صفر تا صد کیلس یا استارت دکمه ای خودرو!

4.5
(375)

یکی از آپشن های جذابی که در برخی از خودرو ها وجود دارد کیلس یا همان استارات دکمه ای خودرو است، قرار گیری این آپشن در ماشین باعث می شود تا راننده دیگر احتیاج چندانی به سوییچ نداشته باشد و همین دکمه کارش راه می اندازد؛ در ادامه بیشتر به بررسی این قطعه می پردازیم، تا انتها همراه ما باشید.

کیلس یا استارت دکمه ای خودرو
کیلس یا استارت دکمه ای خودرو

سیستم کیلس (Keyless) چیست  و عملکرد آن چگونه است؟

سیستم استارت دکمه ای خودرو جزو بهترین فناوری ای است که در دو دهه اخیر تولید کنندگان خودرو از آن استفاده کرده اند، در ابتدا اولین شرکتی که از آن استفاده کرد مرسدس بنز بود و مربوط به دهه 90 می باشد.

در آن زمان که تازه این سیستم روی کار آمده بود کمپانی ها تنها بر روی ماشین های خیلی خاص و لوکس از آن استفاده می کردند؛ اما با گذشته زمان این سیستم همه گیر تر شد و اکنون حتی در ماشین های معمولی که خیلی خاص نیستند هم شاهد آن هستیم.

عملکرد این سیستم به کمک کلید و یا یک کارت هوشمند امکان پذیر است و دیگر نیازی نیست که سوییچ را برای روش و یا خاموش کردن ماشین به همراه داشت.

روند کار به این صورت است که شما زمانی که به ماشین نزدیک می شوید و حدودا در فاصله 1 متری آن هستید، درب های خودرو باز می شود و تنها نیاز است که شما دستگیره را پایین بکشید؛ علاوه بر آن در زمانی که شما قصد پیاده شدن از ماشین را دارید نیز به همین صورت است، احتیاجی به سوییچ برای قفل کردن درب ها ندارید بلکه تنها دستگیره را لمس می کنید و از خودرو فاصله می گیرید. با دور شدن از خودرو شاهد این موضوع هستید که درب ها به صورت اتومات قفل می شوند.

پس به این موضوع می رسیم که به کمک سیستم کیلس یا استارت دکمه ای خودرو شما می توانید پیشرانه خودرو را با نگه داشتن پایتان بر روی پدال ترمز و فشردن این دکمه روشن نمایید. حتی در برخی از مدل های پیشرفته تر احتیاجی به فشردن کلاج ترمز نیست و تنها با قرار دادن کارت در جای مشخص شده و فشردن دکمه کیلس ماشین روشن می شود.

انواع سیستم کیلس

این مدل از سیستم دارای دو مدل می باشد که هر کدام از آن ها مزایا خود را دارد؛ در ادامه به بررسی هر دو مدل آن با جزئیات کامل می پردازیم.

مدل اول: Remote Keyless Entry

استارت دکه ای مدل RKE
استارت دکه ای مدل RKE

در مدل اول سیستم استارت دکمه ای خودرو شما تنها این امکان را دارید که درب های خودرو را به صورت اتومات باز و بسته کنید و این که آلارم های قرار داده شده را در صورت ایجاد شرایط های اضطراری بشنوید؛ این مدل از سیستم بیشتر به نام RKE شناخته شده است.

در ابتدا که این مدل ساخته شده بود تنها توانایی پشتیبانی تا برد 25 متر را داشت اما با گذشت زمان مدل های امروزی آن حتی تا بیشتر از 100 متر را نیز پشتیبانی می کنند.

سیستم RKE به این صورت است که راننده احتیاجی به این موضوع ندارد که ریموت را در دست داشته باشد؛ بلکه زمانی که ریموت در جیبش است با نزدیک تر شدن به خودرو شاهد آن خواهد بود که در ها بدون نیز به فشردن ریموت باز می شوند. معمولا در این روش زمانی که فاصله به یک متر برسد درب ها باز می شود و برای خروج نیز زمانی که فاصله راننده از خودرو به بیشتر از دو متر برسد درب ها قفل خواهند شد.

علاوه بر این موضوع شما این امکان را دارید که با فشار دادن دکمه های موجود که بر روی دستگیره ها هستند درب ها را باز و بسته نمایید؛ نکته مثبتی که در این دستگیره ها وجود دارد این است که به سیستم روشنایی نیز مجهز هستند و این موضوع کار شما را راحت تر خواهد کرد زیرا با نزدیک شدنتان به خودرو این دستگیره ها روشن می شوند و و به راحتی می توانید دکمه مورد نظرتان را پیدا کنید.

در صورتی که شما به موضوع باز و بسته شدن اتوماتیک درب ها علاقه نداشته باشید این امکان را دارید که به کمک ریموت این قابلیت را غیر فعال کنید و دیگر برای سیستم قفل درب از ریموت استفاده نمایید.

مزایا سیستم RKE

البته این سیستم مزایا مخصوص به خودش را دارد، زیرا فرقی ندارد که ریموت را کجا گذاشته باشید درون کیف باشد و یا در جیب لباس هایتان، سنسور های موجود نردیک و یا دور شدن ریموت را به خوبی تشخیض می دهند و وظیفه خود را انجام می دهند. وجود این سیستم در زمان هایی که دسته شما پر است بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

مزایا دیگر آن دکمه آلارم یا همان Panic است، به کمک این بخش شما می توانید ماشینتان را در مکان هاش شلوغ پیدا کنید، برای این کار کافیست که دکمه مخصوص را فشار دهید تا آلارم ماشین به صدا در بیاید، در این مواقع چراغ های ماشین نیز به صورت چشمک زنان روشن می شوند که بسیار در پیدا کردن ماشین کمکتان خواهد کرد.

مدل اولیه این سیستم یعنی RKE بسیار استاندارد می باشد و حتی گفته شده است ایمنی آن از مدل دوم نیز بیشتر می باشد. به کمک این مدل تنها می توانید درب ها را باز و بسته نمایید و یا آلارم ماشین را فعال کنید. برد این سیستم ها متفاوت است و هر شرکت سازنده از یک مقدار مشخص استفاده می کند. در صورتی که 100 متر برای شما کافی نباشد می توانید به سراغ بعد های بیشتر این مدل بروید اما نکته ای که وجود دارد این است که باتری آن ها با سرعت بیشتری خالی می شود.

همچنین بخوانید:آموزش تعویض باتری ریموت ماشین

مدل دوم: Passive Keyless Entry

مدل PKE
مدل PKE

این مدل کمی پیشرفته از مدل قبلی می باشد و به دلیل وجود ترانسپوندر ها در روی ریموت کار های خود را بدون هیچ گونه دخالت دستی انجام می دهد به همین جهت به کلید های هنزفری نیز معروف هستند.

در این مدل علاوه بر این که شما امکان باز و بسته کردن درب ها به صورت اتومات را دارید می توانید موتور خودرو را نیز کنترل کنید.

روند کار مدل PKE به این صورت است که زمانی که وارد خودرو می شوید در صورتی که یکبار کلید ای اس اس را فشار دهید، تمامی تجهیزات برقی مثل سیستم پخش صوتی ماشین روشن می شود. در صورتی که به صورت دو بار پشت سر هم این کلید را فشار دهید ماشین در حالت روشن قرار می گیرد و در صورتی که سه بار متوالی این کلید را بزنید، با نگه داشتن پدال ترمز ماشین روشن می شود.

مزایا سیستم PKE

از جمله مزایی که این سیستم دارد در این است که به شما این امکان را می دهد قبل از سوار شدن در خودرو ماشین را در حالت روشن قرار دهید و سیستم های گرمایشی را نیز روشن کنید، این کار در فصل زمستان و در روز های سرد بسیار موثر خواهد بود.

همچنین زمانی که شما سوار ماشین می شوید با طی مسافت بسیار کوتاهی درب ها به صورت خودکار قفل می شود و با زمانی که قصد پیاده شدن داشته باشید و ماشین را خاموش کنید درب ها باز خواهند شد.

امنیت در این سیستم ها بسیار بالا است و سارقان بدون استفاده از کلید هرگز نخواهند توانست درب ها را باز کنند. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که شما ماشین را در حالت روشن ترک کرده اید، در این جا اگر دزدی وارد ماشین بشود در صورتی که سیستم های کلید نتوانند ریموت را تشخیص بدهند موتور را خاموش می کنند و صدای آلارم ماشین نیر بلند خواهد شد. جدا از این موضوع در صورتی که شما فاصله زیادی با ماشین داشته باشید یک پیامک برایتان ارسال می شود که شما را از این موضوع آگاه کند.

در مدل های جدید تر این سیستم فناوری هایی به کار رفته است که در صورت سرقت ماشین به شما این امکان را می دهد و خودرو را ردیابی نمایید.

علت استارت نخوردن ماشین + علائم و حل مشکل

آیا می توان از مدل های غیر فابریک استارت دکمه ای خودرو استفاده کرد؟

نصب سیستم کیلس
نصب سیستم کیلس

توجه کنید که با تمام مزایی که این سیستم دارد اما هرگز نباید از مدل های غیر فابریک آن استفاده نمایید؛ اگر شما قصد این را داشته باشید که به صورت دستی این سیستم را بر روی ماشینتان قرار دهید هم خودرو شما از گارانتی خارج کرده اید و هم با قرار دادن چیپ خودرو در جاهای متفرقه عملا به سارقان این اجازه را می دهید که به راحتی ماشین را را به سرقت ببرند.

چیپ خودرو شامل اطلاعات محرمانه ای است که بر روی سوییچ قرار داده شده است و در صورت نصب سیستم کیلس این چپ از روی سوییچ برداشته خواهد شد و در قسمتی از داخل خودرو گذاشته می شود.

بنابراین زمانی که شما دکمه استارت را بزنید این چیپ شناسایی می شود؛ پس سارقین این امکان را دارند که باز کردن درب خودرو به راحتی ماشین را روشن کنند و به همین راحتی کاراشان آسان تر می شود.

با توجه به صحبت هاب بالا و نظر بسیاری از کارشناسان به شما می گوییم در صورتی که سیستم کیلس به صورت اتوماتیک و کارخانه ای بر روی ماشینتان نصب نیست، هرگز به صورت دستی آن را نصب نکنید. زیرا اگر کارخانه سازنده این سیستم را قرار داده باشد امنیت آن را به طور کامل بررسی کرده است و شما هم این تضمین را می دهد که استفاده از آن برای شما ضرری ندارد.

اما در مدل های غیر فابریک به دلیل دستکاری کردن سیم های برق خودرو هم به باتری ماشین آسیب وارد می شود و هم امنیت خودرو به خطر می افتد و احتمال سرقت افزایش پیدا می کند.

در حال حاضر خودرو های داخلی از این فناوری استفاده نمی کنند و در صورتی که به دنبال آن هستید می توانید به سراغ ماشین های وارداتی بروید.

بیشتر بخوانید: چگونه با ابزار ضد سرقت خودرو امنیت آن را بالا ببریم؟

مزایا استفاده از کیلس یا استارت دکمه ای خودرو

استارت ماشین از راه دور
استارت ماشین از راه دور

مزایا این سیستم ها در این بر روی دستگیره های خود چراغ راهنما نیز قرار داده شد و در زمان هایی که به ماشین نزدیک می شوید این چراغ ها روشن می شوند و به کمک آن ها به راحتی می توانید از امکانات کیلس استفاده نمایید.

دیگر مزایا این سیستم در استارت خودکار است که شما در زمان هایی که درون ماشین نباشید نیز می توانید از فاصله دور خودرو را روشن نمایید که این آپشن بسیار مفید است.

علاوه بر آن در زمان هایی که داخل ماشین هستید هم احتیاجی به سوییچ ندارید و تنها با فشردن یک دکمه می توانید خودرو را روشن نمایید.

آخرین مزایا آن مربوط به بحث ایمنی خودرو است، ایمنی که در سیستم های استارت دکمه ای خودرو به کار رفته است بسیار قوی تر از بسیاری از دزدگیر های موجود در بازار می باشد. البته باز هم ذکر می کنیم که این امنیت تنها در مدل های فابریک و کارخانه ای وجود دارد.

معایب کیلس یا سیستم دکمه استارت خودرو

استفاده از سیستم استارت دکمه ای خودرو
استفاده از سیستم استارت دکمه ای خودرو

با وجود مزیت های بسیاری که در این سیستم وجود دارد اما معایب موجود در آن باعث شده است برخی همچنان مدل های سنتی و یا سوییچ خودرو را به این فناوری ترجیح دهند.

برخی از معایب موجود در استارت دکمه ای خودرو را در ادامه برایتان آورده ایم.

  • در این سیستم ها امکان هک شدن وجود دارد و در صورتی که هک بشوید کنترل ماشین را به دست می آورند.

این موضوع به این دلیل است که سیستم های کی لس دارای یک رمز می باشند که آن را برای سنسور امنیتی خودرو ارسال می کند؛ در صورتی که شخصی این امواج رادیویی را دستکاری کند می تواند به این رمز دستیابی پیدا کند.

  • امکان تمام شدن باتری ریموت.

این موضوع نیز برای مصرف کنندگان معزل بزرگی است زیرا با استفاده های مکرر باتری ریموت تمام می شود و برای شارژ مجدد آن زمان بسیار زیادی لارم است.

  • هزنیه های زیادی که برای کیلس نیاز است.

این فناوری نیز مانند سایر قطعات امکان خراب شدن دارد، اما مسئله ای که در مورد آن وجود هزینه های بسیار زیادی است که برای تعمیر نیاز دارد زیرا بسیاری از قطعات آن وارداتی هستند و پیدا کردنشان کمی سخت می باشد.

بیشتر بخوانید: سیستم ایموبلایزر در خودرو چیست و چگونه کار میکند؟

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با تمام جزئیات استارت دکمه ای خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مصطفی
مصطفی
1 سال پیش

کیلس تارا چجوریه ؟

رضا احد
رضا احد
1 سال پیش

من میخوام اسکایپین یا زنوتیک نصب کنم نصاب گفت از سیستم بایپس ایموبیلایزر برات استفاده میکنم اوکی میشه همه چی. امنه؟ قفل فرمون حذف نمیشه؟ به پمپ فشار نمیاد یا استارت زیادی بخوره؟

جواد رضایی
جواد رضایی
1 سال پیش

سلام
من برای پارس سال ۹۹ میخوام نصب کنم. گفتن مدل زیتونیکس، ماجیکار و اسکای پین چون سوکت فابریک هستند «هیچ» مشکلی پیش نمیاد. به نظرتون درست میگن؟ یه عده هم میگن ما چیپ توی ریموت فابریک رو میذاریم توی ریموت کیلس.
یه جا هم شنیدم گفتن کلا غیرفابریک مشکل داره ولی اگه استارت با ریموت رو غیرفعال کنی، هیچ مشکلی نداره.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش