نقد و بررسی مشخصات جک J5 اتوماتیک و دستی

4.2
(162)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی جک J5 و مزایا و معایب آن می پردازیم. جک J5 یکی از سدان‌های چینی خوشنام و پرآوازه کشورمان است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک توسط کرمان موتور تولید شده و به بازار عرضه می‌شد.

نقد و بررسی مشخصات جک J5 اتوماتیک و دستی
نقد و بررسی مشخصات جک J5 اتوماتیک و دستی

معرفی و بررسی جک J5

جک J5 (Jac J5) از خودرو های چینی است که در سال ۲۰۱۱ در قالب یک سدان رونمایی شد و در بازار چین با نام Heyue J5 نیز شناخته می‌شود. و نسخه هاچبک آن نیز کمی بعد به لیست خودرو های جک اضافه شد اما ورود جک جی ۵ در ایران تنها در نسخه سدان و مدل های ۹۲ تا ۹۶ انجام شد.

نمونه های دنده ای این خودرو که در ابتدا وارد بازار ایران شده بود از پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی پشتیبانی می‌کرد اما با عرضه نسخه اتوماتیک این پیشرانه به ۱۸۰۰ سی سی تغییر یافت.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی جک J5 پرداخته و ویژگی های مختلف آن از جمله مشخصات فنی و رفاهی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

فیلم تست و بررسی جک جی 5

ویدئوی زیر از کانال پدال خودروی جک j5 را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی جک j5

جک J5 با دو موتور عرضه می‌شد؛ اولی 1.5 لیتری به همراه جعبه دنده دستی و دیگری، 1.8 لیتری با جعبه دنده اتوماتیک. این خودرو در مدل اتوماتیک شتاب و قدرت مناسبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد و تعویض دنده‌ها به خوبی صورت می‌پذیرد.

جک J5 اتوماتیک طول کلی 4590 میلی متر، عرض 1765 میلی متر، ارتفاع 1465 میلی متر و فاصله بین دو محور 2710 میلی متر دارد که با تمامی تجهیزات خود به وزن حدودا 1355 کیلوگرمی رسیده و برای حرکت دادن آن یک پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی به خدمت گرفته شده است.

مشخصات فنی موتور جک جی 5 اتوماتیک و دستی

 موتور جک جی 5 ساخت کجاست
موتور جک جی 5 ساخت کجاست

جک جی ۵ ابتدا در نسخه دنده‌ای با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به بازار کشورمان راه پیدا کرد. قدرت این پیشرانه برابر با ۱۱۱ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن به ۱۴۶ نیوتن متر می‌رسد. این میزان نیرو توسط یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا صد این نسخه از جک j5 برابر با ۱۰ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۱۷۵ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. جک جی ۵ دنده‌ای معادل ۶.۶ لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

از طرف دیگر پیشرانه ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۱ اسب بخار و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور با یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک جفت شده و شتاب ۰ تا ۱۰۰ جک j5 را به رقم ۱۰.۵ ثانیه رسانده است. حداکثر سرعت تغییری نکرده اما میزان مصرف سوخت ترکیبی جک جی ۵ در مدل اتوماتیک به رقم ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

جدول مشخصات فنی جک J5 دنده ای و اتومات

دنده ایاتوماتیک
نوع موتوربنزینیبنزینی
حجم موتور۱۵۰۰ سی سی۱۸۰۰ سی سی
گیربکس۵ دنده دستی۴ دنده اتومات
پیشرانه۴ سیلندر۴ سیلندر
گشتاور۱۴۶ نیوتن متر۱۶۵ نیوتن متر
قدرت۱۱۱ اسب بخار۱۴۱ اسب بخار
سرعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد۱۰ ثانیه۱۰٫۵ ثانیه
مصرف ترکیبی۶٫۶ لیتر۷٫۶ لیتر
حجم باک۵۵ لیتر۵۵ لیتر
استاندارد آلایندگییورور ۴یورور ۴

 

باتری جک جی 5 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی جک J5

از جمله مهمترین آپشن‌ها و امکانات موجود در جک جی ۵ مجهز به گیربکس اتوماتیک به عنوان نسخه فول آپشن می‌توان از موارد زیر نام برد:

سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایر، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز ebd، ترمز ضد قفل abs، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، درگاه usb، دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، تهویه اتوماتیک به علاوه دریچه‌های عقب، صندلی‌های جلو با تنظیمات ۸ حالته دستی، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی با تنظیم برقی، سانروف.
واضح است که امکانات جک جی ۵ در مقایسه با سدان‌های روز و گران‌قیمت‌تر چندان دل‌چسب و پروپیمان به نظر نمی‌رسد.

 دانلود دفترچه راهنمای جک j5

    بررسی طراحی ظاهری جک j5

    طراحی بدنه و ظاهری جک جی ۵ در همان سال های ابتدایی ورود خود به بازار توانست نظرات بسیاری را جلب کند. عمده مشتریان این مدل خودرو اقشار متوسط جامعه بودند که پیش از این ملزم به استفاده از خودرو های داخلی همچون سمند، تندر ۹۰، و پژو پارس بودند و حالا جک جی ۵ توانسته بود انتخابی متفاوت تر با امکانات بهتر باشد.

    طراحی ظاهری جک جی ۵ توسط شرکت ایتالیایی پنین فارینا انجام شده و از استاندارد قابل قبولی برخوردار است.

    بررسی طراحی بیرونی بدنه JAC J5

    در نمای جلویی خودرو شاهد چراغ های زاویه دار و نسبتا کشیده هستیم و جلو پنجره ای که کاملا توانسته فضای خالی بین چراغ ها و درب کاپوت را پر کند.

    فضای پایینی جلوپنجره را هوا کش نسبتا بزرگی تشکیل داده که در کنار طراحی نسبتا پرخاشگرانه چراغ ها و جلوپنجره نمای اسپرت و زیبایی را به وجود آورده است. در کنار هواکش خودرو نیز چراغ های مه شکن با طراحی مناسب را مشاهده می‌کنید.

    انحنا و زاویه های زیادی بر روی بدنه نمای جلویی دیده نمی‌شود و طراح سعی کرده تا آنجا که می‌تواند با کمترین شاخ و برگ طراحی مناسبی را به وجود آورد. البته نمای دو خط زاویه داری را که از ستون A تا انتهاب جلوپنجره خودرو کشیده شده را نمی‌توان انکار کرد.

    در نمای جانبی خودرو خط انحنا و زاویه داری را می‌بینیم که از ابتدای سپر جلویی تا انتها درب عقبی کشیده شده و نمای جانبی را از سادگی درآورده است. همچنین انحنا و زاویه کمتری را نیز در بخش رکاب آن مشاهده می‌کنیم. چراغ های راهنما جک جی ۵ طراحی ادغام شده ای با آینه های جانبی دارد.

    در بخش عقبی و نمای پشتی جک جی ۵، چراغ های عقبی نه چندان کشیده ای را مشاهده می‌کنیم که طراحی شبیه به شکل چشم انسان دارد و با طراحی چراغ های جلویی می‌تواند ارتباط برقرار کند. سپر عقبی به صورت کلی بر روی بدنه عقب خودرو قرار گرفته و انحنا های مختلفی را به صورت زاویه دار در بخش صندوق عقب آن می‌بینیم.

    طراحی داخل کابین جک جی 5

    نمای داخلی کابین جک جی ۵ نیز همچون طراحی بیرونی آن تقریبا ساده اما مدرن‌تر از محصولات داخلی بوده و المان‌های اسپرت به ویژه در بخش غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار آن به چشم می‌خورد. در این بین نوع طراحی دریچه‌های میانی تهویه که حالتی ذوزنقه شکل دارند چندان خوشایند و هماهنگ با سایر ادوات به نظر نمی‌رسند.

    متریال به کار رفته در ساخت کابین از نوع کاملا مرغوب نیست اما استفاده از برخی پلاستیک‌های براق در داشبورد و رودری‌ها توانسته سطح کیفی کابین را بالاتر از آنچه که هست نمایش دهد. فرم صندلی‌ها نیز در مقایسه با برخی خودروهای هم‌رده داخلی مناسب‌تر بوده و از ارگونومی بالاتری بهره می‌برد.

    کابین جک جی ۵ از نظر گنجایش محدودیت چندانی را به سرنشینان خود تحمیل نکرده و فضای نسبتا کافی و مناسبی را برای حضور پنج سرنشین بزرگسال فراهم آورده است. همچنین ظرفیت صندوق عقب جک j5 حدود ۴۳۰ لیتر است که به حد کفایت پاسخگوی نیازهای مسافرتی خانواده‌ها خواهد بود.

    به طور کل می‌توان چنین اظهار داشت که طراحی کابین و کیفیت داخلی جک j5 در مقایسه با رقبای مشابه نسبتا مناسب به نظر رسیده و می‌تواند جوابگوی سلایق مشتریان ایرانی در این رنج قیمت باشد. با این حال فقدان صفحه نمایشگر لمسی فابریک موجب دل‌زدگی برخی از مشتریان خواهد شد.

     مزایا و معایب جک J5

    از جمله مهمترین مزیت‌های جک جی ۵ می‌توان به طراحی ظاهری معقول، کابین جادار و عملکرد فنی قابل قبول اشاره کرد. از طرف دیگر انتقاداتی بر میزان مصرف سوخت مدل اتوماتیک، نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک و کیفیت رنگ بدنه این محصول وارد شده است.

    چرا جک جی 5 بخریم؟مزایا

    مزایای جک J5 موجب شدند تا این خودرو در ایران به محبوبیت برسد و فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کند. طراحی فوق‌العاده شرکت ایتالیایی پنین فارینا، پیشرانه نسبتا توانمند، ابعاد مناسب برای مصارف خانوادگی و شرایط فروش متنوع کرمان موتور سبب شدند تا جک J5 در ایران به شهرت برسد و در سطح سدان‌های محبوبی همچون پژو پارس قرار بگیرد.

    محبوبیت فوق‌العاده که از مزایای جک J5 به شمار می‌رود، سبب شده تا این خودرو برخلاف دیگر محصولات چینی بازار ایران دچار معضل افت قیمت نشود و به جیب مالکان زیان وارد نکند.

    • عملکرد خوب فنی
    • سواری نرم
    • ایمنی خوب
    • طراحی قابل قبول
    • تجهیزات خوب
    • طراحی قابل قبول و به روز

    جک J5 از طراحی به روز و قابل قبولی برخوردار است. یکی از موارد مهم در انتخاب خودروها نمای خارجی آن است و با توجه به اینکه در طراحی ظاهری اکثر خودروهای ساخت داخل محدودیت وجود دارد و با ورود خوروهای چینی و پرداخت هزینه ی کمتر این خلاء تا حدودی برطرف شده است.

    در بین رقبای هم قیمتش از لحاظ طراحی در صدر قرار دارد. چراکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین و زیباترین خودرو کمپانی چینی جک از لحاظ ظاهری می باشد

    • مشخصات پیشرانه جک j5

    جک J5 از پیشرانه ای بهره می برد که ساخت شرکت خودروسازی میتسوبیشی می باشد و به نظر خوب و بی نقص عمل می کند.در کل باید گفت که یشرانه این خودرو ۱٫۸ لیتری است و ۴ سیلندر دارد. این پیشرانه در مدل اتومات قادر است ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید کند و گشتاورش هم ۱۶۵ نیوتن متر می باشد.

    • ایمنی بالا

    این خودرو با مجهز بودن به ایربک راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت، ترمزهای ABS، ABD  توانسته ۵ ستاره کیفی را از سازمان CNCAP دریافت کند که این مورد خود یکی دیگر ازمحاسن J5 به حساب می آید.

    امکانات و تجهیزاتی که در جک J5 موجود است نسبتا قابل قبول می باشد و نسبت به سایر رقبا برتری دارد که عبارتند از:

    فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه هوای مطبوع خودکار، تنظیم برقی آینه ها و شیشه ها، سنسور دنده عقب، سانروف، رینگ اسپرت آلومینیومی، قابلیت تنظیم صندلی جلو در ۸ جهت و.. .

    • امکانت رفاهی متنوع نسبت به رقبا

    یکی از محاسن جک j5 به اعتقاد خیلی از کارشناسان و دارندگان این خودرو امکانات خوب رفاهی آن نسبت به رقبایش می باشد.

     معایب جک J5 اتوماتیک

    • نفوذ صدا به داخل کابین
    • کیفیت نچندان خوب مونتاژ
    • مصرف سوخت بالا
    • شتاب پایین
    • لرزش گیربکس جک J5 اتوماتیک

    اگر در هنگام حرکت متوجه لرزش گیربکس شدید، بهتر است خودرو را متوقف کنید و رانندگی نکنید. لرزش گیربکس می‌تواند به علت‌ استفاده از روغن نامناسب، دیسک کلاچ‌های سوخته یا دنده‌های فرسوده باشد. اگر در زمینۀ تعمیر گیربکس اتوماتیک تجربه‌ای ندارید توصیه می‌کنیم خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا آن را بررسی کنند.

    • گرمای بیش از حد گیربکس جک J5 اتوماتیک

    یکی از بدترین مشکلاتی که به گیربکس آسیب زیادی وارد می‌کند، گرمای بیش از حد است. به صورت کلی گرما باعث کاهش عمر گیربکس جک J5 اتوماتیک و قطعات آن می‌شود.

    گرم شدن گیربکس اغلب به علت مشکل در روغن است، بنابراین علائمی مانند پایین بودن سطح روغن، کثیفی و یا سوختگی روغن را جدی بگیرید. برای جلوگیری از این مشکل شما باید روغن گیربکس اتوماتیک را به موقع عوض کنید.

    • مصرف بالای سوخت

    موتور اولیۀ این خودرو با حجم 1.5 بود، شرکت جک برای عملکرد بهتر جک j5 اتوماتیک از موتوری با حجم 1.8 لیتر استفاده کرد. طبیعتاً با افزایش حجم موتور، مصرف سوخت آن هم افزایش پیدا می‌کند و این مورد از معایب جک j5 اتوماتیک محسوب می‌شود.

    • نفوذ صدا به کابین

    ممکن است در هنگام حرکت به علت عایق بندی ضعیف موتور، شما صداهای زیادی را بشنوید. در کابین خودروهای چینی مخصوصا کراس اوورها صدای زیادی شنیده می‌شود که عمدتاً به علت وجود مشکل در موتور است.

    • ارتفاع کم کف جک جی 5

    کم بودن دن ارتفاع جک j5 در مدل اتوماتیک باعث شده تا در مواقعی که با دست اندازهای بد و غیر استاندارد که در ایران به وفور یافت می شود، مواجه می شوید شاهد این برخورد باشید. مشکلی که در مدل دستی به علت ارتفاع بیشتر دیده نمی شود.

    • کیفیت مونتاژ ضعیف

    در برخی خودروهای این کمپانی کیفیت مونتاژ خوب هم هست و به نوعی به مانند دیگر کمپانی های ایرانی مونتاژ خوب به شانس و اقبال خریدار بستگی دارد. به طور مثال برخی از نفوذ آب از سانروف به داخل جک s5 گله مندند و برخی معتقدند به هیچ وجه این اتفاق در خودروی آن ها رخ نداده است. بدین ترتیب اگر قصد خرید یک خودروی جک j5 از کرمان موتور را دارید درباره کیفیت مونتاژ باید کمی خوش شانس باشید.

        ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

    وضعیت ایمنی جک جی 5

    جک جی 5، همانند بسیاری از هموطنان خود، توانسته 5 ستاره ایمنی کامل را از موسسه C-NCAP چین دریافت کند تا لااقل ایمنی آن را بهتر از رقبای وطنی بدانیم.

    j۵ بر اساس گزارش‌ها در تصادف از جلو و طرفین‌، ضربه شدیدی به هیچ یک از اعضای بدن سرنشینان وارد نمی‌شود که نشان‌دهنده طراحی یکنواخت و مهندسی شده این خودرو است‌.

    2 کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم EBD تنها آپشن‌های ایمنی هستند که در این خودرو به چشم می‌خورد.

    ارزش خرید جک J5

    در سال ۱۳۹۶ با وجود تمامی مزایا و برتری‌‌های جک جی ۵ نسبت به سدان‌های همرده، تولید این خودرو به اتمام رسید و در حال حاضر این خودرو تنها در نمونه‌های کارکرده قابل خریداری است.

    در مجموع با توجه به مزایا و معایب جک جی 5 شاید بتوانیم یک ارزش خرید متوسط را برای این خودرو در نظر بگیریم. پژو 206 تیپ 5 و پژو 207 دنده‌ای از جمله خودروهای هاچبکی هستند که در رده قیمتی جک j5 می‌توانید خریداری کنید.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    3 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    کامبیز
    کامبیز
    1 سال پیش

    من رانندگی با ماشینهای زیادی رو تجربه کردم و خودم مدتی ماشین بنز مدل E 230 داشتم … به جرات میتونم بگم که این مدل جک جی 5 اتومات یکی از بهترین خودرو هایی بوده که تا بحال داشتم و حاضر به فروش یا تعویضش نیستم .

    مهدی
    مهدی
    در جواب  کامبیز
    1 سال پیش

    احتمالا بنزت معماری بوده که این نظر رو میدی آخه بنز سوار پاشو تو ماشین چینی میگذاره

    دانا
    دانا
    در جواب  کامبیز
    1 سال پیش

    مهم نيست ماشين بنز يا ب ام و يا فولكس واگن باشه مهم اينه كه اذيتت نكنه وبا شرايط بنزين وجاده هاي كشور ما جك جي٥ واقع بي ازاره ووقتي داشته باشي به اين باور ميرسي كه بهتره يه بنز يا تويوتا هم بخري ولي اينو نفروشي.

    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش