3.5
(49)

حتما تا کنون نام باتری لیتیوم پلیمری به گوشتان خورده است. در این مقاله می خواهیم صفر تا صد این باتری پلیمری را در اختیار دوستان قرار دهیم. اینکه این باتری چه مشخصات و چه کاربردی دارد؟ و یا چگونه از آن به نحو احسن استفاده کنیم؟ چگونه از باتری لیپو نگهداری کنیم؟ این باتری چه خطراتی دارد؟ چگونه از باتری در برابر این خطرات محافظت کنیم؟

همه ی این سوالات در این مقاله پاسخ داده می شود فقط کافی است با دقت به مطالعه ادامه مطلب در کیان باتری بپردازید. پیشنهاد می شود قبل از ادامه ی مطلب، این مقاله را نیز جهت آشنایی کلی با طرز کار باتری مطالعه نمایید.

باتری پلیمری چیست؟

Lithium Polymer Battery 300x163 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
باتری پلیمری چیست؟

باتری لیتیوم پلیمری به اختصار لی پو Li-Po نامیده می شود، باتری های لیتیوم پلیمر (Lithium polymer battery ) در سال 1995 به بازار معرفی شدند. باتری‌های لیتیم پلیمر گونه خاصی از باتری‌های لیتیم-یون قابل شارژ هستند که در تجهیزات قابل حمل مانند اسباب بازی‌ها، تلفن همراه و دوربین دیجیتال قابل استفاده می باشند.

باتری لیتیوم پلیمری چه ویژگی هایی دارد؟

download 300x150 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
ویژگی های باتری لیتیوم پلیمری

این باتری‌ها تا ولتاژی حدود 3.8 ولت را پشتیبانی می‌کنند. این باتری‌ها علاوه بر ویژگی‌های باتری‌ها لیتیم-یون دو ویژگی مهم سبک بودن و شکل پذیری را نیز دارا می‌باشند.

به این معنی که این باتری‌ها را می‌توان به هر شکل دلخواه ساخته و مورد استفاده قرار داد. این ویژگی موجب شده تا علاقه مندان به پرنده های بدون سرنشین، استقبال قابل توجهی از این باتری ها بکنند.

باطریهای لیتیوم پلیمر دارای چگالی انرژی بالا نسبت به حجم باتری هستند و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند . باتریهای لیتیوم پلیمر در اکثر گجتهای کوچک از باتری لیتیوم پلیمر lithium polymer استفاده می کنند. باتری های لیتیوم پلیمر مورد استفاده در هواپیما و مولتی روتور می باشد.

ویژگی منحصر به فرد باتری لیتیوم پلیمری

این باتری انرژی خاصی را نسبت به سایر انواع باتری لیتیوم ارائه می دهد و در برنامه های کاربردی استفاده می شود که وزن آن یک ویژگی حیاتی است مانند دستگاه های تلفن همراه و هواپیماهای رادیویی یا ماشین های کنترلی.

تفاوت باتری لیتیومی-یونی و باتری لیتیوم-پلیمری

images 1 1 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
فرق بین باتری لیتیوم پلیمری و یونی

شاید بپرسید فرق این دو در چیست ؟ همانطور که از نام آن ها مشخص است این باتری همان باتری لیتیوم یونی است با این فرق که لیتیوم-پلیمری از به جای استفاده از الکترولید مایع از الکترولید پلیمری استفاده می کند. یا بهتر است بگوییم پلیمرهای نیمه جامد (ژل) رسانایی بالا این الکترولیت را تشکیل می دهند.

باتر لیتیوم پلیمری چه کاربردی دارد؟

slide1 300x215 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
انواع کاربردهای باتری لیتیوم پلیمری

 مزیت این باتریها به سایر باتری ها سبک بودن و قابلیت شکل پذیری یا انعطاف پذیری بالای آنها و چگالی انرژی بیشتر نسبت به حجم آن می باشد. باتری های لیتیوم پلیمر دارای ولتاژ 3.7 ولت و در ظرفیت های مختلف از حدود 30 میلی آمپر ساعت تا 8000 میلی آمپر ساعت موجود هستند. با معرفی موبایلها و دستگاههای هوشمند جدید و لزوم سبک بودن و باریک بودن آنها کاربرد باتریهای لیتیوم پلیمر هر روز بیشتر می شود.

کاربرد باتریهای لیتیوم پلیمر در انواع موبایل ها،تبلت ها، دستگاههای اندازه گیری، فرستنده های رادیویی، هندزفری های بلوتوث و در کل هر دستگاهی که نیاز به ظرفیت بالای باتری و ضخامت کم و وزن کم دارند، می باشد.

فیلمی از کاربردهای باتری لیتیوم پلیمری

در این کلیپ کوتاه با باتری پلیمری موبایل ، باتری پلیمری پاور بانک و دیگر انواع باتری های پلیمری کوچک و پزرگ را در مصارف متنوع مشاهده می کنید.

مشخصات نوشته شده روی باتری LiPo

lipo battery guide what is voltage c rating capacity leads 300x207 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
اطلاعات نوشته شده روی باتری LiPo

1- ظرفیت باتری

هنگامی که از این نوع باتری را در دست بگیرید اولین چیزی که نظر شما را جلب خواهد کرد ظرفیت باتری نوشته شده روی آن است که برحسب آمپر-ساعت و یا معمولا بر حسب میلی آمپر-ساعت است. ظرفيت باتري در حقیقت ميزان شارژ ذخيره شده توسط باتري است؛ ظرفيت باتري حداکثر ميزان انرژي را ارائه مي دهد که مي تواند از باتري تحت شرايط مشخص معيني استخراج شود.

ظرفيت هاي واقعي ذخيره انرژي باتري مي تواند به طور معني داري از ظرفيت صوري آن متفاوت باشد. ظرفيت باتري به شدت به عمر و گذشته تاريخي باتري، تعداد شارژ شدن يا تعداد تخليه شدن باتري و دما بستگي دارد.

2- تعداد سِل(سلول)

باتری های لیتیوم-پلیمری از یک سل تا شش سل ساخته می شوند که ولتاژ آن ها از ۳.۷ ولت تا ۲۲.۲ ولت متغیر است. به ازای هر سلول ۳.۷ ولت به ولتاژ نهایی باتری افزوده می شود. در حقیقت یک باتری ۳ سل دارای ۳ عدد باتری ۳.۷ ولتی است که با هم سری شده اند و در مجموع ۱۱.۱ ولت را فراهم ساخته اند.

3- مقدار C دشارژ یا قدرت تخلیه باتری

یکی از ویژگی های بارز این باتری ها آن است که قادر هستند به طور مداوم جریان زیادی را تامین کنند. این جریان زیاد از حاصل ضرب مقدار C باتری در ظرفیت آن بدست می آید. مقدار دشارژ یا ضریب تخلیه C در حقیقت همان آهنگ دشارژ مداوم یک باتری لیپو است.

4- مقدار C شارژ یا قدرت شارژ گیری باتری

یکی دیگر از ویژگی های خوب این باتری آن است که میتوان آن را با سرعت بیشتر شارژ کرد، تلفن همراه های هوشمندی که قابلیت Fast-Charge دارند؛ در حقیقت مقدار C شارژ بالایی دارند و میتوان آن ها را با سرعت بیشتری از باتری هایی که C شارژ پایینی دارند شارژ کرد.

درحقیقت با ضرب کردن مقدار C شارژ در مقدار ظرفیت باتری حداکثر جریانی که باتری میتواند هنگام شارژ تحمل کند بدست می آید. مقدار C شارژ در حقیقت همان آهنگ شارژ مداوم یک باتری لیتیوم پلمیری است.

نحوه نگهداری از باتری لیتیوم پلیمری Li-Po

garanti 300x164 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
نحوه نگهداری از باتری لیتیوم پلیمری

اگر تصمیم دارید که از باتری LiPo به مدت طولانی استفاده کنید (مثلا بیش از یک هفته)، می بایست:

  • آن را در حدود 8-3.85 شارژ کنید.
  • در یک کیف ایمن LiPo قرار دهید.
  • در دمای اتاق نگهداری کنید.

وقتی که یک سل LiPo در 3.8-3.85V است، 40% تا 50% شارژ شده است و این جایی است که پایدارترین حالت برای یک باتری LiPo است. به همین خاطر است که وقتی یک باتری جدید را خریداری می کنید، با شارژ نیمه می آید.

نگه داشتن باتری LiPo در شارژ کامل برای مدت طولانی نه تنها غیر ایمن است، بلکه عملکرد آن را در طول زمان ضعیف می کند. اگر هر چند روز پرواز می کنید، این قضیه مشکل کمتری برای شما ایجاد می کند.

کیف های ایمن LiPo

کیف های ایمن LiPo از تجهیزات اجباری برای باتری ها است. آنها برای شارژ و نگهداری باتری ها استفاده می شوند. کیف های LiPo طوری طراحی شده اند که وقتی باتری دچار حریق می شود، آتش در خود نگه می دارند. هرگز این باتری را در جیب یا کشو و یا مکانی که احتمال دارد صدمه فیزیکی ببیند یا اتصال کوتاه برایش به وجود بیایید رها نکنید.

با اضافه دشارژ باتری لیپو چه باید کرد?

وقتی یک LiPo بطور کامل دشارژ می شود، سل را با گذر زمان اکسید می کند و باعث افت عملکرد دائمی می شود. هرچند اگر آن را سریع دریابید، می توانید باتری را بدون آسیب خیلی زیاد نجات دهید.

شارژر ها ممکن است نتوانند یک باتری اضافه-دشارژ شده را به خاطر ولتاژ بسیار کمش تشخیص دهند. پیشنهاد این است که از قید آن باتری بگذرید. هرجند روشی وجود دارد که یک LiPo اضافه-دشارژ شده را نجات داد، اما این را با ریسک بیشتری انجام می دهید.

استفاده از شارژرهای حرفه ای

images 2 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
شارژر باتری پلیمری

بهتر است هز از چند گاهی باتری لیپو را توسط شارژرهای حرفه ای شارژ کنید، اگر یک کوادکوپتر باز حرفه ای هستید بهتر است تا یک شارژر حرفه ای تهیه کرده و باتری مولتی روتور خود را با آن شارژ نمایید، زیرا شارژرهای حرفه ای با رگولاتورهای بسیار دقیق خود باعث می گردند تا ولتاژ و آمپر مورد نیاز باتری به خوبی تامین شده و به صورت دقیق شارژ شود.

استفاده از شارژر بالانسر دار که هم موجب کاهش خطر و هم موجب افزایش عمر باتری می شود.

مسافرت با باتری پلیمری

بیشتر خطوط هوایی و فرودگاه ها به مسافران اجازه حمل باتری های LiPo را در کیف دستی خود می دهند. چند نکته را باید در ذهن داشته باشیم:

  • همیشه در سفر با باتری های LiPo این موضوع را با خط هوایی چک کنید.
  • باتری LiPo را در کیف چک شده حمل نکنید.
  • باتری ها را در شارژ ذخیره قرار دهید.
  • کانکتور های باتری خود را نوارپیچی کرده و آنها را در یک کیف ایمن LiPo قرار دهید.
  • هرگز با باتری های آسیب دیده مسافرت نکنید.

نحوه استفاده درست از باتری لیتیوم پلیمری

download 1 300x164 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
آشنایی با باطری لیتیوم پلیمری

باتری لیپو یکی از حساسترین باتریهای موجود در جهان می باشد، باتریهای لیپو به دلیل استفاده از مواد پلیمری می تواند بسیار سمی و خطرناک باشد، باید مراقب باشید تا باتری لیپو آسیب نبیند یا سوراخ نشود، سوراخ شدن باتری لیپو بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به آتش سوزی گردد.

بهتر است بعد از استفاده از وسایل خود چنانچه دیگر قصد ندارید برای همان روز مجدد  استفاده نمایید باتری لیپو را شارژ نکنید و آن را در یخچال در دمای بین ۲ الی ۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید، توجه فرمایید از یخ زدگی باتری لیتیومی به شدت جلوگیری نمایید.

حداقل ولتاژ هر سل

همانطور که درباره سلول صحبت کردیم و گفتیم ولتاژ هر سل ۳.۷ است. اما مقدار ۳.۷ برای حالت پایه باتری است در حقیقت ولتاژ هر سل باتری لیپو نمیتواند زیر ۳ ولت بیایید و در صورتی که این اتفاق رخ بدهد دیگر امکان شارژ برای آن باتری وجود ندارد و اگر هم شارژ شود دیگر کارایی اولیه را نخواهد داشت.

اما تا ولتاژ ۳ ولت مشکلی ندارد. ولی برای استفاده درست از باتری پلیمری و در صورتی که میخواهید کمترین آسیب به باتری شما وارد شود ولتاژ هر سل آن را زیر ۳.۶ ولت نیاورید. بنابراین ولتاژ باتری را هرگز زیر ۳ ولت و هرگز بالای ۴.۲ ولت نبرید، در این صورت صدمه جدی به باتری لیپو وارد خواهد شد.

حداکثر ولتاژ هر سل

ولتاژ هر سل نیز نباید بالاتر از ۴.۲ ولت برود و در صورتی که هر سل باتری لیپو ای بیشتر از ۴.۲ ولت شارژ شود منجر به کاهش عمر آن خواهد شد. در صورتی که میخواهید کمترین آسیب به باتری تان وارد شود هر سل آن را بیشتر از ۴.۱ شارژ نکنید.

ولتاژ هر سل در عدم استفاده طولانی مدت

در صورتی که مایلید به مدت طولانی از باتری خود استفاده کنید ولتاژ هر سل آن را روی ۳.۸ بیاورید و سپس آن را با رعایت نکات امنیتی رها در مکانی خشک و صاف و بدون گرما قرار دهید.

مقدار جریان شارژ نیز در عمر باتری تاثیر دارد.

اگر میخواهید عمر باتری لیپو شما زیاد باشد جریان شارژ را همیشه به اندازه ۱c انتخاب کنید. همانطور که گفتیم باتری ها یک مقدار C شارژ دارند که با حاصل ضرب آن در ظرفیت باتری میتوان حداکثر جریان مورد تحمل باتری را بدست آورد اما این جریان باعث کاهش عمر باتری می شود و ایده آل ترین جریان برای شارژ باتری برابر ظرفیت نوشته شده روی آن است.

نکات ایمنی استفاده درست از باتری پلیمری

images 4 باتری لیتیوم پلیمری Li PO

استفاده نادرست از باتری های LiPo می تواند منجر به حریق شود. لطفا برای این قواعد ایمنی قبل از کار با باتری وقت صرف خواندن کنید.

  • باتری را با بدنه آن بلند کنید نه با ترمینال ها – سیم ها می توانند از اتصالات لحیم شده ضعیف کنده شوند.
  • در مکان های امن، شارژ کنید – خیلی مهم است که مکان ضد حریقی را برای شارژ باتری ها پیدا کنید. استفاده از یک کیف امن LiPo گزینه خوبی است. بعضی حتی یک حفاظ برای آن درست می کنند. جعبه مهمات نیز یک گزینه است.
  • باتری خود را به محض استفاده از آن شارژ نکنید. اجازه دهید کاملا خنک شود.
  • پیشنهاد می شود باتری را در 1C یا کمتر شارژ کنید.
  • هرگز باتری را بدون نظارت، شارژ نکنید – مرتبا چک کنید که آیا باتری گرم شده و یا تغییر شکل می دهد، در این صورت به سرعت شارژ را متوقف کنید.
  • هرگز باتری خراب را شارژ یا استفاده نکنید – اگر تغییر شکل داده (پف کرده) یا هر گونه نشانه قابل مشاهده دیگری از خرابی در آن وجود دارد، آن را شارژ نکنید.
  • مطمئن شوید از اینکه تعداد سل ها و نوع باتری درست با شارژر تنظیم شده تا تعداد سل ها در باتری مچ شود.
  • اضافه شارژ نکنید. هرچند این موضوع به صورت نرمال توسط شارژر چک می شود، خوب است که مرتبا ولتاژ سل ها را چک کنید
  • باتری را زیر نور آفتاب قرار ندهید

فاکتورهای خرید باتری لیتیوم پلیمری

%name باتری لیتیوم پلیمری Li PO
خرید باتری لیتیوم پلیمری
  • از خرید باتری های لیپو دست پیچ بپرهیزید و باتری ها لیپو کارخانه ای بخرید زیرا هم از کیفیت و طول عمر بیشتری برخوردار هستند و هم از خطر کمتری برخودارند.
  • باتری لیپو دست دوم و یا کارکرده نخرید. زیرا شما نمیدانید که فردی که باتری را از آن می خرید چگونه از باتری استفاده کرده است و ممکن است در عین ظاهر سالم سل های آن خراب یا ضعیف شده باشند.

تعداد سل های باتری لیپو

یکی از فاکتور های مهم در انتخاب باتری تعداد سل یا ولتاژ آن است. اسپید کنترلر ها به شدت به تعداد سل حساس هستند و اگر شما به اسپید کنترلر ۲ سل باتری ۳ سل متصل کنید بی شک آن اسپید خواهد سوخت. پس در انتخاب تعداد سل باتری خود به شدت دقت به خرج دهید و به این فکر نکنید که میتوانید با افزایش تعداد سل قدرت ماشین شما بیشتر خواهد شد. این تفکر کامل تفکر اشتباهی است.

maxresdefault 300x169 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
نحوه انتخاب باتری لیتیوم پلیمری

ظرفیت باتری

ظرفیت باتری یکی از فاکتور های تاثیر گذار در مدت زمان بازی ماشین کنترلی شما می باشد. البته فکر نکنید که هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد میزان زمان بازی می شود، زیرا باتری با ظرفیت، بیشتر سنگین تر و بزرگ تر شده و خود مساله ای تاثیر گذار است. وزن خوده باری اضافه است که باتری را مصرف میکند و ابعاد بزرگ تر ممکن است در ماشین یا هواپیما شما جا نشود. پس بهتر است هنگام انتخاب باتری، باتری ای را انتخاب کنید که ضمن ظرفیت مناسب ابعاد و وزن مناسبی داشته باشد.

مقدار C دشارژ

بله، مقدار C دشارژ یا همان ضریب تخلیه باتری نیز در قدرت باتری تاثیر گذار است و قدرت بیشتر یعنی شتاب و سرعت بیشتر برای ماشین کنترلی یا هواپیمای شما. البته لازم به ذکر است مقدار C دشارژ بالاتر باعث خطرناک تر شدن باتری نیز می شود.

علائم خراب شدن باتری لیتیوم پلیمری

images 1 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
علائم خرابی باتری لیپو

باتری لیتویمی در ۲ صورت به شما هشدار می دهد که خراب شده است، حالت اول اینکه به خوبی شارژ نمی گردد، یعنی زمانی که آن را به شارژر وصل میکنید در مدت زمان ۱۰ دقیقه یا کمتر، شارژ نشان می دهد که باتری شارژ شده است، در چنین حالتی طبیعتا دیسشارژ طبیعی نیز نخواهید داشت و باتری ماکزیمم در مدت ۱-۲ دقیقه سریع خالی می گردد.

حالت دوم وقتی است که باتری لیپو باد کرده و به عبارتی ورم می کند، در این حالت باید بسیار دقت نمایید زیرا چنانچه پوسته باتری سوراخ گردد با خارج شدن مواد سمی و انفعالات شیمیایی در حالت آتش سوزی قرار میگیرد که می تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین اگر باتری لیتویمی در این حالت قرار گرفت باید سریعا آن را معدوم نمایید.

با توجه به مطالب عنوان شده به این نتیجه می رسیم که باتری لیپو بسیار حساس است و اگر از آن به درستی استفاده نمایید عمر آن بسیار زیاد خواهد شد و حداقل ۳۰۰ بار قابل شارژ و دیسشارژ می باشد، رعایت نکات ایمنی در موارد کار با باتری لیتیومی بسیار حائز اهمیت می باشد.

چه زمانی عمر باتری لیتیوم پلیمری تمام شده است؟

images 5 300x156 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
علامت اتمام عمر باتری لیپو

باتری های LiPo تعداد سیکل کار محدودی دارند. هر زمان که آنها را شارژ و دشارژ می کنید، یک سیکل است. باتری شروع به از دست دادن قدرت (افزایش مقاومت داخلی) و ظرفیت خود می کند. گفته می شود یک باتری اگر به خوبی استفاده شود می تواند تا 300 سیکل کار کند (با پیروی از قواعدی که گفته شد).

خط پایان مشخصی وجود ندارد، اما با پف کردن و یا عدم توانایی نگه داری بیش از 80% ظرفیت نامی، احتمالا زمان تعویض آن رسیده باشد.

باتری های قدیمی LiPo باید بطور مناسب منهدم شوند. یک چیز که باید ذکر شود، هرگز باتری را سوراخ نکنید که باعث آتش سوزی می شود. علی رغم اینکه باتری های لیپو دوست دار محیط زیست هستند اما رها کردن آنها در طبیعت به شدت خطرناک است و باید قبل از رها شدن کاملا دشارژ شوند، پیشنهاد ما تحویل این باتری ها به غرفه بازیافت است.

خطرات باتری لیتیوم پلیمر

Lithium polymer and lithium ion under heat 300x280 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
خطرات باتری لیتیوم پلیمری

شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که آیا واقعا باتری لیتیوم پلیمری خطرناک است ؟ باید گفت که بله در حقیقت به علت تمایل زیاد فلز سدیم به واکنش دادن با اکسیژن این باتری ها خطرناک هستند. اما نه همیشه در صورتی که از این باتری های به درستی و روش درست استفاده شود این باتری ها میتوانند بسیار مفید واقع شوند.

جالب است بدانید باتری های لیپو نسبت به باتری های ساخته شده از فلز نیکل دارای معایب و مزایی هستند که یکی از مزایای آن این است که دوست دار محیط زیست هستند ! رعایت این نکات ضروری است در غیر این صورت خطرات باتری لیتیوم پلیمری شما را تحدید خواهد کرد.

نکات ضرروی برای پیشگیری از خطرات باتری لیپو

کاتی که لازم است آن ها را همیشه رعایت کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

  • باتری لیپو را هنگام شارژ رها نگذارید و حتما هنگام شارژ خود در نزدیکی باتری باشید. رها کردن باتری لیپو به حال خود زمانی که در شارژ است میتواند خطرناک باشد.
  • به هیچ عنوان باتری های لیتیوم پلیمری را اتصال کوتاه نکنید.
  • باتری های لیپو همیشه و همیشه و همیشه باید با شارژر لیپو شارژ شوند و سایر شارژر ها صد در صد باتری لیپو را خراب خواهند کرد.
  • قبل از شارژ کردن باتری اطمینان حاصل کنید که تعداد سل و جریان مناسبی برای باتری خود انتخاب کرده اید.
  • باتری باید در کیسه مخصوص ضد آتش شارژ و نگهداری شود.
  • این باتری را در کنار مواد اشتعال زا و مایعات شارژ و نگهداری نکنید.
  • این نوع باتری را در مکانی خشک و بدون گرما نگهداری و شارژ کنید.
  • باتری لیپو را هرگز در مکانی داغ که دمای آن بیشتر از ۶۰ درجه می شود رها نکنید.
  • باتری لیپو را درون خودرو شارژ نکنید؛ حتی هنگامی که خودرو ایستاده است.
  • باتری لیتیوم پلیمر را همیشه دور از دسترس کودکان و حیوانات خوانگی نگهداری کنید.
  • هنگام وصل کردن باتری به شارژر و اسپید کنترلر حواستان به قطب های مثبت و منفی باشد.
  • هرگز از باتری ای که دارای سوراخ و صدمه فیزیکی می باشد استفاده نکنید و همچنین آن را رها نیز نکنید. و سریعا آن را به غرفه های بازیافت تحویل دهید.
  • این باتری به سرعت در دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد آتش گرفته و به شدت خطرناک است.

فیلمی از انفجار باتری لیتیوم پلیمری

در این ویدئو مشاهده می کنید که چگونه باتری لیتیوم پلیمری در اثر سوراخ کردن منفجر می شود.

باتری لیپو یکی از حساسترین باتریهای موجود در جهان می باشد، باتریهای لیپو به دلیل استفاده از مواد پلیمری می تواند بسیار سمی و خطرناک باشد، باید مراقب باشید تا باتری لیپو آسیب نبیند یا سوراخ نشود، سوراخ شدن باتری لیپو بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به آتش سوزی گردد.

سوالات متداول درمورد باتری های پلیمری

اگر الکترولیت باتری لیپو با با پوست تماس یابد، چه کنیم؟

images 6 باتری لیتیوم پلیمری Li PO
تماس دست با باتری پلیمری

در صورتی که پوست شما با الکترولیت داخل سل ها برخورد کردن، محل را سریعا با دستمال خشک تمیز کرده و با رعایت نکات پزشکی سریعا به بیمارستان/درمانگاه مراجعه کنید. (توجه داشته باشید برخورد الکترولیت با آب باعث بالا رفتن دمای الکترولیت شده که نهایتا موجب سوختگی خواهد شد.)

وقتی باتری لیپو در حال سوختن است چه کنیم؟

  • وحشت زده نشوید، ابتدا همه اتصالات را قطع کنید.
  • موثرترین و در عین حال اقتصادی ترین روش مهار آتش LiPo استفاده از شن است. LiPo دچار حریق را با شن و ماسه بپوشانید.
  • صبر کنید تا آتش مهار شده و باتری خنک شود. در دود تنفس نکنید.
  • هرگز از آب استفاده نکنید.

آیا باتری های LiPo پف کرده خطرناک اند؟

  • بله، باتری های LiPo برای استفاده ایمن نیستند.

چه چیزی باعث دفرمه شدن باتری های LiPo می شود؟

  • LiPo ها دفرمه می شوند چون گاز درون آنها حبس می شود. این یک فرایند طبیعی است. برخورد های فیزیکی (از قبیل آسیب، اضافه-حرارت یا اضافه-دشارژ) می تواند باعث شود که باتری گاز بیشتری تولید کند.

می شود باتری LiPo پف کرده را تعمیر کرد؟

  • خیر. وقتی LiPo دفرمه شود غیرقابل بازگشت است. به جای آن، باتری را به درستی امحا کنید.

چگونه از دفرمه شدن باتری LiPo جلوگیری کنیم؟

  • اضافه دشارژ نکنید – یک نوع آلارم یا مانیتورینگ ولتاژ انجام دهید
  • اضافه-حرارت ندهید – از قرار دادن باتری ها در برابر خورشید یا نزدیک منبع حرارت جلوگیری کنید، باتری ها را اضافه-بار نکنید
  • هرگز اضافه-شارژ نکنید. شارژر را به درستی تنظیم کرده و هنگام شارژ حواستان به آن باشد.
  • باتری LiPo خود را به درستی همانطور که اشاره شد نگهداری کنید

آیا باتری LiPo جدید به آماده سازی نیاز دارد؟

روش آماده سازی، یک موضوع جنجالی در بین FPV کار ها است. در واقع روشی است که پیشنهاد می کند قبل از استفاده کامل، نیاز به گذراندن چند سیکل (شارژ و دشارژ) آرام هستند. برخی می گویند هیچ تفاوت مشهودی دیده نشده است.

کلام  آخر

در این مقاله پس از معرفی باتری لیتیوم پلیمری و خواص و کاربردهای آن، اطلاعاتی در زمینه نگهداری و نکاتی برای پیشگیری از خطرات احتمالی این باتری ها گفته شد. امیدواریم که برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

در صورتی که تجربه یا سوالی در این زمینه دارید، لطفا در فرم زیر با دوستان در اشتراک بگذارید، کارشناسان کیان باتری به صورت 24 ساعته پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمدرضا
محمدرضا
3 سال پیش

سلام.باتری های لیتیوم پلیمری تو بعضی سایتا زدن که برای خودرو های هیبریدی استفاده میشه.این موضوع درسته؟

محسن
محسن
2 سال پیش

عالی بود کامل و جامع … فقط با عرض معذرت اشتباها یک ستاره دادم

میثم
میثم
1 سال پیش

سلام ایا باطری لیتیوم پلیمر بادکرده رو میشه باچیزی بغیراز فلز سوراخ کرد وبادش روتخلیه کرد؟مثلا با چوب نوک تیز؟دراین صورت بازهم اتیش میگیره؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میثم
1 سال پیش

با سلام
این نوع باتری ها بسیار خطرناک و قابل اشتعال هستند و در مقابل کوچکترین فشار یا ضربه مشتعل خواهند شد. توصیه می شود که به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید در غیر این صورت منتظر عواقب آن نیز باید بود.

مرتضی بهروزیان
مرتضی بهروزیان
2 ماه پیش

درود و سپاس بابت مقاله بسیار خوب شما

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مرتضی بهروزیان
1 ماه پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگزاریم.
بسیار خرسندیم از اینکه مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید بوده است.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش