ویژگی باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری

4.4
(54)

ویژگی باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری

باطری ماشین اصطلاحا اتمی که اشتباها به باطری خشک در کشور ما معروف است و مصرف کنندگان تصورشان بر این است که داخل این نوع باطریها الکترولیت (اسید) وجود ندارد. این یک تصور اشتباه است. داخل این باطریها مانند باطریهای اسیدی الکترولیت یا همان اسید وجود دارد. ولی به دلیل جنس و نوع صفحات داخل باطری الکترو لیت آن کاهش نمی یابد و نیازی به چک کردن سطح اسید آن نیست. برای همین این نوع باطریها را باطریهای بدون نیاز به مراقبت مینامند. (Maintenance free)
جدید ترین نوع این باطریها, باطریهای سیلد کلسیم و سیلد سیلور کلسیم هستند. باطریهایی که روی آنها نوشته شده Calcium MF از دسته باطریهای اتمی میباشند. اما نکته ای که در مورد باطری های اتمی مطرح است این است که چگونه میتوانیم از شارژ ویا د شارژ شدن باطری آگاه شویم . ساده ترین روش برای این کار چک کردن چشمی روی باطری است که دارای سه حالت است . حالت سبز رنگ که نشان از شارژ بودن باطری است . حالت سیاه رنگ که نشان ضعیف شدن باطری است و حالت سفید که نشان دهنده تخلیه شدن باطری است که اگر با شارژ. کردن باطری مجددا باطری تخله شود نشان دهنده خراب بودن باطری میباشد و باید نسبت به تعویض باطری اقدام نمایید .

باتری بدون نیاز به مراقبت و نگهداری، به گونه ای طراحی شده تا مصرف کننده را از الزامات عادی مربوط به مراقبت و نگهداری باتری همچون اضافه کردن آب در خلال دوران عمر باتری بی نیاز می کند. اغلب انواع باتری های بدون مراقبت و نگهداری، مقادیر خیلی کمی گاز در ولتاژهای معمول و نرمال فرآیند شارژ کردن از خود تولید می کنند. در نتیجه میزان کاهش آب در این نوع از باتری ها خیلی کم و پایین است.

برخی از انواع باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری دارای سیستم های تهویه هستند. که کاملا درزبندی شده اند (بغیر از هواکش های کوچک اینگونه باتری ها) به همین دلیل آب را نمی توان به این باتری ها اضافه کرد.

باتری های بدون نیاز به مراقبت (MF) به مراقبت های پیشگیرانه کمتری نیاز دارند. این باتری ها، دارای عمری طولانی تر ، شارژ سریعتر ، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد (over charge)، کاهش خوردگی ترمینال ها و زمان مجاز جهت نگهدارى کالا (Shelf Life) به مدت طولانی تر هستند اما در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق(Deep Discharge) به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات ، سریعتر از کار می افتند .

عمر باتری های بدون نیاز به مراقبت چقدر است؟

عمر باتری اتمی می‌تواند چیزی بین ۵ تا ۱۰ سال باشد و طول عمر آن به شکل مصرف و نگهداری نیز بستگی خواهد داشت.

ویژگی باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری
ویژگی باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری

آیا باتری بدون نیاز به مراقبت قابل تعمیر است؟

برای تعمیر باتری اتمی باید آن را به صورت کامل دشارژ کنید. برای این منظور استفاده از یک لامپ ۱۲ ولت کفایت خواهد کرد. برای شارژ مجدد باتری باید چیزی نزدیک به یک شبانه روز زمان گذاشه و مرتب هم باتری را چک کنید که دمای آن افزایش نیافته باشد. در صورتی که دمای باتری بالا رود، به طور کامل آن را از دست خواهید داد.

ویژگی های باتری های بدون نیاز به مراقبت

ویژگی اصلی این باتری ها این است که کاهش آب در آنها بسیار کم است و این ویژگی عمدتا بواسطه حصول پیشرفت هایی در زمینه آلیاژهای مورد استفاده در شبکه ها و صفحات اینگونه باتری ها ایجاد شده است.
در شبکه های مورد استفاده در باطری های معمولی از آنتیموان به عنوان یک عنصر برای افزایش قابلیت ریخته گری و سختی و استحکام استفاده می شود. اما به هر حال، استفاده از مقادیر زیاد و عمده آنتیموان به نحو قابل ملاحظه و زیادی می تواند سرعت و روال کاهش آب در باتری و همچنین میزان دشارژ خودبخود را افزایش دهد. به همین دلیل است که شبکه های باتری های بدون مراقبت و نگهداری حاوی مقدار خیلی کمی از آنتیموان هستند و یا اصلا فاقد این فلز می باشند.

فلزات مورد استفاده در این باطری ها

سایر فلزات همچون کلسیم، کادمیوم و استرونسیوم اغلب برای ایجاد و حصول دوام و استحکام مکانیکی که امری ضروری بشمار می رود، جایگزین آنتیموان می شوند. این در حالی است که استفاده از این فلزات سبب کاهش ایجاد گاز در باتری و همچنین کاستن از میزان دشارژ خودبخود می گردد. ساختار داخلی باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری ممکن است کاملا شبیه به ساختمان باتری های معمولی بنظر برد.
به هر حال تفاوت های قابل توجه و عمده ای بین این باتری ها و باتری های معمولی وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از سپراتورهای پاکتی (که از سه طرف درزبندی شده اند و قسمت فوقانی آنها باز است)، شبکه توری شکل و فضای بیشتر بخش ذخیره الکترولیت در بالای صفحات باتری و وجود سیستم های پیچیده تر تهویه باتری اشاره کرد.

مزیت های اضافی باتری های بدون مراقبت و نگهداری
  • حذف مراحل فعال کردن باتری و شارژ با سرعت زیاد (Boost Charging) که قبل از نصب باتری انجام می شود.
  • مقاومت بیشتر باتری های بدون مراقبت و نگهداری در برابر شارژ شدن بیش از حد ظرفیت (: Over charging شارژر یک باتری پس از آنکه باتری مزبور به صد درصد شارژ برسد.)
  • میزان کمتر خوردگی قطب های باتری در مقایسه با باتری های معمولی
  • برخورداری از عمر مفید بیشتر نسبت به باتری های معمولی با الکترولیت مایع (باتری های شارژ شده تر Wet Batteries
  • حذف احتمال بیش از اندازه پرشدن باتری (Over Filling) و همچنین ازبین رفتن احتمال آلودگی های مضر مربوطه.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حسینعلی شمس آبادی
حسینعلی شمس آبادی
3 ماه پیش

من احساس میکنم در گذشته که از باتری های اسیدی استفاده می کردیم اون باتری ها عمر بیشتری داشتند و بیشتر کار می کردند! درست میگم یا چی؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسینعلی شمس آبادی
2 ماه پیش

با سلام
طول عمر مفید هر باتری علاوه بر مکانیزم ساخت به روش های نگهداری از آن نیز بستگی دارد. بله تقریبا می توان گفت که باتری های اسیدی (غیرسیلد) طول عمر مفید بیشتری نسبت به باتری های اتمی (سیلد) داشتند البته که این نوع باتری ها نیاز به نگهداری و مراقبت دائمی نیز داشتند. همچنین یکی دیگر از دلایل عمر مفید طولانی آنها این بود که این باتری ها قابلیت احیا داشتند و با روش های معمول و متداول احیا می شدند و برای مدت زمان کوتاهی می شد دوباره از آنها استفاده مفید کرد.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش