کامیون مرسدس بنز آکتروس و نسل های آن

3.7
(179)

کامیون مرسدس بنز آکتروس یکی از شاهکار های بهترین کمپانی های دنیا یعنی مرسدس بنز می باشد که در زمینه خودروسازی فعالیت دارد، این کمپانی سالیان سال برای تولید خودرو های سبک و سنگین معروف بوده است و عمده ترین دلیل آن هم در این است که همواره به کیفیت و قدرت محصولات خود اهمین بسیار بالایی می دهد. یکی از حوزه هایی که مرسدس بنز همیشه در آن به خوبی عمل کرده است ساخت و ارائه خودرو سنگین می باشد.

در این میان زمانی که اسم ماشین سنگین به میان می آید همگان به یاد کامیون کشنده آکتروس می افتند. کشنده آکتروس بنز یکی از زببا ترین کامیون هایی می باشد با داشتن ایمنی و بهره وری سوخت بالا بک گزینه معروف جهانی تبدیل شده است.

کامیون مرسدس بنز آکتروس و نسل های آن
کامیون مرسدس بنز آکتروس و نسل های آن

در این مطلب از کیان باتری ما قصد داریم تا به نقد و بررسی کامیون مرسدس بنز آکتروس و بررسی نسل های آن بپردازیم، همچنین بررسی می کنیم که کدام یک از نسل های این کشنده در ایران حضور دارد و مشخصات فنی آن چه می باشد. پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

یکی از مزیت هایی که در خودرو های مرسدس بنز وجود دارد این است که همواره از نوآوری های جدیدی استفاده می کنند و به راحتی تغییرات اساسی و جدید در محصولات خود انجام می دهد.

کشنده آکتروس یکی از بهترین و قوی ترین محصولات بنز می باشد که به محبویت جهانی رسیده است و نسل های مختلف آن که در سال های مختلف تولید شده است هر کدام در زمان خود بهترین بوده اند.

در ادامه بیشتر با نسل های مختلف این کشنده، نکات فنی هر یک از آن ها و ویژگی های ظاهری آشنا می شویم. پیشنهاد می شود مطلب معرفی انواع کامیون ها را بخوانید!

بررسی نسل های مختلف کشنده آکتروس

بنز آکتروس یک کامیون سنگین می باشد که تولید آن مربوط به سال 1996 می باشد؛ این خودرو ها جایگزینی برای خودرو های سنگین SK بودند. از کشنده آکتروس برای حمل بار های سنگین در مسیر های طولانی و بار های ساختمانی استفاده می شود.

نسل اول یا سری MP1

اکتروس نسل اول
اکتروس نسل اول

همان طور که در بالا اشاره کردیم اولین خودرو آکتروس که همان نسل اول این خودرو می باشد برای سال 1996 می باشد، در آن سال کمپانی مرسدس بنز این نسل از محصولات خود را به عنوان جایگزینی برای مدل های SK معرفی کرد.

این خودرو که توسط طراحان آلمانی تولید شده است در سال 1997 لقب بهترین کشنده جهان را دریافت کرد.

در این مدل نسبت به سری های قدیکی SK در ظاهر 17 درصد فضای بادگیر کم تر شد و خودرو در سه کابین متفاوت ارائه می شود:

  • مدل S کابین کوچک به طول 170 سانتی متر
  • مدل M کابین متوسط به طول 195 سانتی متر
  • مدل L کابین بزرگ به طول 220 سانتی متر

برای تمامی این کابین ها به دلیل اینکه راحتی بسیاری برای راننده فراهم شود از 4 بالن استفاده شده است.

بخوانید»  اطلاعات کامل در مورد باطری کامیون

آکتروس نسل دوم یا سری MP2

اکتروس نسل دوم
اکتروس نسل دوم

نسل دوم محصولات آکتروس در سال 2002 به بازار جهانی معرفی شد و به عنوان جایگزینی برای نسل اول بود. نسل دوم در سال 2003 به عنوان بهترین خودرو سنگین در جهان معرفی شد که این نشان از این دارد که تا چه اندازه خوب عمل کرده است.

در ابتدا در سال 2004 تنها 250 دستگاه از این خودرو تولید شده بود و تنها در دو رنگ سفید و مشکی در دسترس بود.

در فضای کابین این خودرو نیز تغیراتی ایجاد شده است که برخی از آن ها شامل: توردوزی چرمی و استفاده از چوب در داشبورد کشنده می باشد. پیشرانه ای که در این خودرو استفاده شده است 15.8 لیتری می باشد که از قدرت 605 اسب بخار بهره مند شده است.

کابین های این خودرو در سه مدل روزانه، متوسط و بزرگ بودند. اما از این نسل تنها مدل روزانه به پا کوتاه معروف بود به ایران وارد شد.

از تفاوت های آکتروس نسل دو با نسل یک به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • نسل دو مجهز به پیشرانه های جدید و سیستم تعلیق بادی می باشد، همچنین در این نسل ضریب آیرودینامیک . سیستم الکترونیکی استفاده شده است.
  • ابعاد کابین بزرگ تر شده است و در نتیجه فضای بیشتری در اختیار راننده قرار می گیرد.
  • در نمای ظاهری چراغ های مه شکن در بخش پایینی سپر جایگذاری شده است و از چراغ های زنون به عنوان آپشن می توان استفاده کرد.
  • در مقایسه با نسل 1، قدرت اسمی نسل 2 در حدود 7 الی 27 اسب بخار و 150 نیوتن بر متر، گشتاور افزایش پیدا کرد.

کشنده اقتصادی؛ نسل سوم یا سری MP3 موجود در ایران

اکتروس نسل سوم
اکتروس نسل سوم

نسل سوم این محصول مربوط به سال 2008 می باشد، این محصول در مواقع فیس لیفت نسل دوم می باشد. اما طراحی آن به صورت پهن تر و با خطوط کمتر انجام شده است. در خصوص این سری نیز پس از گذشت یک سال و در 2009 به عنوان بهترین کشنده جهان انتخاب شد.

حتی مدل 1844 این محصول در کشور ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت که با داشتن وزن ناخالص ترکیبی 40 تن و پیمودن 128000 کیلومتر و مصرف سوخت میانگین 19.5 لیتر در هر 100 کیلومتر توانست در کتاب گینس عنوان اقتصادی ترین کشنده را به خود اختصاص دهد.

این نسل نیز دارای پیشرانه خودرجینی باشد که در حجم های 12 و 16 لیتری که دارای کد OM501 LA می باشند ارائه می شد. پیشرانه 12 لیتری که برای این خودرو استفاده می شود دارای قدرت های 320 و 480 اسب بخار می باشد.

در خصوص پیشرانه 16 لیتری دارای خروجی 510 و 600 اسب بخار می باشد. گیربکس های استفاده شده در این خودرو 12 سرعه می باشد.

نسل سوم این خودرو جزو فول ترین مدل هایی می باشد که در ایران موجود است.

مشخصات فنی اکتروس نسل سوم

موتور این کشنده 16 لیتری می باشد که در اصل 15.9 لیتری هشت سیلندر میباشد. کشنده استفاده شده در این توانایی این را دارد که 551 اسب بخار قدرت و 2900 نیوتن متر گشتاور را تولید کند.

همچنین این موتور از استاندارد آلایندگی یورو 5 پیروی میکند که جزو اولین کامیونی می باشد که با داشتن این استاندارد وارد ایران شد. موتور این خودرو مجهز به pld می باشد که پمپ های پلاگین برای تزریق سوخت به هر سیلندر جدا فراهم میشوند.

از سیستم mr بر روی این کامیون استفاده می شود که سنسور های مختلفی در چند جهت موتور دارد و به کمک آن ها شرایط موتور را در حالت های مختلف بررسی می کند.

جعبه دنده

گیربکس پاور شیفت تمام اتوماتیک می باشد که دسته دنده آن بر روی صندلی راننده قرار دارد و به کمک اهرم حرکت به جلو یا عقب می رود. این گربگس دارای 12 دنده می باشد. از نسل سوم به بعد برای گیربکس ها آکتروس از سیستم های هوشمند استفادع کرد به این صورت که در زمان حرکت با توجه به میزان بار کامیون یا حتی وضعیت جاده دنده مورد نظر برای حرکت انتخاب می شود.

کابین خودرو

کابین این خودرو از مدل بیگا اسپیس می باشد که یکی از بزرگترین سایزهای کامیون میباشد. همچنین کابین استفاده شده دارای دو تخت خواب، دو صندلی بادی، آیینه های قابل تنظیم می باشد.

همچنین در کابین آکتروس نسل سوم از بخاری هایی استفاده شده که قابلیت تنظیم با کلید های جلو و کلید های انتهای کابین را دارد. به این صورت که با کلیدهای انتهایی کابین که در کنار تخت قرار گرفته قفل یا باز بودن درب ها، بالا پایین بردن شیشه‌ها، شدت نور چراغ‌های داخل کابین قابل تنظیم است. تعلیق اتاق بر روی چهار بالن سوار است که باعث نرمی فوق‌ العاده‌ای می‌شود.

باتری خودرو های سنگین در کیان باتری با سیستم 24 ولتی توسط امدادگران متخصص نصب می شود. جهت  اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!

تجهیزات استفاده در کامیون

  • سیستم تهویه اتوماتیک و دستی
  • سیستم کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری
  • رادار خط خوان
  • سیستم صوتی تصویری اصلی مرسدس بنز
  • سیستم تنظیم بادی اتوماتیک صندلی راننده با توجه به وزن راننده
  • سیستم هشدار
  • سیستم ترمز زد لغزش
  • سیستم تنظیم مقدار نور چراغ های جلو به صورت اتوماتیک
  • سیستم شیشه شور چراغ
  • سیستم زنجیر چرخ اتوماتیک با قابلیت تنظیم از کلید روی داشبورد
  • و …

اکتروس نسل چهار MP4

اکتروس نسل چهارم
کامیون آکتروس نسل چهارم

در سال 2012 نسل جدیدی از کامیون های آکتروس معرفی شد که نسل چهارم آن بود و توانست در همان سال به لقب بهترین کامیون سال دست یابد. البته این موضوع چندان هم بی دلیل نبود زیرا مرسدس بنز بر روی این کمپرسی خود سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی انجام داده بود.

در تمامی بخش های این نسل اعم از تولید، تجهیزات، ابزار و طراحی سرمایه گذاری های خوبی انجام شده بود که البته نتیجه آن نیز مشخص شد؛ همچنین این مدل جزو اولین کامیون یورو 6 بود که روانه بازار شد.

از نظر ظاهری این کامیون تفاوت های بسیاری با نسل های قبلی خود دارد و تغییراتی بسیاری بر روی آن انجام شده است. طراحی چراغ ها تغییر یافته و بسیار زیبا تر و چشم نواز شده است، جلو پنجره دارای خطوط تیزی است که به سمت پایین کشیده شده است. در نهایت با تمامی طراحی های پیچیده ای که برای آن استفاده شده است به زیبا ترین کشنده اروپا تبدیل شده است.

این نسل از آکتروس دارای 7 کابین می باشد که در مدل های مختلف ارائه می شود. کابین های دارای عرض 2.5 متر برای مسافت های طولانی مناسب هستند و کابین های با عرض 2.3 متر با سقف های بلند برای مساقت های کوتاه بهتر هستند.

نسل چهارم این کامیون دارای امکاناتی نظیر سنسور باران، کروز کنترل دستی، گیربکس و ترمز موتور و بخاری درجا می باشد.

همچنین این نسل این امکان را برای راننده ایجاد می کند از 20 دقیقه قبل از سوار شدن بر خودرو دمای هوای آن را تنظیم نماید تا در زمان سوار شدن هوا مطبوع باشد.

آکتروس نسل پنجم یا سری MP5

کامیون اکتروس نسل 5
کامیون آکتروس نسل 5

آخرین نسل از این کامیون در سال 2018 معرفی شد، تغییرات انجام شده بر روی این کامیون استفاده از دوربین عقب بود که به کمک دید 360 درجه در اختیار راننده قرار می گیرد و از این طریق ایمنی و آیرودینامیک کامیون افزایش پیدا کرده است.

در این نسل از چراغ های تابشی ال ای دی استفاده شده است که به راحتی به کمک آن می توان این خودرو را تشخیص داد. این خودرو دارای سیستم و چراغ های مه شکن می باشد که در زمان روشن شدن زیبایی بسیاری در خودرو ایجاد می شود. البته نبود آیینه در این کامیون کمی آن را از حالت عادی خارج کرده است اما در بقیه موارد تفاوت چندانی با نسل چهارم ندارد.


بررسی مرسدس بنز Actros 1848 4×2

در ویدیو زیر می توانید با نمای ظاهری و داخلی این کشنده آشنا شوید.

نام گذاری کشنده‌ های بنز و محورهای آن

اگر نگاهی به محصولات کمپانی بنز نگاهی بیندازید متوجه می شوید که با شماره هایی مثل: 1851، 1855، 1860 و … معرفی می شوند. اما منظور از این اعداد چه می باشد/

شرکت مرسدس بنز خودرو های سنگین خود را با 4 رقم معرفی می کند. مثلا Actros 1843

در این کشنده دو رقم اول که عدد 18 می باشد به معنی وزن ناخالص کشنده است. این عدد به نحوی معنای طرفیت قابل تحمل خودرو می باشد که نباید از 18 تن بیشتر باشد.

2 رقم بعدی به معنای قدرت کشنده می باشد که ده برابر بیشتر می شود یعنی 430 اسب بخار می شود. حالا اگر وزن کشنده و تریلر را 15 تن در نظر بگیریم؛ میتوان 25 تن بار زد که حداکثر 10 تن آن باید روی شاسی کشنده باشد و مابقی روی محورهای تریلر.

بیشتر بدانید: نحوه نامگذاری و کلاس بندی خودرو های مرسدس بنز

آشنایی با پسوند های انتهایی محصولات مرسدس بنز

  • (LS) دارای سیستم تعلیق بادی در محورهای جلو و عقب
  • (S) کشنده های دارای سیستم تعلیق فنر شمش خشک
  • (L) داراس سیستم تعلیق بادی در محور عقب
  • (AK) کامیون های کمپرسی جفت محور متحرک
  • (K) کامیون های کمپرسی

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با کشنده آکتروس و نسل های آن آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
نتیبه765
1 سال پیش

نسل3 و نسل5 عکساشون اشتباهه

ممدکوچولو
ممدکوچولو
1 سال پیش

باسلام دمتگرم مقاله خوبی بود کاملا مفهومی و عالی تمام مشخصاتشون کامل توضیح دادید امیدوارم روزی برسه که جاده هایه ایران پراز اکتروس و تمام برند هایه دیگه بشه که تمام کسانی از جمله دهه هفتادیا که ارزویه خرید اینا را داشتند به خواسته هامون برسیم. نه اینکه ارزوهامون به عقده تبدیل بشه

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش