نقد و بررسی فاو بسترن B50F و تفاوت آن با B50

4.3
(189)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی بسترن B50 و مزایا و معایب آن می پردازیم. خودرو بسترن B50F یک سدان کامپکت از کمپانی فاو بسترن چین است که توسط گروه بهمن در طی سال های 1393 تا 1396 مونتاژ و به بازار عرضه شد. این خودرو درواقع نمونه فیس لیفت خودرو ناموفق بسترن B50 می باشد که برخی از مشکلات فنی و طراحی آن در نمونه فیس لیفت برطرف شد و با استقبال بهتر خریداران مواجه گردید.

نقد و بررسی فاو بسترن B50F و تفاوت آن با B50
نقد و بررسی فاو بسترن B50F و تفاوت آن با B50

معرفی و بررسی کامل بسترن B50

تولید بسترن B50 از سال 2009 میلادی توسط خودروسازی FAW آغاز شد. بسترن یکی از زیرگروه های کمپانی چینی فاو است که پس از سال 1393 و همکاری گروه خودروسازی بهمن با این خودروساز چینی، به بازار خودرو ایران نیز راه پیدا کرد.

پس از همکاری بهمن خودرو با شرکت ژاپنی مزدا، تولید خودرو بسترن از تجربیات قابل تأمل گروه بهمن است.. در بازار ایران بسترن B50 تا سال 1393 تولید گردید. پس از توقف تولید این مدل در کمپانی فاو، خودروسازی بهمن نیز تولید آن را متوقف کرد.

بسترن B50 یک تجربه نا موفق برای گروه بهمن بود و ظاهر قدیمی، بازده کم پیشرانه، مصرف سوخت بالا، نبود قطعات یدکی و بازار فروش بسیار متوسط جزء مهم ترین دلایل آن بودند و گروه بهمن در یک اقدام منطقی نمونه فیس لیفت شده بسترن B50 را با نام بسترن B50F با بازار عرضه کرد که بسیاری از این ایرادات در آن رفع شده است.

بسترن B50F به کمک موسسه طراحی ایتال دیزاین شکل گرفته است و از نظر ظاهری نسبت به دیگر ماشین های چینی با سلیقه متفاوتی طراحی شده است که در نگاه بیننده جذاب به نظر می رسد و بسترن B50F را هم لوکس و خشن و زیبا به نمایش می گذارد.

تفاوت بسترن b50 و b50f

  • اولین ویژگی مهم B50F حجیم‌ترشدن پیشرانه و به تبع آن، افزایش قدرت خودروست. هرچند که شتابگیری آن همچنان راضی‌کننده نیست.
  • دومین ویژگی B50F را باید در بهبود ایمنی آن دانست چراکه هم به ایربگ‌های جانبی مجهز شده و هم اینکه از کنترل پایداری بهره می‌برد درحالی‌که در B50 چنین چیزهایی وجود نداشت.
  • همچنین علاوه‌بر بهبود طراحی ظاهری و داخلی خودرو، در بحث تجهیزات نیز B50F به ویژگی‌های جدیدی نظیر روکش فرمان، بلوتوث و سیستم چندرسانه‌ای مجهز است.
  • بسترن B50F هرچند قیمت‌گذاری بهتری نسبت به B50 داشت، اما ظهور کراس‌اورهای کوچک و بزرگ چینی، حضور پررنگ‌تر سدان‌های فرانسوی (در سال‌های 95 و 96) و همچنین بازار گرم مزدا 3 دست‌دوم، از عمده دلایلی است که مانع موفقیت B50F در کشورمان شد.

فیلم معرفی بسترن B50F

ویدئوی زیر یک معرفی و نقد و بررسی مشخصات از خودروی بسترن B50F و توضیحات کامل درباره آن داده است. که تماشای آن کمک زیادی به خریداران این خودرو میکند.

.

بررسی تخصصی مشخصات فنی بسترن B50

فاو در بسترن B50F افزون بر تغییرات ظاهری، ترجیح داد از پیشرانه قوی تری هم برای این خودرو استفاده کند. به این ترتیب، پیشرانه ۱٫۶ لیتری سابق، جای خودش را به یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری داد.

مشخصات موتور بسترن B50F

خودرو بسترن B50F مجهز به یک پیشرانه 1.8 لیتری می باشد که قادر است نیرویی معادل 142 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری 172 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه تولید و از طریق یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته به چرخ های جلو منتقل نماید.

این خودرو حدود 12.5 ثانیه زمان لازم دارد تا به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. میزان مصرف سوخت این پیشرانه حدود 10 لیتر در هر صد کیلومتر و استاندارد آلایندگی آن یورو 4 اعلام شده است.

جدول مشخصات فنی بسترن B50F

تایر و رینگ و زاپاس۵۵.۲۰۵ R16 – Aluminium rim/
تایرهای عقب۲۰۵/۵۵ R16
تایرهای جلوR16 55/205
رینگ آلومینیومیJ16AL7
ترمز عقبدیسکی
ترمز جلودیسکی
سیستم ترمز ضد قفل(ABS+EBD+TCS)
تعلیق عقبچند بازو E شکل به همراه میل تعادل و فنر لول
تعلیق جلوطبق دوبل همراه میل موج گیر و فنر لول
قابلیت ویژهTip Tronic
نوع سیستم انتقال قدرتAutomatic Transmission: F21 6 Speed
ظرفیت باک۵۸ لیتر
نوع سوختبنزین بدون سرب
نوع سیستم سوخت‌رسانیانژکتوری
حداکثر گشتاور۱۷۲ نیوتون متر
حداکثر قدرت۱۴۲ اسب بخار
حجم۱۷۹۸ سی‌سی
استاندارد آلایندگییورو ۴
موتور۱۶ سوپاپ CA4GD5
ظرفیت۵ سرنشین
حداکثر وزن خودرو با سرنشین۱۸۴۵ کیلوگرم
وزن خودرو بدون سرنشین۱۳۹۵ کیلوگرم
فاصله چرخهای عقب۱۵۴۰ میلی‌متر
فاصله چرخهای جلو۱۵۴۰ میلی‌متر
فاصله محورها۲۶۷۵ میلی‌متر
ارتفاع۱۴۳۵ میلی‌متر
عرض۱۷۸۵ میلی‌متر
طول۴۶۱۵ میلی‌متر

 

باتری بسترن بی 30 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های بسترن b50

این سدان چینی از نظر امکانات و تجهیزات همچون اکثر محصولات این کشور کمبودی ندارد. از جمله شاخص‌ترین تجهیزات B50F می‌توان به صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، سیستم تهویه مطبوع خودکار، بلوتوث، کروز کنترل، چهار کیسه هوا، سانروف، کنترل کشش و… اشاره کرد. البته یکی از موارد ضعف این خودرو به ضعف کولر مربوط می‌شود که قدرت چندانی در خنک کردن کابین ندارد. در جدول زیر برخی تجهیزات B50F ذکر شده‌اند.

    دانلود دفترچه راهنمای بسترن b50

    بررسی طراحی ظاهری بسترن B50F

    در اولین نگاه به این خودرو حس خوبی خواهید داشت. خودروهای چینی معمولاً کپی محصولات مشهور دنیا به شمار می‌روند اما طراحی B50F را می‌توان تا حدودی جذاب و به‌روز دانست. البته این موارد اتفاقی نیستند زیرا کار طراحی سدان موردبحث را شرکت مشهور ایتال دیزاین انجام داده است. اگرچه طراحی کلی بسترن را می‌توان ساده دانست اما همین سادگی در درازمدت به دل خواهد نشست.

    ظاهر نمای بیرونی بسترن بی 50

    طراحی بدنه خودرو بسترن B50F زیبا و اسپرت بوده و می تواند موردپسند جوانان و هم میانسالان قرار بگیرد. در نمای جلو شاهد یک جلوپنجره ای چهارضلعی نسبتاً کوچیک با سه ردیف نوار کرومی افقی هستیم که تا چراغ های نوک تیز امتداد دارد.

    زوایا و فرورفتگی های روی کاپوت و اطراف چراغ ها چهره ای مرموز به B50F داده است. چراغ های مه شکن در قابی اطراف سپر به زیبای تعبیه شده اند. نمای جانبی این خودرو با استفاده از خطوط به کار رفته در قسمت پایین درب ها، گلگیرها و دستگیرها به زیباتر شدن این بخش کمک کرده است. طراحی نمای عقب بسیار ساده بوده و مانند نمای جلو حرفی برای گفتن ندارد. به طور کلی طراحی خودرو بسترن B50F زیبا، شیک و قابل قبول ارزیابی می شود.

    طراحی داخل کابین بسترن B50F

    فاو در فیس لیفت B50 طراحی داخلی این محصول را هم به کلی از نو تعریف کرد. طراحی کابین B50F همچون ظاهر بیرونی خودرو، هنوز پس از گذشت چند سال قدیمی نشده است و حرف هایی برای گفتن دارد.

    سبک طراحی داشبورد و دریچه های تهویه را همچنان می توان بدیع و جذاب دانست. چیدمان کلیدهای کنسول هم حس خوبی به سرنشینان می دهد. طراحی سردنده و غربیلک فرمان قابل قبول است. نشان دهنده های پشت آمپر هیجان انگیزترین بخش کابین هستند و با ترکیب نورپردازی سفید و قرمز، بسیار چشم نواز به نظر می آیند.

    رنگ بندی کابین به صورت کرم – مشکی است. کیفیت متریال داخلی اصلاً چنگی به دل نمی زند! کمبود مانیتور فابریک از اساسی ترین نقاط ضعف کابین B50F است که البته با هزینه اضافی در بازار جبران می شود!

    مزایا و معایب فاو بسترن B50

    اگر قصد خرید یک سدان با امکانات و با قیمت مناسب را دارید در ادامه با ما همراه باشید تا مزایا و معایب این خودروی چینی را بررسی کنیم.

     معایب بسترن b50f

    دانستن معایب بسترن b50 نیز به شما کمک می‌کند که با آگاهی و دید قبلی نسبت به خرید آن اقدام کنید.

    مهمترین ایراداتی که خریداران این اتومبیل شهری پس از گذشت سه تا 4 سال از خرید به آن اشاره می کنند، شامل مواردی نظیر افت قیمت، بازار ضعیف دست دوم، کمبود تعمیرگاه و نیز گرانی قطعات یدکی است که به گفته دارندگان این خودرو به شدت آزاردهنده بوده و استفاده از بی50اف را سخت کرده است.

    • مشکل سیستم تهویه هوا

    اولین و شایع‎ترین موضوعی که در استفاده از بسترنb50f با آن مواجه می‌شویم، مشکل سیستم خنک‎کننده و یا کولر این خودروها است. بسترنb50f در این مورد بسیار ضعیف عمل کرده و در فصول گرمی ‌مانند تابستان نمی‌تواند از عهده سرد کردن داخل کابین خودرو بر بیاید.

    • سخت عوض شدن دنده ها

    با توجه به این که سیستم انتقال قدرت در بسترنb50f سیستم مدرنی نیست، در سریع عوض کردن دنده ها راننده را دچار مشکل می‌کند. این مورد توسط بسیار از رانندگان گزارش شده است. با این عملکرد ضعیف در سرعت بالا این خودرو راننده های بسیاری را از خرید بسترنb50f منصرف کرده است.

    • کیفیت پایین رنگ بدنه

    مشکل دیگری که تعداد بسیاری از دارندگان بسترنb50f با آن مواجه شدهاند، کیفیت بد رنگ بدنه است. بدنه این خودرو به سادگی در معرض خط خوردگی و خش قرار می‌گیرد و در تصادفات نیز به راحتی رنگ بدنه خود را از دست می‌دهند.

    • خدمات پس از فروش ضعیف

    یکی از بدترین مشکلاتی که تاثیر بسیاری بر خرید و فروش بسترنb50f گذاشته است، کیفیت پایین خدمات پس از فروش گروه بهمن خودرو است. با این که تولید b50 متوقف شده است، ولی بهمن خودرو خود را متعهد به ارائه خدمات پس از فروش برای این اتومبیل به مدت 10 سال می داند. این حرف بهمن خودرو را می توان تنها در حد شعار دانست! زیرا از همان روزهای اول عرضه این خودرو در بازارهای کشور، مشکل پیدا کردن قطعات و خدمات پس از فروش، بسیاری از صاحبان b50 را خسته و عصبانی کرده بود.

    مواردی مانند عدم ارائه قعطات مورد نیاز، گران تر بودن برخی قطعات در بازار آزاد و حتی عدم وجود بستر مناسب برای تعمیر مکانیکی این خودرو را می توان ازجمله معایب b50 دانست. مشکلات متعدد باعث شدند تولید این ماشین متوقف شود، که نتیجه آن خروج سریع این خودرو از بازار کشور و عدم رغبت مشتریان به خرید مدل های دست دوم بسترن بی 50 بود.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

        مزایای بسترن بی 50F

        • فضای داخلی جادار

        داخل کابین بسترن B30، هم در صندلی جلو و هم در ردیف عقب صندلی‌ها فضای بسیار خوبی برای سرنشین‌ها تدارک دیده شده است. مشخصاً فضای پا برای سرنشین‌های عقب بسیار بالاست و یک فرد بالغ با قد حدوداً ۱۸۰ سانتی متر به راحتی می‌تواند در ردیف عقب نشسته و زانوهایش به صندلی جلو برخورد نکند. فضای سر هم برای تمام سرنشین‌ها بسیار خوب می‌باشد، به طور کلی بخواهیم بگوییم، با خرید بسترن B30 دغدغه‌ای از بابت فضای کابین نخواهید داشت.

        • طراحی جذاب

          طراحی بدنه و ظاهر بسترنB50F که از پلتفرم سابق مزدا 6 الگوبرداری شده است، نسبت به سدانهای چینی دیگر موجود در بازار در نگاه اول رضایت مشتریان را تا حد قابل قبولی جلب می‌کند.

          علاوه بر این چراغهای استفاده شده در طراحی جلو و عقب از تکنولوژیهای جدید بهره می‌برند که می‌تواند تا حد زیادی خرید بسترنB50F را به یک خرید لذت بخش تبدیل کند.

          • دارای عملکرد فنی خوب

          این خودرو نسبت به مدل قبلی خود یعنی بسترنb50 از عملکرد فنی بهتری برخوردار است، موتور 1.8 لیتری آن با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 142 اسب بخار نیرو تولید می‌کند و بیشینه سرعت آن نیز 180 کیلومتر است. این اعداد و ارقام برای سدانی مانند بسترن به نظر قابل قبول می‌آید. هرچند سیستم انتقال نیروی آن زیاد مدرن نیست.

          • فضای داخلی جادار

          فضای داخل کابین و صندوق عقب برای مسافرتهای خانوادگی بسیار مناسب است و می‌تواند تا 5 سرنشین را به راحتی پشتیبانی کند.

          • تجهیزات رفاهی مناسب

          در رقابت با دیگر خودروهای کلاس خود، b50 به‌عنوان ماشینی با امکانات رفاهی خوب شناخته می‌شود. این خودرو در جهان در سه سطح مختلف استاندارد، لوکس و پریمیوم عرضه می‌شود.

          اما در ایران مدل استاندارد b50 شامل آپشن‌هایی شامل تهویه هوا، سیستم ABS و EBD، فرمان چندمنظوره با ارتفاع قابل تنظیم، پنجره‌های برقی، سیستم صوتی چندرسانه‌ای اختصاصی(USB، AUX، iPodCable)، چرخ‌های آلیاژی، کیسه‌های هوای جلو، سیستم ضد سرقت، قدرت کمکی هیدرولیکی، سیستم تهویه مطبوعِ اتوماتیک به‌همراه Sun Sensor، نمایشگر چندمنظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده، تنظیم برقی آینه‌ها، سانروف با قابلیت تنظیم، چراغ‌های جلوی هالوژن به‌همراه مه‌شکن، سنسور پارک، سیستم کمک رانندگی Auto Cruiser و سیستم مدیریت پایداری خودرو است.

          وضعیت ایمنی بسترن B50

          بسترن B50 همچون بسیاری دیگر خودروهای چنی، تست تصادف کشور سازنده( C NCAP) را با موفقیت پشت سر گذاشته است و از آنجا که از پلت فرم مزدا 6 بهره می گیرد، می توان توقع داشت که ایمنی خوبی را در دنیای واقعی ارائه دهد.

          چهار کیسه هوا شامل دو کیسه هوای جانبی، شاگرد و راننده هم در کنار کمربندهای ایمنی پیش کشنده از جمله دیگر ویژگی های ایمنی این خودرو هستند.B50 همچنین به سیستم کروز کنترل و مجموعه های الکترومکانیکی ترمز گیری شامل ABS، EBD و TCS (ترکشن کنترل) مجهز است.

          بازار خرید و فروش بسترن بی 50 در کشور

          در بازار دست دوم این خودرو، معمولاً کسانی که تجربه خرید خودروهای چینی را دارند به سراغ آن می آیند. اکثر افراد هم به توصیه مالکان B50F که احتمالاً از اقوام و آشنایان بوده اند، روی به خرید آن می آورند. اما از میان سایر خریداران، کم تر پیش می آید کسی به صورت خودجوش مشتری B50F باشد.

          آیا بسترن B50F ارزش خرید دارد؟

          خودرو بسترن B50F از طراحی زیبا، کیفیت ساخت خوب، سواری نرم و ویژگی های فنی خوبی برخوردار است و خدمات پس از فروش آن توسط گروه بهمن پشتیبانی می شود و از آن می توان به عنوان یک سدان خانوادگی مناسب برای تردد شهری بهره برد ولی متاسفانه قطعات یدکی آن محدود بوده و بازار دست دوم چندان خوبی ندارد و ممکن است خریداران را به دردسر بیاندازد.

          از رقبای این خودرو در بازار می توان به رنو ساندرو استپ وی و سایپا سراتو دست دوم که از خدمات پس از فروش بهتری برخوردار هستند، اشاره کرد.

          نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

          بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

          عضو شوید
          آگاه شوید
          guest
          8 نظرات
          فید بک نظرسنجی داخل متن
          مشاهده تمام نظرات
          رامینی
          رامینی
          1 سال پیش

          یکی از مشکلات بسترن بی 50 معمولی هم همین تعویض دنده هستش راهی هستش که این مشکل برطرف بشه؟

          مهران
          مهران
          در جواب  رامینی
          7 ماه پیش

          بله من با ریمپ کردن توسط کننده واقعی مشکلم حل شد در ضمن کندانسور کولر رو با پایه اضافی با کندانسور سمند عوض کردم و رادیاتور پرشیا انداختم و کولرش فریزر شده

          پیام
          پیام
          در جواب  مهران
          3 ماه پیش

          سلام در کل ارزش خرید داره لوازمش گیر میاد یا نه

          سام
          سام
          در جواب  مهران
          3 ماه پیش

          سلام لطفا میشه بفرمایید که گیربکس بسترن من موقعی که پام رو از روش برمیدارم هر از چند گاهی تقه میخوره و هر از چندگاهی موقع دنده عقب هم تقه داره این مشکل رو میشه با روشی که شما گفتین حل کرد ممنون میشم پاسخ بدین.

          محمد علی
          محمد علی
          1 سال پیش

          خودروی b50f خودروی خوبیه ولی بازار فروش خوبی نسبت به b50 معمولی نداره بنظرتون معمولی بخریم بهتر نیست؟

          مجتبی
          مجتبی
          1 سال پیش

          ممنون از اطلاعات خوبتون

          کیان باتری
          کیان باتری
          در جواب  مجتبی
          1 سال پیش

          درود بر شما
          بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

          موسوی
          موسوی
          1 سال پیش

          تو رنج قیمتی که داره فوق العاده ست ، اگر کسی نمونه سالم و کم کارشو داشته باشه تو رنج خودش حاضر به تعویضش نیست.

          سبد خرید
          اسکرول به بالا
          مشاوره رایگان و ثبت سفارش