افزایش صدای موتور یکی از دلایلی است که اصطلاحا می‌گویند خودرو راحت‌تر نفس می‌کشد.

حذف کاتالیزور و معاینه فنی

طول عمر مفید این قطعه بین 50000 تا 60000 کیلومتر است و بعد از مدتی پس از این دوره، عملا کارایی خود را از دست داده و میزان آلایندگی تا 5 برابر افزایش می یابد.

همچنین به موجب طرح کاهش آلایندگی هوا تست صحت عملکرد مبدل کاتالیست از سال 73 در آمریکا ،از سال 77 در اروپا و از سال 91 در ایران در معاینه فنی خودرو اجباری شده است.

هشدار ایساكو نسبت به برداشتن كاتالیست اگزوز خودرو

 حذف اتالیزور و معاینه فنی
حذف اتالیزور و معاینه فنی

نظر به برخی محدودیت‌ها در بازار و با توجه به برخی حساسیت‌ها بر روی این قطعه استراتژیك، ایساكو تمهیدات لازم برای تامین آن در شبكه نمایندگان را در نظر گرفته و در صورت تقاضا نیز در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و هم اكنون قطعه كاتالیست كانورتور در اكثر نمایندگی‌های مجاز شركت خدمات پس از فروش ایران خودرو(ایساكو)، قابل تهیه است.

این قطعه در برخی موارد و بنا به مشاوره غیر صحیح برخی تعمیركاران خودرو به مشتریان از سوی آنها برداشته می‌شود، این در حالی است كه این كار علاوه بر معایبی كه در بلندمدت برای خودرو به وجود می‌آورد، برای محیط زیست نیز مضرات زیادی به همراه خواهد داشت كه با توجه به وضعیت كنونی هوای تهران، این مساله اهمیت بیشتری می‌یابد.

البته احتمال می‌رود با توجه به موضوع هدفمندی یارانه‌ها این موضوع اهمیت بیشتری یابد؛ چرا كه بودن این قطعه بر روی اگزوز موجب كمتر شدن مصرف سوخت می‌شود. البته مشتریان باید بدانند كه متوسط عمر این قطعه چیزی حدود چهار سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.

تاثیر حذف کاتالیزور

 هزینه حذف کاتالیزور
هزینه حذف کاتالیزور

مبدل کاتالیستی می تواند تا حدود 90 درصد از گازهای سمی و آلاینده خروجی از موتور را بی اثر و تصفیه کند. این قطعه هیدروکربن هایی که حاصل احتراق ناقص در موتور بوده و به حالت نیمه سوخته هستند را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند.

این قطعه هم چنین می تواند ماده اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل کند و به طور کلی مبدل کاتالیستی در کاهش گازهای آلاینده خودرو تاثیر بسیاری دارد. از این رو برداشتن این قطعه از روی اگزوز تشدید آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت.

کاهش شتاب خودرو از دیگر تاثیرات منفی برداشتن یا حذف کاتالیزور از روی اگزوز است. زیرا کاتالیزور یک سنسور اکسیژن دارد که اکسیژن مورد نیاز برای احتراق سوخت را با کمک (ECU) یا مغز هوشمند خودرو تنظیم و کنترل می کند و با تنظیم مکش هوا، احتراق سوخت با میزان دور موتور متناسب می شود.

با برداشتن مبدل کاتالیستی و عدم ارتباط با سنسور میزان هوای ورودی به داخل محفظه احتراق از حالت تنظیم خارج می شود و متناسب با دور موتور صورت نمی گیرد و احتراق ناقص پیامد آن است که علاوه بر آلایندگی بیشتر، سبب فرسوده شده قطعات موتور می شود که همین امر کاهش توان موتور و در نهایت افت شتاب آن را به دنبال خواهد داشت.

برداشتن مبدل کاتالیستی همچنین می تواند سبب ایجاد سر و صدای اضافی از داخل موتور شود. زیرا این مبدل بر سر راه صداهای خروجی از موتور قرار دارد و به نوعی مسدود کننده صداهای موتور نیز محسوب می شود که برداشتن آن موجب خروج  صداهای ناهنجار و اضافی از داخل موتور می شود.

کلام آخر

مبدل کاتالیستی یکی از قطعات حیاتی خودرو برای کاهش آلودگی هوا محسوب می شود. این قطعه که به نوعی تصفیه کننده گازهای خروجی از موتور محسوب می شود در صورت برداشتن آن (حذف کاتالیزور) پیامدهای افزایش خروج گازهای سمی و آلاینده؛ کاهش شتاب خودرو و نیز خروج صداهای ناهنجار موتور را در پی خواهد داشت.

این در حالی است که بنا به توصیه برخی از افراد ناآگاه و غیر کارشناس برخی رانندگان این قطعه را از روی اگزوز برمی دارند که در این جا به رانندگان گرامی توصیه می شود به هیچ وجه اقدام به باز کردن آن از روی اگزوز نکنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
183 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مجید
مجید
2 سال پیش

سلام علیکم
چنانچه اتومبیل تحویلی معیوب نباشد شاید بتوان گفت طول عمر طبیعی خود را طی می کندوقتی به علت خرابی قطعاتی مثل کویل یا انژکتور و… موتور بد کار می کند ، و در زمان گارانتی این خرابیها را برطرف نمیکنند تنها بعد از گذشت دو سال(به جای چهار سال) یعنی پس از اتمام گارانتی این قطعه(کاتالیست) خراب می شود و با قیمت حدود 3/7 میلیون تومان صاحب خودرو ترجیح می دهد که او را تخلیه کند .

یاسر
یاسر
2 سال پیش

سلام من خودم پژو اس ال ایکس دارم چنتا از دوست و همکارام هم پارس tu5دارن ولی هم ماشین خودم هم ماشینا اونا دقیقا روی ۲۰تا ۲۱هزار کیلومتر کاتالایزرشون خراب شد ‌و به چندین نفر میکانیک ماهر گفتیم و همه گفتن اینا الکیه و نبودش بهتره و ما تصمیم گرفتیم کلا حذفش کردیم و همه راضی هستیم

محمد
محمد
2 سال پیش

سلام خسته نباشید مرسی از توضیحات خوبتون مایه پژو ۴۰۵مدل ۹۸گرفتیم بعد انگار مثل ۴۰۵های دیگه خوب راه نمیره خوب گاز نمیخوره و زود پر نمیکنه اون قبلبیه کاتولیزور نداشت ولی این داره برای بهتر راه رفتن ماشین باید چیکار کنم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

مبین
مبین
در جواب  محمد
2 سال پیش

ربمپ و ویت مکش

علی
علی
2 سال پیش

سلام من پژو پارس تیو 5 داشتم کاتالیزور حذف کردم مصرف سوختم شد 12 صدای موتور هم زیاد شد
هیچ تاثیری هم روی شتاب نداره
رفتم یه نو خریدم بستم روش گول نخورید کاتالیزور رو حذف نکنید

امید
امید
2 سال پیش

آیا موتور tu5 برداشتن کاتیلیزور موجب روغن سوزی موتور میشود

پیمان
پیمان
در جواب  امید
2 سال پیش

سلام دقیقا سوال منم همینه ک آیا با حذف کاتالیزور ماشین تیوفایو باعث روغن سوزی میشود؟؟؟

سید مرتضی شکوهی
سید مرتضی شکوهی
2 سال پیش

اطلاع دادن به دوستان خوبه ولی اطلاعات درست دوست عزیز.
شما اشاره کردین که برداشتن کاتالیزور مصرف رو بالا میبره . با کدوم دلیل بالا میره .
اگه به خاطر خام سوزی رو میگین مگه با وجود کاتالیزور سوخت خام به داخل سیلندر بر میگرده؟
لطفا درست راهنمایی کنید . کاتالیزور فقط خام سوزی دود خروجی رو داخل کاتالیزور با سرخ شدن از بین میبره و شما دوستان برای سرعت و گشتاور بالا به خودرو گاز بیشتری میدهید در صورتی که کاتالیزور اجازه خروج دودها را نم یدهد و شما گاز رو بیشتر فشار میدهید.
واسلام . یا حق دوستان

رضا
رضا
در جواب  کیان باتری
2 سال پیش

زمانی که ecu تصمیمات دیگری برای پاشش سوخت میگیره که باعث مصرف سوخت بیشتر میشه ما هم میتونیم تصمیم بگیریم که ecu رو ریمپ کنیم تا از مصرف سوخت بیشتر جلوگیری کنیم.

محمد
محمد
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

دوست عزیز یک کاری هست به نام ریمپ با ریمپ میزان سوخت رو میتونی اصلاح کنی وقتی که اصلاح میکنی دیگه افزایش مصرف سوخت نداری قبل کامنت گذاشتن یکم تحقیق کن

فرهاد
فرهاد
در جواب  محمد
1 سال پیش

وقتی پرایدخریدم کاتالیزور نداشت ومصرفش هم خیلی بالاست آیا مصرف سوخت بالا بخاطرنداشتن کاتالیزور هست یا نه وچه راه حلی داره؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  فرهاد
1 سال پیش

با سلام
معمولاً کاتالیزور خراب و معیوب سبب افزایش مصرف سوخت در خودرو می گردد، شما می بایستی دلیل مصرف اضافی سوخت خودروی خود را در مشکلات دیگر دنبال نمائید. توصیه می شود برای این موضوع و بررسی کامل خودرو حتما به یک متخصص مراجعه نمائید.

سجاد عابدی اندریان
سجاد عابدی اندریان
در جواب  فرهاد
3 ماه پیش

وایر شمع عوض کنید درست می شود

محمد
محمد
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

دوست عزیز یک کاری هست ب نام ریمپ
با ریمپ میتونی اشکالات ecu رو بر طرف کنی با برطرف کردن اشکالات دیگه نه افزایش مصرف سوخت داری و نه خام سوزی و….
برای ماشین خودم این کار رو کردم نه افزایش مصرف سوخت داره نه خام سوزی و…
قبل کامنت گذاشتن یکم تحقیق کن

sajjad
sajjad
در جواب  محمد
1 سال پیش

چراغ چک خاموشه الان بعد دیاگ؟

عرفان خان
عرفان خان
در جواب  محمد
11 ماه پیش

داداش من ماشینم پارس tu5هست ترو خدا نحوه ریمپ رو بگو ممنون

احمد
احمد
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

خب سنسور اکسیژن دوم رو حذف میکنیم و تمام

sajjad
sajjad
در جواب  احمد
1 سال پیش

و یا شبیه سازی میکنیم بله

مسعود
مسعود
در جواب  سید مرتضی شکوهی
1 سال پیش

👍👍👍

محمد
محمد
2 سال پیش

من رفتم منبع اگزوزم که خراب شده بود رو تعویض کنم که طرف کاتالیزور رو باز کرده بود اما دوساعت نشده فهمیدم و رفتم پسش گرفتم اما دگ نصبش نکردم چون شتاب ماشین بهتر شده و مصرف سوختمم تغییری حس نکردم ولی تو فضای بسته مثل پارکینگ ماشین روشن میکنی قشنگ مشخصه کاتالیزور نداری بوی دود برمیداره اطراف رو …و اینکه معاینه فنی رو هم گرفتم تغییری حس نشد دروغ میگن معاینه نمیدن

sajjad
sajjad
در جواب  محمد
1 سال پیش

چراغ چک روشنه یا دادین خاموشش کردن؟

امین
امین
2 سال پیش

سلام، کاش یه جای مطمئن برای خرید و یا تعویض کاتالیزور معرفی کنید،الان بنده چندین ماهه میخام تعویض کنم ولی نه شرکت سازنده خوب برای خرید میشناسم نه تعمیرکار مطمئن که قبلی رو به قیمت واقعیش برداره.

رضا
رضا
2 سال پیش

سلام
بسیار عالی
تمامی موارد واقعا درسته. حتی معایب بیشتری هم هست که هنوز ذکر نکردن.
چون من تجربه برداشتن رو دارم و بعدها همه معایب فهمیدم و واقعا آسیب های زیادی به ماشین وارد کرد.
درود و سپاس باعث اطلاعات مفید

وحید
وحید
در جواب  رضا
1 سال پیش

شما با این نظرتون حتما رفیق ادمینین که با این حرفاتون اونایی که از این چیزا سر در نمیارن زود برن کاتالیزور بخرن. والا بنده ۵ سال هست حذف کردم که نه ماشینم چیزیش شده و نه مورد دیگه ای. اتفاقا شتابشم عالی هست و بعد گذشت ۵ سال هم همون شتاب و دارم

حمیدرضا
حمیدرضا
در جواب  وحید
1 سال پیش

حتما همین طوره
طرف خودش ادمینه
من روی پراید حذف کردم و منبه تخم مرغی انداختم که برگشت توی اگزوز نداشته باشه
هرسال هم بدون اینکه ریالی به تکنسین معاینه فنی بدم ، معاینه فنی برتر می گرفتم.
امیدوارم نظرم مفید بوده باشه.

ناصر
ناصر
2 سال پیش

ماشین من پارس tu5هستش،بعد از ۴۷ هزار تا کار صدای سوتی ناهنجار از جلو ماشین می آمد که امروز با حذف آن و نصب جایگزین خیلی خوب شده ،سرعت و شتاب حدود ۳۰ تا بیشتر شده،هر صد کیلومتر هم تنها یک لیتر اضافه مصرف میکنه که اونم بخاطر شتابی هست که داره،صدا هم اصلا نداره،البته با نصب جایگزین کپسولی،بابت آلودگی هم تمام کارخانجات هم دارن سم تولید میکنن حالا ماشین من هم بزار یه خورده سم تولید کنه،در عوض موتور ماشینم سالم می مونه،و از آدم عاقل بعیده که بره ۵ میلیون بده کاتالیزور و اونم بعد از ۵۰ هزار… خواندن ادامه ...

Babak
Babak
در جواب  ناصر
2 سال پیش

احسنت وسلام حرف حق

مریم
مریم
در جواب  ناصر
1 سال پیش

سلام دوست عزیز جایگزین یعنی ی کاتالیزر دیگ انداختی روش

وحید
وحید
در جواب  مریم
1 سال پیش

نه عزیز. به جای اون کپسولی انداخته که صداش کم شه و کپسولی بهترین گزینه هست. قیمتشم مناسبه

عرفان خان
عرفان خان
در جواب  وحید
11 ماه پیش

داداش کپسولی دیگه کدومه من کلا کاتالیزو خالی کردم و فروختم و همون خالی خالی نصب کرد و هیچی جای گزین نکردم ایا مشکلی پیش میاد.ولی شتاب عالی شده لطفا راهنمایی کنید

مسعود
مسعود
در جواب  ناصر
1 سال پیش

👍👍👍

سیامک
سیامک
در جواب  ناصر
1 سال پیش

خدا وکیلی آدمی مثل شما بامنطق ندیدم احسنت به شما اصلا چرا کاتولیز باید رایگان نباشه تو نمایندگی ها این وظیفه دولت هست به فکر مردم و هوای کشورش باشه مثل اروپا

فرهاد
فرهاد
در جواب  سیامک
1 سال پیش

ماشینی که خریدم کاتالیزور نداره و مصرف سوختش بالاست آیا بخاطر نداشتن کاتالیزور هست

وحید
وحید
در جواب  فرهاد
1 سال پیش

کپسولی بگو بندازن

حمید
حمید
در جواب  ناصر
8 ماه پیش

چه چیزی انداختی بردار تا منم برم بندازم هزینش چقدره؟؟

سعید
سعید
در جواب  ناصر
3 ماه پیش

سلام، جایگزین همون شبیه ساز منظورتونه؟

رضا
رضا
2 سال پیش

با سلام عزیزان گرامی کاتالیزور حذف نکنید خالی نکنید من این کار رو کردم پشیمونم. البته نتایج حذفش بعد از یک سال متوجه میشین ۱).گرم شدن دمای موتور و افزایش دمای امپر آب ۲).آلودگی و بوی بد در اتاق سرنشین خودرو ۳).مستهلک شدن موتور خودرو (سیلندر و پستان و…) ۴).آلودگی محیط زیست و…. خلاصه همون کهنه اش هم رو ماشین باشه بهتر از برداشتن وقتی به موتور ماشین نرسید و روغن موتور دیر عوض کنید هم نفس موتور کم میشه هم کاتالیست خراب میکنه بعضی تعمیرکاران ناآگاه میگن کاتالیست بردار تا نفس موتور بیشتر بشه… در صورتی که اگه به… خواندن ادامه ...

رضا
رضا
در جواب  رضا
1 سال پیش

تا قبل از این که کاتالیز رو باز کنم ماشین جون که نداشت هیچ دمای آمپرشم تا یه مقدار کار میکرد میومد از وسط رد میشد…تمام قطعات مربوط به خنک سازی رو چک کردم تا یه هفته درگیر بودم تا این که فهمیدم کاتالیزور بعد ۲۰۰۰۰ هزارتا کارکرد زرت شده نمیزاره دود ماشین خارج شه موتور خنک شه! خلاصه اینو بگم که قطعه کاتالیست تو کشور های خارجی به خاطر رایگان بودن و جنس خوبش ارزشش رو داره…ولی واسه ماشین های ایرانی همون بهتر که نباشه.

مسعود
مسعود
در جواب  رضا
1 سال پیش

کاملا درسته موافقم

احمد
احمد
2 سال پیش

سلام پراید من مدل 98کارکرد 4000من رفتم واشر اگزوز عوض کنم تعمیرکار گفت شبکهای کاتالیست پر شده و گرفت از وسط بریدش اون قسمتی که سنسور بسته شده و سه شاخست بورید منبعشو داخلش توری بود مثل سرامیک گفت که اب شده اومده پاین وخالیش کرد دوباره جوش داد وبستش الان برای من حزف شده یا نه چه ضرری داره برای من که داخلش خالی شده ممنون میشم جواب منو بدید ایا برای طلای داخلش بوده چقدر مگه طلا داشته ممنون

سید محمد مهدی
سید محمد مهدی
در جواب  احمد
1 سال پیش

کار خوبی نکردی داداش .

Alireza
Alireza
2 سال پیش

سلام خسته نباشید برایه نصب بک فایر حتما باید کاتالیزور حذف بشه ؟
میشه دلیلشو بگید ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Alireza
2 سال پیش

با سلام برای نصب بک فایر فقط باید کاتالیزور خودروی خود را بطور کامل حذف کنید و منبع اگزوزی که دهانه ی خروجی پهن دارد، داشته باشید. در غیر این صورت می توانید از سر اگزوز های اسپرت استیل استفاده نمایید. بکفایر را در زمان دلخواه و با فشار دادن دکمه می توان به کار انداخت و فقط به بنزین نیاز دارد. برای نصب این کیت، حتما سراغ حرفه ای ها بروید زیرا در صورت نصب نادرست می تواند خطرناک باشد. طول آتش خروجی کاملا بستگی به نحوه نصب دارد. همراه این کیت کوئل وجود ندارد، و باید برای آن… خواندن ادامه ...

محمد
محمد
2 سال پیش

مصرف بنزین ماشینم خیلی زیاده فقط مشکل میتونه از کاتالیزور باشه؟

میر محمد صادق موسوی
میر محمد صادق موسوی
2 سال پیش

سلام کار منبع اگزوز چیه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میر محمد صادق موسوی
2 سال پیش

با سلام تا به حال دیده اید که بعضی از خودرو ها صدای بسیار زیادی از اگزوزشان بیرون می آید و شما را کلافه می کند ؟ و یا تا به حال موتور سیکلت هایی را دیده اید که صدای بسیار زیاد در سرعت های کم و پایینی دارند ؟ شاید این سوال برای شما پیش آمده که اصلا برای چه این صدای زیاد و گوش خراش تولید می شود ؟ پاسخ برمی گردد به منبع دود خروجی و یا همان منبع اگزوز . کار این منبع این است که صدا را به شدت متعادل می کند و باعث می… خواندن ادامه ...

میر محمد صادق موسوی
میر محمد صادق موسوی
2 سال پیش

چرا کاتالیز زیر ماشین قرار میگیره

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میر محمد صادق موسوی
2 سال پیش

با سلام
کاتالیزر در خروجی اگزوز قرار میگیرد برای کم کردن مونوکسید

وحید
وحید
در جواب  میر محمد صادق موسوی
1 سال پیش

چون گران هست و مواد با ارزشی داخلش هست به همین خاطر وصل کردن به گلوی خودرو تا داغ شه کسی دست زد دستش بسوزه و نتونه برش داره 🤭🤭🤭🤭

یعقوب
یعقوب
2 سال پیش

سلام چرا کاتالیزور روی ماشین نصب میکنند

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  یعقوب
2 سال پیش

باسلام کاتالیزور خودرو یا مبدل کاتالیزوری وسیله ای برای کنترل انتشار گازهای اگزوزی است . کاتالیزور واکنش ردوکس (واکنش اکسیداسیون و کاهش) ، گازهای سمی و آلاینده های موجود در گازهای خروجی از یک موتور احتراق داخلی را به آلاینده های کمتر سمی تبدیل می کند. مبدل های کاتالیزوری معمولاً برای موتورهای احتراق داخلی که توسط بنزین یا گازوئیل کار می کنند ، استفاده می شوند. اگرچه مبدلهای کاتالیزوری معمولاً در سیستم های اگزوز اتومبیل استفاده می شوند ، اما از آنها در ژنراتورهای الکتریکی ، لیفتراک ، تجهیزات معدن ، کامیون ، اتوبوس ، لوکوموتیو ، موتورسیکلت و کشتی… خواندن ادامه ...

وحید
وحید
در جواب  یعقوب
1 سال پیش

دوست عزیزی که میفرمایی. داداش نبر کاتالیزورت داخلش مواد گرانبها هست. خوب بفرمایید چه مواد گرانبهایی هست بگو بدونیم دیگه. اگر مواد گرانبها داخلش بود قیمتش ۳ تومن نبود.

محمد مددی
محمد مددی
در جواب  وحید
7 ماه پیش

داداش گرونه ک سه میلیون پولشه،وگرنه شبیه ب سفال هست اندازه اش هم نصف یدونه سفال 10×20هست،سفال مگه دونه ای چقدر هست،اینقدرم گرون هست ک همه کاسبارو دزد کرده،ماشین میزاری تعمیرگاه میری برمیگردی،میبینی جا تره و بچه ام نیست

volvo
volvo
در جواب  وحید
1 ماه پیش

موقعی که مواد حاصل از احتراق بنزین رو جذب میکنه ارزشمند میشه

Sajad
Sajad
2 سال پیش

اصفهان،،،پراید یورو۴ دارم اصلا نفس نداره ۴۰تا سرعت بیشتر نمیره،یه شماره تماس تهران گرفتم که از دوستان گیر آوردم ،میگه کاتالیزور را باز کن بفرست بیا تهران یکی مجانی می فرستم برات ،فکر کنم که خوب باشه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Sajad
2 سال پیش

سلام
اگر ایراداز کاتالیزور باشه بهتره هست ببرید در محل خودتان درستش کنید چون در کاتالیزور قطعه ای هست که گران بها هست و ان را حذف می کنند

hadi
hadi
در جواب  Sajad
2 سال پیش

داداش این کار رو نکن کاتالیزو توش مواد گرانبها داره میخوان ازت بگیرن جنس بنجل بهت بدن تحقیق کن در موردش حتما

نیما
نیما
2 سال پیش

به نظربنده یکی این بی پدرهای دزد وبگیره گردن بزنه کاتالیزور ماشین پژوپارس باده هزار خراب شده ماشین نفس نمیتونه بکشه راه نمیره ،این چه جنسه انداختند رو ماشین کدوم کنترل کیفیت این وتایید کرده

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  نیما
2 سال پیش

سلام دوست عزیز
لطفا در سایت تولید ککنده خودرتون ارجاع دهید

الیاس
الیاس
در جواب  کیان باتری
2 سال پیش

سلام من تیبادو صفر گرفتم ، ماشین روی ۲۰۰۰ کار چراغ چک روشن شد بردم نمایندگی گفت کاتالیزور فرسودس، درخواست قطعه دادن الان ۴۵ روز گذشته شرکت هم بخاطر گروهی کاتالیزور درخواست رو رد کرده ، به هیچ جا هم نمیشه شکایت کرد ماشین هم گارانتی داره، اگه کسی راه شکایتی از این شرکت های دزد ایرانی داره ممنون میشم بگه

مصیب
مصیب
2 سال پیش

سلام مطالب عالی وکارآمدی بود،فقط یه سوال ماشین من پژو405tu5هستش کاتالیز هم داره ولی منیفولد اگزوز در دور بالا سرخ میشه که توی شب کاملا مشخصه امکان داره کاتایز ماشین مسدود شده باشه؟اخه ماشین به زور ۱۷۰میره

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مصیب
2 سال پیش

با سلام
برای اطلاع از مشکل خودروی خود حتما به نمایندگی های مجاز ایران خودرو یا به یک کارشناس مراجعه نموده تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

علی
علی
در جواب  مصیب
2 سال پیش

با سلام شما شمع و وایرهاتونم چک کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
2 سال پیش

با سلام
حتما به یک تعمیر کار ماهر مراجعه بفرمائید

منوچهر
منوچهر
در جواب  مصیب
2 سال پیش

ماشین من همین مشکلو داشت اگزوز سرخ میشد تو دور موتور بالا مشکل از کاتالیزور بود

Rafed
Rafed
در جواب  مصیب
2 سال پیش

سلاام دقیقا همین مشکلتو دارم

دامون
دامون
در جواب  مصیب
1 سال پیش

کاملا طبیعی هستش قرمز شدن بلوک منیفولد. ماشینتون کاملا سالم هستش خیالتون راحت

میثم
میثم
در جواب  دامون
1 سال پیش

سلام،من هم یک رانا پلاس دارم و همینجور هستش،ای سی یو عوض شد،مپ سنسور عوض شد،طرح کاتالیز گذاشتم باز هم تکرار شد،بعد ۵ تا tu5 دگ تست کردم اونا هم همینجوره،حداقل تا مدل ۹۶ و با ای سی یو های مختلف،ولی‌پژو قدیمی ها که استاندارد یورو ۲ دارن این موضوع رخ نمیده،پس اولا ماشینتون سالم هستش و بعد سیستم برق خودرو های جدید که یورو ۴ و ۵ هستش با بنزین اشغال ایران سازگاری ندارد،

sajjad
sajjad
در جواب  میثم
1 سال پیش

سلام من هم میخوام بدم طرح کاتالیزور بذارن،موردی که پیش نمیاد؟ماشین من mvm 530 هست

sajjad
sajjad
در جواب  مصیب
1 سال پیش

از قضا ماشین من ام وی ام ۵۳۰ هستش این هم از ۱۷۰ بالا نمیره،دیاگ زدم مشکلی نشون نداد،نمیدونم از چی میتونه باشه

بیات
بیات
در جواب  مصیب
8 ماه پیش

سلام
بله می‌تونه علت از شکستن و خرد شدن کاتالیست باشه که جلوی خروجی هوای داغ موتور را میگیره و علاوه بر کاهش سرعت باعث داغی غیر معمول لوله اگزوز بشه

محمد
محمد
2 سال پیش

واسه آلودگی هوا باید خودرو سازان این قطعه را با قیمت کمتر عرضه کنند و برای اینکه هوا آلوده نشه برای این قطعه یارانه بزارن من با هر تعمیر کار مشورت کردم ویا با فروشندگان همگی گفتن حذفش کن همه حذفش میکنم به خاطر گرونی

کریمی
کریمی
در جواب  محمد
9 ماه پیش

این قطعه برا سلامت مردم ومحیط زیست مهمه. پول دارو درمان خود و جامعه کمتر میشه

هادی
هادی
در جواب  کریمی
7 ماه پیش

دوست عزیز وقتی دولت میاد تو نیروگاهها مازوت می سوزونه ، و سرمایه های کلان کشور را نابود می کنه به فکر همه چیز هست غیر از الودگی هوا ، فلر های عسلویه را برو نگاه کن ، حالا فقط مونده یه ذره الودگی ماشین ما که باید کاتالیزور داشته باشه ؟ و از جیب ما بره ولی دولت خودش هوا را الوده کنه ، بعدشم پولها را بده موشک بخره …

Farbod
Farbod
در جواب  هادی
4 ماه پیش

چون دولت اینطوره ما هم باید عوضی بشیم؟ ما هستیم که باید خودمون برای خودمون و کشورمون دلمون بسوزه. ما باید انسان باشیم واگرنه فرق ما با دولت و بقیه چیه

مهدی
مهدی
2 سال پیش

میخواستم نمره5 بدم دستم خورد رو یک. ببخشید. عالی بود مطلب عااااالی. سپاس

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدی
2 سال پیش

سلام. خواهش می کنیم. باعث خوشحالی ما است که از این مطلب بهره بردید.

مجید
مجید
در جواب  کیان باتری
2 سال پیش

سلام
ببخشید حذف کاتالیزور به موتور آسیب میزنه ولی اگه داخلش رو خالی کنیم چی؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مجید
2 سال پیش

با سلام مبدل کاتالیستی می تواند تا حدود 90 درصد از گازهای سمی و آلاینده خروجی از موتور را بی اثر و تصفیه کند. این قطعه هیدروکربن هایی که حاصل احتراق ناقص در موتور بوده و به حالت نیمه سوخته هستند را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند. این قطعه هم چنین می تواند ماده اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل کند و به طور کلی مبدل کاتالیستی در کاهش گازهای آلاینده خودرو تاثیر بسیاری دارد. از این رو برداشتن این قطعه از روی اگزوز تشدید آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت. کاهش شتاب خودرو… خواندن ادامه ...

سجاد
سجاد
در جواب  کیان باتری
2 سال پیش

بالا نوشتین افزایش شتاب خودرو اینجا میگین کاهش شتاب تا جایی که ما دیدیم افزایش بوده

ابی
ابی
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

مملکت اگرصاحب داشت ودلسوز بنظرم بایدموسسه ای می‌بود مخصوص تعویض ونظارت کاتالیزور تااگرکسی توان پرداخت نداشت کمک یا اقساطی بتونه تعویض کنه متاسفانه این ملاها فقط راه خلاف رایادمردم دادن

حسین
حسین
2 سال پیش

سلام کاتالیزور رو که بر میداریم برا معاینه فنی باز باید روش نصب کنیم ؟

حامد
حامد
در جواب  حسین
2 سال پیش

بله

Jalal
Jalal
در جواب  حسین
1 سال پیش

سلام خیر قبل از رفتن به معاینه فنی میبری دستگاه دیاگ میزنه خطا رو پاک میکنه میری کارتو انجام میدی فقط تا قبل از اتمام کار بعد از دیاگ زدن نباید خودرو رو خاموش کنی

sajjad
sajjad
در جواب  Jalal
1 سال پیش

سلام دوست عزیز،من اگه کاتالیزور رو طرحشو بندازم چراغ چک روشن میشه پرسیدم اگزوز فروش گفت اینو میندازیم صدا قطع میشه ولی میبری چراغ چک رو خاموش میکنه دیگه روشن نمیشه،گفت فقط به تست موتوری بگو که سنسور دوم رو شبیه سازی بکنه اونوقت دیگه روشن نمیشه،خواستم بدونم آیا روشن نمیشه درسته؟

بهزاد
بهزاد
در جواب  sajjad
1 سال پیش

پارس سال دارم برداشتم سنسور دوم ن دیاگ نشون میده ن چراغ چک باز ببری درستش کننن

محمد
محمد
در جواب  sajjad
10 ماه پیش

ی ریمپ میخواد چراغ چک خاموش میشه

ال۹۰
ال۹۰
2 سال پیش

کاتالیز مستهلک شده دارای ارزش برابر با نوی آن را دارد! تعویض رایگان هم انجام میدهند بخاطر جنس داغی اورجینال و فلزات گرانبهای داخل آن. بهر صورت کاتالیز قدیمی خود را مجانی تحویل ندهید.

مممم
مممم
در جواب  ال۹۰
1 سال پیش

حتی کاتالیزور کهنه قیمتش چند برابر کاتالیزور نو هست

رامین
رامین
در جواب  مممم
6 ماه پیش

اشتباهه
یک سوم یا یک چهارم قیمت نو می‌خرند

شاهین
شاهین
در جواب  ال۹۰
8 ماه پیش

من که اطلاعی نداشتم تحویل دادم بعد رفتم بگیرم گفت انداختم رفت

Ramin
Ramin
3 سال پیش

قیمت کاتالیزور بالای 3میلیون تومان است از کجابیاریم اقای کارشناس میگه حدود4سال تعویض بشه ازاون ور میگه 50تا60هزار کارکردتعویض بشه
مردمومن ماشین ما دوسال نشده 50تا60هزارتاکارمیکنه

Soroush
Soroush
در جواب  Ramin
3 سال پیش

کاملا درسته .من به تاربخ الان ۲۸ تیر ۱۴۰۰ قیمت کردم برایپراید و گفتن ۱۸۰۰ البته گفتن ۸۰۰ برمیداره برای ماشینو چون طلا داره. منم به نظرم عوض بکنم بهتره .هزینش زیاده ولی کمتر به ماشین فشار مباد .از جای دیگه نمیزنه بیرون

محمد
محمد
در جواب  Soroush
2 سال پیش

کلا برش دار خفه کن بار جاش من که نو انداختم پشیمونم میخوام درش بیارم

مجتبی
مجتبی
در جواب  Ramin
1 سال پیش

خب پراید سوار شو مگه مجبوری ماشین با اشتراک بالا بخری .منطقی عمل کن

صلاح
صلاح
در جواب  مجتبی
6 ماه پیش

پراید هم کاتالیز داره داداش جون

Mahan
Mahan
در جواب  Ramin
1 سال پیش

ماشین من (۴۰۵slx مدل ۹۹) روی ۷۰ هزارتا خراب شد ‌‌شتاب به حد وحشتناکی پایین اومد دیگه ماشین بزور راه میرفت ازونورم با گاز دادن صدای سوت میداد اصطلاحا خفه کرده بود برداشتمش شتاب ماشین خیلی بالا رفت .خدایی با این درآمدها و این گرونیا نمیشه راه به راه قطعه عوض کرد.

ابی
ابی
در جواب  Mahan
1 سال پیش

دقیقا ماشین منم اس الیکس ۹۹ هستش عوضش کردم مصرفش مال من بالا رفته چکارکنم

امیر
امیر
در جواب  ابی
1 ماه پیش

ریمپ

ابی
ابی
در جواب  Mahan
1 سال پیش

منم ازبی پولی کاتالیست خرابشد خاستم فابریک بندازم دیدم خیلی گرونه اگزوز سازی گفت خالی لوله ای بنداز انداختم ولی مصرف ماشینم یکم بالا رفته ماشین شما بالانرفته مصرفش

امیر
امیر
در جواب  ابی
1 ماه پیش

با ریمپ مشکلت حل میشه دوست عزیز

مهدی
مهدی
در جواب  Ramin
9 ماه پیش

کاتالیست برای سلامت هوا و انسانها لازمه. روشن شدن چراغ چک و رد شدن در معاینه فنی مشخص کننده خرابی آن است و زیاد ارتباط به کیلومتر ندارد.

کریمی
کریمی
در جواب  Ramin
8 ماه پیش

کارهای مصر اگزوز در پارکینگ و حیاط تو همون چند لحظه. ویکی دو دقیقه هم تا ۲۰ درصد خطر سکته قلبی را بالا میبرد. تعطیلی مدارس و کارخانجات در روزهای آلودگی همه پهنه. هم خطرات کانی دارد و هم کشور فلج میشه. کاتالیز رو مانند دیگر قطعات باتوجه به معاینه فنی تعویض کنید. تا همه از خطرات آلودگی در امان بمانیم.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش