نقد و بررسی مزایا و معایب تیبا صندوقدار + دفترچه راهنما

3.9
(206)

در اینجا به نقد و بررسی تیبا دومین خودروی ملی میپردازیم که از سال 88 تا به امروز توسط مجموعه سایپا در کشور تولید و عرضه می شود. معمولا شرکت سایپا همیشه سعی کرده که با اندکی تغییرات در خودروهای قدیمی خود سعی در بروزرسانی و معرفی خودرویی جدید به مشتریان خود شده است.

این اتفاق هم در ارتباط با تیبا هم رقم خورده و مشاهده می کنیم که در پراید اندکی تغییرات را اعمال کرده اند و آن را تبدیل به تیبا می کنند.

این خودرو با هدف همه‌گیرشدن و فروش بالا روانه بازارها شد. سایپا می‌خواست که تیبا هم مانند پراید زیر پای بیشتر ایرانی‌ها قرار بگیرد و مشهور شود. البته تیبا فروش بدی ندارد اما به اندازه پراید هم مشهور نیست. این خودرو در دسته‌بندی سدان‌های کوچک قرار می‌گیرد. مدل هاچ‌بک آن هم وجود دارد. در واقع، تیبا دنباله‌ای از خودروهای سری پراید است. همین دلیل کافی است تا نگاهی دقیق‌تر به مزایا و معایب خودرو تیبا صندوقدار داشته باشیم.

معرفی خودروی تیبا صندوقدار

 نقد و بررسی تیبا صندوقدار
نقد و بررسی تیبا صندوقدار

در سال ۱۳۸۷ شرکت سایپا از خودرویی به نام مینیاتور رونمایی کرد که در ابتدا سعی می‌شد به‌عنوان محصولی کاملاً جدید و ایرانی از آن نام‌برده شود و به همین دلیل نام مینیاتور را برای آن انتخاب نمودند؛ اما پس از مدتی نام آن به تیبا تغییریافته و مشخص شد که این خودرو همان پراید خودمان است که باکمی تغییر و ترکیب سعی دارند آن را مدرن و حاصل نبوغ ایرانی جلوه دهند!

با این وجود تیبا نسخه آپدیت و بروز شده پراید البته در پلتفرم پراید بود که نسبت به پراید چند پله بالاتر محسوب میشد. اما با نگاه کلی به ظاهر و طراحی تیبا می توانیم به این نتیجه برسیم که بنظر تیبا نسبت به پراید امنیت بیشتری داشته باشد.

تیبا از لحاظ امکانات در ۴ تیپ SX، LX، SL، EX  تقسیم می‌شوند. از نقطه‌نظر فنی تمام مواردی که گفته شد به هم شبیه‌اند. تفاوت‌های جزئی این مدل‌ها بر سر برخی ویژگی‌ها مانند داشتن یا نداشتن رینگ آلومینیومی یا بالابر شیشه است. مدل تیبا EX از موارد دیگر تکمیل‌تر است.

بررسی مشخصات فنی تیبا

نقد و بررسی مشخصا فنی تیبا
نقد و بررسی مشخصا فنی تیبا

مشخصات فنی موتور تیبا

با بررسی قدرت موتور تیبا مشاهده می کنیم که این قدرت کمی بیشتر از پراید است. در واقع موتور این خودرو با همکاری سایپا با یک شرکت آلمانی به اسم FEV طراحی شده و بر همین اساس موفق شده اند که قدرت موتور این خودرو را به 1500 سی سی برسانند در حالی که این قدرت در پراید 1300 سی سی بود.

هم چنین توان موتور خودرو به ۸۷ اسب بخار رسیده است در حالی که این توان در پراید ۷۱ اسب بخار است. با بررسی تیبا خواهید دید که سیستم گیربکس آن هم دچار تغییراتی نسبت به پراید شده است.

در واقع گیربکس وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ ها را دارد و اگر همان گیربکس قدیمی را در پراید برای خودروی تیبا به کار می گرفتند مطمئنا خودرو از نظر انتقال قدرت دچار مشکلاتی می شد به همین دلیل با بررسی تیبا متوجه شدیم برای این خودرو، تغییراتی در ضرایب دنده ها و فنر کلاچ اعمال گردیده تا سیستم انتقال قدرت آن به درستی پیاده سازی شود. و این نکات از مهم ترین تغییرات خودروی تیبا نسبت به پراید می باشد.

در حال حاضر شرکت سایپا هیچ گونه آمار رسمی از شتاب این خودرو اعلام نکرده است، اما با بررسی تیبا و نتایج آزمایشات بر روی آن در خوشبینانه ترین حالت می توان شتاب ۱۳ ثانیه بر ۱۰۰ کیلومتر را برای این خودرو به ثبت رساند.

جدول مشخصات فنی خودروی تیبا

کشور تولید کننده

ایران

نام برند

سایپا

مدل

اس ایکس

سال ساخت

1390
نوع موتور

بنزین سوز

حجم موتور

1497 سی سی
تعداد سیلندر

4

تعداد سوپاپ

8

حداکثر توان خروجی

80 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی 126 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

53.3 اسب بخار به لیتر
ظرفیت باک

37 لیتر

کلاس بدنه

سدان
کلاس اتومبیل

B Segment

وزن

1027 کیلوگرم

تعداد فضای سرنشینان

5

ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع)

4105*1641*1484
حداکثر سرعت

200 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100 (ثانیه)

13.5 ثانیه
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)

6.95  لیتر در 100 کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4
کیسه هوا

دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

سیستم امنیتی و حفاظتی

دنده تقویت شده، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، Leveling Switch
سیستم ترمز و پایداری

ترمز جلو (دیسکی) ترمز عقب (کاسه ای)، دارای ترمز ضد قفل  ABS

سیستم صوتی و تصویری

 CD Player به همراه پورت USB و پخش  MP3 و رادیو، خروجی 4 باند

سایر تجهیزات

غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه، سیستم تهویه مطبوع جدید با کنترل دستی، صندلی های جلو با ارگونومی جدید با قابلیت تنظیم ارتفاع، آیینه های جانبی تا شونده با قابلیت تنظیم دستی از داخل، شیشه های جلو با تنظیم برقی، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، مه شکن جلو، چراغ مه شکن عقب به همراه چراغ سوم ترمز، چراغ هشداردهنده عیب یاب موتور

شاید برایتان جالب باشد:  راهنمای کامل جعبه فیوز تیبا، ساینا و تیبا 2

مشخصات ابعاد تیبا صندوقدار

بررسی فنی ابعاد تیبا صندوقدار
بررسی فنی ابعاد تیبا صندوقدار

بررسی امکانات و آپشن های تیبا

از مهم ترین تجهیزات خودرو تیبا می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

    جدول امکانات و آپشن های  خودروی تیبا
    کیسه های هوا ( نوع و تعداد )2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
    سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای ترمز ضد قفل ABS
    سیستم های امنیتی و حفاظتیدنه تقویت شده ، قفل مرکزی ، سیستم ضد سرقت ، Leveling Switch
    سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمک هدیرولیکی
    نوع غربیلکغربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه
    سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع جدید با کنترل دستی
    سیستم صوتی و تصویریCD Player به همراه پورت USB و پخش MP3 و رادیو ، خروجی 4 باند
    سیستمهای مولتی مدیاساعت دیجیتال
    سیستم صندلیهای جلوطراحی ارگونومی جدید با قابلیت تنظیم ارتفاع
    سیستم صندلیهای عقبطراحی جدید
    سیستم آیینه هاآیینه های جانبی تا شونده با قابلیت تنظیم دستی از داخل
    سیستم شیشه هاشیشه های جلو با تنظیم برقی
    سیستم های سقف
    سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
    سیستم روشنایی عقبچراغ مه شکن عقب به همراه چراغ سوم ترمز
    سنسورهای پیش فعالچراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور
    سیستم های کمک رانندگی

    دانلود دفترچه راهنما و کاتالوگ تیبا

    باتری تیبا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

    نقد و بررسی طراحی ظاهری تیبا

    بررسی مشخصات ظاهری تیبا
    بررسی مشخصات ظاهری تیبا

    قبل از هر چیزی مشخص است در بخش طراحی ظاهری مربوط به خودروی تیبا با یک اتومبیل کوچک سر و کار داریم. پس از بررسی ابعاد مربوط به این خودرو متوجه می شویم که ابعاد آن تفاوت چندانی با پراید ندارد. به همین دلیل است که این خودرو را بر روی پلتفرم پراید طراحی می کنند.

    شرکت سایپا ادعا می کند که طراحی این خودرو با مشورت و کمک یکی از شرکت های معتبر در زمینه خودروسازی ایتالیا به اسم آنجلینی دیزاین شکل گرفته اما در کمال تعجب زمانی که به بررسی وضعیت ظاهری تیبا می پردازیم دیدیم که اصلا نمی توان واژه زیبا را برای این خودرو به کار گرفت.

    با بررسی تیبا از نظر وضعیت ظاهری دیدیم که قسمت جلویی آن به شکل کاملا ابتدایی و ناشیانه طراحی شده است و خط های مربوط بر روی کاپوت آن، این خودرو را کاملا زشت کرده است.

    با بررسی بیشتر ظاهر تیبا دیدم که تنها نقطه قوت مربوط به این خودرو، قسمت عقب تیبای هاچ بک است. این مورد یکی از نقاط قوت مربوط به خودرو به حساب می آید و مشخص است که برای طراحی آن وقت و انرژی زیادی گذاشته شده است.

    بررسی طراحی فضای داخلی تیبا

    بررسی طراحی داخلی تیبا
    بررسی طراحی داخلی تیبا

    در طراحی بخش داخلی این خودرو نیز، همچنان با یک طراحی ساده و قدیمی روبرو هستیم که نقطه مثبتی ندارد و در یک دید کلی می‌توان آن را ترکیبی از دو خودرو پراید و ریو دانست که در ساخت آن از بدترین مواد اولیه استفاده‌شده است.

    فضای داخلی تیبا کم و محدود است و دلیل آن هم مینیاتوری بودن آن است. همچنین جنس کابین تیبا به میزان قابل توجهی بی کیفیت و از جنس پلاستیک می باشد.

    بررسی طراحی بیرونی تیبا 1

     عکس ماشین تیبا صندوقدار
    عکس ماشین تیبا صندوقدار

    طراحی خارجی تیبا، دارای طراحی ساده و مینیاتوری است که شاید برای هر یک از ما یک طراحی قابل قبولی نباشد. با این وجود تیبا اتومبیلی است که طبق گفته های مجموعه سایپا، طراحی اصلی آن توسط گروه آنجلینی دیزاین ایتالیا انجام شده است و اما با یک نگاه کلی و عمیق اگر بخواهیم به طراحی خارجی این خودرو نمره بدهیم، بدون شک نمره بسیار کمی بدست خواهد آورد چرا که در ابتدا بر روی پلتفرم پراید طراحی و ساخته است و همچنین طراحی قسمت جلو و عقب تیبا صندوقدار، جالب نیست.

    نقاط ضعف و قوت تیبا

    نقد و بررسی مزایا و معایب تیبا صندوقدار + دفترچه راهنما
    نقد و بررسی مزایا و معایب تیبا صندوقدار + دفترچه راهنما

    نقاط ضعف و قوت تیبا که اکنون هر یک از آن ها را به صورت جداگانه ذکر می‌کنیم:

    نقاط قوت تیبا

    • مصرف سوخت مناسب
    • هزینه نگهداری پایین
    • مشخصات فنی قابل قبول
    • ایمنی بالاتر در مقایسه با پراید

    نقاط ضعف تیبا

    • طراحی ظاهری ضعیف
    • پیشرانه ای نه چندان قابل قبول
    • طراحی داخلی بدون هیچ گونه خلاقیت
    • جنس ضعیف کابین
    • کیفیت مونتاژ پایین
    • گیربکس بسیار خشک
    • هندلینگ نامناسب در پیچ ها

    مصرف سوخت تیبا

     معایب تیبا صندوق دار
    معایب تیبا صندوق دار

    با کنار گذاشتن نقد و بررسی هایی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، تیبا یکی از کم مصرف ترین خودروها در کشور است که مصرف سوخت ترکیبی و داخل شهر آن در هر 100 کیلومتر تنها 6.95 لیتر است که این یک نقطه مثبت برای خریداران تیبا می باشد چرا که این خودرو، بیشتر برای انجام کارهای درون شهری مناسب است و با وجود سهمیه بندی شدن بنزین و افزایش قیمت آزاد آن، بدون شک تیبا مقرون به صرفه می باشد و می توانید این خودرو را در لیست منتخب خود قرار دهید.

    سیستم تعلیق خودروی تیبا

    یکی از مهم ترین موارد برای سنجش کیفیت یک خودرو، سیستم تعلیق مربوط به آن است. این سیستم هم در ایمنی و هم آسایش راننده و سرنشینان بسیار مهم است به همین دلیل درست بودن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

    در بررسی تیبا فهمیدیم که در سیستم تعلیق این خودرو بهینه سازی صورت گرفته و همین یکی از مهم ترین مزایای مربوط به این خودرو به حساب می آید.

    در حال حاضر مهندسین شرکت سایپا تلاش کرده اند که در سیستم تعادل این خودرو تفاوت هایی را شکل دهند و در این راستا تا حدودی موفق بوده اند، چون که سیستم تعادل این خودرو نسبت به پراید بهبود یافته است.

    هزینه های تعمیر و نگهداری تیبا

     استهلاک تیبا
    استهلاک تیبا

    تیبا همچنین از نظر هزینه های نگهداری و در دسترس بودن خدمات نمی تواند با رقبای خود مقابله کند. چرا که این خودرو در واقع نه به اندازه پراید با فراوانی قطعات یدکی و مکانیک روبروست و نه به اندازه محصولات خانواده پژو 405 و سمند در بازار شناخته شده است.

    در سال های اول عرضه تیبا، می شد این ضعف را به تازه بودن خودرو در بازار نسبت داد اما حالا پس از گذشت 7 سال، کمبود برخی از قطعات یدکی در شهر های بزرگ و بروز مشکلات شایع الکترونیکی جز نقطه ضعف شرکت سازنده چیز دیگری را نشان نمی دهد.

    برای مثال سوختن مجموعه پشت آمپر و مدار برق کشی سیستم استارت، خرابی استپر موتور،

    در واقع خودروسازان ایرانی هر بار که دست به ارتقاء قطعات فنی خودروهای پر تیراژ خود زده اند، نتوانستند رضایت مشتریان از نظر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی را تامین نمایند.

    بنابراین تیبا از نظر هزینه های نگهداری برتری محسوسی به پراید ندارد و حتی با مشکلات بیشتری از نظر دوام و تعمیرات مواجه است.

    بررسی ایمنی تیبا

    از طرف دیگر این خودرو از نظر ایمنی نیز شرایط روشنی ندارد و طبیعتا نمیتواند جای خالی ریو (با حدود 3 ستاره ایمنی) را پُر کند، بنابراین انتخاب تیبا به عنوان یک خودرو ایمن تر و گران قیمت تر از پراید برای استفاده جاده ای نیز توجیهی ندارد.

    در واقع سایپا برای تولید تیبا هدف گذاری صحیحی را به عنوان ارتقاء ارزان قیمت پلت فرم پراید انجام داده است اما در اجرای این هدف گذاری در خلق یک خودرو واقعا بهتر با مشکل مواجه شده است و حالا تیبا به خودرویی سردرگم بین پراید اقتصادی و پر فروش و پژو 405 قدیمی و پرطرفدار مبدل شده که در واقع ویژگی های مثبت هیچ یک از این دو خودرو را به شکل کامل و صحیح ارائه نمی دهد.

    تجربه رانندگی با تیبا

    تجربه رانندگی با ماشین تیبا 1
    تجربه رانندگی با ماشین تیبا 1

    بعد از نشستن بر روی صندلی‌های این خودرو و در دست گرفتن فرمان پلاستیکی آن، با فضایی مواجه می‌شوید که تفاوت‌های فراوانی با پراید داشته، اما بعضی بخش‌های آن شباهت زیادی به خودرو ریو دارد.

    طراحی خمیده ستون A این خودرو، فضای دید بسیار مناسبی در بخش جلویی آن فراهم‌ نموده و شعاع دید مناسبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. بعد از روشن نمودن خودرو و حرکت با آن، نرمی خاصی در سیستم هندلینگ آن حس شده که از این لحاظ برتری زیادی نسبت به پراید دارد.

    عملکرد ترمزهای تیبا برای این رنج قیمت مناسب به نظر می‌رسند، اما خیلی قابل‌اطمینان نبوده و به همین دلیل هنگام رانندگی با این خودرو میل چندانی به افزایش سرعت نداشته و در اکثر مواقع به‌آرامی رانندگی می‌کردیم.

    همان‌طور که انتظار می‌رفت قدرت پیشرانه تفاوت جزئی با پراید داشته و عکس‌العمل‌های این خودرو هنگام رانندگی و تعویض دنده کاملا تداعی‌کننده پراید است. یکی از نکاتی که هنگام رانندگی با این خودرو عجیب به نظر می‌رسد، دور موتور این خودرو بوده که ردلاین آن از ۶۰۰۰ دور در دقیقه آغاز می‌شود و تا ۸۰۰۰ دور ادامه دارد؛ اما در عمل بیشتر از ۵۲۰۰ دور در دقیقه گاز نمی‌خورد و اگر به این امر اصرار کنید به کات‌اف کردن پیشرانه ختم می‌شود!

    صندلی‌های این خودرو از روکش بی‌کیفیتی برخوردارند و راحتی آن‌ها نزدیک به پراید است که می‌تواند در رانندگی‌های طولانی‌مدت برای افراد بلندقد و سنگین‌وزن بسیار آزاردهنده باشد.

    تحلیل قیمت تیبا صندوقدار

    قیمت تیبا 1400
    قیمت تیبا 1400

    هنگامی که تیبا برای اولین بار رونمایی و به بازار ایران معرفی شد، در دسته خودرو هایی قرار گرفت که برای قشر ضعیف و یا متوسط جامعه بسیار مناسب بوده و قیمتی حدودا زیر ۱۰ میلیون تومان داشت! اما به مرور زمان با افزایش این رنج قیمتی روبه رو شدیم و سبب شد تا دور از دسترس قشر های ضعیف جامعه قرار بگیرد.

    با گذشت زمان قیمت این خودرو از قیمت پراید نیز بیشتر شد و حتی در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که لوازم یدکی و قطعات آن از قیمت نسبتا بالایی برخوردار هستند.

    تیبا هم در اثر تحریم ها و نوسانات ارز، در طول چند سال اخیر به شدت افزایش قیمت پیدا کرد و این در حالی است که حدودا قیمت تیبا در سال 91 حدودا 19 میلیون تومان بود و اما در سال 99 حدودا 120 میلیون تومان در بازار آزاد و قیمت نمایندگی آن هم حدودا 87 میلیون تومان شد که در باز هم در اینجا توقف نکرد اکنون این خودرو در بازار آزاد 178 میلیون هم به فروش میرسد که در لیست ارزان قیمت ترین اتومبیل های بازار جای گرفته است! با این وجود ارزش خرید این خودرو براساس معیارهای بالا بهتر است شما ارزیابی کنید.

    آیا تیبا یک ارزش خرید دارد؟

    اگر در این رنج قیمت به دنبال خودرویی هستید که از مصرف سوخت کم، هزینه های نگهداری مناسب، قطعات یدکی در دسترس و بازار دست دوم خوبی برخوردار باشد به شما خرید خودرو تیبا را پیشنهاد می کنیم.

    این خودرو نسبت به رقیب خود یعنی پراید از عملکرد فنی بهتر و طراحی زیباتری برخوردار است هرچندکه هر دو از نظر کیفیت در سطح پایینی قرار دارند. اگر شما با این بودجه به دنبال خرید خودرویی با کیفیت تر هستید، می توانید نمونه های دست دوم خودروهای پژو 206 تیپ 2 و فولکس گل را در لیست خود قرار دهید.

    فیلم تست و بررسی ظاهری و مشخصات تیبا

    گالری عکس ماشین تیبا صندوقدار

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    14 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    فرداد
    فرداد
    7 ماه پیش

    تیبا ازهمه لحاظ خوبه فقط کم کردن روغن موتور

    م.م
    م.م
    در جواب  فرداد
    3 روز پیش

    نه پس چرا برا من مدل 96 هست کم نمیکنه فقط گیربکسش خیلی خسکه تو جابه جایی دنده اذیست میشم

    ناشناس
    ناشناس
    8 ماه پیش

    مزخرف ترین گاری دنیا. به شدت از خریدش پشیمونم. باید یه تشک همراش بخ ی بذاری تعمیرگاه هرشب بخوابه

    پوری
    پوری
    1 سال پیش

    ۵ساله تیبا داریم.سر۴سال پمپ بنزین سوخت و گفتن عمراینا ۴ساله.مدام روغن عوض میکنیم اوایل کمتر روغن تموم میکرد الان مدام بعد از کمتر از ۲هزارتا روغن نداره.کسی هس مشکل ما رو داشته باشه یا دلیلشو بدونه؟

    سامبار
    سامبار
    در جواب  پوری
    1 سال پیش

    منم این مشکل و داشتم ایرادش اینه اون شرکت سایپا مطمعن شیلنگ بخار روغن و سوپاپ تخلیه بخار روغن و مسیر برگشت بخار روغن به موتور و تغییر دادن باید مثل پراید مسیرش و میذاشتن که متٱسفانه بعد از گرفتگی این مسیر روغن دود میشه میره اکثر مکانیکی هام میگن روغن سوزی و سر سیلندر و چرت و پرت دیگه که خرج بزارن رو دست ملت

    علی
    علی
    1 سال پیش

    سلام. تشکر. میخواستم بدونم دانلود عکس ها و بلوپرینت های داخل مطالب رو اجازه میدید؟؟

    کیان باتری
    در جواب  علی
    1 سال پیش

    با سلام
    در صورت ذکر منبع ایرادی ندارد.

    علی
    علی
    در جواب  کیان باتری
    1 سال پیش

    تشکر. برای طراحیه. سایت خوبیه. پس تشکر.

    قاسم
    قاسم
    1 سال پیش

    من یک ساله تیبا صندوقدار گرفتم ماشین خوبیه و ازلحاظ اقتصادی بد به نظر نمیاد موتور خوبی داره گیربکس ضعیف داره دنده هاش خشک عوض میشن.و بدترین ایراد تیبا ترمزهای مذخرف داره ای بی اس روی این ماشین اصلا کارایی نداره و بدترین و وحشتناک ترین ایراد تیبا همین ترمز است.

    آیناز
    آیناز
    در جواب  قاسم
    1 سال پیش

    واقعااا ترمز مزخرفی داره انگار یک دفعه شوک وارد میکنه

    سامان
    سامان
    1 سال پیش

    با سلام من قدم ۱۹۰،هستش تیبا برای،من،مناسب هست ؟

    حسام
    حسام
    در جواب  سامان
    1 سال پیش

    نه….خخخخخخ…دوچرخه بخر🤣🤣

    بنیامین
    بنیامین
    در جواب  سامان
    11 ماه پیش

    اصلا واصه تو نمیشه باید اسکوتر برقی بخری موفق.

    سومیتا
    سومیتا
    1 سال پیش

    والا شما که همش بدی و ایراد دیدی و گفتی
    الان از خریدم پشیمونم

    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش