نقد و بررسی بی ام و X1

4.8
(1252)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی بی ام و X1 و مزایا و معایب آن می پردازیم. بی ام و x1 کوچک‌ترین شاسی بلند تولید شده توسط کمپانی خودروسازی BMW آلمان است که در سال ۲۰۰۹ چشم به روی جهانیان گشود.

در آن دوران کراس اوورهای جمع‌وجور به‌تدریج قابلیت‌های خود در جذب هرچه بیشتر مشتریان را اثبات کرده بودند و همین امر سبب شد تا کمپانی خودروسازی آلمانی نیز سعی در جذب بخشی از این بازار داشته باشد. BMW X1 به‌عنوان یک کراس اوور لوکس ساب‌کامپکت تاکنون در قالب دو نسل به مشتریان ارائه سرویس کرده که نمونه‌هایی از هر دو مدل آن در کشور ما نیز موجود هستند.

نقد و بررسی بی ام و X1
نقد و بررسی بی ام و X1

معرفی و بررسی بی ام و X1

یکی از مدل‌هایی که بی ام و در سال 2017 به مجموعهٔ خود اضافه کرده است، مدل بی ام و x1 می‌باشد که نمونهٔ جدیدی به نام SDrive28i است و این مدل دیفرانسیل جلو (FWD) است. مدل x1 یک شاسی بلند تقریباً کوچک است با حجم باک 61 لیتر و همچنین حجم صندوق 505 لیتر، وزن این مدل به 1540 کیلوگرم می‌رسد.
بی ام و X1 را می‌توان به عنوان یکی از موفق‌ترین مدل‌ها در میان مدل‌های دیگر دانست زیرا در سال 2017 مدل X1 که با کد F48 شناخته می‌شود توانست در کشور آلمان تعداد 1520 دستگاه بفروش برساند تا به یکی از محبوب‌ترین و پر تقاضاترین مدل‌ها تبدیل شود. در رابطه با نقد و بررسی بی ام و x1 می‌توانیم سیستم‌هایی که در این نسل از بی ام و به کار گرفته شده است را نام ببریم که عبارت‌اند از: سیستم کنترل نوسانات پویا، سقف پانوراما، هدآپ دیسپلی،سیستم مجاورت با سایر خودروها، سیستم حفظ مسیر، کروز کنترل انطباقی و همچنین دستیار ترافیک شدید که قادر است خودرو را تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت کنترل کند و به‌خوبی آن را هدایت کند، با این تفاسیر پی می‌بریم که در این مدل از فنّاوری‌های خوب و بروزی استفاده‌شده است.
شرکت پرشیا خودرو به‌عنوان نماینده کمپانی خودروسازی بی ام و در ایران، واردات نسل اول بی ام و X1 را از سال ۲۰۱۲ کلید زد و آن را در قالب سه نسخه Sdrive 18i وXdrive20i و Xdrive 28i به خریداران داخلی ارائه داد.
سال 2016 مصادف بود با عرضه نسل دوم ب‌ام‌و X1 در ایران؛ خودرویی که دو تفاوت اساسی با نسل نخستش داشت: اول اینکه برپایه پلت‌فرم دیفرانسیل جلو (مشترک با خودروهای مینی کوپر) شکل گرفته است و دوم اینکه بیشتر از هر زمان دیگری به برادران بزرگترش شباهت پیدا کرده! نسل دوم X1 نسبت به گذشته هم محفظه‌بار بزرگ‌تر و هم سقف بلندتری دارد.
ضمن اینکه آپشن‌های جدیدی مانند هدآپ، چراغ‌های LED و نوربالا اتومات نیز برای نخستین‌بار در این نسل در اختیار مشتریان قرار گرفت. X1 علی‌رغم همه ویژگی‌های خوبش اما در محدوده قیمتی لکسوس NX است و به همین دلیل مشتریان بسیار کمتری نسبت به رقیب ژاپنی‌اش دارد.

فیلم تست و بررسی بی ام و X1

ویدئوی زیر خودروی بی ام و ایکس وان را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

 

بررسی مشخصات فنی بی ام و X1

بازار داغ خودروهای کراس‌اور در سال 2008 انگیزه لازم را برای تولید کراس‌اوری کوچکتر از X3 به مدیران ب‌ام‌و داد اما ماحصل کار بیش از آنکه شبیه خودروهای شاسی‌بلند باشد، مشابه یک استیشن با ارتفاع بیشتر بود. نسل اول X1، که از سال 2009 تا 2015 در خط تولید قرار داشت، موفقیت قابل توجهی را در سطح جهان بدست آورد ولی وقتی از 2012 به بازار ایران رسید، توجه چندانی به آن نشد. مدل پایه‌ای X1 در ایران از تیپ sDrive 18i بود؛ تیپی که به‌علت نداشتن توربو، ضعیف‌ترین عضو خانواده X1 بود و مهم‌تر اینکه تک‌دیفرانسیل داشت. البته در کنار 18i تعداد قابل توجهی از تیپ 28i و همچنین تعداد انگشت‌شماری از تیپ‌ 20i نیز به بازار ایران راه یافتند.

مشخصات فنی موتور بی ام و ایکس وان

بی ام و ضعیفترین نسخه ی سری X1 میباشد چرا که مجهز به یک موتور دو لیتری غیر توربو و به صورت تک دیفرانسیل روانه بازار شده. مجهز به موتور 2 لیتری توربو شارژ و با سیستم محور محرک دو دیفرانسیل تولید شده است.

جدول مشخصات فنی بی ام و X1

 
نام خودروبی ام و X1
بدنه خودروشاسی بلند کوچک لوکس
حجم موتور (سی سی)2 لیتر
تعداد و آرایش سیلندر4 سیلندر توربوشارژ
تعداد سوپاپ16
محور محرکدو دیفرانسیل
گیربکس(جعبه دنده)8 دنده اتومات
حداکثر قدرت231 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور350 نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰6.5 ثانیه
حداکثر سرعت (km/h)235 کیلومتر برساعت
وزن (کیلوگرم)1615
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر)4439 / 1821 / 1612 
مشخصات تایر225/50R18

باتری بی ام و X1 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی بی ام و X1

مدل‌های مختلفی از بی ام و x1 با تنوع آپشن گوناگون در بازار حضور دارند و لازم است پیش از خرید نسبت به وجود تمامی آپشن‌های مورد نیازتان در نمونه مورد نظر اطمینان حاصل کنید. در ادامه مهم‌ترین امکانات موجود در مدل‌های فول آپشن بی ام و ایکس1 مدل ۲۰۱۶ نسل دوم را ذکر خواهیم کرد:

کروز کنترل هوشمند، کنترل کشش و پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرپایینی، پارک خودکار، سه حالت رانندگی، حسگرهای پارک و باران و فشار باد تایر، رادارهای نقطه کور و تغییر لاین و تصادف از جلو، رادار تابلوخوان، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، بازیابی انرژی ترمز، نوربالا اتوماتیک، چراغ چرخشی، فرمان برقی حساس به سرعت با پدال شیفتر به علاوه گرم‌کن فرمان، سیستم صوتی هارمن کاردون ۱۲ اسپیکر ۳۶۰ وات، نمایشگر لمسی ۸.۸ اینچی، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰ درجه، هشت کیسه هوا، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۸ حالته برقی و مموری، گرمکن صندلی جلو، روکش چرمی داکوتا، صندوق برقی هوشمند، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیم برقی، سقف پانوراما و سانروف.

 دانلود دفترچه راهنمای بی ام و X1

بررسی طراحی ظاهری بی ام و X1

خودروهای بی ام و چه در کشور ما و چه در بسیاری بازارهای دیگر لقب لوکس و مجلل را برای خود رزرو کرده‌اند؛ بدین ترتیب ما از شمایل آن‌ها انتظار ارائه نمایی زیبا و باشکوه را داریم که پس از حضور در هر جمعی بتواند چشم‌ها را به سمت خود برگرداند.

طراحی بیرون بی ام و X1

بی ام و X1 نسل اول از طراحی مناسبی برخوردار نبود و به همین دلیل نیز نتوانست توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند. اما نسل دوم بی ام و ایکس وان طراحی ظاهری به‌مراتب هماهنگ، مجلل، عضلانی و خوش‌فرم را به معرض دید قرار داد تا دیگر بهانه‌ای برای عیب‌جویی از ظاهر این خودرو باقی نماند. بخش‌هایی همچون چراغ‌ها و سپر جلو نسبت به مدل پیشین حالتی اسپرت و جوان‌پسندتر پیدا کرد تا افراد بیشتری تمایل به خرید این خودرو داشته باشند.

همچنین طراحی سپرها و پروفیل جانبی به همراه درپوش موتور به نحوی صورت پذیرفت که استایل کلی بدنه و نمای چهره این خودرو حالتی ورزشکارانه به خود گرفته و حس و هیجانی دوچندان را در ذهن پدید آورد. نمای عقب نیز به واسطه بازطراحی چراغ‌های دوتکه بعلاوه طرح زیبای سپر، دیفیوزر و بالچه روی شیشه، نسبت به نسل اول به ویژه در بخش طراحی چراغ‌ها کاملا متمایز شد و جلوه‌ای به‌مراتب منطقی به همراه المان‌های مجلل بیشتر را از خود به نمایش گذاشت.

طراحی داخل بی ام و X1

طراحی کابین بی ام و ایکس وان نسل دوم ۲۰۱۶-۲۰۱۷ موجود در ایران دقیقا همان چیزی است که از یک خودروی لوکس آلمانی انتظار داریم؛ طرح زیبا و متناسب داشبورد، شیوه مرسوم اکثر محصولات BMW در طراحی داخلی را به نحو احسن ارائه داده و از لحاظ پیشبرد اصول ارگونومیک نیز استانداردهای سطح بالا در آن رعایت شده است. ادوات مورد نیاز به‌راحتی در دسترس راننده قرار دارند و میزان خوانایی صفحه نمایشگر داشبورد هم مورد رضایت کاربران خواهد بود. همچنین استفاده از تریم دو رنگ کرم طوسی به همراه قطعات پلاستیکی پیانو بلک ترکیبی جالب از رنگ‌ها را درون کابین ایکس1 ارائه می‌دهد.

صندوق عقب وسیع بی ام و ایکس وان نیز نوید یک مسافرت بی‌دردسر را به خانواده‌ها می‌دهد. درمجموع گریزی از اعطای نمره بالا به سطح کیفی و شیوه طراحی کابین بی ام و ایکس وان ۲۰۱۶ نیست و باید آن را یکی از زیباترین خودروهای کراس اوور موجود در کشور از نظر طراحی و کیفیت فضای داخلی دانست.

مزایا و معایب بی ام و X1

BMW X1 با توجه به قابلیت‌هایی که دارد به خوبی به نیازهای یک خانواده چهارنفره پاسخ می‌دهد. به عنوان مثال X1 به دلیل داشتن کابین نرم و راحت و مصرف سوخت پایین، خودروی مناسبی برای پدر خانواده است تا با آن به کارهای روزمره خود برسد. همچنین ابعاد کوچک و فضای بار بزرگ آن باعث شده تا مادر خانواده برای خرید، با آن راحت‌تر، از خیابان شلوغ عبور کند. علاوه بر این، شتاب بالا و قابلیت‌های اسپرت آن گزینه مناسبی برای پسر خانواده به نظر می‌رسد و در آخر، دوربین و حسگرهای مختلف تعبیه شده در دور تا دور خودرو رانندگی و پارک دوبل بی‌دردسری را برای دختر خانواده به ارمغان می‌آورد.

مزایا بی ام و X1

  • شتاب خوب
  • فضای کافی کابین
  • هندلینگ عالی
  • کیفیت بالای ساخت
  • امکانات و تجهیزات زیاد
  • طراحی خوب کابین و بدنه

معایب بی ام و X1

  • هزینه بالای نگهداری
  • قطعات یدکی کم
  • حساسیت پیشرانه به بنزین بی کیفیت

وضعیت ایمنی بی ام و ایکس 1

 

نسل دوم ب‌ام‌و X1 که پاییز سال گذشته به عنوان مدل سال ۲۰۱۶ در امریکای شمالی معرفی شده، به‌تازگی توانسته است که به بالاترین سطح ایمنی مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا موسوم به Top Safety Pick Plus دست پیدا کند. این عنوان در حالی برای این کراس‌اور کامپکت به دست آمده که طراحی جدیدش، عملکرد آن را در تست تصادف هم‌پوشانی کوچک ارتقا بخشیده است.

نسخه جدید ب‌ام‌و X1 در عین حال، در تست‌های هم‌پوشانی متوسط جلو، جانبی، مقاومت سقف و محافظت از سر، همانند مدل قبلی، نمره «خوب» داشته است. همچنین سیستم هشدار برخورد از جلو، معیارهای سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های امریکا (NHTSA) را برآورده کرده و در نتیجه، بالاترین امتیاز ایمنی IIHS را نصیب X1 کرده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش