اطلاعات فنی باتری ماشین

4.1
(27)

اطلاعات فنی باتری ماشین و مشخصاتی که بر روی پلاک باتری درج شده راهنمای خوبی برای خرید باتری جدید برای خودروتان است.

انجمن بین المللی باتری (BCI) پارامترهایی را به عنوان مشخصات فنی باتری خودروها تعیین کرده که در ادامه با مهم ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

شماره گروه BCI نوع باتری مورد استفاده در خودرو را مشخص می کند. اگر باتری اتومبیل شما به هر دلیلی خراب شد با داشتن مشخصات باتری که از روی اعداد BCI گردآوری می شوند، می توانید به راحتی مناسب ترین باتری‌ را جایگزین نمونه قبلی کنید.

شاخصه هایی نظیر ابعاد (طول، عرض و ارتفاع)، شکل کلی‌ باتری و نحوه قرارگیری ترمینال ها همگی از طریق عدد BCI قابل شناسایی هستند.

بسیاری از شرکت ها باتری های مختلفی، از نظر سایز و جنس صفحات، را تحت یک گروه بندی تولید می کنند. برای همین یک شماره گروه خاص می تواند شامل باتری هایی با ظرفیت های متفاوت از یکدیگر شود. بنابراین با اینکه شماره گروه BCI به خوبی ولتاژ و شاخصه های فیزیکی را برای خریدار مشخص می‌کند، معیار مناسبی برای سنجش ظرفیت باتری نیست.

اطلاعات فنی باتری ماشین

پارامتر CCA

 پارامتر CCA یکی از پارامترهای فوق العاده مهم باتری بوده و خصوصاً در مناطق سردسیر اهمیتش دوچندان می شود. CCA مخفف عبارت Cold Cranking Amps می باشد. این مقدار برابر است با مقدار آمپری که یک باتری در دمای صفر درجه فارنهایت یا منفی17.8 درجه سانتی گراد می تواند از خود خارح کند در حالی که مقدار ولتاژ باتری کمتر از مقدار 7.2 ولت نشود. این مقدار توانایی یک باتری برای کار در شرایط سرد را نشان می دهد. شدت جریان استارت سرد باتری به دو عامل بستگی دارد که عبارت اند از: 1. ظرفیت اسمی باتری 2.مقاومت درونی باتری. ظرفیت باتری با شدت جریان سرد رابطه مستقیم دارد یعنی هرچقدر که ظرفیت باتری بالاتر باشد مقدار شدت جریان استارت سرد آن نیز افزایش پیدا می کند. اما شدت جریان آمپر سرد باتری با مقاومت درونی رابطه ی عکس دارد.

 پارامترهای CA و HCA

پارامترهای CA و HCA همچنین ممکن است مواجه شوید که CA مخفف Cranking Amps بوده و بیانگر جریانی است که باطری می تواند در دمای صفر درجه ی سانتیگراد تامین کند. و نیز پارامتر HCA که مخفف Hot Cranking Amps است و بیانگر مقدار جریاندهی باتری در دمای ۲۷ درجه ی سانتیگراد می باشد.

ظرفیت ذخیره باتری (Reserve Capacity=RC )

از دیگر مشخصات فنی باتری ماشین ظرفیت باتری (باطری) با همان RC است. از دلایل اهمیت این پارامتر اثرات افزایش مقدار بار پارازیتی (در حالت کلید خاموش(Key Off)) و در مواقع اضطراری است.

اما تعریف RC چنین است: مدت زمانی که طول می کشد تا یک باتری با شارژ کامل در دمای 80 درجه فارنهایت یا 26.7 درجه سانتی گراد و با جریان 25 آمپر ساعت دشارژ شود و مقدار ولتاژ آن کمتر از 10.5 ولت نشود. هر چه RC عدد بزرگتری باشد به علت وجود صفحات بزرگتر و سرب بیشتر باتری سنگین تر خواهد بود.

اطلاعات فنی باتری ماشین
اطلاعات فنی باتری ماشین

آمپر ساعت (AH)

آمپر ساعت برابر است با حاصلضرب شدت جریان باتری در مدتی زمانی که طول می کشد تا باتری این شدت جریان را تامین کند. یعنی:

آمپرساعت=شدت جریان×زمان

عوامل دخیل در میزان ظرفیت باتری عبارت اند از:

صفحات باتری، مساحت صفحات، الکترولیت، چگالی، دما و… .

تاریخ تولید باتری ماشین

به هنگام چک کردن مشخصات فنی باتری ماشین یکی دیگر از نکات مهمی که باید هنگام خرید باتری به آن توجه کنید تاریخ تولید باتری (باطری) می باشد. توجه کنید که هیچگاه باتری که 6 ماه از تاریخ تولید آن گذشته است خریداری نکنید، چرا که حدوداً بعد از گذشت شش ماه از تاریخ تولید باتری عمل سولفاته شدن در آن آغاز می شود. تاریخ تولید باتری ترکیبی از اعداد و حروف است که، حروف نشان دهنده ماه تولید و اعداد سال و روز تولید می باشند.

سایز باتری ماشین

در ساخت باتری ها مشخصاتی بین المللی وجود دارد که توسط BCI یا انجمن بین المللی باتری پذیرفته شده اند و با شماره گروه هایی مانند 24،26، 70، 75 و… نشان داده می شوند. این شماره گروه ها بر اساس مواردی مثل محل تعبیه ترمینال، پلاریته ترمینال و ابعاد ظاهری جعبه تعیین شده اند.

برای استفاده بهتر از هر وسیله ای لازم است اطلاعاتی در مورد آن وسیله به ما داده شود . محلی که این اطلاعات در انجا ثبت می شود را پلاک مشخصات می گویند. باتری ها نیز دارای پلاک مشخصات می باشند. شرکت های تولید کننده باتری ماشین روش های مختلفی برای این کار دارند.

مثلا گروهی تمام اطلاعات مورد نیاز را روی پوسته باتری کناره درج می کنند. گروهی نیز در چند نقطه مختلف این اطلاعات را قرار می دهند. در مقاله سعی بر ان است که تمام اطلاعاتی که می توان به عنوان یک مشخصه باتری ثبت کرد بیان شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش