آشنایی با انواع درب خودرو

4.8
(154)

زمانی که صحبت از درب های خودرو می شود بسیاری از افراد توصیه می کنند که طراحی درب ها بسیار محدود می شود و مدل خاصی از روش های باز کردن درب خودرو وجود ندارد. اما باید بگوییم که این گونه نیست، بیشتر افرادی که به دنبال خودرو های سفارشی و لوکس هستند،می خواهند تمامی بخش های خودرو خاص باشد. به همین دلیل درب هایی را سفارش می دهند که از طراحی متفاوتی استفاده شده باشد.

در این مطلب از کیان باتری قصد داریم تا انواع درب های خودرو را به شما معرفی کنیم و بررسی نماییم که مدل هایی تاکنون طراحی شده است؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

انواع درب خودرو

درب ماشین معمولی
درب ماشین معمولی

وقتی به درب ماشین فکر می کنید، به احتمال زیاد این همان چیزی است که تصور می کنید. دارای لولاهایی است که آن را به چهارچوب درب جلو متصل می کند و به گونه ای باز می شود که درب به سمت جلوی خودرو باشد. آنها به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند، زیرا در هنگام رانندگی با سرعت بالا کمتر باز می شوند، زیرا مقاومت در برابر باد باعث بسته نگه داشتن در باد می شود.

با این حال، اگر وسیله نقلیه دیگری در هنگام باز بودن در بیش از حد نزدیک شود، درب می‌تواند تبدیل به یک دردسر شوداگر خودرو در حال نزدیک شدن باشد، می‌توانید به زور در را ببندید و به احتمال زیاد هر کسی که این کار را بکند صدمه ببیند و اگر ماشین از پشت رد شود می تواند در را از لولا بکند.

همچنین بخوانید: اهمیت آیرودینامیک خودرو ها و تاثیر آن در طراحی

درب سایبان

این درب عجیب از کابین هواپیماهای جنگنده جت الهام گرفته شده است.

پنجره های جانبی جلو و سقف در یک واحد ادغام شده اند. به جای درهای معمولی، کل این سایبان توسط یکی از چندین نقطه لولای احتمالی متصل می شود و به آن اجازه می دهد تا به صورت عمودی، به طرفین یا به سمت جلو حرکت کند.

درهای سایبان علاوه بر ظاهری زیبا، می توانند یک پنجره پیچیده برای دید بدون مانع داشته باشند. متأسفانه، آنها به عنوان یک مانع عمل می کنند و ممکن است ورود و خروج از آن دشوار باشدفرار از خودروی واژگون شده تنها با از بین بردن سایبان ممکن است و در صورت خروج در هوای نامساعد یا از سیل آب راهی برای خشک نگه داشتن کابین وجود ندارد.

درب قیچی

این نوع درب که به دلیل استفاده در خودروهای لامبورگینی معروف شد، در ابتدا توسط مارچلا گاندینی در سال 1968 طراحی و توسط شرکت آلفارومئو مورد استفاده قرار گرفتدارای یک لولا در جلوی قاب در است اما از یک مفصل قیچی در گوشه بالایی برای باز کردن عمودی درب به‌جای لولای افقی 90 تا 130 درجه استفاده می‌کند.

آنها بسیار ایمن تر هستند، زیرا یک در باز فضای بیشتری اشغال نمی کندرانندگان می توانند در فضاهای تنگ تر پارک کنند و همچنان سوار یا از خودرو خارج شونداما دلیل اصلی درهای قیچی این است که راننده می تواند از ماشین در حال حرکت به بیرون خم شود و در هنگام دنده عقب رفتن بهتر ببیند پشت سر او چه چیزی وجود داردکیت های تبدیل  مانند درب RAPTOR بالا وجود دارد تا به خودروهای دارای درهای معمولی اجازه دهد به جای آن از درب های قیچی استفاده کنند.

متأسفانه، برخی از مسائل مانع از رایج شدن درب های قیچی می شود:

  • تولید لولاها گرانتر است و باعث می شود تولیدکنندگان تمایلی به استفاده از آنها نداشته باشند.
  • درب عمودی ممکن است سقف پارکینگ را خراش دهد یا هنگام سوار شدن و خارج شدن از ماشین، فاصله را کاهش دهد.
  • اگر وسیله نقلیه در تصادفات واژگون شود، فرار از اتومبیل تصادفی بسیار دشوارتر است و بنابراین از باز شدن درها جلوگیری می کند.

درب پروانه ای

درب ماشین معمولی

درب پروانه ای که در گوشه جلویی بالای قاب در لولا شده است، این درب ها بیشتر از اینکه عمودی باشند گاهی مانند درب های قیچی عمل می کنند.

چرا که به جای باز شدن روی یک قوس کاملاً عمودی، لولا در را به سمت بیرون می‌کشددر نتیجه، آنها همچنان به فاصله کمتری نسبت به درب های معمولی نیاز دارند و در عین حال دسترسی بهتری به داخل نسبت به درب قیچی دارند.

در حالی که این طرح عمدتاً در خودروهای با کارایی بالا یافت می‌شود، می‌توان این طرح را برای جایگزینی درب ‌های معمولی مانند درب‌های قیچی تطبیق داد. آنها از درب اتوماتیک استفاده می کنند که اجازه می دهد درب بدون کمک باز و بسته شود.

متأسفانه، این نوع از درب ها مانند دیگر درب های عمودی به موارد سقف بلندتر برای باز شدن مناسب در پارکینگ و افزایش دشواری فرار از ماشین واژگون شده مواجه هستند!

همچنین بخوانید: معرفی انواع کلاس بندی خودرو ها

درب دو وجهی

یکی از جدیدترین انواع درب ها، درب های دو وجهی، مربوط به درب های قیچی و پروانه ای است اما به گونه ای لولایی هستند که هم به سمت بیرون و هم به سمت بالا با زاویه 90 درجه باز می شوند. آنها ورود و خروج را آسان می کنند، اما از مواد گران قیمتی ساخته شده اند که در صورت خراش عمیق ممکن است آسیب ببینند.

درب لولایی جلو

این طراحی دیوانه‌وار که در BMW Isetta 600 دیده می‌شود به این معنی بود که تمام جلوی خودرو روی یک لولا قرار دارددر نتیجه، فرمان، داشبورد و جلو به بیرون و کمی به سمت بالا باز می‌شوند و به راننده و سرنشین اجازه می‌دهند از یک در وارد شوند.

ورود و خروج آن را بدون خطراتی که انواع دیگر درها با آن روبرو هستند آسان می کرد، اما در هنگام پارک کردن به فاصله بیشتری از جلو نیاز داشت.

درب بال شاهین

این نوع درب توسط DeLorean DMC-12 که در فرنچایز Back to the Future مورد استفاده قرار گرفت، نمادین ساخته شد. با این حال، آنها توسط کسی جز ژان بوگاتی در سال 1939 ساخته شدند.

لولاها در سقف خودرو قرار گرفته اند و به درها اجازه می دهند به بیرون و بالا قوس شوند. این اجازه می دهد تا با فاصله جانبی کمتری نسبت به درب های معمولی دسترسی داشته باشید.

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات طراحی ذاتی درهای بال مرغان در نهایت با عرضه مرسدس SLS حل شد که پیچ‌های انفجاری را به لولاها اضافه کرد تا در صورت واژگونی خودرو، امکان فرار فراهم شود. تنها عیب واقعی این است که طراحی درب با کانورتیبل ها سازگار نیست.

به عنوان یک نکته جالب، بوگاتی درها را بر اساس بال های مرغ دریایی طراحی کرد. یک اشاره ناخواسته به این الهام در کارتون MASK در دهه 1980 اتفاق افتاد، جایی که Chevy Camaro Z28 رهبر MASK با درهای بال مرغان اصلاح شد که به بال‌ها کشیده می‌شد و به خودرو با کد Thunderhawk اجازه پرواز می‌داد.

درب جیبی

این نوع درب کشویی که به ندرت در خودروها دیده می شود، بیشتر در وسایل نقلیه تحویلی مانند آنهایی که توسط اداره پست و موارد اضطراری استفاده می شوند یافت می شود. بسیار شبیه درهای کشویی در خانه‌های قدیمی، این درب‌ها به جای در بیرون، داخل یک حفره در وسیله نقلیه می‌ لغزند.

با وسایل نقلیه تحویل، معمولا به عقب می لغزد، اما در موارد نادری که در خودروها دیده می شود، معمولاً به جلو می لغزدنمونه کمیاب و زیبای خودروی جیبی قیصر دارین 1954 است که تنها 435 دستگاه از آن ساخته شد.

درب LSD

یکی از انواع مختلف تم درب قیچی، این مدل درب ها هستند که طراحی پیچیده‌ای دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهد از خودرو فاصله بگیرند، سپس به سمت بالا بچرخند تا درب موازی با خودرو و عمود شود.

LSD Doors احتمالاً بزرگترین نام در صنعت در خودرو است. این درب‌های کمیاب دارای مکانیزمی هستند که به عقب برمی‌گردند، بسته شدن آنها را آسان می‌کند و دسترسی عالی به کابین را فراهم می‌کندفنر گازی در را باز نگه می دارد.

متأسفانه، با وجود سه مکان مختلف که درها را می توان به خودرو چسباند، آنها همچنان از محدودیت های ترخیص عمودی درب در مکان هایی مانند پارکینگ رنج می برند. علاوه بر این، آنها در خطر آسیب درب دو وجهی ناشی از حاشیه های بلند سهیم هستند.

درب کشویی

این درب ها در وانت ها و سایر وسایل نقلیه بزرگ بسیار محبوب شده اند. درب روی مسیری نصب شده است که به آن اجازه می دهد از خودرو خارج شود و در امتداد کناری به عقب برگردد.

این بدان معناست که برای باز کردن به هیچ فاصله عمودی یا افقی نیاز ندارد، اگرچه آنها گرانتر از درهای معمولی هستند و تحمل کمتری دارند. اما اگر بچه های خردسال دارید، مزایای درهای کشویی در یک پارکینگ شلوغ را درک می کنید.

درب خودکشی

شاید یکی از بدنام ترین انواع طراحی درب خودرو، درب انتحاری، برای چندین دهه به دلیل شهرت بد آن اجتناب شود، اما بار دیگر در بین برخی از تولیدکنندگان محبوب شده است. این اصطلاح به دو نقص عمده طراحی اشاره دارد.

اولاً، لولای رو به عقب به این معنی است که یک درب که به درستی قفل نشده است می‌تواند با فشار باد هنگام حرکت خودرو باز شود. ثانیاً، در هنگام باز شدن در ترافیک، خطری مشابه با درهای معمولی دارد.

در بیشتر موارد، درهای خودکشی در وسایل نقلیه ای یافت می شوند که درهای جلو معمولی هستند و درهای عقب خودکشی هستند. با این حال، وسایل نقلیه‌ای وجود داشته ‌اند که تنها یک مجموعه از درها از طرح درب خودکشی استفاده می‌ کنند.

سازندگان خودروهای لوکس به طور سنتی درهای خودکشی را به عنوان درب های کالسکه یا فلکس به بازار عرضه می کنند و توجه داشته باشند که ورود و خروج با استفاده از آنها چقدر آسان است. با این حال، گاهی اوقات زمانی که چندین نفر به طور همزمان وارد و خارج می شوند، ممکن است کمی ناخوشایند شود.

 درب قو

این نسخه تغییر یافته از درب های معمولی در میان برخی از بزرگترین نام ها در کارایی بالا مانند استون مارتین و جگوار محبوب است. لولاها کمی بالاتر روی قاب ثابت می شوند و با زاویه کمی به سمت بالا باز می شوند و دسترسی بیشتری نسبت به درب های معمولی ایجاد می کنند.

متأسفانه، این زاویه همچنین می تواند بستن در را در یک فضای تنگ آزار دهنده تر کند.

درب های عقب استیشن واگن

اگر به استیشن واگن ها اشاره نکنیم که تا دهه 1980 در ایالات متحده رونق داشتند، سخت است. اینها بخش عقبی داشتند، اغلب با صندلی‌های تاشو، و معمولاً به‌عنوان نعش‌کش و وسایل نقلیه خانوادگی استفاده می‌شدند.

برخی از طرح‌ها بر روی یک لولای عمودی به طرف باز می‌شدند یا دارای یک دروازه شکافی بودند (درب عقب با باز شدن شیشه عقب به سمت بالا)حتی تعدادی از آنها می توانند به سمت بیرون یا پایین باز شوند (به نام دروازه دوگانه یا سه گانه)و این فقط خراش دادن سطح انواع درب عقب است!

نحوه عملکرد مکانیزم ضامن درب خودرو

طرح های قفل درب در طول دهه ها توسعه یافته اند. مکانیسم ‌های گیره مدرن برای ایمن نگه‌داشتن درب در حین رانندگی و در هنگام تصادف کار می‌کنند، اما در صورت بروز برخورد، امکان باز شدن درب را فراهم می‌کنند.

این کار با استفاده از چفت فکی یا چفت دندان چرخان انجام می شود.

هنگامی که درب خودرو بسته می‌شود، هر یک از این انواع ضامن، یک سنجاق ضربه‌گیر سر یا میله ضربه‌گیر U شکل روی درب را محکم می‌گیرند.

هنگامی که درب خودرو را با کشیدن اهرم یا دستگیره در باز می کنید، مکانیسم چفت فک را آزاد می کند و در باز می شودسپس فک توسط مکانیسم چفت در موقعیت بدون قفل نگه داشته می شودهنگامی که در بسته می شود، فک به مهاجم ضربه می زند و به حالت قفل بازگردانده می شود.

دلایلی که درب ماشین تا آخر بسته نمی شود

فک گیر کرده در موقعیت بسته

قفل دری که بسته نمی شود را بررسی کنیدحالا در دیگری را که به درستی باز و بسته می شود بررسی کنیددر این در خواهید دید که یک فک کاملا باز چگونه به نظر می رسد.

اگر چفت درب خراب در موقعیت کاملا باز نباشد، درب بسته نخواهد شد.

چگونه رفع کنیم

  • در حین مشاهده فک، از یک دست برای کشیدن اهرم یا دستگیره در استفاده کنید که انگار می خواهید در را باز کنیداین باید فک را آزاد کند و باید به حالت کاملاً باز برسددستگیره در را رها کنیدفک باید باز بماند.
  • با استفاده از یک پیچ گوشتی، سعی کنید فک را به حالت بسته فشار دهیدباید به راحتی به حالت بسته حرکت کند و در جای خود “کلیک” کندحالا دوباره اهرم یا دستگیره در را بکشیدفک باید یک بار دیگر به حالت باز بچسبد.
  • درب را تست کنید اگر بسته شود و برای سه یا چهار بار آزمایشی به درستی باز شود، مشکل خود را حل کرده اید.

اگر این مراحل مشکل را حل نکرد، ممکن است مکانیسم ضامن درب ماشین شما معیوب باشداقدامات اصلاحی توسط یک تکنسین واجد شرایط مورد نیاز خواهد بود.

فک در موقعیت بسته نمی ماند

قفل درب معیوب را بررسی کنیداگر فک در موقعیتی غیر از کاملاً باز باشد، ممکن است مکانیسم قفل مشکل داشته باشد.

چگونه رفع کنیم

  1. با استفاده از یک پیچ گوشتی، فک را به حالت کاملا باز حرکت دهیدسپس آن را به حالت بسته منتقل کنیدباید در موقعیت بسته در جای خود «کلیک» کندسعی کنید آن را با پیچ گوشتی حرکت دهیدباید در این موقعیت محکم نگه داشته شود.
  2. در حین مشاهده فک، اهرم یا دستگیره در را طوری بکشید که انگار می خواهید در را باز کنیداین باید فک را آزاد کند و باید به حالت باز بچسبداگر این کار را انجام ندهد، ممکن است مکانیسم چفت از کار افتاده باشدهمچنین ممکن است مکانیسم چفت در فک به دلیل عدم روانکاری خشک و متصل شودمراحل (3) و (4) را برای آزاد کردن و روغن کاری فک دنبال کنید.
  3. ممکن است برای این مرحله به کمک نیاز داشته باشیداز دستیارتان بخواهید اهرم باز کردن در را نگه دارد یا دستگیره را طوری بیرون بیاورد که انگار می خواهد در را باز کندبا استفاده از یک روان کننده نافذ مانند روغن موتور WD-40، محل(های) محوری فک را به آرامی اسپری کنیدبیش از حد اسپری نکنیدفک را با پیچ گوشتی به جلو و عقب بچرخانید تا آزادانه حرکت کنداهرم باز کردن درب را رها کنیدفک را به حالت بسته فشار دهیدهر گونه روان کننده بیش از حد پاشیده شده را پاک کنید.
  4. در حالی که فک در حالت بسته است، اهرم باز کردن در را بکشیدفک باید به حالت باز بچسبداگر حرکت نکند یا فقط تا حدی به سمت موقعیت باز حرکت کند، مکانیسم چفت ممکن است معیوب باشداقدامات اصلاحی توسط یک تکنسین واجد شرایط مورد نیاز خواهد بود.

چفت فک و مهاجم ناهمتراز هستند

آویزان شدن درب ممکن است نتیجه یک برخورد خفیف قبلی باشد که به نوبه خود باعث می شود که فک چفت با ضربه گیر روی گیره هماهنگ نباشداز طرف دیگر، بست های لولا ممکن است شل شده باشند و به درب اجازه داده شود از تراز مناسب خارج شود.

چگونه رفع کنیم

اقدام اصلاحی مستلزم تنظیم مجدد درب خواهد بود. بیشتر موارد، خودرو برای اقدامات اصلاحی باید به یک فروشگاه خودرو با کیفیت برده شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با انواع درب خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش