مقایسه سمند با پژو 405 از همه لحاظ

4.3
(191)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه سمند و پژو 405 تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. پژو 405 GLX بهتره یا سمند EF7 کدام را بخریم؟

مقایسه کلی سمند و پژو 405

مقایسه سمند با پژو 405 از همه لحاظ
مقایسه سمند با پژو 405 از همه لحاظ

پژو 405 و سمند LX EF7 دو تا از قدیمی‌ترین سدان‌های بازار خودرو هستند که همچنان خواهان زیادی دارند. پژو 405 در سال‌های ابتدایی دهه 70 و سمند در سال‌های ابتدایی دهه 80 وارد بازار شدند و تا به امروز همچنان تولید می‌شوند.

مقایسه پژو 405 و سمند از آن‌جایی گرم‌تر از همیشه شد که خودروهای چینی وارد ایران شدند؛ خودروهایی اکثرا بی‌کیفیت که با ظاهر و آپشن‌هایشان توانستند در بازار خودرو جایی برای خود داشته‌باشند و رقبای جدی برای پژو 405 و سمند شوند.

ولی لازم به ذکر است که خودروهای چینی نیز حریف  این دو خودرو نشدند و همچنان این دو خودرو در محدوده قیمت خود، جزو بهترین سدان‌های بازار محسوب می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم خرید پژو 405 بهتر است یا سمند؟

همچنین بخوانید:  نقد و بررسی فنی پژو 405 معایب glx و slx و دوگانه سوز

مقایسه فنی پژو 405 و سمند ef7

در مقایسه این دو مدل خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

405 بر اساس وبسایت رسمی ایکو در سه تریم GLX، GLX دوگانه‌سوز و SLX به تولید می‌رسد که دو نسخه GLX به پیشرانه 1.7 لیتری XU7 و تریم SLX به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 (مجهز با پژو 206 تیپ 5) مجهز است.

سمند نیز در حال حاضر در چهار تریم LX، LX دوگانه‌سوز، LX-EF7 و LX-EF7 دوگانه‌سوز به تولید می‌رسد. تریم LX و LX دوگانه‌سوز از پیشرانه مشترک با 405 GLX و GLX دوگانه‌سوز بهره می‌گیرد اما نسخه پرتوان‌تر سمند تریم بالاتر با پیشرانه EF7 است که با تکنولوژی پیشرفته‌تر از نوع 16 سوپاپ به تولید رسیده است.

تفاوت مشخات فنی موتور سمند EF7 و 405 GLX

سمند LX به موتور معروف EF7 مجهز شده که با سرمایه گذاری ایران خودرو ساخته شده و از نوع 1.7 لیتری 4 سیلندر است. این موتور توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را دارد و آن را به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. در سمند هم ناهماهنگی میان موتور و جعبه دنده دیده می‌شود. البته موتور EF7 به خودی خود چند ایراد بزرگ هم دارد از جمله اشکال در سیستم برقی و چند اشکال فنی بزرگ دیگر.

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس عمدتا با پیشرانه ۸سوپاپ xu7 در اختیار مشتریان داخلی قرار گرفت که ضمن تولید ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور، شتابی حدود ۱۱ ثانیه را برای کاربران این خودرو به ارمغان می‌آورد.

در این میان، پژو ۴۰۵ به دلیل وزن کمتر و دسترسی به ماکزیمم گشتاور در دور موتور پایین‌تر، شتاب و چالاکی بیشتری نسبت به سمند EF7 ارائه می‌دهد. البته مصرف سوخت موتور ۸ سوپاپ پژو ۴۰۵ بیشتر از سمند EF7 خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو به روایت جدول عبارتنداز:

جدول مقایسه سمند LX پژو 405 GLX

مشخصات فنیپژو 405 GLXسمند LX
نوع موتورXU7JP/L3XU7JP/L3
حجم موتور1761 سی سی1761 سی سی
حداکثر توان موتور100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور153 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه153 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه
تعداد سوپاپ88
شتاب 0 تا 10011 ثانیه13.1 ثانیه
حداکثر سرعت190 کیلومتر در ساعت185 کیلومتر در ساعت
سیستم انتقال قدرت5 سرعته دستی5 سرعته دستی
وزن خالص1100 کیلوگرم1220 کیلوگرم
فاصله بین دو محور2669 میلیمتر2671 میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی9 لیتر8.3 لیتر
استاندارد حد آلایندگییورو 4یورو 4
طول خودرو4408 میلیمتر4502 میلیمتر
عرض خودرو1694 میلیمتر1720 میلیمتر
ارتفاع خودرو1410 میلیمتر1460 میلیمتر
حجم باک70 لیتر66 لیتر

باتری پژو 405 و باتری سمند در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات رفاهی پژو 405 و سمند EF7

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس را می‌توان یکی از لوآپشن‌ترین تولیدات ایران خودرو دانست که حتی فاقد شیشه‌بالابرهای برقی عقب است. در سوی دیگر، سمند نیز گرچه از این لحاظ خیلی شاخص ظاهر نشده است، اما وجود مواردی هم‌چون شیشه‌بالابرهای برقی عقب، سامانه هشدار سخنگو، کلید بازکننده صندوق عقب از روی سوئیچ و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سبب برتری سمند در مقایسه با پژو ۴۰۵ از لحاظ آپشن‌های رفاهی خواهد شد.

جدول امکانات رفاهی سمند EF7 و 405 GLX

سمند EF7پژو 405 glxمدل خودرو
چراغ مه‌شكن جلو و عقب – چراغ نقشه‌خوان – چراغ خطر سومچراغ جلو و عقب – چراغ سقفیچراغ
راديو پخشرادیوپخشسیستم‌های مالتی‌مدیا
تنظيم آينه‌هاي جانبي برقي – آينه چراغ‌دار روي آفتاب‌گير سمت شاگردآینه‌های جانبی برقیآینه
فولادی 15 اینچفولادی 14 اینچرینگ
تنظيم دستي – كانال تهويه براي سرنشينان عقبتنظيم دستيتهویه‌مطبوع
تنظيم برقي پشتي صندلي هاي جلو – تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده – دسترسي به صندوق از داخل اتاق – پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشت‌سري صندلي عقب يكپارچه با صندليتنظيم دستیصندلی
سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز (آژير) در كلاس 29110 و 29116 ندارد- هشداردهنده موانع عقبتجهیزات هشداردهنده
شیشه‌های برقی جلو و عقبشیشه‌های برقی جلوشیشه
ستون فرمان تلسكوپي (جمع‌شونده) – بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچفرمان هیدرولیک، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاقسایر امکانات

ایمنی سمند یا 405 کدام بهتر است؟

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و سمند از لحاظ تجهیزات ایمنی، تقریباً در یک ردیف قرار می‌گیرند و به دلیل استفاده از پلتفرم قدیمی و ساختار نه‌چندان مدرن و تجهیزات اندک، قطعاً از منظر ایمنی حرف چندانی در برابر رقبای جدیدتر ندارند‌.

این دو خودرو، از سوی موسسات بین‌المللی تحت آزمون ایمنی قرار نگرفته‌اند و بنابراین نمی‌توان به طور دقیق پیرامون سطح امنیت آنها اظهارنظر کرد. مشاهده شدت تصادفات این دو خودرو در سطح جاده‌های کشور نیز نشان از امنیت نه‌چندان دل‎گرم‌کننده آنها دارد. تمامی جزئیات مرتبط با مشخصات ایمنی ef7 و ۴۰۵ در جدول زیر به اطلاع شما رسیده است:

جدول تجهیزات ایمنی سمند ef7 و 405 glx

تجهیزات
EF7405 glx
تجهیزات ایمنی و حفاظتیسيستم ضدسرقت (ايموبيلايزر) – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع – كلاس 29110 و 29116 و 29124: سيستم مالتي‌پلكسقفل مركزي با ريموت، ایموبیلایزر
کیسه هوادو کیسه‌هوا در جلودو کیسه‌هوا در جلو
سیستم ترمز دیسکی جلو – کاسه‌ای عقب + ABS و EBDدیسکی جلو – کاسه‌ای عقب + ABS و EBD

آزمون تجربه رانندگی سمند و پژو 405

پژو ۴۰۵ و ef7 از دو نوع پیشرانه متفاوت برخوردار هستند که گرچه توان موتور سمند بیشتر است، اما به دلیل وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، سدان فرانسوی عملکردی برتر را از لحاظ چالاکی به نمایش می‌گذارد. میزان دید به بیرون سطح تسلط بر جاده نیز در هر خودرو مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما راننده 405 بر ابعاد بدنه اتومبیل خود مسلط‌تر خواهد بود.

عملکرد نرم‌تر پیشرانه ef7 که موجب نفوذ سروصدای کمتر به درون کابین می‌شود، رضایت بیشتر سرنشینان این خودرو نسبت به  ۴۰۵ جی ال ایکس را به دنبال خواهد داشت. عایق‌بندی کابین ای اف سون در برابر Peugeot 405 اندکی بالاتر ارزیابی می‌شود.

در بحث پایداری و دینامیک رانندگی نیز باید گفت که به دلیل مشابهت سیستم تعلیق این دو خودرو، عملکردی تقریباً مشابه را از EF7 و 405 حین ورود به پیچ و خروج از آن شاهد هستیم که البته میزان بادی یا حرکت گهواره‌ای ۴۰۵ نسبت به Samand ذره‌ای کمتر و تعادل آن بیشتر ارزیابی می‌شود؛ در نتیجه اعتمادبه‌نفس راننده در انجام مانورهای مهیج‌تر افزایش خواهد یافت.

ترمزهای این خودرو نیز به سامانه‌های ABS و EBD مجهز هستند که در مجموع توانی رضایت‌بخش را در بازدارندگی خودرو از حرکت به کاربر ارائه می‌دهند. با این حال، فقدان ترمز دیسکی عقب سبب شده است تا قدرت سیستم ترمز پژو ۴۰۵ و EF7 نسبت به حد مطلوب، اندکی فاصله داشته باشد.

مقاله پیشنهادی: مقایسه کامل پراید با تیبا کدام بهتر است؟

مقایسه طراحی ظاهری پژو 405 و سمند

تمایز طراحی خارجی و داخلی تنها وجه تمایز سمند LX (تریم پایه) با پژو 405 است. در غیر این صورت سمند تنها نسخه‌ای متفاوت و اندکی به روزتر از 405 به حساب می‌آید که تقریبا از هرجهت (مخصوصا در بخش فنی) با 405 مشترک است. اما خانواده سمند شانس آن را داشت تا در گذر زمان تفاوت‌های فنی و ظاهری بشتری را تجربه کند و در سمند SE به عنوان خودروهایی کاملا متفاوت با نام خانواده سورن و خانواده دنا به تولید برسد.

قدمت طراحی خودرو ۴۰۵ به حدود بیش از ۳۳ سال پیش بازمی‌گردد و سبک طراحی آن، شمایل برخی سدان‌های دهه ۸۰ اروپا را در ذهن زنده می‌کند. در طراحی پروفیل‌های مختلف بدنه این خودرو، کمتر اثری از انحنا مشاهده می‌شود و خطوط مستقیم با زوایای شکسته، شاکله‌ اصلی طراحی بدنه ۴۰۵ را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، خودروی سمند که بر اساس پلتفرم ۴۰۵ و طرح یک شرکت انگلیسی به تولید رسیده است، از انحنای بیشتری در بدنه خود سود برده است و نسبت به Peugeot 405 مدرن‌تر به نظر می‌رسد. البته میزان ورزیدگی فرم بدنه و حالت آیرودینامیکی آن نسبت به ۴۰۵ افت داشته، اما در عین حال، بر جنبه‌های زیبایی آن افزوده شده است.

درمجموع، باید بیان داشت که طراحی بدنه Samand نسبت به ۴۰۵ المان‌های دیداری خوشایندتری را به نمایش می‌گذارد و به‌عنوان اتومبیلی زیباتر در بازار ایران شناخته می‌شود.

از لحاظ طراحی داخلی

داشبوردهای سمند و پژو ۴۰۵ به هیچ عنوان المان‌های نوین و شاخصه‌های طراحی امروزی را به نمایش نمی‌گذارند. در این میان، داشبورد ۴۰۵ یک مرتبه در سال 1393 مورد بازطراحی قرار گرفته است و به طور کامل با نمونه‌های قدیمی‌تر تفاوت دارد. با این حال، طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵، چندان دل‌انگیز و جذاب جلوه نمی‌کند و داشبورد سمند چه از لحاظ کیفی و چه از نظر سبک طراحی، در ردیف‌های بالاتر از آن قرار می‌گیرد. همچنین رویه داشبورد قدیمی‌تر پژو ۴۰۵ از جنس نرم اسفنجی ساخته می‌شد که کیفیتی بالاتر نسبت به متریال پلاستیک خشک به‌کاررفته در داشبوردهای جدید را به نمایش می‌گذاشت.

از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز هر دو خودرو در جایگاهی نسبتا مشابه قرار می‌گیرند و کابینی جادار جهت حضور ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را ارائه می‌دهند. گنجایش صندوق سمند حدود سی لیتر بیشتر از پژو ۴۰۵ است و معادل ۵۰۰ لیتر حجم را در اختیار وسایل سرنشینان خود قرار می‌دهد. البته از این لحاظ، هر دو خودروی سمند و پژو ۴۰۵ به‌راحتی می‌توانند نیازهای خانواده‌ها را هنگام مسافرت تامین کنند. درمجموع، باید گفت کابین سمند از نظر نوع طراحی و سطح کیفی در مقایسه با پژو ۴۰۵ رتبه بالاتری را به دست می‌آورد.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

پژو 405 بخریم یا سمند ef7 کدام بهتر است؟

سمند LX از نظر حجم فروش به پای پژو 405 نمی‌رسد ولی یکی از انتخاب‌ها برای خانواده‌ها به شمار می‌رود. در مجموع باتوجه به عملکرد فنی، بازار خرید و فروش و طراحی ظاهری دو خودرو حاضر در این مقایسه، به نظر می‌رسد هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد.

ال ایکس ef7 خودرویی گران‌تر از ۴۰۵ جی ال ایکس است و عملکرد نرم‌تر پیشرانه به همراه مصرف سوخت پایین‌تر، عایق‌بندی و کیفیت بهتر کابین به‌اضافه طراحی ظاهری و داخلی مدرن‌تر آن، می‌تواند دلایلی برای برتری این خودرو نسبت به ۴۰۵ باشد.

از سوی دیگر، قطعات یدکی بسیار ارزان‌تر و فرآیند ساده‌تر تعمیرات پیشرانه ‏xu7 پژو ۴۰۵ و هم‌چنین قیمت کمتر این خودرو نیز در زمره عالی قرار می‌گیرند که بسیاری از مشتریان را از خرید ‏ای اف سون منصرف و به‌سوی خرید 405 متمایل می‌سازند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حسین
حسین
10 ماه پیش

405 هم فرانسوی هم تو سال تولیدش بهترین خودرو اروپایی بوده تعادلش عالیه موتورش هم با وجود هشت سوپاپ بودن شونزده سوپاپ هم میگیره واقعا این ماشین محشره فقط باید تو دما موتور دقت کنی که به مشکل واشر نخوری

نوری
نوری
1 سال پیش

داشتم مقالتون رو مطالعه میکردم رسیدم به امکانات ماشین یجاش نوشته بودید مصرف ترکیبی،،، برام سوال پیش اومد منظورتون ازین آپشن چیه؟؟؟؟

محمودیان
محمودیان
1 سال پیش

آقا سمند نرم تره سمند بخرید

احمد
احمد
1 سال پیش

من برام جادار بودن و راحتی خانواده ام مهمه و قصدم خرید سمند با موتور پژو آیا سمند گزینه مناسبی می‌تونه باشه؟ ممنون.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش