ابزار ضروری در خودرو که باید همراهتان باشد

4.6
(478)

جعبه ابزار از مهم ترین مواردی است که هر راننده ای باید در خودرو خود داشته باشد تا در مواقع ضروری به سراغ آن برود، اما مسئله مهم تری که وجود دارد ابزاری است که شما در جعبه ابزار خود قرار می دهید، شما باید تنها وسایل هایی را با خود حمل کنید که ضروری و کاربردی می باشد.

در این مطلب از کیان باتری قصد داریم ابزار و وسایل هایی را به شما معرفی کنیم که لازمه هر خودرویی می باشد و از ابزار ضروری در خودرو به شمار می روند. تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

ابزار ضروری در خودرو
ابزار ضروری در خودرو

ابزار ضروری در خودرو که باید در جعبه ابزار نگه داشت

شما باید همیشه اقلام خاصی در ماشین داشته باشید، این لیست از ملزومات خودرو، ماشین شما را روشن نگه می دارد و به شما کمک می کند تا با موانع پیش بینی نشده در جاده مقابله کنید.

حتی ممکن است برای کمک به یک غریبه گیرافتاده که نیازمند است، برخورد کنید. چه کسی می داند؟ شما ممکن است عشق آینده خود را از این طریق ملاقات کنید. 

در حالی که رانندگان شهری می توانند بدون برخی از این موارد کار کنند، زیرا آنها از مکانیک دور نیستند، اگر در یک منطقه روستایی زندگی می کنید یا در حال برنامه ریزی یک سفر جاده ای طولانی هستید، همیشه باید برخی از موارد ضروری را قبل از حرکت دوباره بررسی کنید.

بنابراین، به این موارد به عنوان پیشنهادهای قوی و نه الزامات مطلق نگاه کنید. برای مثال ممکن است شخصی در کالیفرنیای جنوبی نیازی به پارک اضافی نداشته باشد. اما همه به مجوز، بیمه و ثبت نام نیاز دارند.

1- دفترچه راهنمای خودرو

اولین وسیله ای که لازم است شما همیشه در خودرو خود نگه دارید دفترچه راهنما ماشین است، اگر شما قصد داشته باشید که هر تغییری در خودرو خود ایجاد کنید و یا وسیله جدیدی برای آن تهیه کنید در ابتدا لازم است که با اطلاعات ماشین و قطعات آن آشنا باشبد.

دفترچه راهنما خودرو تمامی این اطلاعات را در اخیتار شما قرار می دهد و به راحتی می توانید به هر بخشی که می خواهید دسترسی داشته باشید.

2- مجوز، بیمه، و ثبت نام

همیشه باید گواهینامه، ثبت نام و بیمه خود را در هر زمان که ماشین را رانندگی می کنید، داشته باشید. به خصوص زمانی که کارت بیمه جدید از طریق پست ارسال می شود، یادآوری اینکه واقعاً آن را در جعبه دستکش بچسبانید ممکن است ماه ها طول بکشد.

و در این بین، بدون مدارک اصلی که توسط افسران پلیس درخواست شده و طبق قانون لازم است، در حال رانندگی هستید.

این یک قانون است که هر زمان که رانندگی می کنید، این اسناد را داشته باشید. دانستن اینکه همه چیز آماده و به روز در زمینه کارهای اداری خود هستید، هر سواری را روان تر و ایمن تر می کند.

تمام اسناد مهم خودروی خود را در یک پوشه فایل در جعبه دستکش نگهداری کنید:

  • کتابچه راهنمای کاربر مالک
  • رسید تعمیر و نگهداری خودرو
  • ثبت
  • بیمه
  • اطلاعات تماس اضطراری

3- کابل اتصال باتری خودرو

کابل باتری به باتری
کابل باتری به باتری

می دانید که باتری خودرو از مهم ترین قطعات در سیستم برق خودرو به حساب می آید و در صورت خرابی عملکرد برقی خودرو شما دچار مشکل می شود.

اما کابل اتصال باتری چیست؟ تصور کنید که در جاده هستید و باتری خودرو شما به هر دلیلی شارژ خالی می کند و ماشین خاموش می شود، در این صورت و پس از خاموش شدن خودرو شما قادر نخواهید بود خودرو خود را استارت بزنید و حرکت کنید و در جاده گیر می کنید.

در این زمان ها راه حلی که شما دارید این است که باتری به باتری انجام دهید که برای انجام این کار نیز اولین وسیله مورد نیاز شما کابل اتصال باتری می باشد.

بنابراین کابل باتری به باتری از مهم ترین ابزار هایی است که در هر خودرویی باید وجود داشته باشد.

4- نوار چسب داکت

نوار جسب داکت جزو چسب های قوی می باشد که می توانید به کمک آن ها هر گونه ترک یا ترکیدی را به صورت موقت نگه دارید.

به صورت مثال اگر لوله های درون خودرو شما دچار ترک شود به کمک چسب داکت به صورت موقت آن ها را نگه می دارید تا این زمان را داشته باشید که خودتان را به تعمیر گاه برسانید.

حتی اگر این چسب را در اخیتار ندارید پیشنهاد می کنیم به سراغ مدل های دیگر بروید، زیرا حتما نیاز است که یک چسب در داخل خودرو داشته باشید.

5- آچار و پیچ گوشتی

آچار و پیچ گوشتی
آچار و پیچ گوشتی

آچار ها جزو مهم ترین ابزار هایی هستند که کاربرد بسیاری دارند و در بیشتر مواقع به کار شما می آیند، دلیل اهمیت این ابزار در این است که شما حتی برای باز کردن پیچ ها ساده نیاز به آچار دارید و عملا پر استفاده ترین ابزار در خودرو به حساب می آیند.

انواع مسئله ای که وجود دارد تنوع بسیار زیادی است که در آچار ها وجود دارد، مسلما برخی از آچار ها تنها برای استفاده های خاص طراحی شده اند و ممکن است هیچ گاه به درد شما نخورد. به همین جهت لازم است که بدانید باید به سراغ کدام مدل ها بروید.

طی تجربه ما معمولا آچار های شماره 10 تا 19 بیشترین کاربرد را برای خودرو دارند و به کمک آن ها می توانید اکثر پیچ های استفاده شده در خودرو را باز و بسته کنید.

ابزار دیگری که برای شما کاربرد بسیاری دارد پیچ گوشتی است، همانند آچار ها این ابزار نیز دارای سایز و مدل های متفاوت می باشد که تمامی آن ها برای شما لازم نیست.

به صورت کلی همراه داشتن پیچ گوشتی های دو سو و چهار سو برای شما کافی است و به کمک آن ها می توانید بسیاری از نیاز های خود رفع کنید.

6- اسپری پنچر گیری

در ابتدا بگوییم که در مورد لاستیک های خودرو در ابتدا لازم است که شما در خودرو یک جفت لاستیک زاپاس داشته باشید و نباید از این موضوع چشم پوشی کنید.

اما ما شرایط را به هر دلیلی این گونه تصور می کنیم که لاستیک زاپاس نداشته اید و لاستیک خودرو شما پنچر شده است؛ در این جا ابزار دیگری که به کمک شما می آید اسپری پمچر گیری است.

شما می توانید مقداری از اسپری را به داخل لاستیک خود تزریق کنید تا پنچری ایجاد شده را پر کند و این فرصت برای شما ایجاد شود که خود را به یک تعمیر گاه برسانید.

توجه داشته باشید که اسپری های پنچر گیری برای مدت زمان کوتاهیی کارایی دارند و نباید به امید آن ها خودرو را به حال خود رها کنید، بنابراین پس از استفاده از آن ها اولین کار شما رفتن به یک تعمیرگاه باشد.

بیشتر بخوانید: پنچرگیری در محل تهران | پنچرگیری سیار 24 ساعته

7- جک خودرو

جک خودرو
جک خودرو

از دیگر ابزار ضروری در خودرو جک خودرو می باشد، شاید کمی حمل و نقل این وسیله سخت باشد اما وجود آن برای خودرو شما ضروری است.

با توجه به این موضوع که جک هر خودرو با خودرو دیگر متفاوت است به همین جهت نمی توانید از سایرین در این مورد کمک بگیرید.

می توانید در صندوق عقب خودرو محلی را مشخص کنید مخصوص جک خودرو تا دیگر نگرانی بایت محل نگهداری از آن نداشته باشید.

8- آچار چرخ

آچار چرخ نیز از ابزار های ضروری در خودرو به حساب می آید که وجود آن در خودرو شما ضروری است، معمولا زمانی که شما یک خودرو صفر خریداری می کنید در صندوف عقب و زیر روکش آن، آچار چرخ های مخصوص خودرو قرار داده شده است.

پیشنهاد می کنیم که هرگز به آن دست نزنید و اجازه دهید همان جا بمانند تا در مواقع لزوم بتوانید از آن ها استفاده کنید.

متاسفانه برخی از افراد تصور می کنند چون خودشان شخص فنی کاری نیستند و نمی توانند از این ابزار استفاده کنند، پس لازم نیست آن ها را با خود حمل کنند!

اما این تصور به صورت صد در صد غلط است، حتی اگر خودتان نحوه استفاده از ایزار را بلد نباشید ممکن است در زمان های لازم شخصی در کنار شما باشد که بتواند مشکل شما را حل کند و تنها به این ابزار نیاز داشته باشد.

بنابراین حتی اگر به طور مثال تعویض لاستیک های خودرو را بلد نیستد دلیلی نمی شود که ابزار های مخصوص آن را همراه خود نداشته باشد.

9- آب رادیات خودرو

همیشه یک بطری آب درون خودرو خود قرار دهید تا در مواقع ضروری بتوانید از آن استفاده کنید؛ حتی اگر خودرو شما جوش آورده باشد به کمک آب می توانید این مشکل را رفع کنید.

10- چراغ قوه

چراغ قوه
چراغ قوه

چراغ قوه یکی از ابزار های ضروری می باشد که حتما باید در خودرو خود قرار دهید، تصور کنید تمامی ابزار های بالا را در اختیار دارید و در شب خودرو شما خراب شده است؛ برای استفاده از هر یک از آن ها شما باید در روشنایی این کار را انجام دهید.

در این جا به کمک چراغ قوه مشکل شما حل می شود.

11- مثلث احتیاط / شب رنگ

تصور کنید در مسیر های کور و خطرناک در حال حرکت هستید و ناگهان برای خودرو شما مشکلی پیش می آید و مجبور به توقف در مسیر می شوید.

با توجه به وضعیت جاده قطعا نگه داشتن شما بسیار خطرناک است و لازم است دیگر رانندگان را از وجود خودم مطلع کنید.

مثلث احتیاط دقیقا همین کار را برای شما انجام می دهد، شما باید این مثلث را در فاصله 45 متری از خودرو خود قرار دهید تا دیگران از توقف خود شما آگاه شوند.

اگر خودرو شما صفر باشد این ابزار درون آن وجود دارد اما اگر قصد خرید آن را هم داشته باشید قیمت بسیار ناچیزی دارد.

12- لوازم نظافت خودرو

وجود وسایل نظافتی و بهداشتی خاص در خودرو جان شما را نجات نمی دهد، اما می تواند ماشین شما را تمیز تر نگه دارد. برای سفری تمیزتر و راحت تر، این موارد را در ماشین خود نگه دارید:

  • کیسه های خرید قابل استفاده مجدد
  • دستمال توالت
  • بافت ها
  • سطل زباله ماشین
  • بطری های آب

13- جعبه کمک های اولیه

شما هرگز نمی دانید چه زمانی به کیت کمک های اولیه نیاز دارید. اما همواره ثابت شده موارد غیر منتظره در مکمین هستند، به خصوص اگر بچه دارید. شاید لازم باشد یک بریدگی را ضدعفونی یا یک تاول را بانداژ کنید. 

اگر زمان زیادی را در وسیله نقلیه خود می گذرانید، داشتن مقدار کمی از لوازم ضروری پزشکی بسیار راحت تر است. کیت شما باید شامل مواردی مانند چسب زخم، پماد، پد گاز، قیچی و دستکش باشد.

روغن ترمز

روغن ترمز
روغن ترمز

روغن ترمز جزو وسایل مصرفی در خودرو می باشد و که با توجه به استفاده و کارکرد شما تمام می شود، هر چند که از ابزار های ضروری در خودرو به حساب نمی آید اما باز هم وجود آن برای ماشین شما لازم است.

پیشنهاد می کنیم به صورت مرتب وضعیت روغن ترمز خودرو را چک کنید تا در صورت کم شدن آن قبل از ایجاد شدن مشکلات جدی تر آن را مجدد پر کنید.

زنجیر چرخ

این مورد جزو گزینه هایی است که لازم نیست در تمامی فصول سال همراه شما باشد، بلکه در زمستان و فصل سرما اگر قصد حرکت به جاده را داشنید باید به سراغ آن بروید.

زنجیر چرخ خودرو جزو ابزار هایی می باشد که برای امنیت رانندگان طراحی شده است، شما به کمک آن می توانید در مسیر های لیز و لغزنده حرکت کنید و دچار لرزش و یا انحراف در جاده نشوید.

10 ابزاری که همیشه باید همراهتان باشد

ویدئوی زیر را از دست ندهید در اینجا شاره شده به ده لوازم ضروری که شما باید در خودرو های سواری و کامیون و موتور همیشه همراهتان باشد!

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با ابزار ضروری در خودرو آشنا نماییم. اگر شما تجربه این در زمینه دارید و یا ابزاری وجود دارد که ما فراموش کرده ایم به آن اشاره کنیم حتما در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محسنی
محسنی
2 سال پیش

آیا این ابزار ضروری در خودرو های صفر تولید ایران وجود دارد؟

حسین
حسین
1 سال پیش

درود
عرض ادب
بسیار جامع و کاربردی باتشکر ازشما
پوزش بنده رو بپذیریدچون هنگام امتیاز دهی ب اشتباه یک امتیاز دادم درحالیکه امتیاز بنده ۵ بود.تلاش کردم نتونستم تصحیح کنم
سپاسگذارم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسین
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم.
بسیار خرسندیم از اینکه مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش