آموزش باتری به باتری ماشین

4.3
(123)

باتری به باتری به انگلیسی Jump Starting زمانی استفاده می شود که باتری خودروی شما شارژ خودش را از دست داده باشد و توانایی استارت خودرو را نداشته باشد. یعنی باتری سالم است و خراب نشده است اما به علت استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین و یا روشن ماندن چراغ ها باتری خالی شده است.در این حالت شما می توانید از روش باتری کمی یا جامپ استارت برای روشن کردن خودرو استفاده نمایید.

آموزش تصویری باتری به باتری ماشین

اگر برایتان پیش آمده که با وجود تلاشی کرده اید تا خودروی خود را روشن کنید اما موتور کار نکرده است، ممکن است باتری وسیله نقلیه شما تمام شده باشد. در حالی که این کار می تواند خسته کننده و استرس زا باشد، ولی مطمئن باشید که مشکل بزرگی نیست. در بیشتر موارد، جامپ استارتینگ وسیله نقلیه مشکل شما را حل می کند. برای انجام این کار، تمام چیزی که نیاز دارید یک دسته کابل جامپر و همینطور کسی که بتواند به شما کمک کند. معمولا این فرآیند بسیار آسان است – فقط کافیست کابل‌های جامپر به هم متصل نباشد یا به گیره‌های فلزی روی کابل‌ها در حین اتصال آنها دست نزنید، چون ممکن است جرقه‌های خطرناک ایجاد کند.

بخش اول

اقدامات اولیه و لوازم لازم

1. خودروی در حال حرکت خود را پارک کنید.

شما به وسیله نقلیه دیگری با باتری خوب نیاز دارید تا به شما کمک کند. می‌توانید وسیله نقلیه دوم را طوری پارک کنید که کاپوت‌های ماشین ها روبه‌روی هم قرار بگیرند، یا وسیله نقلیه دوم را در کنار کاپوت خودروی خود پارک کنید تا هر دو خودرو بصورت موازی کنار هم قرار بگیرند، تا جایی که کابل های جامپر به هر دو باتری برسند. فقط مطمئن شوید که وسایل نقلیه با یکدیگر تماس نداشته باشند.

خودروی در حال حرکت خود را پارک کنید.
خودروی در حال حرکت خود را پارک کنید.
  • اگر وسایل نقلیه در حال تماس باشند، ممکن است برای یکی از باتری ها اتصال کوتاه بوجود بیاورد یا باعث انفجار هرچند کوچک شود. البته بعید است این اتفاق بیفتد، اما بهتر است نکات ایمنی لازم را رعایت کنید و بین وسایل نقلیه فاصله ایجاد کنید.

2. تمام قطعات الکتریکی هر دو خودرو را خاموش کنید.

خودرویی که دچار مشکل شده و خاموش است را مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید به محض استارت زدن خودرو، چراغ ها و برف پاک کن ها روشن نمی شوند.

  • هنگامی که باتری خودروی شما شروع به شارژ شدن می کند، بهتر است با تامین انرژی قطعات غیر ضروری، انرژی آن را هدر ندهید.
تمام قطعات الکتریکی هر دو خودرو را خاموش کنید.
تمام قطعات الکتریکی هر دو خودرو را خاموش کنید.

3. مجموعه کابل های جامپر را بردارید.

کابل‌های جامپر باتری خالی را به باتری سالم متصل می‌کنند تا بتوانید از آن شارژ بگیرید و وسیله نقلیه خود را دوباره روشن کنید. هر مجموعه ای از کابل های جامپر این کار را انجام می دهد. بهتر است، از کابل های بلندتر و ضخیم تر استفاده کنید. هرچه کابل‌ها بلندتر و بزرگ‌تر باشند، کار کردن با آنها آسان‌تر خواهد بود.

مجموعه کابل های جامپر را بردارید.
مجموعه کابل های جامپر را بردارید.
  • اگر در صندوق عقب خودرو کابل های جامپر ندارید و مجبور شده اید آنها را از کسی بگیرید، پس از رفع مشکل فعلی، حتما کابل جامپر تهیه کنید زیرا داشتن کابل های جامپر در خودرو برای چنین مواقعی ضروری است.

4. قبل از شروع به کار، ترمینال های باتری هر دو خودرو را پیدا کنید.

کاپوت هر دو خودرو را باز کنید. محل قرارگیری باتری به مدل هر وسیله نقلیه بستگی دارد. به دنبال جعبه کوچکی باشید که دو پیچ فلزی در بالا به آن چسبیده است. این پیچ و مهره های فلزی ترمینال ها هستند. اغلب، ترمینال ها با پوشش‌های سیاه و قرمز پوشانده می‌شوند و همیشه با علامت (+) برای مثبت و (–) برای منفی مشخص می‌شوند.

قبل از شروع به کار، ترمینال های باتری هر دو خودرو را پیدا کنید.
قبل از شروع به کار، ترمینال های باتری هر دو خودرو را پیدا کنید.
  • اگر روکش های پلاستیکی روی ترمینال ها وجود دارد، آنها را با دست بالا بیاورید تا به ترمینال ها دسترسی پیدا کنید.
  • اگر ترمینال های شما با یک ماده سفید و گچی پوشیده شده باشد، باتری شما سولفاته شده است و می بایستی باتری را تمیز کنید. . بنابراین از ابزار تمیز کردن ترمینال باتری برای پاک کردن آن ها استفاده کنید. شما در این لینک می توانید آموزش تمیز کردن باتری خودرو را بخوانید.

بخش دوم

استفاده از کابل مخصوص باتری به باتری

1. گیره قرمز را به ترمینال مثبت باتری خالی وصل کنید.

کابل های جامپر شما نشانگر رنگی دارند. یکی از گیره های قرمز رنگ را به ترمینال مثبت باتری خالی وصل کنید. ممکن است روی ترمینال مثبت یک کاور قرمز نگ باشد. اگر هیچ کاوری وجود نداشت، به دنبال علامت (+) در زیر ترمینال بگردید. گیره اطراف ترمینال را باز کنید و دسته ها را رها کنید تا بچسبند.

گیره قرمز را به ترمینال مثبت باتری خالی وصل کنید.
گیره قرمز را به ترمینال مثبت باتری خالی وصل کنید.
  • در حین انجام این کار، مراقب باشید گیره های فلزی هر یک از کابل ها با یکدیگر تماس پیدا نکند زیرا ممکن است جرقه ایجاد کند و باعث سوختن دست هایتان شود یا مایعات قابل اشتعال در محفظه موتور را مشتعل کند. حتما هنگام کار آنها را از هم جدا نگه دارید.

نمای کلی و خلاصه استفاده از باتری کمکی به شرح ذیل است:

  • 1- اتصال کابل قرمز به باتری خالی
  • 2- اتصال کابل قرمز به باتری سالم
  • 3-اتصال کابل مشکی به باتری سالم
  • 4- اتصال کابل مشکی به بدنه خودروی خوابیده
نمای کلی باتری به باتری ماشین
نمای کلی باتری به باتری ماشین

2. کابل قرمز دیگر را به ترمینال مثبت باتری سالم متصل کنید.

هنگامی که یکی از گیره های قرمز به باتری خالی وصل شد، سر دیگر آن کابل قرمز را به ترمینال مثبت خودرو با باتری سالم وصل کنید. این کار را به همان روشی که اولین گیره را وصل کردید انجام دهید. به سادگی گیره ها را در اطراف ترمینال مثبت (+) بپیچید و دسته ها را رها کنید تا بچسبند.

کابل قرمز دیگر را به ترمینال مثبت باتری سالم متصل کنید.
کابل قرمز دیگر را به ترمینال مثبت باتری سالم متصل کنید.

3. کابل مشکی را به ترمینال منفی باتری سالم متصل کنید.

از انتهای کابل مشکی ای که به خودروی در حال کار نزدیکتر است استفاده کنید. گیره مشکی انتهای کابل را به ترمینال منفی (–) روی خودروی در حال کار وصل کنید. کابل‌های خودروی شما اکنون فعال هستند، بنابراین مراقب باشید که روی چیزی غیر از فلز یا بتن رنگ نشده قرار نگیرند و همچنین مواظب باشید که گیره فلزی را لمس نکنید.

کابل مشکی را به ترمینال منفی باتری سالم متصل کنید.
کابل مشکی را به ترمینال منفی باتری سالم متصل کنید.

4. آخرین گیره مشکی را روی یک تکه فلز رنگ نشده روی وسیله نقلیه خود به کابل منفی متصل کنید.

برای اتصال شارژ و تکمیل مدار به یک تکه فلز نیاز دارید. می توانید از خود قسمت موتور نیز استفاده کنید. هر بخش فلزی نازک از قاب نیز کار خواهد کرد، تا زمانی که رنگ نشده باشد.

  • این روش ایمن ترین راه برای باتری کمی خودرو است. از نظر تئوری می‌توانید با استفاده از ترمینال منفی باتری خالی این کار را انجام دهید، اما انجام این کار بسیار ایمن‌تر است.
آخرین گیره مشکی را روی یک تکه فلز رنگ نشده روی وسیله نقلیه خود به کابل منفی متصل کنید.
آخرین گیره مشکی را روی یک تکه فلز رنگ نشده روی وسیله نقلیه خود به کابل منفی متصل کنید.

بخش سوم

باتری به باتری و استارت خودرو

1. برای شروع شارژ، خودرو را با باتری سالم روشن کنید.

از راننده وسیله نقلیه دیگر بخواهید سوار شود و استارت بزند تا وسیله نقلیه خود را روشن کند. هنگامی که موتور خودروی دیگر کار می کند، باتری شما شروع به شارژ شدن می کند.

  • اگر متوجه شدید چراغ‌های داخلی یا چراغ‌های جلوی خودرو به محض روشن شدن وسیله نقلیه روشن شدند، آن‌ها را خاموش کنید. در این صورت احتمالا باتری شما تمام شده است زیرا فراموش کرده اید این چراغ ها را خاموش کنید.
 برای شروع شارژ، خودرو را با باتری سالم روشن کنید.
برای شروع شارژ، خودرو را با باتری سالم روشن کنید.

2. چند دقیقه منتظر بمانید تا باتری شارژ شود.

خودروی شما به مقدار کافی منبع انرژی نیاز دارد تا بتواند مثل قبل کار کند. ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا باتری شما انرژی کافی برای این کار را بدست بیاورد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید ببینید آیا باتری آماده است یا نه، روشن کردن چراغ داخلی خودرو است. اگر روشن شود و روشن نیز بماند، به این معنی است که باتری شارژ شده است. اگر کمی تاریک است یا روشن نمی شود، چند دقیقه دیگر صبر کنید.

چند دقیقه منتظر بمانید تا باتری شارژ شود.
چند دقیقه منتظر بمانید تا باتری شارژ شود.
  • هیچ زمان مشخصی برای این کار وجود ندارد. برخی از باتری ها پس از 2 دقیقه شارژ می شوند، در حالی که برخی دیگر بین 5 تا 10 دقیقه شارژ می شوند. اگر عجله ندارید، بهتر است کمی بیشتر صبر کنید.
  • اگر می‌خواهید این روند را تسریع کنید، می‌توانید از راننده وسیله نقلیه با باتری سالم بخواهید که کمی دور موتور را بچرخاند.

3. سوئیچ را در استارت بچرخانید تا موتور روشن شود.

بعد از اینکه چند دقیقه صبر کردید، روی صندلی راننده بنشینید و وسیله نقلیه خود را روشن کنید. اگر بار اول استارت نخورد، گیره های باتری خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که متصل هستند. کمی صبر کنید و دوباره امتحان کنید. اگر تنها مشکل شما باتری خالی است، موتور باید هنگامی که کابل های جامپر در جای مناسب قرار گرفتند استارت بزند.

سوئیچ را در استارت بچرخانید تا موتور روشن شود.
سوئیچ را در استارت بچرخانید تا موتور روشن شود.
  • اگر هنگام چرخاندن سوئیچ صدای کلیک شنیدید و خودرو روشن نشد، ممکن است استارت خراب باشد.
  • اگر پس از انجام تمام این کارها، باتری دوباره کار نکند، ممکن است دینام خراب شده باشد.
  • اگر جرقه میل لنگ می‌زند اما موتور روشن نمی‌شود و همه چراغ‌های خودرو کار می‌کنند، ممکن است بنزین تمام کرده باشید. همچنین می‌تواند علت آن یک پمپ بنزین خراب یا اگر هوا واقعا سرد است یک خط سوخت منجمد باشد.

بخش چهارم

برداشتن کابل ها پس از اتمام باتری به باتری

1. می توانید زمانی که وسیله نقلیه تان در حال شارژ باتری است وسایلی را که استفاده کرده بودید را جمع کنید.

هنگام جمع آوری کابل ها، وسیله نقلیه خود را خاموش نکنید. باتری شما برای شارژ مجدد به زمان نیاز دارد، اگر موتور را خاموش کنید این اتفاق نمی افتد.

  • اگر می توانید، پس از اتمام کار، حداقل 20 دقیقه با ماشین رانندگی کنید تا به باتری زمان بیشتری برای شارژ مجدد بدهید.
می توانید زمانی که وسیله نقلیه تان در حال شارژ باتری است وسایلی را که استفاده کرده بودید را جمع کنید.
می توانید زمانی که وسیله نقلیه تان در حال شارژ باتری است وسایلی را که استفاده کرده بودید را جمع کنید.

2. ابتدا گیره مشکی کابل منفی را از وسیله نقلیه خود جدا کنید.

هنگامی که وسیله نقلیه شما استارت خورد، دسته های متصل به فلز رنگ نشده که روی گیره قرار دارد را با دقت بردارید. کابل مشکی را از وسیله نقلیه خود جدا کنید، چون هنوز فعال است آن را بدون دست زدن به گیره بالا نگه دارید، یا روی بتن قرار دهید.

  • کابل‌های جامپر شما هنوز در این نقطه فعال هستند، بنابراین هنگام برداشتن آنها مراقب باشید.
  • به طور خلاصه، اگر می خواهید کابل ها را به ترتیب معکوس جدا کنید. ابتدا کابل منفی مشکی را جدا کنید، سپس کابل مشکی باتری سالم، پس از آن کابل قرمز باتری سالم و به دنبال آن کابل قرمز باتری خالی را بردارید.
ابتدا گیره مشکی کابل منفی را از وسیله نقلیه خود جدا کنید.
ابتدا گیره مشکی کابل منفی را از وسیله نقلیه خود جدا کنید.

3. باتری سالم را با جدا کردن کابل مشکی قبل از کابل قرمز جدا کنید.

گیره مشکی را از باتری سالم جدا کنید. سپس، گیره قرمز را از همان باتری بکشید. اگر می خواهید گیره کابل منفی را بردارید و مراقب باشید که با چیزی تماس پیدا نکند، از راننده دیگر بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

باتری سالم را با جدا کردن کابل مشکی قبل از کابل قرمز جدا کنید.
باتری سالم را با جدا کردن کابل مشکی قبل از کابل قرمز جدا کنید.

4. آخرین کابل قرمز را از باتری خالی جدا کنید.

مطمئن شوید که 3 گیره دیگر کاملاً قطع شده اند. سپس آخرین گیره ترمینال مثبت را جدا کنید. درپوش های ترمینال را در جای خود قرار دهید و کاپوت وسیله نقلیه خود را ببندید تا همه چیز بسته شود.

  • پس از جدا شدن همه گیره ها، کابل ها دیگر برق ندارند. ممکن است کمی داغ باشند، بنابراین آنها را لمس نکنید، دیگر لازم نیست نگران جرقه یا چیز دیگری باشید.
آخرین کابل قرمز را از باتری خالی جدا کنید.
آخرین کابل قرمز را از باتری خالی جدا کنید.

5. از یک مکانیک کمک بخواهید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل اساسی ای وجود ندارد.

گاهی اوقات، علت خراب شدن باتری هوای سرد است. اینکه خاموش کردن چراغ ها را فراموش کنید نیز یکی دیگر از دلایل رایج است. با این حال، ممکن است مشکل مکانیکی دیگری وجود داشته باشد که باعث شده باتری شما از بین برود. اگر به این موضوع شک دارید، وسیله نقلیه خود را پیش یک مکانیک ببرید و از او بخواهید نگاهی به خودرویتان بیندازد.

از یک مکانیک کمک بخواهید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل اساسی ای وجود ندارد.
از یک مکانیک کمک بخواهید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل اساسی ای وجود ندارد.

شاید به این متن نیز علاقمند باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش