بک فایر ماشین چیست؟

4.4
(184)
بک فایر یکی از پدیده های جذاب و جنجال برانگیز برای دوستداران دنیای خودرو است. با این وجود در کمال تعجب اطلاعات کمی درباره آن موجود است. شاید کمتر صحبت شدن از آن، ریشه در چالشی بودن علت و دلایل اتفاق افتادنش باشد.
پیش از خواندن این مطلب خاطر نشان می کنیم که درباره علت بک فایر همچنان بین علما بحث است! به هر حال در این مقاله کیان باتری دانش خود را از این پدیده با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. اگر بخواهیم یک معادل ایرانی برای این واژه بیابیم به کلمه “آتش عقبه” می رسیم. اما اگر اجازه دهید، همچنان از واژه بک فایر در ادامه‌ی متن استفاده می کنیم.
منظور از سیستم بک فایر چیست؟
منظور از سیستم بک فایر چیست؟
آتش عقبه معمولا در علوم نظامی کاربرد دارد به نحوی که در زمان شلیک با برخی سلاح‌های نیمه‌سنگین و سنگین، آتشی از انتهای لوله آن خارج می‌شود که آتش عقبه نام دارد. اما این آتش در دنیای خودرویی نیز وجود داشته و در واقع می‌توان گفت که یکی از جلوه‌های بصری خودرو‌های تقویت‌شده و مسابقه‌ای، زبانه‌های آتشی است که از اگزوز آنها در زمان تعویض دنده و یا تغییر دور موتور خارج می‌شود.
این حالت که البته دلایل دیگری نیز می‌تواند منجر به پیش آمدن آن شود، بک‌فایر نام دارد که امروزه می‌توان آن را در خودرو‌های استاندارد پر‌قدرت موتور عقب نیز دید. در این مطلب نگاهی داریم به چگونگی زبانه‌کشیدن این آتش و علل آن.

بک فایر ماشین چیست؟

اگر به واژه بک فایر توجه نماییم و به صورت تحت الفظی معنا کنیم به آتش از عقب می رسیم. گاهی اوقات دیده شده زمانی که برخی خودروها به ویژه خودروهای مسابقه در حین سرعت، افزایش ناگهانی سرعت دارند، به ناگاه یک حالت انفجاری رخ داده و از اگزوز خودرو، آتشی خارج می شود. این انفجار را که صوتی مهیب است، بک فایر نامند. این حالت انفجاری در زمان رهاسازی پدال گاز رخ می دهد. این حالت در خودروهای بنزینی رخ می دهد.

 بک فایر یعنی چه
بک فایر یعنی چه؟

تغییر سرعت با تغییر دنده ایجاد می شود و با برداشتن پا از روی پدال گاز این آتش از اگزوز اتفاق خواهد افتاد. این موضوع علاقه مندان زیادی دارد و در کشور نیز بسیاری از افراد به دنبال ریمپ

ایسیو هستند تا به واسطه آن بتوانند این انفجاری لحظه ای را در خودرو انجام دهند. این موضوع در دنیا به پاپ بنگ معروف است.

پاپ بنگ نیز به حالت انفجاری انتهای خودرو اطلاق می شود که از روی معنای تحت الفظی مشخص است. برای فعالسازی پاپ بنگ

می توان حالتهای مختلفی را انجام داد. تنظیمات می تواند با تغییرات دنده انجام شود. یا بر اساس تغییرات کولر به صورت خاموش و روشن تنظیم شود. یا با تنظیمات موتور این حالات رخ دهد. در همه این شرایط می توان بک فایر یا پاپ بنگ را انجام داد. اصولا در خودروهای استاندارد پر قدرت این اقدام به خوبی رخ می دهد هر چند که می توان در خودروهای مختلف آن را اعمال نمود.

مقاله پیشنهادی: همه چیز درباره تیونینگ خودرو

در بک فایر چه اتفاقی می افتد؟

دلایل ایجاد بک فایر در خودرو چیست
دلایل ایجاد بک فایر در خودرو چیست

5 علت می‌تواند منجر به ایجاد بک‌فایر در موتور خودرو شود که همه آنها ناشی از وجود مقداری هیدروکربن نسوخته در سیلندر‌ها و خروج آنها به سمت دهانه اگزوز است. این اتفاق می‌تواند ناشی از جرقه ضعیف شمع‌ها و مشتعل‌نشدن سوخت باشد و یا تغییر در میزان نسبت سوخت و هوا.

نسبت اصلی ترکیب هوا و سوخت برای یک موتور درون‌سوز در حدود 14 تا 15 واحد هوا و یک واحد سوخت است که بالارفتن این نسبت به معنی فقیر‌شدن سوخت و پایین‌رفتن این نسبت نیز به مفهوم غنی‌شدن سوخت خواهد بود. به طور کلی یک پیشرانه در این ترکیب سوخت و هوا در بهترین شرایط کاری خود قرار خواهد داشت ولی موتور خودرو می‌تواند از نسبت 8 به یک تا 18.5 به یک نیز روشن بماند اما بدون تردید کارکردی نادرست خواهد داشت.

در خودرو‌های سوپر‌اسپرت و تقویت شده، در زمان معکوس دادن و یا تعویض دنده که با کاهش شتابگیری همراه می‌شود، در کسری از زمان مقداری سوخت اضافه وارد سیلندر شده که به همین شکل از سیلندر به مسیر خروج دود وارد خواهد شد.
همزمان با این اتفاق و افزایش شتابگیری که بعد از تعویض دنده و یا معکوس کشیدن و… همراه است، این سوخت همراه با گاز‌های داغ در حال خروج مشتعل شده و بک فایر پدید می‌آید. این اتفاق در خودروهای پر قدرتی که دارای مسیر اگزوز کوتاه تری هستند مثل خودرو‌های موتور عقب و یا موتور وسط شایع تر است.

نسبت سوخت

تغییر در نسبت سوخت و هوا باعث می‌شود تا سوخت خودرو به سمت فقیرشدن و یا غنی‌شدن پیش رود که در هر دو حالت و به خصوص در زمان غنی‌شدن، باعث پدیده بک‌فایر خواهد شد.

کمبود هوا نسبت به سوخت در زمان غنی‌شدن این نسبت باعث می‌شود که سوخت نتواند به سرعت بسوزد و در نتیجه مقداری از آن به شکل خام وارد مسیر اگزوز شده و در نهایت، گرمای این بخش می‌تواند باعث آتش‌گرفتن سوخت باقیمانده در دهانه خروجی اگزوز شود. از مهم‌ترین علل غنی‌شدن میزان سوخت، کثیف بودن فیلتر هوا یا خرابی انژکتور‌ها و تنظیم‌نبودن کاربراتور است.

نموداری که نسبت ترکیب سوخت و هوا را نشان می‌دهد و خارج از محدوده وسطی به معنی رفتن به سمت فقیر شدن و یا غنی شدن سوخت است.
نحوه به وجود آمدن بک فایر
نحوه به وجود آمدن بک فایر

تایم موتور

برهم خوردن تایم موتور و زمان جرقه‌زنی باعث می‌شود که در زمانی که سوخت و هوا متراکم شده و زمان جرقه شمع است، این اتفاق رخ ندهد و جرقه کمی دیر‌تر و در زمانی که سوپاپ دود باز است، زده شود. به این شکل مقداری از سوخت که در حال خروج از سوپاپ دود است، به همراه سوخت درون سیلندر مشتعل می‌شود و در نتیجه بک‌فایر به همراه صدای انفجار آن، رخ می‌دهد.

اگر شمع کمی دیرتر از زمان دقیق آن جرقه بزند، باعث می‌شود مخلوط سوخت و هوا در زمان مناسب مشتعل نشده و مقداری از آن در زمان خروج از سوپاپ‌های دود و درون مسیر اگزوز منفجر شود.

دلکو و وایر

برخی خودرو‌های قدیمی دارای دلکو هستند که شکسته‌بودن درب آنها باعث ورود رطوبت به داخل درب دلکو و در نتیجه پرش قوس الکتریکی درون آن می‌شود. به این صورت که اگر قرار است در سیلندر شماره یک انفجار داشته باشیم، قوس الکتریکی از طریق رطوبت به پایه وایر سیلندر دیگر جهش پیدا می‌کند.

و در نتیجه هم سیلندر اصلی دچار احتراق ناقص خواهد شد و هم شمع سیلندری که در زمان مناسب انفجار قرار ندارد، جرقه خواهد زد. این حالت می‌تواند در نتیجه خرابی وایرها و یا ایراد در محل اتصال وایر به کویل در موتور‌هایی که کویل به طور مستقیم روی شمع‌ها قرار ندارد نیز دیده شود.

ایراد در دلکو، وایر‌ها و کویل می‌تواند باعث جهش قوس الکتریکی از یک سیلندر به یک سیلندر دیگر شود و در نتیجه جرقه در یک سیلندر دیگر در زمان نامناسبی زده شود.

ایراد در شمع‌ها

بک فایر به علت ایراد در شمع‌ها
بک فایر به علت ایراد در شمع‌ها

ایراد در شمع‌ها منجر به بدسوزی و احتراق ناقص سوخت در سیلندر‌ها می‌شود که از این میان، وجود دوده و کربن در سر شمع‌ها، مشکل‌ساز‌تر خواهد بود. این حالت شبیه به زمانی است که دهانه شمع تنظیم نباشد و جرقه‌ای که زده می‌شود، کوتاه‌تر از حد لازم بوده و در نتیجه سوخت به طور کامل مشتعل نشود. در نتیجه مقداری از سوخت بدون سوختن وارد مسیر خروجی خواهد شد و گرمای اگزوز می‌تواند پدیده بک‌فایر را پدید آورد.

ایراد در شمع‌ها نیز باعث احتراق ناقص سوخت می‌شود و باقیمانده سوخت با عبور به مسیر خروجی اگزوز، در گرمای آن مشتعل می‌شود.

کیت های بک فایر چگونه عمل می کنند؟

 بک فایر چگونه نصب میشود
بک فایر چگونه نصب میشود؟

اکنون به طور مختصر به نحوه عملکرد کیت های بک فایر خواهیم پرداخت. ناگفته نماند که با توجه به آنچه که تا اینجا خوانده اید با اقداماتی غیر اصولی (!) و کمی دست به آچار بودن، بدون این کیت ها هم می توانید تولید بک فایر کنید. (که از توضیح آنها در این قسمت معذوریم) و غرض از این قسمت، تنها مطرح کردن نحوه کارکرد کیت های بک فایر است.

تعدادی از این محصولات با فشردن دکمه ای، حدود چند ثانیه، دور موتور را پایین می آوردند و سوخت خام به سمت منبع اگزوز میرود. سپس به کمک شمعی تعبیه شده درون اگزوز سوخت خام را مشتعل می کنند و شعله ها به بیرون اگزوز زبانه می کشند.

باید بدانید که این نوع از بک فایر (اکنون که علت اصلی آن را می دانید) بسیار تصنعی است و هر چه این فرایند به جای سر و کله زدن با اگزوز و ادوات خروجی، به ECU و کوئل و تجهیزات اینچنینی نزدیک تر شود بک فایر طبیعی تر و به معنی واقعی کلمه یک “آتش عقبه” خواهد بود!

ساخت فایر با ریمپ ایسیو

 چگونه بک فایر درست کنیم
چگونه بک فایر درست کنیم؟

(برای پدیدار کردن شعله ها، با توجه به طراحی خودروهای داخل، نصب کیت مخصوص و یا دستکاری ECU و کوئل که توصیه نمی کنیم الزامی است). در اینجا هدف آن است که پدیده ی بک فایر را کاملا ملموس درک کنید. برای شروع خودرویی را بیابید که به یک منبع اگزوز بزرگ و سنگین همچون برندهای HKS و REMUS و نظیر آن که قیمت آنچنانی هم ندارند، مجهز باشد.

بک فایر Back Fire یا همان آتش خارج شده از اگزوز خودرو فرایندی است که در زمان برگشت (رهایی پدال گاز) در اگزوز ایجاد می شود.

شرط اول برای ایجاد بک فایر این است که خودرو کاتالیست نداشته باشد و منبع آن نیز اسپرت باشد و یا هدرز داشته باشد.

با ریمپ ایسیو می توان کاری کرد که در برگشت گاز جرقه ریتارد شده و پاشش سوخت زیاد تر شود. با این کار جرقه و احتراق به سمت اگزوز سوق پدا می کند و باعث ایجاد بک فایر می شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
امید
امید
5 ماه پیش

سلام برای ماشین های کاربرات که ایسیو ندارن باید چیکار کرد؟

TAHA
TAHA
1 سال پیش

میشه یکی کمک کنه من حدود یک ماه پیش پژو slx خریدم زمان خرید رفتم با ماشین دور بزنم دنده یک تا ۴ هزار رفت دور موتور و بعد ماشین خیلی زیاد بک فایر میزد اما حالا دیگه تا الان این صدا ها اتفاق نیفتاد میشه یکی کمکم کنه که چیکار کنم دوباره صدا بده

Mohammad rastkhiz
Mohammad rastkhiz
2 سال پیش

بسیار عالی. ممنونم

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش