معرفی کامیون های برقی تسلا

4.5
(134)

در این مقاله از کیان باتری قصد داریم تا درباره کامیون های تسلا صحبت کنیم و بررسی نماییم که این کامیون دارای چه مشخصاتی می باشد و زمان عرضه آن به بازار جهانی خود را کی است، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ایلان ماسک و کامیون جدید آن

به تازگی ایلان ماسک تبلیغات فراوانی را انجام داده است که نشان از اشتیاق تسلا برای ورود به بازار خودرو های سنگین دارد، این شرکت برنامه عظیمی برای حمله به بازار کامیون ها چیده است!

زمانی که ایلان ماسک در جریان رونمایی از طرح کامیون خود که به سمی موسوم است، درباره توانمندی‌ های کامیون صحبت کرد به سیستمی مبهم به نام BAMF اشاره کرد، این سیستم به اندازه جدید بود که بسیاری از حاضرین به فکر فرو رفتند اما این همه چیز نبود. زمانی که ایلان‌ ماسک بیان کرد شتاب صفر تا صد این کامیون ۵ ثانیه میباشد تمامی افراد شگفت زده شدند. 

در ادامه کمی بیشتر با این کامیون و مشخصات آن آشنا می‌شویم و بررسی می‌کنیم کامیون جدید تسلا با چه مشخصاتی قرار است وارد بازار شود

نگاهی به کامیون های تسلا

کامیون های برقی تسلا
کامیون های برقی تسلا

چندی پیش ایلان‌ ماسک طی بیانیه گفته بود علاوه بر خودروهای شخصی قصد دارد تا دو مدل خودرو الکتریکی دیگر که یکی از آنها مربوط به کامیون های سنگین و دیگری برای حمل و نقل های شهری مسافر است توسعه دهد و در حال کار بر روی هر دوی این ها می باشد.

تسلا سمی نام کامیون الکتریکی است که شرکت تسلا بر روی این کامیون گذاشته است. این کامیون برقی که سمی شناخته می شود این قابلیت را دارد که مسافت ۸۰۰ کیلومتر را تنها با یک بار شارژ شدن طی نماید.

همچنین ظرفیت حمل این کامیون برقی بیش از ۳۶ تن بار است و به فناوری خود را نیز مجهز شده است. علاوه بر آن ویژگی های دیگری که بر روی این کامیون برقی قرار داده شده است که شامل: سیستم اتوپارک، نسل دوم فناوری نیمه خودران، ترمز خودکار، سیستم رانندگی در بین خطوط و هشدار دهنده انحراف مسیر می باشد. 

با نگاهی به ویژگی های بیان شده متوجه می‌شویم که قرار است ما با یک کامیون برقی فوق حرفه ای روبرو شویم که در صورتی که به بازار عرضه شود قطعاً سروصدای بسیاری به پا خواهد کرد.

ویژگی های کامیون الکتریکی تسلا سمی

داخل کامیون تسلا
داخل کامیون تسلا

اگر بخواهیم به ویژگی‌ هایی که بر روی این خودرو قرار دارد اشاره کنیم باید بگوییم که زمان سرعت صفر تا صد این کامیون ۵ ثانیه است. البته این زمانی که بیان کردیم برای اوقاتی است که بدون بار باشد. 

در زمان داشتن بار به وزن ۳۶ تن این کامیون قادر است تا در ۲۰ ثانیه سرعت گیری کند و به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در طی این زمان خواهد رسید. از دیگر ویژگی‌های فوق‌ العاده‌ای که در این کامیون قرار داده شده است می‌توان به بالا رفتن از مسیرهایی که دارای شیب ۵ درصد هستند اشاره کرد.

این کامیون با سرعت ثابت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می تواند از این شیب ها بالا برود، ویژگی های منحصر به فردی که در سمی ایجاد شده است باعث می‌ شود که بسیاری از رانندگان به این کامیون علاقه‌ مند شوند و منتظر حضور آن در بازار خودرو باشند.

طی کردن مسافت ۶۴۰ کیلومتر با ۳۰ دقیقه شارژ

زمانی که صحبت از الکتریکی بودن خودروها به میان می‌آید برای بسیاری این دغدغه ایجاد می‌ شود که مدت زمان شارژ این خودروها چقدر میباشد و با هر بار شارژ چه میزان مسافتی را می‌ تواند طی کند؟

در این خصوص باید بگوییم سمی در این زمینه بسیار ماهر می‌ باشد تا جایی که تسلا اعلام کرده است که ایستگاه های شارژ سریع برای این خودرو ها وجود دارد که می‌ تواند طی مدت زمان ۳۰ دقیقه باتری‌های کامیون های سمی را شارژ نماید و با هر بار شارژ این کامیون ها می تواند ۶۴۰ کیلومتر را طی کنند؛ با این حال با وجود شبکه‌ های ایستگاه شارژ سریع و طی کردن مسافت طولانی های الکتریکی می توان گفت این دغدغه برای سمی وجود نخواهد داشت.

ضریب ایمنی تسلا Semi

در خصوص ایمنی خودروهای سمی باید بگوییم که این کامیون‌ ها به چهار موتور الکتریکی مستقل مجهز شده اند که هرکدام از آنها بر روی یکی از چرخ‌های محور عقب سمی نصب شده است. 

موتورهای الکتریکی نصب شده بر روی این خودرو با تغییر گشت آور وارد شده به چرخ باعث جلوگیری از لغزنده شدن خود را در زمانهای حرکت های ناخواسته می شود. قابلیت اعتمادی که تسلا برای این موتورها تضمین کرده است ۱۶ میلیون کیلومتر است.

کامیون تسلا سمی با حفظ سرعت تعیین شده در بزرگراه ها با هر بار شارژ می تواند حدود ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند البته این شعاع در حالتی است که تریلی به سمی متصل نباشد یعنی بدون بار باشد. شعاع حرکتی سمی به عنوان یک کامیون الکتریکی از شعاع حرکتی کامیون های دیزلی با یک بار سوختگیری بیشتر است این نتیجه خارق العاده با کمک طراحی بدنه آیرودینامیک به دست آمده است از جمله بهینه سازی های این طراحی می توان به فلپ های کناری، حذف فاصله میان کامیون تریلر و کف مسطح کابین شاره کرد.

کابین کامیون الکتریکی تسلا

کابین کامیون های برقی تسلا
کابین کامیون های برقی تسلا

اما در داخل کابین این کامیون از تسلا صندلی راننده در مرکز کابین قرار دارد در دو طرف فرمان دو نمایشگر لمسی موجود می باشد که برای کنترل قسمتهای مختلف خود را تعبیه شده اند، این کابین جدیدترین کابینی است که برای یک کامیون در چند سال اخیر ایجاد شده است، اگر به عکس بالا نگاه بیاندازید متوجه به روز بودن این طراحی خواهید شد.

دوربین‌ های نصب شده در اطراف کامیون باعث می شود تا راننده نگرانی بابت نقاط کور نداشته باشد زیرا به راحتی می‌تواند از طریق این دوربین‌ ها تمامی محیط اطراف خود را زیر نظر داشته باشد. مانند دیگر خودروهای تسلا از سیستم‌های ایمنی و کمکی بسیاری بهره مند می باشد. 

از جمله مهمترین آپشن های موجود بر روی این می توان به سیستم خودران اشاره کرد، سیستم خودران باعث شده است تا در سفرهای طولانی و بین جاده‌ای رانندگان این امکان را داشته باشند که کمی به استراحت بپردازد و به کمک این سیستم هدایت خودرو را انجام دهند.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره اتوبوس های برقی و باتری آن

چالش کامیون تسلا

اگر بخواهیم به چالش هایی که در سر راه این کامیون قرار دارد اشاره کنیم باید بگوی که تولید و فروش کامیون های برقی در آمریکا از هر جای دنیا سخت تر است و البته تسلا در این موضوع بسیار شجاعانه عمل کرده است.

سختی که به آن اشاره می‌ کنیم به این دلیل است که رانندگان آمریکایی علاقه شدیدی به صدا و دود کامیون‌ های خود دارند و شعارشان هم این می باشد که در ابتدا لذت و بعد رانندگی! به همین دلیل بزرگترین چالش تسلا برای تولید کامیون های برقی در آمریکا این می باشد که رانندگان را راضی کند که به سمت این خودرو کشیده شوند.

با توجه به اینکه این ماشین یک خودرو الکتریکی می باشد از کمترین صدا و دود بهره مند می باشد که این دقیقا چیزی مخالف خواسته رانندگان آمریکایی می باشد.

و اما چالش بعدی تسلا در این است که مکان هایی را برای شارژ این کامیون‌ ها پیدا کند با توجه به اینکه کامیون ها مسافت های بسیار طولانی را قرار است طی کنند و غالب این مسافت ها در خارج از جاده های شهری می باشد بنابراین تسلا باید بهترین پیش زمینه را برای این خودروها فراهم کند.

انواع کامیون های برقی تسلا

قیمت کامیون تسلا
قیمت کامیون تسلا

کامیون های تسلا در دو مدل با توجه به میزان مسافتی که می تواند با هر بار شارژ طی کند تولید شده اند، یکی از آنها به قیمت ۱۸۰ هزار دلار و دیگری به قیمت ۱۵۰ هزار دلار پیش فروش شده است.

نسخه ۱۸۰ دلاری طی هر بار شارژ که نیم ساعت زمان می برد می تواند حدود ۸۰۰ کیلومتر را طی کند، اما نسخه ۵ هزار دلاری با هر بار شارژ توانایی طی کردن ۴۵۰ کیلومتر را دارد.

زمانی که این کامیون ها معرفی شدند هر دو مدل آنها با قیمت ۲۰ هزار دلار قابل پیش خرید بودند، طی گفته ایلان ماسک تاکنون بیشتر از دو هزار در خواست پیش خرید برای این کامیون ها ثبت شده است.

مهمترین چالش کمک برای تولید کامل های برق وجود دارد فراهم کردن ایجاد مکان‌های شارژر آنها است. زیرا مصرف آن ها از برق شهری اصلا به صرفه نخواهد بود و این گونه این پروژه با شکست روبرو می شود.

مطلب جالب دیگر: نکات مهم در مورد خرید ماشین سنگین

زمان ورود کامیون های تسلا به بازار

بسیاری از افراد امیدوار بودند که کامیون های تسلا در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌شود اما ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که عرضه نهایی کامیون تمام برقی و نیمه خودران تسلا به دلیل کمبود سلول باتری جدید تا سال ۲۰۲۲ به طول خواهد انجامید.

کامیون های برقی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ رونمایی شدند و در آن زمان تسلا اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ تحویل آنها به مشتریان آغاز می‌شود، اما این تاریخ بدون هیچ رخداد و توضیحی تغییر پیدا کرد و به دو سال بعد یعنی سال ۲۰۲۱ موکول شد. اما در اواخر ۲۰۲۱ اعلام کرد که تحویل آنها مجدداً به دلیل این کمبود سلولها با تاخیر مواجه می‌شود.

همچنین برای آشنایی بیشتر با تسلا سمی توصیه می کنیم ویدیو زیر را تماشا کنید.

ون ۱۲ نفره تسلا

ون 12 نفره تسلا
ون 12 نفره تسلا

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم ایلان ماسک و شرکت تسلا تصمیم دارد تا نه تنها در زمینه کامیون بلکه حمل و نقل های میان شهری نیز خودروی تولید نماید به همین جهت پروژه جدید ایلام ماسک که برای شرکت بورینگ می باشد ساخت ون ۱۲ نفره برقی است.

ظاهراً در این سال‌ ها تسلا از ون جدید برقی خود که دارای ۱۲ صندلی می‌باشد رونمایی می‌کند. به نظر می‌رسد شرکت تونل سازی بورینگ قرار است یک تونل پر سرعت مخصوص این نوع خودرو با همکاری تسلا ایجاد نماید. دقت داشته باشید که شرکت بورینگ نیز همانند تسلا تحت مالکیت ایلام ماسک می باشد.

جزئیات ون جدید تسلا

ون جدید تسلا
ون جدید تسلا

این شبکه تونلی قرار است شهر رانچو کوکامونگا را به فرودگاه بین المللی انتاریو پیوند دهد. هر دو شرکت ایلان ماسک قرار است برای تولید این ون و شبکه تونلی آن با هم همکاری داشته باشند. خبرهای موجود این بند برای ۱۲ مسافر جا دارد و با سرعت ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت حرکت میکند.

فاصله‌ ای که این ون قرار است طی نماید تا به فرودگاه برسد، حدود ۵ کیلومتر می باشد. با توجه به سرعتی که برای این ون مشخص شده است می‌توان گفت در ۹۰ تا ۱۲۰ ثانیه به مقصد می رسد.

اما در خصوص هزینه ها باید بگوییم که این پروژه حدود ۶۰ میلیون دلار هزینه برآورد خواهد آورد، که با توجه به پیشرفت که ایجاد می نماید رقم بسیار مناسبی است.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با کامیونهای تسلا آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش