نقد و بررسی رنو داستر 2016 -2019

4.1
(25)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی رنو داستر و مزایا و معایب آن می پردازیم. رنو داستر، نام یکی دیگر از خودروهای مجموعه رنو موجود در کشور است که یک خودرو کراس اور با قابلیت آفرود می باشد که از نظر ابعاد و وزنی که دارد شاید در نگاه اول آنرا در لیست خودروهای شاسی بلند تصور کنید.

رنو داستر علیرغم قابلیت ها و تجهیزاتی که دارد، یک طراحی ظاهری به نسبت زشت دارد که شاید برای هر یک از ما در نگاه اول زیاد زیبا نباشد و نقطه عطفی از آنرا نتواند ما را مغلوب خودش کند و به همین دلیل یکم سخت پسند می باشد و این یکی از معایب اصلی این خودرو می باشد.

نقد و بررسی رنو داستر 2016 -2019
نقد و بررسی رنو داستر 2016 -2019

معرفی و بررسی رنو داستر

داستر، محصول شاسی بلند کمپانی رنو فرانسه است که در پی همکاری با شرکت رومانیایی داچیا از سال 2010 به تولید رسید. SUV کامپکت Renault خیلی زود در نقاط مختلفی از جهان همچون ایران، هند، روسیه، مکزیک، اوکراین، آفریقای جنوبی، آمریکا و امارات راه پیدا کرد.

رنو داستر در ایران به نمایندگی نگین خودرو در دو تیپ SE و PE تک دیفرانسیل (2WD) و دو دیفرانسیل (4WD) به فروش می‌رسد. به عبارتی این شاسی ‌بلند فرانسوی در چهار نسخه PE 2WD، PE 4WD، SE 2WD، SE 4WD عرضه می‌شود.

در این متن قصد معرفی مشخصات فنی، طراحی ظاهری، طراحی داخلی و همچنین بررسی تجهیزاتی ایمنی و امکانات رفاهی هر چهار نسخه Duster موجود در ایران را داریم.

فیلم تست و بررسی رنو داستر

ویدئوی زیر از همراه مکانیک خودروی رنو داستر را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی رنو داستر

داستر به طور کلی در دو تیپ SE و PE ساخته شده است، که هر یک در مدل های دو دیفرانسل و تک دیفرانسیل هم موجودند. بنابراین به طور کلی با چهار تیپ از این خودرو مواجه ایم. اما پیشرانه ی به کار رفته در تمام تیپ ها یکسان است.

همانطور که گفته شد، می توان داستر را در هر کدام از نسخه ها، به صورت دو دیفرانسل چهار چرخ متحرک (4WD) و یا تک دیفرانسیل (دیفرانسیل جلو) تهیه کرد.

مدل دو دیفرانسیل، توانایی های آفرود بالایی دارد، و خودرویی مناسب برای آن هاییست که علاقه دارند در خارج از جاده، و ناهمواری ها سفر کنند.

مشخصات فنی موتور رنو داستر

خودرو رنو داستر مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر است که می تواند نیرویی معادل 135 اسب بخار و حداکثر گشتاور 195 نیوتن متر تولید و آن را از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 4 سرعته به چرخ های جلو منتقل نماید.

جدول مشخصات فنی رنو داستر

کشور تولید کنندهفرانسه
نام برندرنو
مدلداستر
سال ساخت2009
نوع موتوربنزین سوز
حجم موتور1998 سی سی
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
حداکثر توان خروجی135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی195 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه
ظرفیت باک50 لیتر
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن1260 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع)4315*2000*1695
حداکثر سرعت178 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (ثانیه)10.4 ثانیه
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)8.2 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4

جدول مشخصات فنی تیپ های رنو داستر

داستر تیپ SE دو دیفرانسیلداستر تیپ SE تک دیفرانسیلDuster تیپ PE دو دیفرانسیلDuster تیپ PE دیفرانسیل جلومدل
موتور جلو – چهار چرخ محرکموتور جلو – دیفرانسیل جلوموتور جلو – چهار چرخ محرکموتور جلو – دیفرانسیل جلوسیستم انتقال قدرت
1998 سی‌سیحجم موتور
135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقهحداکثر قدرت
195 نیوتون متر در 3750 دور در دقیقهحداکثر گشتاور
11.4 ثانیه10.4 ثانیه11.4 ثانیه10.4 ثانیهشتاب صفر تا صد کیلومتر
67.58 اسب بخار به لیترتوان خروجی حجمی
178 کیلومتر بر ساعتحداکثر سرعت
4تعداد سیلندر
16تعداد سوپاپ
خطی مستقیمآرایش قرارگیری سیلندرها
4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیکانتقال قدرت (گیربکس)
9/82/89/82/8مصرف سوخت ترکیبی

(لیتر در صد کیلومتر)

انژکتوری با پوشش چند نقطه‌ایسیستم سوخت‌رسانی
قدرت کمکی هیدرولیکیسیستم فرمان
50 لیترحجم مخزن سوخت
دیسکی خنک‌شونده با هواترمز جلو
کاسه‌ایترمز عقب
مک‌فرسونتعلیق جلو
اتصال چندگانهاکسل نیمه مستقل میله پیچشیاتصال چندگانهاکسل نیمه مستقل میله پیچشیتعلیق عقب
یورو 4استاندارد آلایندگی
3 ستارهستاره یوروانکپ
R16 215/65مشخصات تایر
1359126013591260وزن (کیلوگرم)
1695 * 2000 * 4315ابعاد

باتری رنو داستر در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی رنو داستر

داسترهای نیوفیس نگین خودرو، در تیپ‌ SE یا فول و همچنین در تیپ PE یا نیمه فول به کشورمان آمدند. تشخیص این دو تیپ از یکدیگر، کار سختی نیست. در تیپ PE قاب آینه‌ها مشکی است و سپرها، رکاب جانبی و باربند نیز همرنگ بدنه نبوده و از جنس فایبرگلاس هستند. ضمن اینکه تیپ PE رینگ‌های فولادی دارد. به لحاظ امکانات نیز تیپ PE دو آپشن مهم یعنی «کروزکنترل» و «کنترل پایداری» را ندارد.

رنو داستر یکی از کم‌آپشن‌ترین گزینه‌ها در میان رقبای قیمتی خود به حساب می‌آید و حتی در تیپ فول یا همان SE امکانات محدودی نظیر: دو ایربگ برای سرنشینان جلو، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی مرکزی بهمراه دوربین دنده عقب و کروز کنترل را در اختیار قرار می‌دهد. وضعیت مدل‌های لوآپشن یا PE حتی از این هم بدتر می‌شود چراکه آنها حتی از کروزکنترل و کنترل پایداری الکترونیکی نیز بهره‌ای نبرده‌اند و سپرهایشان فاقد رنگ‌آمیزی می‌باشد.

 دانلود دفترچه راهنمای رنو داستر

    بررسی طراحی ظاهری رنو داستر

    داستر شاسی بلندی کوچک است، که دارای طولی معادل 4315 میلی متر، عرض 2000 میلی متر، و ارتفاع 1695 میلی متر، و وزن خالص 1260 کیلوگرم است.

    طراحی بدنه رنو داستر به طور کلی بسیار ساده است، که البته این سادگی از مزیت های داستر شد و سبب شد مورد توجه سلیقه ی عامه خصوصا در کشور های اروپایی قرار گیرد.

    اما باید گفت که داستر مدل 2010، چندان طراحی مجذوب کننده ای ندارد، و به خصوص با قرار گرفتن در کنار رقیبان دیگرش، طراحی اش برای آن نکته مثبتی به همراه ندارد. حداقل در کشور ما چنین بوده است، و داستر جذب کننده سلیقه اکثر افراد نیست.

    بررسی طراحی بدنه رنو داستر

    نمای روبرو

    در نمای جلو چراغ های بزرگ پنج ضلعی وجود دارند که طراحی بسیار ساده ای دارند. داستر از آن خودروهایی است که نه خشمگین و هیجانیست، و نه باوقار و با جذبه.

    البته طراحی آن اگر به عنوان یک خودوی آفرود و جاده ای نگاه شود، قابل قبول است، اما در شهر و میان رقیبان زیباروی بسیاری که دارد، به چشم نمی آید.

    گلگیر ها حالتی حجیم دارند که سبب شده اند خودرو عضلانی به نظر برسد. سپر جلو از پلاستیک سیاه ساخته شده است که سبب شده ظاهر کمی از سادگی خارج شود.

    نمای جانبی

    در نمای جانبی نیز همه چیز تقریبا ساده است.خطوط روی گلگیر ها، و خطی که روی درب ها وجود دارد از خطوط معدودی هستند که روی بدنه در نمای جانبی اند. البته همین تعداد کم خطوط هماهنگی بیشتری با ظاهر ساده خودرو دارد، و مصلما به مقدار مناسب بوده است.

    وجود باربند، گلگیر های بزرگ، رکاب و قطعات پلاستیکی همه همگی باعث شده اند تا داستر ظاهری سفری و جاده ای داشته باشد.

    نمای عقب

    نمای عقب داستر، از نظر برخی بیشترین ضعف طراحی این خودرو است. چراغ های عقب مستطیلی و نسبتا کوچک هستند. درب صندوق دارای یک نوار کرومی است که نام داستر بسیار بزرگ روی آن نوشته شده است.

    بر روی صندوق، جایی که در مجاورت چراغ هاست، برآمدگی هایی وجود دارد، که سعی شده است با طراحی آن کمی فضا را از سادگی خارج کرده، و طرح چراغ ها را بزرگتر جلوه داد. اما با نگاه کردن به این برآمدگی به تنهایی، کمی گیج کننده به نظر می رسد و شاید بهتر بود طراحان راه حل بهتری را انتخاب می کردند.

    طراحی داخل کابین رنو Duster

    داستر در کابین و طراحی داخلی هم چندان متفاوت با طراحی خارج عمل نکرده است، و به طور کلی ظاهری ساده دارد. کابین داستر با ساده ترین حالت ممکن طراحی شده، و جذابیت ظاهری مورد توجهی ندارد.

    کیفیت قطعات نیز متوسط است، و بیشتر از پلاستیک خشک ساخته شده است. البته رنو داستر (داچیا داستر) در بازار های جهانی به عنوان یک شاسی بلند دو دیفرانسیل ارزان قیمت ارائه شده است، و با توجه به این موضوع، توقع زیادی نیز از آن نیست.

     مزایا و معایب رنو داستر

    چرا رنو داستر بخریم؟مزایا

    مهم ترین مزیت هایی که رنو داستر دارد عبارتند از:

    • کابین جادار
    • دوام بالا
    • دید مناسب
    • قابلیت آفرود در نسخه دو دیفرانسیل
    • استهلاک کم

     معایب رنو داستر

    • طراحی قدیمی
    • ترمز کاسه ای عقب
    • امکانات ضعیف
    • قطعات یدکی کم یاب

        ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

    تجربه رانندگی با رنو داستر دو دیفرانسیل

    داستر چند حالت برای رانندگی در اختیار شما قرار می دهد:

    • حالت Auto: در این حالت اگر چرخ های جلو دچار لغزش شوند، چرخ های عقب به صورت خودکار درگیر می شوند.
    • حالت Lock: در این حالت ۵۰ درصد از گشتاور تولید شده توسط پیشرانه به محور عقب خودرو منتقل می شود.
    • حالت 2WD: در این حالت قدرت تنها به چرخ های جلو منتقل می شود و مصرف سوخت کاهش می یابد.

    رقبای داستر فقط اسم و ظاهر شاسی بلند را یدک می کشند. اما داستر یک 4WD واقعی است. این خودرو طوری طراحی شده که راننده می تواند به دلخواه خود آن را به تک دیفرانسیل، هوشمند و یا چهارچرخ متحرک دائم با قفل دیفرانسیل تبدیل کند.

    وضعیت ایمنی رنو داستر

    در خصوص ایمنی هم باید گفت که داستر تنها 3 ستاره از 5 ستاره ممکن موسسه تست تصادف اروپا را بدست آورده و این در شرایطی است که بسیاری از خودروهای این رده قیمتی نظیر پژو 2008 (با 5 ستاره)، سانگ یانگ تیوولی (با 4 ستاره)، سوزوکی ویتارا (با 4 ستاره)، عملکرد بهتری داشته‌اند.

    ارزش خرید رنو داستر

    خودرو رنو داستر تک دیفرانسیل بر خلاف نسخه دو دیفرانسیل بیشتر کاربرد درون شهری دارد و کمی نیز در جاده های برون شهری می تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. همچنین به علت داشتن کابین جادار، انتخاب خوبی برای خانواده ها بوده و به علت استهلاک پایین، می تواند سالیان سال همراه شما باشد.

    اما به علت قدیمی بودن و دست دوم بودن، به هنگام خرید باید از سلامت فنی آن مطمئن شوید. از رقبای رنو داستر در کشورمان می توان به رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی و سانگ یانگ اکتیون اشاره کرد.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    0 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش