آموزش گام به گام موتور سواری مبتدی و حرفه ای

3.8
(1162)

در این مطلب به آموزش کامل موتور سواری می پردازیم. موتورسیکلت وسیله نقلیه هیجان‌انگیزی است که به شما این امکان را می‌دهد که جاده آزاد را با آن تجربه کنید. بااین‌حال، بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه موتور سواری کنید. شما باید یک دوره ایمنی موتورسیکلت را طی کرده و در صورت نیاز در منطقه خود گواهینامه موتورسواری را دریافت کنید.

قبل از شروع رانندگی، وسایل ایمنی را خریداری کرده و با نحوه برخورد با موتورسیکلت خود آشنا شوید. باکمی وقت و تمرین، شما آماده خواهید بود تا با موتورسیکلت خود سفر کنید! با ما همراه باشید تا آموزش موتور سواری را با هم یاد بگیریم. با کیان باتری همراه باشید.

 چگونه موتور سواری یاد بگیریم
چگونه موتور سواری یاد بگیریم

آموزش موتور سواری مبتدی

بهترین راه برای یادگیری نحوه صحیح سوارکاری به روشی ایمن و کنترل شده است. همیشه ابتدا ایمنی را تمرین کنید و مطمئن باشید که برای نوع سواری که دارید وسایل ایمنی مناسبی در اختیار دارید. افراد مبتدی می توانند در دوره های ایمنی موتور سیکلت ثبت نام کنند که ابزار مناسبی برای سوارکاری مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

  1. ثبت‌نام در یک دوره ایمنی موتورسیکلت

به‌صورت آنلاین جستجو کنید تا یک دوره آموزش رانندگی در نزدیکی خود پیدا کنید تا بتوانید اصول کار و کنترل موتورسیکلت را بیاموزید. این کلاس‌ها به‌طورمعمول یک بخش ایمنی در کلاس و یک قسمت عملی را ارائه می‌دهند. برخی از کلاس‌ها دارای موتورسیکلت‌هایی هستند که می‌توانید سوار یکی از آنها شوید.

در صورت نیاز به گواهینامه موتورسیکلت در منطقه خود، کلاس‌های گواهی‌نامه را بررسی کنید. این کلاس‌ها چند روز بیشتر از یک کلاس بدون مجوز طول می‌کشند؛ اما شما پس از پایان، مجوزهای مناسب دریافت خواهید کرد.

قوانین رانندگی موتورسیکلت بسته به مکان زندگی شما متفاوت است. برای تعیین پیش‌نیازهای لازم برای دریافت مجوز با بخش محلی خود در زمینهٔ وسایل نقلیه مشورت کنید. در ایران، برای گرفتن مجوز، شما باید 18 سال داشته باشید. در غیر این صورت، شما باید تحت نظارت یک مدرس دارای مجوز باشید.

 چگونه برای اولین بار موتور برانیم
چگونه برای اولین بار موتور برانیم
  1. در صورت لزوم امتحان کتبی و آزمون بینایی بدهید

زمان آزمون را برای بهترین زمان ممکن برنامه‌ریزی کنید. آزمون کتبی مفاهیم اساسی و قوانین جاده را پوشش می‌دهد، درحالی‌که آزمون بینایی مشخص می‌کند که آیا بدون عینک می‌توانید رانندگی کنید یا نه. قبل از امتحان عملی موتورسیکلت، باید ابتدا امتحان کتبی را بگذرانید.

برای دریافت گواهی‌نامه شما امتحانات کتبی و عملی لازم است. سؤالات مربوط به امتحان کتبی شامل اطلاعات ایمنی، تکنیک های سواری و نحوه عملکرد موتورسیکلت شما است. شما باید با نحوه کار موتورسیکلت و قوانین منطقه برای سوارشدن به موتورسیکلت آشنا شوید. یک نسخه از کتابچه راهنمای موتورسیکلت خود را بخوانید تا خود را با نکات ایمنی، قوانین و مقررات آشنا شوید.

برای یافتن آزمون‌های عملی آنلاین برای امتحان کتبی به وب‌سایت شرکت تولید کننده موتورسیکلت خود بروید.

  1. برای گرفتن گواهی‌نامه، آزمون را بگذرانید

زمان آزمون وسایل نقلیه موتوری خود را برنامه‌ریزی کنید. تمام مراحل احتیاطی را که قبلاً آموخته‌اید را بگذرانید. پس از گذراندن امتحان، می‌توانید هزینه ثبت‌نام برای گواهی‌نامه خود را بپردازید.

امتحان عملی موتورسیکلت شامل مشخص شدن محل کنترل موتور شما و همچنین سوارشدن آهسته در یک دایره و الگوی مارپیچ است. قبل از امتحان حتماً این فن‌ها را تمرین کنید. در طول امتحان، حواستان به اطراف خود باشد و همیشه زیر حد مجاز سرعت حرکت کنید.

بسته به موقعیت مکانی شما، این کار را می‌توانید در بخش وسایل نقلیه موتوری یا با یک گواهینامه شخص ثالث انجام دهید. در ایالات‌متحده، اگر کمتر از 16 سال دارید برای دریافت گواهی‌نامه خود باید گواهی راهنمایی را 12 ماه نگه‌دارید.

  1. موتورسیکلت خود را ثبت کنید

به‌منظور ثبت موتور خود به بخش محلی وسایل نقلیه موتور خود مراجعه کنید. شما باید اسم خود را برای موتورسیکلت خود ثبت کنید و همچنین پرداخت هزینه لازم را انجام دهید. ضمن ثبت موتورسیکلت خود، سایر مشخصات موردنیاز خود را به‌صورت آنلاین بررسی کنید.

اگر آن را از نمایندگی یا یک فروشگاه خصوصی خریداری کرده باشید، ممکن است روش ثبت‌نام در منطقه شما متفاوت باشد. مقررات محلی خود را به‌صورت آنلاین بررسی کنید.

  1. موتورسیکلت خود بیمه کنید

برای اینکه به‌طور قانونی در برخی مناطق رانندگی کنید، باید بیمه داشته باشید. برای مطلع شدن از اینکه آیا به بیمه احتیاج دارید، با آیین‌نامه محلی خود بررسی کنید. اگر چنین است، با ارائه‌دهنده بیمه فعلی خود صحبت کنید تا ببینید که آیا آن‌ها گزینه‌ای برای موتورسیکلت دارند یا خیر.

  1. موتورسیکلت خود را برسی کنید که آیا در شرایط رانندگی است یا خیر.

 چگونه موتور سواری کنیم
چگونه موتور سواری کنیم

فشار هوای لاستیک موتور خود را با فشارسنج موتور بررسی کنید و در صورت کم بودن آن‌ها را پرکنید. به سطح مایع و روغن ترمز خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها به‌درستی پرشده‌اند. برای چک کردن لنت و زنجیره‌های ترمز خود، مطمئن شوید که آن‌ها فرسوده یا زنگ‌زده نمی‌شوند. اگر چیزی در موتورسیکلت شما اشتباه است، سوار آن نشوید.

چراغ‌های خود را روشن کنید تا مطمئن شوید که هیچ‌کدام از لامپ‌ها سوخته نیستند.

بیشتر بدانید: راهنمای نگهداری صحیح از موتورسیکلت

لباس مناسب موتورسواری

مراحل آموزش موتور سواری
مراحل آموزش موتور سواری
  1. خرید کلاه ایمنی

آسیب‌دیدگی براثر حوادث جدی، برای موتورسواران خطرناک و کشنده است و کلاه ایمنی می‌تواند خطر آسیب را تا حد زیادی کاهش دهد. یک کلاه ایمنی با پوشش کامل پیدا کنید که دارای یک دیدگاهی باشد که دید شمارا محدود نمی‌کند تا بتوانید از محیط اطراف خودآگاه باشید.

اطمینان حاصل کنید که کلاه محکم در اطراف سر شما قرار می‌گیرد تا سر شما ایمن بماند. به دنبال برچسب وزارت حمل‌ونقل (DOT) یا کمیسیون اروپایی (ECE) باشید تا ببینید که آیا کلاه ایمنی شرایط لازم برای سواری ایمن را برآورده می‌کند یا خیر.

در هنگام کم بودن دید یا شب‌هنگام سوارشدن، کلاه ایمنی باروکش رنگی نپوشید. کلاه ایمنی معمولاً دارای سیستم تهویه است بنابراین سر شما در هوای گرم خنک خواهد ماند. نیازی نیست که در همه مکان‌ها هنگام سوارشدن، کلاه ایمنی بپوشید. برای اطلاع، قوانین محلی خود بررسی کنید.

  1. یک ژاکت کتانی از جنس محکم بپوشید

کاپشن‌های ساخته‌شده از چرم یا یک ماده مصنوعی قوی، بهترین کار را برای بیشترین محافظت انجام می‌دهند. کاپشن‌هایی با زره‌های سبک‌وزن را بر روی شانه‌ها و آرنج‌های خود بپوشانید تا در صورت تصادف در معرض آسیب‌دیدگی قرار نگیرید.

یک ژاکت پیدا کنید که دارای پارچه بازتاب‌کننده نور باشد، بنابراین برای رانندگان دیگر قابل‌مشاهده‌تر خواهید بود. اگر نمی‌توانید یک ژاکت را که در آن دوخته‌شده است پیدا کنید، از نوار بازتابی در قسمت جلویی، پشتی و بازوهای ژاکت خود استفاده کنید.

  1. از شلوارهای بلند استفاده کنید تا از پاهای خود محافظت کنید

در صورت سقوط، شلوار از پای شما محافظت می‌کند. برای داشتن بهترین محافظت هنگام سوارشدن بر موتورسیکلت خود، یک جنس ضخیم‌تر مانند جین بپوشید. برای محافظت از شلوار، شلوارهای چرمی را روی شلوار خود بپوشید.

  1. چکمه و دستکش را انتخاب کنید

چکمه‌هایی باپاشنه‌های کوتاه بگیرید تا در هیچ سطحی گیر نکنند. مطمئن شوید که دستکش همه انگشتان شمارا پوشانده است و چکمه‌ها بالای مچ پا هستند. یک ماده بدون لغزش را که از دوام بالایی برخوردار باشد مانند چرم پیدا کنید که نگه‌داشتن فرمون موتورسیکلت خود را در هر شرایط آب و هوایی آسان‌تر می‌کند.

بندهای داخل چکمه خود را ببندید تا آن‌ها به هر چیزی آویزان نشوند و گیر نکنند. دستکش نه‌تنها هنگام سوارشدن یا هنگام تصادف از دستان شما محافظت می‌کند بلکه به جلوگیری از خشک شدن پوست شما نیز کمک می‌کند.

آموزش گام به گام رانندگی با موتورسیکلت

برای آموزش موتور سواری باید دوره آموزش رانندگی موتورسیکلت را گذرانده و با قطعات مختلف یک موتورسیکلت باید آشنا باشید. آشنایی با این قطعات نیز بخشی از اصول آموزش موتور سواری است.

آشنایی با قطعات موتورسیکلت

یادگیری کنترل های اولیه موتور سواری
یادگیری کنترل های اولیه موتور سواری
  • کلاچ دستی: در هندلبار سمت چپ قرار دارد و وظیفه آن خلاص کردن نیروی چرخ عقب هنگام تغییر دنده.
  • تغییردهنده دنده: معمولا در کنار پای چپ قرار دارد و  وظیفه آن کم و زیاد کردن دنده در هنگام کشیدن  اهرم کلاچ
  • گاز: در سمت راست قرار گرفته است
  • ترمز دستی:  در هندلبار سمت راست واقع شده است و اهرمی است که چرخ های جلو موتور را متوقف می کند
  • اهرم سمت راست نزدیک پا: ترمز عقب را به کار می اندازد.

به طور خلاصه سمت راست موتور، گاز و ترمز و در سمت چپ موتور، دنده ها واقع شده است.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره موتور سیکلت و آشنایی با اجزای آن

مرحله اول موتورسواری: نحوه صحیح سوار شدن بر موتور

اولین قدم برای آموزش موتورسواری این است که ابتدا بتوانید درست روی آن بنشینید و آن را کنترل کنید. برای اینکه بتوانید سوار موتور شوید باید ابتدا  در سمت چپ موتور قرار بگیرید. هندل چپ را با دست بگیرید و پای راست خود را روی ترک موتور قرار دهید. اکنون هر دو پا را محکم روی زمین قرار دهید.

آرنج ها باید هنگام گرفتن هندل اندکی خم شوند و همچنین برای عدم افتادن موتور باید پاها به راحتی روی زمین قرار گیرد. و همچنین باید بتوانید بدون اینکه پاها را از روی جاپایی  بردارید پدال تعویض دنده را به کار بیندازید.

 آموزش موتور سواری مبتدی
آموزش موتور سواری مبتدی

مرحله دوم موتورسواری: نحوه استارت زدن

در همه موتورها وسیله ای برای استارت وجود دارد که با مدرن شدن موتورها محل و نحوه کار با آن عوض شده اما وظیفه آن تغییری نکرده است. در موتورهای قدیمی استارت مانند یک پدال زیر پای راست قرار می گرفت و موتور سوار بعد از آموزش های موتورسواری و برای اقدام به روشن کردن موتور مجبور بود با پا استارت بزند که به مرور با پیشرفت تکنولوژی، این عمل از جای پا به روی گردن موتور انتقال یافته است و دکمه ای به نام استارت نیز در دسته فرمان جاگذاری شده است.

البته ذکر این نکته ضروری است که با پیشرفت تکنولوژی موتورها، نحوه آموزش موتورسواری و اصول آموزش رانندگی با موتورسیکلت نیز به مرور زمان به روز شده است.

بعد از استارت زدن برای شروع به حرکت مانند نحوه آموزش موتورسواری در قسمت کلاچ عمل کرده و شروع به حرکت می نماییم. فقط اولین دنده همیشه یک باید باشد و به مرور شماره دنده افزایش یابد.

مرحله سوم موتورسواری: نحوه کلاچ گیری و تعویض دنده

 آموزش دنده عوض کردن موتور
آموزش دنده عوض کردن موتور سیکلت

کلاچ که به زبان محاوره ای به آن کلاج نیز گفته می شود، وسیله ای برای قطع کردن یا وصل کردن ارتباط موتور با جعبه دنده در هنگام حرکت موتورسیکلت می باشد. گرفتن کلاچ باعث میشود که ارتباط موتور با جعبه دنده قطع شود، بدون آنکه موتور خاموش شود و شما می توانید در این لحظه دنده را عوض کنید.

  • برای روشن کردن و شروع حرکت در آموزش موتور سواری ابتدا کلاچ را گرفته و استارت بزنید.
  • بعد از اینکه موتور روشن شد، به کمک پای چپ دنده را روی یک قرار دهید. آخرین دنده یک است. دقت نمایید که آموزش موتورسواری را اصولی یاد بگیرید.
  • از مرحله آموزش رانندگی با موتورسیکلت که در بند قبل به آن اشاره شد، همیشه به یاد داشته باشید که برای تعویض دنده در هنگام حرکت حتما باید ابتدا کلاچ را بگیرید.
  • نکته دوم از آموزش موتور سواری در این مرحله این است که دقت نمایید هنگام گرفتن کلاچ، از فشار گاز نیز کم کنید تا موتور تلو تلو نخورد. این مرحله از آموزش موتورسواری را درست بخاطر بسپارید.
  • شما برای تعویض دنده ابتدا کلاچ گرفتید و سپس فشار گاز را کم کردید و در آخر دنده را عوض کردید، حال برای حرکت ابتدا کمی فشار گاز را بیشتر کنید و سپس کلاج را رها کرده و حرکت کنید.
  • نکته این مرحله از آموزش موتور سواری هم در این است که افزایش فشار گاز باعث انتقال فرمان تعویض دنده و رها کردن کلاچ نیز باعث درگیر شدن چرخ عقب و در نتیجه حرکت موتور می شود.

مرحله چهارم موتورسواری: نحوه شروع کار با موتورسیکلت

طبق اصول اولیه کار با وسایل نقلیه ای که با سوخت فسیلی کار می کنند و همچنین اصول اصلی آموزش موتورسواری و آموزش رانندگی با موتورسیکلت، بعد از استارت زدن اجزای موتور برای گرم شدن و به عبارتی سر ذوق آمدن، ۴ تا ۵ دقیقه باید به حالت روشن باقی بماند.

نکته دیگری از اصول آموزش موتورسواری که ایجاب می کند حتما ذکر شود، این است که حتما در آغاز کار چند بار کلاچ را گرفته و رها کنید تا دستتان کامل با آن مچ شود.

بعبارتی این مرحله از آموزش موتورسواری را می توان قلق گیری کلاچ نامید. حتما در حین انجام این مرحله از آموزش رانندگی با موتورسیکلت، پاها روی زمین بماند و کم کم تا پاشنه بلند شده و دوباره تکرار شود تا این حرکت بطور کامل در ذهن شما نهادینه شود.

 طریقه روشن کردن موتور
طریقه روشن کردن موتور

مرحله پنجم موتورسواری: آمادگی برای حرکت

بعد از تمرین و قلق گیری کلاچ و گاز حالا نوبت به حرکت و تمرین آن است. آموزش موتورسواری در عین اینکه پیچیده به نظر می رسد، بسیار ساده است، فقط به تمرین و البته دقت کامل به اصول آموزش موتورسواری دارد.

قبل از رفتن سراغ آموزش حرکت از اصول آموزش موتورسواری چند نکته را که باید به آنها دقت شود را با هم مرور می کنیم. اول آنکه همیشه بعد از نشستن روی موتور، البته طبق اصل نشستن از اصول آموزش موتورسواری، همیشه جک موتور را چک کنید.

مبادا جک در جای خود قرار نگرفته باشد. نکته دوم در مورد نحوه کار با کلاج و گاز است. توجه به این نکته در استفاده از این دو وسیله در هنگام آموزش رانندگی با موتورسیکلت ضروری است. با این دو وسیله باید به نرمی و آهستگی رفتار کرد. هم گاز و هم کلاج در هنگام استفاده باید به آرامی کم و زیاد شوند. این دو نکته از اصول آموزش موتورسواری را به دقت به خاطر بسپارید.

حال شما آماده حرکت هستید. با رعایت همه نکات آموزش موتورسواری و با شروع از دنده یک در یک خط مستقیم حرکت کنید. البته توجه داشته باشید تا زمانی که موتور شروع به حرکت نکرده باشد، پای خود را از روی زمین برندارید.

در واقع آخرین تلاش شما برای حفظ تعادل خود پای شماست که بعد از شروع حرکت، البته بطور آهسته، از روی زمین برداشته و بر روی جا پایی قرار می گیرد. به همین ترتیب بعد از ایستادن نیز اولین حرکت شما برای حفظ تعادلتان گذاشتن پایتان روی زمین باید باشد.

مرحله ششم موتور سواری: حرکت و تمرین تعویض دنده و سرعت گیری

چند با با رعایت اصول آموزش موتور سواری اقدام به حرکت در مسیر مستقیم نموده و از حرکت بایستید. ترمزها را امتحان کنید. تغییر دنده با رعایت اصل نحوه کلاج گیری از اصول آموزش موتورسواری را تمرین کنید. قبل از ترمز کردن هم لازم است از کلاج استفاده کنید.

با تمرین و حرکت و توقف کم کم تمام اصول آموزش موتور سواری را تمرین کرده و به مرور با سر و صدای موتور خود را آشنا شوید. این یک اصل در آموزش موتورسواری است که موتور با میزان صدایی که از خود خارج می کند با راننده صحبت می کند. چه موقع زمان تعویض دنده است، چه به بالا و چه به پایین، چه زمانی باید ترمزها را کامل بکشید و چه زمانی باید گاز دهید.

همه اینها را با صدای موتور باید متوجه شوید. صبور باشید و نترسید. کار بسیار ساده ای است. شما فقط کافیست اصول آموزش موتورسواری را به دقت فراگرفته و آنها را تمرین کنید. بقیه موارد به مرور به خودی خود در ذهن شما تداعی خواهد شد. صدای ایجاد شده توسط موتور در هنگام تغییر دنده چه از بالا به پایین و چه برعکس تغییر می کند. این تغییر صدا ناشی از عوض شدن دور موتور در هنگام حرکت است.

دقت کنید که تغییر دنده در موتور بصورت توالی صورت می گیرد. یعنی شما بلافاصله از دنده ۴ نمی توانید به دنده یک تغییر دنده دهید. بلکه به ترتیب از ۴ به ۳ و سپس به ۲ و در نهایت به ۱٫ در هنگام تغییر دنده طبق آموزش کلاچ گیری از اصول آموزش موتورسواری باید کلاچ بگیرید.

نحوه کلاچ گرفتن و زمان قلق دقیق آن نیز به مرور دستتان خواهد آمد. با کلاچ گیری مقاومت اندکی در موتور پیش می آید که به آن منطقه اصطکاک نیز گفته می شود.

منطقه اصطکاک امکان انتقال نیرو از موتور به چرخ جلو را فراهم می کند. حال با فراگرفتن این نکته باید نحوه تغییر دنده را حین آموزش موتورسواری تمرین کنید. این قسمت از آموزش موتورسواری به تمرین زیادی نیاز دارد تا دست و پا و ذهن در آن کاملا با هم هماهنگ شده و بموقع عمل کنند.

به یاد داشته باشید که افزایش دور موتور با افزایش گاز موتور و کاهش دور موتور آن با ترمز گرفتن انجام می شود. پس هنگام افزایش دنده که طبق آموزش موتورسواری بصورت توالی صورت می گیرد، بعد از هر کلاچ و تغییر دنده، نیاز به گاز دادن دارید و برای کاهش دور موتور و در واقع کاهش دنده، بعد از هر بار کلاچ گرفتن و کاهش دنده باید به ترمز نیاز دارید.

دقت کنید که برای ایستادن و توقف کردن حتما دنده را تا دنده ۲ باید پایین بیاورید. همیشه هم بعد از توقف کامل با توجه به اینکه شروع حرکت با دنده یک همراه است، دنده را به یک کاهش دهید.

مرحله هفتم موتورسواری: آموزش پیچیدن و دور زدن با موتور

 آموزش پیچیدن با موتور
آموزش پیچیدن با موتور

شما برای موفقیت در یادگیری موتورسواری باید روی آموزش موتور سواری تمرکز کرده و با دقت موارد آموزش رانندگی با موتورسیکلت را تمرین کنید تا کامل به آنها مسلط شوید.

برای دور زدن در هنگام آموزش موتورسواری باید بسیار دقت کنید تا حادثه ای برای شما رخ ندهد. در هنگام دور زدن هم گاز و هم ترمز باید کاملا رها شوند و هیچکدام نباید استفاده شوند.

با توجه به عدم استفاده از گاز در هنگام دور زدن، باید قبل از دور زدن سرعت به حداقل مقداری رسیده باشد که به مرور این سرعت را خود به خود احساس خواهید کرد.

بدترین اشتباه در هنگام دور زدن نگاه کردن به پایین، به پدال ها، به فرمان جلوی موتور یا به موانع دور و بر پیچ می باشد. وقتی نگاه شما از مسیر حرکتتان منحرف می شود، دیگر حواستان به مسیر چرخ جلو یا همان فرمان موتور نخواهد بود و با تغییر جهت نگاه شما، بصورت ناخودآگاه فرمان هم به سمت نگاه شما می چرخد.

جزئیات دقیق آموزش موتور سواری اینجا خود را نشان می دهد. شما دیگر یک مبتدی نیستید، بلکه در انتهای دوره آموزش موتور سواری قرار دارید، پس حواس خود را جمع کنید و به مسیر حرکت موتور نگاه کنید. چشمانتان همراه با پیچ جاده بپیچد و زمانی که پیچ به پایان می رسد، مانند حرکت مستقیم به مسیر جلو چشم بدوزید.

بدن خود و موتور را هنگام پیچیدن به سمتی که می پیچید، متمایل نمایید تا تعادل موتور به هم نخورد و بعد از پایان پیچ و مستقیم شدن تقریبی مسیر، کمی گاز دهید تا موتور دوباره کمی سرعت گرفته و تعادل خود را از دست ندهد.

آموزش دور زدن با موتور سیکلت
آموزش دور زدن با موتور سیکلت

مرحله هشتم موتورسواری:نحوه صحیح کاهش سرعت و توقف کردن

ترمز هم مانند گاز و کلاچ باید به آرامی گرفته شود. در قسمت های قبل اشاراتی به این قسمت از آموزش موتورسواری نمودیم. دقت کنید که این بخش از آموزش رانندگی با موتورسیکلت بسیار مهم بوده و نیاز به دقت بیشتر از قبل دارد.

ترمز گرفتن یک امر مرحله ای می باشد که باید با یک ریتم خاص و زمانبندی دقیق انجام گیرد. همانطور که در بخش های قبلی آموزش موتورسواری بیان کردیم، تغییر دنده در بصورت متوالی است.

پس برای ترمز کردن حتما نیاز به تغییر دنده و کاهش آن دارید. مطابق قبل کم کم دنده را کاهش دهید. به هیچ وجه بصورت ناگهانی ترمز نکنید و ناگهانی پدال ترمز را تا انتها فشار ندهید. بلکه کم کم سرعت را کم کرده و دنده را کاهش دهید.

ترتیب ترمز گرفتن هنگام موتورسواری بدین صورت است که اول ترمز جلو و سپس بعد از کاهش سرعت ترمز عقب را فشار دهید. وقتی به دنده ۲ رسیدید، شما اجازه توقف کامل را دارید و می توانید روی پدال های ترمز البته بصورت آهسته و نه ناگهانی فشار وارد کنید. بعد از ترمز نیز برای حفظ تعادل ابتدا پای چپ و بعد از توقف کامل پای راستتان را نیز روی زمین قرار دهید.

دقت داشته باشید که عدم رعایت دقیق این قسمت از آموزش موتورسواری علاوه بر احتمال آسیب دیدگی برای شخص موتور سوار امکان آسیب رساندن به اجزا موتور از قبیل جعبه دنده را نیز دارد.

زمانی که در یک موقعیت اضطراری قرار می گیرید و لازم است اقدام به ترمز گیری موتور سیکلت نمایید، باید این مسئله را به خاطر داشته باشید که دانستن روش درست ترمزگیری می تواند شما را از هر نوع خطری ایمن نماید.

به طور خلاصه چگونه موتور سواری حرفه ای کنیم؟

1- سوار موتورسیکلت خود شوید!

 آموزش موتور سواری حرفه ای
آموزش موتور سواری حرفه ای

موتور خود را از سمت چپ ببندید و روی فرمان سمت چپ نگه‌دارید. هر دوپایتان را روی زمین صاف کنید و در صندلی موتور خود بنشینید.

2- موتور خود را روشن کرده و بگذارید حدود 1 دقیقه کار کند!

آموزش رانندگی با موتورسیکلت
آموزش رانندگی با موتورسیکلت

کلید را به‌گونه‌ای بچرخانید که روشن شود و سوئیچ را بر روی فرمان سمت راست خود روشن کنید. قبل از زدن دکمه که معمولاً در زیر سوئیچ است، کلاچ را نگه‌دارید و بگذارید موتور روشن باشد تا هنگام موتورسواری گرم باشد و به‌درستی کار کند.

همیشه روی داشبورد موتورسیکلت خود به مقیاس سنج نگاه کنید تا از خنثی بودن آن اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، دنده را هنگام نگه‌داشتن کلاچ در وضعیت خنثی تنظیم کنید.

اگر کلاچ خود را در هنگام روشن کردن موتورسیکلت خود نگه‌دارید مانع از حرکت موتور در صورت عدم خنثی بودن آن می‌شود.

3- چراغ‌های جلو را روشن نگه‌دارید و از راهنما استفاده کنید!

 آموزش گام به گام موتور سواری
آموزش گام به گام موتور سواری

کنترل‌های چراغ‌های جلو را پیداکرده و راهنماهایی را که معمولاً در فرمان سمت چپ قرار دارند، پیدا کنید. هر وقت در جاده‌های پرجمعیت سوار می‌شوید از آن‌ها استفاده کنید تا رانندگان دیگر بتوانند شمارا ببینند.

اگر موتور شما راهنماهای چرخشی ندارد، باید از راهنماهای دستی استفاده کنید. دست چپ خود را مستقیماً به بیرون بچسبانید تا به‌موازات زمین باشد، کف آن رو به پایین باشد تا چرخش سمت چپ را نشان دهد. آرنج سمت چپ خود را خم‌کنید تا ساعد شما در حالت ۹۰٫ درجه نسبت به بدن شما باشد ) که باید به‌موازات زمین باشد(و مشت خود را ببندید تا یک چرخش از راست داشته باشید.

4- چرخ‌دنده‌ها را حرکت دهید و به‌آرامی موتور خود را سوار شوید!

چرخ‌دنده‌ها را حرکت دهید و به‌آرامی موتور خود را سوار شوید!
چرخ‌دنده‌ها را حرکت دهید و به‌آرامی موتور خود را سوار شوید!÷

پای چپ خود را طوری قرار دهید که پاشنه پا روی پدال باشد و انگشتان پا نزدیک اهرم باشد. کلاچ را به پایین نگه‌دارید و با فشار دادن به پایین با پای چپ خود، به دنده اول تغییر دهید. موتور شما بدون فشار دادن گاز به‌محض اینکه کلاچ را به‌آرامی آزاد می‌کنید، به‌تنهایی حرکت می‌کند. تمرین خود را حفظ کنید تا تعادل خود را با سرعت کم پیش ببرید. در صورت از دست دادن کنترل، دست خود را روی ترمز نگه‌دارید.

اگر در یک قسمت جدا از جاده یا یک پارکینگ که دارای ترافیک کمی است تمرین کنید، لازم نیست نگران سایر رانندگان باشید. اگر خیلی سریع کلاچ‌ها را رها کنید، ممکن است موتور را بکشید. اگر این اتفاق افتاد، به حالت خاموش برگردید و موتور خود را دوباره روشن کنید.

5- کلاچ را فشار داده و دنده‌ها را با پای چپ خود تغییر دهید!

کلاچ را فشار داده و دنده‌ها را با پای چپ خود تغییر دهید!
کلاچ را فشار داده و دنده‌ها را با پای چپ خود تغییر دهید!

وقتی احساس راحتی بیشتری درحرکت می‌کنید، گاز را بیشتر فشار دهید؛ زیرا کلاچ را آزاد می‌کنید تا سرعت بیشتری پیدا کند. هنگامی‌که بیش از ۵٫ مایل در ساعت بروید، گاز را رها کنید، کلاچ را فشار دهید و دنده را به سمت خلاص به سمت دنده دوم بکشید. هنگامی‌که دنده را به ۲ جابجا کردید، کلاچ را رها کنید و دوباره گاز دهید.

با افزایش سرعت خود، باید به دنده‌های بالاتر بروید. با کاهش سرعت، به دنده پایین بروید. هنگامی‌که کلاچ خود را فشار می‌دهید، حتماً گاز را رها کنید.

با فشار دادن فرمان در طرف مقابل به جلو بچرخانید. به‌جای اینکه مستقیم به جلو نگاه کنید، به مسیری که می‌چرخید نگاه کنید. برای چرخش چپ، فرمان سمت چپ را به سمت خود نزدیک کنید و فرمان راست را به جلو بکشید. برای چرخش راست، فرمان راست را به سمت خود بکشید و چپ را به جلو بکشید.

اگر چرخش را خیلی تیز کنید، باعث افتادن شما می‌شود.

6- کاهش سرعت را تمرین کنید!

کاهش سرعت را تمرین کنید!
کاهش سرعت را تمرین کنید!

هنگامی‌که گاز را آزاد می‌کنید، کلاچ را به‌آرامی بکشید و ترمز جلو را فشار دهید تا کند شود. پای خود را روی ترمز عقب قرار دهید و کمی فشار دهید تا کند شود. پس توقف، پای چپ خود را روی زمین گذاشته و پای راست خود را روی ترمز عقب نگه‌دارید.

اگر سوار شدید، موتور خود را به حالت خنثی قرار دهید. ترمز جلویی را فشار ندهید وگرنه چرخ‌ها خود را قفل کرده و باعث لغزندگی یا تصادف می‌شود.

7- به سمت جاده‌های پرجمعیت‌تر حرکت کنید!

آموزش حرفه ای موتور سواری
آموزش حرفه ای موتور سواری

ازآنجاکه با اصول اولیه سوارشدن و کنترل موتورسیکلت خود احساس راحتی بیشتری می‌کنید، روی جاده‌هایی باکمی شلوغی بیشتر تمرین کنید. در هنگام موتورسواری حواستان به رانندگان دیگر نیز باشد.

پس از تغییر دنده دوم، دیگر نیازی به تغییر دنده اول نیست تا اینکه به یک توقف کامل برسید. رانندگی با موتورسیکلت لذت خود را دارد اما به شرطی که دارای گواهی‌نامه باشید و دوره یادگیری و تمرین آن را گذرانده باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
48 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
کیان
کیان
1 سال پیش

خوب بود چرا نمیگی چجوری به دنده ۳ یا دو بریم دقیق نمیگین انگار همه بلدن

کیان باتری
در جواب  کیان
1 سال پیش

با سلام
تعویض دنده موتور سیکلت دقیقا همانند تعویض دنده خودرو می باشد. کلاچ را گرفته و دنده را تعویض می نمایید.
برای دنده معکوس نیز بایستی شرایط متقابل در خودرو را رعایت نمود.

امینی
امینی
1 سال پیش

سلام
برای خاموش کردن موتور وقتی که داغه چقدر زمان بزاریم؟
من ۱۰ دقیقه گزاشتم خنک بشه ولی همچنان داغ بود
در حالی که بعضی موتور ها دو دقیقه روشن میمونه و خودکار خاموش میشه
میشه راهنمایی کنید-اگه داغ باشه و چند دقیقه روشن بمونه خاموش کردنش ایرادی نداره؟

کیان باتری
در جواب  امینی
1 سال پیش

با سلام
برای خاموش کردن موتور سیکلت نیازی به زمان گذاشتن ندارید.
این موتور سیکلت ها اصطلاحا هوا خنک هستند و پس از خاموش شدن به آرامی سرد خواهند شد.
و این موضوع هیچ آسیبی به موتور سیکلت شما نخواهد رساند.

محمد
محمد
1 سال پیش

توضیحات کامل بود. ممنون

اسحاق
اسحاق
1 سال پیش

سلام من تازه موتور سواری رو یاد گرفتم فقط میخواستم بدونم چطور موتور رو خاموش کنم گفتید که اول سرعت رو کم کنم و کم کم تا دنده ۲ بیام پایین بعد میتونم ترمز رو تا ته بگیرم تا واییسته بعد موتور خود به خود خاموش میشه ؟یا باید کار دیگه ای بگم سوئیچ رو بچرخونم ؟

لیلا
لیلا
1 سال پیش

سلام خسته نباشید میشه آنلاین یاد بدید …من خیلی دوست دارم اینجا یاد بگیرم …ممنون خیلی عالی بودید..

SHADMEHR
SHADMEHR
1 سال پیش

سلام
توضیحاتتون خیلی دقیق و کامل هست.
دم شما گرم🌹

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  SHADMEHR
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال پیش

باسلام
آیا میشه مثلا با دنده ی 2 توقف کامل کرد بدون اینکه موتور خاموش بشه

ابوطالب
ابوطالب
1 سال پیش

واقعا خیلی کامل و عالی بود

مهدی میثاقیان
مهدی میثاقیان
1 سال پیش

سلام
|ترمز جلویی را فشار ندهید وگرنه چرخ ها قفل می‌شوند|
این مطلب رو یکم توضیح میدین؟ دقیقا کی اتفاق می افته
و اینکه من موتور را در حرکت اگر ترمز بگیرم موتور بعد ۷ ثانیه خاموش میشه در حال حرکت،بعد که گاز میدم خودش روشن میشه، بعضی وقتها هم وقتی گاز را ول میکنم و موتور در حرکت خاموش میشه موتور خود به خود ترمز میگیره، چند بار نزدیک بود بخورم زمین ، ببخشید سرتونو درد اوردم

محمد
محمد
1 سال پیش

فقط یه سوال داشتم موقع کم کردن دنده باید کلاج را اشکال ندارد تند ول کنیم یا باید کم کم مثل دنده یک کلاج رو ول کنیم؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام
این موضوع در شرایط مختلف رانندگی متفاوت خواهد بود، اما به صورت کلی هر دوی این روش ها قابل استفاده و درست هستند.
غالبا وقتی که موتور سیکلت شما با سرعت متوسط به بالا در حال حرکت است دیگر نیازی نیست که کلاچ را آرام رها کنید.

123
123
1 سال پیش

سایت شما برای من مفید بود

امیرصالح
امیرصالح
1 سال پیش

سلام بسیار عالی و جامع بود فقط ببخشید گواینانه موتور ۱۵ سال شده است ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیرصالح
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.
خیر 15 سال نشده است.

رویارفعت
رویارفعت
1 سال پیش

سلام عالی بودومفیدسپاسگزارم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  رویارفعت
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

شاهین
شاهین
1 سال پیش

سلام من وقتی کلاچ و بعد ترمز می گیرم موتور خاموش می شه با 5تا سرعت

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  شاهین
1 سال پیش

با سلام
توضیحاتتان کامل نیست. لطفا مشکل موتورسیکلت خود را واضح تر بیان نمائید یا برای رفع مشکل آن به یک متخصص مراجعه نمائید تا مشکل آن را بررسی، عیب یابی و برطرف نماید.
اما شایع ترین دلیل خاموش شدن موتورسیکلت ها، پایین بودن در موتور (پایین بودن سلو) در آنها است.

امیر محمد
امیر محمد
1 سال پیش

بسیار عالی توضیح دادید 🙏🙏

حسین
حسین
1 سال پیش

سلام . امکانش هست در شرایط اضطراری کلاچ رو بگیریم بعد ترمز کنیم در دنده ۴یا ۳ مثلا ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسین
1 سال پیش

با سلام
بله مشکلی نیست و این امکان وجود دارد.
اما اگر پس از کم شدن سرعت کلاچ را بگیرید به کاهش سرعت شما نیز کمک خواهد نمود.

Sahar
Sahar
1 سال پیش

باسلام خدمت شما توضیحات عالی و کامل هستش واقعا سپاس از زحماتتون

reza
reza
2 سال پیش

سلام . چرا نوشته . در هنگام کم بودن دید یا شب‌هنگام سوارشدن، کلاه ایمنی باروکش رنگی نپوشید.

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  reza
1 سال پیش

با سلام درود بر شما می بایستی در انتخاب کلاه ایمنی رنگ آن را نیز در نظر گرفت. رنگ کلاه کاسکت علاوه بر زیبایی ظاهری کاردکرد مهم دیگری دارد که یکی از ویژگی های مهم آن است. کلاه کاسکت های با رنگ روشن و براق در نور کم راحت تر دیده می شوند و خطر برخورد ناخواسته را کاهش می دهند. اما اگر کلاه تیره رنگ دارید بسادگی می توانید با خرید نوارهای شب رنگ چسب دار، کلاه خود را علامت گذاری و قابل دید در نور کم کنید. اینکه در متن بالا اشاره شده است که (در هنگام کم… خواندن ادامه ...

محمد
محمد
2 سال پیش

سلام در آموزش رانندگی در آموزشگاه رانندگی موتور در تهران (تهران موتور)در مورد نحوه دور زدن از کله قندی مربیان هیچگونه آموزشی نمیدهند میخواستم بدانم در مورد عبور از موانع حرکت دستها چگونه باشد تا تعادل بهم نخورد با تشکر

ابولقاسم پیشوایی
ابولقاسم پیشوایی
2 سال پیش

سلام من زیاد موتور سواری بلد نیستم میخوام بدونم وقتی موتور در دنده یک که میخوایم حرکت کنیم حالت نیم کلاج باشه گاز بدین چه اتفاقی میوفته ؟؟ بعد هم چطور تیکاف کنیم ؟. لطفا جواب بدین🙏🙏🙏🙏

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ابولقاسم پیشوایی
2 سال پیش

با سلام
وقتی موتور در حالت دنده یک باشد و کلاچ را به صورت نصفه گرفته و گاز بدهید هیچ اتفاق خاصی به جز گاز هرز خوردن نخواهد داشت، فقط باید مراقب باشید که در این حالت کلاچ را ناگهانی آزاد نکنید زیرا امکان بلند شدن جلوی موتور و بر هم خوردن تعادل و واژگونی شما بسیار زیاد خواهد بود. برای دیگر آموزش های تخصصی موتور سواری حتما باید به کلاس های آموزشی مناسب و مربیان مجرب مراجعه نموده و از تجارب آنها بهره لازم را ببرید.

زهرا قائیدی
زهرا قائیدی
2 سال پیش

عالی

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  زهرا قائیدی
2 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم

Amir
Amir
2 سال پیش

عالی بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Amir
2 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید واقع شده است.

مرتضی عبدالهی
مرتضی عبدالهی
2 سال پیش

عالی بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مرتضی عبدالهی
2 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم. بسیار خرسندیم که این مقاله برای شما مفید واقع شده است.

ادریس
ادریس
2 سال پیش

خیلی خوب و اموزنده و کامل بود تشکر فراوان .❤❤❤

لیلا
لیلا
2 سال پیش

توضیحات بسیار عالی … آموزنده و کامل
خیلی خیلی ممنون .

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  لیلا
2 سال پیش

با سلام
دوست عزیز تشکر از همراهی شما

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش