مقایسه سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما

4.5
(225)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. نیسان ماکسیما بهتره یا سیتروئن زانتیا کدام را بخریم؟

 

بررسی کلی زانتیا
عکس زانتیا

 

دهه 80 در کشور ما دهه تغییر و تحول عظیمی در زمینه خودروهای سواری بود و شرکت های مختلفی با توجه به عدم محدودیت، اقدا به واردات خوروهای مختلفی از اقصی نقاط دنیا کردند. در این میان شرکت خودروسازی سایپا نیز از یک خودروی سدان اسپرت با نام سیتروئن زانتیا رونمایی کرد.

خودرویی که موفق شد به کمک پیشرانه قدرتمند و کیفیت سواری بسیار خوب، خیلی زود در بازار داخلی کشورمان جایگاه خود را به دست آورده و با آپشن‌های جذابی نظیر سیستم تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک به انتخاب نخست رده قیمتی خود تبدیل شود. در واقع زانتیا علیرغم طراحی قدیمی‌تر و قیمت گران تر از خودروهایی مانند هیوندای آوانته و رنو مگان از محبوبیت بیشتری برخوردار بود. 

اما با توقف تولید این خودرو در سال 1389 و با فرسوده شدن نسخه‌های تولیدی اوضاع کاملاً تغییر کرد به صورتی که اکنون نمونه‌های دست دوم زانتیا از خودروهای مشابه ماکسیما، آوانته و مگان با قیمت بسیار ارزان‌تری ارزش‌گذاری می شوند.

از جمله دلایل افت محبوبیت این محصول در گذر زمان می توان به مواردی نظیر: استهلاک بالا (به خصوص گوی‌های سیستم تعلیق)، مصرف سوخت بسیار زیاد شهری و آگاهی مردم از ایمنی ضعیف خودرو اشاره نمود. البته سیتروئن زانتیا همچنان در بازار خودروهای دست دوم طرفداران خاص خودش را دارد و سواری آن هنوز هم علیرغم تمامی دردسرهایش بسیار لذت بخش است.

 

بررسی ماکسیما
عکس ماکسیما

 

نیسان ماکسیما را می توان یکی از محبوب ترین خودروهای مونتاژ شده داخلی در دو دهه اخیر دانست. این خودرو که نسل سوم نیسان ماکسیما محسوب می شود، به مدت ده سال از سال 1381 تا 1391 در پارس خودرو تولید شد و موتور حجیم و قدرتمند، ظاهر جذاب و عضلانی و کیفیت ساخت عالی آن از مزیت های آن به شمار می رود.

می توان گفت تا قبل از ورود تویوتا کمری گرند و هیوندای سوناتا و آزرا با موتورهای 6 سیلندر خود به بازار داخلی کشورمان، نیسان ماکسیما خودرویی منحصر به فرد بود و هیچ خودرویی نمی توانست با آن رقابت کند. به همین دلیل نیسان ماکسیما در نخستین سال های ورودش به بازار توانست شهرت خوبی برای خود به دست آورد.

نیسان ماکسیمایی که در ایران داریم با ماکسیمای بازار جهانی متفاوت است و در واقع یکی دیگر از محصولات نیسان به نام سفیرو است. نسل سوم نیسان سفیرو با کد A33 بین سال های 1998 تا 2004 تولید شد که بسته به بازار هدف با نام های مختلفی به فروش می رسید و نام ماکسیما برای بازار داخلی کشورمان انتخاب شد. جالب است بدانید که این خودرو در بازار آمریکای شمالی با برند لوکس نیسان، یعنی اینفینیتی، با نام های اینفینیتی I30 (1998-2001) و I35 (2002-2004) به فروش می رسید.

 

مقایسه کلی زانتیا و ماکسیما

 

بررسی کلی زانتیا
عکس زانتیا

 

سیتروئن زانتیا خودرویی خاص و منحصر به فرد است که شباهت زیادی به محصولات زمان خود ندارد. موتور نسبتا قدرتمند خودرو در ترکیب با ضریب دنده بالا، شتاب و کشش عالی این محصول را تعیین می کند، کیفیت سواری بسیار خوب و همچنین ترمزگیری و پایداری خوب از دیگر نقاط قوت نماینده سیتروئن به شمار می رود.

همچنین از نظر سطح آپشن ها، زانتیا از آپشن های جذابی مانند سیستم تنظیم ارتفاع، تهویه مطبوع اتوماتیک و برف پاک کن هوشمند بهره می برد که در مقایسه با رقبای این دوران، گزینه های جذابی محسوب می شوند.

علیرغم مشکلاتی نظیر ضعف ایمنی و بالا بودن مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری که همواره از مشکلات پیش روی مالکان این خودرو بوده است. از دیگر نقاط منفی زانتیا می توان به مواردی نظیر محدودیت دید در قسمت عقب و شعاع گردش فرمان خودرو نیز اشاره نمود.

 

بررسی کلی ماکسیما
عکس ماکسیما

 

نیسان ماکسیما طی سال های تولید با دو گیربکس اتوماتیک و دنده ای به دست مشتریان داخلی کشورمان رسید. نسخه های دنده ای ماکسیما توانستند شتابی در حدود 8.5 ثانیه را به ثبت برسانند که در بین خودروهای تولید داخل استثنایی بوده و حتی در شرایط امروزی نیز دست نیافتنی به نظر می رسد. این خودرو تا هنگامی که خودروهای ژاپنی و کره ای وارد بازار شدند، طرفداران بسیاری داشت اما با توجه به اینکه نیسان ماکسیما از نبود امکانات رفاهی رنج می برد، برخی مالکان مجبور به تعویض آن شدند.

قرارداد پارس خودرو و نیسان برای مونتاژ ماکسیما 10 ساله بود و با پایان این قرارداد در سال 1391، ماکسیما هم به پایان راه خود در بازار ایران رسید و خودرویی دیگر جای آن را در خط مونتاژ پارس خودرو قرار گرفت.

پس از توقف تولید، نیسان ماکسیما با نسل بعدی خود نیسان تیانا جایگزین شد. اما نیسان تیانا با وجود پتانسیل‌های زیاد برای موفقیت، بنا به دلایلی از جمله افزایش قیمت و محبوبیت بالای خودروهای کره‌ای نتوانست موفقیت نیسان ماکسیما را تکرار کند.

 

همچنین بخوانید: نقد و بررسی سیتروئن زانتیا |مزایا و معایب + دفترچه راهنما

فیلم مقایسه سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما

ویدئوی زیر خودرو های سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی Citroen Xantia با نیسان ماکسیما

اما نیسان ماکسیما و سیتروئن زانتیا از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی نیسان ماکسیما و سیتروئن زانتیا مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخصات فنی موتور سیتروئن زانتیا و Nissan Maxima

 

مشخصات فنی زانتیا
عکس موتور زانتیا

 

سیتروئن زانتیا در دو نمونه با موتور 1.8 و 2.0 لیتری در ایران عرضه شد هرچند که یک موتور قدرتمندتر 3.0 لیتری 6 سیلندر هم برای آن موجود بود ولی این نسخه به صورت محدود وارد ایران شد. موتور 1.8 لیتری توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را دارد و نسخه قدرتمندتر 2.0 لیتری قدرتی معادل 135 اسب بخار و گشتاوری برابر با 187 نیوتن متر تولید می‌کند.

این قدرت در هر دو نمونه به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. البته به صورت محدود شاهد عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو نیز بودیم. اما در این مقاله به بررسی تخصصی سیتروئن زانتیا SX2000 پرداخته ایم.

زیر کاپوت سیتروئن زانتیا SX2000 یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 135 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک جعبه دنده 5 سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو کند. این مجموعه می تواند زانتیا را در مدت 9.5 ثانیه (شتاب رسمی) به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و شتابگیری را تا سرعت 203 کیلومتر بر ساعت ادامه دهد.

البته در نسخه‌های موجود در بازار داخلی به دلیل سن و سال و کارکرد بالا مقداری از قدرت موتور کاسته شده و در نتیجه دست‌یابی به این شتاب دشوار است اما با این حال زانتیا هنوز هم توان شکست دادن بسیاری از رقبای صفر کیلومتر اقتصادی و میان رده موجود در بازار را دارد. حتی نسخه‌های 1.8 لیتری 112 اسب بخاری این محصول هم از شتاب قابل قبولی برخوردار هستند هرچند به پای نسخه 2 لیتری نخواهند رسید.

 

مشخصات فنی ماکسیما
عکس موتور ماکسیما

 

نیسان ماکسیما دارای یک پیشرانه 6 سیلندر تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 200 اسب بخار و حداکثر گشتاور 290 نیوتن‌متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی به محور جلوی این خودرو منتقل می‌کند.

مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد ماکسیما دنده‌ای به ترتیب برابر با 10.3 لیتر و 8.4 ثانیه‌ در صد کیلومتر است. نسخه اتوماتیک هم برای طی هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، 0.4 لیتر سوخت بیش‌تر نیاز دارد و 1.2 ثانیه هم دیرتر از نسخه دنده‌ای خود از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند.

جدول مشخصات فنی نیسان ماکسیما دنده ای و اتومات
خودروماکسیما دنده‌ایماکسیما اتوماتیک
پیشرانه6 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خورجینی (V شکل) سیلندرها6 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خورجینی (V شکل) سیلندرها
حجم موتور (cc)2988 CC2988 CC
حداکثر قدرت200 اسب بخار در 6400 دور200 اسب بخار در 6400 دور
حداکثر گشتاور290 نیوتن‌متر در 3600 دور290 نیوتن‌متر در 3600 دور
گیربکس5 سرعته دستی4 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی)10.3 لیتر10.7 لیتر
شتاب 0 تا 1008.4 ثانیه9.6 ثانیه
حداکثر سرعت230 کیلومتر212 کیلومتر

 

باتری زانتیا و باتری نیسان ماکسیما در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های citroen زانتیا با nissan ماکسیما

 

امکانات زانتیا
عکس داشبورد زانتیا

 

سیتروئن زانتیا دارای امکانات و آپشن هایی شامل موارد زیر است:

  • سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • فرمان مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • برف‌پاک‌کن هوشمند
  • ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS
  • ایربگ راننده و سرنشین (در نسخه های سوپردولوکس مجهز به ایربگ‌های جانبی 4عدد)
  • شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی
  •  ایموبلایزر
  • تهویه مطبوع دستی و اتوماتیک
  • تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی‌های جلو
  • تنظیم برقی آینه‌ها مجهز به گرمکن
  • تنظیم ارتفاع خودرو

 

امکانات ماکسیما
عکس داشبورد ماکسیما

 

امکانات و آپشن‌های نیسان ماکسیما شامل موارد زیر می شود:

  • CD چنجر 5 عددی
  • سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • فرمان هیدرولیک
  • قابلیت تنظیم گودی کمر صندلی راننده
  • مه‌شکن جلو
  • دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD
  • سیستم ترمز کمکی(BAS)
  • قفل مرکزی و ایموبلایزر
  • ایربگ راننده و سرنشین
  • دکوراتیو داخل کابین چوبی
  • روکش صندلی پارچه ای نرم
  • آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی
  • شیشه بالابر برقی جلو و عقب
  • کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • قابلیت جمع کردن صندلی های عقب

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی معایب نیسان ماکسیما وارداتی و مونتاژی

مقایسه طراحی ظاهری نیسان MAXIMA و سیتروئن زانتیا

 

طراحی ظاهری زانتیا
عکس زانتیا

 

خودروهای زانتیای موجود در کشورمان در واقع نسخه فیس لیفت این محصول است که با تغییراتی محسوس جلوه بهتری نسبت به نسخه اصلی به دست آورده است. البته سایپا نیز تلاش کرد تا زانتیا را اصلاح کند که نتیجه آن بسیار ناهماهنگ و نهایتاً شکست تلخ تیم طراحی بود.

در هر صورت باید اعتراف کرد که سیتروئن زانتیا حتی در دوران اوج خود، طراحی شگفت انگیز و جذابی نداشت و چهره ای ساده با خطوط بسیار ساده به تصویر می کشید. البته ظاهر بدنه و شکل آیرودینامیکی دماغه این خودرو ظاهر آن را بسیار خاص و متفاوت کرده بود، اما با این وجود می توان گفت که سلیقه شخصی عامل اصلی تعیین کننده در انتخاب خودرو است.

البته اکثر طرفداران سرسخت زانتیا این خودرو را به دلیل موتور قدرتمندتر و کیفیت سواری بهتر، و نه به دلیل ظاهر آن به اکثر رقبا ترجیح می دهند. البته نکاتی مانند هماهنگی صحیح خطوط، هماهنگی عالی بین قسمت های مختلف بدنه و همچنین جذابیت های خاص بدنه برآمده از نکات مثبت طراحی بدنه زانتیا است.

زانتیا به چند دلیل تبدیل به یک خودرو محبوب شد. یکی ویژگی‌های فنی و عملکردی آن بود که یک خودرو کاملاً سریع و پرشتاب به شمار می‌رفت و هندلینگ و کیفیت سواری کم نظیری داشت. به علاوه زانتیا می‌تواند با استفاده از 3 چرخ و بدون حضور یکی از چرخ‌ها حرکت کند که این موضوع به لطف سیستم تعلیق پیچیده آن حاصل شده بود. البته حرکت بر روی 3 چرخ بیشتر یک موضوع تبلیغاتی بود و نه کاربردی.

طراحی زانتیا کاملا آیرودینامیک به نظر می‌رسد هرچند که سادگی در آن مشهود است ولی هماهنگی میان اجزا دیده می‌شود. چراغ‌ها حالتی کشیده دارند و البته خود بدنه هم کشیده و یکنواخت است. در مورد طراحی هر دو خودرو مورد نظر یعنی ماکسیما و زانتیا باید بگوییم که نشانه های فرسودگی بر چهره آنها نشسته و دیگر آن طراوت گذشته را ندارند. هرچند که در میان دست دوم‌ها، جز بهترین گزینه‌ها هستند و نهایتاً انتخاب میان طراحی ظاهری آنها به خریدار بستگی دارد.

طراحی ظاهری ماکسیما
عکس ماکسیما

 

همانطور که می دانید چند دهه از طراحی اولیه این خودرو می گذرد و ظاهر این خودرو قطعاً در مقایسه با خودروهای امروزی حرفی برای گفتن ندارد، اما اگر به چهره ماکسیما با همان متر و استانداردهای دهه 90 آن نگاه کنیم. می توانیم آن را خودرویی زیبا و جذاب بدانیم. ماکسیما به لطف بدنه کشیده و اندازه بزرگ چراغ ها تقریباً لوکس و اشرافی به نظر می رسد، اما عناصری مانند بال عقب و رینگ های آلیاژی پنج پره ظاهری کمی اسپرت به آن بخشیده است.

قطعاً می توان یکی از دلایل محبوبیت ماکسیما را طراحی جذاب آن دانست. به جرات می توان گفت کمتر کسی را می توان پیدا کرد که نیسان ماکسیما در نظرش زیبا نباشد. هر چند طراحی این خودرو در عصر حاضر در مقایسه با خودروهای امروزی مانند مدل های 2020 کمی قدیمی به نظر می رسد، اما بازار دست دوم پر رونقش ثابت می کند که ماکسیما همچنان نزد بسیاری مشتریان زیبا و دلرباست.

نمای جلوی ماکسیما را می توان زیباترین و پر ابهت ترین بخش طراحی مهندسان نیسان دانست. چراغ های کشیده و زاویه دار که شکل هندسی خاص دارند، ظاهری تهاجمی و در عین حال لوکس و با کلاس را به خودرو بخشیده اند. جلوپنجره کرومی نیز با ابعادی متوسط، هماهنگی کامل با چراغ ها دارد.

نیسان ماکسیما در نمای جانبی ظاهری بسیار ساده دارد و تنها نوار کرومی بدون هیچ خطوط اضافه ای دیده می شود. دستگیره های درب ها نیز با داشتن قاب کرومی، نمایی لوکس را به وجود آورده اند. در عقب خودرو نیز طراحی ساده ای به کار رفته است و بیش از هر چیز چراغ های بزرگ آن به چشم می آیند.

نیسان برای آن که کمی از رسمی و ساده بودن سدان فول سایزش بکاهد، بر روی صندوق یک اسپویلر نیز اضافه کرده است تا کمی حالت اسپرت نیز وجود داشته باشد. به طور کلی در مورد طراحی ظاهری ماکسیما باید گفت که این خودرو در زمان خودش بی شک یکی از زیباترین سدان های جهان بوده است، اما در زمان حال طبیعی است که قدیمی و فرسوده به نظر برسد. با این وجود طراحی آن کاملاً اصولی و با مهندسی عالی و هماهنگ انجام شده است.

 

از لحاظ طراحی داخلی:

 

طراحی داخلی زانتیا
عکس کابین زانتیا

 

کابین سیتروئن زانتیا یکنواخت است و این یکنواختی و سادگی در قسمت های مختلف از جمله داشبورد بیشتر به چشم می آید. داشبورد و کنسول مرکزی با در نظر گرفتن راننده طراحی شده اند، اگرچه دسترسی به سوئیچ ها برای راننده کمی دشوار است. متریال به کار رفته در کابین بیشتر از پلاستیک و پارچه است و کیفیت خوب آن باعث می شود در گذر زمان آسیبی نبیند. همچنین فضای کافی برای مسافران وجود دارد، اما نه به اندازه ماکسیما. زانتیا سواری نرم و بی صدا دارد و مسافران در طول سفر احساس راحتی می کنند.

درست است که کابین زانتیا طراحی ساده ای دارد، اما برای افرادی که بیشتر از ظاهر به کارایی اهمیت می دهند، این کابین ساده می تواند ایده آل باشد. صندلی های نرم و راحت و کابین و صندوق جادار این خودرو در کنار ارگونومی خوب و آپشن های قابل قبول، پکیج موثری را برای رانندگان زانتیا فراهم کرده که همچنان می تواند جذاب باشد.

البته دید عقب کمی محدود است ولی مشکل خاصی در ارگونومی خودرو وجود ندارد. در حین حرکت، کیفیت سواری مناسب مسافران را راضی نگه می دارد (به شرطی که سیستم تعلیق در بهترین شرایط باشد). همچنین لازم است بدانید که زانتیا، نسبت به سایر رقبا طراحی داخلی شگفت انگیزی نداشت و حتی از برخی خودروها مانند آوانته طراحی داخلی بسیار خشن تری دارد.

 

طراحی داخلی ماکسیما
عکس کابین ماکسیما

 

ابعاد و اندازه داخلی نیسان ماکسیما به معنای واقعی کلمه یک سدان کلاس E (فول سایز) است و بسیار جادار طراحی شده است. داشبورد ماکسیما از نظر طراحی بسیار ساده است، اما برای سال ساخت آن مناسب به نظر می رسد و اگر آن را قدیمی یا بی روح بنامیم کمی بی انصافی است. فضای سر و پای بسیار خوبی برای سرنشینان نیسان ماکسیما در هر دو ردیف عقب و جلو وجود دارد و همه صندلی ها از ارگونومی خوبی برخوردار هستند.

متریال به کار رفته در ساخت اجزای کابین نیسان ماکسیما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و کیفیت ساخت خیلی خوبی دارد. تنها چیزی که می تواند در این فضا آزاردهنده باشد، نبود امکانات مدرن و متنوع مانند گرمکن صندلی ها، کروز کنترل، صندلی های حافظه دار، نمایشگر لمسی، سنسورهای پارک جلو یا عقب و … است.

 

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در نیسان ماکسیما بهتر است یا سیتروئن XANTIA؟

 

رانندگی زانتیا
عکس زانتیا

 

در بحث رانندگی خودروی سیتروئن زانتیا به شتاب عالی با هندلینگ خوب و ترمزهای قابل اعتماد همراه است که باعث لذت رانندگی می شود. سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک زانتیا با حفظ کیفیت سواری که در این رده قیمتی بسیار حائز اهمیت است، توانسته است ثبات کافی را برای خودرو ایجاد کند.

در واقع خودروهای میان رده یا خیلی خشک هستند، یا نرم اما هندلینگ ضعیفی دارند و اینجاست که هنر سیتروئن در ارائه یک سیستم تعلیق پیچیده که سواری نرم را با هندلینگ مناسب ترکیب می کند به نمایش گذاشته شده است.

البته این سیستم تعلیق پیچیده که مهمترین ویژگی زانتیا محسوب می شود اما گاهی اوقات به دلیل استهلاک و هزینه های بالای تعمیر و نگهداری و همچنین مشکلاتی از جمله یکپارچگی سیستم تعلیق هیدرولیک با سایر قطعات می تواند باعث ایجاد مشکلات بسیاری شود.

علاوه بر این موتور زانتیا مصرف سوخت بالایی دارد به خصوص در مصارف درون شهری آزار دهنده است. همچنین لازم به ذکر است که بیش از یک دهه از تولید آخرین نسخه زانتیا در کشورمان می گذرد و در نتیجه هر روز که می گذرد یافتن نسخه سالم از این خودروی به شدت مستهلک شده، بسیار سخت و دشوارتر می شود.

 

رانندگی ماکسیما
عکس ماکسیما

 

با ورود به نیسان ماکسیما، نخستین موردی که توجه شما را به خود جلب می کند، کابین جادار و صندلی های راحت آن است. این صندلی ها هم در رانندگی شهری و هم در سفرهای جاده ای می توانند راحتی زیادی را برای سرنشینان خودرو فراهم کنند.

همانطور که از یک موتور 6 سیلندر با کیفیت انتظار دارید، وقتی سوئیچ را می چرخانید، موتور ماکسیما بدون لرزش یا صدای اضافی روشن می شود. پس از شروع حرکت، قدرت بالای موتور خودرو به راحتی احساس می شود و ماکسیما هیچ ترسی از افزایش سرعت نشان نمی دهد.

نیسان ماکسیما موتوری پویا دارد و از نظر شتاب می تواند بسیاری از خودروهای جدیدتر را شکست دهد. البته نسخه اتوماتیک به لطف گیربکس 4 سرعته شتاب نرمال تری دارد و اگر به دنبال رانندگی دلپذیرتری هستید باید به سراغ نسخه سرعتی بروید.

کیفیت سواری این خودرو با توجه به رنج قیمتی آن برای سرنشینان جلو بسیار خوب و نرم است اما ساختار ساده سیستم تعلیق عقب باعث ضربه نسبتاً زیادی از سطح جاده می شود که به سرنشینان عقب منتقل می شود. این سیستم تعلیق ساده روی هندلینگ خودرو هم تأثیر منفی گذاشته و اگر در مسیرهای پر پیچ‌وخم بخواهید از حد سرعت معمول فراتر بروید ممکن است قسمت عقب خودرو منحرف شود.

 

مقایسه ایمنی در سیتروئن xantia و نیسان maxima

در بخش ایمنی سیتروئن زانتیا کمی ضعیف عمل کرده است زیرا دریافت تنها 1.5 از 5 ستاره از موسسه تست تصادف اروپا (Euro-NCAP) نشان دهنده سابقه ضعیف ایمنی این محصول است. به ویژه رقبایی مانند هیوندای آوانته و پروتون ایمپیان با 3 و رنو مگان با 5 امتیاز ایمنی امتیاز بسیار بهتری نسبت به زانتیا کسب کردند.

البته سیتروئن مدعی است که پس از نتایج بد تست تصادف، برخی از قطعات خودرو مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته و نسخه های فروخته شده در داخل کشور نیز اصلاح شده اند، اما به دلیل عدم تکرار تست امکان بررسی آن وجود ندارد.

نیسان ماکسیما نیز از لحاظ امنیت در وضعیت نسبتاً قابل قبولی قرار دارد. این خودرو در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط موسسه IIHS (مؤسسه‌ بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا) مورد بررسی قرار گرفت و توانست نتیجه نسبتاً مناسب Acceptable را کسب نماید.

در تصاویری که شرکت IIHS از نتایج برخوردهای نیسان ماکسیما منتشر کرده است، به وضوح می‌توان ضعف ستون A و رکاب زیر درب این خودرو را مشاهده کرد. ضخامت دیسک ترمز جلو نیسان ماکسیما ۲۶ میلی‌متر بوده و به دلیل توانایی خنک شوندگی ۱۷ میلی‌متر از دیسک‌های عقب پهن‌تر است.

نیسان ماکسیمایی که توسط شرکت پارس خودرو در بازار کشور عرضه شده است از تجهیزات امنیتی بسیار کمی بهره می‌برد و در واقع این موضوع یکی از ضعف‌های این خودرو محسوب می‌شود. از جمله معدود تجهیزات امنیتی به کار رفته در ماکسیما می‌توان به دو کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم ترمز کمکی(BAS)، قفل مرکزی و ایموبلایزر اشاره کرد.

 

سیتروئن زانتیا بخریم یا nissan ماکسیما کدام بهتر است؟

 

خرید زانتیا
عکس زانتیا

 

از نظر فنی سیتروئن زانتیا خودرویی فوق العاده با شتاب و عملکرد بسیار خوب است و حتی می تواند در سرعت های پایین با موتور 2 لیتری با ماکسیما اتوماتیک رقابت کند. البته زانتیا معایبی از جمله پیچیدگی تعمیر و گرانی قطعات دارد. به عنوان مثال، اگر سیستم روغن خودرو شما مشکل دارد، باید سریعا نسبت به تعمیر آن اقدام نمائید.

جدال میان ماکسیما و زانتیا SX2000 در حقیقت تقابل دو سدان عملکرد محور در بازار دست دوم کشور است. زانتیا با بهره‌گیری از سیستم تعلیق هیدرولیکی-بادی، ضمن بهبود کیفیت سواری، بر پیچیدگی مجموعه فنی خود نیز افزوده است.

از این رو بروز خرابی‌هایی که تعمیر آن برای مشتری بازار دست دوم هزینه قابل توجه به همراه خواهد داشت، تا حدود زیادی از نقاط ضعف این خودرو به حساب می‌آید اما در مقایسه با ماکسیما قیمت خرید و مصرف سوخت پایین‌تری دارد و بازار دست دوم آن نیز داغ‌تر است.

 

خرید ماکسیما
عکس ماکسیما

 

در گذشته ای نه چندان دور، شرکت های داخلی مانند ایران خودرو و سایپا خودروهای باکیفیتی را از خودروسازان مطرح دنیا وارد بازار کشور می کردند، اما پس از اعمال دور جدید تحریم ها و محدودیت های مختلف، خودروهایی بی کیفیت و نامرغوب چینی زیادی وارد بازار کشور شدند.

در میان تمامی خودروهای مونتاژ داخل، نیسان ماکسیما یکی از باکیفیت ترین خودروهایی به حساب می آید که در بازار داخلی طرفداران زیادی دارد. ماکسیما هنوز هم از جادارترین و قدرتمندترین سدان‌های بازار ایران است که کمتر رقیب داخلی توان رویارویی با آن را دارد.

مجموعه ویژگی‌های فنی و ظاهری نیسان ماکسیما آن را در برابر رقبای کره‌ای نسبتاً مدرن قرار داده است و از این رو دور از انتظار نیست که همچنان در بازار ایران محبوب باشد. این خودرو ترکیبی جادویی از سواری راحت، توان فنی بالا و مصرف سوخت نسبتاً منطقی با خود به همراه دارد که احتمال نیاز به تعمیر موتور و گیربکس اتوماتیک آن شاید تنها ضعف این خودرو در بازار دست دوم باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
نورعلی نژاد
نورعلی نژاد
7 ماه پیش

زانتیا سال 79 نمیدونم چرا انقد خوابیده و شاسیش نزدیکه بخوره زمین، رفتم دادم شاسیشو یکم بکشن بالاتر ولی هی میگن ب باتریو سیلندرو این چیزا فشار میاره!!!! واقعا چرا باید فشار بیاره در صورتی ک خود باتری اصلا بنظرم مرتبط نیست ولی اگر نظر دیگه ای دارن ممنون میشم بگین…

داریوش
داریوش
8 ماه پیش

واقعا خیلی مسخرست زانتیا رو با ماکسیما مقایسه کرد کلا هر چی زانتیا دیدم کلا کاپوتاشون بالاست.بعد واقعا ماکسیما خیلی کلاس بالاست زانتیا خیلی قدیمی شده

نشوان عارفی
نشوان عارفی
9 ماه پیش

توضیحات خوب بود ولی در مورد ماکسیما چند نکته رو تکرار کرده بودین ولی هنوز هم خیلی ها تو دلشون خواهان زانتیا و ماکسیما هستن چون ابهت و خاطره بیشتر تو دل دهه شست و هفتادی ها مونده.

Reza
Reza
10 ماه پیش

زانتیا بدون نقص وعالی و بااون سواری نرم پنوماتیک که فک نکنم این نرمی رو بشه در نیسان ماکسیما احساس کرد و همچنین موتور 2لیتری قدرتمند
که به نظر من هنوز هم ماشینی عجیب و بهترین هسته.

حسین
حسین
10 ماه پیش

بنظرتون قیمتایی که داخل فیلم گفتین،بنا به تاریخ ثبت متن تون اشتباه نیست
اخه الان کمتر از ۶۰۰ تومن ماکسیما نیست برو تا ۱۵۰۰

حمید رضا
حمید رضا
10 ماه پیش

من از سال ۸۲ ماکسیما دنده ای صفر گرفتم و هنوز هم دارمش. سال ۹۰‌ تازه نامزد کرده بودم و برای خانمم زانتیا ۲۰۰۰ گرفتم مدل ۸۶ . یه شمال رفتم اومدم کلافه شدم. مشکلات فنی مخصوصا سیستم فنرها که قاطی میکرد به شدت اذیتم کرد. از همون زمان به هیچکس زانتیا رو توصیه نمیکنم. شما توی شهر مخصوصا تابستون ببین چند تا زانتیا کاپوتشون بالاست و راننده مشغول تعمیرات کنار خیابون و چند تا ماکسیما کاپوتش بالاست

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش