نقد و بررسی مزایا و معایب وانت آریسان

3.7
(253)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی وانت آریسان و مزایا و معایب آن می پردازیم. وانت آریسان یکی از محصولات ایران خودرو می باشد که بنابر کاربری که دارد، برای حمل بار یک خودرو مناسب می باشد که از سال 95 در بازار ایران عرضه شده است.

وانت آریسان قبل از این و در زمان طراحی پی یو وان نام داشت که بعد ها با نام آریسان معرفی شد.  وانت آریسان بر روی پلت فرم 405 طراحی شده است و ظاهر جلوی این خودروی بسیار شبیه به پژو پارس می باشد و فقط کمی چراغ آن تغییر کرده است.

نقد و بررسی مزایا و معایب وانت آریسان
نقد و بررسی مزایا و معایب وانت آریسان

بررسی کامل وانت آریسان

وانت آریسان در ابتدا از سوی ایران‌خودرو به‌عنوان جایگزینی برای پیکان وانت معرفی شد؛ خودرویی که سال ها در خط تولید ایرانخودرو بود و نقش ثابتی را در صنعت حمل‌ونقل کشور داشت.

در سال 1391 به دلیل ایمن نبودن و وجود مشکلات متعددی که در پیکان وانت وجود داشت، شماره‌گذاری آن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف گردید و از همین رو تولید پیکان وانت در اسفندماه سال 1393 نیز متوقف شد و ایران خودرو در همان سال تولید وانت آریسان را آغاز کرد.

فیلم بررسی وانت آریسان

ویدئوی زیر از کانال پدال توضیحات کاملی درباره مشخصات خودروی وانت آریسان داده است. که تماشای کمک زیادی به خریداران این خودرو میکند.

.

بررسی تخصصی مشخصات فنی وانت آریسان

وانت آریسان در دو نوع پایه گازسوز و بنزینی تولید می‌شود. این پیکاپ دارای پیشرانه ۱.۷ لیتری پیکان وانت است.

قابل ذکر است این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره مند بوده و سیستم انژکتوری آن از نوع پاشش چند نقطه ای می باشد. شتاب صفر تا صد آریسان در سوخت بنزینی حدود ۱۲.۷ ثانیه و در سوخت گازی حدود ۱۴ ثانیه می باشد. نسخه بنزینی آریسان در حالت ترکیبی، مصرف سوختی حدود ۹.۲۵ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر دارد و در حالت گازسوز مصرف سوختی معادل ۹.۹۲ متر مکعب گاز طبیعی در هر صد کیلومتر دارد.

بیشتر بدانید: راهنمای جعبه فیوز وانت آریسان

مشخصات موتور وانت آریسان

در بررسی ها مشخص وانت آریسان از یک پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ بهره می برد که با کد OHVG II شناخته می گردد. این پیشرانه در وانت باردو نیز به کار رفته بود که قدرت تولید ۸۶ اسب بخار قدرت را در ۵۲۵۰ دور در دقیقه (بنزین) و ۷۳ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه گازی دارد.

در ضمن گشتاور حداکثری ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه در حالت بنزینی و ۱۲۸ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه در حالت گازی را ارائه می دهد. توان خروجی پیشرانه وانت آریسان توسط یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ های عقب فرستاده می شود که یک نکته ی قوت برای خودرو محسوب می شود.

مشخصات فنی آریسان ایران خودرو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

جدول مشخصات فنی خودرو وانت آریسان
جدول مشخصات فنی خودرو وانت آریسان

باتری وانت آریسان در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های وانت آریسان

وانت آریسان از امکانات رفاهی و ایمنی اعجاب‌انگیزی برخوردار نیست اما با داشتن گزینه‌هایی نظیر: ترمزهای مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع (دستی)، مه‌شکن عقب، قفل مرکزی با ریموت، رادیو پخش، شیشه‌بالابرهای برقی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و فرمان تلسکوپی، شرایط به مراتب بهتری در قیاس با باردو در اختیار سرنشینان قرار میدهد.

    دانلود دفترچه راهنمای نیسان آریسان

    طراحی ظاهری وانت آریسان

    وانت آریسان برخلاف اغلب وانت‌هایی میان رده‌ای همچون وانت کارا، وانت باردو،  زامیاد و… که در بازار کشورمان حضور دارند، از طراحی ظاهری خوبی برخوردار است و بسیار مدرن‌تر از آن‌ها به نظر می‌رسد. در روزهای نخست ورود آریسان به بازار، به شباهت‌های بسیاری که بین این خودرو و پژو پارس وجود داشت.

    ظاهر نمای بیرونی وانت آریسان

    طراحی ظاهری وانت آریسان را اگر کمی عمیق تر نگاه‌کنید، در قسمت جلویی متوجه‌نوعی شباهت و البته‌تلفیق از خودرو پژو پارس و پژو 405 خواهید شد که‌این واقعیت دارد و تنها تفاوت ظاهر این خودرو با خودروهای مذکور، تنها در بخش نیمه‌تا انتهای خودرو است که‌تبدیل به‌خودرو حمل بار یا همان وانت شده‌است.

    اما اگر بخواهیم رقیبی را برای این خودرو ذکر کنیم، خودرو پراید وانت می‌باشد که‌نسبت به‌وانت آریسان از ایمنی کمتری در بدنه‌برخوردار است و گزینه‌ای که‌ما انتخاب می‌کنیم، وانت آریسان می‌باشد.

    طراحی داخل ماشین وانت آریسان

    طراحی کابین وانت آریسان، به نسبت طراحی ساده و البته کاملا مشابه پژو 405 می باشد که یک طراحی ساده، یک دست، یک رنگ و البته دلسرد کننده می باشد. این در حالی است که رو دری وانت آریسان نسبت به پژو 405 سری جدید متفاوت می باشد و رو دری نسل اول پژو 405 بر روی این خودرو نصب شده است و اگر رو دری نسل جدید پژ 405 بر روی آن قرار می گرفت، به نسبت قابل قبول تر بود. همچنین آینه های جانبی این خودرو برقی نیستند و باید با دست اقدام به تنظیم آنها کنید.

    مزایا و معایب وانت آریسان

    این خودرو دارای مزیت‌های همچون:طراحی نسبتاً خوب، قابلیت حمل بار بیشتر از باردو، هزینه‌های نگهداری مناسب، کابین تقریباً راحت، امکانات جانبی قابل قبول بهره می‌برد. در بحث نقاط ضعف می توان به ضعف شاسی در نسخه‌های اولیه، پیشرانه نسبتاً ضعیف و قدیمی (بخصوص برای بدنه سنگین آریسان)، کیفیت پایین ساخت، ایمنی نامشخص اشاره کرد.

    معایب وانت آریسان

    • توان باربری کم وانت آریسان در وزن بالا

      حداكثر وزن بار قابل تحمل وانت آریسان 600 کیلوگرم می‌باشد که این عدد با در نظر گرفتن وزن دو سرنشين به750 كيلوگرم خواهد رسید.

        به گفته ی خود کمپانی آریسان می تواند 350 کیلوگرم بیشتر از وانت پیکان بار حمل کند اما آیا یک خودرو 1400 کیلوگرمی قدرت تحمل بار 1100 کیلوگرمی را دارا می باشد؟! خیر.  بدنه ی 2 تکه ی این خودرو (اتاق و بار) در زیر سنگینی بار سوار شده بر آن می شکند و از هم جدا می شود.

        • کیفیت ساخت پایین

          وانت آریسان در ابتدای ورود به بازار، در قسمت اتصال اتاق بار و کابین سرنشینان دچار مشکل شد. در آن زمان، بسیاری فکر می کردند که تنها دلیل ارزان بودن این خودرو، ساخت بی کیفیت آن است.بعد از خم شدن شاسی تعدادی از آریسان ها در قسمت اتصال کابین جلو و اتاق بار، عده ای از طرفداران و خریداران این خودرو ریزش کردند. هرچند این مشکل قابل دفاع نیست،

          • مصرف سوخت نسبتا بالا

          پیشرانه وانت آریسان علی‌رغم تمام به‌روزرسانی‌ها، دارای ماهیتی کاملا قدیمی است و مصرف سوخت آن به اندازه مدل‌های جدید مقرون‌به‌صرفه نیست. این موتور به طور متوسط، حدود 9.5 لیتر در صد کیلومتر سوخت می‌سوزاند که با توجه به توان خروجی پایین، رقمی بسیار نامناسب ارزیابی می‌شود. هم‌چنین در صورتی که بار سنگینی توسط آریسان حمل شود، مسلما میزان مصرف آن بسیار بیشتر از این میزان خواهد شد.

          • قرار گرفتن زاپاس در محل نامناسب

          یکی از نقاط ضعف این خودرو، قرار دادن لاستیک زاپاس در پشت صندلی شاگرد است. این موضوع باعث می شود که محل نشیمن سرنشین جلو مناسب نبوده و امکان جا به جایی و تنظیم صندلی وجود نداشته باشد. با توجه به ابعاد خودرو بهتر بود برای زاپاس در بیرون کابین، جایی در نظر گرفته می شد

          ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

              مزایای وانت آریسان

              • دارای امکانات رفاهی مناسب

              امکانات آریسان برای یک وانت نسبتا ارزان‌قیمت مناسب به نظر می‌رسد. ازجمله مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌توان به فرمان هیدرولیک، پخش MP3، دارای دو بلندگو، چراغ جلو لامپی با محفظه کرومی، چراغ عقب لامپی، چراغ مه شکن عقب، چراغ‌خطر سوم، چراغ سقفی، شیشه‌های برقی، رینگ‌های فولادی ۱۵ اینچ، صندلی ۴ جهته دستی با پشت‌سری قابل تنظیم، ستون فرمان جمع‌شونده (تلسکوپی)، سیستم کنترل بخار بنزین، کاتالیست اگزوز و… اشاره نمود.

              • طراحی خوب و ساده کابین

              اگر سالیان سال با وانت پیکان کارکنید، بعد از ورود به کابین آریسان حس و حالی بسیار خوبی به شما دست خواهد داد. داشبورد، طراحی قابل قبولی داشته و تقریبا شبیه همان طرح جدید داشبورد ۴۰۵ و پژو پارس است. طراحی کنسول مرکزی خودرو ساده و درعین‌حال زیبا بوده و ارگونومی خوبی هم دارد.

              دکمه‌های سیستم صوتی در کنار یک صفحه‌نمایش کوچک قرارگرفته و کنترل‌های تهویه مطبوع در قسمت پایینی کنسول مرکزی دیده می‌شوند. جعبه‌داشبورد بزرگ و جادار بوده و می‌تواند کارایی بسیار بالایی داشته باشد.

              • کیفیت سواری قابل قبول

              وقتی می‌گوییم کیفیت سواری وانت آریسان خوب است، حتما باید توجه داشته باشید که ما اینجا در یک وانت‌ میان‌ رده بحث می‌کنیم، نه یک سدان لوکس همچون رنو تلیسمان! آریسان به‌عنوان خودرویی که جانشین پیکان وانت شده، بهبود کیفیت سواری آن کاملا مشهود و قابل‌قبول است.

              • دسترسی به قطعات و خدمات پس از فروش

              وانت آریسان، یکی از پرفروش‌ترین محصولات در کلاس خود به شمار می‌رود که در تیراژ نسبتا بالایی روانه بازار شده است و تحت پوشش نمایندگی‌های گسترده شرکت ایران خودرو در سراسر کشور قرار دارد؛ بنابراین، فروشندگان لوازم یدکی و تعمیرگاه‌های شخصی نیز به‌راحتی قادر به ارائه خدمات به این محصول ایران خودرو خواهند بود.

              ضمنا این محصول از لحاظ فنی، شباهت زیادی به خانواده پژو روآ یا پیکان دارد و بنابراین، دارندگان وانت آریسان نگرانی چندانی از بابت تامین قطعات فنی، لوازم بدنه و فرآیند تعمیرات اتومبیل خود نخواهند داشت.

              • سیستم کولر قوی

              یکی از مهم‌ترین مزایای وانت آریسان، کولر بسیار خوب آن است که کارایی فوق‌العاده‌ای دارد. روش کردن کولر در حین رانندگی نه تنها هیچ فشار زیادی روی موتور وارد نمی‌کند، بلکه تأثیر منفی روی حرکت خودرو نداشته و خبری از داغ کردن هم نیست.

              کوچک بودن فضای کابین این خودرو از طرف دیگر توان قابل‌قبول کولر این خودرو باعث می‌شود که پس از روشن نمودن کولر این خودرو ظرف مدت کوتاهی به دمای موردنظر رسیده و از آن لذت ببرید.

              بررسی مصرف سوخت وانت آریسان

              مصرف سوخت بدون شک برای افرادی که تصمیم به کار با خودروهایی مانند وانت آریسان یا وانت پراید دارند، یک شاخصه مهم می باشد و به آن اهمیت زیادی می دهند. با این وجود مصرف سوخت این خودرو نسبت به پراید وانت به نسبت بیشتر می باشد و اما گزینه قابل قبولی که وجود دارد این است که این خودرو تنها در یک مدل به بازار عرضه شده است که هم بنزین سوز و هم گازسوز می باشد.

              مطمئنا مصرف سوخت آریسان را نمی‌توان از نقاط قوت آن دانست. اما به رغم مصرف بالا سطح آلایندگی محیط در این خودرو تا حدی کاهش یافته که توانسته استاندارد یورو ۴ را کسب کند و این موضوع برای یک خودرو تولید داخل واقعا جالب توجه است.

              با این حال اگر شاخصه مصرف سوخت را مدنظر میخواهید قرار دهید، وانت پراید مناسب تر می باشد چرا که نسبت به این خودرو مصرف سوخت بسیار مقرون به صرفه تری دارد.

              نام خودروخارج شهرمصرف ترکیبی
              وانت پراید5.6 بنزین6.6 بنزین
              وانت آریسان7/33 (بنزین) – 7/34 متر مکعب (گاز)9/25 (بنزین) – 9/92 متر مکعب (گاز)

              وانت آریسان بخریم یا نه؟

              ارزش خرید وانت آریسان
              ارزش خرید وانت آریسان

              آریسان نسبت به سایر پیکاپ‌هایی که در بازار ایران و محدوده قیمتی پایین‌ وجود دارد ویژگی‌های مثبت قابل توجهی دارد. طراحی زیباتر، فضای بار بزرگ و مناسب، محور محرک عقب و… به آریسان برتری داده‌اند اما قادر به پوشاندن ضعف‌های آن نیستند.

              استهلاک بالای گیربکس در وانت آریسان و استحکام پایین محفظه بار که باعث خم شدن خودرو از وسط می‌شود، اصلی‌ترین عوامل نارضایتی دارندگان آریسان هستند. وانت آریسان کلاژی است که ایران خودرو از محصولات دیگر خود سر هم کرده و ارزش خرید چندانی ندارد اما گاهی ممکن است تنها چاره شما باشد.

              چراکه تنها رقیبان نزدیک این خودرو یعنی سایپا ۱۵۱ و نیسان زامیاد، چه از لحاظ سطح قیمت و چه ظرفیت و گنجایش حمل بار، در کلاس محصول ایران خودرو قرار نمی‌گیرند و مشتریانی که نیازمند یک وانت میان‌قیمت با قابلیت باربری مناسب شهری هستند، عمدتا چاره‌ای جز خرید وانت آریسان از ایران خودرو نخواهند داشت؛ چراکه پراید وانت از ظرفیت حمل بار بسیار کمتری برخوردار است و نیسان زامیاد نیز علی‌رغم بهره‌مندی از ظرفیت بیشتر، بهای بسیار بالاتری را از متقاضیان طلب خواهد کرد.

              بنابراین، علی‌رغم کاستی‌هایی هم‌چون کیفیت ساخت نامناسب و تکنولوژی فنی قدیمی، باید گفت که عمده مشتریان ایرانی در این کلاس از وانت‌ها، حق انتخاب دیگری جز وانت آریسان نخواهند داشت؛ البته در صورت برخورداری از توان مالی بیشتر، بهتر است نسخه‌های دست‌دوم یا صفرکیلومتر وانت مزدا ۲۰۰۰ از گروه بهمن را نیز به دلیل عملکرد فنی بهتر، مدنظر خود قرار دهند.

              نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

              بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

              عضو شوید
              آگاه شوید
              guest
              8 نظرات
              فید بک نظرسنجی داخل متن
              مشاهده تمام نظرات
              بهزاد
              بهزاد
              1 ماه پیش

              به درد هیچ کاری نمی خوره بسیار مزخرفه
              واقعا وحشتناک هستش تمام قطعاتش میشکنه و به سختی هم باید گیر بیارید
              هر وقت یادم میفته تنم میلرزه اشک منو درآورد
              هیچ فرقی هم نمیکنه ۱ باشه یا ۲
              واقعا نمی دونم چرا اینو میسازند که مردم رو بد بخت کنند
              دوست داشتم ببرمش ایران خودرو جلوی درب آتیشش بزنم
              همیشه تو پمپ گاز بودم و اصلا نمی تونید بنزین بهش بزنید قورت میده بنزین رو
              دوسال فروختمش ولی هنوز خواب اریسان رو میبینم
              از نظر راحتی سرنشین و جاداری اطاق بار فقط خوبه از صدرصد دو درصد خوبه

              آخرین ویرایش 1 ماه پیش توسط بهزاد
              مصطفی
              مصطفی
              4 ماه پیش

              باسلام من مدل۹۹ دارم.خدایش ازش راضیم.نسبت به پیکان وانت هم کولر داره هم هیدرولیکه و هم فضای کابینش خیلی راحته و سرنشین احساس خوبی داره

              وحید
              وحید
              10 ماه پیش

              سلام. اگر این معایب را دارد نباید بیشتراز این تولید شود . و فکر طراحی یک وانت باشن که اول شاسی قوی بعد بار بیشتری جا بگیرد . منم پشیمان شدم از خرید اریسان همون پیکان وانت بهتره انگار . به امید روزهای بهتر برای مردم ایران …

              سید
              سید
              1 سال پیش

              نخرید که بدبخت میشین همش در تعمیرگاهین

              علی
              علی
              در جواب  سید
              6 ماه پیش

              سلام واقعا .منو که جون به لب کرده یک ساله مدله ۹۵ شو گرفتم سه بار گیربکس عوض کردم دنده زیرین ش شکست هر دفعه ۷ تا ۸ تومن خرجش کردم بعد از تعمیر یا تعویض بازم اوکی نمیشه دنده هاش خلاصه هر روز یه جاش میلنگه نخرید نخرید حالا یه چنتشو گلچین کنم از لیست بلند مشکلاتش توان بردن بار سنگین نداره نسبت به پیکان وانت دستگیره در باربندش حواستون نباشه یا کسی بی هوا بازش کنه در جا شکسته حداقل ۵۰۰ رو دستتون میزاره دستگیره سمت شاگرد یه سری شکست پمپ هیدرولیک ش خراب شد عوض کردم موتور… خواندن ادامه ...

              محمد
              محمد
              1 سال پیش

              موتور جدید xu7 پلاس روغن موتور 0w20 باسطحsn نیاز دارد که هم قیمت بنز کلاس s۵۰۰و رولزرویس فانتوم هست، یعنی وانت باری پژو سوار هستید با خرج بنز کلاسs و رولزرویس.

              مجید نقدی عکاس و جهانگرد
              مجید نقدی عکاس و جهانگرد
              1 سال پیش

              خدمت علاقه مندان خرید وانت چند نکته را بعنوان کسی که تجربه رانندگی با آریسان را. دارد باید عرض کنم ، این وانت فقط جهت امور سبک و جاده های بدون شیب زیاد میخورد . درست است که از بار بزرگتری نسبت به وانت های ایرانی هم رده برخوردار است و از لحاظ شاسی هم بلند تر است و هم بار آن مسطح و بدون برآمدگی گلگیر چرخهای عقب داخل بار میباشد. دارای فضای نسبتا مقبولی جهت راننده و سرنشین دوم دارد و جای مناسبی جهت زاپاس ندارد. شکل ظاهری به نظر من شبیه به وانت های شورولت بوده و… خواندن ادامه ...

              مرجان
              مرجان
              در جواب  مجید نقدی عکاس و جهانگرد
              9 ماه پیش

              سلام
              ممنون از نظر شما.
              منم برای کمپر قصد خرید داشتم که با توجه به نظر شما منصرف شدم.
              لطفا اگر پیشنهاد مشابهی دارید راهنمایی کنید
              ممنون

              سبد خرید
              اسکرول به بالا
              مشاوره رایگان و ثبت سفارش