مقایسه رنو ساندرو و لیفان X50

4.6
(182)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه رنو ساندرو و لیفان X50 و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. لیفان X50 بهتره یا رنو ساندرو کدام را بخریم؟

امروزه استفاده از خودروهای هاچ بک در شهرهای بزرگ و پرجمعیت و یا حتی شهرهای کوچک و معمولی بسیار رایج و متداول شده است، این خودروها در مقایسه با انواع دیگر خودروها مصرف سوخت و محدودیت تردد کمتری دارند و نیاز به فضای پارک چندانی هم ندارند. به همین دلیل محبوب شده و طرفداران زیادی پیدا کرده اند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو خودروی رنو ساندرو و لیفان X50 بپردازیم.

مقایسه ساندرو لیفان X50
مقایسه ساندرو لیفان X50

احتمالاً شما نیز مانند بسیاری افراد در نگاه اول فکر کنید لیفان X50 یک کراس اوور است همان طور که در برخی منابع این خودرو را با نام کراس اوور دیده اید، اما با توجه به تعاریف کراس اوور متوجه می شویم که لیفان X50 فقط یک خودروی هاچ بک است که بزرگ تر از همتایان خود است، شرکت لیفان در سال 1992 تأسیس شد و نخستین خودروی خود را در سال 2006 روانه بازار کرد.

این خودروساز در مقایسه با سایر تولیدکننده های چینی یک برند جدید محسوب می شود و در حال حاضر شاهد تعداد زیادی از محصولات این شرکت در خیابان ها هستیم. شرکت لیفان در واقع روند رو به رشدی را طی می کند و این را می توان از خودروی لیفان 820 که اخیراً به بازار عرضه شده است متوجه شد. لیفان نسبت به سایر رقبای چینی سابقه کمتری دارد و جوانتر است اما نمی توان از پیشرفت خوب آن چشم پوشید.

مقایسه ساندرو لیفان X50
مقایسه ساندرو لیفان X50

داچیا یک شرکت خودروسازی رومانیایی است که در سال 1966 تأسیس شد سپس در دو سال نخست فعالیت خود با حمایت رنو فرانسه موفق به تولید 1100 دستگاه خودرو گردید و پس از آن در سال 1999 رنو 51 درصد از سهام داچیا را خرید و اکنون پس از گذشت چند سال حدود 99.5 درصد از سهام داچیا متعلق به رنو است.

در ایران محصولات داچیا با آرم رنو به فروش می رسند، زیرا مردم شناخت زیادی از این برند رومانیایی ندارند اما به خوبی از تاریخچه رنو مطلع هستند. شرکت داچیا به دلیل مقرون به صرفه بودن و کم مصرف بودن در تمام دنیا شناخته شده هستند، محصولات اقتصادی که البته با کیفیت و نوآوری رنو تولید می شوند.

 

مقایسه کلی رنو ساندرو و لیفان X50

مقایسه کلی ساندرو لیفان X50
مقایسه کلی ساندرو لیفان X50

اگر شما دنبال طراحی زیبا و آپشن‌های متعدد هستید باید در همین ابتدای کار دور رنو ساندرو را خط بکشید زیرا این محصول اقتصادی در چنین پارامترهایی حرفی برای گفتن نخواهد داشت؛ ساندرو حتی از نظر توانایی‌های حرکتی و ایمنی هم یک ماشین معمولی به حساب می‌آید و با شتاب رسمی 11.5 ثانیه (دنده‌ای 10.5) و داشتن 3 ستاره ایمنی اروپایی متوسط ظاهر می‌شود.

در عین حال محصول بی‌ادعای رنو ویژگی‌هایی دارد که آن را به خودرویی پرفروش در ایران و سایر کشورهای جهان تبدیل نموده است. مهم‌ترین مورد کیفیت ساخت بسیار خوب و استهلاک پایین خودرو است که به هزینه نگهداری معقول اتومبیل منجر شده است.

همین جان‌سخت بودن باعث شده که ساندرو نسبت به رقبای چینی خود افت قیمت کمتری در نمونه‌های دست دوم تجربه کند و خرید و فروش راحت‌تری داشته باشد. همچنین فضای جادار کابین (به نسبت یک خودرو هاچ‌بک)، ساندرو را به خودرویی کارآمد حتی برای استفاده‌های خانوادگی تبدیل نموده، بخصوص که تعلیق نسبتاً نرم و راحتش برای رانندگی روزمره مناسب به نظر می‌رسد.

البته در میان تمامی این خوبی‌ها همچنان مشکلاتی نظیر: خشکی پلاستیک‌های داخل کابین، هندلینگ متوسط و نبود سیستم ESP، کاسه‌ای بودن ترمزهای عقب، فرمان نسبتاً سفت، تعداد کم دنده‌ها در مدل اتوماتیک، ارگونومی نه چندان مطلوب صندلی عقب در کنار مواردی که در ابتدای متن بدان‌ها اشاره کردیم (یعنی سادگی طراحی و کمبود آپشن) ممکن است شما را مقداری ناامید کنند.

در واقع باید قبل از انتخاب ساندرو، هدف خود از خرید اتومبیل را به درستی بدانید تا بعد از دیدن کمبودهای این محصول مأیوس نشوید. در یک جمع‌بندی خلاصه رنو ساندرو برای استفاده‌های طولانی آن هم با کمترین نیاز به مراقبت ساخته شده و همه جوره همراه مطمئنی ظاهر شده است، اما جاذبه فانتزی یا خصلت لوکس خاصی ندارد که سرگرم کننده باشد.

مقایسه کلی ساندرو لیفان X50
مقایسه کلی ساندرو لیفان X50

لیفان X50 یک هاچ‌بک کراس شهری است که هر چند ابهت کراس‌اوورهای واقعی را ندارد اما قادر است به واسطه طراحی زیبا و هماهنگ و پیروی از اِلمان‌های مد روز، نظرات بسیاری را به خود جلب نماید. در داخل کابین خودرو هم اوضاع به همین شکل است و طراحی مناسب کابین در کنار فضای قابل‌قبول برای یک خانواده کوچک، به جذابیت‌های محصول افزوده‌اند.

لیفان X50 همچون بسیاری از خودروهای اقتصادی چینی، از ترکیب پیشرانه کم‌حجم تنفس‌طبیعی و گیربکس اتوماتیک CVT (یا 5 سرعته دستی) استفاده نموده تا به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت، حداقل‌های مورد نیاز مشتریان را تامین نماید. البته اگر شتاب و سرعت برای شما مهم است، این مشخصات فنی برایتان جالب نخواهند بود اما با این حال قدرت و گشتاور تولیدی خودرو برای استفاده‌های شهری کافی به نظر می‌رسند.

از دیگر نکات مثبت لیفان X50، فرمان برقی نرم و قدرت مانور بالا در شهر است که می‌تواند به ویژه برای خانم‌ها پارامتر مهمی تلقی شود. البته در این بین مشکلاتی مثل خرابی‌های نسبتاً شایع‌ در گیربکس، هندلینگ نه چندان خوب، کیفیت پایین متریال کابین و بازار دست دوم ضعیف‌تر از رقبا هم وجود دارند که در هنگام خرید باید آنها را در نظر داشته باشید.

ضمناً با توجه به عدم تست ایمنی خودرو توسط نهادهای معتبر، ایمنی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد هر چند ترمزهای 4 چرخ دیسکی تقریباً قدرتمند با سیستم‌های کمکی ABS, EBD و BAS در کنار ایربگ‌های جلو، سعی در محافظت از جان سرنشینان X50 خواهند داشت.

 

همچنین بخوانید: نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی

فیلم بررسی LIFAN X50

ویدئوی زیر خودروی لیفان X50 را بررسی کرده و مشخص می کند ارزش خرید این خودرو چقدر است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

 

مقایسه فنی رنو ساندرو با لیفان ایکس 50

اما لیفان X50 و رنو ساندرو از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی لیفان X50 و رنو ساندرو مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخصات فنی موتور RENAULT ساندرو و LIFAN ایکس 50

 

 

مقایسه فنی ساندرو لیفان X50
مقایسه فنی ساندرو لیفان X50

در رنو ساندرو با همان پیشرانه K4M تندر 90 روبرو می شویم که شاید از نظر اعداد و ارقام حرف خاصی در برابر رقبای توربو خود نداشته باشد اما نکته مثبت اینجاست که این پیشرانه برای سال های طولانی در بازارمان حضور داشته و در شرایط خاص آب و هوایی و بنزین وطنی، مقاومت و بازدهی خوبی از خود نشان داده است.

ضمناً این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی، قادر است در بهترین حالت 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که برای وزن نه چندان سنگین ساندرو کافی به نظر می‌رسد.

شتاب نمونه 5 سرعته منوال بنا به دلایلی از قبیل: وجود یک دنده بیشتر و در نتیجه فاصله میان ضرائب کوتاه‌تر، همچنین پرت انرژی کمتر و وزن اندکی سبک‌تر مقداری بهتر یعنی حدود 10.5 ثانیه (برای صفر تا صد کیلومتر در شرایط استاندارد) اعلام شده اما در عوض نسخه 4 سرعته اتومات علیرغم 1 ثانیه شتاب اولیه کندتر قادر است رفاه بیشتری در مسیرهای پرترافیک شهری در اختیار شما بگذارد.

در خصوص مدل‌های دنده‌ای (منوال) ساندرو نیز باید گفت که پارس‌خودرو در ابتدا از جعبه‌دنده JH3 برای نسخه ساده ساندرو استفاده می کرد که در مقایسه با نسخه استپ‌وی، از مشکلاتی نظیر سفتی کلاچ و روغن ریزی از ناحیه پلوس‌ها رنج می‌برد، اما از اواسط سال 1396 جعبه‌دنده JHQ با ساختار اصلاح شده و کلاچ هیدرولیکی (مشابه استپ‌وی) روی ساندرو ساده نصب و ایرادات مذکور برطرف گردید.
از دیگر نکات فنی ساندرو می توان به کاسه‌ای بودن ترمزهای عقبی اشاره نمود. موردی که در مقایسه با رقبای مجهز به ترمزهای 4 چرخ دیسکی یک نقطه ضعف محسوب می شود اما اگر خیلی اهل رانندگی اسپرت نباشید، مشکلی از این بابت احساس نخواهید کرد.

همچنین ساندرو بواسطه بهره‌مندی از سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و پیچشی با مقطع H شکل عقب، سواری نرم و تقریباً راحتی دارد اما نمی توان از این سیستم ساده و ابتدایی توقع فرمان‌پذیری ایده‌آلی داشت، بخصوص که بدلیل نبود سیستم ESP امنیت خودرو در پیچ‌های تند (بویژه برای مسیرهای لغزنده) کاهش یافته است.

مقایسه فنی ساندرو لیفان X50
مقایسه فنی ساندرو لیفان X50

برای لیفان X50 یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی در نظر گرفته شده که در بهترین حالت فقط 102 اسب‌بخار قدرت (دور موتور 6000) و 133 نیوتن‌متر گشتاور (دور موتور 3500) تولید می‌نماید.

البته این اعداد و ارقام برای جثه کوچک و وزن نسبتاً سبک 1150 کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسند اما گیربکس اتوماتیک CVT بخشی از نیروی حاصله را در مسیر انتقال قدرت هدر می دهد و با تأخیرهایش (بخصوص در آغاز حرکت) باعث می شود شتاب ماشین در سطح کاملاً متوسطی باقی بماند.

مصرف سوخت رسمی لیفان X50 برای شرایط رانندگی ترکیبی 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده اما در عمل شاهد مصرف بنزین حدود 30 درصد بالاتر (یعنی حدود 8.5 لیتر برای نسخه اتوماتیک) هستیم.

ترمزهای خودرو هم شرایط قابل قبولی دارند و قدرت شان در قیاس با توانایی‌های حرکتی خودرو کافی به نظر می‌رسد. برای سیستم تعلیق در قسمت جلو از نوع رایج مک‌فرسون و عقب نیمه‌مستقل دوبازوئی استفاده شده که برای سرنشینان جلوئی رفاه نسبی را فراهم نموده اما در بخش عقب شاهد اندکی کوبش‌ هستیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی لیفان X50 و رنو ساندرو جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مقایسه مشخصات فنی رنو ساندرو و لیفان X50
تجهیزات فنیلیفان X50رنو ساندرو
حجم موتور1498CC1598CC
قدرت موتور102 اسب بخار در 6000 دور105 اسب بخار در 5750 دور
تعداد سیلندر/سوپاپ4 سیلندر 16 سوپاپ4 سیلندر 16 سوپاپ
گیربکس5 سرعته دستی4 سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد (ثانیه)11.5 ثانیه
حداکثر سرعت KM/H160170
مصرف سوخت ترکیبی
6.5 لیتر8.3 لیتر
حجم مخزن سوخت
42 لیتر50 لیتر

 

 

باتری رنو ساندروو باتری لیفان ایکس 50 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های رنو SANDERO با لیفان X50

مقایسه امکانات ساندرو لیفان X50
مقایسه امکانات ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو به لحاظ امکانات و آپشن های مختلف در برابر خودروهای چینی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. امکانات این خودروشامل موارد زیر هستند:

  • ایربگ راننده و سرنشین جلو
  • ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای
  • ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزيع الكترونيكي ترمز EBD
  • شیشه‌ها و آینه‌های برقی
  • کروز کنترل (برای نسخه اتومات)
  • دوربین دنده عقب
  • روکش‌های چرم
  • كنترل سيستم صوتي زير فرمان
  • سيستم صوتي (راديو + سي دي (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو)
  • رینگ 15 اینچی آلومینیومی
  • سيستم تهويه مطبوع با كنترل دستي
  • چراغ مه شكن جلو

 

مقایسه امکانات ساندرو لیفان X50
مقایسه امکانات ساندرو لیفان X50

لیفان X50 نسبت به سایر خودروهای چینی حاضر در بازار از آپشن‌های محدودی برخوردار است اما اگر آن را با رقبای قیمتی مقایسه کنیم می توانیم از وجود همین گزینه‌های ساده نظیر موارد زیر نام ببریم:

  • سانروف برقی
  • چراغ‌های روشنایی در روز
  • فرمان برقی حساس به سرعت
  • مجهز به دکمه‌های کنترلی
  • رینگ‌های آلومینیومی
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو 
  • سنسورهای دنده عقب
  • کامپیوتر سفری
  • تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل
  • ایزوفیکس
  • آینه‌های جانبی برقی
  • دارای 4 بلندگو
  • سیستم پخش CD با خروجی USB، AUX
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • سیستم ترمز ضد قفل ABS
  • سیستم ترمز کمکی BAS
  • سنسور دنده عقب
  • روکش صندلی چرمی
  • کامپیوتر سفری 
  • شیشه های جلو و عقب برقی
  • رینگ 15 اینچ آلومینیومی
جدول مقایسه تجهیزات و امکانات رنو ساندرو و لیفان X50
تجهیزات
لیفان X50رنو ساندرو
تجهیزات ایمنی و امنیتیسیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD – سیستم ترمز ضد قفل ABS – سیستم ترمز کمکی BAS-کیسه هوای راننده و سرنشین جلوترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزيع الكترونيكي ترمز-
كيسه هواي راننده و سرنشین جلو
امکانات رفاهیکیسه هوای راننده و سرنشین جلو-دارای 4 بلندگو، سیستم پخش CD با خروجی USB، AUX – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان-مجهز به سیستم ISOFIX – سنسور دنده عقب – صندلی چرمی – کامپیوتر سفری – رینگ آلومینیومی – Day Light – تنظیم الکترونیکی ارتفاع نور چراغ های جلو – شیشه های جلو و عقب برقی – سان روف – رینگ 15 اینچ آلومینیومیكنترل سيستم صوتي زير فرمان – سيستم صوتي (راديو + سي دي (پخش فشرده) + USB  چهار بلندگو)

رینگ 15 اینچی آلومینیومی – سيستم تهويه مطبوع با كنترل دستي – چراغ مه شكن جلو – آينه هاي جانبي همرنگ بدنه

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

مقایسه طراحی ظاهری لیفان X50 و ساندرو

مقایسه طراحی ظاهری ساندرو لیفان X50
مقایسه طراحی ظاهری ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو در مجموع با خطوط طراحی ساده و بدون جزییات مانند سایر اعضای خانواده خود، چهره ای معمولی و اقتصادی از خود نشان می دهد و بدیهی است که سعی کرده کمی مقبول تر و مدرن تر از تندر 90 باشد.

اما در رقابت با X50 حرف زیادی برای گفتن ندارد. چراغ های X50 به مراتب زیباتر و خطوط طراحی متعادل و زیباتر هستند و جزئیاتی مانند طراحی آنتن، دریچه و رینگ با سلیقه بهتری به کار رفته است. اما پنجره بزرگ عقب ساندرو دید بهتری نسبت به X50 به عقب می دهد.

به خاطر مشابه بودن پلتفرم ساندرو با تندر ۹۰ از نظر ظاهری این دو خودرو شباهت‌هایی با هم دارند. اما از آنجایی که این دو خودرو به دو کلاس متفاوت تعلق دارند به همین دلیل طول این دو خودرو تفاوت زیادی دارد. اما از نظر عرض و ارتفاع به یکدیگر شباهت زیادی دارند. فاصله بین دو محور ساندرو، حدود ۴۲ میلی‌متر کمتر از تندر است. به همین دلیل فضا در دسترس سرنشینان عقب ساندرو کمتر از تندر است.

رنو ساندرو از نظر طراحی ساده ظاهرش به تندر شباهت دارد. در تمام قسمت‌های طراحی بدنه خارجی این خودرو شاهد لبه‌های تیز هستیم. این نحوه طراحی را در تندر هم مشاهده می‌کنیم. چراغ‌های جلو ساندرو کشیده طراحی شده‌اند و هماهنگی مناسبی با سپر جلو  ماشین دارند.

در نمای جانبی خودرو رنو ساندرو شاهد طراحی‌های موج دار هستیم. گلگیرها نیز برآمدگی مناسبی دارند و فضای مناسبی را برای تعویض رینگ و لاستیک ایجاد کرده‌اند. آینه‌های جانبی بزرگ ساندرو دید کاملی به راننده می‌دهند. از این نظر از آینه بغل‌های تندر بهتر هستند.

تفاوت‌های بین دو مدل دستی و اتوماتیک ساندرو در رنگ آینه بغل‌ها، دستگیره درها و زه‌های جانبی است. پارس خودرو  در مدل‌های گیربکس دستی، دستگیره درهای کناری، زه‌ها و آینه‌های بغل را به رنگ مشکی تولید می‌کند. اما در مدل‌های اتوماتیک، تمامی این المان‌ها هم‌رنگ با بدنه طراحی و تولید می‌شوند. این موارد را می توان از تفاوت‌های ظاهری قابل ذکر در دو نمونه ساندرو دانست.

چراغ‌های عقب رنو ساندرو به دلیل طراحی عمودی ظاهری اسپرت به این ماشین بخشیده‌اند. در میان ماشین‌های تولید داخل این خودرو طراحی بسیار ساده‌ای دارد و نمی‌توان المان چشمگیری در آن یافت. برخلاف بیشتر خودروهای هاچبک داخلی چراغ ترمز کوچک عقب، در درون خودرو و پشت شیشه عقب تعبیه شده است. فرورفتگی روی سپر در تقارن کامل با سپر جلو است و پلاک خودرو و مه شکن عقب در پایین آن قرار دارند.

مقایسه طراحی ظاهری ساندرو لیفان X50
مقایسه طراحی ظاهری ساندرو لیفان X50

اگر کمی اهل خودرو و علاقمند به این حوزه باشید، احتمالاً در همان نگاه اول متوجه شباهت میان لیفان ایکس 50 و برخی محصولات اروپایی نظیر یکی از مدل‌های پیشین اپل آسترا و یا آلفارومئو جولیتا خواهید شد.

در نمای روبرو شاهد چراغ‌هایی نسبتا بزرگ به حالت و فرم برگ است که در نگاه اول زیبا به نظر رسیده و حالتی نسبتا قاطع اما مهربان به خود گرفته‌اند. حفره‌ای بزرگ بخش اعظم چهره این خودرو را به تسخیر خود درآورده و در جوار مجرای کشیده مابین چراغ‌ها که حاوی لوگوی لیفان است، جلو پنجره ایکس 50 را تشکیل داده‌ است.

نحوه چینش لامپ‌ها و سایر اجزای داخلی چراغ‌های جلو، دیفیوزر نقره‌ای رنگ و نوار باریک چراغ‌های مه شکن LED نیز در نوع خود متمایز و جذاب به نظر می‌رسند.

در نمای جانبی یک خط حجمی دو تکه مشاهده می‌شود‌ که از انتهای چراغ عقب تا حوالی گلگیر جلو تداوم یافته و جلوه‌ای خوش‌فرم‌تر را برای این زاویه از لیفان ایکس 50 رقم زده است. ناحیه پشت لیفان X50 نیز شباهت فراوانی به نمای عقب آلفارومئو جولیتا داشته و کاملا جذاب و زیبا به نظر می‌رسد.

در نهایت می‌توان گفت که طراحی بیرونی لیفان ایکس50، شمایلی هماهنگ، مدرن و تقریباً اسپرت را به نمایش گذاشته که به نوبه خود نه‌تنها توانسته رضایت خاطر مشتریان را تامین کند بلکه یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو در جذب خریداران ایرانی به شمار می‌رود.

 

از لحاظ طراحی داخلی:

مقایسه طراحی داخلی ساندرو لیفان X50
مقایسه طراحی داخلی ساندرو لیفان X50

کابین ساندرو هیچ‌گونه جذابیت بصری نداشته، خسته کننده و بی روح است. فرمان، دستگیره‌ها مانند کابین مگان هستند قاب دور دریچه کولرهای دایره‌ای شکل است. به‌ منظور کاستن بی‌روحی و یکنواختی کابین برخی از قطعات به رنگ نقره‌ای درآمده‌اند. تفاوت فرمان ساندرو در دو نسخه اتوماتیک گیربکس دستی این است که نسخه اتومات قابلیت تنظیم ارتفاع دارد.

رنو ساندرو تا حد زیادی اصالت خود را در طراحی داخلی حفظ کرده است. فلش ها، نور پس زمینه، صفحه نمایش کامپیوتر که حاوی نشانگرهای دمای آب، میزان سوخت و … است، دقیقاً مانند قبل در تندر 90 طراحی شده اند.

طراحی فرمان تقریباً مشابه تندر است. تغییرات متعددی در قسمت داشبورد وجود دارد که به راحتی مورد توجه کاربران قرار می گیرد. طراحی صندلی نیز شبیه تندر است و سواری خوبی را به همراه دارد. طراحی داشبورد این خودرو در مقایسه با لیفان X50 تا حدودی بی روح و خشک به نظر می رسد، اما کیفیت مواد به کار رفته در آن قابل قبول است.

از نظر طراحی داخلی قطعا لیفان X50 بهتر از رنو ساندرو است. بی روحی و خالی بودن از هر گونه جزئیات و ویژگی های کابین ساندرو در مقایسه با طراحی پویا با جزییات و خطوط مناسب این هاچ بک چینی قابل تأمل است. همچنین لازم به ذکر است که فضای داخلی رنو ساندرو بزرگ تر از لیفان X50 است و حجم صندوق عقب رنو ساندرو نیز 40 لیتر بیشتر از رقیب خود است.

مقایسه طراحی داخلی ساندرو لیفان X50
مقایسه طراحی داخلی ساندرو لیفان X50

چینی ها به لطف پیشرفت زیادی که در زمینه طراحی خودرو در چند سال گذشته داشته اند، توانسته اند خودروهای خود را قابل قبول جلوه دهند. در ابتدا آنها توانستند از تقلیدهای فاجعه بار به تقلیدهای معقول برسند و سپس به پیشرفت خود ادامه دادند.

لیفان X50 از نظر طراحی یکی از تقلیدهای خوب خودروسازان چینی است. این تقلید ممکن است مشکلات زیادی در دقت جزئیات داشته باشد، در ابتدای عرضه و زمانی که خودرویی نا آشنا در شهر در حال تردد بود، اشتباه گرفتن آن با آلفارومئو جولیتا بسیار رایج بود.

با ورود به کابین لیفان X50 با نوعی طراحی اسپرت و جوان‌پسند مواجه خواهید شد که سعی در هر چه مهیج‌تر جلوه دادن حس و حال خود دارد؛ با این وجود نمی‌توان امیدوار بود که X50 در این امر کاملاً موفق ظاهر شده باشد. داشبورد خودرو با خطوط نسبتاً صاف و غیرسیال سر و شکل گرفته و تا حدودی حس اسپرت و تهاجمی بودن را به ذهن القا می‌کند.

طرح حجیم بخش داخلی غربیلک فرمان نیز گر چه کمی زمخت به نظر می‌آید اما چندان نامتعادل نیست و در کنار طراحی خاص پنل کیلومترشمار با زمینه قرمزرنگ، جلوه جذابی را پیش روی چشمان راننده به نمایش گذاشته است.

کیفیت متریال به کار رفته در ادوات و متعلقات مختلف داخل کابین لیفان X50 چندان سطح بالا احساس نمی‌شود اما می‌توان آن را هم‌رده برخی محصولات رقیب در بازار ایران به حساب آورد. همچنین فضاسازی داخلی کابین X50 به گونه‌ای صورت گرفته که حضور چهار سرنشین بزرگسال و یک کودک در آن میسر خواهد بود؛ البته احتمال دارد سرنشینان بلندقد حاضر در ردیف عقب از لحاظ فضای سر با محدودیت‌هایی روبرو شوند.

در داخل لیفان X50 اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند آمپلی فایر است. این خودرو از کیلومتر شمار کامپیوتری در مرکز استفاده می کند و از سرعت سنج موتور دایره ای بهره می برد. سایر قسمت های طراحی داخلی خودرو با وجود سادگی ظاهری متوسط ​​نسبت به سطح قیمتی آن دارند. از نکات مثبت این خودرو می توان به پوشش چرمی صندلی ها، دریچه، سنسور عقب و فضای کافی در خودرو اشاره کرد.

 

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در LIFAN X50 بهتر است یا رنو ساندرو؟

مقایسه رانندگی ساندرو لیفان X50
مقایسه رانندگی ساندرو لیفان X50

رانندگی در رنو ساندرو بدون تغییرات جزئی شباهت بسیار زیادی به تندر 90 دارد. احساس یک سواری ثابت و محکم با ارتفاع بالا نسبت به سگمنت این خودرو، نرمی سواری قابل قبول و ارگونومی مناسب به همراه ترمزهای قابل اعتماد در نظر گرفته شده است.

به دلیل کاهش فاصله بین دو محور، کمی به ارتعاشات اتاق اضافه می شود و موتور و فن رادیاتور صدای زیادی تولید می کنند که گاهی اوقات آرامش اتاق را به هم می زند. همچنین با بهبود سیستم تعلیق محور عقب، تعادل و چسبندگی رنو ساندرو افزایش یافته است.

از طرفی رقیب چینی این هاچ بک فرانسوی به دلیل ارتفاع نسبتاً بالا و سیستم تعلیق نرم تعادل بسیار خوبی در پیچ ها از خود نشان نمی دهد که عدم وجود سیستم تثبیت کننده ای که پس از مونتاژ این خودرو در داخل احساس می شود. با توجه به گیربکس CVT استفاده شده در این خودرو نمی توان انتظار سواری چابک و اسپرت را داشت.

نمی توان انتظار سواری زیرک و اسپرت را در این خودرو داشت. البته همین مضامین در مورد رنو ساندرو نیز صدق می کند، اما به اندازه لیفان X50 برجسته نیستند.

مقایسه رانندگی ساندرو لیفان X50
مقایسه رانندگی ساندرو لیفان X50

پیشرانه رنو ساندرو با قلب تپنده‌اش هماهنگی قابل قبولی دارد و تعویض‌های سبک و معکوس را به خوبی انجام می‌دهد. اما هنگام فشردن پدال گاز در حین رانندگی اندکی کاهش سرعت و ضربه ایجاد می شود و دلیل آن این است که گیربکس CVT لیفان حس لذت رانندگی را القا نمی کند و هنگام شروع حرکت با سختی و اضطراب خاص خود همراه است.

در ضمن هر دو خودرو دارای اتاقی آرام و کم صدا هستند و از نظر کیفیت تفاوت چندانی با هم ندارند. یکی از موارد مورد بحث ترمزهای این دو خودرو است، زیرا در X50 هر چهار چرخ دیسکی هستند، اما در رنو ساندرو محور عقب از ترمزهای کاسه ای استفاده می کند که برای لیفان یک نکته مثبت است.

مقایسه ایمنی در RENAULT SANDERO و لیفان X50

مقایسه ایمنی ساندرو لیفان X50
مقایسه ایمنی ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو توانسته 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی را در بخش ایمنی مسافران بزرگسال کسب نماید. در قسمت ایمنی کودک ساندرو نتوانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد و از 4 ستاره ایمنی در این قسمت تنها به یک ستاره بسنده کرد.

در تست تصادف جلو با یک مانع نرم، قسمت جلوی ساندرو به شدت آسیب دید. این ضربه باعث آسیب به سپر جلو و موتور، لرزش رینگ خودرو و جدا شدن درب راننده از ستون A شد.

در گزارش Euro NCAP سر و گردن راننده و سرنشین جلو با رنگ سبز مشخص شده است که به لطف کیسه هوای جلو امنیت بالایی دارد. به طور کلی، پس از سر و گردن، پاها و سینه به طور معقولی ایمن هستند. با توجه به طراحی داشبورد، زانوهای سرنشینان جلو در اثر برخورد می تواند در خطر جدی قرار گیرد. وضعیت پاهای دو سرنشین جلو متوسط ​​گزارش شده است.

اگرچه در تست ضربه جانبی، ساندرو توانست مقاومت نسبتا خوبی در برابر ضربه از خود نشان دهد، اما ایمنی سرنشینان در سطح متوسط ​​قرار گرفت. کیسه هوا باعث می شود سر راننده در یک موقعیت امن بالا قرار گیرد.

شکم و لگن وضعیت ایمنی قابل قبولی دارند. متأسفانه قفسه سینه راننده در اثر برخورد جانبی آسیب جدی می بیند و به همین دلیل وضعیت ایمنی در این بخش ضعیف گزارش شده است. بر خلاف انتظار، ستون وسط (ستون B) و زیرانداز خودرو آسیب جزئی دیده و شیشه ها و درها تکان خورده است.

خودروهای فرانسوی عموما به عنوان محصولاتی ارزان، بادوام و کمیاب در بازار جهانی شناخته می شوند. خودروهایی که عموما به دلیل کیفیت و دوام قطعات مورد تحسین قرار می گیرند، اما به دلیل طراحی و امکانات مورد انتقاد مشتریان قرار می گیرند. با این حال تندر 90  از خودروهای نسبتاً ایمن در بازار خودروهای داخلی هستند.

به این ترتیب در زمینه مشخصات ایمنی، لیفان به دلیل جدید بودن ظاهراً هنوز تست تصادف را انجام نداده است، اما با توجه به سابقه فروش در بازارهای اروپایی، رنو ساندرو حدود 3 ستاره ایمنی را دریافت کرده است که این درجه از ایمنی  در مقایسه با رقبا کافی است اما اهمیت ایمنی خودرو در کشور حادثه خیز مانند ایران، آن را باید حداقلی توصیف کرد.

مقایسه ایمنی ساندرو لیفان X50
مقایسه ایمنی ساندرو لیفان X50

طبق اطلاعات وب سایت لیفان، ایکس 50 ، بیش از 42 درصد از بدنه این خودرو از صفحات فولادی با مقاومت بالا ساخته شده است. موتور بر روی شاسی شرکت MIRA نصب شده است که در زمینه طراحی و ساخت شاسی یک شرکت معتبر محسوب می شود.

از طرفی این خودرو به صورت استاندارد دارای 2 ایربگ است که در مدل های فول به 6 عدد افزایش می یابد. همچنین دارای طیف گسترده ای از سیستم های ایمنی مانند ABS، EBD، BA، ESP، TCS و غیره است که ممکن است در خودروهای با این قیمت نادر باشد. به علاوه تمامی این سیستم های ایمنی توسط شرکت آلمانی بوش طراحی شده است.

معمولاً از یک خودروی چینی با این قیمت، حداکثر انتظاری که مشتریان از آن دارند، ترمز ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD است و شاید بتوان امیدوار بود که سیستم ترمز هر 4 چرخ دیسکی باشد.

لیفان X50 ضمن استفاده از تمامی این آپشن های ایمنی و ایجاد احساس راحتی در مشتریان با استفاده از برند بوش، مجهز به فناوری قابل مشاهده در محدوده قیمت ای چنین خودروها است و این آپشن چیزی نیست جز سیستم کنترل پایداری ESP که با یک کلید در کنار ترمز دستی روشن یا خاموش فعال می شود.

این سیستم با اسکن نتایج محاسباتی سنسورهای تعبیه شده در 4 چرخ، در صورت خروج خودرو از محور حرکت پس از رسیدن به سرعت 20 کیلومتر در ساعت، با اعمال ترمز بر روی چرخ مورد نظر از لغزش یا دریفت خودرو جلوگیری می کند.

درهای خودرو به صورت خودکار قفل می شوند و 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو مهم ترین گزینه های ایمنی این خودرو را تکمیل می کند. رتبه ایمنی خودرو به آپشن ها و تکنولوژی محدود نمی شود، بلکه ساختار بدنه نیز می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

42 درصد از ساختار بدنه لیفان X50 از فولاد با استحکام بالا ساخته شده است و طراحی و تنظیم شاسی بلندها با همکاری شرکت معروف بریتانیایی Mira ساخته شده است. این خودرو از نسخه 9 سیستم ترمز کمکی ABS، EBD و BAS بوش استفاده می کند و سیستم های ESP و کنترل کشش نیز توسط بوش طراحی شده است.

رنو ساندرو بخریم یا لیفان X50 کدام بهتر است؟

مقایسه خرید ساندرو لیفان X50
مقایسه خرید ساندرو لیفان X50

رنو ساندرو از بسیاری جهات شبیه تندر 90 است و سواری نیز از بسیاری جهات شبیه تندر 90 است، اما در ساندرو به دلیل کاهش فاصله بین دو محور، لرزش و تکان اضافی در اتاق ایجاد می شود. علاوه بر موتور و فن رادیاتور که کمی بیشتر از تندر 90 است و باعث می شود صدا در اتاق و بین سرنشینان به گوش برسد.

اما در مجموع، این خودرو نسبت به تندر 90 از اعضای خانواده خود راحت تر، چابک تر و روان تر است که باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. لیفان X50 نسبت به ساندرو ارتفاع بیشتری دارد و سیستم تعلیق قدرتمندی دارد و به همین دلیل استحکام زیادی در پیچ ها از خود نشان نمی دهد و این یکی از نقاط ضعف آن محسوب می شود. گیربکس CVT در این مدل امکان رانندگی راحت و سبک را از شما سلب کرده و کمی شما را درگیر خود می کند.

مقایسه خرید ساندرو لیفان X50
مقایسه خرید ساندرو لیفان X50

البته این موارد در رنو ساندرو نیز وجود دارد اما به اندازه لیفان X50 به چشم نمی خورد. علاوه بر این، ساندرو دارای سیستم انتقال قدرت پیشرفته ای است اما در تخته کردن پدال گاز تاخیر اندکی در حرکت ایجاد می شود.

در لیفان، هر چهار چرخ دارای ترمز دیسکی هستند، در حالی که در ساندرو، محور عقب دارای ترمزهای کاسه ای است که به نفع رقیب چینی است. در مورد اتاق های هر دو خودرو باید گفت که ساکت و پرنور هستند که در آن حس آرامش یکسانی را تجربه خواهید کرد.

طراحی داخلی ساندرو مانند تندر 90 بسیار ساده است و از آپشن های خاصی استفاده نمی کند. در رنو ساندرو فقط چیزهای ساده ای مثل آینه های برقی، رینگ های آلیاژی، کنترل سیستم صورتی رنگ زیر فرمان و … دیده می شود، اما رقیب چینی کمی جلوتر رفته و دارای امکاناتی مانند فرمان برقی، سنسور سرعت معکوس، صندلی های چرمی سانروف و غیره است.

البته ناگفته نماند که داچیا با حذف المان های خارجی که بر کیفیت داخلی خودرو ساندرو تأثیری ندارد سعی در افزایش کیفیت داخلی و امکانات کلی داشته است تا قیمت مناسبی برای رقابت در بازار خودروهای اقتصادی تعیین کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش