آموزش تعویض و نصب باتری کامیون

4.8
(123)

باتری های کامیون معمولاً سه تا پنج سال عمر می کنند، به این معنی که اگر هر سه تا چهار سال یک بار کامیون جدید خریداری کنید، ممکن است نیازی به تعویض باتری از کار افتاده نداشته باشید. اما در صورت خرابی باتری، باید باتری را تعویض کنید.

آموزش تعویض باتری کامیون

با این حال، اگر کامیون دست دوم بخرید یا وسیله نقلیه خود را برای مدت طولانی نگه دارید، مطمئناً نیاز به تعویض باتری خواهید داشت. خوشبختانه، تعویض باتری کاری ساده است که می توانید تنها با چند ابزار آن را انجام دهید.

باتری وسیله نقلیه 12 ولتی است که برای روشن کردن موتور ضروری است. همچنین برق را برای سیستم های الکتریکی کامیون مانند چراغ ها، رادیو و شیشه های الکترونیکی تامین می کند. دینام که مانند یک ژنراتور کوچک عمل می کند، باتری را در حین رانندگی پر می کند.

باتری وسایل نقلیه 12 ولتی است
باتری وسایل نقلیه 12 ولتی است

عناصر فلزی داخل باتری با گذشت زمان خورده می شوند و ظرفیت ذخیره سازی باتری نیز شارژ کاهش می یابد. هنگامی که باتری خودرو در وضعیت عالی قرار دارد، همیشه ولتاژ مناسبی را برای تغذیه صحیح سیستم های کامیون فراهم می کند.

مراحل تعویض باتری کامیون

قبل از شروع فرآیند تعویض باتری کامیون، که معمولا حدود 30 دقیقه طول می کشد، موارد زیر را تهیه کنید:

  • باتری کاملا نو
  • ست آچار یا سوکت قابل تنظیم
  • دستکش کار و عینک ایمنی
  • یک قاشق غذاخوری نوشابه مشکی
  • 250 میلی لیتر آب جوش
  • یک مسواک سیمی یا یک مسواک قدیمی
فرآیند تعویض باتری کامیون
فرآیند تعویض باتری کامیون

1. باتری کامیون خود را پیدا کنید.

برخلاف آنچه فکر می کنید، همه باتری های خودرو در زیر کاپوت در محفظه موتور یافت نمی شوند. در صورت پیدا نکردن محل باتری دفترچه راهنمای کامیون را بررسی کنید تا ببینید باتری در کجا قرار دارد. ممکن است در صندوق عقب یا زیر یکی از صندلی های عقب باشد. همچنین ممکن است یک پوشش پلاستیکی محافظ داشته باشد که باید برداشته شود.

2. ترمینال های باتری را جدا کنید.

ترمینال های باتری معمولاً در بالای باتری قرار دارند، اگرچه ممکن است در کنار آن نیز دیده شوند. در قسمت بالای باتری یک کانکتور منفی و یک کانکتور مثبت وجود دارد. ترمینال منفی معمولا مشکی است و علامت منفی (‘-‘) دارد. ترمینال مثبت نیز معمولا قرمز است و علامت مثبت (‘+’) دارد.

برای باز کردن باتری و جلوگیری از تخلیه شارژ آن، ابتدا کابل منفی را جدا کنید. سپس ترمینال مثبت را نیز جدا کنید.

3. باتری قدیمی را خارج کنید.

یک بست در پایه باتری یا میله ای که در بالای آن قرار دارد، باتری را در جای خود نگه می دارد. همه پیچ ها را از هر پایه نگهدارنده باتری روی خودرو جدا کنید. اکنون می توانید باتری خودرو را خارج کنید زیرا دیگر به کامیون وصل نیست. برای ساده‌تر کردن این کار، اکثر باتری‌ها یک دستگیره روی خود دارند.

4. بست های باتری را تمیز کنید.

با بیکینگ پودر و آب داغ محلولی درست کنید و بست های انتهایی را با مسواک یا برس سیمی تمیز کنید.

بست های باتری را با برس سیمی تمیز کنید
بست های باتری را با برس سیمی تمیز کنید

5. باتری جدید را نصب کنید.

باتری جدید را در شکاف باتری قدیمی قرار دهید و ترمینال های مثبت و منفی را در سمت راست قرار دهید. تمام پیچ های بست یا میله ای که باتری را در جای خود نگه می دارد، تعویض کنید.

6: ترمینال های باتری را دوباره وصل کنید.

ممکن است لازم باشد پوشش های محافظ روی ترمینال های باتری جدید برداشته شوند. همیشه با ترمینال مثبت شروع کنید. بست را روی ترمینال مثبت قرار دهید و ابتدا آن را با دست محکم کرده و سپس با استفاده از آچار بیشتر محکم کنید. برای اتصال مجدد ترمینال منفی، این کار را تکرار کنید.

ترمینال ها و بست ها را محکم کنید
ترمینال ها و بست ها را محکم کنید

7: اطمینان حاصل کنید باتری جدید کامیون به درستی کار می کند.

بعد از اینکه باتری به درستی سر جای خود قرار گرفت خودرو را روشن کنید. برای بازیابی سیستم های الکترونیکی باید کد رادیویی و پین کدها را وارد کنید، مگر اینکه باتری حافظه با قابلیت ذخیره سازی داشته باشد.

چه زمانی باید باتری کامیون را تعویض کرد؟

با بررسی منظم وضعیت باتری، تشخیص برخی از علائم مکرر مبنی بر نیاز به تعویض باتری آسان است. از سوی دیگر، باتری خودرو ممکن است بدون اینکه علامت هشدار دهنده ای به شما بدهد از کار بیفتد.

  • کامیون اصلا روشن نمی شود.
  • کامیون حتی پس از استارت زدن هم روشن نمی شود.
  • روی ترمینال های باتری پودرهایی جمع شده است.
  • چراغ هشدار باتری روی داشبورد روشن شده است.
  • چراغ چک موتور داشبورد روشن شده است.

اگر وسیله نقلیه شما روشن نمی شود و هیچ چراغ هشداری روی داشبورد نشان داده نمی شود، به احتمال زیاد باتری خالی شده است. سعی کنید قبل از تهیه باتری جدید و آماده شدن برای تعویض آن، وسیله نقلیه خود را به روش باتری به باتری روشن کنید.

هنگامی که وسیله نقلیه در حال کار است، فقط با ساده ترین سیستم های الکتریکی روشن، رانندگی مختصری انجام دهید تا باتری مجددا شارژ شود. سعی کنید چند ساعت دیگر یا یک روز بعد با خودرو رانندگی کنید. اگر وسیله نقلیه بدون مشکل استارت بزند، باتری شارژ شده است. اما اگر باز هم کامیون روشن نشود، به این معنی است که باتری نمی تواند شارژ را حفظ کند و باید تعویض شود.

باتری برای عملکرد صحیح، به جریان الکتریکی ثابت نیاز دارد. در صورت وجود بقایای سفید یا آبی در اطراف آنها، عملکرد ترمینال های باتری از بین می رود. برای از بین بردن خوردگی، محلولی از جوش شیرین و آب داغ (250 میلی لیتر) درست کنید و بوسیله یک مسواک قدیمی آنها را پاک کنید. گاهی اوقات ممکن است پاک کردن همین سفیدک ها و کثیفی ها به رفع مشکل باتری کمک کند.

سفیدک ها و کثیفی هایی که روی باتری ایجاد شده را تمیز کنید
سفیدک ها و کثیفی هایی که روی باتری ایجاد شده را تمیز کنید

چراغ هشدار باتری روی داشبورد نشان دهنده مشکل در شارژ باتری و ناکافی بودن ولتاژ ارائه شده توسط دینام است. همچنین ممکن است چراغ چک موتور هنگامی که موتور روشن نمی شود هم روشن شود، که نشان می دهد باتری باید به سرعت تعویض شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش