0 تا 100 مقایسه تیبا 2 و پژو 206 تیپ 2 کارکرده

4.7
(383)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه تیبا 2 و پژو 206 تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. پژو 206 تیپ 2 بهتره یا تیبا 2 صفر کدام را بخریم؟

مقایسه کلی تیبا 2 و پژو 206

0 تا 100 مقایسه تیبا 2 و پژو 206 تیپ 2 کارکرده
0 تا 100 مقایسه تیبا 2 و پژو 206 تیپ 2 کارکرده

پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2 از معدود هاچبک‌های اقتصادی موجود در بازار کشور هستند که هر کدام طرفداران مخصوص به خود را دارند و ما در این مقاله به مقایسه پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2 پرداخته‌ایم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند هاچبک بهتری برای کاربران ایرانی باشد. اگر تصمیم به خرید پژو 206 یا تیبا 2 دارید، لطفا به ادامه مطلب توجه بفرمایید.

مسلما این دو خودرو خیلی احتیاج به معرفی ندارند؛ پژو ۲۰۶ بیش از بیست سال است که مهمان بازار ایران بوده و یکی از پرفروش‌ترین هاچبک‌های خانوادگی کشور به حساب می‌آید. این خودروی کوچک فرانسوی از حوالی سال ۸۰ توسط شرکت ایران خودرو وارد بازار ایران شد و در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مجهز به موتور تیو۳ و تیپ ۵ با موتور شانزده سوپاپ TU5 روی خط تولید قرار دارند. در این مطلب پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مورد بررسی قرار گرفته است.

تیبا دو هم در واقع نسخه هاچبک تیبا به حساب می‌آید که از سال 93 وارد بازار ایران شد و گرچه نسبت به ۲۰۶ یک هاچبک جدیدتر است، اما از لحاظ پلتفرم ماشین خیلی جدیدی نیست؛ زیرا در اصل از شاسی و موتور به‌روز شده پراید استفاده می‌کند. ما در این مقاله ضمن بررسی این دوخودرو شما را در یافتن پاسخ این سوال که خرید تیبا 2 بهتر است یا 206 تیپ 2 یاری می‌کنیم.

همچنین بخوانید:  نقد و بررسی مزایا معایب پژو 206 تیپ 2، 3، 5 و 6 

مقایسه فنی پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2

در مقایسه این دو مدل خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باوجود اینکه تیبا، ارتقا یافته پراید است و در باور عمومی اینگونه گمان نمی‌رود که خودروی قدرتمندی باشد، موتور قوی‌تری نسب به 206 دارد.

شتاب صفر تا صد خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدودا ۱۴ ثانیه می باشد در حالی که تیبا می تواند سرعت صفر را در کمتر از ۱۳.۵ ثانیه به صد برساند.

از نظر سرعت نیز خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نهایتا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت خواهد داشت در حالی که تیبا بیشتر از ۱۹۰ و حتی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هم سرعت خواهد گرفت.

هر دوی این خودرو ها ۵ دنده دستی دارند و از این نظر یکسان می باشند.

از نظر وزنی این دو خودرو تقریبا یکسان می باشند و خودروی تیبا تنها ۳ کیلو گرم سنگین تر از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ می باشد. تیبا دارای وزنی ۱۰۲۷ کیلوگرمی می باشد در حالی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۰۲۴ کیلوگرم وزن دارد.

از نظر مصرف بنزین

سوخت یکی از بخش هایی است که پژو ۲۰۶ تیپ در مقایسه خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا نسبت به تیبا بهتر عمل کرده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی ۶.۳ لیتر بنزین مصرف می کند در حالی که تیبا مصرف سوخت ۷.۱ لیتری را در هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی خواهد داشت.

حجم باک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۵۰ لیتر گنجایش دارد در حالی که تیبا ۹ لیتر کمتر گنجایش دارد و حجم باکش ۴۱ لیتر می باشد.

هر دوی این خودرو ها از استاندار آلایندگی یورو ۴ بهره می برند و از این نظر یکسان می باشند.

تفاوت مشخات فنی موتور تیبا2 با 206 تیپ 2

هم پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و هم تیبا از موتور های ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ بهره می برند و از این نظر با یکدیگر برابرند. اما در بخش حجم موتور، تیبا کمی بهتر عمل کرده است و توانسته حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی را ارائه دهد. در حالی که پژو ۲۰۶ تیپ حجم موتوری ۱۳۶۰ سی سی دارد.

از نظر قدرت نیز تیبا نسبت به ۲۰۶ تیپ ۲ عملکرد بهتری داشته است؛ خودروی تیبا قادر به ایجاد ۸۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دوری که در دقیقه می زند، می باشد اما ۲۰۶ تیپ ۲ پنج اسب بخار کمتر نسبت به تیبا در همین دور ایجاد خواهد کرد.

از نظر گشتاور نیز خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دوری که در یک دقیقه می زند تولید می کند اما تیبا ۱۲۸ نیوتن متر را در ۴۰۰۰ دوری که در ثانیه می زند، تولید خواهد کرد.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو به روایت جدول عبارتنداز:

جدول مشخصات فنی پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2

مدل خودروتیبا دوپژو  206تیپ 2
پیشرانه 4  سیلندر4  سیلندر
حجم موتور1.5لیتر1.4لیتر
حداکثر قدرت87  اسب بخار75 اسب بخار
حداکثر گشتاور128  نیوتن متر118  نیوتن متر
گیربکسپنج سرعته دستیپنج سرعته دستی
مصرف سوخت(ترکیبی)6.9 لیتر در صد کیلومتر6.4 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰13 ثانیه14.1 ثانیه
حداکثر سرعت170  کیلومتر برساعت170  کیلومتر برساعت

باتری پژو 206 و باتری تیبا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات رفاهی 206 تیپ 2 و تیبا 2 با توجه به قیمت

گر بخواهیم به این دو خودرو به لحاظ امکانات رفاهی امتیازی بدهیم، در حقیقت هیچ‌یک آن‌قدرها سربلند از این آزمون بیرون نخواهند آمد. نه خودروی تیبا 2 و نه پژو 206؛ هیچ یک محصول قابل توجهی به لحاظ آپشن‌های رفاهی نبوده و امکانات و تجهیزات خاصی ندارند. از جمله آپشن‌های رفاهی این دو خودرو‎، می‌توان به فرمان هیدرولیک، شیشه بالا بر برقی، چراغ مه شکن، تنظیم دستی صندلی‌ها و… اشاره کرد.

قیمت تیبا 2 در مقایسه با قیمت 206 تا حدودی مناسب‌تر بوده و این گزینه نیز باعث می‌شود تا افرادی که بودجه کمتری دارند، خرید تیبا 2 را به‌عنوان یک خودروی اقتصادی‌تر، ترجیح بدهند.

جدول امکانات رفاهی تیبا 2 و 206 تیپ 2

تجهیزاتتیبا۲پژو ۲۰۶ تیپ ۲
چراغچراغ جلو باقابلیت تنظیم زاویه نور- چراغ مه‎شكن جلو و عقب- چراغ جلو هالوژنچراغ مه‎شكن جلو و عقب- چراغ جلو هالوژن- چراغ جلو باقابلیت تنظیم زاویه نور- چراغ بدرقه
سیستمهای مولتی مدیامجهز به اسپیکر جلو و عقب- قابلیت پشتیبانی USB، MP3 و CDاسپیکرهای جلو- قابلیت پشتیبانی CD- کنترل سیستم صوتی پشت فرمان
صفحه نمایشنداردندارد
رینگ ها۱۳ اینچی آلومینیومی۱۴ اینچی فولادی
آینهآینه جانبی برقی (سفارشی)تنظیم دستی آینه‌های جانبی
تهویه مطبوعتنظیم دستیتنظیم دستی
صندلیتنظیم ۶ حالته دستی صندلی راننده- تنظیم ۴ حالته دستی صندلی سرنشین جلوتنظیم ۶ حالته دستی صندلی راننده- تنظیم ۴ حالته دستی صندلی سرنشین جلو- صندلی عقب با قابلیت تاشوندگی
شیشهگرمکن شیشه عقب- شیشه بالابر برقی جلو- شیشه بالابر برقی عقب (سفارشی)شیشه بالابر برقی جلو- شیشه بالابر دستی عقب- گرمکن شیشه عقب
سیستم های هشدار دهندهنداردسنسور عقب برای کد کلاس ۲۶۰۲۸ و ۲۶۰۳۰
سایر امکاناتترمز ضد قفل ABS، دوربین عقب، ایزوفیکس صندلیسیستم تنظیم سرعت برف پاك كن با سرعت خودرو، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

مقایسه پژو 206 تیپ 2 با تیبا دو از لحاظ ایمنی

پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط موسسه یوروانکپ تست شده و سه ستاره ایمنی به دست آورده است. ولی تیبا ۲ توسط موسسات بین‌المللی تست نشده اما گفته می‌شود که نسبت به پراید از بدنه و پلتفرم مقاوم‌تری برخوردار است.

بنابراین به نظر می‌رسد که پژو ۲۰۶ در مجموع خودرو ایمن‌تری نسبت به تیبا ۲ باشد. از لحاظ امکانات ایمنی نیز این دو خودرو چندان نسبت به یکدیگر برتری ندارند و می‌‌توانید جزئیات مربوط به تجهیزات ایمنی هر دو مورد را در جدول زیر مطالعه کنید.

جدول تجهیزات ایمنی تیبا 2 و 206

مدل خودرو تیبا دوپژو 206 تیپ دو
تجهیزات ایمنی و حفاظتايموبيلايزر, قفل مركزي، صندلي عقب مجهز به ايزوفيكسسیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، سنسور دنده عقب
کیسه هوا دو کیسه هوا (راننده و سرنشين جلو)دو کیسه هوا (راننده و سرنشين جلو)
سیستم ترمز سيستم ترمز ضد قفل ABS، ترمز جلو ديسكي، ترمز عقب: ترمز عقب كاسه‌ایترمز EBD، ABS، EBA، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای

آزمون تجربه رانندگی تیبا 2 و 206 تیپ 2

از لحاظ تجربه رانندگی می‌شود گفت که وضعیت پژو ۲۰۶ و آرامشی که برای سرنشینان خود رقم می‌زند بهتر از تیبا ۲ است. میزان ورود سروصدا به درون کابین و همچنین نرمی سواری این هاچبک فرانسوی در مقایسه با محصول سایپا به طرز ملموسی بهتر بوده و آرامش بیشتری نصیب سرنشینان می‌کند. میزان تسلط راننده بر قسمت جلو تیبا ۲ بیشتر است و راننده می‌تواند انتهای دماغه را مشاهده کند اما راننده ۲۰۶ از این جهت کمی با محدودیت دید روبه‌رو است.

از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز باید گفت وضعیت پژو ۲۰۶ نسبت به تیبا دو تقریبا بهتر است و چسبندگی بیشتری را در عبور از مسیرهای مارپیچ و حین مانورهای پرشتاب ارائه می‌دهد. قدرت ترمزهای این دو خودرو نیز تنها برای مصارف روزمره و رانندگی‌های عادی مناسب ارزیابی می‌شود و در سرعت‌های بالا لازم است فاصله طولی مناسب با خودروهای حاضر در مسیر و سایر موانع رعایت شود. به ویژه که ترمزهای عقب این خودروها از نوع کاسه‌ای هستند و نمی‌توانند قدرتی برابر با ترمزهای دیسکی داشته باشند.

مقاله پیشنهادی: مقایسه کامل پراید با تیبا کدام بهتر است؟

مقایسه طراحی ظاهری پژو 206 و تیبا 2

تشخیص برنده بخش طراحی، از همین ابتدا تقریبا مشخص است. چراکه احتمالا کمتر کسی پیدا بشود ظاهر پژو ۲۰۶ را به تیبا دو ترجیح ندهد. البته تیبا دو نیز در مقایسه با پراید و تیبا صندوقدار به‌خصوص در قسمت عقب، نمایی جوان‌پسندتر ارایه می‌دهد اما با این حال، پژو ۲۰۶ در عین گذشت بیش از دو دهه از حضور در بازار، همچنان به‌عنوان یک هاچبک خانوادگی نسبتا زیبا به چشم مشتریان ایرانی می‌آید و انحناهای جذاب به کار رفته در طراحی بدنه آن، صحنه بسیار زیباتری نسبت به طراحی بیرونی تیبا دو به نمایش می‌گذارد.

از لحاظ طراحی داخلی:

به داخل کابین که برویم، باز اوضاع دگرگون می‌شود. تجربه رانندگی با تیبا 2، اگر چه کمی سریع‌تر و پرقدرت‌تر است؛ اما رفاهی که سرنشینان جلوی 206، از آن بهره می‌برند، سرنشینان جلوی تیبا ۲، کمتر احساس خواهند کرد. فرم صندلی‌ها و میزان راحتی آن‌ها در مقایسه با قالب صندلی‌های به کار برده شده در تیبا 2، قابل تامل است. اما در بخش صندلی‌های سرنشینان عقب، باز می‌توانیم به لحاظ فضا، تیبا 2 را جلوتر بدانیم. فرم کابین پژو ۲۰۶، به شکلی است که سرنشینان عقب، فضای مناسبی در سفرهای طولانی، ندارند.

با این حساب به‌نظر می‌رسد که برای خرید یکی از این دو خودرو باید پیش از هر چیزی به نوع کاربری و انتظاری که از آن دارید، فکر کنید. اگر قرار است به عنوان یک خانواده چند نفره از خرید تیبا 2 یا خرید 206 بهره ببرید، احتمالا فضای داخلی پژو 206، برای شما چندان رضایت بخش نخواهد بود. این در حالی است که برای خانواده‌های دو نفره یا استفاده شخصی، پژو 206؛ فضای مناسبی داشته و می‌تواند گزینه معقولی محسوب شود.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تیبا 2 صفر بخریم یا 206 تیپ 2 کارکرده کدام بهتر است؟

در مجموع با بررسی قیمت دو خودرو با بودجه‌ای مشخص، کلید اصلی انتخاب میان این دو اولویت‌های خریداران است. اگر دنبال خرید خودرویی زیبا‌تر، ایمن‌تر و البته برندی معتبر هستید بی‌شک باید سراغ نسخه‌های کارکرده پژو 206 تیپ 2 بروید، اما اگر هزینه‌های نگهداری پایین و تعمیرات برای شما در اولویت است، تیبا 2 صفر انتخاب معقول‌تری به نظر می‌رسد.

در نهایت از آن‌جا ‌که با چنین بودجه‌ای امکان خرید پژو 206 تیپ 2 چند مدل پایین‌تر از صفر وجود دارد و به‌علت کیفیت خوب هنوز برخی از این خودروها به خرج‌های سنگین نیفتاده‌اند، پس از مشورت با کارشناسان حرفه‌ای، پژو 206 تیپ 2 انتخاب شایسته‌تری است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش