مقایسه تیگو 8 پرو با هیوندای سانتافه

4.8
(197)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه فونیکس تیگو 8 پرو و هیوندای سانتافه و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. هیوندای سانتافه بهتره یا فونیکس تیگو 8 پرو کدام را بخریم؟

وقتی صحبت از مقایسه فونیکس تیگو 8 پرو و هیوندای سانتافه به میان می آید، می تواند سوالات و مسائل زیادی را در ذهن شما به وجود بیاورد. این موارد و مشکلات به گونه ای است که به طور کامل به شما نشان می دهد که کدام یک از این دو خودرو می تواند انتخاب بهتری باشد.

در چند سال اخیر و با ممنوعیت واردات، خودروسازان چینی این جرأت را پیدا کردند که به بخش‌های بالاتر بازار ایران ورود کرده و با محصولات کُره‌ای تولید چند سال قبل رقابت کنند.

مقایسه تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه تیگو 8 پرو سانتافه

یکی از این خودروهای چینی پرمدعا، فونیکس تیگو 8 پرو است که به لطف ابعاد بزرگ و آپشن های فول، پتانسیل رقابت با هیوندای سانتافه محبوب ما را دارد. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به سراغ مقایسه تیگو 8 پرو و هیوندای سانتافه برویم پس اگر شما هم تصمیم به خرید این خودروها را دارید، همراه ما باشید.

از آنجایی که تیگو 8 پرو کراس اوور با ابعاد بزرگ است و امکانات رفاهی کاملی دارد، رقیب خوبی برای هیوندای سانتافه به شمار می‌رود. حدود چهار سال پیش چری تیگو 8 را روانه بازار کرد و دو سال پس از عرضه این خودرو، تصمیم گرفت نسخه پلاس این کراس اوور را به بازار معرفی کند و آن را تیگو 8 پلاس نامید.

این نسخه فیس لیفت تغییرات بسیاری دارد و از امکانات رفاهی کامل تری نسبت به مدل قبلی برخوردار است. پس از مدتی مدیران خودرو تصمیم گرفتند تیگو 8 پلاس را با نام تیگو 8 پرو در بازار ایران معرفی کنند.

بنابراین، فونیکس تیگو 8 پرو این شرکت از اواخر سال گذشته وارد بازار کشورمان شد. این خودرو در حال حاضر محصولی لوکس برای بازار ما محسوب می شود آمار فروش خوبی دارد و مشتریان خود را دارد.

مقایسه تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه تیگو 8 پرو سانتافه

اما خودروی دیگری که با فونیکس تیگو 8 پرو رقابت خواهد کرد، هیوندای سانتافه است. این کراس اوور از سال 2000 در مدل های مختلف تولید و به فروش می رسد. پس از چند سال پادشاهی هیوندای سانتافه و نبود رقیبی تازه‌ نفس در این بخش، تیگو 8 پرو توانست رنگ و بوی تازه‌‌ای را به بازار کشورمان ببخشد.

هیوندای سانتافه حداقل 8 سال پیش طراحی شده و با وجود اینکه هنوز جذابیت خود را در بازار کمتر متنوع ایران حفظ کرده است، به نظر نمی رسد از نظر جذابیت بصری بتواند با تیگو 8 پرو رقابت کند.

بخش خودروهای خانوادگی برای بسیاری از خریداران خودروهای جدید بسیار مهم است. یک خودروی خانوادگی خوب خودرویی است که تعادل مناسبی بین عملکرد و اقتصاد ارائه دهد. اما باید به اندازه کافی برای کلیه اعضای خانواده کاربردی و جادار باشد و در عین حال برای امکانات استاندارد ارائه شده قیمت مناسبی داشته باشد.

همانطور که گفتیم تیگو 8 پرو این روزها به عنوان پر مدعاترین محصول چینی در بازار سر و صدای زیادی به پا کرده است و ادعای رقابت با محصولات کره ای همچون سانتافه را دارد و به این ترتیب ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو محصول بپردازیم و امیدواریم بتوانیم در این خصوص اطلاعات مفیدی را برای شما ارائه دهیم.

مقایسه کلی فونیکس تیگو 8 پرو و هیوندای سانتافه

 

مقایسه تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه تیگو 8 پرو سانتافه

خودروهای کراس‌اوور در تمامی نقاط جهان طرفداران خاص خودشان را دارند. البته این قبیل خودروها نه در شرایط مسابقه‌ای به خوبی یک کوپه اسپرت عمل کنند، نه کیفیت سواری در حد یک سدان هم‌ قیمت را دارند و نه در آفرود از پس شاسی‌بلندهای واقعی بر می‌آیند، پس علت این همه محبوبیت چیست؟!

به نظر پاسخ این سوال ساده است، زیرا کراس‌اوورها به نوعی آچار‌ فرانسه دنیای خودرو محسوب می شوند و با اینکه در هیچ تخصصی برترین عملکرد را ندارند اما قادرند در موقعیت‌های مختلف و متفاوت کارآمد ظاهر شوند و در غالب یک وسیله نقلیه چند منظوره خدمات رسانی نمایند.

گاه نقش خودرو مجردی را داشته باشند، گاه به ماشین خانواده تبدیل شوند و هر وقت نیاز شد در جایگاه یک پیکاپ، استیشن یا مینی‌ون به ایفای نقش بپردازند. به علت وجود سیستم دو دیفرانسیل و برخی امکانات جانبی، می توان با این خودروها نیم نگاهی هم به مسیرهای سبک خارج جاده‌ای داشت.

هیوندای سانتافه یک نماد خودرویی است که در فناوری، فضا، عملکرد، طراحی و راحتی تکامل یافته است. سانتافه به عنوان زیباترین نسخه، این برند به جایگاه مدل پرچم دار هیوندای دست یافته است. همانطور که اشاره شد، هیوندای سانتافه بخصوص در نسخه فول آپشن دو دیفرانسیل یک خودرو چند منظوره واقعی محسوب می شود.

از نظر کیفیت سواری و ارگونومی کابین وضعیت قابل قبولی (به نسبت کلاس بدنه) دارد، در نسخه‌های فول از امکانات کافی بهره میبرد، ایمنی مناسبی به شما هدیه می کند و تمامی این خصلت‌های خوب را با یک ظاهر زیبا تزئین نموده است. ضمن اینکه سانتافه در بازار دست‌ دوم‌ها نیز شرایط بسیار خوبی در قیاس با بسیاری از رقبای خود دارد و از معدود خودروهای گران‌ قیمتی است که به راحتی به پول نقد تبدیل می شود.

با تکیه بر موفقیت هیوندای سانتافه در نسل های گذشته، نسل چهارم هیوندای سانتافه در سال 2018 عرضه شد. این مدل با بهترین ویژگی‌های کلاس که نشان‌ دهنده فناوری پیشرفته، ایمنی و فضای کابین است، مشتریان را مجذوب نسل جدید هیوندای سانتافه کرد.

هیوندای موتورز یکی از برترین تولیدکنندگان خودرو است که دفتر مرکزی آن در سئول، کره جنوبی قرار دارد. این شرکت از سال 1967 خودروهای مقرون به صرفه و عملکرد محور تولید می‌کند. در واقع هیوندای سانتافه در سال 2000 معرفی شد و از آن زمان تاکنون جای پای خود را در صنعت خودروسازی محکم کرده است.

مقایسه تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه تیگو 8 پرو سانتافه

یکی از خودروسازان محبوب چینی در بازار ایران، چری است که موفق شده با همکاری نمایندگی مدیران خودرو، اغلب محصولات تولیدی کراس اوور و سدان خود را در ایران به فروش برساند. جدیدترین و البته پرمدعاترین محصول چری، فونیکس تیگو ۸ پرو است که داعیه رقابت با محصولات قدیمی و معتبر کره‌ای را دارد.

پیش از این که واردات خودرو ممنوع شود، خودروسازان چینی جایگاه مناسبی در بازار داخلی کشور ما نداشتند؛ ولی به محض ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، چینی‌ها فرصت را برای حضور در بازار مغتنم شمرده و جای خود را بین مشتریان ایرانی پیدا کردند و پس از مدتی محصولات چینی جرأت پیدا کردند تا با خودروهای کره‌ای چند سال قبل هم رقابت کنند.

همچنین بخوانید: راهنمای تعویض باتری هیوندای سانتافه

فیلم مقایسه چری تیگو 8 پرو و سانتافه

ویدئوی زیر خودرو های فونیکس تیگو 8 پرو و هیوندای سانتافه را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی Fownix تیگو 8 پرو با Hyundai سانتافه

اما هیوندای سانتافه و فونیکس تیگو 8 پرو از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی هیوندای سانتافه و فونیکس تیگو 8 پرو مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخصات فنی موتور fownix tiggo 8 pro و هیوندای سانتافه

 

مقایسه فنی تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه فنی تیگو 8 پرو سانتافه

ابتدا این دو خودرو را به لحاظ ویژگی های فنی مورد بازبینی قرار خواهیم داد. این کار سبب می شود که بدانیم موتور این دو خودرو در چه شرایطی قرار دارند.

برخلاف اکثر کراس اوورهای چینی موجود در بازار، تیگو 8 پرو از یک موتور 1.6 لیتری توربو TGDi با قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر بهره می برد. بنابراین در مقایسه با هیوندای سانتافه نیو مجهز به موتور 2.4 لیتری GDi تنفس طبیعی با سیستم تزریق سوخت چند نقطه‌ای (MPI) با قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن متر است.

هیوندای سانتافه که به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز است، نیروی خود را بسته به تیپ خودرو به محور جلو یا هر دو محور انتقال می‌دهد. همچنین در هر صد کیلومتر مسافت به صورت ترکیبی به 9.5 لیتر سوخت نیاز دارد و می‌تواند در مدت 10.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که شتاب و چابکی بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد.

تیگو 8 پرو دیفرانسیل جلو به گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر مجهز است و شتاب صفر تا صد آن به طور رسمی حدود ۸.۹ ثانیه اعلام شده است. البته در شرایط عادی و استفاده از بنزین سوپر حدوداً می‌توان شتابی معادل ۱۰ ثانیه را از تیگو 8 پرو مدیران خودرو شاهد بود.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو برابر با 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر است و شتاب صفر تا صد فونیکس تیگو 8 پرو هم به طور رسمی حدود 8.9 ثانیه اعلام شده است.

تیگو 8 پرو به لطف موتور توربوشارژ و گیربکس دوکلاچه، شتاب و لذت رانندگی بهتری نسبت به هیوندای سانتافه ارائه می دهد. از نظر هندلینگ، تفاوت چندانی بین تیگو 8 پرو و ​​نسخه تک دیفرانسیل هیوندای سانتافه وجود ندارد، اما سانتافه دو دیفرانسیل، چسبندگی جاده ای بهتری نسبت به تیگو 8 پرو دارد.

مقایسه فنی تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه فنی تیگو 8 پرو سانتافه

هیوندای سانتافه‌ در بازار ایران با دو نوع پیشرانه عرضه می‌شود. نسخه های MPi و GDi.

تقریباً از نسخه های وارداتی اواخر سال 2015 به بعد پیشرانه اغلب سانتافه‌های وارداتی GDi بودند و در نسخه‌های قبلی‌ آن پیشرانه MPi داشتند. لازم به ذکر است که هیچ‌یک از این دو نوع پیشرانه مجهز به توربوشارژر نیستند.

این‌ نوعی از بهینه‌سازی پاشش سوخت و احتراق پیشرانه است که با افزایش راندمان کمی قدرت خروجی را نسبت به پیشرانه‌های استاندارد افزایش می‌دهند. فناوری MPi اشاره به تزریق چندنقطه‌ای سوخت دارد و GDi مربوط به پیشرانه‌هایی با تزریق مستقیم است.

پیشرانه‌های قدیمی 177 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کردند و نسخه های جدیدتر 188 اسب‌بخار البته با حفظ همان حجم ثابت 2.4 لیتر. کیا اسپورتیج با همین پیشرانه 7 اسب‌بخار ضعیف‌تر است اما کیا سورنتو دقیقاً همین میزان قدرت را تولید می‌کند.

این خودرو با قدرتی نزدیک به 190 اسب‌بخار و وزنی حدود 1.6 تن نباید شتاب 12 ثانیه‌ای داشته باشد. اما دلیل این مشکل نه ضعف پیشرانه است و نه وزن بالای خودرو بلکه مشکل همیشگی تمام سانتافه‌ها جعبه‌دنده‌شان است.

این خودروی 4.7 متری تناسب خوبی را از نظر ابعاد با عرض و ارتفاع 1.8 متری‌اش ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد که کره‌ای‌ها نسبت به مصرف سوخت این خودرو خیلی مطمئن بوده‌اند زیرا برخلاف مدل‌های قبلی دیگر خبری از یک باک 75 لیتری نیست و ظرفیت آن را 10 لیتر کاهش داده‌اند.

هیوندای سانتافه‌ در بازار داخلی کشورمان با رینگ‌های 18 اینچی در دسترس هستند اما مدل سفارشی 19 اینچی با تایرهای 235.55 میلی‌متری نیز وجود دارند.

بنابراین به این نتیجه می رسیم که موتور هیوندای سانتافه MPI قدرت و گشتاور کمتری تولید می کند و گیربکس آن از فناوری قدیمی تری برخوردار است اما از طرفی یک شاسی بلند دو چرخ محرک است که عملکرد بسیار بهتری نسبت به تیگو 8 در محیط های خارج از جاده خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی هیوندای سانتافه و فونیکس تیگو 8 پرو جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مقایسه مشخصات فنی تیگو 8 پرو و سانتافه
مدل خودروفونیکس تیگو 8 پروهیوندای سانتافه نسل سوم قبل از فیس‌لیفت (2014 – 2015)
پیشرانهچهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها و سیستم تزریق چند نقطه‌ای سوخت (MPI)
حجم موتور (cc)1598 CC2359 CC
حداکثر قدرت197 اسب بخار در 5500 دور172 اسب بخار در 6000 دور
حداکثر گشتاور290 نیوتن‌متر در 2000 – 4000 دور225 نیوتن‌متر در 4000 دور
گیربکس7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) از نوع تَر با قابلیت تیپ‌ترونیک6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک
مصرف سوخت (ترکیبی)6.8 لیتر در صد کیلومتر9.5 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد (S)8.9 ثانیه10.5 ثانیه
حداکثر سرعت (Km/h)200 کیلومتر بر ساعت190 کیلومتر بر ساعت

 

باتری تیگو 8 PRO و باتری هیوندای سانتافه در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های فونیکس تیگو 8 پرو با Hyundai Santafe

 

مقایسه آپشن های تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه آپشن های تیگو 8 پرو سانتافه

فونیکس تیگو 8 پرو از همان ابتدای معرفی به عنوان پرچم دار جدید چری و فونیکس، محصولی مجهز به حساب می‌آمد. این رویه در نسخه دو دیفرانسیل یا تیگو 8 پرومکس نیز ادامه دارد و طیف گسترده‌ای از امکانات رفاهی و ایمنی در این خودرو قابل دسترسی هستند.

از جمله تجهیزات فونیکس تیگو 8 پرو می‌توان به این موارد اشاره کرد:‌

  • شش عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو، جانبی و پرداه ای
  • سیستم‌های ایمنی ABS – EBD – BOS – ESP – TCS – EBA – HAC – HDC
  • سیستم صوتی سونی با 8 بلندگو
  • نمایشگر 12.3 اینچی لمسی
  • ترمز پارک
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سیستم تهویه صندلی‌های جلو
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید
  • درب صندوق برقی
  • دستیارهای هوشمند رانندگی یا ADAS
  • اتوهلد
  • رینگ 18 اینچی
  • دوربین 360 درجه
  • دوربین دنده عقب داینامیک
  • سنسور باران و نور
  • سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS
  • سانروف
  • کروز کنترل
  • سیستم کنترل خروج از خطوط
  • چراغ های LED مجهز به AFS
  • تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو
  • فرمان برقی
  • تنظیم برقی صندلی ها در 6 جهت
  • گرمکن و سردکن صندلی های جلو
  • کول باکس
مقایسه آپشن های تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه آپشن های تیگو 8 پرو سانتافه

از آنجایی که هیوندای سانتافه یک خودروی وارداتی است، نسخه های مختلف شرکتی و غیرشرکتی زیادی از این خودرو در بازار کشورمان وجود دارد و به سختی می توان چندین مدل از این خودرو را با آپشن های مشابه پیدا کرد. یکی از دلایل متفاوت بودن قیمت این خودرو به نسخه های متفاوت آن برمی گردد.

به هر حال نسخه‌های فول آپشن هیوندای سانتافه از آپشن‌های رفاهی بسیاری برخوردار هستند که به صورت مختصر برای شما بیان می گردد:

  • صندلی های برقی جلو مجهز به حافظه
  • تهویه مطبوع دوگانه
  • 5 گرمکن و دو سردکن برای صندلی‌ها
  • سیستم کیلس و استارتر دکمه‌ای
  • درب صندوق برقی
  • سقف پانوراما به همراه سانروف برقی
  • چراغها و برف‌پاک‌کن هوشمند
  • گرمکن فرمان
  • چراغشور
  • کروز کنترل
  • آینه الکتروکرومیک
  • ترمز پارک برقی
  • سامانه اتوپارک
  • نمایشگر کنسول میانی
  • صفحه نمایش پشت آمپر
  • امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی
  • دوبین 360 درجه
  •  ایربگ های جلو، جانبی، پرده ای به همراه ایربگ زانو
  • رادارهای نقطه کور، تغییر لاین و پیشگیری از تصادفات
  • سیستم‌های مدیریت ترمز و پایداری مثل ESC, VSM, TSA, ABS, BAS
  • کنترل حرکت در سرپائینی DBC و سربالائی HAC
  • سیستم هشدار فشار باد تایرها

البته لازم است بدانید که هیوندای سانتافه در تیپ‌های متفاوتی به بازار عرضه شده است. مثلاً نسخه‌های فول کرمان موتور تمامی رادارها را ندارند اما آپشنال‌های آسان موتور از همه رادارهای مورد اشاره بهره می برند.

یا مثلاً نسخه‌های تک‌دیفرانسیل لوآپشن وارداتی، از نظر سطح امکانات به اندازه‌ای کمبود دارند که ممکن است باعث تعجب شما شود. مثلاً نمونه ساده حتی سانروف هم ندارند.

همچنین گزینه‌هایی نظیر تنظیمات برقی صندلی‌ها در کنار گرمکن و سرد، سنسورهای نور و باران، چراغشوی، کیلس، تهویه دوگانه، درب صندوق برقی، آینه وسط الکتروکرومیک و بسیاری از گزینه‌های دیگر در این مدل حذف شده‌اند. همچنین یک سیستم ساده دیفرانسیل جلو جایگزین مدل پیچیده چهارچرخ متحرک شده است.

 

بیشتر بخوانید: باتری مناسب خودروهای چری

مقایسه طراحی ظاهری هیوندای Santafe و فونیکس Tiggo 8 Pro

 

مقایسه طراحی ظاهری تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه طراحی ظاهری تیگو 8 پرو سانتافه

در مورد طراحی، شاید تیگو 8 پرو نسبت به هیوندای سانتافه به روزتر و مدرن تر به نظر برسد. تیگو 8 پرو هفت سال پس از سانتافه طراحی و تولید شد و المان های طراحی به روز در محصول مدیران خودرو را می توان در جلو پنجره و یا گرافیک چراغ های جلو و عقب مشاهده کرد.

اما هیوندای سانتافه از لحاظ جذابیت بصری به نظر می‌رسد که توانایی مقابله با تیگو ۸ پرو را ندارد. همچنین هیوندای سانتافه با طول 4700، عرض 1880، ارتفاع 1690 و فاصله بین دو محور 2700 میلی‌متر اختلاف بسیار ناچیزی در اندازه و ابعاد بدنه با تیگو 8 پرو دارد.

مقایسه طراحی ظاهری تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه طراحی ظاهری تیگو 8 پرو سانتافه

محصول جدید مدیران خودرو فونیکس تیگو 8 پرو در سال 2020 طراحی شده و چهره نسبتاً لوکس، قاطع و اسپرت تری را به نمایش می گذارد. البته سانتافه همچنان طراحی جذابی دارد اما به هر حال سال ها از حضور آن در بازار کشور می گذرد و دیگر نمی تواند در ظاهر از محصولات جدیدی مانند تیگو 8 پرو پیشی بگیرد.

استفاده از المان های لوکس و اسپرت به خصوص در نمای جلوی تیگو 8 پرو که شامل طراحی جدید این شرکت موسوم به چهره ببر بهره می‌برد که این مشخصه‌ها از چراغ‌های جلو آن مشخص می‌شود این جلوپنجره‌ بزرگ مشبک و مشکی رنگ به همراه نوار دی‌لایت‌های روی سپر، چهره چری تیگو 8 را زیباتر از هر محصول دیگری از چری جلوه می‌دهند.

این خودرو پس از ورود به بازار با طراحی جذاب خود توانست نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. جلوپنجره بزرگ الماسی یا کهکشانی در کنار چراغ های کشیده یکی از این عناصر محسوب می شود. الگوی طراحی جلوپنجره چری تیگو 8 آن‌قدر موفق عمل کرده که این شرکت تصمیم گرفته تا سایر کراس‌اوورهای اخیر خود را شبیه به چری تیگو 8 طراحی کند.

اما مشکل اینجاست که همانطور که تیگو 8 پرو طراحی ساده تری نسبت به سایر خودروهای چینی روز دارد، ظاهر هیوندای سانتافه نیز بسیار مناسب و جلوتر از زمان خود است. بنابراین هر دو خودرو چهره ای زیبا و البته استایلی مشابه دارند و این انتخاب سخت کاملاً به سلیقه خریدار بستگی دارد.

از لحاظ طراحی داخلی:

 

مقایسه طراحی داخلی تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه طراحی داخلی تیگو 8 پرو سانتافه

تیگو 8 پرو بر پایه زبان طراحی جدید این خودروساز چینی که LIFE IN MOTION 3 نام دارد طراحی شده است و به دلیل چهره و زبان طراحی متفاوتی که نسبت به سایر محصولات خانواده تیگو در بازار ایران دارد، در نگاه مشتری و بیننده محصولی متفاوت و جذاب به نظر خواهد رسید.

در مورد طراحی کابین نیز باید گفت که تیگو 8 پرو یک برتری کامل مدیران خودرو است. چرا که شرکت چری در این خودرو تلاش کرده تا تمام امکانات را در اختیار راننده و سرنشینان قرار دهد و از بهترین متریال برای کابین این خودرو استفاده کند. فضای داخلی این خودرو از سبک طراحی بسیار مدرن و جدیدی بهره می برد،

 

مقایسه طراحی داخلی تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه طراحی داخلی تیگو 8 پرو سانتافه

اما هیوندای سانتافه از همان سبک طراحی قدیمی محصولات هیوندای چند سال پیش بهره می برد. وجود نمایشگرهای دیجیتالی متنوع در قسمت بالایی داشبورد و همچنین کنسول میانی تیگو 8 پرو فضایی کاملاً مدرن را در کابین این خودرو ایجاد کرده است.

داخل تیگو 8 پرو از یک صفحه نمایش بزرگ و عریض استفاده شده است که حدود 60 درصد از عرض داشبورد را پوشش می دهد و اندازه کل آن 24.6 اینچ است. بخشی از این صفحه نمایش که 12.3 اینچ است، تنظیمات سیستم ایمنی و کمک راننده، سیستم چندرسانه ای و سرگرمی و همچنین تنظیمات نور کابین را بر عهده دارد و قسمت دیگر که آن نیز 12.3 اینچ است که به عنوان نشانگر پشت فرمان عمل می کند.

علاوه بر این صفحه نمایش عریض، یک صفحه نمایش لمسی 8 اینچی با پنل و دکمه های لمسی نیز در اطراف و بالای دسته دنده تعبیه شده است که برای اجرای تنظیمات سیستم آب و هوا و گرمایش و خنک کننده صندلی و همچنین حالت های مختلف رانندگی استفاده می شود.

از سوی دیگر، اگرچه هیوندای سانتافه در طراحی داخلی کابین کاملاً کاربردی و بر اساس استانداردهای ارگونومیک است، اما فاقد پنل ها و نمایشگرهای لمسی مدرن در داخل کابین است. این مشکل را باید یکی از ویژگی های عجیب بازار ایران دانست که با توجه به تعطیلی واردات خودرو و رشد ارز، قیمت یک خودروی SUV دست دوم دو دیفرانسیل قیمتی معادل یک خودروی مونتاژی دارد.

در مجموع، طراحی بیرونی و داخلی تیگو 8 پرو نسبت به سانتافه مدرن، به روز و جذاب تر است و از سوی دیگر، اگرچه سانتافه به محصولی تکراری و غیر هیجان انگیز برای مشتریان ایرانی تبدیل شده است، اما همچنان زیبا و جذاب و یک ماشین مشتری پسند است. این طراحی زمانی که در کنار شاسی بلندی مانند هیوندای سانتافه قرار گیرد، برتری خود را به طور کامل نشان می دهد.

به هر حال طراحی و مهندسی آخرین نسخه هیوندای سانتافه که در ایران عرضه می شود به سال 1392  باز می گردد و طبیعی است که با وجود اینکه هنوز مشتریان زیادی وجود دارد، جذابیت روزهای اول سهم او در بازار کاهش یافته است.

درون کابین هر دو خودرو فضایی نسبتاً جادار برای سرنشینان در نظر گرفته شده و ردیف دوم آنها محدودیت قابل توجهی را برای سرنشینان به وجود نمی‌آورد. اما صندلی‌های ردیف سوم این دو شاسی بلند بیشتر مناسب کودکان بوده و فضای چندانی برای افراد بزرگسال در این بخش وجود ندارد.

 

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در Hyundai سانتافه بهتر است یا Chery تیگو 8 پرو؟

 

مقایسه تجربه رانندگی تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه تجربه رانندگی تیگو 8 پرو سانتافه

در این بخش فضای کابین و کیفیت سواری دو خودروی تیگو 8 پرو و ​​هیوندای سانتافه را با هم مقایسه می کنیم. از نظر فضای کابین تفاوت محسوسی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو خودرو در ردیف اول و دوم فضای بزرگ و راحتی را برای سرنشینان تدارک دیده اند اما ردیف سوم آنها بیشتر برای کودکان مناسب است و نباید انتظار زیادی از آن داشت.

اما از نظر کیفیت سواری، این کراس اوور کره ای است که سواری نرم تری نسبت به رقیب چینی خود در اختیار سرنشیان خواهد گذاشت.

مقایسه تجربه رانندگی تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه تجربه رانندگی تیگو 8 پرو سانتافه

همانطور که در بخش مشخصات فنی اشاره شد تیگو 8 پرو به لطف موتور توربوشارژ و گیربکس دوکلاچه، شتاب و لذت رانندگی بهتری نسبت به هیوندای سانتافه ارائه می دهد. از نظر هندلینگ، تفاوت چندانی بین تیگو 8 پرو و ​​نسخه تک دیفرانسیل هیوندای سانتافه وجود ندارد، اما سانتافه دو دیفرانسیل، چسبندگی جاده ای بهتری نسبت به تیگو 8 پرو دارد.

مقایسه ایمنی در فونیکس تیگو 8 پرو و هیوندای سانتافه

مقایسه ایمنی تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه ایمنی تیگو 8 پرو سانتافه

در ابتدا باید به تعدادی از ویژگی های مشترک این دو کراس اوور چینی و کره ای اشاره کرد که شامل دستیار ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل استارت در سربالایی، کنترل سرعت در سربالایی، هشدار نقطه کور و 6 ایربگ 10 نقطه ای می شود.

در ادامه باید به تجهیزات ایمنی بهتر و دقیق تیگو 8 پرو اذعان کنیم. خوشبختانه هر دو خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شدند، هر چند تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. هیوندای سانتافه 5 ستاره ایمنی را از EuroNCAP دریافت کرد، در حالی که فونیکس تیگو 8 پرو 5 ستاره از CNCAP چین دریافت کرده است.

مقایسه ایمنی تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه ایمنی تیگو 8 پرو سانتافه

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه ایمنی هیوندای سانتافه و فونیکس تیگو 8 پرو جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مقایسه تجهیزات ایمنی تیگو 8 پرو و هیوندای سانتافه
تجهیزاتفونیکس تیگو 8 پروهیوندای سانتافه فول آپشن نسل سوم قبل از فیس‌لیفت (2014 – 2015)
تجهیزات ایمنی و حفاظتیکنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده خروج از لاین (LDW)، هشداردهنده تصادف جلو (FCW)، هشداردهنده ترافیک عقب (RCTA)، تابلوخوان (TSR)، سیستم کمکی حرکت در ترافیک (TJA)، سیستم کمکی ماندن در لاین (LKA)کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)
کیسه هواراننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرتاسری (درمجموع 6 عدد در 10 نقطه)راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرتاسری (درمجموع 6 عدد در 10 نقطه)
سیستم ترمز و پایداریترمز کمکی (EBA)، ترمز اضطراری، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)

 

Fownix Tiggo 8 Pro بخریم یا Hyundai Santafe کدام بهتر است؟

مقایسه خرید تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه خرید تیگو 8 پرو سانتافه

هر چند هیوندای سانتافه همچنان در بازار ما رونق فروش بسیار بالایی دارد، اما فونیکس تیگو 8 پرو مانند یک کراس اوور نسبتاً لوکس یا صفر کیلومتر با طراحی جدیدتر، کابین مجلل، قدرت فنی هیجان انگیزتر و قیمت پایین تر، ارزش خرید بالاتر در مقایسه با سانتافه به نظر می رسد.

هیوندای سانتافه چند سالی است که در بازار کشورمان جا افتاده و به راحتی خرید و فروش می شود. بنابراین از نظر بازار فروش نه تنها تیگو 8 پرو، بلکه اکثر همکلاسی های کره ای و ژاپنی هیوندای سانتافه نمی توانند با این خودرو رقابت کنند.

از نظر خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات یدکی، اگر چه شبکه گسترده نمایندگی های خودرو جای نگرانی برای دارندگان تیگو 8 پرو باقی نمی گذارد، اما سابقه و تعداد بیشتر نمایندگی های خدمات پس از فروش هیوندای سانتافه در بازار باعث دسترسی آسان تر به خدمات و قطعات شده است.

البته از نظر ما تنها ضعف این خودرو چینی، نبود سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل است که آن را نسبت به حریف کره‌ای در جایگاه پایین‌تری قرار می‌دهد؛ به جز این مورد می‌شود ادعا کرد که برنده این مقایسه تیگو 8 پرو مدیران خودرو خواهد بود.

مقایسه خرید تیگو 8 پرو سانتافه
مقایسه خرید تیگو 8 پرو سانتافه

در تست رانندگی که انجام شده چری تیگو 8 پرو در شتاب گیری عملکرد بسیار بهتری نسبت به هیوندای سانتافه داشته و همچنین قدرت ترمزگیری و هندلینگ تیگو ۸ پرو با فاصله زیاد از سانتافه به عنوان خودروی پر فروش بازار، پیشی می گیرد.

به عنوان کلام پایانی و برای بررسی تفاوت تیگو 8 پرو و ​​سانتافه باید بگوییم که تیگو 8 پرو در مقایسه با رقیب کره ای خودبه طور کلی از مزایای آپشن های بیشتر و ویژگی های فنی بهتر برخوردار است اما هیوندای سانتافه از نظر استهلاک، بازار فروش و کیفیت سواری برتری دارد.

حال این سوال پیش می آید که بالاخره تیگو 8 پرو بخریم یا سانتافه؟ اگر آپشن دوست دارید، علاقه مند به سرعت و رقابت با ماشین های دیگر هستید، از نگهداری ماشین و انجام سرویس های دوره ای آن غافل نمی شوید و معمولاً ماشین را برای مدت طولانی نگه می دارید تیگو 8 پرو بخرید.

اما اگر ریسک گریز هستید و خودرویی می خواهید که علاوه بر داشتن چهره و ویژگی های مدرن، مشکلات زیادی در نگهداری و فروش مجدد ایجاد نکند، خرید هیوندای سانتافه منطقی تر خواهد بود.

گالری تصاویر فونیکس تیگو 8 پرو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش