نقد و بررسی معایب نیسان ماکسیما وارداتی و مونتاژی

4.4
(360)

در این مقاله به نقد و بررسی نیسان ماکسیما و مزایا و معایب آن می پردازیم. ماکسیما، خودرویی سدان از کمپانی ژاپنی نیسان است که از سال 1381 در کشورمان قدم نهاد. نسل پنجم از ماکسیما، خودروی مورد نظر ماست که به کشور وارد شد.

نقد و بررسی معایب نیسان ماکسیما وارداتی و مونتاژی
نقد و بررسی معایب نیسان ماکسیما وارداتی و مونتاژی

بررسی خودرو نیسان ماکسیما

بررسی فنی خودرو ماکسیما
بررسی فنی خودرو ماکسیما

تا کنون هشت نسل از این خودرو توسط شرکت نیسان تولید شده است که متاسفانه فقط پنج نسل آن وارد بازار ایران شده اند. این خودرو در سال ۲۰۰۱ توسط پارس خودرو مونتاژ و روانه بازار شد که از نوع خودرو های سدان E Segment بود و با وجود مونتاژ بودن از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و هست.

طراحی جذاب و پیشرانه قدرتمند این خودرو باعث شد تا از همان بدو ورود، مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفته و فروش بسیار خوبی را تجربه نماید. گرچه تولید این خودرو تنها تا سال 1391 ادامه داشت، اما هنوز هم عده زیادی وجود دارند که نمونه کارکرده نیسان ماکسیما را به سایر همتایان کره‌ای یا چینی این خودرو ترجیح می‌دهند.

مقاله پیشنهادی: نقد و بررسی تخصصی خودرو نیسان تیانا

فیلم بررسی خودروی نیسان ماکسیما

ویدئوی زیر از سایت چرخان به معرفی و بررسی مشخات نیسان ماکسیما پرداخته است. که کمک زیادی به کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند میکند.

بررسی مشخصات فنی نیسان ماکسیما

مشخصات فنی موتور ماکسیما

 مشخصات فنی ماکسیما دنده ای
مشخصات فنی ماکسیما دنده ای و اتوماتیک

این خودرو موتوری با حجم ۲۹۹۸ سی سی ۶ سیلندر، ۲۴ سوپاپه به شکل V دارد که حداکثر توان آن ۲۰۰ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه با گشتاور ۲۲۸ نیوتن متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه است.

حداکثر سرعت در این خودرو ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت است که شتاب صفر تا صد آن با گیربکس اتومات پنج دنده ۸. ۴ ثانیه و با گیر بکس دستی ۶ دنده حدود ۷. ۴ ثانیه است.

این خودرو استاندارد یورو ۳ داشته و مصرف سوخت آن ۱۶. ۸ لیتر در مکان های شهری و ۱۱. ۵ لیتر در جاده می باشد. ظرفیت باک نیسان ماکسیما ۷۰ لیتر است.

باتری نیسان ماکسیما در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

جدول مشخصات فنی ماکسیما

مشخصات تولیدکشور تولید کنندهایران
نام برندنیسان
مدلماکسیما اتوماتیک
سال ساخت1381
مشخصات فنی موتورنوع موتوربنزین سوز
حجم موتور2998 سی سی
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
حداکثر توان خروجی200 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی228 نیوتون متر در 3600 دور در دقیقه
ظرفیت باک70 لیتر
مشخصات فنی بدنهکلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلSegment  E
وزن1410 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع)4930*1780*1435
عملکرد خودروحداکثر سرعت255 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (ثانیه)8 ثانیه
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)11. 5 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 3
ایمنیکیسه هوادو عدد شامل: راننده، سرنشین کناری
سیستم امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، سیستم استارت بدون کلید
سیستم ترمز و پایداریترمز جلو (دیسکی خنک شونده)، ترمز عقب (دیسکی)ABS، EBD، BAS
امکانات و تجهیزاتسیستم صوتی و تصویریرادیو CD به همراه چنجر 6 تایی
سایر تجهیزاتشیشه بالابر جلو و عقب برقی به همراه سیستم قطع کنندگی بالابر، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو، تنظیم برقی آیینه ها

بررسی کامل امکانات و آپشن های نیسان ماکسیما

 تفاوت ماکسیما وارداتی با مونتاژی
تفاوت ماکسیما وارداتی با مونتاژی

از جمله امکاناتی که در بررسی نیسان ماکسیما دیده می شود، می توان به دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین، قفل رکزی ریموت دار، تنظیم برقی صندلی ها و پشت سری های فعال، تهویه مطبوع اتوماتیک و دریچه برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی آینه های بغل، بالابر برقی شیشه های جلو و عقب، مه شکن مخصوص عبور از پیچ ها و کنترل سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد که نسبت به خودروهای امروزی خیلی محدود است.

    دانلود دفترچه راهنمای نیسان ماکسیما

    بررسی کامل طراحی ظاهری نیسان ماکسیما

    طراحی بدنه نیسان ماکسیما نسل اول مربوط به حدود ۱۴ سال پیش می‌شود؛ بنابراین نباید انتظار یک طرح مدرن و امروزی را از آن داشت. با این حال پس از نگاه به بدنه این خودرو می‌توان فهمید که طراحی ظاهری نیسان ماکسیما نسل اول همچنان حرف‌هایی برای گفتن داشته و حتی در قیاس با کراس اوورهای امروزی نیز تا حدودی زیبا و جذاب جلوه می‌کند.

    طراحی بیرون ماشین ماکسیما

    نمای جلو:

    قسمت جلویی ماکسیما را می توان زیباترین و چشمگیرترین قسمت طراحی مهندسین نیسان دانست.

    چراغ های جلوی کشیده و شیب دار که شکل هندسی خاص خود را دارند، ظاهری تهاجمی اما مجلل و ظریف به خودرو بخشیده است.

    جلوپنجره کرومی نه کوچک و نه بزرگ است و با چراغ ها هماهنگی کامل دارد.

    نمای جانبی:

    با زبان طراحی اواخر دهه 90، ماکسیما نمای جانبی بسیار ساده ای دارد و تنها نوار کرومی بدون خطوط اضافی قابل مشاهده است.

    دستگیره درها با فریم کرومی ظاهری مجلل ایجاد می کند. لاستیک ها دارای چرخ های ساده اما زیبا با شعاع 15 اینچ هستند.

    نمای عقب:

    قسمت عقب خودرو نیز طراحی ساده ای دارد و چراغ های بزرگ آن خودنمایی می کند.

    نیسان برای کاهش رسمیت و سادگی سدان، یک اسپویلر به صندوق عقب اضافه کرد تا کمی اسپرت تر شود.

    در مجموع، از نظر طراحی ماکسیما، این خودرو بدون شک یکی از زیباترین سدان های جهان در آن زمان بود، اما اکنون طبیعتاً قدیمی به نظر می رسد. اما طراحی کاملا اصولی و با مهندسی عالی و هماهنگ انجام شده است.

    بررسی طراحی داخل ماکسیما

    مشخص است که ماکسیما یک خودروی جادار خانوادگی است و برای افراد قد بلند فضایی راحت در صندلی های جلو و عقب دارد. طراحی داشبورد ساده است اما با توجه به دوره ساخت منطقی به نظر می آید.

    جدا از طراحی خوب و جادار، کیفیت متریال در حد انتظار است. اما نکته منفی به خصوص در خودروهای امروزی، کمبود راحتی است که هنوز هم برای خودروی دهه 90 قابل قبول است.

    مزایا و معایب نیسان ماکسیما

    معایب نیسان ماکسیما

    شناخت معایب ماکسیما و سایر خودروهای بازار ایران در مورد کارایی، ایمنی، مشخصات فنی و سایر ویژگی خودرو اطلاعات کافی به مصرف کننده ارائه داده و به او کمک می‌کند با آگاهی بیشتر محصول مورد نظر خود را خریداری کند. در این بخش نقاط ضعف و معایب نیسان ماکسیما را بررسی کرده و ایرادات آن را از جنبه‌های مختلف مرور می‌کنیم.

    • مصرف سوخت زیاد

    نیسان ماکسیما در اوایل دهه هشتاد به ایران آمد و در آن زمان خودرویی پرمصرف به حساب نمی آمد، زیرا بر اساس فناوری آن زمان ساخته شده بود و انتظارات مشتریان را به خوبی برآورده می کرد. در آن سال ها بحث قیمت بنزین و سهمیه مصرف سوخت مطرح نبود و کمتر کسی از خریداران ماکسیما به مصرف بنزین خودرو اهمیت میداد.

    اکنون با گذشت بیش از یک دهه از ورود ماکسیما، وضعیت کاملا متفاوت است و این خودرو از نظر مصرف سوخت، بسیار پر مصرف محسوب می شود. قدمت تکنولوژی پیشرانه و گیربکس نیسان ماکسیما به دو دهه قبل می رسد و از سوی دیگر قیمت و سهمیه بالای بنزین باعث شده تا اکثر مردم از خرید خودروهای اسپرت گران قیمت خودداری کنند.

    مصرف سوخت بالا اولین نقطه ضعف ماکسیما است که خودرو را در مقایسه با برخی از رقبای چهار سیلندر خود مانند تویوتا کمری در وضعیت ضعیفی قرار می دهد.

    • کمبود آپشن و تجهیزات رفاهی

    از دیگر معایب ماکسیما کمبود تجهیزات رفاهی و ایمنی است که مانند مصرف سوخت به علت گذشت زمان به وجود آمده است. این خودرو در اوایل دهه 1980 رقیب قدرتمندی برای تویوتا کمری گراند بود، اما اکنون پس از گذشت سال ها، نیسان ماکسیما از نظر راحتی و ایمنی خودروی بسیار بدی است.

    البته نباید فراموش کرد که حذف تجهیزات و آپشن ها در صنعت خودروسازی ایران امری متداول است و نیسان ماکسیما نیز در حین تولید از دستکاری های مونتاژی در امان نمانده و در هنگام نصب پارس بخشی از تجهیزات خود را از دست داده است.

    • قطعات یدکی و تعمیر گران قیمت

    نیسان ماکسیما یکی از معدود خودروهای شش سیلندر تولید شده در کشور است. بنابراین در بین خودروهای چهار سیلندر تنها افتاده است.

    این مشکل دسترسی مشتریان این خودرو به قطعات یدکی و خدمات فنی را شوار کرده به عنوان یکی از معایب نیسان که از خرید این خودرو منصرف می کند.

    گرانی قطعات یدکی و نبود تعمیرکاران ماهر باعث شد بسیاری از علاقه مندان نیسان ماکسیما آن را بفروشند و از دردسر خلاص شوند.

    از سوی دیگر، تولید ماکسیما از سال 1391 به حالت تعلیق درآمده است، بنابراین به نظر می رسد مشکل کمبود قطات و خدمات در بازار با گذشت زمان شدیدتر شود.

    مقاله پیشنهادی: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

    • دارای طراحی قدیمی

    مدل مونتاژی نیسان ماکسیما در ایران همسو با نسل پنجم این خودرو است که از سال 2000 تولید شده است. به همین دلیل با خودرویی روبه‌رو هستیم که متعلق به دهه نود است و البته این مشکل به مرور زمان و عدم به‌روزرسانی خودرو از سوی عرضه‌کننده ایرانی نیز برمی‌گردد.

    به همین دلیل طراحی داخلی و خارجی قدیمی و از مد افتاده یکی دیگر از ایرادات نیسان ماکسیما است.
    البته طراحی بیرونی نیسان ماکسیما به دلیل شباهت به محصولات آمریکایی همچنان برای برخی افراد جذاب است.

    با این حال، فضای داخلی نیسان ماکسیما به هیچ وجه برای سال 2020 قابل قبول نیست و خشن بودن فضای داخلی، مالک را به شدت آزار خواهد داد. این اتفاق افتاد تا اینکه رقیب این خودرو تویوتا کمری پس از چندین نسل وارد بازار شد و تعداد زیادی از مشتریان ماکسیما را به خود جذب کرد.

    • فرمان پذیری ضعیف

    نیسان ماکسیما از سیستم تعلیق ساده استفاده می کند، بنابراین نمی توان از رانندگی با این خودرو اطمینان کامل داشت. این مشکل با توزیع نامتقارن وزن ماکسیما ترکیب می شود تا خودرویی کاملاً ناپایدار در پیچ ها ایجاد کند و این یکی دیگر از معایب ماکسیما است.

    از طرف دیگر نیسان ماکسیما سیستمی برای کنترل پایداری یا کشش ندارد، بنابراین در پیچ های تیز نباید پدال گاز را زیاد فشار دهید، زیرا کنترل خودرو را از دست خواهید داد.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

        نقاط قوت ماشین نیسان ماکسیما

        • موتور پر قدرت

        نکته مهم دیگری که در مورد خرید نیسان ماکسیما کارکرده توسط برخی خریداران می توان گفت موتور قدرتمند این مدل است. ماکسیما از موتور 24 سوپاپ شش سیلندر 3. 0 لیتری با 227 اسب بخار قدرت و 288 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند که توسط گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک که قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند.

        لازم به ذکر است که سرعت خودرو از صفر مطلق تا 100 کلیلومتر بر ساعت به مدت در 8. 1 تا 8. 4 ثانیهزمان میبرد و حداکثر سرعت آن نیز حدود 250 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

        • خدمات پس از فروش قابل قبول

        یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان فاکتور مثبت در خرید نیسان ماکسیما کارکرده از خریداران عنوان کرد، خدمات پس از فروش نسبتا خوب این خودرو است. بر این اساس، شرکت پارس خودرو که در سال های گذشته به عنوان تولید کننده محصولات نیسان شناخته می شد، وظیفه ارائه خدمات به ماکسیما را بر عهده دارد.

        و به گفته مالکان این خودرو در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد، اصفهان، بابل، تبریز، شیراز و. . . خدمات این شرکت مناسب و رضایت بخش اعلام شده است و این افراد با موارد کمتری مانند کمبود قطعات مواجه خواهند شد.

        اما باید توجه داشت که در شهرهای کوچکتر و کم جمعیت، صاحبان این خودرو شرایط متفاوتی را تجربه می کنند و همواره از کمبود قطعات و عدم سرویس دهی مناسب پارس خودرو ناراضی هستند.

        • کیفیت ساخت بالا

        یکی از مهمترین دلایل خریدارای ماکسیما کارکرده همین کیفیت خوب و دوام بالای این خودو است. به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه اتومبیل در بازار خودرویی کشور، ماکسیما با توجه به استفاده از قطعات و الگوریتمی مناسب طراحی و ساخته شده و هدف از تولید این مدل، دوام طولانی مدت در کنار کیفیت خوب بوده که این موضوع به خودی خود باعث اعتماد اغلب خریداران به ماکسیما شده و به جرات می‌توان گفت که مهم ترین عامل در محبوبیت این مدل در سطح کشور است.

        بررسی میزان ایمنی ماکسیما

        نیسان ماکسیما نسل پنجم از نظر ایمنی در جایگاه نسبتا قابل قبولی قرار دارد. این خودرو در سال 2000 توسط IIHS (موسسه بیمه و ایمنی جاده ای آمریکا) مورد آزمایش قرار گرفت و توانست به نتیجه نسبتا خوب قابل قبولی دست یابد.

        در تصاویر منتشر شده توسط IIHS از نتایج تصادفات نیسان ماکسیما، ضعف ستون A و پدال زیر درب این خودرو را به خوبی می توان مشاهده کرد. دیسک جلوی نیسان ماکسیما به دلیل ظرفیت خنک کنندگی 26 میلی متر ضخامت و 17 میلی متر پهن تر از دیسک های عقب دارد.

        نیسان ماکسیما که توسط شرکت پارس خودرو در داخل کشور عرضه می شود از تجهیزات امنیتی بسیار کمی استفاده می کند و در واقع این یکی از نقاط ضعف این خودرو است. از تجهیزات ایمنی کوچک مورد استفاده در ماکسیما مونتاژی می توان به دو کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ترمز دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم ترمز اضافی (BAS)، سیستم قفل مرکزی و ایموبلایزر اشاره کرد.

        آیا نیسان ماکسیما بخریم یا نه؟

        نیسان ماکسیما یکی از محبوب ترین سدان های جهان و ایران است که در دهه هشتاد در بازار داخلی ایران بسیار موفق بود. این خودرو با پیشرانه قوی، کیفیت ساخت خوب، طراحی قابل قبول همچنان انتخاب بسیاری از افراد است و نمی خواهند این ژاپنی خوش نام را با خودروهای چینی و کره ای امروزی جایگزین کنند.

        به همین دلیل در کشورمان شاهد بازار خوبی از خودروهای نیسان ماکسیما کارکرده هستیم. ناگفته نماند که خریداران این خودرو باید در نظر داشته باشند که در هنگام خرید نیسان ماکسیما باید هزینه زیادی برای بنزین و قطعات یدکی پرداخت کنند و از وضعیت فنی آن آگاهی کامل داشته باشند.

        از رقبای آن می توان به هیوندای آزرا و سوناتا، تویوتا کمری، کیا اپتیما و اپیروس اشاره کرد که ارزش خرید بیشتری نسبت به ماکسیما دارند.

        نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

        بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

        عضو شوید
        آگاه شوید
        guest
        2 نظرات
        فید بک نظرسنجی داخل متن
        مشاهده تمام نظرات
        مجید
        مجید
        10 ماه پیش

        ماکسما دنده ای دارم خیلی عالیه پیشنهاد میدم دنبال ماشین چینی نرید کارکرده های این ماشین از صفر چینی خیلی بهتره

        مهدی
        مهدی
        1 سال پیش

        بسیار عالی خیلی ممنون اما توضیحاتتون کامل نبود.🤦🏻‍♂️
        من زانتیا ۲۰۰۰ دارم کاملا هم از کشش و قدرت ماشینم راضیم اما وقتی میبینم ماکسیما حدود ۱۰۰ اسب و ۱۰۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر از ماشین من تولید میکنه پیش خودم میگم حتما باید خییییلی چیز باحالی باشه👍🏻

        سبد خرید
        اسکرول به بالا
        مشاوره رایگان و ثبت سفارش