نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف تیبا 2 + دفترچه راهنما

4.3
(408)

در این مقاله به نقد و بررسی تیبا 2 پرداخته‌ایم و قصد داریم این هاچبک اقتصادی را از جنبه‌هایی همچون طراحی، توان خروجی، امکانات رفاهی، ایمنی و. . . مورد بررسی قرار دهیم. با کیان باتری همراه باشید!

سایپا تیبا ۲ در سال ۹۲ به بازار آمد و شرکت سایپا این محصول را در قالب دو تیپ SX و EX تولید ‌کرد که تیپ اس ایکس از سال ۱۳۹۶ بازنشسته شد و تنها مدل EX به بقای خود ادامه داد. گفته شده در این محصول از فولاد با ضخامت بالاتر، درهای تقویت شده و ستون‌های دوجداره استفاده شده است تا محصولی ایمن‌تر نسبت به پراید در اختیار مشتریان قرار گیرد.

همچنین شرکت سایپا از اوایل سال ۱۳۹۹ مدل تیبا هاچبک پلاس را نیز به سبد خود اضافه کرد که البته از لحاظ فنی و ظاهری تفاوت زیادی با تیبا ۲ معمولی ندارد.

معرفی خودروی تیبا 2

تیبا ۲ نسخه هاچبک نخستین خودرو ملی شرکت سایپا یعنی تیبا صندوقدار است که اولین بار در سال ۱۳۹۲ به بازار معرفی شد. که در مقایسه با پراید ۱۱۱ اندکی جذاب‌تر و بروزتر به نظر می‌رسید. با وجود آن ‌که طراحی تیبا هاچبک نیز همچون نمونه صندوقدار، از فقدان خلاقیت برخوردار است و ناهماهنگی‌های متعددی در قسمت‌های جلو و عقب آن به چشم می‌خورد، در بازار کشورمان با واکنش مثبتی روبرو شد و تا حدودی وجهه تیبا را بهبود بخشید.

تیبا 2 نسبت به برادر صندوقدار خود از ظاهر هماهنگ‌تر و جوان پسندانه‌تری برخوردار است و با توجه به نبود رقیب قدر در این رده قیمتی موفق شده به فروش مناسبی دست یابد. حتی بازار دست دوم این محصول هم عالی است و به قول معروف خیلی راحت به پول نقد تبدیل میشود.

تیبا2 توسط سایپا در دو تیپ SX و EX معرفی شد که اکثر نسخه‌های تولید شده از این خودرو در تیپ EX به دست مشتریان رسیده‌اند، اما مدتی است که سایپا نسخه آپشنال تیبا2 را نیز با پسوند پلاس به بازار عرضه نموده که از نظر ظاهری تفاوت اندکی با نسخه عادی دارد و از آپشن‌های کاملتر بهره میبرد.

مطابق رسم همیشگی سایپا که نسخه‌های هاچبک نسبت به سدان‌ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند؛ تیبا ۲ نیز با اختلاف قیمتی چند میلیون تومانی نسبت به نمونه صندوق‌دار وارد بازار شده است.

تیبا 2 به خودی خود، به دو مدل به بازار عرضه می شود که نوع اول، تیبا 2 ساده و نوع دوم هم تیبا 2 آپشنال یا تیبا 2 پلاس است که تنها برخی تغییرات جزئی در طراحی و آپشن های آن وجود دارد که در ادامه بصورت کلی به این تغییرات اشاره کرده ایم. با این وجود تیبا 2 خودرویی مینیاتور و مناسب برای رفت و آمدهای داخل شهری است.

فیلم تیزر تیبا 2 سایپا

همچنبن بخوانید: نقد و بررسی مزایا و معایب تیبا صندوقدار + دفترچه راهنما

بررسی مشخصات فنی تیبا 2

مشخصات فنی موتور تیبا هاچبک

بررسی مشخصات فنی موتور تیبا 2
بررسی مشخصات فنی موتور تیبا 2

با گشودن درب موتور تیبا 2 با همان موتور آشنای M15 که با بسیاری از محصولات دیگر سایپا نظیر ساینا و کوئیک مشترک است مواجه میشویم. این پیشرانه که به نوعی حاصل اصلاح و به‌روزرسانی موتور پراید است، میتواند در بهترین حالت 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که نشان از بهبود وضعیت در قیاس با پراید دارد.

این نکته در کنار تغییر ضرائب گیربکس 5 سرعته دستی، به شتاب بهتر نسبت به پراید منتهی شده و در نتیجه تیبا قادر است حتی در برابر خودروهای گرانتری نظیر پژو 206 تیپ 2 هم قد علم کند. پیشرانه تیبا از لحاظ استهلاک نیز عملکرد قابل قبولی دارد و در صورت استفاده صحیح به این زودی‌ها دچار مشکل نمیشود هرچند خرابی قسمت‌های جانبی فنی نظیر سنسور اکسیژن در این ماشین تا حدودی شایع بوده است.

مشخصاتحجم / میزان / تعداد
محور محرکدیفرانسیل جلو
حجم موتور۱. ۵ لیتر (۱۵۰۳ سی سی)
نوع موتورM15 بنزینی
تنفس موتورطبیعی
حداکثر قدرت۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۸
انتقال قدرت۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی۶. ۵ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۴
سیستم فرمانهیدرولیک
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبفنر پیچشی
نوع بدنههاچبک جمع و جور شهری
نوع رینگفولادی
نوع شاسییکپارچه
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبکاسه‌ای

شاید برایتان جالب باشد: راهنمای جامع جعبه فیوز و سیم کشی پراید

بررسی فنی ابعاد تیبا 2

ابعاد ماشین تیبا 2
ابعاد ماشین تیبا 2

بررسی امکانات و آپشن های تیبا دو

بررسی طراحی داخلی پراید
بررسی آپشن های پراید

تیبا2 به عنوان یک خودرو کاملاً اقتصادی از حداقل امکانات رفاهی و ایمنی نظیر کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری (جمعاً 2 عدد)، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل ABS، شیشه‌های جلو برقی، تهویه مطبوع دستی، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل خودرو، صندوق پران، سیستم ضد سرقت (Immobilizer) و مه‌شکن‌های جلو و عقب بهره میبرد.

اما در نسخه پلاس یا همان آپشنال، گزینه‌های تکمیلی نظیر نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب، سنسور پارک، رینگ‌های آلومینیومی جدید، زیرپایی و کفی صندوق سه‌بعدی، شیشه‌های عقب برقی، صندلی‌ها با روکش چرم، آینه‌های جانبی برقی جدید طرح کوئیک، سیستم هشدار دهنده سرقت و شیشه‌های عقب دودی به محصول اضافه شده‌اند تا وضعیت کلی بهبود یابد. هرچند خرید نسخه کامل‌تر، طبیعتاً با افزایش هزینه پرداختی همراه خواهد بود.

جدول امکانات و آپشن های تیبا 2
کیسه هواکیسه هوای راننده
سیستم صوتیمجهز به رادیو و قابلیت پخش CD و MP3
دیگر تجهیزاتسیستم سوخت رسانی انژکتوری – سیستم کاهش آلاینده های خروجی اگزوز – فرمان هیدرولیک دنده‌ای – سیستم ضد سرقت ایموبلایزر – شیشه‌های بالابر برقی درب‌های جلو – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل – گرمکن شیشه عقب – برف پاک کن شیشه عقب – ساعت دیجیتال – قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان – چراغ سوم خطر – چراغ جلو با تنظیم زاویه نور – مه‌شکن عقب – جالیوانی روی کنسول جلو – تنظیم ارتفاع – درب باز کن باک و صندوق عقب از داخلتجهیزات قابل سفارش: آینه های جانبی برقی – شیشه بالابر برقی عقب – ریموت کنترل – تهویه خودکار – رینگ آلومینیومی

دانلود دفترچه راهنما و کاتالوگ تیبا 2

شاید برایتان جالب باشد:  راهنمای کامل جعبه فیوز تیبا، ساینا و تیبا 2

تفاوت مشخصات تیبا 2 با تیبا 2 پلاس

 بررسی تیبا 2 پلاس
بررسی تیبا 2 پلاس

در این مطلب به نقد و بررسی تیبا 2 پرداخته ایم. اما تیبا 2 پلاس همان نسخه بروز شده و آپشنال تیبا 2 معمولی است. که فقط تغییرات جزئی در آپشن های این خودرو می باشد. از مهم ترین تفاوت های تیبا 2 پلاس، نسبت به تیبا 2 ساده می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

  1. مولتی مدیا
  2. دوربین دنده عقب
  3. شیشه بالابرهای برقیآینه های جانبی برقی
  4. سنسور عقب
  5. صندلی چرم
  6. شیشه های دودی عقب
  7. روف رک
  8. زیرپایی 3 بعدی
  9. آینه های جانبی طرح کوئیک
  10. سپر جلو و عقب دو رنگ
  11. سیستم هشدار دهنده

باتری تیبا 2 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

طراحی ظاهری تیبا 2

تیبا 2 نیز نسخه کوچکتر شده تیبا می باشد که همه چیز شبیه به تیبا است و تنها صندوق آن متفاوت می باشد. با این وجود طراحی ظاهری این خودرو نسبت به تیبا بهتر می باشد.

طراحی داخل ماشین تیبا 2

عکس داخل ماشین تیبا 2
عکس داخل ماشین تیبا 2

فضای داخلی تیبا اندکی زیباتر از پراید طراحی شده اما بدلیل کمبود خلاقیت و از آن مهم تر پایین بودن کیفیت متریال مورد استفاده، به هیچ عنوان شما را هیجان زده نخواهد کرد. البته در نسخه پلاس اضافه شدن گزینه‌هایی نظیر نمایشگر مرکزی و روکش‌های چرمی صندلی‌ها مقداری در بهبود وضعیت کابین تاثیر داشته اما در هر صورت باید از کابین تیبا به عنوان یک اتاق ساده و بی‌آلایش با حداقل جذابیت‌های بصری یاد کنیم.

از لحاظ ارگونومی هم میتوان گفت به غیر از محدودیت دید جزئی در برخی زوایا، در سایر موارد اوضاع قابل قبول است و صندلی‌ها هم جای پا و سر کافی را در سحطی که از خودرویی در این سایز انتظار میرود، در اختیار قرار میدهند. برای درک بهتر فضا بد نیست اشاره کنیم که صندلی‌های عقبی تیبا 2 جای پای بیشتری نسبت به پژو 206 دارند.

در خصوص فضای صندوق هم باید گفت، محفظه در نظر گرفته شده برای کاربری‌های مورد انتظار از یک خودرو هاچ‌بک کافی است و اینجا با محدودیت‌هایی نظیر آنچه در امثال ام وی ام 110S وجود دارد مواجه نیستیم.

بررسی طراحی بیرونی تیبا 2

ظاهر تیبا ۲ از نمای روبرو تفاوتی با تیبا سدان ندارد و همان حالت نسبتا گنگ و نه چندان مهیج را به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های اصلی با حالتی اصطلاحا برگی شکل در دو طرف درب کاپوت قرار گرفته‌اند که به یک جلو پنجره با سایز نه چندان بزرگ تجهیز شده است. چراغ‌های مه شکن دایره‌ای نیز طراحی ساده سپر جلو را تا حدی مزین نموده‌اند.

استفاده از برخی خطوط و حجم پردازی‌ها روی پروفیل جانبی بدنه باعث خوش‌فرم‌تر به نظر رسیدن نمای بغل تیبا ۲ شده است اما فریم پنجره‌ها به ویژه قوس انتهایی آنها خیلی هماهنگ با سایر المان‌های نمای بغل به نظر نمی‌رسد. طراحی قسمت پشت تیبا ۲ نسبت به سایر بخش‌ها مدرن‌تر بوده و جذابیت بیشتری را به نمایش می‌گذارد. شکل مناسب چراغ‌ها و سپر عقب از جمله نقاط قوت نمای پشت تیبا ۲ هاچبک به شمار می‌آیند.

در مجموع می‌توان اظهار داشت که ظاهر تیبا ۲ گرچه از برخی ناهماهنگی‌های بصری رنج می‌برد اما با توجه به تنوع پایین هاچبک‌های اقتصادی موجود در بازار ایران باید گفت که این محصول توانسته نیازهای بصری مشتریان را به صورت حداقلی پاسخگو باشد.

نقاط ضعف و قوت تیبا 2

معایب تیبا 2

قدیمی بودن پلتفرم و پیشرانه، ایمنی (هرچند نسبت به پراید ارتقاء یافته)، کیفیت پایین متریان داخلی کابین و فرمان پذیری نه چندان خوب و عایق بندی ضعیف کابین (انتقال صدا و لرزش موتور به داخل اتاق) هم از بزرگ‌ترین مشکلات تیبا2 می‌باشند.

مزایای تیبا 2

از ویژگی‌های بارز تیبا2 میتوان به مواردی نظیر شتاب و کشش کافی (نسبت به این رده قیمتی)، استهلاک و هزینه نگهداری قابل قبول و کیفیت سواری و جاداری اتاق متوسط یاد کرد؛ همچنین تیبا2 در صورت سلامت پیشرانه و رفتار منطقی راننده، مصرف سوخت چندان زیادی نخواهد داشت. البته در این بین

گستردگی نمایندگی‌های خدماتی در سراسر کشور، قیمت ارزان، هزینه نگهداری مناسب، شتاب کافی برای این رده

مصرف سوخت ماشین تیبا 2

یکی از مزیت های خانواده تیبا، کم مصرف بودن آن می باشد و از آنجائیکه نرخ آزاد بنزین 3000 تومان می باشد، برای ترددهای داخلی شهری، بدون شک تیبا می تواند یکی از اتومبیل هایی که می توانید اقدام به خرید آن نمائید، است. میزان مصرف سوخت تیبا 2 به ازای هر 100 کیلومتر در داخل شهر، 6. 9 لیتر می باشد که اگر شاخصه مصرف سوخت برای شما اهمیت دارد، می توانید کمی بیشتر بر روی این خانواده فکر کنید.

بازار داغ خرید و فروش تیبا دو

سایپا تیبا ۲ پس از توقف تولید پراید ۱۱۱ تبدیل به ارزانترین هاچبک اقتصادی بازار کشور شد و با توجه به نمای ظاهری قابل قبول آن توانسته مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند؛ به ویژه که قیمت بالاتر محصولاتی نظیر سایپا کوییک باعث می‌شود تا برخی از مشتریان این خودرو را که از لحاظ فنی و ظاهری شباهت زیادی به مدل کوییک دارد و قیمت آن پایین‌تر است، انتخاب کرده و به استفاده از آن بپردازند.

به هر حال تیبا ۲ به عنوان نسخه هاچبک تیبا، در حال حاضر با رونق بسیار مناسب روبرو بوده و در نمایشگاه‌های خودرو و پلتفرم‌های آنلاین آگهی اتومبیل، طرفداران بسیاری دارد؛ به نحوی که همه روزه معاملات زیادی پیرامون آن صورت می‌گیرد.

فیلم مقایسه جنجالی تیبا 2 با پژو 206

ویدئوی زیر از سایت “سبقت آزاد” تیبا 2 را با پژو 206 مقایسه میکند:

بررسی قیمت تیبا 2

تیبا 2 نیز همانند سایر اتومبیل هایی که در کشور هستند، بنابر نوسانات ارزی، تغییرات بسیار زیادی را در طول چند سال اخیر شاهد بودند و این روزها نیز قیمت نسبتا بالایی برای آنها مشخص شده است. با این وجود قیمت تیبا 2 در اسفند 99، حدودا 132 میلیون تومان در بازار آزاد و 95 میلیون تومان در کارخانه می باشد. همچنین قیمت تیبا 2 آپشنال یا همان تیبا 2 پلاس، حدودا 142 میلیون تومان می باشد. در اسفند 1400 قیمت تیبا 2 ex در بازار آزاد 185 میلیون و  127 میلیون در کارخانه عرضه شد.

با وجود قیمت نسبتا بالا این اتومبیل، در لیست ارزانترین خودروهایی است که در کشور وجود دارد و با تعاریف بالا، درک ارزش خرید بر عهده شما می باشد.

آیا تیبا 2 ارزش خرید دارد؟

با توقف تولید خانواده پراید، در حال حاضر خانواده تیبا ارزان ترین خودروهای تولید شده در کشور بوده و تقریبا بی رقیب هستند و برای خرید یک ماشین بهتر، نیاز به صرفه چند ده میلیون تومان هزینه بیشتری خواهد بود. اگر حداقل سرمایه برای خرید یک خودروی صفر کیلومتر را دارید، تیبا 2 و تیبا صندوقدار گزینه های اولیه شما برای انتخاب هستند

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
هادی خرم نیا
هادی خرم نیا
1 سال پیش

اونی که از پراید یا پیکان سوارش شده جز تمجید تجربه دیگه ای نداشته که برای کسی موعظه کنه! اونی که به هر دلیلی از خودروهای پژوی قدیمی و عهد بوقی و کهنه و اسقاطی 20 سال پیش سوار این ماشین شده بازم هم جز تمجید چیزی نداره که بیان کنه! اما اونی که از خودروهای جدیدتر خانواده ایران خودرو سوار این ماشین شده اینا رو بهت میگه: صدای موتور بشدت وحشتناک! اینو بیشتر زمانی متوجه میشی و عذاب میکشی که یه مسافرت برون شهری چند ساعته داشته باشی! کافیه سرعتت تو 80 به بالا فیکس باشه مغزت از شدت… خواندن ادامه ...

حمید
حمید
در جواب  هادی خرم نیا
1 سال پیش

البته معلومه که شما فقط بنز و بی ام و سواری. چرا نظر دروغ میدی آقا . بله توی آب بری دیسک چرخ داغ باشه تاب برمیداره . و دور زدن رو هم درست گفتید یعنی دو فرمونه باید دور بزنی. مابقی رو نمیدونم از کجا در آوردی تا الا ۲ تا تیبا داشتم یکی صندوقدار مدل ۹۲ اونو فروختم و الانم تیبا ۲ مدل ۹۵ دارم. صدای موتور نسبت به چه خودرویی زیاده ؟ بله زیاده نه این که مغزت شل بشه بی خیال. خودروی خوب کم مصرف و محکم ترمز عالی شتاب خوب و مصرف هم خوبه .… خواندن ادامه ...

هادی خرم نیا
هادی خرم نیا
در جواب  حمید
1 سال پیش

همونطور که از قبل عرض کردم کسی که از ماشین مدل پایین سوارش بشه جز به به تجربه بهتری نداره که از این ماشین ایراد بگیره! امیدوارم همیشه چرخ تیباتون براتون بچرخه…
این ایراداتی که گرفتم کاملا به حق بود و در استفاده روزمره شاهدش بودم بنز و بی ام و سوارم نیستم و تجربش رو ندارم اما در مقایسه با رانا پلاس و SLX و پارس و کل محصولات ایران خودرویی بله تیبا ماشین به غایت داغونی هست و ایراداتی که گرفتم کاملا به حق و بجا بود بر حسب هزینه ای که براش پرداخت کردم!

mmm
mmm
در جواب  هادی خرم نیا
1 سال پیش

سلام واقعا هر چی نوشتی درسته تمام ایردات در تیبا 2هست و تمام این مشکلات رو دارم و قابل حل شدن هم نیست

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش