آشنایی با کامیون ولوو fm اف ام

4.3
(120)

در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا شما را با سری کامیون های ولوو fm آشنا نماییم، در این مطلب ما به بررسی انواع سری های fm، مشخصات آن ها، طراحی داخلی و خارجی می پردازیم. پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

بررسی کامیون ولوو fm

کمپرسی ولوو اف ام مدلی از محصولات شرکت ولوو می باشد که برای نخستین بار در سال 1998 در مدل های FM10، FM7 و FM12 تولید شد.

FM مخفف کلمه  Forward control Medium height cab می باشد و در زبان فارسی به معنی کنترل جلوکابین ارتفاع متوسط است. از سال 2005 دیگر برای نمایش اندازه موتور ار مدل ها استفاده نمی شود و از آن جا به بعد به کمک اعداد می توان ظریفیت موتور این خودرو را برحسب لیتر نمایش داد.

این کامیون که به جهت حمل و نقل های منطقه، توزیع، ساخت و ساز طراحی شده بود در سال 2010 ظاهر جدیدتری به خود گرفت و با تغییراتی که بر روی قسمت های داخلی آن انجام شده بود به بازار عرضه شد.

همان طور که می دانید کمپانی ولوو سال هاست که برای تولیدات محصولات قوی و با کیفیت معروف است و هر کجای جهان را که نگاه کنید گروهی از محصولات این شرکت مشاهده می شود. در این میان با تغییراتی که بر روی کامیون های fm خود انجام داد میزان شهرت خود را چندین برابر کرد.

جدید ترین مدل کامیون fm دارای شش کابین مختلف می باشد و این گونه دست خریداران باز است و قدرت انتخاب بالایی دارند؛ همچنین شما می توانید مشخصات محوری متفاوتی را برای آن مشخص کیند و این گونه این کاموین جزو کارآمدترین ها می شود.

خرید باتری ماشین سنگین از کیان باتری به صورت 24 ساعته امکان پذیر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره حمل و نصب رایگان و قیمت باتری همین حالا تماس بگیرید!

آشنایی با سری‌های کامیون ولوو  Fm

نسل های کامیون اف ام
نسل های کامیون اف ام

در ادامه نسل های مختلف این مدل از محصولات ولوو را بررسی می کنیم:

نسل اول (1998-2001)

در نسل اول از کامیون های ولوو اف ام کابین ها دارای اندازه کوچک تری بودند، حتی اگر بخواهیم این سری را با سری اول کامیون های اف اچ مقایسه کنیم این مقیاس کوچک کاملا مشهود است.

با این حال اندازه آن به حدی بود که بتواند شامل کابین روز و کابین خواب باشد. این کابین ها در رنگ ها و تزئینات مختلف روانه بازار شدند .

کامیون های سری اول اف ام دارای سیستم گذرگاه داده و ارتباطی بین واحد های کنترلی از طریق پیوند SAE J1939 و SAE J1708 مجهز ‌بودند. این سیستم این امکان را برای خودرو فراهم می کرد که بتواند تحلیل بخش های مختلف ماشین را به خوبی انجام دهد.

در این سری از کامیون ها ولوو موتوری که در آن ها استفاده می شد دارای قدرت 250 و 420 اسب بخار بود. در این میان برای مدل های FM10، FM7 و FM12 پیکربندی های متفاوتی وجود داشت که هم از گیربکس دستی استفاده می کردند و هم اتوماتیک.

مدل های گیربکس استفاده شده در این مدل ها به صورت ۲×۴، ۴×۶ سخت، ۲×۸، ۴×۸ سخت و نیز ۶×۶ بودند.

نسل دوم (2001-2020)

در این سری بیشتر افراد در حال مقایسه نسل دوم fm با کامیون های مدل اف اچ بودند. از جمله تغییراتی که میان این دو قرار داشت مربوط به موتور 9 لیتری بود که در نسل دوم اف اک قرار داشت.

همچنین برای کامیون های این سری از جعبه دنده های اتوماتیک که دارای تغییر دنده I-Shift بودند استفاده می شود و این این گونه ویژگی ایمنی منفعل سیستم حفاطت نیز به آن ها اضافه شد.

موتور و گیربکس استفاده شده در نسل دوم اف ام به صورت D12 بود که با میل بادامک تک سر و چهار سوپاپ در هر سیلندر با انژکتورهای واحد الکترونیکی در این طراحی گنجانده شده است.

نسل سوم (2020-تاکنون)

در این نسخه برای طراحی کامیون ها از سقف بلندتری استفاده می شد و برای چراغ های جلو به سراغ مدل های ال ای دی رفتند. نسل سوم دارای امکانات بسیاری نسبت به مدل های پیشین بود و راحتی بیشتری در آن ها قرار دارد.

این نسل دارای فرمان های جدید است و تمامی ابزار های دیجیتالی جدید در آن ها قرار دارد. همچنین سیستم سرگرمی به همراه صفحه لمسی نیز به آن ها اضافه شده است.

پیشنهاد می شود کامیون های مدل fh مطلب را بخوانید!

طراحی داخلی و کابین FM

طراحی داخلی و کابین ولوو اف ام
طراحی داخلی و کابین ولوو اف ام

کمپانی ولوو همواره در تلاش است تا بهترین کیفیت را برای محصولات خود استفاده کند. در این میان کیفیت طراحی داخلی و قطعات به کار رفته در کابین مدل های اف ام به اندازه ای بالا است که این کامیون را جزو دارنده بهترین کلاس ها قرار داده است.

این موضوع تا حدی است که کامیون های اف ام در رقابت تا مدل های اسکانیا و مرسدس بنز قرار دارند. همانند سایر کامیون های تولید شده توسط ولوو، برای داشبورد مدل های اف ام از داشبورد هایی استفاده شده است که راننده بتواند همان طور که سرجای خود قرار گرفته است به تمامی دکمه ها دسترسی داشته باشد و این موضوع بسیار عالی است.

همچنین برای صفحه کیلومتر از طراحی های مدرنی استفاده شده است که دارای نشانگر های قرمز رنگ همراه با کاهش انعکاس نور می باشند بنابراین خواندن اطلاعات از روی این صفحه نمایش بسیار راحت می باشد.

از دیگر تغییرات ایجاد شده بر روی این سری می توان به نمایشگر مرکزی اشاره کرد که در نزدیکی نشانگر های کلاسیک واقع شده است. راننده می تواند تنظیمات مورد نیاز خود را بر روی آن ها انجام دهد تا هرگونه اطلاعات مهمی را که می خواهد مشاهده کند.

دیگر امکانات داخل کابین ولوو اف ام

فرمان و کابین ولوو اف ام
فرمان و کابین ولوو اف ام

سازندگان ولوو با قرار دادن سوکت های برق 12 و 24 ولت این امکان را ایجاد کرده اند که بتوان خروجی AUX – USD را برای سیستم صورتی افزایش داد و نتیجه بهتری از آن ها به دست آورد.

همچنین شما می توانید صندلی ها را در جهت های مختلف تنظیم نمایید و با وجود گرم کن برقی و سیستم تهویه مطبوع راحتی بسیلری برای سرنشینان و راننده ایجاد می شود.

همچنین شما این امکان را دارید که میزان ارتفاع و زاویه فرمان را تنظیم نمایید که این موضوع نه تنها ورود و خروج را آسان تر می کند بلکه در زمان رانندگی تسلط بیشتری خواهید داشت.

از جمله آپشن های مهمی که بر روی فرمان قرار دارد امکان استفاده از دکمه های کنترل، سیستم صوتی و تلفن همراه می باشد.

همانند تمامی کامیون های مشهور که ساخته شاند اف ام نیز با داشتن چندین محل نگهداری ابزار زندگی در کامیون برای جاده های طولانی را برای شما آسان تر می کند. همچنین در مدل های Sleeper و Globetrotter، تخت خواب هایی برای استراحت راننده و سرنشین دیگر قرار داده شده است.

قدرت موتور و گیربکس

موتور کامیون های ولوو اف ام
موتور کامیون های ولوو fm

فیس لیفت ولوو اف ام این امکان را دارد که با داشتن سه پیشرانه مختلف D13B، D11C و D13C ارائه شود. مهم ترین موضوعی که وجود دارد این است که تمامی موتور هایی که بر روی کامیون های ولوو اف ام قرار می گیرد به کمک تکنولوژی سی اس آر دارای استاندارد آلایندگی یورو5 می باشند.

موتور های 6 سیلندر که 10.8 لیتری می باشند توانایی تولید قدرت 330 تا 450 اسب بخار را دارند.

موتور های 12.8 لیتری مجهز به سیستم توربو شارژ و اینترکولر هستند که دارای توانایی و قدرت 360 تا 440 اسب بخار هستند.

موتور های 12.8 لیتری خطی که با کد D13C شناخته می شوند دارای سیستم توربو شارژ و اینترکولر هستند و قدرت آن ها 380 تا 500 اسب بخار است.

کمپانی ولوو با استفاده از گیربکس های 9 و 14 ساعته دستی این امکان را فراهم می کند که قدرت تولید شده در موتور به راحتی به چرخ ها منتقل شود. در مورد استفاده از گیربکس 12 سرعته اتوماتیک که یکی از بهترین گیربکس های موجود در بازار می باشد نیز به همین شکل است و شما به کمک آن بهترین تجربه رانندگی با یک خودرو سنگین را به دست می آورید.

از مزایا استفاده از گیربکس های اتوماتیک در این است مصرف سوخت، صدا و وزن بسیار کم تر می شود. همچنین کمپانی ولوو با طراحی گیربکس شش سرعته اتوماتیک Powertronic، استفاده از FM در مسافت های کوتاه را آسان و دلپذیر می‌سازد.

تجربه رانندگی با کمپرسی ولوو اف ام

در مدل های ولوو اف ام طراحان شرکت از چندین مدل شاسی و سیستم تعلیق مختلف برای کشنده ها و کامیون های باری استفاده کرده است و این سعنی این خودرو توانایی کار در شرایط مختلف را دارد.

سیستم تعلیق بادی الکترونیکی ولوو با ثابت نگه داشتن ارتفاع کامیون در زمان رانندگی این امکان را برای راننده ایجاد می کند که قدرت کنترل اف ام را بهتر داشته باشد. همچنین در صورتی که به صورت دستی از سیستم تنظیم ارتفاع استفاده کنید می توانید ارتفاع خودرو متناسب با باری که دارید تنظیم نمایید و این گونه کار شما بسیار راحت تر می شود و احساس بهتری در زمان رانندگی خواهید داشت.

جدا از آن استفاده از سیستم فرمان الکتروهیدرولیک امکان مانور بیشتری به راننده می دهد، با وحو ترمز موتور، سیستم کنترل الکتریکی ترمز و کنترل پایداری الکترونیکی راننده این امکان را دارد که در شرایط مختلف به خوبی کنترل کامیون را داشته باشد.

همچنین با وجود سیستم های مثل هشدار عبور از خط و کروز کنترل ایمنی کامیون بسیار افزایش یافته است و این موضوع در مورد یک کامیون حمل بار بسیار خوب است.

در آخر با توجه به ویژگی هایی مثل کیفیت ساخت عالی، سیستم تعلیق کارآمد، شاسی محکم، موتور پر قدرت و … این کامیون ها ارزش بسیار بالایی دارند و رانندگی با آن ها بسیار حس خوبی القا می کند.

بیشتر بدانید: کامیون کمپرسی و همه چیز درباره آن

ولوو های نسل جدید

برای آشنایی با این مدل از کاموین های ولوو می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

بررسی ولوو اف ام 460

ولوو اف ام ۴۶۰
ولوو اف ام ۴۶۰

تا این جا به صورت کلی با مدل FM کامیون های ولوو آشنا شدید و مشخصات کلی آن ها را برای شما بیان کردیم؛ در بخش انتهایی مقاله قصد داریم تا کمی درباره یکی از مدل های محبوب کشنده های اف ام صحبت کنیم.

ولوو اف ام 460 یکی از محصولات موفق و پر طرفدار کمپانی ولوو می باشد، این کامیون توسط شرکت سایپا وارد بازار ایران شده است و در کشور ما نیز توانسته است درصد بالایی از رضایت های مشتریان را به دست آورد.

سایپا که همواره پیشتاز خوبی در زمینه واردات ماشین سنگین می باشد این بار نیز با مونتاژ این کشنده طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در ادامه بیشتر با این کشنده آشنا می شویم.

مشخصات فنی کشنده اف ام 460

سیستم ترمز

این کشنده دارای ترمز های جلو و عقب ذسکی است که در دو مدار مستقل عقب و جلو به کمک هوای فشرده کار می کنند. همچنین مجهز به کمپرسور دو سیلندر با ظرفیت 1080 لیتر در دقیقه می باشد.

در این کامیون از ترمز های ای بی اس نیز استفاده شده است و با داشتن سیستم هوشمند ضد لغزش عملکرد های چرخ های جلو و عقب تا حد بسیار زیادی افزایش یافته است.

اتاق کامیون

اتاقی که برای این کامیون استفاده می شود دارای مشخصات زیر می باشد:

  • صندلی راننده تمام بادی اتوماتیک و قابل تنظیم
  • بالابر برقی اتاق
  • سیستم تهویه مطبوع(کولر + بخاری) تمام اتوماتیک
  • تعلیق عقب اتاق بادی
  • صندلی کمک راننده قابل تنظیم
  • آینه قیچی
  • آینه های جانبی گرمکن دار و با تنظیم الکتریکی
  • شیشه شور و برف پاک کن چند زمانه
  • دریچه سقف برقی
  • شیشه بالابر برقی

تجهیزات استاندارد

مهم ترین تجهیزات به کار رفته در ولوو FM460 به شرح زیر می باشد:

  • سیستم خودکار تنظیم سرعت
  • لاستیک زاپاس
  • بوق دنده عقب
  • بوق الکتریکی شهری و بادی
  • قفل مرکزی مجهز به کنترل از راه دور درب‌ها
  • مجهز به تجهیزات کاهنده آلودگی صوتی
  • فیلتر آبگیر سوخت
  • کپسول آتش خاموش کن
  • مبدل 24 به 12 ولت جهت ادوات برقی
  • بکسل بند جلو
  • چراغ مه ‌شکن
  • گلگیر و گل پخش کن عقب
  • آفتابگیر بیرونی و داخلی
  • جک بالابر 20 تن
  • جلیقه شبرنگ
  • چراغ چرخ پنجم
  • بلوتوث تلفنی
  • ایموبولیزر
  • مجموعه ابزار کامل
  • بخاری درجا
  • چراغ مطالعه
  • مجهز به علائم شبرنگ مختص وسایل نقلیه مطابق
  • مجهزبه سیستم ضد واژگونی ESP

جمع بندی

در این مطلب از کیان باتری درباره کامیون های ولوو اف ام صحبت کردیم، بررسی نسل های مختلف آن را انجام دادیم و ویژگی های داخلی و موتوری آن را چک کردیم و تجربه رانندگی با این سری از محصولات ولوو را بیان کردیم؛ همچنین در آخر نیز یکی از محبوب ترین مدل های اف ام را برای شما آوردیم که کمی بیشتر با این کامیون ها آشنا شوید. از این رو امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مهدیان
مهدیان
2 سال پیش

سلام
باتری چرا خراب میشه؟ خیلی وقت نیست تعویضش کردم!

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدیان
2 سال پیش

با سلام گاهی باتری‌های خودرو پیش از رسیدن تاریخ انقضا معیوب شده و دیگر قابل استفاده نیستند. دلایل مختلفی برای عملکرد نادرست آن وجود دارد که در این بخش، سه مورد اصلی آن را برای شما شرح می‌دهیم: اگر باتری بیش از 6 ماه انبار شود: سولفات سرب سبب سخت و چگال شدن صفحات گردیده و بدین صورت سبب از کار افتادن باتری و کاهش شارژپذیری آن می‌شود. ریزش مواد صفحات داخلی و سولفاته شدن: اصلی‌ترین دلیل خرابی باتری خودرو، ریزش مواد صفحات آن بر اثر تعداد دفعات شارژ و دشارژ است. دشارژ بیش از حد باتری، منجر به انبساط… خواندن ادامه ...

Hamisardar
Hamisardar
2 سال پیش

من دستگاه دیگ این ماشین رو کامل با جعبه و لوازم دارم برای فروش با مارک DIAX

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش