نقد و بررسی بی ام و سری 1 هاچبک و 120i

4.5
(122)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی بی ام و سری 1 و مزایا و معایب آن می پردازیم. ب ام و سری 1، یک خودرو کامپکت است که نسل اول آن در سال 2004 معرفی شد و ب ام و اعلام کرد هدف از تولید آن، جایگزینی با سری 3 کامپکت است.

باواریا در ابتدا سری 1 را در نسخه‌های کوپه و هاچبک عرضه کرد اما با ورود به نسل دوم تصمیم به حذف مدل کوپه گرفت و تنها نسخه هاچبک را بر روی خط تولید حفظ کرد. تصمیم این بود که تمرکز برای خودروهای کوپه بر روی سری 2 باشد و سری 1 تبدیل به یک مدل کوپه شد.

ب ام و سری 1 کوپه در مدل‌های 3 و 5 در ایران قابل خریداری است اما در حال حاضر پرشیا خودرو به عنوان نماینده کمپانی آلمانی تنها مدل 5 در را در بازار کشورمان عرضه می‌کند.

نقد و بررسی بی ام و سری 1 و 120i
نقد و بررسی بی ام و سری 1 و 120i

معرفی و بررسی بی ام و سری 1

بررسی بی ام و سری یک هاچب 2004 - 2011
بررسی بی ام و سری یک هاچب 2004 – 2011

نسل اول بی ام و سری یک، سال ۲۰۰۴ معرفی شد تا در کلاس لوکس کوچک، فعالیت کند. این خودرو، نسخه‌ای کوچک‌شده از پرفروش‌ترین محصول بی‌ام‌و، سری 3 بود، اما با فروش بیشتر در سال‌های بعد، به محصولی مستقل و صاحب‌سبک تبدیل شد.

در حد فاصل سال‌های 2005 تا 2010 مدل‌های مختلفی از نسل اول سری 1 در بازار ایران عرضه شد. ابتدا نسخه هاچ‌بک سری1 در مدل‌های 118i و 120i و با پیشرانه‌های 4 سیلندر در سال 2005 به ایران آمدند و از سال 2008 نیز نسخه‌های کوپه و کروک سری1 با پیشرانه 6 سیلندر خطی در ایران فروخته شدند.

بررسی بی ام و 114d هاچبک 2013
بررسی بی ام و 114d هاچبک 2013

سری یک، امروزه در تیپ‌ بدنه‌های مختلف عرضه می‌شود و علاوه بر حالت هاچبک یا صندوقدار، به‌صورت ۲ در، ۴ در و با سقف جمع‌شونده در سبد بی‌ام‌و حضور دارد. ارزان‌ترین کراس‌اور بی ام و، موسوم به X1، پلت‌فرمی مشترک با بی‌ام‌و سری یک دارد و در بازارهایی مثل آمریکا، به‌جای خودروهای 120i و 125i، ارزان‌ترین محصول بی‌ام‌و محسوب می‌شود.

بی ام و 120i

نسل دوم بی ام و سری ۱ با کد شناسایی F20 (هاچ‌بک پنج در) و F21 (هاچ‌بک) سه در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ روانه بازار جهان شد. در نتیجه با کمی آگاهی از قوانین و سرنوشت واردات خودرو به کشور، می‌توان گفت که نمونه‌های ۲۰۱۸، آخرین سری از سری یک های وارداتی بازار ایران بودند که در دو مدل 120i و 125i روانه بازار ایران شدند. تمایز میان این دو مدل در حقیقت به تفاوت در برنامه‌ریزی و ستاپ پیشرانه آن‌ها بازمی‌گردد.

فیس لیفت نسل دوم در سال 2015

اگر بخواهیم در امتداد نسل دهی‌های بی ام و سری 1 یک تنفس ایجاد کنیم باید به فیس لیفتی اشاره کنیم که در سال 2015 اتفاق افتاد. F52 یک اتومبیل 4 درب بود که از سال 2015 طرح فیس لیفت ین خودرو در ذهن طراحان بی ام و جوشش پیدا کرده بود.

بالاخره در سال 2017 F52 هم به صورت کاملا مستقل وارد بازار شد. این سدان زیبا در سال 2017 در چین تولید شد و تولید کننده این خودرو همان BMW Brilliance بوده است که در واقع می‌توان اف 52 را محصول مشترک بی ام و و برلیانس اتو دانست.

پلتفرم این خودرو به UKL معروف است و جز 4 درب‌ها به حساب می‌آید. گفتنی است که به این خودرو مینی هچ هم گفته می‌شود که کارخانه بی ام و مکزیک این نوع را با این اسم در 2018 میلادی شروع به تولید کرد.

نسل سوم (F40) بی ام و سری 1

نسل سوم بی ام و سری 1، نسل تغییر یافته همان نسل‌های پیشین است. این مدل‌ها با فیس لیفت UKL2 وارد بازار شد و باز با تغییرات و بروز شدگی با نام F48 X1 و F60 وارد بازار خودرو جهان شد. اگر نام Countryman را شنیدید مطمئن باشد که همان F60 بی ام و است.

این خودرو با 5 موتور متفاوت راهی بازار شد و جعبه دنده این خودرو در دو سال پیاپی با دو نوع مختلف 6 سرعته و 7 سرعته به خریداران و دوست‌داران بی ام و عرضه شد. F40 که شروع نسل سوم سری 1 بود در اتو شو فرانکفورت آمریکا به عنوان آغازگر سدان‌های اروپایی شناخته شد.

بی ام و همچنان پر قدرت ادامه می‌دهد و گمان می‌رود که نسل 1 همچنان رده اول خودروهای بی ام و باقی بماند و دلیل این پر رنگ بودن به خاطر فیس لیفت منحصر به فرد و منعطف این نسل است که هنوز می‌تواند آن را توسعه داد.

فیلم تست و بررسی بی ام و 120i هاچبک

ویدئوی زیر خودروی تویوتا هایلوکس را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی بی ام و سری 1

سری یک از جعبه دنده ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته خودکار هم دارد. با اینکه تعداد محدودی از این هاچ‌بک آلمانی با جعبه‌دنده دستی به کشورمان راه یافت اما عمده وارداتی‌های سری1 مجهز به جعبه‌دنده اتومات بودند.

سری1 از معدود هاچ‌بک‌های جهان با سیستم محرکه دیفرانسیل عقب است و مانورپذیری بالایی دارد اما از آنجاکه در بازار ایران قیمت حرف اول را می‌زند (نه عملکرد فنی!) این آلمانی با استقبال ایرانی‌ها روبرو نشد.

ب ام و سری 1 در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود و پرشیا خودرو دو نسخه 120i و 125i را برای بازار کشورمان عرضه کرده که هر دو از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برند. قدرت در نسخه 120i به 184 اسب بخار و گشتاور آن به 270 نیوتن متر می‌رسد در حالی که نسخه 125i می‌تواند 224 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

مشخصات فنی موتور بی ام و سری 1 هاچ بک

این خودرو از پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ ۳ سیلندر با قدرت ۱۳۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر است که ۸٫۵ ثانیه بعد از شروع حرکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. برای M135 موتور توربو شارژ ۲ لیتری با قدرت ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر هم وجود دارد که این خودرو را در مدت ۴٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند.

جدول مشخصات فنی بی ام و 120i

کشور سازندهآلمان
حجم موتور1998 سی سی توربو شارژر cc
قدرت موتور (اسب بخار)184 اسب بخار
گشتاور (نیوتن متر)270 نیوتن متر
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
شتاب 0تا1007.1 ثانیه
حداکثر سرعت225 کیلومتر بر ساعت
گیربکس6 دنده اتوماتیک
دیفرانسیلعقب
کلاس بدنههاچ بک
ابعاد4328 طول – 1765 عرض – 1420 ارتفاع
ابعاد تایر205/50 R17
مصرف سوخت5.7 لیتر ترکیبی در 100 کیلومتر
حجم باک52 لیتر

باتری بی ام و 120 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی ب ام و سری 1

ب ام و سری 1 در تریم‌های متفاوتی عرضه می‌شود اما در فول‌ترین مدل تجهیزات رفاهی چون 6 کیسه هوا، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS, EBD, ASC, CBS, DTC، کروز کنترل، چراغ‌های جلو LED تطبیق پذیر، چراغ‌های مه شکن LED، دوربین دید عقب، پکیج M اسپرت، سنسور باران، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی هارمن کاردون، سیستم تعلیق M اسپرت، فرمان با روکش چرم M اسپرت، پکیج آیرودینامیک M، رادارد عابر پیاده و سانروف برقی اشاره کنیم.

 دانلود دفترچه راهنمای بی ام و سری 1

    بررسی طراحی ظاهری بی ام و 120i

    نسل دوم سری یک در بدو ورود بلافاصله به جوجه اردک زشت معروف شد. نامی بسیار برازنده که سبک طراحی بسیار زشت نمای خارجی این خودرو را کاملا توصیف می کرد. در قیاس با نسل پیشین (E87) که طراحی خود را از سری ۳ نسل پنجم (E90) الهام گرفته بود، نسل دوم سری یک ظاهری بسیار نامتناسب داشت.اما خوشبختانه این سری نیز دوران زشتی خود را طی کرد و با فیس لیفتی که در سال ۲۰۱۵ برای آن ارائه شد، کمی زیباتر و قابل تحمل تر شد.

    با این اوصاف بر اساس مدل، دو طرح کلی برای سری یک ارائه شد که از قضا هر دو نسخه آن در بازار کشور حضور دارد. جای تردید نیست که نسخه جذاب تر همان مدلی است که در زیرسپر جلو از شکاف های بزرگ تر و طرح برجسته تر بهره می گیرد. البته نسخه دیگر به دلیل داشتن زیرسپرهای باریک تر ظاهری متعادل و ساده تر دارد اما به اندازه دیگری جسور و اسپرت به نظر نمی رسد.

    ظاهری سری یک پس از فیس لیفت سال ۲۰۱۵ در نمای جلو شباهت بسیاری به سری ۵ نسل ششم (F10) پیدا کرد و از این رو باید نمای جلو آن را زیبا دانست. نمای عقب اما از همان سبک طراحی استاندارد رایج بی ام و های دوران، با چراغی مشابه به سایر مدل ها و البته تریم پلاستیکی تزئینی در بخش زیر سپر تکمیل شده است که صرفا تمایز ظاهری سری ۱ با سایر سری های بی ام و را حفظ می کند.

    طراحی داخل کابین بی ام و سری 1

    طراحی کابین سری 1 کاملا پیرو زبان طراحی ب ام و است و یک فرمان سه پر به همراه یک نمایشگر در مرکز داشبورد و کلیدهای کنترلی سیستم تهویه مطبوع در کنسول وسط، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. البته استفاده گسترده از پلاستیک در داشبورد و پنل درها کمی ناامیدکننده است ولی این پلاستیک کیفیت بالایی دارد. فضای موجود برای سرنشینان به ویژه در عقب چندان زیاد نیست و این موضوع عجیبی نیست چراکه با یک خودرو هاچلک روبه‌رو هستیم.

       ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

    ارزش خرید بی ام و سری یک

    انتخاب سری یک در بازار ایران با توجه به قیمت نهایی، خواسته یا ناخواسته یک انتخاب لوکس به شمار می‌آید در حالی که این خانواده در رده محصولات پریمیوم بی ام و قرار دارد. قیمت بالا و تیراژ بسیار محدود واردات این خودرو به بازار کشور باعث شد محبوبیت آن آنگونه که انتظار می‌رفت بالا نباشد و در نتیجه بازار دست دوم آن داغ نشود.

    تجربه نشان داده است که برای مشتریان ایرانی، خرید خودروهای سدان سایز متوسط (مانند خانواده سری ۳) به مراتب توجیح اقتصادی و منطقی‌تری دارد تا نسخه‌های هاچ‌بک و کوپه نمونه‌های سایز کوچک شهری.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    0 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش