مقایسه پژو پارس با پژو 206 اس دی

4.8
(418)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه پژو پارس با پژو 206 تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. پژو 206 بهتره یا پرشیا  کدام را بخریم؟

دو مورد از سدان‌های نسبتاً اقتصادی که طرفداران زیادی در بازار ایران پیدا کرده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه افراد با توان مالی متوسط، تمایل زیادی به خرید آنها نشان می‌دهند، پژو ۲۰۶ صندوقدار و پارس TU5 هستند.

مقایسه پژو پارس با پژو 206 اس دی
مقایسه پژو پارس با پژو 206 اس دی

مقایسه کلی پژو 206 و پژو پارس

هدف از ارائه این مطلب مقایسه پژو ۲۰۶ و پژو پارس است. پژو ۲۰۶ به عنوان یک هاچبک اسپرت از سال ۱۳۸۱ توسط شرکت ایران خودرو و در ۶ تیپ وارد بازار ایران شد. در طرف مقابل، پژو پارس یک خودروی سدان خانوادگی است که تولید آن از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. در ابتدا، خودروی ۲۰۶ در تیپ‌های مختلف تولید می‌شد، اما در حال حاضر فقط تیپ‌های ۲ و ۵ هاچبک و صندوق‌دار در خط تولید قرار دارد.

پژو پارس به عنوان فیس‌لیفت موفق پژو ۴۰۵ به دلیل ظاهر متفاوت و جذاب خود از همان ابتدا مورد استقبال قرار گرفت. حالا اگر قرار باشد از بین این دو خودروی فرانسوی یکی را انتخاب کنید، بهتر است ابتدا ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر یک را مورد بررسی قرار دهید و بعد اقدام به خرید کنید. در این مقاله، به مقایسه پژو ۲۰۶ و پژو پارس خواهیم پرداخت و تفاوت‌های هر یک را به طور اجمالی بررسی خواهیم کرد.

همچنین بخوانید:  نقد و بررسی مزایا معایب پژو 206 تیپ 2، 3، 5 و 6

فیلم مقایسه پژو 206 و پژو پارس

ویدئوی زیر، خودرو های پژو پارس و پژو 206 را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی پژو پارس و پژو 206

در مقایسه این دو مدل خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیربکس هردوی این خودروها نیز مشابه یکدیگر و BE3 است. این گیربکس دستی یا اتوماتیک و 5 دنده‌ای است و عملکرد آن، کمی خشک و همراه با سروصداست. البته، ایران خودرو پس از خارج شدن پژو از ایران، چند سالی است که از گیربکس ایرانی BE4 برای 206 استفاده می‌کند که هماهنگی آن با موتور، ضعیف‌تر از BE3 است.

درمجموع می‌توان گفت که ویژگی های فنی این دو خودرو و تجربه سواری آن‌ها، چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد. به‌جز اینکه پارس، کمی نرم‌تر و 206 کمی پرشتاب‌تر و کم مصرف تر است.

تفاوت مشخات فنی موتور پژو پارس و 206

لازم است بدانید که موتور و گیربکس این دو محصول ایران خودرو کاملاً مشترک است و تفاوت زیادی در آنها مشاهده نمی‌شود.

پژو پارس مدل‌های متفاوت با موتورهای مختلفی دارد. در مدل معمولی این خودرو که به پژو پارس سال معروف است، موتور XU7 نصب شده که دارای ویژگی های زیر است:

• هشت سوپاپ

• 1.8 لیتر؛ حجم

• 100 اسب بخار؛ قدرت

• 153 نیوتون متر؛ گشتاور

در مدل‌های دیگر یا از همین موتور با 16 سوپاپ یا موتور پیشرفته‌تر TU5 استفاده‌ شده است. موتور پژو پارس سال، شتاب و عملکرد کاملاً متوسطی اما رضایت بخشی برای خانواده ها از خود نشان می‌دهد.

پژو 206 نیز دو موتور TU3 و TU5 در بازار پیدا می¬شود. ازآنجاکه تولید 206 با موتور TU3، سال‌هاست که متوقف ‌شده ما در اینجا، تنها مشخصات TU5 را معرفی می‌کنیم.

• 16 سوپاپ

• 1.6 لیتر؛ حجم

• 105 اسب بخار؛ قدرت

• 142 نیوتون متر؛ گشتاور

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید؛ این موتور نسبت به موتور پژو پارس معمولی؛ قدرت بیشتر اما گشتاور کمتری دارد. به همین دلیل هم در شتاب اولیه؛ کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال؛ می‌توان گفت که عملکرد این موتور که علاوه بر پژو 206 در پارس LX نیز به‌کار رفته، کمی قوی‌تر و با مصرف سوخت پایین‌تر است.

مقایسه تجربه رانندگی پژو پارس با پژو 206

پایداری و تعادل پژو ۲۰۶ برای رانندگی‌های روزمره جاده‌ای قابل قبول است. اما در جاده‌های خارج شهری و مسیرهای ناهموار و مارپیچ، به دلیل عدم تعادل یخش عقب ماشین، کمی با مشکل مواجه خواهد شد. در انواع مجهز به ترمز دیسکی عقب، قدرت ترمز بسیار مناسب خواهد بود. با این وجود، در نمونه‌های مجهز به ترمز کاسه‌ای، قدرت بازدارندگی خودرو بالا نخواهد بود.

در نقطه مقابل، پژو پارس در مقایسه با دیگر خودروهای ساخت داخل و خودروهای چینی، نرمی قابل قبولی دارد و سیستم تعلیق آن عمکردی نسبتاً خوبی دارد. ترمزهای خودرو در محور جلو دیسکی و در محور عقب کاسه‌ای است. اکثر مالکان پژو پارس رضایت چندانی از ترمزهای خودرو ندارند و از خالی کردن پدال‌ها و قفل شدن ناگهانی ترمزها شکایت دارند.

اما فرمان پذیری خودرو و نرمی فرمان پژو پارس به دلیل سیستم هیدرولیک آن رضایت بخش است. جین رانندگی با پژو پارس در جاده‌های برون شهری نسبت به رقبا تکان‌ها و همچنین ارتعاشات جاده را کمتر احساس خواهید کرد.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو به روایت جدول عبارتنداز:

جدول مشخصات فنی پژو 206 و مدل های پژو پارس

مدل206 SDپارس سالپارس ELXپارس ELX موتور XUMپارس LX
کد موتورTU5‍‍‍‍XU7JP/L3XU7JP4/L4XUMTU5
حجم موتور1587 سی سی1761 سی سی1761 سی سی1905 سی سی1587 سی سی
حداکثر قدرت105 اسب بخار در دور 5800100 اسب بخار در دور 6000110 اسب بخار در دور 5500105 اسب بخار در دور 5500108 اسب بخار در دور 5600
حداکثر گشتاور142 نیوتن متر در دور 4000153 نیوتن متر در دور 3000155 نیوتن متر در دور 4250155 نیوتن متر در دور 3750142 نیوتن متر در دور 4000
شتاب رسمی11.4 ثانیه11 ثانیه9 ثانیه10.9 ثانیه13.2 ثانیه
حداکثر سرعت193 کیلومتر در ساعت190 کیلومتر در ساعت195 کیلومتر در ساعت190 کیلومتر در ساعت190 کیلومتر در ساعت
مصرف ترکیبی6.61 لیتر9.1 لیتر8.1 لیتر8.6 لیتر7.5 لیتر
گیربکس5 سرعته دستی5 سرعته دستی5 سرعته دستی5 سرعته دستی5 سرعته دستی
وزن1086 کیلوگرم1165 کیلوگرم1165 کیلوگرم1155 کیلوگرم1185 کیلوگرم

باتری پژو 206 و باتری پژو پارس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

امکانات و آپشن های 206 بهتره یا پژو پارس

با توجه به سال ساخت پژو ۲۰۶ و قرار داشتن در رده خودروهای ارزان قیمت شرکت پژو، از امکانات و آپشن‌های زیادی برخوردار نیست. از جمله آپشن‌ها و امکانات ۲۰۶ می‌توان به اینترفیس سیستم صوتی پشت فرمان، آینه‌های جانبی دارای گرمکن و تنظیم برقی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیکی، شیشه‌های برقی، چراغ بدرقه، تهویه مطبوع خودکار، سیستم صوتی با قابلیت پخش سی دی، صندلی راننده و شاگرد قابل تنظیم و صندلی‌های عقب تاشو اشاره کرد.

در طرف مقابل، پژو پارس هم از لحاظ امکانات حرف چندانی برای گفتن ندارد. با این حال، طی چندین سالی که از تولید آن می‌گذرد، تغییراتی روی آن اعمال شده است. اما این تغییرات در مقایسه با استانداردهای جهانی و پیشرفت‌های صنعت خودروسازی، هیچ است. از جمله امکانات رفاهی پژو پارس می‌توان به مواردی همچون آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ‌های مه شکن، دماسنج، شیشه بالابرهای برقی، قفل میکروسوئیچی درب‌ها، کلیدهای کنترلی روی فرمان، ترمز ضد قفل ABS، کیسه هوا سرنشینان جلو، ایموبلایزر و توزیع نیروی ترمز EBD اشاره کرد.

جدول امکانات و تجهیزات رفاهی پژو پارس و 206

امکاناتپژو ۲۰۶ (تیپ ۵)پژو پارس (معمولی)
استاندارد آلایندگییورو ۴ بهینهیورو ۴ بهینه
تهویه مطبوعاتوماتیکاتوماتیک
ایربگایربگ راننده و سرنشین جلوایربگ راننده و سرنشین جلو
فرمانهیدرولیک (کنترل سیستم صوتی پشت فرمان)هیدرولیک
 

ترمز

سیستم ترمز ضد قفل ABS)، EBD و (EBA، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب کاسه‌ایABS و EBD (چهار کاناله)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب کاسه‌ای
آینه‌های جانبیبرقی، دارای حسگر دماسنج و قاب رنگیبرقی راهنمادار
شیشه‌هاشیشه برقی درب‌های جلو و عقبشیشه برقی درب‌های جلو و عقب
 

تجهیزات ایمنی

ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، فاقد سنسور دنده عقبسنسور دنده عقب، قفل میکروسوییچی درب‌ها، قفل مرکزی با ریموت، ایموبیلایزر

مقایسه طراحی ظاهری پژو 206 و پژو پارس

ظاهر پژو پارس در یک ‌کلام، طراحی‌ شده بر اساس پژو ۴۰۶ است که هیچ‌گاه وارد ایران نشد. این خودرو، ظاهری ساده و عامه‌پسند دارد که با ماهیت خانوادگی اش در هماهنگی است. در مقابل، پژو ۲۰۶ اسپرت تر است و به همین دلیل، بیشتر موردپسند جوانان قرار می‌گیرد. طراحی ساده و حساب‌شده این خودرو، هنوز هم پس از گذشت بیست سال، آن را در رده یکی از زیباترین خودروهای عامه‌پسند جاده‌های ایران، قرار می‌دهد.

با محبوبیت ۲۰۶، ایران خودرو به فکر توسعه بازار این خودرو به سمت خانواده‌ها افتاد. نتیجه آن، تولید ۲۰۶ صندوق‌دار یا SD بود. این تغییر، اثری منفی روی تناسبات این خودرو گذاشت؛ به‌نحوی‌که می‌توان گفت، عقب این خودرو کلاسیک و نمای جلوی آن اسپرت است!

نکته جالب در مورد بدنه این دو خودرو این است که از کنار، بسیار شبیه به یکدیگر هستند. درواقع، طراحی ستون و درهای پژو ۲۰۶ نسخه اسپرت¬تر شده، پژو پارس است.

به‌طورکلی؛ می‌توان گفت که خطوط متقاطع و مربعی، اساس طراحی بدنه پژو پارس و خطوط منحنی و بیضی اساس طراحی بدنه پژو ۲۰۶ هستند. این تفاوت را می‌توان در طراحی آینه‌های بغل، چراغ‌ها، به‌خصوص چراغ‌های مه¬شکن، زه‌های بکناری و غیره به‌خوبی مشاهده کرد.

برخی تزیینات ظاهری، مانند زه نازک کرومی در پژو پارس و دور قاب پنجره آبکاری شده ۲۰۶ از دیگر تفاوت‌های این دو خودرو هستند.

از لحاظ طراحی داخلی:

به‌طورکلی، باید گفت که داخل کابین پژو پارس، لوکس و کابین 206 اسپرت است. بارزترین تفاوت کابین این دو خودرو اما حجم فضای آن‌هاست که در پژو پارس بیشتر است.

کابین پارس، 10 سالی است که به‌کلی، متحول شده است. ازآنجاکه این خودرو، فیس لیفتی از پژو 405 است، دست ایران خودرو برای اعمال تغییرات در آن، بازتر بوده است. اصلی‌ترین تغییر ایجادشده در اتاق پارس، اضافه شدن ایربگ سرنشین جلو به آن است. کنسول مرکزی این خودرو نیز شامل سه بخش اصلی زیر است:

• داشبورد سرنشین که شیب تندی دارد

• بخش مرکزی که شامل دریچه‌های کولر، پنل سیستم صوتی و دکمه‌های سیستم تهویه است.

• بخش سمت راننده که صفحه کیلومتر لوکسی روی خود دارد.

در کابین این خودرو به اصول ارگونومیک، توجه نسبتاً خوبی شده است. همچنین، در تزیین کنسول، ستون‌ها و داشبورد سرنشین، از روکش‌های چوبی استفاده‌شده است. غربیلک فرمان این خودرو نیز یکی از لوکس‌ترین قسمت‌های کابین بوده و شامل کلیدهای کنترل سیستم صوتی نیز می‌شود. در مقابل، پژو 206 سال‌هاست که با ظاهری یکسان به بازار عرضه می‌شود. بااین‌حال، می‌توان گفت که ظاهر اسپرت کابین با خطوط منحنی فکر شده، هنوز هم آن را محبوب جوانان نگه داشته است.

کنسول مرکزی این خودرو نیز سه‌بخشی است. بخش مرکزی آن شامل یک قاب بیضی‌شکل است که پنل سیستم صوتی، تنظیمات تهویه اتوماتیک، نمایشگر مرکزی و دیگر بخش‌ها روی آن تعبیه‌شده‌اند.

مانند پژو پارس، داشبورد سرنشین پژو 206 نیز ظاهری منحصربه‌فرد دارد. درب محدب این داشبورد که در قسمت بالای آن می‌توان وسایل کوچکی را جای داد، آن را از داشبورد دیگر خودروها متمایز می¬کند. ایران خودرو در تزیین رودری و برخی قسمت‌های کابین 206، به‌جای روکش چوب از پارچه استفاده کرده است.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

پژو 206 صندوقدار بهتر است یا پژو پارس ؟

اگر بخواهیم یک پاسخ جامع برای سؤال «پژو 206 صندوقدار بخریم یا پارس tu5؟» ارائه دهیم باید ابتدا نوع نیاز و کاربرد مشتری از یک خودروی سدان داخلی را مشخص کنیم.

انتخاب یک خودرو از میان این دو گزینه به ترجیحات و علایق هر خریدار بستگی دارد. نسبت به محصولات چینی که از نظر فنی و کیفی وضعیت بهتری دارند، پژو پارس و 206 اس دی قیمت کمتری دارند، قطعات آنها در دسترس تر است و تولیدشان برای سالها ادامه یافته است.

اگر اهل مسافرت های خانوادگی هستید و اکثر اعضای خانواده شما را بزرگسالان تشکیل می دهند، پژو پارس گزینه با ارایه ویزگی هایی همچون صندوق بزرگ، کابین جا دار و سواری نرم گزینه بهتری برای شما محسوب می شود. اگر خانواده کوچکی دارید، مصرف سوخت برای شما مهم است و تمایل دارید تا حد امکان و با توجه به بودجه خود خودرویی بروز خریداری کنید، 206 اس دی می تواند گزینه راضی کننده ای باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
طاهری
طاهری
1 سال پیش

بدنه ماشین پژو پارس از نظر آلیاژ ساخت خیلی بهتر از ماشین 206 هست چراکه تست های متعددی روش انجام شده و مقاوم تر هم هست اگه اشتباه میگم لطفا نقد کنید عرائضم رو ممنونم…

دلاور
دلاور
در جواب  طاهری
1 سال پیش

بدنه 206فکر میکنم محکم تر باشه

جوادی
جوادی
1 سال پیش

مقالتون رو مطالعه کردم خیلی قابل استفاده و مفید بود از شما ممنونم بابت این همه اطلاعات خوبتون

حاتمیان
حاتمیان
1 سال پیش

منظور از گشتاور موتور چیه الان گشتاور موتور ماشین پژو پارس بیشتر از ماشین پژو 206 اس دی هست ینی ماشین خوبیه ؟

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش