آموزش پارک دوبل ماشین

4.3
(123)
چگونه پارک دوبل انجام دهیم؟
چگونه پارک دوبل انجام دهیم؟

پارک دوبل چیست؟

پارک دوبل، توقف دوبل یا پارک موازی به روش پارک کردن یک خودرو به موازات خیابان گفته می‌شود به گونه‌ای که خودرو به موازات خودروهای متوقف شده و میان آنها پارک شود. برای پارک دوبل لازم است راننده ابتدا خودرو را به آهستگی و به موازات خودرویی که جلوی محل مورد نظر است برده و سپس با دنده عقب و با چرخاندن فرمان وارد فضای پارک موجود شود.

راهنمای گام به گام پارک دوبل برای مبتدیان

روش اول

نحوه پارک دوبل در 6 مرحله

  1. یک جای پارک به اندازه کافی بزرگ پیدا کنید.
  2. خودروی خود را موازی با خودروی جلویی قرار دهید.
  3. چرخ را کاملا به سمت راست بچرخانید و شروع به عقب رفتن کنید.
  4. چرخ های خود را مستقیم بچرخانید و بیشتر به عقب برگردانید.
  5. چرخ های ماشین را کاملاً به سمت چپ بچرخانید و به عقب برگردانید و در موقعیت خود قرار دهید.
  6. چرخ های خود را صاف کنید و کاملا به سمت جلو قرار بگیرید.

1. یک جای پارک به اندازه کافی بزرگ پیدا کنید.

یک جای پارک که به اندازه کافی بزرگ هست را انتخاب کنید. قانون طلایی این است که حداقل 1.5 برابر طول ماشین خودتان جای پارک داشته باشید تا فضای کافی برای یک مانور ایمن داشته باشید. رانندگان با تجربه می توانند با فضای کمتری نیز پارک دوبل کنند، اما برای مبتدیان، توصیه می‌کنیم فاصله بیشتری را انتخاب کنند، زیرا این حاشیه ایمنی شما برای ورود و خروج است.

 یک جای پارک به اندازه کافی بزرگ پیدا کنید.
یک جای پارک به اندازه کافی بزرگ پیدا کنید.

2. ماشین خود را به موازات ماشین جلویی قرار دهید.

اکنون زمان آن رسیده است که ماشین خود را کاملاً موازی با اتومبیلی که پشت سرتان است قرار دهید. برای انجام این کار، آینه سمت سرنشین خود را با آینه سمت راننده خودروی دیگر تراز کنید. خودتان را در فاصله 60 تا 90 سانتی متری از کنار ماشین پارک شده قرار دهید.

ماشین خود را به موازات ماشین جلویی قرار دهید.
ماشین خود را به موازات ماشین جلویی قرار دهید.

3. چرخ را کاملاً به سمت راست بچرخانید و شروع به عقب رفتن کنید.

فرمان را به سمت راست بچرخانید و به آرامی به عقب برگردید. زمانی که توانستید ماشین پشت سر خود را در آینه سمت چپ خود ببینید، توقف کنید. وقتی تمام جلوی ماشین در آینه قابل مشاهده است، شما در جای مناسب قرار گرفته اید.

چرخ را کاملاً به سمت راست بچرخانید و شروع به عقب رفتن کنید.
چرخ را کاملاً به سمت راست بچرخانید و شروع به عقب رفتن کنید.

4. چرخ های خودرو را مستقیماً بچرخانید و بیشتر به عقب برگردانید.

هنگامی که می توانید تمام جلوی ماشین را در آینه سمت چپ خود ببینید، باید به طور مستقیم به عقب برگردید و به حاشیه جدول یا خیابان نزدیک تر شوید. چرخ های ماشین را مستقیم و رو به عقب بچرخانید. هنگامی که آینه سمت راست شما چراغ عقب خودرو را در جلو پوشاند، توقف کنید.

چرخ های خودرو را مستقیماً بچرخانید و بیشتر به عقب برگردانید.
چرخ های خودرو را مستقیماً بچرخانید و بیشتر به عقب برگردانید.

5. چرخ های خود را کاملاً به سمت چپ بچرخانید و به عقب برگردانید.

وقتی آینه سمت راست شما چراغ عقب خودرو را در جلو پوشاند، می توانید حرکت را شروع کنید. ابتدا چرخ های خود را کاملاً به سمت چپ بچرخانید. سپس، به آرامی به عقب برگردید تا زمانی که وارد جای پارک شوید.

چرخ های خود را کاملاً به سمت چپ بچرخانید و به عقب برگردانید.
چرخ های خود را کاملاً به سمت چپ بچرخانید و به عقب برگردانید.

6. چرخ های ماشین را صاف کرده و به سمت جلو در موقعیت خود قرار بگیرید.

در نهایت، شما باید ماشین را صاف کنید. با صاف کردن چرخ ها شروع کنید و در صورت نیاز، با رانندگی به سمت جلو یا عقب به آرامی به جلو حرکت کنید. اگر روی بلندی یا مسیری شیب دار پارک کرده اید، باید چرخ های خودرو را به سمتی بچرخانید که از حرکت ماشین به سمت خیابان جلوگیری کند.

چرخ های ماشین را صاف کرده و به سمت جلو در موقعیت خود قرار بگیرید.
چرخ های ماشین را صاف کرده و به سمت جلو در موقعیت خود قرار بگیرید.

بررسی چالش های پارک دوبل

برای تسلط به پارک دوبل یا پارک موازی باید این مراحل را چند بار به ترتیب انجام دهید. تمرین منظم در فضاها و محیط‌های مختلف محل پارکینگ به شما کمک می‌کند هنگام پارک راحت‌تر شوید و اطمینان حاصل کنید که در شرایط بحرانی می توانید به درستی این کار را انجام دهید.

اصلاح ناهماهنگی

ناهماهنگی زمانی اتفاق می افتد که خودروی شما موازی با حاشیه یا جدول نباشد یا خیلی دورتر از آن باشد. در اینجا به نکاتی در مورد نحوه اصلاح آن اشاره می کنیم.

اصلاح ناهماهنگی
اصلاح ناهماهنگی
  • تمام مراحل را از ابتدا شروع کنید.

اگر متوجه شدید که وسیله نقلیه شما با حاشیه خیابان یا جدول هم راستا نیست، خونسرد باشید و از فضای پارک خارج شوید و وسیله نقلیه خود را مجدداً به موازات خودروی جلویی تنظیم کنید.

  • دنده عقب رفتن با احتیاط

در حالی که به آرامی دنده عقب می روید، مرتب آینه ها و نقاط کور را از نظر خودروهای عبوری یا عابران پیاده بررسی کنید. فرمان را در صورت لزوم بچرخانید و تنظیمات جزئی را انجام دهید تا ماشین خود را موازی با حاشیه قرار دهید.

  • تنظیمات تدریجی را انجام دهید.

اگر ماشین شما باز هم با حاشیه تراز نیست، به آرامی به جلو حرکت کنید تا زاویه را دوباره تنظیم کنید و سعی کنید دوباره پارک کنید. انجام تنظیمات کوچک برای جلوگیری از تراز بیش از حد ضروری است.

غلبه بر اضطراب هنگام پارک کردن

اضطراب هنگام پارک کردن برای رانندگانی که به تازگی رانندگی را شروع کرده اند طبیعی است. برای غلبه بر این مشکل، با تمرین در فضایی آرام و باز با مخروط ترافیکی شروع کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. تمرکزتان روی کنترل وسیله نقلیه باشد و به تدریج به مناطق شلوغ تر بروید. در نهایت، اضطراب هنگام پارک کردن در شما از بین می‌رود و راه را برای تجربه رانندگی مطمئن‌تر و ماهرانه‌تری هموار می‌کند.

تمرین پارک دوبل با مخروط ترافیکی

نحوه پارک دوبل با مخروط ها در 4 مرحله آسان:

1. خیابانی را پیدا کنید که تردد کمتری دارد.

2. دو مخروط را با فاصله حدود 4.5 متر از هم قرار دهید تا منطقه ای مشابه با یک پارکینگ واقعی ایجاد کنید.

3. آنقدر تمرین کنید که به این کار تسلط پیدا کرده و به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشید.

4. حالا سعی کنید بصورت واقعی این کار را انجام دهید.

تمرین پارک دوبل با استفاده از دو مخروط به جای ماشین های واقعی، انتخاب خوبی است. به این ترتیب، می توانید بدون استرس از اینکه به وسیله نقلیه خود یا شخص دیگری آسیب برسانید در این کار مهارت پیدا کنید. به یاد داشته باشید، تمرین بیشتر باعث مهارت شما می شود.

روش دوم

مرحله 1: جای پارک را انتخاب کنید.

قبل از اینکه قدم به قدم نحوه پارک دوبل را انجام دهید، باید یک فضای پارکینگ مناسب را انتخاب کنید. فرض می کنیم می خواهید در فضایی در سمت چپ ماشین پارک کنید. برای اینکه پارک دوبل خوبی داشته باشید، در حالت ایده آل باید ماشین خود را در فضایی تقریباً 90 سانتی متر از ماشین خود پارک کنید. اگر این فاصله شما را دچار نگرانی می کند، می توانید در فاصله 1.8 متری ماشین خود این کار را انجام دهید.

روش دوم پارک دوبل
روش دوم پارک دوبل

در مرحله بعد، مطمئن شوید که فضای انتخابی شما مورد اطمینان است. علائمی که مقررات یا محدودیت های مربوط به پارک کردن را در آن منطقه نشان می دهد، بررسی کنید. به اطراف نگاه کنید. اکنون، حاشیه محل پارک را بررسی کنید. اگر حاشیه بلند است و جدول کنار خیابان قرار دارد، بیشتر مراقب باشید، زیرا اگر مسافت را اشتباه ارزیابی کنید، ممکن است به ماشین خود آسیب بزنید.

همچنین به خودروهایی که می خواهید بین آنها پارک کنید دقت کنید، اگر یکی از وسایل نقلیه دارای برآمدگی هایی است، مثلاً یک گیره تریلر، مطمئن شوید که به آن برخورد نمی کنید و فضای کافی برای پارک کردن ماشین خود دارید.

سیستم اتوپارک را نیز بخوانید.

مرحله 2: ماشین خود را در محل پارک دوبل قرار دهید.

اکنون که جای پارک مناسبی را شناسایی کرده اید، می توانید پارک دوبل را شروع کنید.

همانطور که به محل پارک خودرو که انتخاب کرده اید نزدیک می شوید، به آرامی ترمز کنید تا سایر رانندگان را متوجه کنید که قصد پارک کردن دارید. در کنار خودرو در جلوی فضا به سمت بالا بروید تا هر دو سپر عقب در یک راستا با یکدیگر قرار گیرند. در حالت ایده آل، شما باید حدود 60 سانتی متر فاصله بین ماشین خود و وسیله نقلیه جلویی فضا بگذارید. با این حال، به خاطر داشته باشید، هر چه فضای پارک تنگ تر باشد، باید به ماشین جلویی نزدیک تر باشید.

مرحله 3: ماشین خود را در فضای پارک عقب و جلو ببرید.

وقتی مطمئن شدید که مسیر پشت سرتان صاف است و تمام آینه ها و نقاط کور را بررسی کردید، ماشین را به عقب ببرید.

چرخ خود را به سمت چپ قفل کنید و به آرامی شروع به چرخاندن فرمان کنید. هنگامی که سمت سرنشین خودرو به سمت عقب خودروی شما در یک راستا قرار گرفت، توقف کرده و فرمان را صاف کنید.

تا زمانی که سپر جلوی خودروی شما با سپر عقب خودروی جلویی در یک راستا قرار بگیرد، به عقب رفتن ادامه دهید. حالا بایستید و فرمان خود را کاملاً به سمت راست بچرخانید.

به دنده عقب رفتن ادامه دهید تا پلاک خودروی جلویی در مرکز شیشه جلو ظاهر شود. اکنون دوباره فرمان را صاف کرده و به عقب راندن ادامه دهید تا زمانی که از فاصله بین هر دو خودرو راضی باشید. با استفاده از این تکنیک، ماشین خود را به داخل فضای محل پارک حرکت داده و به طور همزمان آن را صاف می کنید.

هنگام پارک دوبل، سعی کنید جلوی اتومبیل خود را با عجله به داخل فضا منتقل نکنید. اگر این کار را انجام دهید، با خطر برخورد و آسیب رساندن به خودروی مقابل مواجه خواهید شد.

اگر لاستیک عقب شما به حاشیه رسید، شما بیش از حد دنده عقب رفته اید، بنابراین از حالت دنده عقب خارج شده، به جلو حرکت کنید و روند کار را دوباره شروع کنید.

نکته اصلی:

اگر هنوز با نحوه پارک دوبل مشکل دارید، بهتر است از یکی از دوستانتان بخواهید شما را راهنمایی کند. بهتر است همیشه شخصی در خارج از وسیله نقلیه باشد تا به شما در مسیریابی کمک کند. اگر شخصی در ماشین هست، از او بخواهید پیاده شود و به شما کمک کند. اینکه شخصی در حاشیه خیابان فاصله را به شما نشان دهد، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

مرحله 4: ماشین خود را در فضای پارک تغییر دهید.

اکنون که با موفقیت در فضای پارک قرار گرفتید، ممکن است هنوز مجبور باشید برای اطمینان از موازی بودن ماشینتان با حاشیه پیاده ‌رو، دوباره تغییر مکان دهید. اگر هنوز پشت سرتان جا دارید، به دنده عقب ادامه دهید تا ماشین کمی عقب تر برود. سپس، دنده را عوض کنید، فرمان را در جهت حاشیه حرکت دهید و به آرامی به جلو برانید، ماشین را همانطور که به سمت جلو حرکت می کنید صاف کنید. این روند را تا زمانی که از موقعیت ماشین خود راضی باشید تکرار کنید.

حرکت به سمت عقب
حرکت به سمت عقب

قرار دادن خودرو در فضاهای کوچکتر می تواند کمی مشکل تر باشد و ممکن است برای نزدیک کردن قسمت جلویی خودرو به جایی که می خواهید مشکل داشته باشید. در نهایت، مطمئن شوید که پارک به درستی انجام شده و فضای کافی برای حرکت ماشین به سمت جلو و عقب وجود دارد.

روش سوم

نکاتی که باید برای پارک دوبل در نظر بگیرید.

  • چراغ راهنمای خود را روشن کنید تا نشان دهد که در حال پارک کردن هستید.
  • فرمان خود را به سمت راست بچرخانید، سپس به آرامی به سمت عقب حرکت کنید.
  • هنگامی که لاستیک عقب حدود 46 سانتی متر از حاشیه قرار گرفت، چرخ را صاف کنید، سپس دنده عقب بروید.
  • قبل از اینکه ماشین خود را پارک کنید، در صورت نیاز، برای تنظیم به جلو برانید.

1. سعی کنید محل پارکی که انتخاب می کنید کمی بزرگتر از طول خودرویتان باشد.

به دنبال فضایی باشید که فضای کافی برای بیرون آمدن از محل پارک را نیز داشته باشید.

هنگامی که در پارک دوبل خبره شوید، ممکن است بتوانید در فضاهای تنگ تر نیز پارک کنید، اما در ابتدا بهتر است از جاهایی که حدودا 2 متر فضای اضافی دارند شروع کنید. فضا باید حداقل 1 متر بزرگتر از طول وسیله نقلیه شما باشد.

سعی کنید محل پارکی که انتخاب می کنید کمی بزرگتر از طول خودرویتان باشد.
  • اگر قبلاً هرگز به صورت موازی پارک نکرده‌اید، از سطل‌ها یا مخروط‌های پلاستیکی استفاده کنید و پارک دوبل را بین آنها تمرین کنید.
  • همیشه از ایمنی و قانونی بودن محل پارک از قبل مطمئن شوید.

2. کنار ماشین جلویی قرار بگیرید.

تا جایی که ممکن است به خودروی جلویی نزدیک شوید تا شروع به پارک کنید.

به آرامی ترمز کنید، سپس چراغ راهنمای سمت راست خود را روشن کنید تا نشان دهد که قصد پارک دارید. خودروی خود را در کنار خودروی جلویی به سمت بالا حرکت دهید، زمانی که سپر عقب خودروی شما با سپر عقب خودروی کناری تراز شد توقف کنید. حدود 0.61 متر فضا بین ماشینتان و ماشین کنارتان در نظر بگیرید.

کنار ماشین جلویی قرار بگیرید.
  • در بیشتر موارد، در سمت راست خیابان جا برای پارک دوبل خواهید داشت، به همین دلیل است که باید از چراغ راهنمای سمت راست خود استفاده کنید. اگر در سمت چپ خیابان پارک می‌کنید، به جای چراغ راهنمای سمت راست از چراغ راهنمای سمت چپ استفاده کنید.

3. در حالی که فرمان را به سمت راست می‌چرخانید، به عقب برانید.

دنده را روی دنده عقب تنظیم کنید، سپس چرخ ماشین را هنگام شروع به دنده عقب بچرخانید.

اطمینان حاصل کنید که پشت سرتان ماشین یا عابری وجود ندارد. از روی شانه به اطراف خود نگاه کنید. هنگامی که ماشین صاف شد و پشت خودروی کناری درست در کنار شما قرار گرفت، فرمان را به سرعت و به طور یکنواخت به سمت محل مورد نظر بچرخانید تا زمانی که وسیله نقلیه شما در هنگام ورود به محل پارک زاویه 45 درجه داشته باشد.

در حالی که فرمان را به سمت راست می‌چرخانید، به عقب برانید.
  • از نظر مفهومی، تصور کنید که فرمان را در جهتی که می‌خواهید پشت ماشین حرکت کند، حرکت دهید.
  • سعی کنید خیلی زود جلوی وسیله نقلیه خود را به داخل فضای پارک نبرید، زیرا ممکن است به وسیله نقلیه جلویی خود برخورد کنید.

4. هنگامی که ماشین تا حدود زیادی در محل پارک قرار گرفت، چرخ را صاف کنید.

هنگامی که لاستیک عقب شما حدود 46 سانتی متر با حاشیه فاصله پیدا کرد، چرخ ماشین را بچرخانید.

هنگامی که قسمت عقب وسیله نقلیه شما تا حدود زیادی در فضای مورد نظر قرار گرفت و همچنان به آرامی به سمت عقب حرکت می کنید، فرمان را به سمت خیابان برگردانید. این کار را زمانی انجام دهید که سپر جلوی شما در کنار سپر عقب خودروی جلویی قرار دارد. این مانور نهایی وسیله نقلیه را به داخل فضا حرکت می دهد و همزمان ماشین را صاف می کند.

هنگامی که ماشین تا حدود زیادی در محل پارک قرار گرفت، چرخ را صاف کنید.

یکی دیگر از نشانه ها برای شروع چرخاندن چرخ به سمت دیگر زمانی است که پلاک خودروی جلویی در مرکز شیشه جلوی شما قرار دارد.

5. در صورت نیاز به سمت جلو برانید.

ماشین خود را در فضای بین 2 ماشین قرار دهید.

هنگامی که بین دو خودرو قرار گرفتید و قبل از اینکه دقیقاً در مرکز قرار بگیرید، باید کمی خودرو را تنظیم کنید و خودرو را به جلو و عقب برانید تا تقریبا یک فضای برابر در جلو و پشت خودروی شما وجود داشته باشد.

در صورت نیاز به سمت جلو برانید.
  • به یاد داشته باشید، در این مرحله همچنان دنده را روی دنده عقب قرار دهید.
  • فضای کافی در جلو و پشت ماشین خود بگذارید تا در صورت نیاز خودروهای اطرافتان بتوانند از آن فضا خارج شوند.

6. اگر فاصله کافی برای خروج خودروهای دیگر از محل پارک وجود نداشت دوباره پارک دوبل را انجام دهید.

از محل خارج شده و در صورت نیاز دوباره به داخل برگردید.

اگر در پارک دوبل تازه وارد هستید، ممکن است مجبور شوید این کار را چند بار امتحان کنید. چراغ راهنما را روشن کنید، مطمئن شوید کسی پشت سرتان نیست و دوباره در کنار خودروی جلویی قرار بگیرید.

  • از آینه دید عقب و آینه بغل استفاده کنید و قبل از اینکه دوباره بیرون بیایید، صندلی خود را بچرخانید تا سه بار بررسی کنید که خودرویی نیامده است.
از محل خارج شده و در صورت نیاز دوباره به داخل برگردید.
از محل خارج شده و در صورت نیاز دوباره به داخل برگردید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش