باتری وی آر ال ای VRLA

4.7
(45)

باتری‌های وی آر ال ای به انگلیسی: VRLA battery گونه خاصی از باتری‌های اسید-سربی هستند که در مقایسه با باتری‌های اسیدی معمولی محاسن ویژه‌ای دارند که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. این نوع باتری‌ها نیار به افزودن اسید یا آب مقطر نداشته و همچنین کاملاً بسته بوده و نیار به هیچ دریچه و منفذی ندارد. همچنین قابلیت قرار گیری در هر حالتی (عمودی، افقی، وارونه) را نیز دارا می‌باشد.

 

باتری Valid Regulated Lead Acid) VRLA) نوعی باتری قابل شارژ است. آنها همچنین به عنوان باتری های بسته شده یا باتری های بدون تعمیر و نگهداری شناخته می شوند.

 تکنولوژی باتری های VRLA عملکرد آنها 

یک باتری اسید سرب از تعدادی سلول اسید سرب ساخته شده است که به صورت سری در یک ظرف واحد قرار می گیرند. سلولهای اسید سرب دارای دو صفحه سرب هستند که در محلول الکترولیتی مایع مانند اسید سولفوریک آویزان شده اند.

در حین استفاده ، باتری با کاهش صفحات سرب ، تبدیل آنها به سرب-سولفوریک اکسید سرب تولید می کند. این فرآیند پس از شارژ باتری معکوس می شود – به این معنی که اکسید سرب-سولفوریک-اکسید شکسته می شود و آن را تبدیل به سرب خالص و اسید سولفوریک می کند.

از آنجا که این روند معکوس کامل نیست ، گاز هیدروژن قبل از اینکه کاملاً با آب درون ظرف باتری مخلوط شود ، آزاد می شود. برای جلوگیری از ایجاد گاز هیدروژن (که ممکن است باعث منفجر شدن باتری شود) ، از یک دریچه برای کاهش فشار استفاده می شود.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات ، باتری های اسید سرب VRLA از حرکت الکترولیت داخل ظرف جلوگیری می کنند ، هیدروژن را در نزدیکی صفحات به دام می اندازند و با شارژ مجدد باتری ، آنها را به راحتی برای ترکیب مجدد در دسترس قرار می دهند. این ساخت و ساز باعث کاهش زیاد آب در طی چرخه تخلیه / شارژ مجدد می شود ، بنابراین باعث می شود تعمیر و نگهداری باتری رایگان باشد (نیازی به اضافه کردن آب نیست).

به همین دلیل می توانیم از این نوع باتری در هر موقعیت / جهت گیری که دوست داریم بدون ترس از ریختن استفاده کنیم.

هنگام شارژ شدن ، دو چیز ممکن است اتفاق بیفتد: 1- الکترولیت ممکن است جوش بیاورد و فشار زیادی ایجاد کند و / یا 2. گاز تولیدی ممکن است خیلی سریع برای نوترکیب با آب خیلی سریع باشد. برای تنظیم این رویدادها ، یک سوپاپ خاموش یک طرفه در بدنه باتری گنجانیده می شود که تنها با ایجاد فشار باز می شود. سرکوبگر استفاده شده در این باتری ها اطمینان حاصل می کند که هیچ گونه نشت یا نشت مایعات در داخل وجود نخواهد داشت.

دو نوع باتری VRLA وجود دارد:

ژل سلولی و باتری های AGM  – Absorbed Glass Mat

 1- باتری های ژله ای

باتری ژل سلولی – همانطور که از نام آن پیداست ، باتری Gel Cell دارای یک الکترولیت ژله ای ثابت است که در آن اسید سولفوریک با سیلیس دود (پیروژنیک) مخلوط شده به عنوان ماده ضخیم کننده مخلوط می شود. به دلیل این الکترولیت ژل  را در هر موقعیتی نصب کرد .

این باتری مقاومت بیشتری در برابر درجه حرارت شدید نشان می دهد و در برابر شوک و لرزش مقاوم است. باتری های ژل سلولی در درجه اول در صندلی های چرخدار برقی ، وسایل نقلیه تفریحی خاص ، ژنراتورها و موارد دیگر استفاده می شوند.

باتری ژله ای GEL Battery
باتری ژله ای GEL Battery

2- باتری های AGM – Absorbed Glass Mat

باتری نمد شیشه ای جذب کننده (AGM) – در این نوع باتری ، اسید توسط تشک های بسیار نازک فایبرگلاس بین صفحات جذب و بی حرکت می شود. این ساخت و ساز باعث می شود اسید به راحتی در صفحات موجود باشد و امکان واکنش سریع بین مواد اسید و صفحه را فراهم می آورد. صفحات موجود در باتری AGM ممکن است از هر شکلی باشد که طراحی آنها بسیار انعطاف پذیر باشد.

باتری های AGM از مقاومت الکتریکی داخلی بسیار کمی و حرکت سریعتر اسید بین فیبر و صفحاتی برخوردار هستند که به باتری های AGM اجازه می دهند در مقایسه با سایر باتری های بسته شده در طی چرخه های شارژ / شارژ ، آمپراژ بیشتری را تحویل داده و از آنها استفاده کنند.

باتری های AGM گزینه مناسبی برای موتور سیکلت و ATV است. AGM های چرخه عمیق معمولاً در تاسیسات خنک کننده خورشیدی و بادی به عنوان یک بانک ذخیره انرژی و در روباتیک آماتور در مقیاس بزرگ مانند مسابقات FIRST و IGVC نیز استفاده می شوند.

باتری ای جی ام AGM Battery
باتری ای جی ام AGM Battery

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Hamidreza jam
Hamidreza jam
3 سال پیش

بسیار کاربردی و خوب

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Hamidreza jam
3 سال پیش

ممنون از شما بزرگوار

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش