مقایسه کامل تارا با سورن پلاس

3.2
(73)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه تارا و سورن پلاس و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم.  تارا دنده ای بهتره یا سورن پلاس اتوماتیک کدام را بخریم؟

سدان‌های ایران خودرو جزو پرفروش‌ترین خودروهای داخلی به شمار می‌روند چراکه تاکنون رقیب قدر و توانمندی در محدوده قیمتی آنها وجود نداشته است. تارا دنده ای و سورن پلاس نیز جزو همین محصولات دسته‌بندی می‌شوند و از آنجا که رنج قیمتی آنها تا حدودی به یکدیگر نزدیک شده است، این احتمال وجود دارد که خریداران میان خرید یکی از دو به شک بیفتند.

مقایسه کامل تارا با سورن پلاس
مقایسه کامل تارا با سورن پلاس

مقایسه کلی تارا و سورن پلاس

گروه صنعتی ایران خودرو طی سالیان اخیر موفق شده سدان‌های اقتصادی و نسبتاً جذابی مونتاژ کند و حتی به تازگی توانسته از خودروهای کاملا ملی خود رونمایی به عمل آورد که از جمله آنها می‌توان به پروژه شاسی بلند TF21 اشاره کرد. به طور کلی عمده محصولاتی که این شرکت دولتی عرضه می‌کند، سدان است و جزو خودروهای پرفروش نیز به حساب می‌آیند.

البته علت محبوبیت و فروش بالای این محصولات در ایران، انحصاری بودن ایران خودرو و نبود خودروهای با کیفیت و سطح بالا در کشور است. دو تا از خودروهای سدان پرفروش بازار که امروز قصد مقایسه و بررسی آنها را داریم، جزو همین محصولات هستند. در ادامه با مقایسه تارا دنده‌ای و سورن پلاس با ما باشید.

محدوده قیمتی دو خودروی مذکور نزدیک به یکدیگر است و ممکن است خریدارانی وجود داشته باشند که بین این دو محصول سدان برای خرید، دچار شک و تردید شده باشند. تارا دنده‌ای و سورن پلاس خودروهای جدیدی در بازار به حساب می‌آیند که در ادامه از نظر طراحی، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی مزایا و معایب سورن پلاس

فیلم مقایسه تارا و دنا پلاس دنده ای

ویدئوی زیر از خودرو بانک خودرو های تارا و دنا پلاس را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی تارا با سورن پلاس

اما سورن پلاس و تارا از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی سورن و تارا مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخات فنی موتور تارا و سورن پلاس

زیر کاپوت تارا دنده‌ای پیشرانه TU5 پلاس قرار دارد که می‌تواند حداکثر 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته به محور جلو منتقل می‌شود. در مقابل تارا دنده‌ای، سورن پلاس مجهز به پیشرانه EF7 است.

موتور این خودروی سدان می‌تواند تا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. سیستم جعبه دنده یا گیربکس این خودرو همچون تارا دنده‌ای است. با این اوصاف هر دو سدان ایران خودرو از نظر مشخصات فنی در یک رده قرار دارند و تفاوت خاصی بین آنها دیده نمی‌شود.

گشتاور سورن پلاس بیشتر از تارا دنده‌ای است ولی شتاب صفر تا صد هر دو خودرو به یک اندازه است. (تفاوت گشتاور این دو محصول با ۷۰ کیلوگرم وزن بیشتر سورن پلاس خنثی خواهد شد.) به هر حال از لحاظ شتاب و کلا در بخش فنی تفاوت محسوسی بین آنها مشاهده نمی‌شود.

گر چه سواری سورن پلاس کمی نرم تر است اما در نقطه مقابل این تارا دنده‌ای است که سیستم هندلینگ و پایداری بهتری به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این تارا مجهز به سامانه کنترل کشش و پایداری است و امنیت بیشتری برای مشتریان خواهد داشت. حجم موتور تارا ۱.۶ لیتر و حجم موتور سورن پلاس ۱.۷ لیتری است. از دیگر قابلیت‌های این دو خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جدول مشخصات فنی تارا دنده ای و سورن پلاس

مدل خودروتارا دنده ایسورن پلاس
پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ TU5Pچهار سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ EF7
حجم موتور1.6 لیتر1.7 لیتر
حداکثر قدرت113 اسب بخار113 اسب بخار
حداکثر گشتاور144 نیوتن متر153 نیوتن متر
گیربکس5 سرعته دستی5 سرعته دستی
مصرف سوخت(ترکیبی)7.06 لیتر7.36 لیتر
شتاب صفر تا 100 (رسمی)12.5 ثانیه12 ثانیه
حداکثر سرعت (KM/H)190189
وزن (کیلوگرم)11701240

باتری تارا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های تارا دستی با سورن پلاس

از لحاظ امکانات رفاهی با توجه به پایین تر بودن قیمت سورن پلاس، برخلاف انتظار وضعیت سورن پلاس البته در نسخه‌های فول آپشن آن نسبت به تارا دنده ای اندکی رضایت‌بخش‌تر برآورد می‌شود. زیرا مواردی مثل سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه اختصاصی برای سرنشینان عقب، آینه‌های جانبی با تاشوندگی برقی و گرم‌کن به علاوه دوربین عقب و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو، برای سورن پلاس در نظر گرفته شده که فعلا در تارا دنده ای موجود نیستند.

البته در سوی دیگر تارا دنده ای به فرمان برقی حساس به سرعت مجهز است که در سورن پلاس دیده نمی‌شود. ضمن آنکه سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی ۷ اینچی با نویگیشن و نشانگر تعویض دنده در تارا به صورت استاندارد موجود بوده اما برای سورن پلاس به صورت سفارشی در نظر گرفته شده است.

مقایسه طراحی ظاهری سورن پلاس و تارا

از آنجا که تارا دنده ای محصولی جدید و به‌روزتر از سورن پلاس به حساب می‌آید، بنابراین واضح است که طراحی ظاهری آن علی‌رغم کلیه کمبودها و عدم تطابق‌ها، نسبت به طرح قدیمی سورن پلاس جذاب و زیباتر جلوه کند.

شمایل تارا نیز گرچه در ابتدا موجب شنیده شدن صدای انتقادات بسیاری شد اما طبق معمول چشمانمان به دیدن آن عادت کرد و رفته‌رفته زیبایی‌هایش بیشتر در نظر مشتریان ایرانی پدیدار شد. با این حساب به نظر می‌رسد که با وجود همه کمبودها و البته برخی نکات مثبت در ظاهر این دو حریف، درنهایت این مشتریان هستند که سورن پلاس یا تارا به عنوان خودروی زیباتر انتخاب خواهند کرد.

از لحاظ طراحی داخلی:

با ورود به کابین تارا دنده‌ای به این نتیجه می‌رسید که زیباتر و به روزتر از کابین و فضای داخلی سمند است و مشتریان ترجیح می‌دهند سوار تارا شوند. شواهد حاکی از این است که هر دو خودرو از نظر مواد و متریال کابین در یک سطح قابل قبولی قرار دارند. فضای صندوق عقب مزیتی است که هر دو خودرو از آن برخوردار هستند ولی باز هم تارا دنده‌ای بهتر ظاهر شده است. (صندوق بار سورن پلاس ۵۰۰ لیتری و تارا دنده‌ای ۶۴۰ لیتری)

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در سورن  پلاس بهتر است یا تارا؟

 از لحاظ نرمی سواری وضعیت سورن پلاس کمی دلپذیرتر از تارا حس می‌شود اما در بحث هندلینگ و پایداری وضعیت تارا به ویژه با وجود سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، بسیار اطمینان‌بخش‌تر از حریف به نظر می‌رسد. وجود سامانه‌های کنترل کشش و پایداری برای تارا دنده‌ای باعث می‌شود تا در مسیرهای لغزنده و مارپیچ حس چسبندگی بالاتر و تعادل بهتر به راننده انتقال یابد و ضریب بروز حوادث و منحرف شدن خودرو در این مواقع به حداقل برسد.

مقایسه ایمنی در سورن پلاس و تارا

در بخش تجهیزات ایمنی وضعیت تارا دنده ای به دلایلی مثل بهره‌مندی از ترمز دیسکی عقب، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی در شروع حرکت از سربالایی، ترمز کمکی هیدرولیکی HBA و سنسور فشار باد تایرها، یک سر و گردن بالاتر از حریف است.

ضمنا مواردی مثل: کروز کنترل، دکمه‌های کنترل روی فرمان، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، دو عدد کیسه هوا، سنسور پارک عقب، بلوتوث، دیلایت، چراغ بدرقه و تنظیم برقی آینه‌های جانبی جزو امکانات مشترک این دو محصول ایران خودرو به شمار می‌آیند.

در مورد مقایسه ایمنی سورن پلاس و تارا دنده ای گرچه به طور دقیق نمی‌توان اظهارنظر کرد، زیرا هیچ‌کدام از این دو خودرو در موسسات معتبر مورد سنجش قرار نگرفته‌اند، اما از آنجا که پلتفرم تارا با پژو ۳۰۱ مشابه است، احتمال می‌رود این خودرو به دلیل بهره‌مندی از سازه نسبتا به‌روزتر و همچنین برخورداری از تجهیزات ایمنی مناسب‌تر، در قیاس با سورن پلاس امنیت بیشتری را برای سرنشینان خود به همراه بیاورد.

تارا بخریم یا سورن پلاس؟ کدام بهتر است؟

باید بدانید که سطح قیمتی نسخه‌های صفرکیلومتر این دو محصول ایران خودرو مقدار نه‌چندان کمی با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین اگر بودجه‌تان تکمیل باشد و از این نظر مشکلی نداشته باشید، می‌توان گفت که تارا با قیمت بیشتر، به دلیل طراحی ظاهری به‌روزتر، امکانات ایمنی بیشتر خصوصا بهره‌مندی از سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، امنیت بالاتر، صندوق عقب بزرگتر، هندلینگ بهتر پرستیژ اجتماعی بالاتر می‌تواند انتخاب اول شما در این میان باشد.

اما اگر بودجه کمتری دارید و نمی‌خواهید به سراغ نسخه‌های دست دوم تارا بروید، خرید سورن پلاس به دلیل برخورداری از کابین جادار، امکانات رفاهی بهتر، لوازم یدکی فراوان در سطح بازار و لوازم بدنه ارزان‌تر می‌تواند یک سدان خانوادگی مناسب برای شما محسوب شود. هر چند که ظاهر قدیمی‌تر آن چندان دلچسب و چشم‌نواز به نظر نمی‌رسد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ترابی
ترابی
1 سال پیش

داشتم مقالتون رو مطالعه میکردم رسیدم به امکانات ماشین یجاش نوشته بودید مصرف ترکیبی،،، برام سوال پیش اومد منظورتون ازین آپشن چیه؟؟؟؟

زندگانی
زندگانی
1 سال پیش

گشتاور سورن پلاس بالاتر هست سورن پلاس بخرید

سورن پلاس
سورن پلاس
1 سال پیش

سایت به روز نیست، سورن پلاس 200 تا راحت میره

رضا
رضا
1 سال پیش

سلام
سورن پلاس داشتم خوب بود
ولی تارا بهتره
هم بها روز تره هم موتورش تیوفایو هست از نوع پلاس

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش