نحوه شارژ باتری کامیون های نیمه سنگین

4.5
(124)

اگر راننده کامیون هستید، مراقبت روتین از باتری کامیون های نیمه سنگین می تواند شما را از دردسر و همچنین خرابی زودهنگام باتری ها نجات دهد. تقریباً 41 درصد از رانندگان کامیون ایالات متحده سالانه به دلیل شارژ نشدن باتری ها یا سایر مشکلات مربوط به باتری، گزارشاتی مبنی بر از کار افتادگی کامیون ها ارسال می کنند. اگر مسیرهای طولانی ای رانندگی می کنید و نگران مشکلات ناشی از خرابی باتری هستید، در این مقاله نحوه شارژ باتری کامیون های نیمه سنگین را توضیح داده ایم.

نحوه شارژ باتری خودرو

شارژ باتری کامیون های نیمه سنگین

مانند همه باتری‌های دیگر، شارژ باتری‌ کامیون های نیمه سنگین شامل تامین انرژی الکتریکی برای شارژ مجدد سلول‌های باتری شده و باعث روشن شدن خودرو می شود. مشکل از آنجایی به وجود می آید که رانندگان از نحوه انجام موثر شارژ بی اطلاع باشند.

صنعت حمل و نقل ایالات متحده دارای سه پیکربندی استاندارد برای باتری کامیون های نیمه سنگین است: پیکربندی باتری تک سلولی، پیکربندی باتری دوگانه و پیکربندی باتری سه گانه.

سه پیکربندی استاندارد برای باتری ها وجود دارد
سه پیکربندی استاندارد برای باتری ها وجود دارد

پیکربندی باتری تک سلولی

پیکربندی تک سلولی یکی از قدیمی ترین و ساده ترین سیستم های باتری کامیون است. معمولاً مدل های دهه 1980 تا اواخر 2005 از یک نوع پیکربندی برای باتری ها استفاده می کنند. یک باتری 12 ولتی ممکن است در برخی کامیون های قدیمی یا کوچکتر استفاده شود.

شارژ کردن یک باتری نسبتاً ساده است و به یک شارژر سازگار (DC یا AC-DC) یا یک سیستم شارژ داخلی در کامیون نیاز دارد. زمان شارژ به ظرفیت باتری و آمپر شارژر بستگی دارد.

پیکربندی باتری دوگانه

بسیاری از کامیون های نیمه سنگین مدرن از پیکربندی دوگانه باتری استفاده می کنند. در این سیستم از دو باتری بطور همزمان استفاده می شود. این دو باتری معمولاً به صورت موازی به هم متصل می شوند، به این معنی که ولتاژ یکسانی دارند اما ظرفیت آن دو برابر است.

شارژ دو باتری به طور همزمان تضمین می کند که هر دو باتری از نظر میزان شارژ متعادل می مانند. زمان‌های شارژ شبیه به یک باتری واحد است، اما شارژر باید با باتری‌های دوتایی سازگار باشد و معمولا آمپراژ بالاتری نیز دارد.

تنظیمات باتری سه گانه یا بیشتر

برخی از کامیون‌های سنگین و وسایل نقلیه تخصصی ممکن است از چندین باتری متصل به صورت سری یا موازی استفاده کنند. این بر اساس سازنده و یا قوانین خاص شرکت حمل و نقل متفاوت است.

در این پیکربندی از چند باتری برای کامیون استفاده می شود
در این پیکربندی از چند باتری برای کامیون استفاده می شود

شارژ چندین باتری در این سیستم ها کمی پیچیده‌تر می باشد و شارژرهای استاندارد هم بهترین راه برای شارژ آن‌ها نیستند. بنابراین، بهتر است دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری کامیون را مطالعه کنید تا بدانید دقیقا به چه نوع شارژری نیاز خواهید داشت. برای حفظ سلامت و عملکرد باتری ها اطمینان از اینکه همه باتری ها شارژ برابر دریافت می کنند بسیار مهم است.

باتری های کامیون چگونه شارژ می شوند؟

راهنمای گام به گام شارژ باتری کامیون

لوازم مورد نیاز

1. شارژر باتری (مناسب با ولتاژ و ظرفیت باتری)

2. عینک و دستکش ایمنی

3. ست آچار یا سوکت (در صورت لزوم برای خارج کردن باتری)

4. برس سیمی یا پاک کننده پست باتری (برای تمیز کردن ترمینال ها)

5. جوش شیرین و آب (برای تمیز کردن خوردگی های ایجاد شده)

6. آب مقطر (اگر باتری شما از نوع بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است)

مراحل شارژ باتری کامیون

  • ایمنی: همیشه با استفاده از عینک ایمنی و دستکش برای محافظت از چشم ها و دستان خود در طول فرآیند شارژ باتری کار را شروع کنید. از تهویه صحیح محل انجام شارژ اطمینان حاصل کنید.
  • بازرسی باتری: باتری را از نظر آسیب دیدگی یا علائم نشتی بررسی کنید. اگر باتری آسیب دیده است، بجای آنکه آن را شارژ کنید، تعویض کنید.
  • جدا کردن باتری: در صورت لزوم، باتری کامیون را جدا کنید. ابتدا کابل منفی (مشکی) و سپس کابل مثبت (قرمز) را جدا کنید. این کار برای ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی مهم است.
نگهداری از باتری کامیون
نگهداری از باتری کامیون
  • تمیز کردن ترمینال های باتری: ترمینال های باتری را از نظر وجود خوردگی بررسی کنید. در صورت وجود خوردگی، محلول جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کرده و با برس روی قسمت انتهایی آن بمالید. ترمینال ها و انتهای کابل را کاملا تمیز کنید و سپس با آب بشویید. آنها را با یک پارچه تمیز و بدون پرز خشک کنید.
  • انتخاب شارژر: شارژر باتری مناسبی انتخاب کنید که با ولتاژ باتری کامیون شما مطابقت داشته باشد (مثلاً 12 ولت) و بتواند آن را شارژ کند. برخی از شارژرها ممکن است تنظیماتی هم برای نرخ شارژ متفاوت داشته باشند.
  • وصل کردن شارژر: کابل قرمز شارژر را به ترمینال مثبت باتری و کابل مشکی را به ترمینال منفی وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که اتصالات محکم و ایمن هستند.
  • شروع شارژ: شارژر باتری را به برق وصل کنید و آن را روشن کنید. شارژر باید نشان دهد که آیا شارژ می شود یا خیر، بسیاری از شارژرهای مدرن دارای تنظیمات خودکار هستند که با شارژ کامل باتری، شارژ را متوقف می کنند.
  • قطع و وصل مجدد: شارژر را از برق بکشید و پس از شارژ کامل، کابل های شارژر را از باتری جدا کنید. باتری کامیون را دوباره وصل کنید، از کابل مثبت (قرمز) و سپس کابل منفی (مشکی) شروع کنید.
  • بازرسی نهایی: همه اتصالات را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که با ایمنی کامل متصل شده اند. کثیفی های باقمیمانده روی ترمینال های باتری و مناطق اطراف آن را تمیز کنید.

قوانین FMCSA برای باتری کامیون های نیمه سنگین

اداره فدرال ایمنی حمل کننده موتور (FMCSA) Federal Motor Carrier Safety Administration در ایالات متحده مقررات یا قوانین خاصی در مورد شارژ باتری کامیون های نیمه سنگین ندارد. FMCSA در درجه اول بر مقررات مربوط به ایمنی، مانند ساعات سرویس، تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه، صلاحیت راننده و سایر جنبه های عملیاتی وسایل نقلیه موتوری تجاری تمرکز دارد.

 FMCSA در درجه اول بر مقررات مربوط به ایمنی، ساعات سرویس، تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه و صلاحیت راننده تمرکز دارد
FMCSA در درجه اول بر مقررات مربوط به ایمنی، ساعات سرویس، تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه و صلاحیت راننده تمرکز دارد

شارژ و نگهداری باتری بخشی از الزامات تعمیر و نگهداری خودروهای کامیون تجاری محسوب می شود. برای اطمینان از اینکه باتری های خودروی تجاری شما در شرایط کاری مناسب هستند و با مقررات ایمنی مطابقت دارند، باید این دستورالعمل های کلی را دنبال کنید:

  • تعمیر و نگهداری منظم: تعمیر و نگهداری روتین باتری، از جمله بررسی وضعیت باتری، ترمینال ها و کابل‌ها را به عنوان بخشی از برنامه منظم تعمیر و نگهداری خودرو انجام دهید.
  • ایمنی باتری: اطمینان حاصل کنید که باتری به طور ایمن نصب شده است و از آن محافظت می شود تا در صورت برخورد یا توقف ناگهانی خطری پیش نیاید.
  • توصیه‌های سازنده: از دستورالعمل‌های شرکت سازنده از نظر شارژ، نگهداری و تعویض باتری پیروی کنید.
  • شارژ ایمن باتری: از تجهیزات مناسب برای شارژ باتری استفاده کنید و اقدامات احتیاطی و ایمنی را برای جلوگیری از شارژ بیش از حد، گرم شدن بیش از حد و سایر مشکلات احتمالی رعایت کنید.
  • شارژ در یک مکان امن: باتری های خود را در مکانی با تهویه مناسب و ایمن در برابر آتش و دور از مواد قابل اشتعال یا آتش شارژ کنید.
  • قطع باتری: برای جلوگیری از دشارژ الکتریکی تصادفی، بهتر است باتری ها را قبل از عملیات تعمیر و نگهداری یا شارژ مجدد قطع کنید.

توجه: همیشه به توصیه های سازنده خودرو و بهترین شیوه های صنعتی برای نگهداری و شارژ باتری توجه کنید.

نکاتی که هنگام شارژ باتری کامیون های نیمه سنگین باید به آنها توجه کرد

به طور معمول، بهترین اقدام در هنگام مواجهه با باتری بدون شارژ کامیون، بردن آن نزد یک سرویسکار حرفه ای است. با این حال، گاهی اوقات، رانندگان کامیون شخصی را در دسترس خود ندارند یا حتی زمان کافی برای انجام این فرآیند گسترده را ندارند.

اگر نحوه شارژ باتری ها را نمی دانید از یک سرویسکار کمک بگیرید
اگر نحوه شارژ باتری ها را نمی دانید از یک سرویسکار کمک بگیرید

در این صورت، رانندگان می توانند خودشان باتری ها را شارژ کنند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام شارژ باتری کامیون های نیمه سنگین در نظر بگیرید.

اتصال باتری

مطمئن شوید که باتری ها را به درستی وصل کرده اید، به خصوص اگر بیش از یک باتری وجود دارد. اتصالات سری ولتاژ را افزایش می دهند، در حالی که اتصالات موازی ظرفیت را افزایش می دهند. اتصال نادرست آنها باعث آسیب فیزیکی، جرقه یا آتش سوزی می شود.

نرخ شارژ

استفاده از شارژری که با ولتاژ و ظرفیت کل بانک باتری مطابقت داشته باشد بسیار مهم است. نرخ شارژ باید با توصیه های سازنده برای جلوگیری از شارژ بیش از حد یا شارژ کم مطابقت داشته باشد.

هشدار: استفاده از شارژر پرمصرف برای باتری هایی که به انرژی کم نیاز دارند بسیار خطرناک است.

نظارت و یکسان سازی

به طور منظم وضعیت شارژ هر باتری را در پیکربندی باتری چندگانه بررسی کنید. در مواقع لزوم یکسان سازی را انجام دهید تا شارژ بین باتری ها متعادل شود. با گذشت زمان، برخی از باتری ها ممکن است سریعتر دشارژ شوند که منجر به عدم تعادل می شود.

به طور منظم وضعیت شارژ هر باتری را در پیکربندی باتری چندگانه بررسی کنید
به طور منظم وضعیت شارژ هر باتری را در پیکربندی باتری چندگانه بررسی کنید

به خاطر داشته باشید که سلول‌های باتری با گذراندن سیکل شارژ باتری‌ها تحلیل می‌روند و برخی از آنها ممکن است سریع‌تر از بقیه خراب شوند. بهترین راه برای افزایش طول عمر آنها اطمینان از داشتن مایع کافی در باتری (در مورد باتری های سلول مایع) و شارژ کافی (در مورد باتری های خشک) است.

زمان شارژ

زمان مورد نیاز برای شارژ چندین باتری بر اساس ظرفیت ترکیبی آنها و آمپر شارژر متفاوت است. شارژر با آمپر بالاتر زمان شارژ را کاهش می دهد، اما همچنان باید مطابق دستورالعمل های سازنده باشد تا از گرم شدن بیش از حد و آسیب رساندن به باتری ها جلوگیری شود.

نتیجه گیری

شارژ باتری کامیون های نیمه سنگین برای حفظ عملکرد یک وسیله نقلیه تجاری بسیار مهم است. فرقی نمی‌کند پیکربندی باتری تک سلولی، دوگانه یا چندگانه داشته باشید، درک تفاوت‌های ظریف شارژ برای اطمینان از طول عمر باتری و قابلیت اطمینان باتری‌هایتان ضروری می باشد.

همیشه به دستورالعمل های سازنده برای انواع باتری ها مراجعه کنید و توصیه های شارژ موجود در دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

آموزش تعویض و نحوه باتری کامیون

باتری کامیون کجا قرار دارد و چرا خراب می شود؟

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش