نقد و بررسی دانگ فنگ دیگنیتی پرایم و پرستیژ

4.5
(412)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی دیگنیتی و مزایا و معایب آن می پردازیم. دیگنیتی بهمن موتور اولین کراس اوور کوپه مونتاژ داخل است که سال 1399 رسما به لیست محصولات شرکت بهمن اضافه شد و از همان ابتدا توانست محبوبیت زیادی بین مشتریان ایرانی پیدا کند.

نقد و بررسی دانگ فنگ دیگنیتی پرایم و پرستیژ
نقد و بررسی دانگ فنگ دیگنیتی پرایم و پرستیژ

معرفی و بررسی کامل ماشین دیگنیتی

در سال ۲۰۱۸ نخستین بار از خودرو دانگ فنگ ix5 گروه DFM در نمایشگاه پکن رونمایی شد و در اواخر آبان ۱۳۹۹ گروه بهمن موتور تصمیم به ارائه نسخه ایرانی این خودرو به نام دیگنیتی (به معنای کرامت) گرفت.

به عبارتی می توان گفت دیگنیتی پرایم، نسخه ایرانیزه ix5 و جدیدترین محصول گروه بهمن می باشد که بنا به گفته مدیران این شرکت قرار است به روش CKD در کشور تولید شود و بعضی اجزای آن به شکل داخلی سازی روی آن نصب خواهد شد. بهمن دیگنیتی پرایم در رده کراس اوورهای سایز متوسط با طراحی کوپه جای دارد که به شکل تک دیفرانسیل جلو ارائه می شود.

تفاوت دیگنیتی پرایم با پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور در واقع نسخه فیس لیفت پرایم است که سپرهای عقب و جلو و همین‌طور جلوپنجره آن تغییر یافته است. امکانات درون کابین نیز بهبود پیدا کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاربرد سیستم صوتی Pioneer اشاره کرد.

ولی مهم‌ترین تفاوت پرستیژ نسبت به پرایم، مشخصات فنی موتور است. پرایم از موتور توربوی 1.5 لیتری استفاده می‌کند، حال آنکه قدرت پرستیژ از طریق یک موتور توربوشارژ 2 لیتری تأمین می‌شود. این موتور، به سیستم پاشش مستقیم سوخت مجهز بوده و حداکثر قدرت آن به 230 اسب بخار (با گشتاور 360 نیوتن متر) می‌رسد که از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها وارد می‌شود.

سایر مشخصات و همین‌طور قیمت دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور هنوز به طور قطعی اعلام نشده است. ولی می‌توان انتظار داشت مدل جدید با قیمت بیشتری نسبت به نسخه پرایم در دسترس خریداران قرار گیرد.

جدول زیر، تفاوت پرستیژ و پرایم را از لحاظ مشخصات فنی موتور نشان می‌دهد.

مشخصات/ مدل خودرودیگنیتی پرستیژدیگنیتی پرایم
موتور2.0 لیتری توربو1.5 لیتری توربو
قدرت موتور231 اسب بخار148 اسب بخار
حداکثر گشتاور355 نیوتن متر220 نیوتن متر
گیربکسشش سرعته اتوماتیکاتوماتیک CVT
مصرف ترکیبیاعلام نشده7.3 لیتر

فیلم معرفی و برررسی دیگنیتی

ویدئوی زیر یک معرفی و نقد و بررسی مشخصات از خودروی دیگنیتی و توضیحات کامل درباره آن داده است. که تماشای آن کمک زیادی به خریداران این خودرو میکند.

.

فیلم معرفی تخصصی دیگنیتی پرستیژ

همچنین ویدئوی زیر توضیحاتی درباره خودروی جدید یعنی دیگنیتی پرستیژ داده است.

.

بررسی تخصصی مشخصات فنی دیگنیتی

دانگ فنگ iX5 با سه پیشرانه ۱.۵، ۱.۸ و ۲ لیتری بنزینی و گیربکس CVT و ۵ سرعته دستی در چین فروخته می‌شود، اما بهمن موتور دیگنیتی را فقط با موتور ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس CVT مونتاژ و عرضه می‌کند.

یکی از مزیت‌های مهم دیگنیتی بهمن موتور، آپشن‌ها و امکانات متعدد آن است که رانندگی و سواری راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

مشخصات موتور دیگنیتی پرایم

برای تامین نیروی مورد نیاز این خودروی بیش از 1.5 تنی، پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری مورد استفاده قرار گرفته است که به لطف استفاده از توربوشارژر می‌تواند خروجی قدرت 148 اسب بخاری در محدوده 5600 دور بر دقیقه و خروجی گشتاور 220 نیوتن متری در محدوده 1800 دور بر دقیقه تولید کند.

باتوجه به جعبه دنده اتوماتیک CVT نصب شده بر روی دیگنیتی، پیشرانه توربوشارژر دیگنیتی می‌تواند مصرف سوخت 10.4 لیتری در شهر، مصرف سوخت 5.4 لیتری خارج از شهر و به صورت ترکیبی، مصرف سوخت 7.5 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری داشته باشد، هرچند این میزان سوخت مصرفی در شرایط کاملاً استاندارد خودرو و جاده بدست آمده است که در استفاده‌های واقعی مصرف سوخت بالاتری تجربه خواهید کرد.

جدول مشخصات فنی خودروی دیگنیتی پرایم

نوع موتورخطی بنزینی
حجم موتور۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ۴ / ۱۶
تنفس موتورتوربوشارژ
قدرت۱۴۸ اسب بخار
گشتاور۲۲۰ نیوتن.متر
گیربکسCVT اتوماتیک
محور محرکدیفرانسیل جلو
شتاب۱۲ ثانیه
سرعت۱۸۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت۷.۵ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۵
فرمانبرقی
نوع بدنهکراس‌اوور
نوع رینگآلومینیومی

جدول مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ 

نوع موتور4 سیلندر توروبوشارژ با آرایش خطی سیلندرها و مجهز به سیستم GDI
حجم پیشرانه۱۶۹۷ سی‌سی
حداکثر قدرت۲۲۸ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰
حداکثر گشتاور۳۵۵ نیوتن متر در دور موتور ۲۲۰۰ تا ۴۰۰۰
نوع گیربکس۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک
حجم مخزن سوخت۷۰ لیتر
حجم صندوق بار۷۸۰ لیتر
ابعاد لاستیک‌ها245/45R20
سیستم تعلیق جلوسیستم مستقل مک فرسون
سیستم تعلیق عقبسیستم مستقل چند میله‌ای
وزن خالص۱۸۰۰ کیلوگرم
ابعاد بدنه۴۷۶۰ میلی‌متر طول، ۱۸۷۵ میلی‌متر عرض، ۱۶۵۵ میلی‌متر ارتفاع
فاصله محوری۲۸۳۰ میلی‌متر

باتری دیگنیتی در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های دیگنیتی پرستیژ

از امکانات دیگنیتی پرستیژ می‌توان به چهار کیسه هوا، کنترل سرعت در شیب، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، دوربین ثبت وقایع، تهویه مطبوع اتوماتیک، حالت‌های رانندگی اقتصادی، استاندارد و اسپرت، ترمز پارک برقی با اتوهلد، در برقی صندوق بار، چراغ‌های جلو LED، سنسور باران، سنسور نور، دوربین 360 درجه، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، مالتی‌مدیا با مانیتور 10.25 اینچی لمسی، کروز کنترل، سقف پانوراما و کی‌لس استاتر اشاره کرد.

هرچند دیگنیتی پرستیژ از لحاظ امکانات در سطح دیگنیتی پرایم قرار دارد، اما بهمن موتور برای تیپ پرستیژ امکانات بیشتری چون سیستم صوتی پایونیر با ۸ بلندگو و آمپلی فایر ۱۵۰ واتی، جلو آمپر دیجیتالی، نورپردازی کابین با امکان تنظیم در هفت رنگ مختلف و شارژر بی‌سیم موبایل را در نظر گرفته که تیپ پرایم از آنها بی‌بهره مانده است.

    دانلود دفترچه راهنمای دیگنیتی

    بررسی طراحی ظاهری دیگنیتی بهمن موتور

    چهره دیگنیتی از نظر ظاهری در سگمنت کراس‌اوور کوپه قرار می‌گیرد و باید آن را به عنوان اولین کراس‌اوور کوپه بازار بدانیم. خودرویی که از نظر ظاهری بسیار جذاب است و خطوط بکار رفته روی بدنه و همچنین شیب پایانی سقف، می‌تواند نظر مخاطب را به سرعت جلب کند. برای یادآوری باید بگوییم که دیگنیتی دقیقاً در سگمنت مشابه خودروی معروف بی ام و X4 قرار می‌گیرد.

    دیگنیتی پرستیژ از لحاظ ظاهری از همان اصول طراحی نسخه پرایم پیروی می‌کند، اما اکنون طراحان با اعمال تغییرات جزئی توانستند آن را جذاب‌تر و اسپرت‌تر کنند.

    از تفاوت‌های ظاهری دیگنیتی پرستیژ با دیگنیتی پرایم می‌توان به طراحی متفاوت سپر جلو، حذف چراغ‌های مه شکن و اضافه شدن ورودی‌های هوای جذاب اشاره کرد.

    ظاهر نمای بیرونی دیگنیتی

     این خودرو از نماهای مختلف، کپی برداری ظریف و زیبایی از خودروهای لوکس و معتبر دنیا است! از آرم نصب شده روی جلوپنجره دانگ فنگ ix5، که از آرم ستاره ای شکل خودروی مرسدس بنز کپی برداری شده است تا طراحی کلی خودرو که کمی شبیه به بنز GLE است!

    خطوط موجود در نمای کناری دیگنیتی، چراغ های جلو، چراغ های عقب و تمام مشخصات ظاهری این خودرو، مانند اکثر محصولات چینی، کپی برداری هوشمندانه ای از خودروهای معتبر دنیاست.

    نمای عقب دیگنیتی شاید همه ما را یاد پورشه ماکان فیس لیفت بیندازد و حتی ریموت دیگنیتی هم کپی برداری دقیقی از طراحی ریموت شناخته شده ی برند پورشه است!

    در مجموع میتوان گفت چینی ها که استاد کپی برداری از انواع محصولات روز دنیا هستند در طراحی ظاهری دیگنیتی نهایت دقت و ظرافت را به خرج داده اند و خودروی کراس اوور کوپه بسیار زیبایی را روانه بازار کرده اند.

    طراحی داخل کابین دیگنیتی

    در فضای داخل کابین دیگنیتی همه اجزا در بروز ترین حالت ممکن طراحی و اجرا شده اند. مانیتور بسیار بزرگ 10/25 اینچی در وسط داشبورد قرار گرفته و به صورت تمام لمسی میباشد که با زاویه اندکی به سمت راننده مایل شده است و اطراف آن یک حاشیه کشیده با طرح فیبر کربن قرار گرفته است.

    از دیگر آپشن های جذاب دیگنیتی این است که سیستم کنترل تهویه به صورت کاملا لمسی و دیجیتالی طراحی شده که در قسمت بالای آن نوشته DIGNITY قرار گرفته.همچنین فرمان دیگنیتی هم بصورت D کات طراحی شده که در واقع جای پای راننده بیشتر از قبل باشد.

    مزایا و معایب دیگنیتی

    دیگنیتی دارای مزایایی همچون: طراحی جذاب خودرو، طراحی بروز کابین، امکانات خوب و نقاط ضعفی ما کند بودن گیربکس CVT در شتاب اولیه می باشد.

     معایب دیگنیتی پرایم

    • شتاب ضعیف دیگنیتی

    بهمن موتور دیگنیتی یا دانگ فنگ ix5 در بازار ایران با یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر عرضه شده و در کنار آن یک گیربکس CVT تیپ ترونیک را برای انتقال قدرت به چرخ های جلو انتخاب کرده است؛

    بنابراین نباید انتظار زیادی از این ماشین در بحث شتابگیری داشته باشید. چون که این کراس اوور خوش هیبت حدود ۱۵۷۰ کیلوگرم وزن دارد و مسلما نمی تواند با یک پیشرانه ۱۴۸ اسبی عملکرد خارق العاده ای از خود به نمایش بگذارد.

    به ویژه که گیربکس های سی وی تی نیز ذاتا تمایل زیادی به چالاکی از خود نشان نمی دهند و ماهیت خونسرد آن ها باعث می شود تا دیگنیتی نتواند از قدرت پیشرانه خود حداکثر استفاده را در بحث شتابگیری ببرد.بنابراین کراس اوور کوپه بهمن موتور خودروی چابکی نیست و بهتر است که انتظار شتابگیری در حد خودروهای چالاک بازار را از آن نداشته باشید.

    • نداشتن دیفرانسیل عقب

    یکی دیگر از معایب دیگنیتی پرایم در بخش بررسی فنی مربوط به محل قرارگیری دیفرانسیل آن است چرا که به عنوان یک خودرو اسپرت انتظار می‌رفت دارای دیفرانسیل در قسمت عقب باشد.

    • مشکلات موتور توربوشارژ

    یکی دیگر از معایب دیگینی پرایم ایجاد چالش‌هایی است که در موتور توربو شارژ آن وجود دارد. اگر چه مجهز بودن خودرو به پیشرانه توربوشارژ را می‌توان مزیت یک خودرو دانست؛ وجود مسائل و مشکلات نگهداری آن می‌تواند این ویژگی را تبدیل به یکی از معایب دیگینی پرایم نماید.

    مخصوصا که مخاطبان ایرانی این خودرو تمایل بیشتری به استفاده از پیشرانه‌هایی با تنفس طبیعی را دارند پیشرانه‌هایی که توربوشارژ می‌باشند دارای حساسیت بسیار بالایی نسبت به روغن، بنزین و … مورد مصرف هستند.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

        مزایای دیگنیتی پرایم

        • طراحی ظاهری خاص و زیبا

        همان‌طور که اشاره شد، ظاهر دیگنیتی بهمن موتور به سبک شاسی‌بلندهای کوپه طراحی شده و در نوع خود وقار و متانت مجذوب‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. قوس جذاب قسمت انتهای سقف که با شیب ملایم به شیشه عقب پیوند خورده، باعث زیبایی هرچه بیشتر استایل دیگنیتی شده و همین مورد یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این خودرو در مقایسه با رقبای موجود در بازار ایران به حساب می‌آید.

        • سواری نرم و دلنشین

        دیگنیتی سواری نسبتا نرم و تقریبا آسایش‌بخش را از خود ارائه می‌دهد و سیستم تعلیق آن می‌تواند تا حد امکان از ورود ضربات به داخل کابین جلوگیری کند. همچنین عایق‌بندی و کیفیت مونتاژ کابین این محصول هم به نحوی صورت گرفته که صدای محیط خیلی داخل کابین شنیده نمی‌شود و از این جهت هم آسایش سرنشینان بیشتر خواهد بود؛ بنابراین کیفیت سواری دیگنیتی تقریبا مطلوب است و می‌توان آن را در دسته مزایای این کراس اوور چینی طبقه‌بندی کرد.

        • تنوع تجهیزات رفاهی

        تجهیزات رفاهی ایمنی دانگ فنگ دیگنیتی به نوبه خود متعادل به نظر می رسد و باید گفت که با یکی از کراس اوورهای خوش آپشن های بازار روبرو هستیم.

        مواردی مثل انواع سیستم کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، دوربین ثبت وقایع رانندگی، ۴ کیسه هوا، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه دوربین عقب، درب باک الکتریکی، سانروف پانوراما، فرمان چرمی با کلیدهای کنترل، سنسور باران و… مهم ترین آپشن های دانگ فنگ دیگنیتی بهمن موتور را تشکیل می دهند.

        وضعیت ایمنی دیگنیتی پرایم

        دیگنیتی گروه بهمن علاوه بر آپشن های متعدد از نظر امنیت و ایمنی هم خودرو خوبی است. امکاناتی نظیر ایربگ های جلو و جانبی، سیستم های کنترل کشش، سیستم های کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، سیستم های کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، سیستم هشدار برخورد با مانع و سیستم توقف خودکار را در لیست آپشن های خود دارد.

        هنوز از این خودرو نتایج تست تصادفی بیرون نیامده و هنوز موسسه ای به آن ستاره ایمنی نداده است اما با این امکانات امنیتی خوبی که دارد جایگاه بالایی مختص به دیگنیتیست.

        تجربه رانندگی با دیگنیتی پرایم

        وقتی با دیگنیتی پرایم رانندگی می کنید، آن چنان حس یک کراس اوور به شما القا نمی شود. زیرا صندلی های خودرو در پایین ترین حد ممکن نصب شده اند و همین مسئله باعث شده تا شما مانند رقبا، حس بالا بودن از سطح زمین را نداشته باشید. این نکته که تا حدی اسپرت بودن دیگنیتی پرایم را به سرنشینان می دهد، باعث کاهش انتقال حرکت های عرضی به سرنشینان هم شده و در نهایت موجب گردیده تا حسی میان یک خودروی هاچ بک و کراس اوور در بحث راحتی برای سرنشینان فراهم شود.

        با وجود رینگ های ۱۸ اینچی هم سواری خودرو نرم و قابل قبول است و مهم ترین نکته، سکوت قابل قبول سیستم تعلیق در هنگام عبور از سرعت گیرها و چاله ها است. البته این نکته به صورت قیاس گفته با رقبا گفته می شود و بدیهی است که بسیاری از کراس اوورها هستند تا سواری بهتری از دیگنیتی را ارائه بدهند.

        یکی از مزیت های رقابتی بهمن دیگنیتی پرایم که در تست و بررسی قابل لمس بود، هنلدینگ خوب و ترمزهای به مراتب بهتر از رقبای این خودرو است. بارها در سرعت های بالا پایداری و چسبندگی دیگنیتی مورد بررسی قرار گرفت. اما دیدیم که هنلدینگ این خودرو در جایگاه خوبی قرار دارد و حداقل در تست های ما، در کمتر موقعیتی سیستم کنترل پایداری وارد عمل می شد. ترمزهای بهمن دیگنیتی هم عملکرد خوبی را از خود نشان دادند و ترمزگیری های شدید در پیچ ها هم نتوانست تا تعادل خودرو را بر هم بزند.

        آیا دیگنیتی ارزش خرید دارد؟

        به دلیل امکانات و آپشن های که خودرو دیگنیتی دارد، می توان گفت که قیمت مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است. برای مثال اگر طراحی کابین، قابلیت و امکانات و همچنین مشخصات فنی آن را وارسی کرده باشید.

        بدون شک خواهید دید که در مقایسه با رقبای خود قیمت مناسبی داشته و می تواند شما را به خرید وسوسه نماید. ولیکن پیش از خرید باید این نکته را خاطر نشان کنیم، که در کشور تولید کننده اش فروش بالایی نداشته است. اما به یاد داشته باشید که در کشورمان ایران به دلیل محدودیت واردات خودرو های خارجی انتخاب های زیادی برای خرید ندارید. در نتیجه شما باید از میان آن ها بهترین انتخاب را داشته باشید.

        نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

        بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

        عضو شوید
        آگاه شوید
        guest
        2 نظرات
        فید بک نظرسنجی داخل متن
        مشاهده تمام نظرات
        کریم
        کریم
        1 سال پیش

        ماشین خوبیه انصافا

        یاسین
        یاسین
        1 سال پیش

        خسته نباشید عالیه

        سبد خرید
        اسکرول به بالا
        مشاوره رایگان و ثبت سفارش