پیش بینی قیمت خودرو ها تا پایان 1400

4.7
(22)

طبق گزارش هایی که وجود دارد در روز های گذشته قیمت خودرو دارای نوسان های صعودی بسیاری بوده است، نظر ما برای پیش بینی قیمت خودرو این است که نوسان های صعودی و نزولی تا پایان سال ادامه دارد. تا انتهای این گزارش همراه کیان باتری باشیذ.

دلیل این نوسانات علاوه بر این که وابسته به تغییرات بازار ارز است، به مذاکرات برجامی وین (طبق صحبت ها از 8 آذر شروع می شود) نیز وابسته است.

همچنین کارخانه ها به تازگی خودرو صفر را متناسب با نیاز مخاطب در بازار عرضه نمی کنند و تمام این ها دلیلی شده است که بازار با نوسان قیمت روبرو شود.

با توجه به این که ظاهرا هیچ گونه برنامه ای وجود ندارد تا موانع موجود رفع شود، این انتظار می رود که این شرایط و روند در روز های آینده هم به همین ضرورت باشد و عواملی که در بالا به آن ها اشاره کریدم تعیین کننده قیمت خودرو و بالا و پایین های آن باشند.

پیش بینی قیمت خودرو
پیش بینی قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو در کارخانه

وضعیت قیمت خودرو در روز های آینده
وضعیت قیمت خودرو در روز های آینده

در روز های گذشته اکثر تولید کنندگان قیمت خودرو های خود را بین 14 تا 18 درصد افزایش داده اند، این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از مشتریان شده است!

این افزایش قیمت به این صورت بوده است که قیمت پژو 206 مدل تیپ دو از 127 میلیون به 184 تومان رسیده است، یعنی 60 ملیون افزایش قیمت داشته است. در کنار آن پژو 405 مدل دوگانه سوز با 21 میلیون افزایش قیمت روبرو شد و از 124 میلیون به 145 میلیون تومان رسیده است.

اما موضوع به این سه خودرو ختم نمی شود و تقریبا تمامی خودرو ها با این افزایش قیمت روبرو بوده اند؛ پژو پارس بنزینی از 140 ملیون تومان به 160 میلیون، تیبا دو از 106 میلیون به 123 میلیون، رانا پلاس از 180 میلیون به 208 میلیون تومان و شاهین از 300 تومان به 340 میلیون رسیده است.

این افزایش قیمت ها در حالی بوده است که مسئولان و شورای رقابت به تازگی درباره پیش بینی قیمت خودرو اعلام کرده بودند که افزایش قیمتی صورتی نمی گیرد و تولیدکنندگان موظف هستند که محصولات خود را با قیمت قبل به فروش برسانند.

آیا روند به همین صورت ادامه می یابد؟

پیش بینی قیمت خودرو برای سال 1400
پیش بینی قیمت خودرو برای سال 1400

خودروسازان همچنان موظف هستند که خودرو های مورد تعهد را متناسب با همان قیمت اعلام شده و جدول زمان بندی تحویل دهند، کلیه مصوبات شورا باید توسط تولیدکنندگان انجام شود و هرگونه اظهار نظرِ معطوف به افزایش قیمت خودروهای انحصاری طبق قانون، منوط به مصوب شدن آن در شورای رقابت خواهد بود.

باید این نکته را ذکر کرد که آخرین باری که شورا دستور تغیر قیمت را ارائه داد مربوط به نیمه اول سال 1400 است، بنابراین با توجه به این موضوع که تشخیص انحصاری بودن بازار تنها در اخیتار شورا رقابت است.

بنابراین تا زمانی که شرایط به دست شورا است و امکان صدور قیمت های غیرمنصفانه توسط انحصارگران وجود نداشته باشد، خودروسازان موظف هستند که از قیمت هایی که توسط شورا اعلام می شود حمایت کنند.

بنابراین طبیعی است که در صورتی که این دستورات رعایت نشود و طبق ضوابط قیمت ها اعلام نشود، پس از رسیدگی به این موضوعات حقوق مصرف کنندگان رعایت می شود و برای آن ها اقدام هایی صورت می گیرد.

همچنین بخوانید: ” پیش فروش خودروها چه تاثیری بر قیمت ها دارد؟

افزایش قیمت خودرو با حذف لوازم جانبی

اما بر خلاف تصورات این موضوعات و دستور های شورا نه تنها قیمت ها را کاهش نداده است بلکه باعث شده است در بازار آزاد شاهد افزایش قیمت های بسیاری بر روی خودرو ها باشیم.

این روند صعودی قیمت به این صورت بوده است که در عرض یک هفته خودرو کوئیک از 160 میلیون به 188 میلیون تومان رسیده است، در همین چند روز پیش قیمت کوئیک مدل اتومات 200 میلیون بوده است اما به تازگی با 60 تومان افزایش قیمت روبرو شده است و به 260 میلیون رسیده است.

طبق صحبت هایی که با فروشنده ها داشته ایم این جا آخر کار نیست و انتظار می رود در بازار ازاد قیمت این خودرو به 300 میلیون تومان هم برسد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که در حین اینکه تولیدکنندگان خودرو اصرار دارند که قیمت ها روند صعودی داشته باشد، اما هر ساله آپشن های بسیاری را از روی خودرو ها حذف می کنند!

طبق تحقیقاتی که انجام داده ایم متوجه شدیم تا کنون شرکت های سایپا و ایران خودرو چندین آپشن را از روی خودرو های جدید برداشته اند.

آپشن های حذف شده به صورت زیر است:

تیبا: آیینه برقی، شیشه های بالابر برقی، رینگ آیمینیومی

پژو پارس: رینگ آیمینیومی، ترمز عقب دیسکی

پژو206: زه های بغل در، جعبه ابزار کوچک، رادیو پخش

دنا پلاس: سانروف، رینگ آیمینیومی، کروز کنترل، ترمز عقب دیسکی، آنتن سقف شیشه ای

با صحبت هایی که با کارشناسان خودرو داشته ایم ظاهرا خودرسازان به این بهانه این لوازم را حذف می کنند که قیمت ها به صورت دستوری شده است…

مقایسه قیمت خودرو در سال های 1392 تا آبان 1400

خودرو معمولا در تمامی کشور ها یک کالای مصرفی می باشد، اما در ایران به عنوان یک کالای سرمایه گذاری شناخته می شود! در ویدیو زیر روند افزایش قیمت خودرو را در طی سال های 92 تا 1400 بررسی می کنیم.

چرا برخی از لوازم های جانبی از روی خودرو ها حذف شده است؟

برای بررسی این موضوع بیایید به صحبت های شاه جویی که کارشناس خودرو می باشد نگاهی داشته باشیم، ایشان درباره این که به دلیل قیمت های گذازی ها شورای رقابت خودروسازان آپشن های خودرو را حذف کرده اند این گونه اظهار نظر کرد: نقش شورای رقابت درباره بهبود بازار خودرو باید به این صورت باشد که در یک بازاری که به صورت انحصاری است، با مداخله و تنظیم گیری های صحیح بازار را از روند انحصاری خارج کند.

اما با توجه به شرایط کشور ما و وضعیتی که اکنون در آن هستیم نمی توان انتظار این عملکرد را از شورای رقابت داشت البته که تا کنون هم موفق نشده است به این صورت عمل کند.

ظاهرا شورای رقابت اکنون در تلاش است که با روش های دیگری بازار را کنترل کند یعنی با قیمت گذاری های دستوری، شورا با کف قیمتی که برای هر خودرو مشخص می کند باعث می شود که هزینه تمام شده کارخانه و هزینه ای که برای مصرف کننده در بازار آزاد وجود دارد، فاصله معنا داری داشته باشد.

این کارشناس در ادامه صحبت هایش بیان کرد که: این وضعیت ها در حالی است که شورای رقابت این امکان را دارد تا تصمیماتی فراتر از این حرف ها داشته باشد، شورای رقابت برای ایجاد قیمت گذاری های مناسب باید فرمول تعیین قیمت خودرو را اصلاح کند، یعنی این کار را به صورت شفاف انجام دهد و مطابق سال 91 نباشد!

دلیل این صحبت ها این است که چیزی که ما اکنون شاهد آن هستیم با قیمت های سال 90 و متناسب شاخص هایی که بانک مرکزی اعلام می کند قیمت خودرو توسط شورای رقابت اصلاح می شود؛ اما نکته منفی که در این جا هم وجود دارد این است که حتی این اصلاحات هم مدت زیادی زمان می برد که بیان و ارائه شود.

شاه جویی در ادامه صحبت هایش گفت: اکنون و در این زمان خودروسازان با قیمت های دستوری که وجود دارد این انگیزه را پیدا کرده اند که برخی از آپشن هایی که بر روی خودرو ها وجود داشت را حذف کنند و به صورت آپشن اضافه بر روی خودرو ها قرار دهند و آن ها را بفروشند.

اما اگر شورای رقابت  بتواند تعدادی مکانیزم های تشویقی برای بهبود کیفیت را لحاظ کند، خودروسازان تمایل پیدا می کنند که کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

تحریم ها دلیل حذف ضبط از روی پراید!

حذف ضبط از روی پراید
حذف ضبط از روی پراید

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اعلام این موضوع که تحریم هستیم و امکان تامین برخی از قطعات را نداریم گفت: متاسفانه ما برای تامین برخی از قطعات وابسته به کشور های دیگر هستیم و این موضوع سبب شده است تعداد خودرو های ناقصی که کف پارکینگ وجود دارد افزایش پیدا کند؛ به طور مثال در این زمان برای تولید تراشه های الکترونیکی با مشکل مواجه هستیم.

همچنین ایشان فرمود: ما در حال حاضر تحریم می باشیم و شرایط به حالت زمان قبل از تحریم برنگشته است که تولیدات ما بخواهد همانند قبل شود، با توجه به کمبودی که تراشه ها وجود دارد ممکن است خودروسازان نتوانند برخی از قطعات را بر روی خودرو قرار دهند.

نعمت بخش تشریح کرد: به صورت مثال شرکت سایپا سیستم رایدیو ضبط را از روی خودرو پراید برداشته است اما مبلغ آن که 800 هزار تومان می باشد به مشتری بازگردانده می شود، این کار را به این جهت انجام می دهیم که خودرو ها به پارکینگ نروند و به دست مصرف کننده برسد.

اما با تمام این افزایش قیمت هایی که وجود دارد ظاهرا دیگر قرار نیست سند خودرو ها در رهن کارخانه باقی بماند و تحویل مشتری داده می شود.

همچنین بخوانید: آیا برگ سبز خودرو همان سند مالکیت است؟

نوسان پیش بینی قیمت خودرو در بازار آزاد

پیش بینی قیمت خودرو در آذر 1400
پیش بینی قیمت خودرو در آذر 1400

در همین چند روز اخیر بود که وزیر اقتصاد در جمع مدیران بورسی اعلام کرد: برنامه ما برای پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت گذاری های مضر بازار در صنایع بورسی است و به زودی خیر تغییر نظام قیمت گذاری خودرو توسط وزارت صنعت اعلام می شود.

این موضوع نشان از این داشت که باید شاهد افازیش قیمت خودرو در روز های آینده باشیم و مدیران قصد این را دارند که برای رهایی از رکورد بازار قیمت ها را افزایش دهند.

پس آن در طی دو هفته قیمت های خودرو افزایش یافت و تقاضا برای این خودرو ها زیاد تر شد. اما هنور این جریان ها تکمیل نشده بود که به ناگهان خبر لغو افزایش قیمت ها اعلام شد و شرایط تغیر کرد.

با توجه به دستور رئیس جمهور که قیمت کالاهای مورد نیاز مردم افزایش پیدا نکند و تنها زمانی این اتفاق بیفتد که در ستاد تنظیم بازار مصوب شود، وزیر صنعت معدن دستور داد که در حال حاضر باید دستور افزایش قیمت ها را کنسل کرد.

طبق این صحبت ها قرار بر این شد که دو شرکت بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا قیمت های خودرو را به حالت قبل باز گردانند و افزایش قیمتی فعلا نداشته باشند.

با توجه به این که این خبر امروز اعلام شده است خودرو سازان باید به زودی اعلام کنند که ایا قیمت ها به حالت قبل بازمیگردد یا خیر…

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مریم
مریم
2 سال پیش

لطفا پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 رو بزارید ممنونیم.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش