نقد و بررسی مزایا و معایب بورگوارد BX5

4.5
(82)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی بورگوارد BX5 و مزایا و معایب آن می پردازیم. BX5 دومین محصول شرکت از مرگ بازگشته بورگوارد است که اولین بار در سال 2016 میلادی، از آن رونمایی و مونتاژ این محصول از سال 2018 در چین آغاز شده‌است. بورگوارد BX5 از برادرش یعنی بورگوارد BX7 کوچک‌تر است و علاوه بر آن قیمت کمتری نیز دارد.

نقد و بررسی مزایا و معایب بورگوارد BX5
نقد و بررسی مزایا و معایب بورگوارد BX5

معرفی و بررسی بورگوارد BX5

 بورگوارد بی ایکس پنج – borgward bx5، بورگوارد یک برند خودروسازی آلمانی است که در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد و تا اواخر دهه 50 میلادی به موفقیت های زیادی نیز دست پیدا کرد، اما رفته رفته بروز مشکلات اقتصادی موجب ورشکستگی و تعطیلی این برند شد. اما در سال 2008 با سرمایه گذاری شرکت چینی فوتون و مدیریت نوه بنیان گذار آلمانی شرکت، بورگوارد دوباره احیا شد.

اواخر سال 96 نیز شرکت کیان موتور وارنا به عنوان نماینده رسمی بورگوارد در ایران معرفی شد و کار خود را با عرضه خودروهای BX7 و BX5 آغاز کرد. BX5 یک کراس اور دو دیفرانسیل شهری است که در ایران رقبایی همچون هیوندای توسان را در مقابل خود می بیند.

فیلم تست و بررسی بورگوارد BX5

ویدئوی زیر خودروی بورگوارد BX5 را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی بورگوارد BX5

حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. براساس اعلام شرکت سازنده، BX5 طی مدت 9.3 ثانیه شتاب خود را از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند که با توجه به وزن 1670 کیلوگرمی و سگمنت خودرو، زمان مناسبی به نظر می‌رسد.

یکی از معایب بورگوارد BX5 که در برادر بزرگ‌تر آن (BX7) نیز به چشم می‌خورد، مصرف سوخت نسبتا بالای این خودرو است، طبق اعلام سایت رسمی کیان موتور وارنا مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در 9 لیتر در هر صد کیلومتر است و می‌توان انتظار داشت که این مقدار مصرف در استفاده‌های شهری تا حدود 11 لیتر افزایش یابد.

مشخصات فنی موتور بورگوارد bx5

بورگوارد BX5 در بازار ایران به پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربو با پاشش سوخت مستقیم مجهز است. این پیشرانه می تواند ۱۹۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر تولید کند و از طریق جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک به چرخ های جلو و عقب برساند. در برخی بازارها، BX5 با پیشرانه ۱٫۴ لیتری توربوی ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور عرضه می شود.

جدول مشخصات فنی بورگوارد BX5

نام خودروبورگوارد BX5
کشور سازنده
آلمان
سال (طراحی)2017
موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1797 سی سی
تنفس موتورتوربوشارژ
انتقال نیرودو دیفرانسیل
حداکثر قدرت190 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور280 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
جعبه دنده۶ سرعته تیپ ترونیک Aisin
شتاب 0 تا 1009.3 ثانیه
حداکثر سرعت190 کیلومتر در ساعت
وزن1670 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4490 طول – 1877 عرض – 1675 ارتفاع
فاصله بین دو محور2685 میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی8.9 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک60 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 6

 باتری بورگوارد BX5 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی بورگوارد BX5

بورگوارد BX5 در فهرست امکانات رفاهی خود تا حدی قوی تر از برخی رقیب ها ظاهر شده است. نمایش گر لمسی، قابلیت اتصال به تلفن های همراه اندروید و IOS، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانارومیک، کامپیوتر سفر، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، در صندوق برقی، استارت دکمه ای، کروز کنترل، آینه های تاشوی برقی، صندلی برقی راننده، گرم کن صندلی های جلو، سنسور پارک جلو و عقب، تریم داخلی چرم، دریچه مستقل تهویه برای ردیف عقب، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، چراغ پارک و… از امکاناتی هستند که شاید به صورت یک بسته کامل در تمام رقیب های بورگوارد BX5 دیده نشوند.

 دانلود دفترچه راهنمای بورگوارد BX5

    بررسی طراحی ظاهری بورگوارد BX5

    بورگوارد سعی کرده تا روند مشابهی همچون دیگر خودروهای آلمانی در پیش بگیرد و محصولات خود را به ساخته‌های این شرکت‌ها نزدیک کند.

    بررسی طراحی بدنه بورگارد بی ایکس پنج

    در نمای جلویی، می‌توان به سادگی شباهت‌های میان این خودرو و محصولات آئودی، نظیر آئودی Q5 را مشاهده کرد که یک شاسی‌بلند کوپه است. چراغ‌های روشنایی در روز، در جایگاهی جدید قرار دارند و هنگامی که روشن می‌شوند، نمای جالبی را برای خودرو فراهم می‌کنند.

    نمای جانبی خودرو با اندکی خطوط فرو رفته و برآمده، حالت یک شاسی‌بلند اسپرت را برای بیننده تداعی می‌کند و به نظر می‌رسد اگر رینگ‌های خودرو به جای پنج پره، از نوع ریزتر و با ظرافت بیشتری استفاده می‌شدند، زیبایی نمای جانبی بهتر می‌شد.

    در نمای پشتی، بورگوارد BX5 پیش از آنکه شبیه به محصولات آلمانی باشد، مشابه برادران چینی خود نظیر تولیدات بایک از آب در آمده و به خصوص در حال حاضر که بایک X25 در ایران حضور دارد، به راحتی می توان خطوط طراحی مشابهی را بین دو خودرو مشاهده کرد.

    در یک جمع‌بندی کلی، می‌توان طراحی خارجی بورگوارد BX5 را مناسب و خوب ارزیابی کرد، اما قطعاً این خودرو در زمینه طراحی، به واسطه ذات دورگه خود که براساس محصولات چینی توسعه یافته، نمی‌تواند برای خودروهای ژاپنی، فرانسوی یا آلمانی، رقیبی جدی تلقی شده و آن‌ها را به چالش بکشد اما باید گفت برای شروعی دوباره، پختگی بسیار خوبی در کل طراحی دیده می‌شود و هارمونی خوبی بین تمامی اجزاء وجود دارد.

    طراحی داخل کابین بورگارد BX5

    روند الهام‌گیری از محصولات موفق آلمانی، در طراحی داخلی نیز دیده می‌شود و نمای کلی کابین بورگوارد BX5 در نگاه اول، شبیه به محصولات بی ام و به نظر می‌رسد. مانیتور خودرو در جایگاهی جدا از دکمه‌های کنترلی داشبورد جای گرفته و نسبتاً شاهد طراحی مینیمالی در کابین هستیم، چرا که دکمه‌های زیادی در کابین دیده نمی‌شود.

    تم کلی کابین مشکی رنگ بوده و نمایی نیمه‌لوکس دارد و به نظر می‌رسد برای مشتری رضایت‌بخش باشد. فضای پای سرنشینان در بورگوارد BX5 مناسب بوده و نسبت به برخی رقبا همچون میتسوبیشی ASX یا سانگ یانگ کوراندو، سرنشینان راحت‌تر خواهند بود. مواد استفاده شده در ساخت کابین مرغوب بوده و این نکته در جهت عملی کردن شعار بورگوارد، یعنی لوکس دست یافتنی بسیار کارآمد خواهد بود.

    کیفیت و طراحی داشبورد میانی برای یک برند تازه وارد دورگه بسیار خوب است اما به نظر می‌رسد شاید بهتر بود در طراحی شمارنده‌های پشت فرمان، کمی جذابیت و طراحی لوکس‌تری وجود داشته باشد.

     مزایا و معایب بورگوارد BX5

    چرا بورگوارد BX5 بخریم؟مزایا

    مهم ترین مزیت هایی که بورگوارد بی ایکس 5 دارد عبارتند از:

    • کیفیت ساخت بالا
    • عایق‌بندی کابین
    • جعبه‌دنده هوشمند
    • عملکرد فنی بهتر از میتسوبیشی ASX

     معایب بورگوارد BX5

    • پیچیدگی مشخصات فنی

    بورگوارد BX5 سعی دارد خود را خودرویی آلمانی جلوه دهد؛ به همین دلیل باید انتظار مشاهده پیچیدگی های فنی خودروهای آلمانی نظیر فولکس واگن و بی ام و را نیز در آن داشته باشیم که جزو معایب بورگوارد BX5 محسوب می شوند. برای مثال پیشرانه این خودرو از نوع GDi بوده و مجهز به توربوشارژر است؛ بنابراین پیچیدگی های فراوانی در آن وجود دارد و برای نگهداری از آن نیاز به صرف هزینه زیاد و دقت کافی خواهید داشت.

    تابحال خرید خودرو دست دوم با گارانتی اونم از بزرگترین نمایشگاه آنلاین خودرو در کشور رو تجربه کردی؟ برای کسب تجربه بی نظیر اینجا کلیک کن

    همچنین این خودرو برخلاف دیگر کراس اوورهای این رده مجهز به سیستم تمام چرخ محرک یا AWD بوده و به همین دلیل استهلاک بیشتری نسبت به نمونه های دیفرانسل جلو یا FWD دارد. این خودرو از پلتفرم چینی با طراحی فنی اروپایی شکل گرفته است؛ از همین رو وجود برخی تناقضات در آن اجتناب ناپذیر خواهد بود!

    • خدمات پس از فروش محدود

    وظیفه فروش و ارائه خدمات پس از فروش محصولات بورگوارد در ایران را شرکت کیان موتور وارنا بر عهده دارد که یک تازه وارد در این حوزه محسوب می شود. این شرکت در ابتدا تصمیم داشت تا دو محصول بورگوارد BX5 و بورگوارد BX7 را به صورت وارداتی و با قیمتی پایین تر از خودروهای مشابه وارد بازار کند که با شکست در اجرای این برنامه مواجه شد.

    ممنوعیت واردات خودرو به کشور شرایط نامناسبی را برای کیان موتور وارنا فراهم کرد و به همین دلیل حضور محصولات بورگوارد در ایران مطابق برنامه پیش نرفت. از سوی دیگر کیان موتور وارنا نیز حضور گسترده ای در بازار نداشته و در حال حاضر ارائه خدمات به خودروهای بوگوارد بسیار محدود است. این مورد یکی از عمده معایب بورگوارد BX5 به شمار می رود که تأثیر فراوانی بر خریداران ایرانی خواهد داشت. این اتفاق در حالی رخ داده است که برخی رقبای بورگوارد BX5 نظیر هیوندای توسان یا چری تیگو 7 به واسطه حضور گسترده در بازار کمتر دچار این دردسر شده اند.

    • بازار خرید و فروش راکد

    بازار خرید و فروش راکد و کم رونق نیز یکی دیگر از معایب بورگوارد BX5 است که موجب شده مصرف کنندگان ایرانی با این محصول آشنایی کمی داشته باشند. برنامه ورود بورگوارد BX5 به بازار ایران در زمانی تهیه شد که دولت به دنبال ایجاد ممنوعیت واردات خودرو بود. درنتیجه نمونه های اندکی از این خودرو وارد بازار شدند و به ندرت در خیابان ها می توان یک بورگوارد دید.

    پس از ایجاد ممنوعیت واردات، کیان موتور وارنا به دنبال تدارک برنامه تولید محصولات بورگوارد در ایران بود که این برنامه ها نیز به جایی نرسیدند. درنتیجه حضور بورگوارد BX5 در بازار کشور به دوره ای بسیار کوتاه محدود می شود و نمی توان در شرایط فعلی به ادامه حضور آن در بازار امیدوار بود. باوجود تمامی معایبی که درباره بورگوارد BX5 نقل شد، طی ماه های گذشته قیمت این خودرو در بازار از 450 میلیون تومان به حدود 650 میلیون تومان افزایش یافته و به همین دلیل در حال حاضر اندک ارزش خرید بورگوارد BX5 نیز زیر سوال رفته است.

        ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

    وضعیت ایمنی بورگوارد BX5

    در بحث ایمنی این خودرو به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای مجهز است و امکاناتی مانند ترمز تقویتی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل هرزگردی و… نیز در آن دیده می شود. BX5 بر اساس گزارش های موسسه C-NCAP توانسته پنج ستاره ایمنی را به دست آورد اما مهندسان بورگوارد معتقدند این کراس اوور جمع و جور نیز می تواند همانند BX7، امتیاز کامل یورو انکپ را در تست رسمی موسسه “توف” به دست آورد.
    در بحث ایمنی، برخی رقیب های بورگوارد BX5 در بازار جهانی و حتا در بازار ایران امکانات بیش تری را در اختیار مشتری می گذارند. به عنوان مثال نیسان جوک اسپرت و پلاتینیوم که به نوعی رقیب BX5 در ایران هستند، به امکاناتی مانند رادار خطی و نقطه کور مجهز بوده و در بحث سطح امکانات ایمنی جایگاه بالاتری از این خودرو دارند. همچنین میتسوبیشی ASX مدل ۲۰۱۸ بازار ایران به ترمز هوشمند و سامانه پیشگیری از تصادف مجهز است که این آپشن در بورگوارد BX5 دیده نمی شود.

    بررسی رقبای بورگوارد بی ایکس 5

    از رقبای کراس اوور بورگوارد bx5 می توان به محصولاتی مانند هیوندای توسان ۲۰۱۷، چری تیگو ۷، کیا اسپورتیج QL، تویوتا CH-R و میتسوبیشی ASX 2018 اشاره کرد. همه رقبای بورگوارد bx5 در بازار کشور حضور فعال و گسترده ای دارند و با خدمات پس از فروش نسبتا بهتری از این کراس اوور دو رگه چینی- آلمانی ارائه می شوند. از این رو خودرو بورگوارد bx5 برای جلب مشتری در بازار ایران، کار خیلی سختی را پیش روی دارد.

    ارزش خرید بورگوارد بی ایکس 5

    قیمت بورگوارد BX5 در بازار چین از 149.800 یوان آغاز شده و تا 216.800 یوان نیز ادامه می‌یابد که نشان می‌دهد این خودرو در بازار کشور سازنده نیز کراس اوور ارزان قیمتی محسوب نمی‌شود. در بازار داخلی قیمت این خودرو از سوی شرکت کیان موتور وارنا باعث شده تا بورگوارد BX5 در بازار کشور ما یک خودرو لوکس به شمار بیاید که خرید آن از دسترس عموم مردم خارج است.

    ناشناخته بودن برند بورگوارد، عدم پشتیبانی کامل، قیمت بیش از حد انتظار و همچنین حضور قدرتمند برندهای شناخته شده‌ای همچون کیا و هیوندای در این سگمنت، باعث می‌شود که ارزش خرید متوسطی را برای بورگوارد BX5 در نظر بگیریم. در این رنج قیمتی می‌توانید نمونه صفر کیلومتر هیوندای سوناتا GLS 2017 یا حتی نمونه کم کارکرد سدان‌های محبوبی همچون کیا اپتیما JF و رنو تلیسمان 2017 را خریداری کنید.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    1 دیدگاه
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    مهدی
    مهدی
    1 سال پیش

    باسلام من تا حالا نداشتم ولی ظاهرا مشخصات خیلی خوبی دارد زنده باد آلمان

    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش