باتری مناسب انواع کمباین

4.9
(271)

انواع  مختلفی از کمباین در بازار وجود دارد که از جهات مختلف با هم متفاوت هستند. با این حال، برخی از ویژگی ها و عملیات منحصری وجود دارد که به تعیین نوع کمباین کمک می کند. به طور کلی 4 نوع کمباین وجود دارد که عبارتند از:

1. کمباین محوریAxial combines
2. کمباین عرضیTransverse combine harvesters
3. کمباین های معمولی  (کاهی واکر)Conventional combines with straw walkers
4. کمباین ترکیبیHybrid combine harvesters

 

1. کمباین های محوری

ویژگی کمباین محوری این است که روتور آن از جلو به عقب کمباین حرکت می کند. می توانید کمباین را با یک روتور یا دو روتور پیدا کنید. کمباین های محوری ساده هستند و می توانند عملیات درو را برای روی حجم بالا در مدت کوتاهی انجام دهند، بنابراین سریع ترین کمباین های برداشت هستند.

کمباین محوری

2. کمباین های عرضی

روتور یک کمباین عرضی از سمتی به سمت دیگر کمباین حرکت می کند، از این رو به آن عرضی می گویند

کمباین عرضی

3. کمباین های معمولی کاهی واکر

یک کمباین معمولی از استوانه ای استفاده می کند که بلافاصله در پشت زنجیره تغذیه قرار دارد و برای جدا کردن دانه ها از کاه استفاده می کند. کمباین های کاه کوب به دلیل کیفیت کاه و کلش تولید شده که برای پرس بسیار مناسب است، شناخته شده اند.

کمباین کاهی واکر

4. کمباین های ترکیبی

کمباین ترکیبی مخلوطی از کمباین معمولی و محوری است. از یک روتور عرضی برای کوبیدن محصول استفاده می کند. پس از خرمنکوبی، محصول برای جداسازی به سمت روتور محوری می رود. این بدان معنی است که روتورهای جداکننده جایگزین می شوند. یک کمباین هیبریدی با سرعت کمباین محوری کار می کند و کیفیت کاه کمباین معمولی را تولید می کند.

 

کدام باتری برای کمباین مناسب است؟

کمباین ها همانند سایر ماشین آلات سنگین برای استارت از باتری های 12 ولتی استفاده می کنند. البته سیستم برقی بعضی از کمباین ها 24 ولتی است و می بایستی باتری ها به صورت سری بسته شوند. بر خلاف خودروهای سواری که تنوع زیاد در باتری های استارتر دارند کمباین ها از باتری سرب- کلسیمی  استفاده می کنند که در همه جا یافت می شود. همانطور که در تصویر زیر می بینید کمپانی کلاس Claas از باتری سرب اسیدی با تکنولوژی کلسیمی استفاده کرده است که این نوع باتری در کشور ما ایران به وفور یافت می شود.  

عواقب نگهداری و مراقبت نادرست:

  • قرار گرفتن در معرض دماهای مختلف در دوره سال، گیره های ترمینال باتری شروع به اکسید شدن کرده اند و خوردگی کند.
  • دستگاه بیرون مانده بود و پایانه های باتری به درستی تمیز نشده بود.

بنابراین، اگر قرار است دستگاه برای دوره طولانی مدت استفاده نشود، باید مطمئن شوید که ترمینال منفی از باتری جدا شود. ترمینال و گیره ها تمیز باشند و گریس کاری شوند. به این ترتیب شما قادر خواهید بود از خوردگی و اکسیداسیون ناشی از تأثیرات محیطی جلوگیری کنید.

نگهداری و مراقبت نادرست می تواند عواقب منفی داشته باشد. سه تصویر زیر نمونه هایی از پیامدهای احتمالی را نشان می دهد.  

اکسیده شدن باتری کمباین
اکسیده شدن باتری کمباین

شگل زیر نشان می دهد مراقبت و نگهداری ناکافی، به عنوان مثال. عدم استفاده از گریس،منجر به خوردگی براکت نصب شده است. مراقبت و نگهداری ناکافی، به عنوان مثال. عدم استفاده از گریس، منجر به خوردگی براکت نصب شده است. نکات دیگر در خصوص نگهداری از باتری کمباین : برای باتری هایی اسیدی دریچه دار : – سطح اسید را بررسی کنید – سطح درست الکترولیت تقریباً 15 میلی متر بالاتر از لیه صفحات باشد. – اگر سطح اسید پایین است، با احتیاط با آب مقطر پر کنید تا زمانی که سطح اسید بالا برود و بیش از 15 میلی متر بالاتر از لبه بالایی صفحات نباشد. زیادی پر نکنید! – هرگز اسید را پر نکنید!

باتری کمباین و حفظ عملکرد آنها :

– شارژ مجدد کارآمد (بیش از 24 ساعت بدون وقفه) قبل از فصل زمستان – باتری هایی را که بیش از 4 ماه در انبار موجود بوده اند تست و شارژ کنید – هرگز باتری ها را به صورت موازی شارژ نکنید. – اگر کمباین شما از نوعی است از باتری های سری شده برای استارت استفاده می کند باتری ها با مشخصات یکسان (Ah/A) و سطح شارژ یکسان باشند. – از شارژرهای کنترل شده با ریزپردازنده برای شارژ مجدد کارآمد استفاده کنید. – جریان شارژ باید حداقل 10 درصد ظرفیت نامی باتری باشد، به عنوان مثال. باتری 100 آمپر حداقل با جریان شارژ 10 آمپر شارژ شود.

نگهداری باتری های کمباین
نگهداری باتری های کمباین

 

فیلم روش باتری به باتری کمباین :

باتری کمباین در کجا قرار دارد؟

باتری کمباین برندهای مختلف با توجه به نوع طراحی آن در جاهای متفاوتی در نظر گرفته می شود اما معمول ترین آن در زیر کابین راننده و در بدنه کمباین جاسازی می شوند. 

مجل قرار گرفتن باتری در کمباین کلاس Claas
مجل قرار گرفتن باتری در کمباین کلاس Claas

 

باتری کمباین چند آمپر است: 
باتری کمباین با توجه به تعداد باتری در نظر گرفته شده توسط کارخانه و نوع کمباین و میزان ادوات مجهز شده به کمباین می تواند بسیار متفاوت باشد اما بطور کلی باتری کمباین ها در مجموع باتری ها در بیشتر مواقع بین 120 تا 200 آمپر می باشد. همچنین می تواند 12 ولت یا 24 ولت باشد که اگر برای کمباین جریان 24 ولت نیاز باشد با توجه به اینکه تمام باتری های تولیدی 12 ولتی هستند لازم است باتری ها به صورت سری بسته شوند.

روش سری بستن باتری ها برای دریافت ولتاژ 24 آمپر
روش سری بستن باتری ها برای دریافت ولتاژ 24 آمپر

 

با توجه به اینکه باتری کمباین ها ممکن است با تعداد متفاوتی باشد و شما بخواهید آنها را به صورت سری و یا موازی ببندید بهتر است این مورد را بیشتر بررسی کنیم. 

مقایسه بستن باتری ها به صورت سری و موازی
مقایسه بستن باتری ها به صورت سری و موازی

 

همانظر که در تصویر فوق می بینید در اتصال Series سری 4 باتری 100 آمپر با ولتاژ 12 ولت با اتصال قطب های منفی به مثبت (سری بستن باتری ها) مطابق شکل فوق در نهایت  آمپر خروجی شما بدون هیچ تغییر 100 آمپر خواهد بود و تنها ولتاژ باتری تغییر می کند و با توجه به اینکه شما 4 باتری 12 ولتی دارید جمع ولتازهای آنها 48 ولت خواهد بود. یعنی اگر سه باتری را به صورت سری می بستید شما جریان 100 آمپر را با ولتاژ 36 ولتی دریافت می کردید.

بنابراین اگر شما به ولتاژ 24 ولت 100 آمپر نیاز دارید می بایستی تنها دو باتری را به صورت سری ببندید. 

اما در اتصال موازی Parallel همانظور در تصویر می بینید شما اگر 4 باتری 100 آمپر داشته باشد و به صورت موازی ببندید شما جریان برق 12 ولتی 400 آمپر ساعت را دریافت خواهد کرد. یعنی ولتاژ بدون تغییر خواهد بود و تنها آمپر افزایش یافته است. 

این ویدئو نحوه سیم کشی باتری ها به صورت سری و موازی را نشان می دهد. سری یعنی اتصال یک ترمینال منفی یک باتری به قطب مثبت یک باتری دیگر برای افزایش ولتاژ. از طرف دیگر، اتصال موازی به معنای اتصال پایانه های “مانند” (مثبت به مثبت و منفی به منفی) باتری ها به یکدیگر است. این ولتاژ را افزایش نمی دهد، اما میزان آمپر را افزایش می کند. این ویدئو نحوه دریافت ولتاژ 24 و 36 ولت از یک سری باتری های 12 ولتی را نشان می دهد. 

برای کمباین باتری اسیدی مناسب است یا باتری اتمی؟
 

با توجه به اینکه باتری های اتمی به تعداد زیادتری نسبت به باتری ها اسیدی تولید می شود. شما برای خرید باتری های اتمی دردسر کمتری دارید و می توانید برندهای مختلفی را بررسی و باتری مناسب خودرو و بودجه خود را تهیه نمایید.  

اما برای خرید باتری های اسیدی در آمپرهای کمتر از 100 شما با مشکل جدی مواجه خواهید شد و کلا باتری های اسیدی زیر 100 آمپر یافت نمی شود و در آمپرهای بالاتر از 100 آمپر نیز گزینه های خرید شما بسیار محدود خواهند بود. 

اگر باتری اتمی به کیفیت بالا تولید شود از لحاظ عمر و کارایی بهتر از باتری ها اسیدی عمل خواهد کرد. اما اگر برندهای با کیفیت مناسب نباشد خرید باتری های اسیدی ( نیاز به بررسی آب باتری) مناسب تر خواهد بود و شما می بایستی در حفظ وضعیت باتری خود مراقبت بیشتری را نسبت به باتری اتمی انجام دهید. 

برای باتری کمباین از کدام مارک خرید کنیم؟

تمام شرکت های تولید باتری در ایران باتری خودروهای سنگین را تولید می کنند و تمام باتری های موجود در بازار از نوع سرب اسیدی کلسیمی هستند و به صورت اتمی (سیلد اسیدی) و اسیدی ( آبخور دریچه دار) تولید می شوند. تنوع مارک های باتری در ایران آنقدر زیاد است که انتخاب باتری با توجه به مارک برای شما تا حدودی گیج کننده خواهد بود. بنابراین بهتر است اولویت کارخانه باتری سازی را انتخاب و از میان محصولات کارخانه موردنظر باتری مناسب خود را انتخاب کنید. 

در نظر داشته باشید بیشتر محصولات بعضی از کارخانه های تولید باتری در ایران از نظر اسم و نوع بسته بندی متفاوت هستند و در یک خط تولید می شوند. 

 چرا و چگونه باتری خود را از کیان باتری تهیه کنیم ؟!  

کیان باتری به عنوان یک استارت آپ تخصصی در زمینه فروش باتری ماشین و یو پی اس و ارائه انواع باتری خودرویی و صنعتی به فعالیت می پردازد. کیان باتری به صورت شبانه روزی و در تمام ایام سال، حتی تعطیلات رسمی باز بوده و به ارائه خدمات میپردازد. حمل، نصب و تست دینام و سیستم برق خودرو کاملا رایگان بوده و به جز هزینه باتری، شما هیچ هزینه دیگری پرداخت نخواهید کرد.

 

برای آشنایی با مجموعه کیان باتری توصیه میشود فیلم زیر را مشاهده نمایید:

قیمت باتری های مناسب کمباین با احتساب دریافت باتری فرسوده:

 

ما باتری مناسب کمباین های ذیل را معرفی کرده ایم. شما جهت خرید باتری های کمباین زیر و دیگر کمباین ها می توانید با شماره 02188882222 مجموعه کیان باتری تماس بگیرید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش